Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Bonsoir! Zoals iedere account zit ook achter de gebruikersnaam Z2N een persoon verborgen, en zoals ieder persoon heb ook ik een levensverhaal. Wat niet iedereen op het forum heeft is een buitenlandse achtergrond, ik kom uit de Franse regio Île-de-France. Ik woon echter al jaren niet meer in het land der Fransen, en kom daardoor vrijwel nooit in 'mijn eigen' regio. Op 8 maart kon ik er echter voor vrijwel niets naartoe, in een Touringcar van de Ateletiekvereniging (waar ik overigens geen lid van ben). Ik was er, voor nog geen twaalf uur, om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur, en even terug 'thuis' te zijn. De reis was geen OV-reis, het verslag is dan ook niet alleen een OV-verslag.
De dag begon om 4:30, en na een ontbijt-in-een-pak-yoghurt en een douche stapte ik op de fiets naar het station. Op het station pakte ik om 6:15 de touringcar.
Alphen a/d Rijn om 5:50.
Na een rit van ruim 6 uur, die wat vertraagd werd door een file rond Parijs, kwam ik rond 12:40 aan in Parijs. Ik was oorspronkelijk van plan om om 12:31 een trein te nemen vanaf station Paris-Est, door de vertraging kon dit plan echter direct in de prullebak.
Station Paris-Est
Op station Paris-Est stonden onder andere deze treinen:
Z 2N-stel richting Coulommiers. (zij de gelijkenis zien met mijn gebruikersnaam, proficiat)
InterCités naar Belfort, een machtig mooie CC 72000 op kop. :D
SNCF CC 72157+Corail, Paris-Est // En Voyage... by Alfenaar, on Flickr
Een Francilien-treinstel, vergelijkbaar met de SLT, inclusief de opstartproblemen. Ik verwijs voor de geschiedenis van de stellen door naar de uitgebreide Nederlandstalige Wikipedia-pagina erover.
SNCF Transilien Z 50185/86, Paris-Est by Alfenaar, on Flickr
Daar het zaterdag was, was er vrij weinig langeafstandsverkeer te vinden op het station. Uiteindelijk nam ik de bovenstaande trein richting Meaux.
Na een rit van een ruim halfuur kwam ik aan in Esbly. Dit kleine nietszeggende dorpje is ooit mijn woonplaats geweest, en werd daarom vereerd door een kort wandelingetje. Na tien minuten was ik weer terug op het station, en na een voorbijrazende ZIMO naar Château-Thierry op de plaat te zetten kon ik nog net de tram naar naar Crécy halen.
SNCF Transilien Z 20787/88, Esbly by Alfenaar, on Flickr
En als ik tram zeg, bedoel ik ook tram. De spoorlijn tussen Esbly en Crécy is nog rustiger dan een gemiddelde Groningse streekbus, en om op de materieelkosten te sparen laat de SNCF een trammetje rijden op de 10 kilometer lange lijn.
Na een rit van 13 minuten was ik in Crécy-la-Chapelle. Een klein dorpje, met een kerkje, een gracht, twee supermarkten en een gemeentehuis, doodnormaal. Het stationsgebouw van dit kleine dorpje was overigens bemand..
Na een wandeling door het dorp een een bezoek aan de Carrefour ging het weer terug naar Parijs, alwaar ik had afgesproken met een groep mensen. Na een rit terug met de tram ging kwam ik weer aan in Esbly, alwaar een PIMO naar Parijs langsreed.
Daarna ging het met een Francilien-stel naar de grote stad. Tussen Esbly en Lagny kom je de LGV Interconnection Est tegen, en rij je verder door uitgestrekte velden, en dat op 25 minuten van het Parijse stadshart!
Daar ik wat vroeg terug was, door de weinig frequente tramdienst naar Crécy, had ik nog eventjes tijd om via Station Saint-Lazare te reizen naar station Pont-Cardinet, waarvan ik had gehoord dat het een vervallen bedoeling moest zijn.
Station Saint-Lazare is net op het einde van een tien jaar durende verbouwing.
Met een willekeurige voorstadstrein ging het vervolgens naar de volgende halte, Pont-Cardinet. En ja, de boel was daar erg vervallen..
Op een van de sporen kwam een InterCités Normandie-trein langs.
Daarna ging ik weer terug naar Station Saint-Lazare.
Op station Saint-Lazare was de groep met wie ik de stad ging verkennen er al. In de tijd die volgde werden de Eiffeltoren en de Avenue des Champs-Élysées aangedaan, de toeristische foto's staan onderaan het verslag. 's Avonds, rond zonsondergang, ging ik nog even alleen terug naar het Gare de l'Est, om onder andere nog een keer een CC 72000 op de foto te krijgen.
TGV 2751 naar Sedan, vlak voor vertrek.
Een TER Vallée de la Marne naar Saint-Dizier
Daar waar ik speciaal voor terug gekomen was: InterCités 1843 naar Belfort
Een Bibi-treinstel naar Provins, in de komende paar jaar zal dit moderne treinstel alweer van de verbinding naar Provins verdwijnen, daar de spoorlijn geëlektrificeerd wordt.
Binnenkomst van InterCités 1842 uit Vésoul.
Ik had nog wel een tijd willen blijven, Paris-Est is simpelweg genieten. Maar na 30 minuten werd ik gebeld werd door de groep met wie ik reisde, ze hadden ruzie met een kassabediende bij een frietkot en wisten niet hoe ze iets uit moesten leggen. Noodgedwongen moest ik dus weg van het Gare de l'Est.
Pas 's Avonds kon ik nog een OV-foto maken, bij de metrohalte Porte de Vincennes. Hier ligt het eindpunt van twee van de drie tramlijnen die de stad Parijs binnenkomen, lijn 3a en 3b.
Na 11 uur kwam ik weer aan op het vertrekpunt van mijn reisje door Parijs, begraafplaats Père Lachaise. De dag was veels te kort om alles te doen wat ik wou doen, maar genoten heb ik wel, de gehele dag. :) Ik hoop dat het verslag, ondanks het feit dat het geen doorlopend verhaal is, wel door jullie gewaardeerd wordt, op- en/of aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
En zoals beloofd, de toeristenfoto's:
De dag begon om 4:30, en na een ontbijt-in-een-pak-yoghurt en een douche stapte ik op de fiets naar het station. Op het station pakte ik om 6:15 de touringcar.
Alphen a/d Rijn om 5:50.
Na een rit van ruim 6 uur, die wat vertraagd werd door een file rond Parijs, kwam ik rond 12:40 aan in Parijs. Ik was oorspronkelijk van plan om om 12:31 een trein te nemen vanaf station Paris-Est, door de vertraging kon dit plan echter direct in de prullebak.
Station Paris-Est
Op station Paris-Est stonden onder andere deze treinen:
Z 2N-stel richting Coulommiers. (zij de gelijkenis zien met mijn gebruikersnaam, proficiat)
InterCités naar Belfort, een machtig mooie CC 72000 op kop. :D
SNCF CC 72157+Corail, Paris-Est // En Voyage... by Alfenaar, on Flickr
Een Francilien-treinstel, vergelijkbaar met de SLT, inclusief de opstartproblemen. Ik verwijs voor de geschiedenis van de stellen door naar de uitgebreide Nederlandstalige Wikipedia-pagina erover.
SNCF Transilien Z 50185/86, Paris-Est by Alfenaar, on Flickr
Daar het zaterdag was, was er vrij weinig langeafstandsverkeer te vinden op het station. Uiteindelijk nam ik de bovenstaande trein richting Meaux.
Na een rit van een ruim halfuur kwam ik aan in Esbly. Dit kleine nietszeggende dorpje is ooit mijn woonplaats geweest, en werd daarom vereerd door een kort wandelingetje. Na tien minuten was ik weer terug op het station, en na een voorbijrazende ZIMO naar Château-Thierry op de plaat te zetten kon ik nog net de tram naar naar Crécy halen.
SNCF Transilien Z 20787/88, Esbly by Alfenaar, on Flickr
En als ik tram zeg, bedoel ik ook tram. De spoorlijn tussen Esbly en Crécy is nog rustiger dan een gemiddelde Groningse streekbus, en om op de materieelkosten te sparen laat de SNCF een trammetje rijden op de 10 kilometer lange lijn.
Na een rit van 13 minuten was ik in Crécy-la-Chapelle. Een klein dorpje, met een kerkje, een gracht, twee supermarkten en een gemeentehuis, doodnormaal. Het stationsgebouw van dit kleine dorpje was overigens bemand..
Na een wandeling door het dorp een een bezoek aan de Carrefour ging het weer terug naar Parijs, alwaar ik had afgesproken met een groep mensen. Na een rit terug met de tram ging kwam ik weer aan in Esbly, alwaar een PIMO naar Parijs langsreed.
Daarna ging het met een Francilien-stel naar de grote stad. Tussen Esbly en Lagny kom je de LGV Interconnection Est tegen, en rij je verder door uitgestrekte velden, en dat op 25 minuten van het Parijse stadshart!
Daar ik wat vroeg terug was, door de weinig frequente tramdienst naar Crécy, had ik nog eventjes tijd om via Station Saint-Lazare te reizen naar station Pont-Cardinet, waarvan ik had gehoord dat het een vervallen bedoeling moest zijn.
Station Saint-Lazare is net op het einde van een tien jaar durende verbouwing.
Met een willekeurige voorstadstrein ging het vervolgens naar de volgende halte, Pont-Cardinet. En ja, de boel was daar erg vervallen..
Op een van de sporen kwam een InterCités Normandie-trein langs.
Daarna ging ik weer terug naar Station Saint-Lazare.
Op station Saint-Lazare was de groep met wie ik de stad ging verkennen er al. In de tijd die volgde werden de Eiffeltoren en de Avenue des Champs-Élysées aangedaan, de toeristische foto's staan onderaan het verslag. 's Avonds, rond zonsondergang, ging ik nog even alleen terug naar het Gare de l'Est, om onder andere nog een keer een CC 72000 op de foto te krijgen.
TGV 2751 naar Sedan, vlak voor vertrek.
Een TER Vallée de la Marne naar Saint-Dizier
Daar waar ik speciaal voor terug gekomen was: InterCités 1843 naar Belfort
Een Bibi-treinstel naar Provins, in de komende paar jaar zal dit moderne treinstel alweer van de verbinding naar Provins verdwijnen, daar de spoorlijn geëlektrificeerd wordt.
Binnenkomst van InterCités 1842 uit Vésoul.
Ik had nog wel een tijd willen blijven, Paris-Est is simpelweg genieten. Maar na 30 minuten werd ik gebeld werd door de groep met wie ik reisde, ze hadden ruzie met een kassabediende bij een frietkot en wisten niet hoe ze iets uit moesten leggen. Noodgedwongen moest ik dus weg van het Gare de l'Est.
Pas 's Avonds kon ik nog een OV-foto maken, bij de metrohalte Porte de Vincennes. Hier ligt het eindpunt van twee van de drie tramlijnen die de stad Parijs binnenkomen, lijn 3a en 3b.
Na 11 uur kwam ik weer aan op het vertrekpunt van mijn reisje door Parijs, begraafplaats Père Lachaise. De dag was veels te kort om alles te doen wat ik wou doen, maar genoten heb ik wel, de gehele dag. :) Ik hoop dat het verslag, ondanks het feit dat het geen doorlopend verhaal is, wel door jullie gewaardeerd wordt, op- en/of aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
En zoals beloofd, de toeristenfoto's:
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 16 mar 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Z2N doet Iel de France: 12 uur rond Parijs
Prachtig! Die regio moet ik ook ooit nog eens gaan verkennen...
Ik doe ook maar wat
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Mooi verslag. Parijs blijft fantastisch! :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Leuk om te lezen.
Sommige foto's doen het hier niet? Geen idee wat er mis is, de anderen lijken er geen last van te hebben...
Sommige foto's doen het hier niet? Geen idee wat er mis is, de anderen lijken er geen last van te hebben...
Het is een spectrum.
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Hier doet alles het. Misschien even Ctrl+F5'en?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Hier ook geen problemen.
Leuk verslag! Hoe komt een Fransman in Alphen a/d Rijn terecht :D
Leuk verslag! Hoe komt een Fransman in Alphen a/d Rijn terecht :D
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Hij is niet de enige kan ik je vertellen (alhoewel het tot vorig jaar nog Hazerswoude was)Geert schreef:Hoe komt een Fransman in Alphen a/d Rijn terecht :D
Anyway, kwaliteitsplaatjes zoals we van Z2N mogen verwachten :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Mooi verslag. :D
En die laatste foto is werkelijk schitterend. :pos: :Y
En die laatste foto is werkelijk schitterend. :pos: :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Mooi verslag! Ben slechts 2 keer in een zwaar verregend Parijs geweest. Daardoor niet echt kunnen genieten, moet het maar snel een 3e kans geven. Hopelijk met beter weer. :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Fraaie plaatjes hoor :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Erg boeiend, en voor een "patatje oorlog" moet je dus in Parijs zijn? :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
mooie reportage :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6468
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Leuk verslag met mooie foto's maar ook bij mij doen een aantal foto's het niet.
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Prachtplaten! (ja alle, ze doen het allemaal hier)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Leuk verslag *O*
Re: Z2N doet Iel de Frans: 12 uur rond Parijs
Het was eigenlijk nog stommer: de groep waarmee ik reisde was bij de frituurketen 'Quick' terecht gekomen, en vonden dat de wachttijd te lang was.. :Nisadora schreef:Erg boeiend, en voor een "patatje oorlog" moet je dus in Parijs zijn? :D
---
Verder waardeer ik alle positieve reacties! :D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten