Pagina 1 van 1

Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 00:14
door Suus
Ik had budget en tijd en de dagen beginnen weer lang genoeg te worden voor mooie bordjestochten, dus ging ik op de laatste februaridag op pad voor het eerste deel van de Athus-Meuze-Route, waarmee de Belgische spoorlijnen 156 - 166 - 165 worden aangeduid. Deze lijnen lopen door de dunbevolkte gebieden van de provincies Namur en Luxemburg en zijn vooral erg belangrijk voor het goederenvervoer. De veel directere spoorlijn Brussel - Luxemburg (lijnen 161 en 162) is veel minder geschikt voor goederentreinen omdat de bouwers een zo direct mogelijke verbinding zonder tunnels wilden. Het gevolg is dat spoorlijn 162 veel steile trajecten en bochtige stukken kent. Vanwege de vele goederentreinen is aan het begin van deze eeuw de Athus-Meuze-Route ten zuiden van Dinant onder de draad gebracht, maar in tegenstelling tot in de rest van België is deze van de in Frankrijk en Luxemburgse gebruikelijke 25 kV-spanning voorzien. Ook lijn 162 wordt op het moment omgebouwd voor 25 kV en een snelheidsverhoging van 130 naar 160 kilometer per uur.

Goed. Het reisverslag. De wekker ging om tien voor vijf zodat ik om tien voor zes op het lokale metrostation stond voor de eerste metro van de dag. Zodoende stond ik kwart over zes op Centraal in de rij bij de Starbucks waarna ik mij met een Vanilla Spice Latte in de intercity naar Maastricht nestelde met voldoende werk voor mijn favoriete hobby van dit moment, mijn scriptie uitpluizen op foutjes. De reis ging verbazingwekkend soepel, want ik (en een andere forumgebruiker) hebben al twee jaar last van een vloek waardoor een treinreis naar Zuid-Limburg altijd met hindernissen gaat en met een goederentrein die precies voor ons uit werd gestuurd in Sittard probeerde men het ook nu weer. Nuja, ik was op tijd in Maastricht waar een break mij in een half uurtje naar Liège-Guillemins bracht.

Na in Liège de nodige tickets uit de kaartautomaat getrokken te hebben (Liège - Libramont 6,00, Libramont - Dinant 6,00, Dinant - Roosendaal 7,40) konden er nog wat treinen op de foto in dit toch wel fotogenieke station:
Afbeelding
De Break waarmee ik uit Maastricht kwam stond te wachten tot hij weer naar Maastricht terug mocht rijden. Op de achtergrond een intercity.
Afbeelding
De Thalys naar Köln was nog net op tijd voor deze foto, enige seconden later zou de trein naar Maastricht vertrekken.
Afbeelding
De stoptrein naar Jemelle via Rivage. Twee stellen, omdat een treinstel na aankomst in Jemelle helemaal volgehangen zou worden met de beruchte briefjes voor een groepsreservering.

Afbeelding
Voor de infrafans: deze constructie zag ik bij het station van Rivage. Heb het nog nooit eerder gezien.

Op het station van Jemelle had ik een overstap van zo'n 40 minuten. Mooi even de tijd om dit kleine plaatsje op de foto te zetten, waarbij opvallend genoeg het station niet aan de kant van het dorp ligt.
Afbeelding
Ik wist dat sommige van de 6400-locs in België konden rijden, maar ik had ze nog nooit met eigen ogen in België gezien.

Afbeelding
Jemelle ligt tegen een rots aangeplakt.
Afbeelding
Door het centrum van het dorp stroomt een kabbelend beekje.
Afbeelding
Tussen de huizen op de hoofdweg kon je een rangeerlocje van de (ik denk) kalkmijn zien. Helaas een photobomb van een schoolgaande jongen die vol in beeld sprong.

Hierna ben ik teruggelopen naar het station, dat was heuvel op en nog een behoorlijk klimmetje.
Afbeelding
Het station van Jemelle wordt opgeknapt, men is nu bezig met het achterste perron en gaat waarschijnlijk naar voren toe werken. Dat het noodzakelijk is, is te zien op deze foto van de binnenrijdende IC-trein naar Luxemburg.

Met de IC-trein ging het naar Libramont, een rit van 32 kilometer met een hoogteverschil van 300 meter die in 20 minuten wordt overbrugd. Tijdens de rit gaat het door een aantal mooie bochten. Helaas begon het licht te druppen en had de trein een kleine vertraging, waardoor ik geen foto's kon maken in Libramont van de treinen. De trein naar Dinant rijdt slechts eens in de twee uur, dus missen zou vrij problematisch zijn. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en na Bertrix, waar de trein kop maakt, klaarde het snel op.

Afbeelding
De meerspannings-Desiro na aankomst in Dinant. De spanningswissel is iets ten zuiden van Anseremme.
Afbeelding
Aan de andere kant van het overpad staat een gemoderniseerde Break als intercity naar Brussel.
Afbeelding
Naast het station staan een aantal bussen van de TEC geparkeerd.
Afbeelding
Het station van Dinant. Het steekt nogal lelijk af vergeleken met de rest van het stadje...
Afbeelding
... want na driehonderd meter lopen kom je bij de brug over de Maas en heb je mooi zicht op de citadel, met rechts naast de kerk de kabelbaan omhoog.
Afbeelding
Hier vanaf de andere kant gezien richting de brug gekeken, die versierd is met Sax'eu'fonen, beschilderde saxofonen vanuit de gehele Europese Unie. Hierna genoten van een sandwich en een glas Leffe in de Leffe-brasserie, want dat bier is afkomstig uit Dinant.

Wat hierna gebeurde staat grotendeels niet op foto, dus maar even een korte samenvatting. In Dinant nam ik de trein van 15:11 (een minuut vroeger dan alle andere treinen van de dag) naar Namen, waar ik moest overstappen op de IC/P-trein Liers - Namen - Brussel L/S/N/C/Z - Mons - Tournai. Deze monsterlijke zig-zagtrein rijdt met 10 M4-rijtuigen wat mij wel erg veel leek, maar voor het propvolle perron in Namen bleek het maar net voldoende. Nadat de loc 27 ons puffend en steunend de steile heuvel had opgesleept ging het langs Gembloux (trein bijna leeg), Ottignies (trein weer vol) naar Brussel, waar ik op Schuman uit de trein ging. Door de combinatie van IC en P-trein zou de overstap op Centraal naar de Benelux maar 4 minuten zijn, wat dus neerkomt op onhaalbaar, dus heb ik in Schuman maar het nieuwe bordje op de foto gezet en de metro naar Brussel-Zuid genomen.
Afbeelding
Het metrostation Schuman. Er is behoorlijke progressie gemaakt in de werken.

De rest van de rit is voorspelbaar: metro naar Brussel-Zuid waar het een puinhoop was door een alarm in het station, Benelux naar Nederland die zeer goed gebruikt wordt, Intercity Direct naar Schiphol en sprintertje naar huis.

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 00:41
door Milco
Leuk verslag met leuke herkenbare plaatsen. Ben best vaak in de Ardennen geweest en Jemelle en Dinant komen me erg bekend voor. (Vooral die hoge brug over de Maas vlakbij Dinant die ik vroeger toen ik klein was eng vond om te zien... :oops: ) :D

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 00:43
door Meltrain
Mooi verslag. :pos:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 07:56
door isadora
Dank je Bee. :pos:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 09:09
door BrengMe
mooi verslag :D

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 10:01
door Etienne
Dit zijn weer mooie foto's :pos:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 10:48
door Suus
Milco schreef:Leuk verslag met leuke herkenbare plaatsen. Ben best vaak in de Ardennen geweest en Jemelle en Dinant komen me erg bekend voor. (Vooral die hoge brug over de Maas vlakbij Dinant die ik vroeger toen ik klein was eng vond om te zien... :ooms: ) :D
Dat viaduct lijkt mij ook een van de hoogste in België, uitzicht lijkt mij erg mooi :Y

(Op de laatste foto van Dinant is het net niet te zien, het valt weg achter de brug)

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 11:39
door Thom91
Bee schreef:Afbeelding
Voor de infrafans: deze constructie zag ik bij het station van Rivage. Heb het nog nooit eerder gezien.
Extra constructie voor de overbrenging van krachten rondom compensatielas die in beide sporen zit. Je ziet ze vrijwel altijd bij overgangen van/naar beweegbare bruggen maar ook steeds meer rond overgangen naar andere kunstwerken. Andere vormen zijn bijvoorbeeld extra spoorstaven in de dwarsliggers.

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 15:04
door lint41
En de kabels zijn neem ik aan dan om het elektrisch contact tussen de helften te garanderen?

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 15:34
door Thom91
Ja, doorgeven van signalen.

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 17:48
door waldo79
Mooie serie, Bee. Al zou ik Maas op zijn Frans toch als Meuse spellen :Y

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 18:24
door Anne
Serie mooie foto's.
Ritje vaak in omgekeerde richting gemaakt.
Verplichte kost met Benelux-Tourrail (kon nog tot afschaffen Benelux) voor de dieselrit Dinant-Libramont.

Zie dat daar nu dat Desiro zootje rijdt.

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 18:53
door Daniel
Leuke serie plaatjes hoor!

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 22:35
door Ronald
avl schreef:Zie dat daar nu dat Desiro zootje rijdt.
Zeg nou zelf, dure dieselolie met een MW41 opstoken terwijl er een waslijn hangt is natuurlijk ook behoorlijk belachelijk. Alleen maar goed dat het nu wat duurzamer kan.
@Bee: leuk verslagje van een mooie rit. Deel 2 van de lijn naar Athus zal haast een meerdaags tripje moeten worden denk ik, want dat is ook nog een behoorlijk eindje :-)

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 22:47
door Suus
Ik had tot voor kort het plan om de gehele route te doen richting Luxemburg, maar met de proefplanning daarvan was ik niet echt tevreden, dus ik overweeg toch het in een eendaagse dagtocht vanuit Nederland te doen. Door het gewijzigde pad van de Benelux heb je in Brussel nu nog maar een overstap van een half uur voor Libramont in plaats van iets meer dan een uur, waardoor je om kwart voor twaalf in Libramont kan zijn. De trein naar Arlon via Virton vertrekt daar om vijf voor twaalf en is om kwart over één al in Arlon. Zelfs een trein twee uur later zou dus nog op een dag te doen moeten zijn. Wel op een werkdag, want in het weekend rijden er geen treinen tussen Arlon en Virton.

Edit: wat betreft MW41 of Desiro, dat is toch vooral lood om oud ijzer. In beide treinen is het comfort op stoptreinniveau, maar als ik moet kiezen neig ik toch naar Desiro, omdat het automatische informatiesysteem toch wel erg handig is voor de bordjesfotograaf en de airco is wel erg fijn. De stopcontacten bij de vierzitters zijn leuk, maar dan lever je wel je uitzicht in :')

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 23:45
door Ronald
En dan natuurlijk Essen-Aubange of zoiets op de Railpass invullen natuurlijk :-)

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 23:54
door Suus
Op mijn leeftijd is een enkele reis Roosendaal - Willekeurig Belgisch Station 7,40, met een kaartje Roosendaal - Virton en een kaartje Virton - Roosendaal, samen 14,80 (!) ben ik klaar. En dat voor zo'n 500 spoorkilometers :mrgreen:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:52
door ODRAIL
Dat hoef je in Nederland helaas niet te proberen :? :wink: .

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 19:54
door Suus
Ik betaal in Nederland 29 euro per maand voor 8 tot 10 dagen vrij reizen per maand, ook niet slecht :mrgreen:

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:49
door Ronald
Alleen in januari al heb ik bijna 900 km afgelegd voor 29 euro. Scheelt niet veel met dat voorbeeld in België :Y

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:52
door Anne
Ronald schreef:
avl schreef:Zie dat daar nu dat Desiro zootje rijdt.
Zeg nou zelf, dure dieselolie met een MW41 opstoken terwijl er een waslijn hangt is natuurlijk ook behoorlijk belachelijk. Alleen maar goed dat het nu wat duurzamer kan.
Was ook alleen maar een constatering dat er nu eindelijk elektrisch wordt gereden.
Doet niets af aan dat ik zelf graag liever in een dieseltje zit en ik om die reden niet meer die kant op hoef.

Die Desiro's ben ik vorig jaar redelijk op afgebrand in een IC dienst Essen - Charleroi.
Had nog een 1e klas RailPass maar de 1e klas in die is erg beroerd.

Geldt ook voor het 1e klas hok in de M41. Wel nog een behoorlijke 4 zitter maar op de 2 zitter kijk je tegen het schot aan (Ben dan ook maar in de 2e klas gaan zitten).

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 22:54
door Anne
Bee schreef:Ik betaal in Nederland 29 euro per maand voor 8 tot 10 dagen vrij reizen per maand, ook niet slecht :mrgreen:
En dan ook nog 4-5 vrijdagavonden.

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 23:01
door Ronald
avl schreef: Had nog een 1e klas RailPass maar de 1e klas in die is erg beroerd.

Geldt ook voor het 1e klas hok in de M41. Wel nog een behoorlijke 4 zitter maar op de 2 zitter kijk je tegen het schot aan (Ben dan ook maar in de 2e klas gaan zitten).
Dat is met de Duitse regionale treinen vaak niet anders. Ik heb een paar weken terug ook nog overwogen om een 1e klas Bayern-ticket te kopen, maar toen ik de 1e klas van BR440 zag heb ik dat ook maar gelaten.

Re: Bee op de Athus-Meuze-Route deel 1 (16 beelden)

Geplaatst: di 04 mar 2014, 16:38
door Michael
Leuk verslag :pos: