Pagina 1 van 1

Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 foto's)

Geplaatst: za 22 feb 2014, 21:16
door Z2N
Begin dit jaar heeft het OV in Groningen een Big Bang ondergaan: veel lijnen werden aangepast, en de naam Q-link verscheen op de straten in Stad. Ik was wel benieuwd geworden naar deze wijzigingen, want de laatste keer dat ik in Groningen was was afgelopen zomer, en toen was er nog niets van dit alles in werking, het Q-link plan was volgens mij nog niet eens bekend. Ik reisde daarom gisteren naar Groningen. Ik knoopte er gelijk een bezoek aan het Oost-Friese Leer aan vast, al stond dat in eerste instantie niet in de planning.

De dag begon voor mij met de t8831 die om 08:37 uit Alphen a/d Rijn vertrok. Na een verder evenementloze rit naar Utrecht kwam ik direct na aankomst op Utrecht Centraal de Lekker Lezen-VIRM 9514 tegen, die samen met een soortgenoot onderweg was naar Maastricht.
Afbeelding
Lekker lezen.. by Alfenaar, on Flickr

Vervolgens heb ik een halfuurtje op het busstation Centrumzijde doorgebracht, in de hoop om de nieuwe dubbelgeledes nog te kunnen zien. Dat werd me helaas niet gegund, en dus zat ik om tien voor tien op InterCity t531 naar Groningen. De rit werd vooral doorgebracht met uit het raam staren, wat prima te doen was. Het feit dat ik met een VIRM naar het noorden ging was echter minder prettig..

Na twee uurtjes op een houten plank zitten kwam ik gelukkig aan in Groningen. Toen ik twee minuten later aankwam op het busstation stond gelijk een bus van lijn 4 klaar, gereden door de nieuwe Citaro 3422:
Afbeelding

Enkele van de andere plaatjes die ik in het daarop volgende halfuurtje maakte:
De nieuwe Capacity 3407 op lijn 15
Afbeelding

De 3441, als lijn 3
Afbeelding

Lijn 15, in een artistiek hoekje.
Afbeelding
Qbuzz 3400, Groningen Hoofdstation by Alfenaar, on Flickr

De 3446, als, opnieuw, lijn 4.
Afbeelding

Afbeelding

Blijkbaar hebben deze wagens hun laatste week in het Groningse?
Afbeelding

Afbeelding

Het was leuk om te zien, maar het weer zat niet mee: tot in de middag waren er buien voorspeld, en dus besloot ik maar bij het station te blijven. Bij een korte blik op een TB7 zag ineens Leer op de borden staan:
Afbeelding

Ik had eigenlijk wel zin in een bezoekje aan Duitsland, en dus liet ik Groningen even voor wat het was.

Arriva Spurt (10)345, voor vertrek naar Leer.
Afbeelding

Afbeelding
Arriva 10345, Groningen by Alfenaar, on Flickr

Het geweldige uitzicht vanuit de trein, hier tussen Bad Nieuweschans en Weener..
Afbeelding

Na een treinreis van een uur en een kwartier kwam ik dan in Leer terecht.
Afbeelding

Ook hier was het weer niet heel best, maar het was al wel beter dan eerder in Groningen. De meeste treinen in Leer vertrekken vanaf het zeer foto-onvriendelijke spoor 4 (op de bovenstaande foto rechts), de gelukkig zijn er ook wel treinen die vanaf de sporen 1 en 2 vertrekken.

De foto's die ik daar nam:

185 342 met een lege autotrein, in de richting van Münster (Westf.)
Afbeelding

111 144 met Dosto's, als RE naar Münster (Westf.)
Afbeelding

De RE in de andere richting werd negen minuten voor aankomst opgeheven, zelfs de NS doet dit beter! :(
Afbeelding

185 235 met een volle autotrein, in de richting van Norden.
Afbeelding

Na de doorkomst van de autotrein kwam de boemel naar Groningen het station weer binnen.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ging het weer terug naar Groningen, met in de trein een groep interrailende Scandinaviers, twee Zweeden en een Finse. Precies op dat moment werd in Sotchi geijshockeyd tussen die twee landen, dus zodra de grens weer gepasseerd was zat ik samen met deze mensen naar IJshockey te kijken (al dan niet gewenst..)

Het uitzicht tussen Kropswolde en Groningen
Afbeelding

Bij Groningen Europapark had ik genoeg van het geijshockey, dus stapte ik de trein uit, om over te stappen op Q-link lijn 5. Natuurlijk miste ik deze precies, gelukkig gaat deze lijn tegenwoordig iedere tien minuten. :)
Afbeelding
Afbeelding

Ik nam lijn 5 tot het UMCG, daarna liep ik naar het station om foto's te kunnen maken. Als eerste kwam ik bij de Maagdenbrug lijn 3 tegen, met een achterlopende bestemmingsaanduiding (de Grote Markt ligt achter de bus)
Afbeelding

Een typisch Gronings plaatje: de 3434 als lijn 4, onder de schaduw van de Martinitoren.
Afbeelding

Tot dusver leek Qbuzz alles netjes in orde te hebben, maar het was ondertussen spits geworden, en dus ging de frequentie omhoog op de Q-link lijnen. Daar nog niet alle bussen in dienst zijn krijg je dan dus dit: een streekcitaro op lijn 3. De bus zat overigens ongezellig vol..
Afbeelding

De daarop volgende lijn 4 reed gelukkig wel geleed, maar ook met een streekbus.
Afbeelding

Zoals misschien te merken was aan de foto's, was het ondertussen lenteachtig zonnig geworden! :D
Afbeelding

Dingetje tussendoor: heeft iemand enig idee waar dit over gaat? Ze hangen in Groningen, en ook in Utrecht..
Afbeelding

Over de Grote markt lopen nu nog maar weinig niet-Q-link lijnen, een daarvan is stadsbus 2.
Afbeelding

Verder naar het Hoofdstation, op de kruising van de Gelkingestraat en de Carolieweg.
Afbeelding


De nieuwe 3426, op het Gedempte Zuiderdiep.
Afbeelding

Zoals ook al gemeld was in het OV in Groningen-topic, de inzet van de Citybussen is momenteel erg divers, lijn 65 loopt helemaal naar Zoutkamp!
Afbeelding

Nog meer diversiteit, maar ja, blijkbaar de laatste week.
Afbeelding

Ik bleef even rond het Zuiderdiep, er waren andere belangrijke zaken:
Afbeelding

Verderop naar het Hereplein kwam een solo-citaro langs als lijn 5, de bus zat overigens verassend leeg.
Afbeelding

Op de Herebrug kwam lijn 3 langs in de richting van de Grote Markt, en lijn 4 naar Roden
Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal terug op het Hoofdstation stond een CapaCity klaar als lijn 15, en kwam er net een lijn 15 aan.
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen had ik al aardig wat bussen van de lijnen 3, 4 en 5 gezien, maar lijn 15 was grotendeels buiten beeld gebleven. Daarom huurde ik een OV-fiets, en fietste ik van het Hoofdstation naar de Ringweg. Onderweg stond deze bus van lijn 15 in de file. De bus was een 'gewone' gelede Citaro, en zat bommetjevol.
Afbeelding

Bij de Rembrandt van Rhijnstraat kwam de 3406 langs:
Afbeelding

De zon scheen overigens uitzonderlijk mooi hier! :D
Afbeelding

Na een bezoek aan een bekende restaurantketen (diegene met een gele M als logo) ging ik weer terug naar het Hoofdstation, waar na inlevering van mijn OV-fiets net een bus van lijn 4 langs kwam:
Afbeelding

Het werd nu snel donker. Op het busstation kwam lijn 5 aanrijden.
Afbeelding

Ik wachte nog op de laatste lijn 15 van de dag..
Afbeelding

Afbeelding

..en daarna ging het terug naar de Randstad. Op Utrecht Centraal kwam ik deze trein met (denk ik, ben niet zeker, vervloek mij er niet om!!!) auto-onderdelen tegen.
Afbeelding
NMBS 2810, Utrecht Centraal by Alfenaar, on Flickr

Daarna ging het met de t8876 naar huis.
Afbeelding

Conclusie
Naar mijn mening is het OV in Groningen een stuk beter geworden met de komst van Q-link. Het contrast tussen juli en februari kon niet veel groter zijn, de lijnen van Q-link zijn frequent, snel en comfortabel. Het enige wat nog beter kan is de punctualiteit, deze was van tijd tot tijd beroerd, zeker op lijn 15.

Afbeelding

Afbeelding

--
Het verslag is (wat) groot uitgevallen, ik heb de boel daarom wat uit zitten dunnen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, aan- en/of opmerkingen worden gewaardeerd!

En voordat ik daar vragen over krijg: het verslag heet 'Z2N doet slim', als verwijzing naar het motto van Q-link.
Afbeelding

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: za 22 feb 2014, 22:02
door Daniel
Ik mis iets op die foto van de 3008... een standaard stadscitaro zonder kleurenfilm?

Leuke reportage en fraaie plaatjes ook!

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 00:40
door Milco
Leuk reisje met mooie foto's. Zelf ook maar eens naar Groningen en Leer; dat ben ik nog steeds van plan. :)

Weet iemand trouwens wat er nu met de P+R Citybussen van Groningen gaat gebeuren? Gast Qbuzz ze nog elders (in het land) inzetten?

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 01:40
door Soortvanhenk
Daniel schreef:Ik mis iets op die foto van de 3008... een standaard stadscitaro zonder kleurenfilm?
Klopt, de kleurenfilms zijn eruitgehaald en omgewisseld met een P+R citybus uit de 3090 - 3097 serie, zodat deze citybus kon worden omgebouwd naar een Qlink bus voor op lijn 5.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 01:41
door Soortvanhenk
Milco schreef: Weet iemand trouwens wat er nu met de P+R Citybussen van Groningen gaat gebeuren? Gast Qbuzz ze nog elders (in het land) inzetten?
Ik dacht terug naar de dealer, ze werden geleased.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 17:02
door Etienne
Leuk verslag :P

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 18:42
door Michael 1988
Leuk verslag :pos:
Z2N schreef: Na een bezoek aan een bekende restaurantketen (diegene met een gele M als logo) ging ik weer terug naar het Hoofdstation, waar na inlevering van mijn OV-fiets net een bus van lijn 3 langs kwam:
Afbeelding
Ik kan misschien blind zijn of zo, maar ik zie hier een 4 staan op de bus en geen 3 ;).

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 19:46
door Michael
Leuk verslag. Die gelede Citaro die in het zwart rijdt en niet in een Q-Link kleur is bestickerd is de reserve bus. Deze kan op alle Q-Link lijnen ingezet worden. Vandaar dat ie ook geen bestickering heeft.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 19:51
door Suus
Ik weet nu nog steeds niet of ik het plakken van lijnkleuren op bussen nu geniaal of uiterst dom moet noemen, alle flexibiliteit die je had met het concept bus knijp je er zo wel uit natuurlijk. Dat neemt niet weg dat het mooie platen zijn.

Oja, en die rare bonenreclames zijn een stunt van de abrifabrikant om aan te geven dat advertenties werken. Helaas geen bonen voor de vetzuchtigen onder ons :wink:

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 21:52
door Z2N
Ah, da's nou jammer: ik had wel zin in een portie bonen.. :mrgreen:
Michael 1988 schreef:Leuk verslag :pos:

Ik kan misschien blind zijn of zo, maar ik zie hier een 4 staan op de bus en geen 3 ;).
Ik geloof dat ik blind aan het worden ben.. Bij deze aangepast. :)

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 21:57
door Michael
Bee schreef:Ik weet nu nog steeds niet of ik het plakken van lijnkleuren op bussen nu geniaal of uiterst dom moet noemen, alle flexibiliteit die je had met het concept bus knijp je er zo wel uit natuurlijk. Dat neemt niet weg dat het mooie platen zijn.

Oja, en die rare bonenreclames zijn een stunt van de abrifabrikant om aan te geven dat advertenties werken. Helaas geen bonen voor de vetzuchtigen onder ons :wink:
Even off topic: ik zag die bonenreclame vandaag ook in Breda in een reclamezuil. Niet eens bij een bushalte.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 22:00
door julsteren
Gaaf verslag! :pos:

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 22:06
door Suus
Michael schreef:Even off topic: ik zag die bonenreclame vandaag ook in Breda in een reclamezuil. Niet eens bij een bushalte.
Ik zei het ook niet goed, het is een straatmeubilairexploitant.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: zo 23 feb 2014, 22:19
door Ardan
Slim.

De meest slechte slagzin ooit :')

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 10:55
door Meltrain
Leuk verslag. :)

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 11:44
door Soortvanhenk
Ardan schreef:Slim.

De meest slechte slagzin ooit :')
Ik vind die reclamefilmpjes op youtube ook wel om te kotsen eigenlijk.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 18:49
door Z2N
Oh, je hebt gelijk! :6
----

En verder: bedankt voor alle complimenten! :)

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 22:06
door busburger
Leuke reportage!

Ik vraag mij alleen af of de dienstuitvoering op lijn 15 nu echt zó'n grote puinhoop was als het gefotografeerde informatiescherm weergeeft, of dat er met de informatie zelf iets gruwelijk mis was (die bus die 26 minuten te laat zou zijn, zou in dit geval al bijna op de tijd van z'n volgende slag kunnen zitten .....).

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 22:17
door Z2N
Van wat ik er van merkte was het echt hopeloos op lijn 15, waar de lijn iedere vijf minuten hoorde te gaan, kwam er soms 15 minuten niets, en daarna drie achter elkaar (zoals op de foto onder de screencap). Of dat dan normaal is weet ik niet, daarvoor kom ik toch echt te weinig buiten de Randstad..

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 22:20
door The best
De nieuwe lijn 15 doet het wel een stuk beter dan de oude lijn 15. De bussen rijden vaker, zijn sneller op het station en zijn ook niet meer zo overvol als ze eerst altijd waren. Mensen lopen, door die extra deur achterin, nu wel de hele bus door, terwijl ze bij de oude bussen vaak in het eerste deel van de bus bleven.

Het enige nadeel is dat ik nu heel veel mensen uit het centrum hoor klagen over de busverbinding richting het Zernike, maar dat is ook wel logisch. Die zijn van 8x per uur een bus naar 2x per uur een bus gegaan, dan zou ik ook klagen.

Re: Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 fot

Geplaatst: ma 24 feb 2014, 23:14
door Kevster
Lijn 15 is zeker een verbetering. En het is niet echt gebruikelijk dat er een kwartier niks rijdt en vervolgens drie bussen achter elkaar. Dat is denk ik echt een spitsverschijnsel. Dan heb je te maken met echt excessieve drukte op het Zernike en filevorming op het traject Hoendiep - Hoofdstation. Het is dan ook weer niet ongebruikelijk dat bussen al met een vertraging van zo'n +5 het Zernike verlaten.