Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Ronald » Zo 01 Jun 2014, 15:17

Zaterdag 24 mei jl. was het tijd om de nieuwe Thalys-verbinding naar Lille eens uit te proberen. Na twee maanden geleden al de benodigde tickets te hebben gekocht voor de mooie prijs van €29 per persoon per enkele reis, togen Bee en ik die zaterdagochtend rond 7.00 uur naar perron 15 op Amsterdam Vuilstortplaats Centraal :6 waar de Thalys zou gaan vertrekken.
Zo'n tien minuten voor vertrek stond deze al aan het perron waardoor er dus tijd genoeg was om onze gereserveerde zitplaatsen op te zoeken. De trein was niet heel vol maar de bezetting viel toch niet tegen. Voor het gevoel duurt het Belgische deel het langst, dat komt natuurlijk door de trage route tussen Antwerpen en Brussel en de stop van ruim 10 minuten in Brussel-Zuid. Daarna gaat het snel en sta je na een goed halfuurtje (om 9:52 uur) in Lille Europe.

Afbeelding

De Thalys na aankomst in Lille Europe.

De bedoeling was om de TER van 10:35 uur vanuit Lille Flandres naar Valenciennes te nemen. Allereerst maar even de 500 meter tussen Europe en Flandres overbrugd waar we er direct achter kwamen dat we een belangrijke wijziging in de verkeersregels hadden gemist. Bij een groen voetgangerslicht steek je namelijk over en bij een rood voetgangerslicht ook. Het kruisende autoverkeer stopt dan automatisch :X . Na nog wat twijfeling of het verstandig was om als onwetende Nederlanders deze nieuwe regel al toe te passen, kwamen we bij het station van Lille Flandres. Een mooi gebouw dat de oude gevel van Paris Nord heeft gekregen. Vast een leuk klusje geweest om al die stenen een paar honderd kilometer te verslepen :Y

Afbeelding

De voorgevel van Station Lille Flandres.

Om voordelig in deze regio (Nord-Pas de Calais) te kunnen reizen wilden we een "Pass régional Grand'TER" aanschaffen. Dat werd dus aanschuiven in de lokettenzaal. De alom bekende situatie was ook hier van toepassing: van de 15 balies waren er vier bemand, waarbij er bij minstens één balie altijd iemand staat minstens een kwartier werk heeft :? Van de drie kwartier overstaptijd was inmiddels al een flink deel voorbij. En de trein missen betekent dat je direct de hele planning in de kachel kunt opstoken :?
Bij het kopen van de pass en de tickets kwam een klein tegenvallertje tegen het licht: de 50% korting die de "Pass régional Grand'TER" geeft geldt alleen voor retours en niet voor enkele reizen. En aangezien we een rondje met alleen enkele reizen hadden gepland, hebben we hier dus vooralsnog weinig aan...

Na enige verwarring en gedoe waren we toch nog mooi vijf minuten voor vertrektijd bij onze trein, die ons in een klein uurtje naar Valenciennes bracht.

Afbeelding

Rechts de Coradia-dubbeldekker die ons naar Valenciennes bracht, naast een soortgenoot van een ander type.

In Valenciennes hadden we ruim een uur voordat de volgende trein naar Lens zou vertrekken. Tijd om tickets te kopen (ook hier veel kaartautomaten, werkt goed). Het composteren ontwaarden van de tickets (niet vergeten!) kostte enige moeite maar ook dat lukte uiteindelijk wel.
Vervolgens even een rondje stationsplein gemaakt.

Afbeelding

Het niet onaardige stationsgebouw van Valenciennes. De bestuurder van de Mercedes rechtsonder zag het paaltje achter hem trouwens niet :N

Afbeelding

Tram, die trouwens opvallend stil is.

Na het kopen van een (eigenlijk veel te duur) broodje hadden we nog even tijd om de vertrekprocedure van de TGV naar Paris Nord te aanschouwen. Ook vanuit hier rijden er dus rechtstreekse TGV's naar Parijs, net als vanuit alle uithoeken van het land.

Afbeelding

Na vertrek van de TGV werd het tijd voor de trein naar Lens, die ook gereden werd door een Coradia-dubbeldekkertje. Comfortabele treinen, dat zeker :)

Afbeelding

De rit van ruim een uur naar Lens (via Douai) was niet bijzonder spannend, maar het is wel duidelijk dat deze omgeving gekenmerkt wordt (werd) door de mijnbouw.

Afbeelding

De trein na aankomst in Lens.

Afbeelding

Trein naar Lille via Don-Sainghin, welke direct na aankomst van onze trein vertrok. Of die aansluiting officieel te halen is weet ik nog steeds niet, maar als je de dienstregelingen in deze regio bekijkt lijkt het allemaal behoorlijk willekeurig en is zeker niet regelmatig. Afijn, de volgende trein in die richting gaat over vijf uur.
Niet voor ons trouwens, wij gaan via Libercourt terug naar Lille waarbij we ruim een uur hebben om het centrum van Lens te gaan bekijken.

Afbeelding

Straatje van het station richting het centrum. Let op de elektriciteitsbedrading aan de gevels :shock: .

Afbeelding

Eén van de hoofdstraten door het centrum.

Afbeelding

Kerkje.

Afbeelding

Winkelstraat in het centrum. Het moge duidelijk zijn dat de traditie "met z'n allen gezellig op zaterdagmiddag naar de stad" hier niet bepaald geldt :X .

Afbeelding

En nog even een busje gespot.

Na twintig minuten waren we weer terug op Lens Centraal, waar we dus nog enige tijd moesten stukslaan voordat de trein naar Lille weer zou vertrekken.

Afbeelding

Het stationsgebouw van Lens.

Afbeelding

Op een kopspoortje staat ruim voor vertrektijd de trein al gereed. Weer eenzelfde type dubbeldekker trouwens.

Na een rustige rit werd na drie kwartier station Lille Flandres weer bereikt. Omdat de overstap op de heenweg wat gehaast werd, hadden we nu wat meer tijd om de omgeving te gaan bekijken en wat foto's te maken.

Afbeelding

De trein na aankomst in Lille Flandres.

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat dubbeldekker-meuk.

Afbeelding

TGV-duplex.

Omdat er nog bijna twee uur tijd was voordat de geplande trein naar Tournai zou vertrekken, zijn we ook nog even gaan kijken in het naastgelegen mega-winkelcentrum Euralille waar een XXXL-vestiging van supermarktketen Carrefour is gevestigd. Leuk om eens te zien in ieder geval. Een supermarkt waar ze verse vis verkopen zie ik niet iedere dag :D .
Vervolgens was er nog ruim de tijd om een rondje door het centrum te lopen. Een erg mooi en sfeervol centrum moet ik zeggen, zeker leuk om hier nog eens wat langer rond te lopen.

Afbeelding

Het Opera-gebouw aan het Place du Théâtre.

Afbeelding

Het aan hetzelfde plein gelegen Belfort van de Kamer van Koophandel.

Afbeelding

Eén van de smalle straatjes. Wel jammer dat er zoveel autoverkeer dwars door het centrum rijdt :(

De wandeling terug naar het station werd wat gehaast door een enorme stortbui, dus enigszins verzopen kwamen we weer terug op station Lille Flandres.

Ruim voor vertrektijd kwam onze trein naar Tournai/Luik binnen zodat we alvast enigszins konden opdrogen.

Afbeelding

Tijdens het halfuurtje overstaptijd in (het Belgische) Tournai dachten we nog even een frietje te kunnen gaan eten bij de frituur aan de overkant van het station, maar niet wetende dat je bij een portie friet "Grand" ongeveer een halve kilo friet krijgt. De rest werd dus maar opgegeten in de trein naar Brussel. Vervolgens in Brussel-Zuid overgestapt op de Benelux van 19:52 uur terug naar Nederland. Dan valt de traagheid van deze trein weer op, zeker als je Thalys gewend bent...

Al met al een leuk ritje in een regio waar ik niet dagelijks kom. En om de vraag van de topictitel te beantwoorden: eigenlijk wist ik niet wat ik kon verwachten van die regio maar het viel me wel enigszins mee. De treinen zijn comfortabel maar reizen in die regio vergt wel een goede planning. Een trein missen kan problematisch zijn. Verder zijn wat woordjes basis-Frans is wel handig (open deur), maar op station Lille Flandres (en meer stations in die regio trouwens) staan veel aanwijzingen ook in het Nederlands aangegeven, dat had ik dan weer niet verwacht :) .

En niet te vergeten nog even de oogst van de dag:

Afbeelding

Milco
Berichten: 3588
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Milco » Zo 01 Jun 2014, 15:28

Mooi verslag! *O*
Frankrijk is best leuk om eens (een dagje) naartoe te gaan volgens mij alleen het niet-Engels-willen-pratende volk vind ik 3x niks...
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Ardan » Zo 01 Jun 2014, 15:58

Wat een hoop Lille / Frankrijkgangers de laatste tijd! Nou wil ik zelf ook, al is Lille vanuit Deventer niet echt op één dag op en neer te doen geloof ik.
Maareh echt veel materieelafwisseling hadden jullie niet he, heren? :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3248
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Ronald » Zo 01 Jun 2014, 16:05

Weinig afwisseling inderdaad. En dan nog achtereenvolgens de 640, 641 en 639 :')

Ardan schreef:Wat een hoop Lille / Frankrijkgangers de laatste tijd! Nou wil ik zelf ook, al is Lille vanuit Deventer niet echt op één dag op en neer te doen geloof ik.

Doordeweeks kun je wel op tijd in Schiphol zijn voor de Thalys. Terug met de gewone treinen moet dan ook nog wel lukken, de Thalys terug zou wel erg laat kunnen worden (vertrekt pas om 21:06 uur uit Lille).

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9100
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Michael » Zo 01 Jun 2014, 16:08

Leuk verslag :pos:
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1391
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor BrengMe » Zo 01 Jun 2014, 17:21

Mooie foto's :)
---

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2065
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor isadora » Zo 01 Jun 2014, 19:24

Waande me even weer terug op vakantie in Frankrijk, dank je. :pos:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Jun 2014, 20:31

Leuk verslagje :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Gekko123 » Zo 01 Jun 2014, 21:04

Leuk verslagje van een regio waar ik ook al een paar keer een dagje heb vertoefd (ik kan met een half uurtje fietsen naar Den Haag HS iedere dag de eerste Benelux halen). Heb nog niet de heen- of terugreis gemaakt met een Thalys, maar misschien dat dat nog wel een keer komt.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

benza
Berichten: 164
Lid geworden op: Zo 15 Dec 2013, 09:35
Locatie: Leeuwarden (Friesland)

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor benza » Ma 02 Jun 2014, 09:10

Mooi foto's.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Meltrain » Ma 02 Jun 2014, 12:45

Mooi verslag. :pos:
Was de terugreis via Tournai gepland vanwege de kosten of omdat jullie de Thalys te laat vonden vertrekken?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Suus » Ma 02 Jun 2014, 12:51

Nee, vanwege het feit dat er mooi een trein in het reisprogramma te plaatsen was die op alle tussenstations in Frankrijk stopte :)

De vraag is bij mij wel waarom de meeste van die stations nog bestaan. Lezennes en Hellemes liggen nogal afgelegen van de bebouwing door een grote werkplaats van de SNCF en in die wijken is er een metrostation met een metrolijn naar het centrum die tot 60 keer per uur rijdt. Ook onder station Pont du Bois ligt een metrostation van die metrolijn, en met 60 metro's per uur naar Lille is dat een stuk aantrekkelijker dan die halfslachtige dienst die de treinen daar aanbieden.
Rame à l'approche

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Hoe overleef ik: Nord-Pas de Calais (24 foto's)

Berichtdoor Obus » Ma 02 Jun 2014, 13:52

Fraai verslag van een mooie reis!
De mortuis nil nisi bene


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast