Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Michael 1988 »

Deels 1

De titel zegt het al, ik ga terug naar het verleden. Terug naar een repo waar ik anderhalf jaar geleden ben geëindigd en terug naar openbaar vervoer dat jaren geleden is vergaan. Terug naar oude gebouwen en ornamenten in het landschap die ook jarenlang stil hebben gestaan, maar nog steeds aanwezig zijn en grotendeels intact. In deel 1 had ik van Veghel tot Schijndel gehad op de fiets. Vandaag ben ik voor deel 2 op pad gegaan met de auto. Echter ben ik in Boxtel zover gegaan tot wat ik veilig achtte. Het plan was om helemaal tot de spoorwissel / aansluiting met het spoor tussen Boxtel en Eindhoven. Echter was het stuk net voorbij de A2 te druk met (auto)verkeer dat ik het niet veilig achtte om mijn auto langs de kant van de weg (zo dicht mogelijk bij het spoor) te zetten en een stuk over te steken en te lopen. Of in ieder geval om daar een stuk te gaan lopen. Daarnaast wist ik niet hoe veilig de situatie is als ik eenmaal bij het spoor dat nog in gebruik is was. Maar goed, vandaag dus met de auto van Schijndel naar Boxtel, kriskras door het gebied heen. Elke (met de openbare weg betreedbare) overweg werd hierbij bezocht. Zelfs zandpaden werden getrotseerd (met gevolg dat mijn auto op een bepaald punt niet meer verder kon :( ) en snelwegen werden beklommen (figuurlijk).

Genoeg geluld nu. Op naar de foto's, de omschrijving staat onder de foto's.

Afbeelding
We beginnen waar ik de vorige keer was geëindigd. Bij station Schijndel. Maar nu met daglicht. Dit was niet de eerste foto die ik maakte, maar in navolg van de vorige repo wel de eerste foto die ik ga plaatsen.

Afbeelding
Het station dient nu als woongebouw. Hierin zijn twee huizen gerealiseerd, waarbij de van hieruit achterste woning een riant grote achtertuin heeft vergeleken met de voorste woning. Het gebouw zelf stamt uit 1872, maar de aanbouw die op de eerste foto te zien is, is vele jaren later pas geplaatst. Daarnaast is het mij onduidelijk of de rest van het gebouw nog wel in oorspronkelijke staat is.

Afbeelding
Het oude toiletgebouw (waarschijnlijk). Als ik me hierin vergis, mijn excuses. Maar dat gebouw schijnt er nog te moeten staan (ergens). En anders is dit gewoon een schuurtje met een onbekend iets erin.

Afbeelding
Dit bord stond aan de voorzijde van het station. Als je het spoor achter je hebt dan aan de rechterzijde van het station tussen het bovenstaand schuurtje en het station in.

Afbeelding
Dit beeld zie ik helaas geheel tot bijna aan Liempde toe. Mooi groene bebossing, maar grotendeel is het wel onkruid wat er staat. Het onderhoud is helaas betreurend. Dit in tegenstelling tot het deel bij Liempde, maar daar kom ik later op terug. Wat wel mooi is, is dat je hier wel redelijk fatsoenlijk langs kunt fietsen en lopen tot Boxtel toe. Nou ja, net tot aan de Keulsebaan in Boxtel en daarna is het pad langs het spoor als ik het goed zag weg en moet je een drukke straat oversteken. Maar er is in ieder geval plaats zat om (als ze de lijn ooit weer gaan hergebruiken) dubbelspoor aan te leggen tot Veghel toe.

Afbeelding
Dit kan je normaal bijna nooit. Gewoon een foto maken op de rails. Toch een andere kijk op de spoorlijn ;)

Afbeelding
Een van de enkele overwegen die ik vandaag ben doorkruist. Op bijna alle overwegen kwam ik nog andreaskruizen tegen. Op sommige stonden zelfs snelheidsborden dat ik er maar 20 km/h mocht. Iets wat ik na deze overweg ook deed, want achter mij lag iets verderop een zandpad.

Afbeelding
Dit zandpad bedoel ik (wel vanuit stilstaande auto met handrem gefotografeerd en niet hangend uit het raam). Dit is overigens in de richting van de spoorovergang gefotografeerd.

Afbeelding
De volgende overgang was helaas op een weg dat volledig bestond uit een zandpad. Naast het feit dat ik over een zandpad moest rijden stond er aan de andere kant een aangename verassing. Een pony aan een ketting midden op de weg (staat ver op de achtergrond). Gelukkig ging die wel aan de kant. Deze overgang had overigens nog een snelheidsbord zoals op onderstaande foto is te zien.

Afbeelding

Afbeelding
Deze mensen had ik een paar minuten later hard nodig. Want ik stond vast in de modder (op een andere weg). Helaas voor de liefhebbers heb ik er geen foto van :P

Nu even een paar landschapfoto's zonder commentaar. Overigens, de foto met de reigers was op z'n verst ingezoomd en was beter gelukt dan de foto's die ik iets minder ver inzoomde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was hier op een punt aangekomen waarbij ik kon kiezen tussen twee wegen om langs het spoor te rijden. Natuurlijk niet het deel direct langs het spoor maar wel over een zandpad deels paralel aan het spoor, met een sloot tussen het spoor en het pad in. Ik kon kiezen tussen de weg "Hoefje" of de weg "Hoge Beek". Ik koos voor "Hoefje" omdat die meer open leek, waarbij ik vaker het spoor zag dan de andere pad. Op het eerste gezicht lijkt het begaanbaar. Maar als je de foto's bekijkt zie je dat het niet zo was en halverwege kon ik dus de sleepdienst bellen om mij los te trekken. De foto met de modder werd alleen nog maar erger. Erg vrolijk was ik toen niet, maar plaatjes zeggen denk ik meer dan woorden. Overigens was dit punt volgens mij het grenspunt tussen Schijndel en Sint-Oedenrode, waarbij "Hoefje" Sint-Oedenrode was en "Hoge Beek" Schijndel.

Afbeelding
"Hoefje"

Afbeelding
"Hoge Beek"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze foto was ik teruggelopen naar de "hoofdweg" (spoorwegovergang) in afwachting op de hulptroepen. En tja wat doe je dan als je moet wachten..... Foto's maken.

Afbeelding

Eenmaal vrij kon ik eerst terug gaan naar Schijndel, de sleepdienst betalen en de wagen schoon spuiten (vooral de velgen). Vervolgens ging ik weer verder richting Boxtel, echter dit keer wel via een andere route natuurlijk ;). De volgende foto's waren gemaakt bij de herberg "Het Groene Woud" bij Liempde / Olland. Deze herberg / café ligt niet ver van Station Liempde af en stond volgens het bordje op de gevel er al toen het spoor net geopend was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een eindje verderop, bij de volgende spoorwegovergang, ligt Station Liempde. Dit was makkelijk te bereiken vanaf de herberg en ook hier stonden enkele informatieborden over het station, het Duits Lijntje en niet te vergeten het natuurgebied de Geelders. Bij het station, langs de weg, stond een heel opvallend iets. Ik kwam een van de bewoners tegen die wonen in het station en na even gebuurt te hebben met haar, werd mij verteld dat hun kinderen nog wel eens op het spoor rijden. Daarnaast had ik ook toestemming om het station te fotograferen (vanaf de buitenkant, want uit beleefdheid vroeg ik niet of ik ook naar binnen mocht) en spontaan van haar mocht ik ook naar de voorkant toe, waar nog de stationsnaam op de gevel stond boven de oude ingang. Mij werd daar ook verteld dat het station nu in oorspronkelijke staat is. Althans, het is een aantal jaar geleden hersteld tot de oorspronkelijke staat. Het viel mij ook gelijk op dat dit gebouw erg afweek met Schijndel en Veghel. Maar naar wat ik heb gelezen is dit station veel later gebouwd, toen het spoor al jaren in gebruik was. Ik heb haar daarnaast verteld waar de foto's komen te staan en bij deze (als ze het leest) wil ik haar nogmaals bedanken dat ik daar foto's mocht maken en ook voor in de tuin en voor de informatie die ze mij gaf. De volgende foto's zijn even zonder commentaar want ze spreken voor zich zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de foto's bij het station was ik doorgelopen naar de brug over de Dommel om enkele foto's te maken. Helaas waren niet alle foto's gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na beide buurtbussen op de foto te hebben vastgelegd was ik doorgereden naar Boxtel. Daar parkeerde ik mijn auto bij de Liempdseweg / Keulsebaan langs de weg (tussen de twee straten in vlak langs het spoor).

Afbeelding

Afbeelding

Na mijn auto geparkeerd te hebben in de berm ben ik lang het spoor terug gaan lopen naar de A2. Hierbij heb ik enkele idiote dingen gedaan, waarbij ik zelf toch even moest slikken. Zelfs met hoogtevrees. De foto's spreken voor zich denk ik. Het viel mij overigen wel op dat ook deze tunnel aardig breed was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na dit punt ben ik niet verder gegaan met het Duitse Lijntje en met deze foto wil ik deze reportage beëindigen. Zoals jullie kunnen zien is na dit punt het spoor aardig begroeid en daarom achtte ik het ook niet veilig om hierna verder te gaan. Ondanks het feit dat ik een gele reflecterende jas droeg. Maar, dit was niet de laatste foto die ik maakte. Zoals jullie weten is er ook een treinstremming tussen Boxtel en Den Bosch. Hierdoor reden er langs dit punt verschillende NS bussen en die heb ik ook hierna gefotografeerd. Maar wel op een punt iets verder naar rechts, net in de bocht. Deze reportage zien jullie in een aparte topic. Ik hoop dat jullie van deze foto's hebben genoten en nogmaals mijn dank aan de bewoonster van het station van Liempde voor de medewerking en de extra informatie. Overigens is deel 1, het deel van Veghel tot aan Schijndel, op de onderstaande link te vinden.

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=8550

P.s. Mogelijk dat er een deel 3 komt, maar dat kan ik niet garanderen. Heb al een stukje spoor bij Uden gevonden dus deel 3 zal dus in de richting van Uden / Duitsland worden.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op za 12 apr 2014, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Ardan »

Supergaaf dit :D Als ik ooit eens in de buurt ben ook eens op onderzoek uitgaan :D

Eén puntje van kritiek...
Michael 1988 schreef:het rails
Michael 1988 schreef:het spoorlijn
de :wink:
Ik doe ook maar wat
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Michael 1988 »

Aangepast. Wou volgens mij ook in eerste instantie het woord spoor gebruiken i.p.v. de woorden die ik daar gebruikte. Daarnaast is het gebied best goed toegankelijk. Ik weet niet of je nog fietsen kunt huren in Boxtel, maar vanaf Boxtel tot aan Schijndel kun je redelijk goed langs het spoor fietsen of wandelen (over zandpaden heen). Of je moet mij na gaan doen en tussen de rails fietsen of de auto pakken ;). De spoorfiets die bij station Liempde staat raad ik je niet aan. Je kunt er kleine stukjes mee fietsen (als je al kunt fietsen) en de rest gaat niet doordat de overgangen slecht doorgaanbaar zijn momenteel.

Maar als je in Schijndel bent, de koffie staat klaar ;). Alleen moet je wel naar de andere kant van Schijndel fietsen (gezien vanaf het station).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Wubbo »

Leuke reportage!

In Boxtel kun je fietsen huren (maar niet in het weekend).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Suus »

Geen foto van je auto die wordt weggesleept? :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Meltrain »

Opnieuw een mooie en interessante reportage. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door fogeltje »

Hele mooie foto's *bus*

Die laatste foto is inderdaad een punt waar ik paar weken terug met een NS-bus voorbij kwam.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Duits Lijntje deel 2; Terug naar het verleden

Bericht door Michael 1988 »

Wubbo schreef:Leuke reportage!

In Boxtel kun je fietsen huren (maar niet in het weekend).
Dat dacht ik me nog te herinneren. Had er gisteren zelf niet echt opgelet (zag hem ook niet direct aan de voorkant).
Bee schreef:Geen foto van je auto die wordt weggesleept? :(
Nee, geen zin in gehad. Daarnaast was het al erg zat dat mijn auto even gesleept moest worden (hij reed nog wel gewoon) en maakte ik me meer zorgen om de voorbumper en mijn auto in zijn geheel dan om een foto. Maar mijn auto staat wel twee keer op de foto, waarvan een keer op een zandpad ;)

Wat me eigenlijk opviel. Niemand heeft een vraag over de twee foto's van bovenaf. Ik heb er weinig over gezegd, maar bij die eerste foto was gemaakt in de richting van Boxtel en zat ik letterlijk meters boven de grond tegen die geluidswal aan. Bij de tweede stond ik met mijn rug tegen de vangrail aan van de snelweg aan de andere kant, dus in de richting van Schijndel (daar was geen glazen wand). Misschien had de titel beter kunnen zijn: "Rare vogel op het spoor" (eerste titel van de andere repo).

Overigens, iedereen bedankt voor het compliment (op de vraag van een foto van het wegslepen van de wagen na dan ;) ).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten