Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Berichtdoor fogeltje » Ma 12 Mei 2014, 14:17

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 2,5MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Het vorige dagje bussen was goed bevallen en Frank en ik hadden toen het plan gevat om iets "rond Zevenaar" te gaan doen, we hadden beiden nog een geschenkdagkaart. Gezien ik het wederom mooi combineren met andere bezigheden in Nijmegen besloten we vrijdag weer op pad te gaan, voornamelijk omdat we vooral lijnen wilden hebben die niet in het weekend rijden.

Ik ging donderdag avond al naar Nijmegen omdat we om 9:16 in Arnhem wilden beginnen met lijn 60 richting Tolkamer. Vanuit Beek en Donk is dat met de bus niet te halen (wel met de trein, maar dat kost geld). Het regende sterk op het tijdstip dat ik wilde gaan, dus bleef ik nog even Guild Wars 2 spelen. Dat bleek een goede zet, tegen 20:15 was het droog. Via een saai ritje 121/99/6 ging ik naar mijn eindbestemming in Nijmegen. Helaas waren de voorspellingen dat het slechte weer gedurende de hele vrijdag zou aanhouden, maar dat mocht de pret uiteindelijk niet drukken.

Rond 7:00 liep ik aan om naar de beginhalte van lijn 331 in Weezenhof te lopen. Dat stukje overschat ik altijd. Ik liep zo een half uur van te voren aan, uiteindelijk had ik nog geen kwartier nodig. :') Mij viel op dat in Weezenhof nodig het onkruid eens gesnoeid moest worden. Ik zag in de verte al een bus aankomen. Ik dacht dat dit de vorige bus met 3 minuten vertraging zou zijn, maar het bleek mijn rit al te zijn die iets te vroeg in Weezenhof was. Vlak erachter kwam de spitsrit naar CS. Gebroederlijk achter elkaar kon ik ze op de foto zetten.

Afbeelding
Gelukkig was er nog een verhard pad, anders was een kapmes noodzakelijk geweest om door de Weezenhofjungle te lopen

Afbeelding
Twee keer lijn 331 in Weezenhof bij de beginhalte

Bij instap wees de chauffeur me er behulpzaam op dat de bus achter hem eerder zou vertrekken. Aangezien ik naar Arnhem wilde bedankte ik vriendelijk voor de informatie en nam plaats. Mij viel op dat ik dezelfde stempel kreeg als vorige week. Het bleek dat de chauffeur inderdaad zijn stempel fout had staan. Achterop mijn dagkaartje zette hij alsnog de juiste stempel. Dit heeft me gelukkig gedurende de hele dag geen enkel probleem opgeleverd. De rit naar CS was vrij druk, zeker gezien het feit dat acht minuten voor ons nog een rit gereden heeft. Het zal ook gedeeltelijk aan het weer hebben gelegen. In Elst stapte Frank op de bus en samen gingen we naar Arnhem waar we ongeveer een half uur de tijd hadden. Gezien lijn 331 nog al eens grillig kan zijn had ik een extra kwartier overstaptijd ingebouwd. Die kon nu mooi benut worden voor een kopje koffie, een broodje en een tweet om Breng alvast mentaal voor te bereiden op een stormvloed aan tweets.

Precies op tijd kwam een TCR-bus aanzetten als lijn 60 naar Tolkamer. Ik vond het een schitterende lijn. Een mooi landschap werd afgewisseld met leuke dorpjes. Tegen het einde van de lijn zaten we in the middle of nowhere.

Afbeelding

Het was gelukkig nog vrij droog op dat moment. We moesten even wachten op het buurtbusje, maar dat vonden we niet erg. In ons reisplan was dit de krapste overstap en eentje die we eigenlijk niet wilden missen. Maar lijn 60 was iets te vroeg en het busje van lijn 566 richting Spijk had wat vertraging. Deze kwam uiteindelijk aantuffen met +5 en we gingen naar Spijk. Daar aangekomen bleven we zitten en gingen terug naar Zevenaar. Dit was een hele mooie route met veel landschap, onder meer over de dijk langs de Rijn, en af en toe een dorpje. Ik heb geprobeerd onderweg tijdens het rijden foto's te maken, maar daar lukte niet veel van. Onderstaande geeft een enkele impressie.

Afbeelding

De route van lijn 566 voert vanuit Spijk na Tolkamer een stukje via Elten in Duitsland. Het was meteen te merken dat we in Duitsland waren, stroomkabels verlopen boven de grond. Verder voelde het dorpje ook echt Duits, zoals ik dat ken van de regio waar mijn familie woont. Bij een spoorwegovergang moesten we nog even wachten en kwam het volgende slome geval aanzetten, we stonden toch zeker twee minuten te wachten voor gesloten bomen.

Afbeelding

In Elten waren twee personen uitgestapt die vanuit Emmerich naar het ziekenhuis in Velp moesten. Dat vond ik nogal een lange rit en raar. Maar wellicht hebben ze in Velp een specialisme wat dichterbij in Duitsland niet te krijgen is. Deze heren waren in ieder geval met de bus naar Elten gegaan en gingen nu naar Zevenaar om daar de trein richting Arnhem te pakken. De rit was in het algemeen aardig bezet.

Aangekomen in Zevenaar (wat we met lijn 60 al gepasseerd hadden) stapte we uit om over te stappen op lijn 560 tussen Zevenaar en Herwen. We pakten de bus eerst richting eindpunt Ziekenhuis om vervolgens te blijven zitten en naar Herwen terug te gaan. Wederom betrof het een prachtige route, vergelijkbaar met lijn 566. Wat opviel was de drukte. De bus die op het station aankwam had acht passagiers welke allemaal uitstapten. Na het ziekenhuis keerden we terug bij het station en ging toen richting Herwen. Bij de overweg moesten we nog even wachten op een Breng-boemel.

Afbeelding

Vanuit Herwen reden we mee terug tot station Zevenaar. De 560 was de drukste buurtbus van de dag. Ook deze had een schitterende route, vooral het laatste stukje naar Aerdt en Herwen was prachtig. In Zevenaar hadden we ongeveer tien minuten tijd, dus kon ik eindelijk eens wat meer plaatjes schieten. Onderstaand enkele foto's van busstation Zevenaar.

Afbeelding
Zij-aanzicht, het busje wat er staat is de 566 naar Spijk
Afbeelding
Lijn 60 naar Tolkamer komt aanrijden maar de chauffeur maakt heel kort een praatje met een passant
Afbeelding
Twee bussen richting Tolkamer staan klaar
Afbeelding
Close-up van de 566, helaas is de lijnfilm niet te lezen

Een korte tijd later kwam een taxibus aanzetten als lijn 64 naar Doesburg. Deze bus was schijnbaar niet de reguliere taxibus, want er was geen handheld kaartlezer. Een wachtende passagier zei al "dat het vandaag gratis is". Dat maakte ons niet veel uit, voor ons was het toch al gratis. Lijn 64 wordt normaliter met een Breng Civitas (of in ieder geval in Breng-kleuren etc) en een taxibus gereden waarbij de taxibus dus beschikt over een handheld. De route was in het begin vrij saai, maar na Didam werd het toch nog een leuk lijntje, ook weer landschap afgewisseld met wat leuke bebouwing. Het enige leuke wat ik op de foto gezet kregen waren enkele hertjes.

Afbeelding

In Doesburg kwamen we bij eindpunt Kraalselaan (of weg). Ik had een busstationnetje verwacht gezien het aantal lijnen wat er stopt, maar het was gewoon een halte langs de weg. Onze bus ging over in lijn 65, maar we hadden even wat wachttijd. De route van de 65 viel wel mee, maar ondanks dat we veel over doorgaande wegen reden was het toch wel de moeite waard. Inmiddels regende het weer en toen we in Westervoort aankwamen was dit nog niet opgehouden. Ik nam vlug wat foto's van het station, toevallig kwam net een Arriva-trein binnen rijden.

Afbeelding
Westervoort CS

Afbeelding
Een trein van Arriva arriveert zojuist.

Afbeelding
De bushalte richting Arnhem, de taxibus is het busje waar wij ingezeten hadden.

Frank vroeg zich af waar de 61 stopt. Die konden we nergens aangegeven zien staan. Hij zou daar buiten de spitsuren moeten stoppen. We hadden het vermoeden dat het busje van lijn 65 nu als lijn 61 wegreed omdat het met de tijd die in het boekje staat lijkt te kloppen. We stonden inmiddels in het hokje maar de regen waaide recht op ons. We besloten het eerste richting Arnhem te pakken en dat was de 62. Een trolleybus leek wat problemen op het Velperplein te hebben want een chauffeur was net uitgestapt om de stroomafnemers naar beneden te halen. We stapten op het Willemsplein uit om daar even een eetgelegenheid te zoeken. Ik was inmiddels toe aan een toilet, een bak koffie en wat eten. Ik had boterhammen gesmeerd in de ochtend en die vervolgens op het aanrecht laten liggen :') Het eettentje, 5th Avenue of zoiets, was erg gezellig het broodje kip smaakte voortreffelijk. Bediening was ook vriendelijk.

Daarna gingen we terug naar het Velperplein voor de laatste etappe van onze reis. Het plan was naar Bemmel te gaan met de 33, over te stappen op de Papenstraat op de 35 en naar Zetten te gaan. Dat lijntje heeft een behoorlijke historie zoals we wisten van de wiki. We hebben over die verbinding tig pagina's gemaakt maar er nog nooit ingezeten. Dat ging dus rechtgezet worden! Allereerst maakte ik nog wat foto's, hieronder een selectie.

Afbeelding
Lijn 5 vertrekt.

Afbeelding
Lijn 3 richting Het Duifje staat gereed.

Afbeelding
Een TCR-bus richting Doesburg geloof ik.

Afbeelding
Een trolley naar Geitenkamp.

Afbeelding
Dezelfde trolley met een aardgasbus ernaast. Ik weet niet meer welke dit was en de film kan ik helaas niet lezen, volgens mij lijn 10 naar Papendal

Afbeelding
Lijn 9 naar Schaarsbergen staat klaar.

Afbeelding
Ook Syntus was vertegenwoordigd in de vorm van lijn 91.

Afbeelding
Voor de derde keer zagen we lijn 60 Tolkamer deze dag. Erachter komt onze lijn 33 aanrijden, dus meer foto's kon ik niet maken.

Daarna ging het met lijn 33 naar Bemmel. Ik kende de route al, Frank nog niet. Het is een mooie, edoch lange rit vergeleken met de 300. In Huissen stond een aflossing klaar voor de chauffeur. Inmiddels regende het weer behoorlijk. In Bemmel regende het nog steeds en tot onze pech was de halte Papenstraat opgeheven. We moesten uitstappen bij de halte Oostervelden en in de regen lopen naar de Dorpsstraat. Uiteraard was het droog toen we in het hokje stonden. Lijn 35 kwam mooi op tijd en reed een best mooie route naar Zetten. Vooral toen we Elst uit waren (sorry Frank) werd het mooi. In Zetten verwittigde de chauffeur ons dat dit het eindpunt was, de eerste chauffeur die dit deed. We mochten blijven zitten terwijl hij even buiten pauzeerde. Op de terugweg zette ik de Betuwelijn nog even op de foto, het station lukte helaas niet.

Afbeelding
De Betuwelijn bij Zetten-Andelst. Het station ligt achter ons.

In Elst werd het tijd van Frank afscheid te nemen. Hij moest naar huis. Ik ging terug naar Nijmegen. Ook in Elst leek het einde van de wereld nabij (en dit viel nog mee).

Afbeelding

Ik pakte lijn 14 naar Brakkenstein en stapte op CS uit. Ik besloot een lang gekoesterde wens op buslijngebied in vervulling te laten gaan: een rondje Kranenburg met lijn 57. Daarvoor moest ik wel 40 minuten wachten. Dus ik keek kort rond op het station. Ik zag de touringcar van lijn 99 klaar staan en mij viel op dat daarin tegenwoordig ingecheckt moet worden. De tijden van gratis reizen bij Arriva lijken voorbij. In het station maakte ik even een babbel bij het loket van Breng. Toen er op een gegeven moment mensen achter me aan gingen sluiten besloot ik de boel daar niet te gaan ophouden. Buiten schoot ik nog even een paar vlugge foto's.

Afbeelding
Lijn 5 en twee keer lijn 300.

Afbeelding
Hier zien we al iets meer.

Daarna kwam de afsluiting van de dag. Lijn 57 rivaliseert met de buurtbussen om mooiste route van de dag, vooral Beek en Kranenburg zelf waren erg mooi. Beek kende ik dan al wel van de 562 van de week ervoor, maar dat mocht de pret niet drukken. Bij het eindpunt vroeg de chauffeur wat mijn bedoeling was. Ik gaf gewoon een rondje voor mijn plezier te doen. Dat resulteerde in vrolijk gekeuvel tot in Nijmegen. Eenmaal aangekomen was het voor mij tijd om de woning van mijn broer op te gaan zoeken. Ik besloot het eerste te pakken wat zou komen: 4, 6 of 9. Gezien 6 en 9 dezelfde vertrektijd hadden op dat moment koos ik voor de 9. Ik heb sinds de routewijziging tussen CS en Heyendaal deze nooit meer op dit traject gehad. De chauffeur was waarschijnlijk even gaar als ik, ik was op dat punt bijna 12 uur onderweg (7:00 uur aangelopen en het was 18:53). De chauffeur dacht namelijk dat hij op de 99 zat. Ik dacht dat er een omleiding was maar er liep al snel iemand naar voren. Dus op de kruising Graafseweg/Spoorkuil maakten wij een bocht naar links richting Keizer Karelplein. Een chauffeur op lijn 5 op de rotonde keek gek op toen hij een collega vanaf de Graafseweg zag komen. Als afsluiter van de dag zag ik na het eten nog een prachtige dubbele regenboog uit het raam.

Afbeelding
Ik vroeg me af of er een gouden bushalte onder de regenbogen stond.

De dag erop, wachtende in Dukenburg, zag ik nog een rare buslijn voorbijkomen:
Afbeelding

Lijn 13 rijdt de route Oosterhout - Nassausingel - CS - Dukenburg - Wijchen. Gezien ik in Dukenburg stond te wachten leek me dit een vrij rare route. Uiteraard was het gewoon een vastloper van Infoxx want de bus was online ook niet te volgen.

Ik hoop dat jullie het verslag niet te saai vonden. Foto's zijn niet van professionele kwaliteit, ten eerste heb ik maar een mobiele telefoon en ten tweede kan ik niet fotograferen :mrgreen:

Als iemand weet wat ik kan doen om lijnfilmen leesbaar te krijgen bij het fotograferen, dan hoor ik dat graag.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Berichtdoor Frank » Ma 12 Mei 2014, 15:32

De ene bus waarvan je niet meer zeker weet welke het was, was inderdaad lijn 10. Was verder een zeer geslaagde dag :) .

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4064
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Berichtdoor Etienne » Ma 12 Mei 2014, 18:53

Jullie hebben een leuk rondje gemaakt. :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Berichtdoor fogeltje » Ma 12 Mei 2014, 19:05

Het was zeker een mooi rondje. Helaas moesten we dit keer een paar keer op en neer met enkele lijnen, maar dat was zeker de moeite waard. Ik ben zelfs twee keer in Duitsland geweest *bus*
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Mei 2014, 20:00

Leuk rondje. Die omgeving van Zevenaar moet ik toch ook nog eens een tweede keer op een doordeweekse dag opzoeken, je verslagje bevestigd alleen maar dat daar hele leuke plaatjes te maken zijn (wat ik al deels zag in m'n TVV-tourtje laatst)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dagje bussen "rond Zevenaar" (28 foto's)

Berichtdoor fogeltje » Ma 12 Mei 2014, 20:16

Zeker aan te raden! Ik wacht al met smart op de foto's *bus*

Ik zie nu overigens dat er een dode pixel in mijn camera zit :X
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast