Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's)

Bericht door TheKnitter »

Dresdner Dampfloktreffen 2014 *O*
Een wereldberoemd evenement, het Dresdner Dampfloktreffen. Inmiddels voor de zesde keer georganiseerd, en het is met recht een succes te noemen. Diverse pendelritten, tentoonstelling van materieel in het Dresdner Hauptbahnhof, maar natuurlijk ook in het Eisenbahnmuseum Dresden Altstadt, rondom de draaischijf.
De stoompendelritten die georganiseerd waren door de organisatie hadden rond de 2200 reizigers, en waren ruim voor start van het evenement volledig volgeboekt. Het Eisenbahnmuseum had in deze 3 dagen rond de 16.500 bezoekers, en was daardoor de gehele dag enorm druk. Een groot succes is het zeker te noemen!

In de onderstaande reportage zal ik een fotoverslag met tekst maken van de 3 dagen Dampfloktreffen, waarbij ik voornamelijk rondom de spoorlijn heb gehobbyd. Met dank aan een paar Duitse fotografen, wat mij enorm veel lopen bespaard heeft :)
Afbeelding
18 201 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
Op 11 April 2014 startte het grote festijn met de diverse pendelritten, en werd er op de vroege ochtend al snel afgetogen met de trein vanuit Dresden Hauptbahnhof naar Klingenberg-Colmnitz, om langs de lijn in een weiland te gaan staan. Na een wandeling van 10 minuten vond ik deze stek geoorloofd, en kon het lange wachten beginnen.
De eerste trein die moest passeren was de fraaie oliegestookte 18 201, die met een magere 3 rijtuigen onderweg was naar Freiberg. Tussen Tharandt en Klingenberg-Colmnitz werd een Parallelfahrt gehouden met de tweede stoomtrein, maar op dat stuk heb ik mij door de vele bomen en andere hinderende voorwerpen niet gewaagd. Heb daar ook maar bar weinig foto's van teruggevonden.

Afbeelding
52 8079 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
Na enkele minuten - de RE naar Nürnberg mocht eerst voorbij - werd er door deze fraaie stoomtrein uit Klingenberg-Colmnitz weer vertrokken naar Freiberg. In Freiberg zou deze trein samengevoegd worden met de voorgaande trein, want op de terugreis was de Parallelfahrt dienstregelingtechnisch moeizaam in te passen.
Vervolgens ben ik teruggelopen naar het station, om daar passage van de 18 201 te doen met deze stoomtrein, maar die foto is dusdanig beroerd geworden, dat ik hem maar niet toon. Die is inmiddels al digitaal versnipperd.

Hierna werd de trein ingestapt, en werd op Niederau uitgestapt, voor een wandeling naar een fotostek nabij Jessen, zo'n 6,5 kilometer vanaf het dichtbijzijndste station. Tot mijn geluk stond een fotograaf bij het station te zoeken naar een fotostek, en na een babbeltje werd mij aangeboden om naar deze stek te rijden, daar ik wist waar het was, en hij niet.
Afbeelding
E77 10 + Sonderzug + 23 1097 by Durk Houtsma., on Flickr
In Jessen passeerde de eerste trein naar Riesa, met voorop de E77 10, en aan het eind de 23 1097. In Riesa zou de trein gecombineerd worden met een andere trein uit Leipzig, en zou er nog een loktrein gaan rijden.

Afbeelding
03 1010 + 01 150 mit Sonderzug + 23 1097 by Durk Houtsma., on Flickr
Na enige tijd gewacht te hebben, passeerde met een grote vertraging de stoomtrein naar Dresden. Hier rijdt de trein met 3 stoomloks. De 03 1010 en 52 8154 kwam met een stoomtrein uit Leipzig, maar de 52 8154 werd achter de E77 10 als Loktrein gehangen, en werd de fraaie combi van 2 imposante machines, de 03 1010 en 01 150, samen vooraan de trein gezet. Aan het eind wederom de 23 1097. Door deze koppeling van 2 stoomtreinen kon er een zeer lange sleep rijtuigen vastgelegd worden.

Afbeelding
E77 10 + 52 8154 by Durk Houtsma., on Flickr
Ongeveer tien minuten later passeert de Loktrein. Deze Loktrein was als eerst uit Riesa vertrokken, maar door een lagere maximale snelheid was besloten om de trein in Priestewitz op een zijspoor te zetten, en vervolgens de stoomtrein met reizigers én de RE50 naar Dresden voor te laten. 13 van de 16 aanwezige fotografen waren na de stoomtrein gelijk vertrokken, maar die 10 minuten wachten werden beloond.

Afbeelding
01 1533 + Sonderzug + E77 10 by Durk Houtsma., on Flickr
Dankzij de vriendelijke service van een andere fotograaf kon ik afgezet worden op station Niederau, en kon ik op Dresden Mitte nog de stoomtrein uit Passau gefotografeerd worden. Bij het Eisenbahnmuseum Altstadt was de E77 10 achteraan de trein gehangen, zodat die lok de trein ledig terug kon slepen. De reizigers gingen naar station Dresden Neustadt, alwaar een hotel geregeld was.

Afbeelding
23 1019 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
Op zaterdag werd er weer bere-vroeg vertrokken uit Dresden naar Niederau, om aansluitend weer een wandeling van ruim 4,5 kilometer aan te vangen. Eenmaal aangekomen had ik nog 35 minuten tot de stoomtrein passeerde.
Hier is de 23 1019 met de Sonderzug Cottbus -> Dresden met een mooie stoompluim aan het passeren.

Afbeelding
18 201 + Sonderzug naar Leipzig by Durk Houtsma., on Flickr
Gelukkig was er weer een fotograaf die aanbood om met mij en zijn vader naar een andere stek te rijden voor de volgende stoomtreinen. Eenmaal aangekomen, na wat zoekwerk en overleggen, konden wij na 20 minuten wachten de 18 201 met een fraaie sleep rijtuigen naar Leipzig fotograferen. Deze trein was onderweg met een groep reizigers, die de dag eerder aankwamen vanuit Passau met de 01 1533, onderweg naar het Bahnhofsfest in Leipzig Hauptbahnhof.

Afbeelding
01 1533 + 23 1097 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
Even later passeerde de volgende stoomtrein van het Dresdner Dampfloktreffen. De zaterdag en zondag waren er pendelritten voorzien tussen Dresden en Riesa, waarbij een deel met Parallelfahrt gereden werd. Twee stoomtreinen, één met dubbeltractie. De ene met de 01 150 reed over de Neubaustrecke, en de ander via de 175 jarig bestaande Ferneisenbahn Dresden - Leipzig.
Bij Priestewitz passeert de fraaie combi van de 01 1533 en 23 1097 en veel stoom producerend op weg naar Riesa.

Afbeelding
52 8131 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
Even later zou vanuit Berlijn een stoomtrein passeren met de 52 8131 passeren. Met een fraaie stoompluim kon de 52 8131 vastgelegd worden bij Priestewitz.

Afbeelding
01 1533 + 23 1097 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
En na een lange wachttijd passeert de Pendelfahrt van het Dresdner Dampfloktreffen naar Dresden, vanuit Riesa. Nadat de loks in Riesa via de sporendriehoek zijn gedraaid, zijn de rijtuigen die op de heenreis via de Neubaustrecke gereden zijn, op de terugreis getrakteerd op een reis over de Ferneisenbahn met dubbeltractie.

Afbeelding
01 150 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
Ondertussen hadden de fotograaf en zijn vader, met wie ik meegereden was naar deze stek, aangeboden dat ik de hele dag wel mee kon rijden. Na de foto's bij de Ferneisenbahn werd snel koers gezet naar de Neubaustrecke, en kon de stoomtrein over de Neubaustrecke nog gefotografeerd worden, met de 01 150 voorop.

Nadat deze foto's hier geslaagd waren, zou er nog in het Elbtal een stoomtrein rijden, dus werd er met de auto koers gezet naar Rathen, waar mijn foto niet geslaagd is. Hij is als archiefplaat bewaard, maar daar zal het voorlopig bij blijven.
Vervolgens ging het naar Krippen.
Afbeelding
01 0509 + 03 1010 + Sonderzug + 23 1097 by Durk Houtsma., on Flickr
De Pendelfahrt door het Elbtal, Dresden - Decin (Tsjechië) werd tussen Dresden en Pirna met een Parallelfahrt gereden. Één trein reed met de E77 10 voorop, de ander met 2 stoomloks. In Pirna werden beide treinen samengevoegd tot één trein, en werd naar Decin vertrokken zonder de E77 10, ivm zijn toelatingen.
Nadat de trein met reizigers en al in Decin via de sporendriehoek gereden is, kwam het op de terugreis bij Krippen langs, waar de zon het net even deels liet afweten.

Afbeelding
03 1010 + 23 1079 + Stoomtrein by Durk Houtsma., on Flickr
Op zondag 13 April werd er afgereisd naar Priestewitz voor de stoomtreinen van- en naar Riesa. Omdat de zon door de bewolking kwam op het moment van passeren van de stoomtrein naar Riesa, zal ik deze foto niet publiceren. De terugreis was wel geslaagd, en met de 03 1010 en 23 1079 kon de trein met een leuke pluim vastgelegd worden.

Hierna werd er naar afgetogen naar Heidenau-Großsedlitz om de Parallelfahrt te fotograferen. Na een wandeling van 1,8 kilometer was een fraaie stek bereikt, maar werd er niet echt Parallel gereden.
Afbeelding
01 0509 + 03 1010 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr

Afbeelding
E77 10 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr

Hierna werd er naar Königstein (Sachsische Schweiz) afgetogen voor de retourrit. Na een stevige klim, die het beginstuk nogal een grote inspanning benodigde (geen trappen, maar een gladde hellingbaan, stijl omhoog. Daarna kwamen er nog een vele tientallen traptredes die de beste tijd hadden gehad, glad, deels begroeid met mos en dergelijke. Maar het was de moeite waard :)
Afbeelding
01 0509 + 03 1010 + Sonderzug + 23 1079 by Durk Houtsma., on Flickr

En na deze foto werd de allerlaatste stoomlocomotief van deze vakantie op de foto gezet, en werd koers naar Dresden gezet. Daar even eten gescoord (geen fastfood), en de maandag vertrok ik voor 2 dagen naar Tsjechië, om daarna terug in Dresden te komen (hotelkamer had ik behouden, was lastminute beslissing voor Tsjechië).
Maar daarover later meer.

Ik hoop dat jullie genoten hebben!
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door waldo79 »

Fraai ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door Meltrain »

Wauw, echt super mooie foto's. :pos: :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door julsteren »

Erg fraaie foto's van erg fraaie treinen!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door Daniel »

Leuke serie foto's!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door Etienne »

Prachtige foto's :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door TheKnitter »

Dank allemaal!
Het was niet voor de deur, en tijdens de gehele vakantietrip van 16 dagen heb ik 9701,1 kilometer met de trein gereisd.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Dresdner Dampfloktreffen | 11/12/13 April 2014 [17Foto's

Bericht door DrechtBlub »

Prachtige fotos met mooie karakteristieke treinen erop!
Dankje voor het delen!
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten