Pagina 3 van 4

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 19:26
door Daniel
IC3 schreef:Sneltreinen hebben nl. niet op dat traject bestaan, zijn altijd stoptreinen geweest.
Nou heb ik toch ooit ergens iets gelezen over een sneltrein tussen Dordrecht en Roosendaal, maar die sloeg zowel Zevenbergen als Oudenbosch over dus tja daar heb je op die stations geen CTA's voor nodig :P

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 19:46
door Ruben
Dubbele P schreef:Wat ik (bijna) erg goed aan de Duitse digitale CTA's vind, is dat er groot de melding 'Achtung, Zugdurchfahrt' in de CTA van het betreffende spoor komt te staan als er een niet halterende (goederen)trein voorbijraast.
Ik vind het daar ook klantvriendelijk dat een halterende trein wordt omgeroepen, met een aantal tussenstations. Op grote stations natuurlijk niet. :mrgreen:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 19:59
door IC3
Reiziger Ddrs schreef:Nou heb ik toch ooit ergens iets gelezen over een sneltrein tussen Dordrecht en Roosendaal, maar die sloeg zowel Zevenbergen als Oudenbosch over dus tja daar heb je op die stations geen CTA's voor nodig :P
Ik bedoel eigenlijk dat er nooit sneltreinen zijn geweest die in Odb en Zvb een planmatige stop hadden. :oops:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: di 02 jun 2009, 20:47
door Jurjen
NS-Reiziger schreef: Ik vind het daar ook klantvriendelijk dat een halterende trein wordt omgeroepen, met een aantal tussenstations. Op grote stations natuurlijk niet. :mrgreen:
Met name het eerstvolgende stations, althans in Aachen/NRW. 'Nächste Halt ihres Zuges ist Aachen Schanz.'
Bee schreef:Bij treinen in de serie s9500 gaat de conducteur meestal niet naar buiten en wordt er ook geen fluitsignaal gegeven, maar als je komt aanrennen dan wacht de trein vaak nog wel even. Hierdoor vertrekken de treinen altijd een beetje te laat van het beginpunt, maar dat is niet zo heel boeiend, dat is voor het einde van de rit wel weer uit doordat geen trein zulke korte stops kan maken als de A32 :lol: (record: 7 seconden in Waddinxveen Noord)
Dat kunnen de oude Duitse Silberlingen ook, hoor! Trein stopt, deur gaat niet meteen open, dus trein gaat weer weg. Tsja, wij waren nog aan het uitzoeken of het hoopje zand aan de linkerkant of het hoopje zand aan de rechterkant het perron was. ;-)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 10:02
door Jurjen
Dubbele P schreef:Wat ik (bijna) erg goed aan de Duitse digitale CTA's vind, is dat er groot de melding 'Achtung, Zugdurchfahrt' in de CTA van het betreffende spoor komt te staan als er een niet halterende (goederen)trein voorbijraast. Ik zeg bijna erg goed, omdat de melding op de CTA blijft staan totdat de trein gepasseerd is. In die tijd is de normale informatie dus niet meer beschikbaar. Beter zou zijn geweest wanneer deze melding afwisselend met de normale informatie zou knipperen: je kon dan beide lezen en het viel ook nog meer op.
Misschien zou je op de Nederlandse dan de 'tweede' trein eraf gooien en op de onderste helft van het display zoiets tonen. Moet je natuurlijk wel bedenken hoe je dat gaat formuleren dat het niet lijkt alsof die doorrijdende trein ná de aangekondigde trein langs komt.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 21:35
door Geert
Bij de doorgaande trein de doorkomsttijd vermelden, met de eventuele vertraging al in de tijd verwerkt. :pos:

Iets als:

Code: Selecteer alles

21.34 Let op! Voorbijrijdende trein
21.39 Stoptrein Utrecht Centraal

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 23:12
door Jurjen
Nee, zoiets moet je pas 1-2 minuten van tevoren tonen, anders vergeten mensen het sowieso.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 23:20
door Geert
Dat kan ook, mét vermelding van de volgende stoppende trein. :)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: wo 03 jun 2009, 23:33
door Dubbele P
Maar zo'n doorkomende treinbericht moet goed opvallen. Daarnaast vind ik de exacte tijd minder relevant :) Gewoon activeren als hij een bepaalde sectie binnenrijdt ofzo.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: do 04 jun 2009, 16:38
door playertwo
Ja met als probleem dat als het niet wordt vermeldt en er een keer een klojo te dicht op het spoor staat wordt meegezogen en een aanklacht indient. Wel eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid?

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: do 04 jun 2009, 21:40
door Dubbele P
Je kunt het ook zien als optimaal benutten van de mogelijkheden. Je kunt ook reclame op die bakken tonen als er geen trein aagekondigd hoeft te worden, maar dat gaat wat mij betreft te ver.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: do 04 jun 2009, 21:44
door Karl
Dat gaat wel ten koste van de duidelijkheid, het begint dan met reclame als er geen trein is, maar over vijf jaar heb je reclame/treininfo altenerend, wat ten koste van de informatie gaat.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: do 04 jun 2009, 22:08
door Geert
playertwo schreef:Ja met als probleem dat als het niet wordt vermeldt en er een keer een klojo te dicht op het spoor staat wordt meegezogen en een aanklacht indient. Wel eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid?
Ja, en als de hemel op ons neerdaalt hebben we allemaal een blauw petje. 8-)

Het is sowieso niet verstandig dicht langs het spoor te staan, ik zie niet in hoe iemand een schadeclaim kan verhalen als het eens niet wordt vermeld. Technische systemen kunnen nu eenmaal een storing hebben, en anders hangen we een bordje op dat je niet te dicht langs het spoor moet staan totdat je trein gestopt is. In Engeland roepen ze ook iets soortgelijks om op sommige stations ("do not approach the edge of the platform until your train comes to a complete stop" oid).

Maar dan nog, waarom kan het in Duitsland kennelijk wel zonder rechtszaken?

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 08 jun 2009, 14:13
door playertwo
Omdat we in Nederland alles tot in het kleinste detail geregeld willen hebben en dat in de meeste andere landen minder is. Bovendien is de mentaliteit in Duitsland compleet anders dan die in Nederland (en zelfs binnen Duitsland nog flink verschilt).

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: za 02 jan 2010, 16:01
door giuseppe
In Maastricht en Maastricht Randwijck zijn inmiddels een stuk of 5 kleine Infoplus schermen opgehangen. Het is opvallend dat de 5300 nog wel als stoptrein NS wordt aangegeven, met een kleine aanpassing kan daar net zo goed NMBS staan.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: za 02 jan 2010, 18:06
door Caspar
Maar die schermen worden nog niet aangestuurd door Infoplus zelf (in Maastricht en omgeving), maar door het oude systeem. Alleen de schermen zijn vervangen, niet de bron van de getoonde informatie.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: zo 03 jan 2010, 14:31
door playertwo
Maar op de AV is het een tijdje wel gewoon mogelijk geweest, met stoptrein NMBS (Mt en Rsd) en stoptrein DB (Vl). Waarom zou het dan nu niet met een softwaredowngrade/upgrade mogelijk zijn? Kwestie van de vervoerder aan de treinnummers koppelen lijkt me.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 17:14
door bartjemestrom
Sittard en Maastricht hebben nu ook digitale CTA's. :D Voor de rest heb ik nog niets vernomen.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 18:34
door Raymond
Onderhand heel Zuid Nederland is al aan de digitale CTA's. Limburg is klaar en in Brabant moeten voor zover ik weet alleen Breda en Roosendaal nog gebeuren.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 18:57
door Daniel
In Brabant hebben Bergen op Zoom, Lage Zwaluwe en Tilburg West ook nog CTA's. Zijn die stations ook al voorzien dan, heb ik hier nog niet langs zien komen.
Edit: en Gilze-Rijen ook nog, raak nu even aan het twijfelen of Etten-Leur ook CTA's had. Volgens mij niet...

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 19:13
door |Pim|
Etten-leur heeft er naar mijn weten geen.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 21:04
door Raymond
Reiziger Ddrs schreef:In Brabant hebben Bergen op Zoom, Lage Zwaluwe en Tilburg West ook nog CTA's. Zijn die stations ook al voorzien dan, heb ik hier nog niet langs zien komen.
Gilze en Tilburg West hebben inderdaad nog geen digitale CTA's gekregen. Was ik even vergeten. Lage Zwaluwe, Bergen op Zoom en Lage Zwaluwe weet ik niet, maar dat zal wel niet.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: vr 09 apr 2010, 23:41
door M57
playertwo schreef:Maar op de AV is het een tijdje wel gewoon mogelijk geweest, met stoptrein NMBS (Mt en Rsd) en stoptrein DB (Vl). Waarom zou het dan nu niet met een softwaredowngrade/upgrade mogelijk zijn? Kwestie van de vervoerder aan de treinnummers koppelen lijkt me.
Zo fout is 'stoptrein NS' eigenlijk niet. NS is namelijk de vervoerder voor het stuk Maastricht - Visé grens. Zie ook deze pagina.

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: za 10 apr 2010, 20:25
door Daniel
Raymond schreef:Gilze en Tilburg West hebben inderdaad nog geen digitale CTA's gekregen.
Zeg dat niet te hard: Tilburg West heeft wel degelijk digitale CTA's zag ik vanmiddag! Overigens wel van het andere type: die platte dingen met twee vakken onder elkaar.

Roosendaal, Lage Zwaluwe, Breda Prinsenbeek en Breda hebben allen nog analoge CTA's, Gilze-Rijen heb ik gemist (heel 't station niet gezien, zal net de andere kant op gekeken hebben daar)

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 20:59
door reisthijs
Reiziger Ddrs schreef:Overigens wel van het andere type: die platte dingen met twee vakken onder elkaar.
Daar zit logica achter: de variant met twee vakken onder elkaar is het type voor 'buiten', de flatscreens zijn voor 'binnen'. De flatscreens zijn namelijk in felle zon onleesbaar (te weinig contrast waardoor ze dan bijna helemaal zwart lijken).

Een begrijpelijke keus, maar toch jammer dat er nu geen eenheid meer is in CTA's, ook niet binnen één station: in Eindhoven hangt nu onder de overkapping het ene model, en buiten de overkapping het andere.