Z2N doet Slim: Q-link Groningen en Leer (Ostfr.) (60 foto's)
Geplaatst: za 22 feb 2014, 21:16
Begin dit jaar heeft het OV in Groningen een Big Bang ondergaan: veel lijnen werden aangepast, en de naam Q-link verscheen op de straten in Stad. Ik was wel benieuwd geworden naar deze wijzigingen, want de laatste keer dat ik in Groningen was was afgelopen zomer, en toen was er nog niets van dit alles in werking, het Q-link plan was volgens mij nog niet eens bekend. Ik reisde daarom gisteren naar Groningen. Ik knoopte er gelijk een bezoek aan het Oost-Friese Leer aan vast, al stond dat in eerste instantie niet in de planning.
De dag begon voor mij met de t8831 die om 08:37 uit Alphen a/d Rijn vertrok. Na een verder evenementloze rit naar Utrecht kwam ik direct na aankomst op Utrecht Centraal de Lekker Lezen-VIRM 9514 tegen, die samen met een soortgenoot onderweg was naar Maastricht.
Lekker lezen.. by Alfenaar, on Flickr
Vervolgens heb ik een halfuurtje op het busstation Centrumzijde doorgebracht, in de hoop om de nieuwe dubbelgeledes nog te kunnen zien. Dat werd me helaas niet gegund, en dus zat ik om tien voor tien op InterCity t531 naar Groningen. De rit werd vooral doorgebracht met uit het raam staren, wat prima te doen was. Het feit dat ik met een VIRM naar het noorden ging was echter minder prettig..
Na twee uurtjes op een houten plank zitten kwam ik gelukkig aan in Groningen. Toen ik twee minuten later aankwam op het busstation stond gelijk een bus van lijn 4 klaar, gereden door de nieuwe Citaro 3422:
Enkele van de andere plaatjes die ik in het daarop volgende halfuurtje maakte:
De nieuwe Capacity 3407 op lijn 15
De 3441, als lijn 3
Lijn 15, in een artistiek hoekje.
Qbuzz 3400, Groningen Hoofdstation by Alfenaar, on Flickr
De 3446, als, opnieuw, lijn 4.
Blijkbaar hebben deze wagens hun laatste week in het Groningse?
Het was leuk om te zien, maar het weer zat niet mee: tot in de middag waren er buien voorspeld, en dus besloot ik maar bij het station te blijven. Bij een korte blik op een TB7 zag ineens Leer op de borden staan:
Ik had eigenlijk wel zin in een bezoekje aan Duitsland, en dus liet ik Groningen even voor wat het was.
Arriva Spurt (10)345, voor vertrek naar Leer.
Arriva 10345, Groningen by Alfenaar, on Flickr
Het geweldige uitzicht vanuit de trein, hier tussen Bad Nieuweschans en Weener..
Na een treinreis van een uur en een kwartier kwam ik dan in Leer terecht.
Ook hier was het weer niet heel best, maar het was al wel beter dan eerder in Groningen. De meeste treinen in Leer vertrekken vanaf het zeer foto-onvriendelijke spoor 4 (op de bovenstaande foto rechts), de gelukkig zijn er ook wel treinen die vanaf de sporen 1 en 2 vertrekken.
De foto's die ik daar nam:
185 342 met een lege autotrein, in de richting van Münster (Westf.)
111 144 met Dosto's, als RE naar Münster (Westf.)
De RE in de andere richting werd negen minuten voor aankomst opgeheven, zelfs de NS doet dit beter! :(
185 235 met een volle autotrein, in de richting van Norden.
Na de doorkomst van de autotrein kwam de boemel naar Groningen het station weer binnen.
Vervolgens ging het weer terug naar Groningen, met in de trein een groep interrailende Scandinaviers, twee Zweeden en een Finse. Precies op dat moment werd in Sotchi geijshockeyd tussen die twee landen, dus zodra de grens weer gepasseerd was zat ik samen met deze mensen naar IJshockey te kijken (al dan niet gewenst..)
Het uitzicht tussen Kropswolde en Groningen
Bij Groningen Europapark had ik genoeg van het geijshockey, dus stapte ik de trein uit, om over te stappen op Q-link lijn 5. Natuurlijk miste ik deze precies, gelukkig gaat deze lijn tegenwoordig iedere tien minuten. :)
Ik nam lijn 5 tot het UMCG, daarna liep ik naar het station om foto's te kunnen maken. Als eerste kwam ik bij de Maagdenbrug lijn 3 tegen, met een achterlopende bestemmingsaanduiding (de Grote Markt ligt achter de bus)
Een typisch Gronings plaatje: de 3434 als lijn 4, onder de schaduw van de Martinitoren.
Tot dusver leek Qbuzz alles netjes in orde te hebben, maar het was ondertussen spits geworden, en dus ging de frequentie omhoog op de Q-link lijnen. Daar nog niet alle bussen in dienst zijn krijg je dan dus dit: een streekcitaro op lijn 3. De bus zat overigens ongezellig vol..
De daarop volgende lijn 4 reed gelukkig wel geleed, maar ook met een streekbus.
Zoals misschien te merken was aan de foto's, was het ondertussen lenteachtig zonnig geworden! :D
Dingetje tussendoor: heeft iemand enig idee waar dit over gaat? Ze hangen in Groningen, en ook in Utrecht..
Over de Grote markt lopen nu nog maar weinig niet-Q-link lijnen, een daarvan is stadsbus 2.
Verder naar het Hoofdstation, op de kruising van de Gelkingestraat en de Carolieweg.
De nieuwe 3426, op het Gedempte Zuiderdiep.
Zoals ook al gemeld was in het OV in Groningen-topic, de inzet van de Citybussen is momenteel erg divers, lijn 65 loopt helemaal naar Zoutkamp!
Nog meer diversiteit, maar ja, blijkbaar de laatste week.
Ik bleef even rond het Zuiderdiep, er waren andere belangrijke zaken:
Verderop naar het Hereplein kwam een solo-citaro langs als lijn 5, de bus zat overigens verassend leeg.
Op de Herebrug kwam lijn 3 langs in de richting van de Grote Markt, en lijn 4 naar Roden
Eenmaal terug op het Hoofdstation stond een CapaCity klaar als lijn 15, en kwam er net een lijn 15 aan.
Ondertussen had ik al aardig wat bussen van de lijnen 3, 4 en 5 gezien, maar lijn 15 was grotendeels buiten beeld gebleven. Daarom huurde ik een OV-fiets, en fietste ik van het Hoofdstation naar de Ringweg. Onderweg stond deze bus van lijn 15 in de file. De bus was een 'gewone' gelede Citaro, en zat bommetjevol.
Bij de Rembrandt van Rhijnstraat kwam de 3406 langs:
De zon scheen overigens uitzonderlijk mooi hier! :D
Na een bezoek aan een bekende restaurantketen (diegene met een gele M als logo) ging ik weer terug naar het Hoofdstation, waar na inlevering van mijn OV-fiets net een bus van lijn 4 langs kwam:
Het werd nu snel donker. Op het busstation kwam lijn 5 aanrijden.
Ik wachte nog op de laatste lijn 15 van de dag..
..en daarna ging het terug naar de Randstad. Op Utrecht Centraal kwam ik deze trein met (denk ik, ben niet zeker, vervloek mij er niet om!!!) auto-onderdelen tegen.
NMBS 2810, Utrecht Centraal by Alfenaar, on Flickr
Daarna ging het met de t8876 naar huis.
Conclusie
Naar mijn mening is het OV in Groningen een stuk beter geworden met de komst van Q-link. Het contrast tussen juli en februari kon niet veel groter zijn, de lijnen van Q-link zijn frequent, snel en comfortabel. Het enige wat nog beter kan is de punctualiteit, deze was van tijd tot tijd beroerd, zeker op lijn 15.
--
Het verslag is (wat) groot uitgevallen, ik heb de boel daarom wat uit zitten dunnen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, aan- en/of opmerkingen worden gewaardeerd!
En voordat ik daar vragen over krijg: het verslag heet 'Z2N doet slim', als verwijzing naar het motto van Q-link.
De dag begon voor mij met de t8831 die om 08:37 uit Alphen a/d Rijn vertrok. Na een verder evenementloze rit naar Utrecht kwam ik direct na aankomst op Utrecht Centraal de Lekker Lezen-VIRM 9514 tegen, die samen met een soortgenoot onderweg was naar Maastricht.
Lekker lezen.. by Alfenaar, on Flickr
Vervolgens heb ik een halfuurtje op het busstation Centrumzijde doorgebracht, in de hoop om de nieuwe dubbelgeledes nog te kunnen zien. Dat werd me helaas niet gegund, en dus zat ik om tien voor tien op InterCity t531 naar Groningen. De rit werd vooral doorgebracht met uit het raam staren, wat prima te doen was. Het feit dat ik met een VIRM naar het noorden ging was echter minder prettig..
Na twee uurtjes op een houten plank zitten kwam ik gelukkig aan in Groningen. Toen ik twee minuten later aankwam op het busstation stond gelijk een bus van lijn 4 klaar, gereden door de nieuwe Citaro 3422:
Enkele van de andere plaatjes die ik in het daarop volgende halfuurtje maakte:
De nieuwe Capacity 3407 op lijn 15
De 3441, als lijn 3
Lijn 15, in een artistiek hoekje.
Qbuzz 3400, Groningen Hoofdstation by Alfenaar, on Flickr
De 3446, als, opnieuw, lijn 4.
Blijkbaar hebben deze wagens hun laatste week in het Groningse?
Het was leuk om te zien, maar het weer zat niet mee: tot in de middag waren er buien voorspeld, en dus besloot ik maar bij het station te blijven. Bij een korte blik op een TB7 zag ineens Leer op de borden staan:
Ik had eigenlijk wel zin in een bezoekje aan Duitsland, en dus liet ik Groningen even voor wat het was.
Arriva Spurt (10)345, voor vertrek naar Leer.
Arriva 10345, Groningen by Alfenaar, on Flickr
Het geweldige uitzicht vanuit de trein, hier tussen Bad Nieuweschans en Weener..
Na een treinreis van een uur en een kwartier kwam ik dan in Leer terecht.
Ook hier was het weer niet heel best, maar het was al wel beter dan eerder in Groningen. De meeste treinen in Leer vertrekken vanaf het zeer foto-onvriendelijke spoor 4 (op de bovenstaande foto rechts), de gelukkig zijn er ook wel treinen die vanaf de sporen 1 en 2 vertrekken.
De foto's die ik daar nam:
185 342 met een lege autotrein, in de richting van Münster (Westf.)
111 144 met Dosto's, als RE naar Münster (Westf.)
De RE in de andere richting werd negen minuten voor aankomst opgeheven, zelfs de NS doet dit beter! :(
185 235 met een volle autotrein, in de richting van Norden.
Na de doorkomst van de autotrein kwam de boemel naar Groningen het station weer binnen.
Vervolgens ging het weer terug naar Groningen, met in de trein een groep interrailende Scandinaviers, twee Zweeden en een Finse. Precies op dat moment werd in Sotchi geijshockeyd tussen die twee landen, dus zodra de grens weer gepasseerd was zat ik samen met deze mensen naar IJshockey te kijken (al dan niet gewenst..)
Het uitzicht tussen Kropswolde en Groningen
Bij Groningen Europapark had ik genoeg van het geijshockey, dus stapte ik de trein uit, om over te stappen op Q-link lijn 5. Natuurlijk miste ik deze precies, gelukkig gaat deze lijn tegenwoordig iedere tien minuten. :)
Ik nam lijn 5 tot het UMCG, daarna liep ik naar het station om foto's te kunnen maken. Als eerste kwam ik bij de Maagdenbrug lijn 3 tegen, met een achterlopende bestemmingsaanduiding (de Grote Markt ligt achter de bus)
Een typisch Gronings plaatje: de 3434 als lijn 4, onder de schaduw van de Martinitoren.
Tot dusver leek Qbuzz alles netjes in orde te hebben, maar het was ondertussen spits geworden, en dus ging de frequentie omhoog op de Q-link lijnen. Daar nog niet alle bussen in dienst zijn krijg je dan dus dit: een streekcitaro op lijn 3. De bus zat overigens ongezellig vol..
De daarop volgende lijn 4 reed gelukkig wel geleed, maar ook met een streekbus.
Zoals misschien te merken was aan de foto's, was het ondertussen lenteachtig zonnig geworden! :D
Dingetje tussendoor: heeft iemand enig idee waar dit over gaat? Ze hangen in Groningen, en ook in Utrecht..
Over de Grote markt lopen nu nog maar weinig niet-Q-link lijnen, een daarvan is stadsbus 2.
Verder naar het Hoofdstation, op de kruising van de Gelkingestraat en de Carolieweg.
De nieuwe 3426, op het Gedempte Zuiderdiep.
Zoals ook al gemeld was in het OV in Groningen-topic, de inzet van de Citybussen is momenteel erg divers, lijn 65 loopt helemaal naar Zoutkamp!
Nog meer diversiteit, maar ja, blijkbaar de laatste week.
Ik bleef even rond het Zuiderdiep, er waren andere belangrijke zaken:
Verderop naar het Hereplein kwam een solo-citaro langs als lijn 5, de bus zat overigens verassend leeg.
Op de Herebrug kwam lijn 3 langs in de richting van de Grote Markt, en lijn 4 naar Roden
Eenmaal terug op het Hoofdstation stond een CapaCity klaar als lijn 15, en kwam er net een lijn 15 aan.
Ondertussen had ik al aardig wat bussen van de lijnen 3, 4 en 5 gezien, maar lijn 15 was grotendeels buiten beeld gebleven. Daarom huurde ik een OV-fiets, en fietste ik van het Hoofdstation naar de Ringweg. Onderweg stond deze bus van lijn 15 in de file. De bus was een 'gewone' gelede Citaro, en zat bommetjevol.
Bij de Rembrandt van Rhijnstraat kwam de 3406 langs:
De zon scheen overigens uitzonderlijk mooi hier! :D
Na een bezoek aan een bekende restaurantketen (diegene met een gele M als logo) ging ik weer terug naar het Hoofdstation, waar na inlevering van mijn OV-fiets net een bus van lijn 4 langs kwam:
Het werd nu snel donker. Op het busstation kwam lijn 5 aanrijden.
Ik wachte nog op de laatste lijn 15 van de dag..
..en daarna ging het terug naar de Randstad. Op Utrecht Centraal kwam ik deze trein met (denk ik, ben niet zeker, vervloek mij er niet om!!!) auto-onderdelen tegen.
NMBS 2810, Utrecht Centraal by Alfenaar, on Flickr
Daarna ging het met de t8876 naar huis.
Conclusie
Naar mijn mening is het OV in Groningen een stuk beter geworden met de komst van Q-link. Het contrast tussen juli en februari kon niet veel groter zijn, de lijnen van Q-link zijn frequent, snel en comfortabel. Het enige wat nog beter kan is de punctualiteit, deze was van tijd tot tijd beroerd, zeker op lijn 15.
--
Het verslag is (wat) groot uitgevallen, ik heb de boel daarom wat uit zitten dunnen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden, aan- en/of opmerkingen worden gewaardeerd!
En voordat ik daar vragen over krijg: het verslag heet 'Z2N doet slim', als verwijzing naar het motto van Q-link.