Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 2,5MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Vrijdag 2 mei moest ik om 12:30 in Wijchen bij het gemeentehuis zijn om mijn busboekje uit 1957 in bruikleen te geven aan het documentatiecentrum dat de Open Monumentendag organiseert. Deze heeft dit jaar als thema op reis en twee historische abri's in Leur en Batenburg zijn onderdeel hiervan. Aan hand van mijn dienstregeling willen ze vertrekstaten voor die haltes van de historische lijnen maken. Als ze genoeg sponsorgeld krijgen dan huren ze ook ZO 1113 van SVA in om die dag enkele keren de historische route te rijden. Ik hoop dat het doorgaat *bus*

Maar genoeg reclame voor de Open Monumentendag. Aangezien ik 's avonds bij mijn broer moest zijn leek me dit een mooi dagje om weer eens een dagkaartje te gebruiken van Connexxion. En omdat ik in Wijchen moest zijn in de middag was dit een mooi moment om eens de buurtbusjes van het Rijk van Nijmegen uit te gaan proberen. De 564 ken ik vrijwel in zijn totaliteit, maar de rest helemaal niet. Frank had er ook zin dus spraken we af om tegen 9:37 lijn 8 naar Berg en Dal te pakken om daar te beginnen met lijn 562. Overstappen in Beek kon ook, maar wachten in Berg en Dal leek me prettiger.

Zo gezegd, zo gedaan. Uit voorzorg nam ik een 121 een half uur eerder zodat ik in Uden zeker de bus niet zou missen. Ik moest EN zeker de Breng bus hebben en als ik die mis, dan liep ons plannetje sowieso meteen in de soep. Derhalve ging ik al tegen 7:15 de deur uit. Het bleek bij nader inzien een frisse dag te worden en ik had later spijt dat ik of geen dikkere trui of mijn winterjas had meegenomen. De 3483 kwam netjes op tijd aan.

Afbeelding
Fogeltje is klaar voor de strijd. Fogeltje checks in, he won't check out

De bus was ruim op tijd in Uden, de 99 van 8:09 stond zelfs nog niet eens klaar. Gezien ik een half uur de tijd had, besloot ik even de vorderingen van het busstation te aanschouwen. Ik heb enkele foto's gemaakt. Helaas stonden er wel hekken voor, goede shots kon ik niet maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna had ik even de behoefte aan koffie. Maar het bleek dat de Bakker Bart in het centrum nog niet open is tussen 8:00 en 8:30. Stom dorp. Op de terugweg zag ik een Houwens Vlaai die wel open was. Daar hadden ze ook koffie. Ik nam een bakje mee. Er zat nog behoorlijk wat slaap in mijn lichaam. Eenmaal terug bij het busstation stond er al een Breng Citaro (meh) klaar. Deze 4493 zette ik van veraf nog even op de foto.
Afbeelding

De rit naar Uden was net als de rit met de 121 niets speciaals. Ik had tijd om de krant uit te lezen en nog wat te lezen in de zaterdagskrant van vorige week. We reden prima op tijd, gezien het vakantie is, was het niet zo druk. In Dukenburg viel me op dat de omroep inmiddels Station Dukenburg omroept. De klok op het busstation staat nog steeds stil. Dit heb ik vorige week gemeld bij Breng en dat balletje ligt nu bij de gemeente. Snel reed de bus verder naar CS. Toen we de draai richting het perron maakten zag ik Frank al staan. Lijn 8 naar Berg en Dal had ons op de Graafseweg al ingehaald, dus die stond klaar.

Samen namen we de 4457 naar Berg en Dal tot de halte Groot Berg en Dal. Toevallig had ik laatst op de wiki een korte discussie met iemand over die halte. In de routestrip stond deze er niet meer bij als opgeheven zijnde, later stond hij toch weer in de dienstregeling. Toen ik op de vertrekstaat vond ik een professionele vertrekstaat en dan ook nog eens van de vorige halte:
Afbeelding

Ik vermoed dat die halte in eerste instantie dus toch opgeheven is (hij ligt ERG dichtbij de halte Hamerlaan, de eindhalte) en later toch is toegevoegd en dat men even een printje gemaakt heeft (en dan ook nog eens van de verkeerde halte). Overigens is de halte tweezijdig uitgevoerd, dus ik snap niet waarom ze dan lijn 8 richting Berg en Dal niet gewoon bij die andere halte laten stoppen. Wij waren dusdanig vroeg dat de vorige lijn 8 op de Hamerlaan nog stil stond.

Afbeelding
De tegenoverliggende halte, alleen in gebruik voor scholierenlijn 76 en buurtbus 562 richting Groesbeek.

Afbeelding
De halte richting Beek voor buurtbus 562, met een verdwaalde rugzak in de abri. In de achtergrond zie je de vorige lijn 8 net wegrijden en onze bus staan pauzeren.

Afbeelding
Het pittoreske Berg en Dal. Rechts net buiten beeld is de halte richting Groesbeek. In de verte ligt Groot Berg en Dal, een hotel of iets dergelijks waarna de halte vernoemd is waar we staan. Vroeger lag deze halte verderop bij de rotonde bij dat gebouw.

Het busje naar Beek kwam tijdig. We waren de enige passagiers. Berg en Dal en Beek zijn mooie dorpjes, dus de route was wel genieten. Het is ook een beetje heuvelachtig en veel bossen. In Beek werd een rondje gereden, we zagen nog een old school abri bij de Lindestraat. De chauffeur zei er niks van dat we bleven zitten. We reden terug naar Berg en Dal naar Groesbeek. We informeerden even over mogelijke omleidingen. Eigenlijk hadden we in het centrum willen uitstappen om daar over te stappen op lijn 564 naar Mook-Molenhoek, Frank kende deze route niet. De haltes Centrum liggen voor 562 en 564 echter schijnbaar redelijk uit elkaar, de chauffeur adviseerde ons derhalve bij Zuidmolen uit te stappen. We besloten dat te doen. We missen dan weliswaar een stukje Groesbeek, maar lopen niet het risico dat we de bus missen. We hadden even tijd in Groesbeek. We besloten even naar de molen te lopen die de halte zijn naam geeft.

Afbeelding
Deze molen schenkt de halte zijn naam.

De halte Zuidmolen is lekker verwarrend uitgevoerd. Hij ligt aan de vier zijden van een rotonde. Wij waren uitgestapt op de Mooksebaan. Deze halte is voor lijn 562 naar Malden en lijn 564 in beide richtingen. De molen zelf ligt bij de halte die ook wel Zuidmolen (De Horst) wordt genoemd in apps. Hier stoppen lijn 5 naar de Horst en de 564, wederom in beide richtingen dankzij zijn lusroute. Bij het pompstation richting het centrum ligt de halte voor lijn 5 naar Beuningen en lijn 562 naar Beek. Op de Herwendaalseweg ligt de halte voor lijn 5 naar de Breedeweg. Dat moet je ook allemaal maar weten!

Gezien bij de halte Zuidmolen (De Horst) lijn 564 ook stopt besloten we hier te blijven wachten zodat we een hele korte lus via de Mallemolen konden meepikken (deze lus wordt dus in beide richtingen gereden). Het ritje was vrij kort. De bus had een vertraging van bijna acht minuten maar was tijdig in Molenhoek om de trein naar Venlo te halen en op tijd te keren. Als je Groesbeek verlaat heb je hier een heel mooi stuk door de bossen. In Molenhoek ga je een smal bruggetje het spoor over en bent dan vrijwel meteen bij het station. Daar vielen me twee zaken op. Er hangt een niet werkende DRIS bij een abri aan de kant die helemaal niet gebruikt wordt. De buurtbus stopt alleen aan de andere kant. Mogelijk is dit vooruitlopend op een wijziging van lijn 1 die eigenlijk medio 2013 al doorgevoerd had moeten zijn. Het is nog steeds de bedoeling dat lijn 1 van Nijmegen naar Molenhoek weer via het station gaat rijden, of als eindpunt of onderdeel van een lusroute met ander eindpunt. Ook hing aan de kant de buurtbus nog steeds een vertrekstaat van Veolia 283. Deze lijn is in 2010 al opgeheven! Dit heb ik in september al gemeld en Veolia zou er werk van maken. Niet dus :') Breng reageerde gisteren dat ze het wel weg zullen halen bij de volgende updateronde in december.

Afbeelding
Ongebruikte abri en DRIS bij station Molenhoek.

Afbeelding
Deze lijn is ruim 3,5 geleden overleden.

Afbeelding
Een Veolia-GTW komt het station binnenrijden richting Venlo.

Afbeelding
En even later komt de buurtbus weer aanrijden nadat deze verderop bij de rotonde even kort had gepauzeerd.

Afbeelding
Het spoor gezien richting Nijmegen. Hier mag je Maaslijn zeggen :P

Terug in Groesbeek stapte wij de Zuidmolen weer uit (en wel op de halte richting De Horst). Inmiddels was mijn telefoon aardig leeggelopen, ook mede doordat ik een spervuur van tweets op @BrengOV afgevuurd heb die dag, dus foto's maken zat er vrijwel niet meer in. De buurtbus naar Malden had inmiddels een vertraging van 12 minuten opgelopen! Die overstap in Malden gingen we dus nevernooit halen. Toch genoten we van het ritje. Het eerste stukje was gelijk aan lijn 564 maar toen zwaaiden we af richting Malden. Malden is ook een mooi dorpje wat ik van die kant nog niet kende. Ik ken alleen van de routes van lijn 83 (die alleen over de grote weg, die het dorp doorsnijdt, rijdt en lijn 1). We stonden te kijken toen bij de schoolstraat lijn 561 nog stond. We haalden onze overstap dus wel en hoefden niet een uur te wachten. Ook hoefde ik de afspraak niet te verzetten.

De 561 reed vooral door landelijk gebied, het dorpje Malden en dan richting Overasselt. Het was zeker en mooie route, maar haalde het niet tegen het bosrijke van 562 en de mooie kernen van Beek en Berg en Dal. In Overasselt spotte Frank nog een geel haltebord. Deze heb ik gelijk doorgegeven. Kort daarna zaten we op de route van lijn 9 en daarna van de 99, voor mij minder interessant. In Wijchen reed de bus grotendeels de route die lijn 99 tijdens zijn grote omleiding ook reed. Op het Europaplein stapten we uit. Volgens de chauffeur was het vanaf daar iets sneller lopen naar het Gemeentehuis. Eenmaal aangekomen kon ik de e-mail niet meer vinden waarin omschreven werd waar ik exact moest zijn. Het was bij het Gemeentehuis maar niet in het Gemeentehuis en ik moest ergens naar beneden. Na wat zoekwerk vond ik een ander mailtje waar het telefoonnummer van mijn contactpersoon stond. Ze kwam ons even halen. Het bleek dat we er voorbij waren gelopen toen we richting het Gemeentehuis liepen :')

Helaas hadden we geen tijd even een kopje koffie te drinken omdat we nog wat wilden zien van de regio. Dus na de overzicht en een korte babbel liepen we naar het station. Het station heeft twee haltes. Op de weg ligt in beide richtingen de halte voor lijn 13/15 in beide richtingen en de 565. De 561 en 563 hebben een halte bij het station zelf en kunnen daar ook heel kort bufferen. We wachten daar nog even op de bus. Mij viel weer een professionele vertrekstaat op.

Afbeelding
Nog een professionele vertrekstaat rechtstreeks vanaf de site geprint.

We stapten in de 563 richting Batenburg. In Leur keken of we de historische abri konden zien. Deze moet echter meer in het dorp liggen en de 563 laat Leur toch vooral rechts liggen. Dat was jammer. In Batenburg zouden we ook een historische abri kunnen zien, maar dan zouden we moeten uitstappen en even moeten lopen. Gezien de tijd (en het gure weer) besloten we in Batenburg toch maar te blijven zitten. We kwamen richting de eindhalte langs een mooie kasteelruine. Helaas was ik te langzaam met de camera. Ik hoopte op de terugweg betere foto's te maken, maar helaas kwamen er toen niet aan voorbij. Wat resteert is onderstaande foto.

Afbeelding

Lijn 563 doet het zeker niet onder voor de andere lijnen. Het was geen bosrijke route zoals de 562 maar de kernen Bergharen en Batenburg waren mooi om doorheen te reizen en de kasteelruïne was prachtig. Wat mij betreft is dit de 563 de nummer van de dag na de 562.Terug in Wijchen zetten we even speciaal voor een niet nader te noemen persoon nog een Plan V op de plaat, helaas was ik er te laat mee.

Afbeelding

We bleven zitten tot eindpunt Mozaïek. Die konden we op de heenweg niet meepikken omdat ik in eerste instantie het documentatiecentrum niet kon vinden en we daardoor tijd verloren waren. Bij het Mozaïek reed de bus meteen door terwijl de 565 ook klaarstond. Dus zijn we snel onderweg uitgestapt. Ik was al bang dat de 565 inmiddels ook weg was, maar die reed dezelfde route op het eerste stuk, dus hij pikte ons meteen op. Deze route stelde weinig voor, we hadden er ook weinig van verwacht. In Beuningen reed hij grotendeels gelijk aan lijn 11 en 5, alleen op het laatste punt steekt hij dan naar links richting de route van lijn 85. We stapten uit bij de eindhalte kerk en waren toen allebei even toe aan een pauze. Er lag een leuk cafeetje daar, dus daar zijn we ingedoken. Inmiddels was een sanitaire stop ook aan de orde. Na een koffie (en cola voor Frank) en appeltaart waren we aangesterkt. Ik had gezien dat de vorige lijn 85 richting Nijmegen een Arriva-bus was geweest. Echter zag ik in OVInfo dat de volgende OOK Arriva ging zijn (bedankt Somoth!). Dus liepen we even terug naar het Centrum en pakte daar lijn 5.

In Nijmegen liep ik even naar de balie voor wat uitdraaien en ik had ook nog restitutie klaar staan. Daarna pakten we de 331 richting Arnhem. We kwamen aan net op de tijd dat normaliter een Arriva-trein richting Westervoort vertrekt maar door de werkzaamheden was het een Breng-trein. Gezien we graag eens een ritje met de Breng-trein wilden maken was dit mooi, dan hoefden we niet te wachten. Onderweg was Frank al opgevallen dat ons dagkaartje OOK op de treinen van Connexxion/Breng geldig is. Dat was een mooie meevaller. We namen een kort ritje, het was aardig druk in de trein. In Westervoort stapten we uit en namen meteen lijn 62 terug. Daarna namen we lijn 3 naar Het Duifje om ook nog een Arnhemse stadslijn mee te pikken. We maakten bij de eindhalte nog even een praatje met de chauffeur die kort pauzeerde. Wij moesten ook terug naar Arnhem CS vanuit eindhalte het Duifje. En dat doe je natuurlijk via Wageningen!

Lijn 53 leek niet meer te komen, maar uiteindelijk kwam hij met +13 aanzetten. Met een redelijk tempo gingen we richting Wageningen. Het was een mooie route. De bus was stipt op tijd in Wageningen zodat we de 52 terug konden pakken. Dat was de laatste lijn tussen Arnhem en Wageningen die ik niet kende. We hadden het geluk dat dezelfde bus overging in de 52. Eenmaal terug in Arnhem waren we mooi op tijd voor de 331 terug, daardoor hoefde Frank de trein niet te pakken en ik bleef zelf tot kort voor het einde zitten. Niet meer hoeven overstappen vond ik toch wel fijn op dat punt.

Het was een leuk dagje, aardig wat gezien van de regio en Frank en ik hebben al een nieuw plan gemaakt om binnenkort eens uit te voeren. *bus*
"Een touringcar is geen bus"
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door BrengMe »

Mooie reportage in een voor mij erg bekende omgeving! :D
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door fogeltje »

Dank u.

De volgende keer kijk ik of ik de digitale fotocamera kan vinden. Dat maakt fijner foto's, geen last van leegrakende accu omdat ik @BrengOV aan de lopende band aan het lastig vallen ben en het resultaat is wellicht ook beter (hoewel de fotograaf natuurlijk wel een n00b blijft).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Dank u.

De volgende keer kijk ik of ik de digitale fotocamera kan vinden. Dat maakt fijner foto's, geen last van leegrakende accu omdat ik @BrengOV aan de lopende band aan het lastig vallen ben .
Van mijn digitale camera is het schermpje kapot en wordt binnen de garantie gemaakt.Dus heb gister ook alles moeten doen met mijn telefoon,mijn accu hield het gelukkig de hele dag uit,maar heb wel in de MW41 stiekem mijn mobiel bijgeladen. :mrgreen:
fogeltje schreef:en het resultaat is wellicht ook beter (hoewel de fotograaf natuurlijk wel een n00b blijft).
Meestal wel,en fotograferen kun je leren.Verder een leuk verslag. Vooral die vertrekstaten vind ik geniaal.(Veolia 283 en Breng 8)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag van een gebied wat ik nauwelijks ken. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door Etienne »

Het is weer eens wat anders. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje hoor. Dat vertrekstatengedoe is echt iets voor Connexxion en dochters blijkbaar... heb dat soort gevallen hier in de regio ook al geregeld aangetroffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Dagje bussen met Frank in het KAN-gebied (20 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Nice! Heb hier ook nog ergens zo'n geschenkdagkaart liggen als bedankje voor die dienstregelingscontrole vorig jaar. Moet ik binnenkort maar eens gaan gebruiken :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten