Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Suus »

Afgelopen weekend naar Luxemburg-Stad geweest. Zaterdag heen via Luik, zondag terug via Brussel. Hieronder een kleine impressie.

Tot Maastricht is het niet zo heel erg interessant. Om 6:58 parkeerde in mijn fiets in de kelder van het Amstelstation. Om 7:01 was ik na een alcoholist de tweede klant van de Ap to Go van het Amstelstation en kocht ik een bakje yoghurt, een schaaltje fruit en een cappuccino. Om kwart over zeven nam ik de trein naar Maastricht. In Eindhoven werd ik de trein uitgetrapt wegens 12 minuten vertraging. Zodoende in Sittard moeten overstappen op een Plan V naar Maastricht. Jammer, want zo kon ik geen mooie opstelling van Break en Plan V op de foto krijgen in Maastricht, die combi had ik nog niet.

Afbeelding
Break in Maastricht als Omnitrain naar Liège-Guillemins.
Afbeelding
Tussen Randwyck en Eijsden eindelijk Gronsveld op de foto gekregen.
Afbeelding
Het hele weekend stond in het weekend van goedkoop treinen. Maastricht - Luxemburg deed ik met een combinatie van drie kaartjes (voor Nederland heb ik Weekend Vrij): 7,40 voor Maastricht - Gouvy, 4,00 voor Gouvy - Troisvierges en 2,00 voor Troisvierges - Luxemburg. De terugreis Luxemburg - Roosendaal was iets duurder, daar was ik 6,90 kwijt voor Luxemburg - Arlon en 7,40 voor Arlon - Roosendaal.
Afbeelding
Bord met vertrektijden in Liège. Goed om te weten dat over vijf kwartier de intercity naar Oostende is afgeschaft. Mijn trein naar Luxemburg staat er ook op, en vertrekt om 11:18. Via onderzoek kwam ik erachter dat dat al sinds het begin der tijden zo is, bijvoorbeeld in 2002 vertrok in Liège in de zomerweekenden om 11:18 nog de rechtstreekse trein Amsterdam - Luxemburg.
Afbeelding
Afbeelding
Eerst kwam rond vijf voor elf de IC A binnenrollen. Deze reed behoorlijk op sterkte met 10 rijtuigen van het type M6 met voor én achter een 18, en dat mocht ook wel want half Luik stond op het perron te wachten op deze trein.
Afbeelding
Ook de trein uit Lille kwam nog langs, nog maar een klein stukje te gaan tot zijn eindstation Liège-Palais.
Afbeelding
Dan de trein naar Luxemburg. Deze bestond uit een CFL 3000 met drie Belgische I6/I10-rijtuigen. Tot Aywaille is dit een perfect maatje, daarna veel te groot.

Direct na het stationnetje van de voorstad Angleur gaat de trein het dal van de Ourthe in. Na Rivage buigt de trein af en gaat deze het dal van de Amblève in richting Trois-Ponts. Dit is zonder twijfel een van de mooiste spoorlijnen in de Benelux. Na Trois-Ponts volgt er tot Troisvierges elke 11 minuten een station en na Gouvy zat ik zo goed als alleen in de trein. In Troisvierges verliet ik de trein. Het dorp was erg saai en uitgestorven en na aankoop van een kaartje bij het loket heb ik nog even een trein op de foto gezet en daarna maar in de IR naar Luxemburg gestapt.

Afbeelding
Treintje weggezet in Troisvierges. Later zou ik nog met dit materieel kennis maken.
Afbeelding
De IR van CFL reed met Dosto-rijtuigen die aan de buitenkant weliswaar Luxemburgs zijn, maar de binnenkant is exact hetzelfde als de Dosto's van de DB :shock:
Afbeelding
In Kautenbach verliet ik de trein weer. De trein werd geduwd door een CFL 4000, in dit geval eentje met CFL Cargo-logo's.
Afbeelding
Deze CFL 2000 was de stoptrein naar Luxemburg. Best wel een comfortabel treintje, maar ik kreeg er een beetje Britse Railbusgevoelens bij (achteraf las ik dat het een Frans railbusachtig iets is)

Na aankomst in Luxemburg snel het station verlaten en tussen de buien door de stad verkend en nog ergens een traditioneel Luxemburgs gerecht gegeten, leek een beetje op erwtensoep maar dan net wat anders, uiteindelijk ging ik niet al te laat onder de lakens.

Afbeelding
De volgende ochtend ontbeten in de jeugdherberg en weer op pad richting het station. De jeugdherberg in Luxemburg staat in het dal, vlak naast het beroemde spoorviaduct. Hier was ik alweer zo'n 60 meter hoger.
Afbeelding
Afbeelding
Langs de bovenstad ging het vervolgens naar het station met een mooi uitzicht over de benedenstad.

Afbeelding
Op het station van Luxemburg de intercity naar Brussel. De eerstvolgende stop is al direct in België, te weten Arlon. In Arlon was een renovatie gaande ter waarde van drie miljoen euro. Uiteraard leek het vooral werkverschaffing: er waren wat bordjes van het gebouw afgetrokken, wat bouwhekken neergezet en spandoeken opgehangen en voilà, werk voor de komende jaren :mrgreen:

Afbeelding
In Arlon nam ik de eens per twee uur rijdende L-trein naar Ciney (ja, de Ciney bekend van het bier :wink: ). Een rit van ruim anderhalf uur door het lege Belgisch Luxemburg langs schattige stationnetjes en kabbelende beekjes. Een mooie rit in een nog behoorlijk nieuwe trein, maar de volgende keer kan ik gewoon de intercity nemen :wink:
Afbeelding
De trein is voorzien van de laatste versie van het informatiesysteem van de NMBS met automagische omroep, de actuele tijden én bij elk station de vertrektijden van alle treinen voor de komende twee uur.
Afbeelding
Hier de trein bij aankomst in Ciney. De trein gaf wel aansluiting op de IC's naar Brussel en Luxemburg, maar de L-trein naar Namen reed opvallend genoeg precies in het andere uur.
Afbeelding
Hier komt de IC naar Brussel het station binnen rijden. Helaas was het stationsbuffet toe. Jammer, want ik had wel zin in een sandwich en een glas Ciney :wink:

Afbeelding
De rit naar Brussel verliep rustig. Tot Namur reden we lange tijd op het rechterspoor vanwege voortdurende werkzaamheden voor de snelheidsverhoging op lijn 162 van 130 naar 160, die duren al jaren en gaan nog jaren duren. Vlak voor Namur volgt dan een stevige afdaling en de brug over de Maas, om vervolgens weer snel omhoog te klimmen richting Gembloux. De rijtijden van de intercity waren erg ruim, zo stonden we een minuut of vier in Ottignies en bijna zes minuten in Brussel-Luxembourg (waar de geplande stop maar twee minuten is). Uiteindelijk kwam de tijd op tijd aan in aan in Brussel-Zuid. Helaas kwam ik precies aan in een Benelux-gat maar onder het station was een groentemarkt waar ik nog even heb rondgelopen.

Afbeelding
Terug in het station viel mij het voormalige loket voor grote gezinnen en mensen met een verhoogde tegemoetkoming op. Sinds december was het echter verhuisd naar de Nationale loketten.

Afbeelding
Terwijl ik op het perron waar de Benelux zou vertrekken (te herkennen aan de opgeknapte perronvloer en overkapping) nog een sandwich zat te eten, vertrok op een ander perron nog de IC-trein naar Tournai.

De rest kennen we allemaal wel: Benelux vol reiziger met een hoop bagage yada yada yada. :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Aking »

Bee schreef:Uiteindelijk kwam de tijd op tijd aan in aan in Brussel-Zuid.
Verder n leuk reisje :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Etienne »

Leuk rondje inderdaad :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door tsov »

Leuk stukje!

Dat reisinfosysteem is blijkbaar een Desiro-dingetje: kijk eens naar het scherm wat hier in de Russische variant hangt:
Afbeelding
Krek eender!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Suus »

De Duitse Desiro ML's hebben ze ook. Enig verschil wat ik zie tussen de Russische enerzijds en de Belgische en Duitse anderzijds is de plek waar ze hangen, dat is in West-Europa boven het balkon en in Rusland boven de reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Thom91 »

Leuk rondje, vond je het niet jammer zo relatief kort in Luxemburg te kunnen zijn?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Suus »

Ik kom er nog wel een paar keer en wellicht is het dan wat beter weer, wordt het vast mooier van :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Thom91 »

Daar heb je helemaal gelijk in, maar goed, op weer kan je nauwelijks plannen eigenlijk :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door isadora »

Mooi verslag Bee.
Ik hoop dit voorjaar ook Luxembourg nog even aan te doen, waarschijnlijk nóg korter.
Dan op doorreis vanuit de Elzas naar Koblenz, als onderdeel van een grotere reis door Frankrijk/Zwitserland/Luxemburg/Duitsland.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Ardan »

Leuke rit, mooie platen!
Zie dat goed, Duitse kilometerbordjes in Luxemburg?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Suus »

Ze lijken er veel op inderdaad. Komt misschien ook omdat de aanleg met Duits geld is betaald en Luxemburg in die tijd lid was van de Duitse bond.

Helaas niet op de foto, maar op het perron van Arlon hangt kilometerbordje 198, dat is geteld vanaf Schaarbeek. Dat om even een indruk te geven hoe lang lijn 161 en 162 samen zijn :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Ronald »

Leuk verslagje. De heenreis is zo'n beetje een exacte kopie van mijn rit naar Luxemburg in april 2012. Inclusief opgeheven trein in Eindhoven, de trein voor mezelf tussen Gouvy en Troisvierges en het wachten in Troisvierges (waarbij we waarschijnlijk dezelfde reden hadden). En toen was er daar ook niets te beleven.
De rit Arlon-Ciney heb ik toen nog afgelegd in een rood klassiekje, ook vrijwel privévervoer op zondagmiddag.
En over de gebruikte kaartjes: hoe groot kunnen de verschillen tussen de kilometertarieven wel niet zijn...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
In die jeugdherberg ben ik oktober 2011 ook geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Milco »

Leuk verslag met leuke plaatjes! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Leuk verslag. :)
In die jeugdherberg ben ik oktober 2011 ook geweest.
Had ook niet het idee dat het gebouw veel ouder was. Ik vond het verder wel een voordeel dat de sleutelborg maar twee euro was, maar een nadeel dat ze voor een handdoek zeven euro borg en drie euro gebruikskosten vroegen (in Duitsland is een handdoek maar één euro). Het was wel de grootste handdoek die ik ooit heb gezien, dat wel :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door waldo79 »

Die jeugdherberg ben ik in 2006 ook geweest.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Timon91 »

Gaaf :pos: Mooi rondje heb je gemaakt :) Ik heb het ook wel eens gedaan, maar dan in één dag :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Suus »

Voor één dag is het toch wel net iets te veel, maar theoretisch kan het ja. Rond Koningsdag wil ik eigenlijk nog wel een keer, maar dan de heenweg via de Athus-Maaslijn :)
Woonplaats: São José dos Campos
:shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Timon91 »

Vanuit Enschede was dat wel een gevalletje eerste trein heen, laatste trein terug. Doordeweeks, anders haal je het niet eens. Een lang dagje dus ;)

En ja, ik woon nu tijdelijk in Brazilië ;) Echte passagierstreinen rijden hier niet, al het intercityvervoer gaat met de bus/vliegtuig. Weinig repo's dus de komende tijd :P Bussen ben ik op z'n zachtst gezegd geen groot fan van, maar veel keus is er niet en vergeleken met Europa is het best prima geregeld (vergelijkbaar met Turkije). Ik heb maar een paar kleine busritten gemaakt tot nu toe en over het algemeen is dat wel bevallen :Y voor een busrit dan ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Cookie »

Leuk reisje en leuk verslag :) .
Timon91 schreef:En ja, ik woon nu tijdelijk in Brazilië ;)
Klinkt niet verkeerd :) . Stage/vakken aan het doen daar ofzo voor een paar maand?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Anne »

Mooie rondrit en herkenbaar.
Zelf in verleden ook een paar keer in een dag gedaan.
In de zomermaanden ging dat vanuit Den Haag goed omdat je dan bijna de hele rit bij daglicht rijdt.
Helaas is na afschaffing Beneluxtrein ook het Beneluxtourrail biljet afgeschaft.

Omdat de aansluiting naar Luik in Maastricht in verleden krap was een uur extra genomen.
Aansluiting gehaald en kon toen naar Liers waar de trein naar Luxemburg vertrok.

Overnachten is wel zo relaxt en je kan dan ook nog wat zijlijntjes pakken.
Bee schreef: Afbeelding
Deze stellen rijden helaas ook de IC-diensten Essen-Charleroi.
Zeer belabberd als je eerste klas wil reizen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Anne »

Bee schreef: Het hele weekend stond in het weekend van goedkoop treinen. Maastricht - Luxemburg deed ik met een combinatie van drie kaartjes (voor Nederland heb ik Weekend Vrij): 7,40 voor Maastricht - Gouvy, 4,00 voor Gouvy - Troisvierges en 2,00 voor Troisvierges - Luxemburg. De terugreis Luxemburg - Roosendaal was iets duurder, daar was ik 6,90 kwijt voor Luxemburg - Arlon en 7,40 voor Arlon - Roosendaal.
Is die 7,40 (nu 7,60) de Rail Pass?
Maar die is toch niet geldig van/naar Maastricht en Roosendaal?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door reisthijs »

Die 7,40 is een variant op de GoPass speciaal voor reizen van/naar Maastricht of Roosendaal.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee's Rondje Benelux (met plaatjes)

Bericht door Anne »

Bedankt, deze had ik gemist.
Maar ben er zelf helaas te oud voor. :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten