Vakantie Frankrijk/Duitsland (72 foto's)
Geplaatst: za 24 mei 2014, 17:38
In februari vroeg ik, in het topic viewtopic.php?f=16&t=10007, hoe of jullie een reisschema zouden inkleuren.
Vooral Bee heeft daarbij uitermate zijn best gedaan, en daarmee de basis en uiteindelijk reisschema bepaald, waarvoor nogmaals dank!
De reis voerde naar Normandië, vervolgens (via Amiens) naar de Haute-Savoie, de Elzas, om uiteindelijk te eindigen in het Duitse Moezelgebied.
We hebben onderweg gebruik gemaakt van reizen in eerste en tweede klas, afhankelijk van de reisduur van een traject.
Naast boemeltjes werd er, voor de langere trajecten, gereisd met hogesnelheidstreinen.
Deze laatste waren in de praktijk niet zelden slechts veredelde intercity's of minder. Niet alle spoor waarover TGV's/ICE's rijden is per slot van rekening geschikt voor hoge snelheden.
Alle kaartjes waren, op enkele uitzonderingen na, tevoren al via internet gekocht.
Hotels hadden we tevoren via booking.com geregeld, en dat werkte prima.
We zijn 15 dagen onderweg geweest, in sommige plaatsen langer dan andere, variërend tussen 3 en 5 dagen, en in Amiens slechts voor één nacht.
Het weer was in die periode wisselend, de eerste week kende nogal wat nattigheid, terwijl de tweede week veel zon bracht.
De gezondheid werkte niet tegen, dus veel gewandeld en niet zelden een pittige klim aangegaan.
Over de foto's: ik ben nog niet een bedreven fotograaf, en heb ook deze keer weer de nodige missers ervaren.
Overbelichting, onmogelijke posities, rommelige composities, onscherp, het is er allemaal.
Toch heb ik nog een royale keuze redelijk acceptabele plaatjes overgehouden, om te kunnen plaatsen.
Ik sta open voor kritiek en vooral suggesties. Dat is goed lesmateriaal voor toekomstige projecten.
Verder heb ik geen details over de vervoersmiddelen gebruikt, zoals treinnummer zus-en-zo van type/model dit-of-dat.
Hopelijk bederft de pret niet.
Maandagochtend 5 mei vertrokken we voor een korte rondreis door een stukje Frankrijk en Duitsland.
Met Connexxion naar Hilversum, en van daar met een NS-VIRM naar Amsterdam CS.
Een paar CXX'jes te Hilversum
En onze VIRM die diep de lens in duikt
We mochten gebruik maken van de HiSpeed-lounge en hebben daar een aangenaam half uurtje verpoosd onder het genot van een goed kop koffie. Overigens mag je daar alles gratis tot je nemen; koffie, thee, wijn, bier, frisjes, verder heb ik zo niet gezien.
Paar kiekjes in de HiSpeed-lounge
Vervolgens naar perron 15a om de Thalys naar Parijs op te wachten.
We namen plaats in de riante stoelen, en gingen op weg naar Parijs.
Aankondiging Thalys naar Parijs
De trein streelt het perron
De riante zetels
Stoelnummers
Op Brussel-Zuid werden we gekoppeld aan de Thalys uit Keulen.
Kort na vertrek van Brussel-Zuid
Reisinformatie in wagon
Precies op tijd werden we in de Franse hoofdstad afgeleverd.
Thalys staat uit te blazen
Aangezien alle trajecten qua planning ruim in het jasje waren ingericht, resteerde er ook hier ruimte voor een goed glas wijn.
Daar hoef je niet zo lang voor te zoeken, want recht tegenover het Gare du Nord kun je aanschuiven op het terras van restaurant Terminus.
Zonnetje, lekkere stoel, en prima wijn.
Het Gare du Nord
Het wijntje, van de prijs alleen al blijf je nuchter
Daarna gingen we onze trein naar Abbeville zoeken.
Het perron wordt in Frankrijk kort tevoren aangekondigd, dus stonden we enige tijd naar het vertrekbord te turen.
Corail-materieel stond vervolgens voor ons gereed, om ons naar de volgende tussenhalte te brengen.
Vertrekbord Gare du Nord voor de noordelijke bestemmingen
Trein naar Abbeville, Corail
En het interieur ervan
De reis verliep heel goed, de trein was nagenoeg leeg en stopte onderweg slechts tweemaal tussen Parijs en Amiens, waar de elektrische locomotief voor diesel werd omgeruild.
Longueau, één van de twee haltes onderweg, waar overigens niemand in- of uitstapte
Locwissel in Amiens
In Abbeville hebben we ruim de tijd genomen, om ergens een hapje te eten. Het laatste stukje voor de eerste dag ging naar le Tréport aan de Normandische kust, met TER (Transport Express Régional)-materieel.
Abbeville
Station vanaf de loopbrug
TER-trein die binnen komt rijden, om ons naar le Tréport te brengen
TER-trein van binnen
En ons eindstation voor de eerste reisdag, le Tréport
Nogmaals, maar dan vanuit de hotelkamer, meest linkse gebouw
En van dichtbij
Ander TER-materieel op le Tréport, hee komt bekend voor ;)
De dagen aan de Atlantische kust waren fijn, maar winderig. Dat laatste hoort natuurlijk ook wel een beetje bij het gebied.
De krijtrotsen waren indrukwekkend, en een goeie oefening voor de kuitspieren.
Het tweede traject van de rondreis was meteen het kortste. Na drie dagen aan de kust vervolgden we met een reisje naar Amiens. Waar we eerder gebruik maakten van een TER-trein, deden we dat nu met een TER-bus. Deze voerde zo veel mogelijk langs het spoor tussen le Tréport en Abbeville. De dame achter het stuur wist de bus behendig over de smalle wegen van het Franse platteland te manoeuvreren.
Van Abbeville ging het vervolgens met Corail-materieel op naar Amiens.
TER-bus, die ons naar Abbeville terug bracht met onder meer de chauffeuse
Corail-diesel komt binnen denderen in Abbeville voor het ritje naar Amiens
Deze stad hebben we slechts voor één (natte) dag aangedaan. Een rondvaart tussen de drijvende tuinen, de Hortillage, vormde het hoogtepunt. Maar we vroegen ons af en toe wel af, of er meer water onder de boot, dan boven de boot zat, jammer.
Na een goeie nacht, ging het de volgende dag op naar Annecy, helemaal aan de andere kant van Frankrijk. Het aloude Corail leverde ons af op Gare du Nord. En vervolgens ging het per RER (Réseau Express Régional) naar Gare de Lyon. We hadden onze RER-kaartjes al op de Thalys kunnen kopen, dus konden zo door de poortjes naar perron 44, van waar onze RER-trein vertrok.
De hele reis tussen de twee Parijse stations heeft ons twintig minuten gekost, dus dat ging heel goed.
Vanaf Gare de Lyon ging het met TGV naar Annecy.
Gare de Lyon, met het fameuze restaurant "Le Train Bleu"
Drukte op Gare de Lyon, onze (verouderde) TGV staat onder de letter D
In Annecy zijn we vijf dagen gebleven. Schitterend plaatsje, in een prachtige omgeving. Tijdens het verblijf hebben we onder meer een uitstapje gemaakt naar het bergdorp Combloux. Ook bezochten we Doussard, een dorp op circa twintig kilometer ten zuiden van Annecy, waar we een paraglide-vlucht zouden maken. Dit laatste werd ons door het slechte weer echter niet gegund.
Station van Annecy
Bushalte in Doussard, tussen Annecy en Albertville
Onze trein van 11:32 naar het station Sallanches-Combloux-Megève, met als eindbestemming Saint Gervais Bains Fayet
En het bijbehorende materieel
Stationsnamen om van te smullen
Het interieur van de bergboemel
Blik vanuit het venster
En het station van Sallanches-Combloux-Megève
Bus op het dorpsplein van Sallanches
En bussen opgesteld vóór het station met die lange naam
Van Annecy ging het per dubbeldeks-TGV, via Bourg-en-Bresse, naar Colmar in de Elzas. Een heel fraaie rit langs onder andere het Lac du Bourget en door het schitterende Saardal.
TGV-dubbeldekker naar Bourg-en-Bresse
Meubilair op traject Annecy-Bourg-en-Bresse
Aankomst TGV naar Colmar in Bourg-en-Bresse
Blik naar buiten
Meubilair op traject Bourg-en-Bresse-Colmar
Station Colmar
Detailopname station Colmar
De laatste halte in onze rondreis betrof Cochem (via Straatsburg en Saarbrücken) in het Duitse Moezelgebied.
TER die ons van Colmar naar hier in Straatsburg bracht
Vertrekbord in station Straatsburg
Station Straatsburg
Kijkje door het venster tussen Straatsburg en Saarbrücken
Al lang geen Frans klinkende plaatsnamen meer in dit deel van Frankrijk
Binnenkomst grensstation Sarreguiemines
Tja dus
Blik op dit grensstation
En even een kiekje richting cockpit
De grens, exact in het midden van de Sarre/Saar, links Frankrijk
TER die ons van Straatsburg naar hier in Saarbrücken bracht
Vertrekbord in Saarbrücken voor onze bestemming Cochem
Vanuit Cochem reisden we met de Ostfriesland-Express naar Keulen.
Ostfriesland-Express dendert binnen te Cochem
Onderweg langs de Rijn op weg naar Keulen
Binnenrijden in Keulen
En in Keulen kwam netjes op tijd ICE126 voorrijden, om ons terug naar Utrecht te brengen.
De Hispeed-ICE (Amsterdam) naar Frankfurt am Main
Blik op de bruggen
Welk perron gaat het nu worden, oh dus toch 4
Blik richting piloot
De DB-ICE126 (Frankfurt-am-Main) naar Amsterdam
En deze was bij aankomst in Utrecht al aardig leeg
Het is tijd, iets nieuws te plannen. :)
Vooral Bee heeft daarbij uitermate zijn best gedaan, en daarmee de basis en uiteindelijk reisschema bepaald, waarvoor nogmaals dank!
De reis voerde naar Normandië, vervolgens (via Amiens) naar de Haute-Savoie, de Elzas, om uiteindelijk te eindigen in het Duitse Moezelgebied.
We hebben onderweg gebruik gemaakt van reizen in eerste en tweede klas, afhankelijk van de reisduur van een traject.
Naast boemeltjes werd er, voor de langere trajecten, gereisd met hogesnelheidstreinen.
Deze laatste waren in de praktijk niet zelden slechts veredelde intercity's of minder. Niet alle spoor waarover TGV's/ICE's rijden is per slot van rekening geschikt voor hoge snelheden.
Alle kaartjes waren, op enkele uitzonderingen na, tevoren al via internet gekocht.
Hotels hadden we tevoren via booking.com geregeld, en dat werkte prima.
We zijn 15 dagen onderweg geweest, in sommige plaatsen langer dan andere, variërend tussen 3 en 5 dagen, en in Amiens slechts voor één nacht.
Het weer was in die periode wisselend, de eerste week kende nogal wat nattigheid, terwijl de tweede week veel zon bracht.
De gezondheid werkte niet tegen, dus veel gewandeld en niet zelden een pittige klim aangegaan.
Over de foto's: ik ben nog niet een bedreven fotograaf, en heb ook deze keer weer de nodige missers ervaren.
Overbelichting, onmogelijke posities, rommelige composities, onscherp, het is er allemaal.
Toch heb ik nog een royale keuze redelijk acceptabele plaatjes overgehouden, om te kunnen plaatsen.
Ik sta open voor kritiek en vooral suggesties. Dat is goed lesmateriaal voor toekomstige projecten.
Verder heb ik geen details over de vervoersmiddelen gebruikt, zoals treinnummer zus-en-zo van type/model dit-of-dat.
Hopelijk bederft de pret niet.
Maandagochtend 5 mei vertrokken we voor een korte rondreis door een stukje Frankrijk en Duitsland.
Met Connexxion naar Hilversum, en van daar met een NS-VIRM naar Amsterdam CS.
Een paar CXX'jes te Hilversum
En onze VIRM die diep de lens in duikt
We mochten gebruik maken van de HiSpeed-lounge en hebben daar een aangenaam half uurtje verpoosd onder het genot van een goed kop koffie. Overigens mag je daar alles gratis tot je nemen; koffie, thee, wijn, bier, frisjes, verder heb ik zo niet gezien.
Paar kiekjes in de HiSpeed-lounge
Vervolgens naar perron 15a om de Thalys naar Parijs op te wachten.
We namen plaats in de riante stoelen, en gingen op weg naar Parijs.
Aankondiging Thalys naar Parijs
De trein streelt het perron
De riante zetels
Stoelnummers
Op Brussel-Zuid werden we gekoppeld aan de Thalys uit Keulen.
Kort na vertrek van Brussel-Zuid
Reisinformatie in wagon
Precies op tijd werden we in de Franse hoofdstad afgeleverd.
Thalys staat uit te blazen
Aangezien alle trajecten qua planning ruim in het jasje waren ingericht, resteerde er ook hier ruimte voor een goed glas wijn.
Daar hoef je niet zo lang voor te zoeken, want recht tegenover het Gare du Nord kun je aanschuiven op het terras van restaurant Terminus.
Zonnetje, lekkere stoel, en prima wijn.
Het Gare du Nord
Het wijntje, van de prijs alleen al blijf je nuchter
Daarna gingen we onze trein naar Abbeville zoeken.
Het perron wordt in Frankrijk kort tevoren aangekondigd, dus stonden we enige tijd naar het vertrekbord te turen.
Corail-materieel stond vervolgens voor ons gereed, om ons naar de volgende tussenhalte te brengen.
Vertrekbord Gare du Nord voor de noordelijke bestemmingen
Trein naar Abbeville, Corail
En het interieur ervan
De reis verliep heel goed, de trein was nagenoeg leeg en stopte onderweg slechts tweemaal tussen Parijs en Amiens, waar de elektrische locomotief voor diesel werd omgeruild.
Longueau, één van de twee haltes onderweg, waar overigens niemand in- of uitstapte
Locwissel in Amiens
In Abbeville hebben we ruim de tijd genomen, om ergens een hapje te eten. Het laatste stukje voor de eerste dag ging naar le Tréport aan de Normandische kust, met TER (Transport Express Régional)-materieel.
Abbeville
Station vanaf de loopbrug
TER-trein die binnen komt rijden, om ons naar le Tréport te brengen
TER-trein van binnen
En ons eindstation voor de eerste reisdag, le Tréport
Nogmaals, maar dan vanuit de hotelkamer, meest linkse gebouw
En van dichtbij
Ander TER-materieel op le Tréport, hee komt bekend voor ;)
De dagen aan de Atlantische kust waren fijn, maar winderig. Dat laatste hoort natuurlijk ook wel een beetje bij het gebied.
De krijtrotsen waren indrukwekkend, en een goeie oefening voor de kuitspieren.
Het tweede traject van de rondreis was meteen het kortste. Na drie dagen aan de kust vervolgden we met een reisje naar Amiens. Waar we eerder gebruik maakten van een TER-trein, deden we dat nu met een TER-bus. Deze voerde zo veel mogelijk langs het spoor tussen le Tréport en Abbeville. De dame achter het stuur wist de bus behendig over de smalle wegen van het Franse platteland te manoeuvreren.
Van Abbeville ging het vervolgens met Corail-materieel op naar Amiens.
TER-bus, die ons naar Abbeville terug bracht met onder meer de chauffeuse
Corail-diesel komt binnen denderen in Abbeville voor het ritje naar Amiens
Deze stad hebben we slechts voor één (natte) dag aangedaan. Een rondvaart tussen de drijvende tuinen, de Hortillage, vormde het hoogtepunt. Maar we vroegen ons af en toe wel af, of er meer water onder de boot, dan boven de boot zat, jammer.
Na een goeie nacht, ging het de volgende dag op naar Annecy, helemaal aan de andere kant van Frankrijk. Het aloude Corail leverde ons af op Gare du Nord. En vervolgens ging het per RER (Réseau Express Régional) naar Gare de Lyon. We hadden onze RER-kaartjes al op de Thalys kunnen kopen, dus konden zo door de poortjes naar perron 44, van waar onze RER-trein vertrok.
De hele reis tussen de twee Parijse stations heeft ons twintig minuten gekost, dus dat ging heel goed.
Vanaf Gare de Lyon ging het met TGV naar Annecy.
Gare de Lyon, met het fameuze restaurant "Le Train Bleu"
Drukte op Gare de Lyon, onze (verouderde) TGV staat onder de letter D
In Annecy zijn we vijf dagen gebleven. Schitterend plaatsje, in een prachtige omgeving. Tijdens het verblijf hebben we onder meer een uitstapje gemaakt naar het bergdorp Combloux. Ook bezochten we Doussard, een dorp op circa twintig kilometer ten zuiden van Annecy, waar we een paraglide-vlucht zouden maken. Dit laatste werd ons door het slechte weer echter niet gegund.
Station van Annecy
Bushalte in Doussard, tussen Annecy en Albertville
Onze trein van 11:32 naar het station Sallanches-Combloux-Megève, met als eindbestemming Saint Gervais Bains Fayet
En het bijbehorende materieel
Stationsnamen om van te smullen
Het interieur van de bergboemel
Blik vanuit het venster
En het station van Sallanches-Combloux-Megève
Bus op het dorpsplein van Sallanches
En bussen opgesteld vóór het station met die lange naam
Van Annecy ging het per dubbeldeks-TGV, via Bourg-en-Bresse, naar Colmar in de Elzas. Een heel fraaie rit langs onder andere het Lac du Bourget en door het schitterende Saardal.
TGV-dubbeldekker naar Bourg-en-Bresse
Meubilair op traject Annecy-Bourg-en-Bresse
Aankomst TGV naar Colmar in Bourg-en-Bresse
Blik naar buiten
Meubilair op traject Bourg-en-Bresse-Colmar
Station Colmar
Detailopname station Colmar
De laatste halte in onze rondreis betrof Cochem (via Straatsburg en Saarbrücken) in het Duitse Moezelgebied.
TER die ons van Colmar naar hier in Straatsburg bracht
Vertrekbord in station Straatsburg
Station Straatsburg
Kijkje door het venster tussen Straatsburg en Saarbrücken
Al lang geen Frans klinkende plaatsnamen meer in dit deel van Frankrijk
Binnenkomst grensstation Sarreguiemines
Tja dus
Blik op dit grensstation
En even een kiekje richting cockpit
De grens, exact in het midden van de Sarre/Saar, links Frankrijk
TER die ons van Straatsburg naar hier in Saarbrücken bracht
Vertrekbord in Saarbrücken voor onze bestemming Cochem
Vanuit Cochem reisden we met de Ostfriesland-Express naar Keulen.
Ostfriesland-Express dendert binnen te Cochem
Onderweg langs de Rijn op weg naar Keulen
Binnenrijden in Keulen
En in Keulen kwam netjes op tijd ICE126 voorrijden, om ons terug naar Utrecht te brengen.
De Hispeed-ICE (Amsterdam) naar Frankfurt am Main
Blik op de bruggen
Welk perron gaat het nu worden, oh dus toch 4
Blik richting piloot
De DB-ICE126 (Frankfurt-am-Main) naar Amsterdam
En deze was bij aankomst in Utrecht al aardig leeg
Het is tijd, iets nieuws te plannen. :)