Een dagje Ede, Nijmegen en Venlo (36 foto's).
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 00:44
Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot ongeveer 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.
Vandaag ging ik iemand opwachten in Schiphol en zorgen dat ze veilig zou aankomen in Hoevelaken. Helaas zou het vliegtuig al om 9:30 landen, dat betekende dat ik de eerste bus naar Eindhoven moest hebben. Het was handig dat mijn broer donderdag gebeld had met de vraag of ik iets met een treinkaart kon doen die uiterlijk dit of volgend weekend gebruikt moest worden. hij had het meteen op de bus gedaan (hihi) en gisteren was het binnen *bus* .
De wekker ging om 6:15, ongeveer 50 minuten later ging ik de deur uit om de bus naar Eindhoven te pakken. Omdat het kon pakte ik lijn 21, overblijfsel van mooiste streeklijn van Nederland, disclaimer: bewering is mogelijk gekleurd naar Eindhoven in plaats van de sneldienst. Kost net iets meer maar is leuker. Ik was niet eens de eerste instapper *bus* De airco was zelfs om 7:15 al welkom.
In Eindhoven was ik blij dat mijn Kruidvatkaart het gewoon deed. Sinds ik ooit een kaart uit de verpakking haalde die het niet deed ben ik altijd wat huiverig met die dingen. Met een een saai VIRMpje boemelde ik naar Utrecht alwaar ik overstapte op de volgende VIRM. In 's-Hertogenbosch was me nog een VIRM als stoptrein naar Nijmegen opgevallen. Eenmaal aangekomen in Schiphol, netjes op tijd om 9:29, kon ik wel de weg naar de gates vinden maar realiseerde me dat ik eigenlijk geen flauw idee waar je dan precies moest staan :') Ik zag op teletekst op mijn mobiel dat het vliegtuig al een kwartier geleden geland was, voorlopend op de planning. Als treinreiziger was ik gedrild om vertrektijden te vinden, dat was simpel. Maar het bord met aankomstentijden ontging me de eerste keer. Uiteindelijk had ik ook dat gevonden en stond ik bij de juiste gate. Ik kreeg een WhatsAppje dat er nog gewacht werd op de bagage. Gelukkig had ik mijn fabulous felroze rugzak om, anders hadden we elkaar misschien misgelopen.
Mijn reisgenote ging nog even langs de AH om wat te drinken te halen en we zagen nog net de deuren van de IC naar Amersfoort dichtklappen bij aankomst op het perron. Maar een half uurtje zitten was niet erg. In de tunnel was het lekker koel. Ze maakte even later een foto van een "mooie vintage locomotief", namelijk dat ding voor de Intercity direct. Als dat vintage is, dan moeten de treinen in Schotland wel hypermodern zijn :)
Met aankomstvertraging kwam een dubbele ICMm aanzetten. Ik had in RijdenDeTreinen al gezien dat het een achtje moet zijn en ik dacht "die zal dan wel tot het bord met getal acht rijden". Maar hij stopte net iets eerder (FogFail). Gelukkig was er geen ellebogenwerk nodig. Het was wel iets drukker dan normaal omdat de IC naar Groningen niet reed (er was iets na Amersfoort of na Apeldoorn) zodat reizigers richting Groningen ook deze trein moesten pakken en in Amersfoort ergens moesten overstappen. Genietend van het mooie landschap (de verbinding van Schiphol naar Amersfoort was ook voor mij grotendeels nieuw) reden we naar Amersfoort. Vooral bij Baarn kreeg ik goede herinneringen van de laatste keer dat ik alleen op pad ging met de trein. Het stukje Baarn - Amersfoort is geloof ik het enige stukje spoor wat ik die regio, naast het stuk Schiphol - Hilversum, nog niet bereden heb. The gap has been closed.
In Amersfoort hadden we eigenlijk een zesminutenoverstap op de stoptrein naar Barneveld maar mijn reisgenote wilde een Nederlandse pre-paid simkaart kopen. Ik had al gezocht naar telecombedrijven in de buurt van het station toen ze vroeg of er niets zoiets als een kiosk is, in Schotland verkopen die ook vaak simkaarten. De AKO bleek dat inderdaad te hebben. Met was sprintwerk op het laatste stukje haalden we zelfs de stoptrein nog. Met een Protos (niet uit Starcraft, want dat is met dubbel s) gingen we het korte stukje naar Hoevelaken terwijl we met haar reservetelefoon aan het prutsen waren. In Hoevelaken werd ze al opgewacht door iemand. Dus daar was het vaarwel en liep ik terug om de trein terug naar Amersfoort te pakken. Ik besloot alsnog naar Nijmegen te gaan en even bij mijn broeder op bezoek te gaan, dus terug naar de andere kant. Terwijl ik daar stond kwam er net een Intercity met Duitse rijtuigen voorbij, die reed vermoedelijk omgeleid richting Ede omdat er van Amersfoort niet naar Apeldoorn gereden kon worden. Even later kwam er weer een Protos aanzetten.
"Carrier has arrived". Een Protos(s) van Connexxion rijdt station Hoevelaken binnen onderweg naar Ede-Wageningen.
Ik zat voorin de trein in een stuk wat leek om te socializen. Je zat op bankjes in de lengterichting met kleine tafeltjes voor je. De dodemansknopinstallatie was goed te horen (tenminste het was hetzelfde geluid wat die treinsimulator in het spoorwegmuseum ook geeft). Na Barneveld was er controle, de eerste op dag (en ook meteen de laatste). Het was de eerste keer dat ik door Connexxion in een trein ben gecontroleerd, maar het is dan ook pas de tweede keer dat ik in de Valleilijn zat...nee, derde keer, want vandaag waren natuurlijk twee etappes (of toch nog een keer vaker...ik weet het niet meer). Het was verder een vrij rustige rit. De laatste keer dat ik in de Valleilijn zat was ik vrij gaar en heb vooral van het laatste stuk weinig meekregen. Dus nu heb ik wat beter rondgekeken. Vooral in Ede in het centrum was het mooi, bijna alsof je met een buurttram over de markt heenrijdt.
Eenmaal aangekomen in Ede-Wageningen besloot ik niet meteen over te stappen maar op het busstation rond te gaan kijken. Daar heb ik wat foto's gemaakt.
De 5210 van Syntus, een Citaro, staat op de uitstaphalte, ik dacht als lijn 5.
Nog geen minuut later stond er nog een sliert bussen achter, een Lion's City van Breng en twee Ambassadors van Syntus.
Ook de Valleilijn was present met deze 5261 maar had nog even Geen Dienst en stond te bakken in de zon terwijl de chauffeur van zijn welverdiende pauze aan het genieten was.
De enige bus in originele Syntuskleuren.
Breng lijn 52 en Syntus lijn 5 staan op het busstation gereed. De Breng 5397 hoort eigenlijk op HOV-lijnen thuis. Ik vroeg me af of er nu ergens weer een 331 met een gewone bus gereden wordt. Opvallend was dat er een chauffeur in Connexxionkledij achter het stuur van de Breng bus zat. Maar ik heb inmiddels vernomen dat dit in stalling Wageningen vaker voorkomt.
Een halve minuut later is lijn 52 weg maar heeft zich lijn 107 (Syntus 5140) bij zijn collega gevoegd. Deze bus had een van de weinige filmkasten die op mijn foto's wel te lezen zijn.
Syntus 5203 staat als lijn 1 op de buffer.
Nogmaals de 5203.
Ook de 5106 stond uit te rusten. In tegenstelling tot de vorige Amba is de lijnfilm niet goed te lezen. Gebruikt deze een andere filmkast?
De 5106 van voren.
Helaas was er net op de tijd dat de stoptrein naar Arnhem niet rijdt, dus een Plan V pakken zat er niet in. Het werd een VIRM op de 3100. Voordeel was wel dat ik weer een trein met airco had en ik hoefde niet over te stappen. In Nijmegen was het eerst balietijd. Ik had ongeveer 15 minuten om de stoptrein naar Dukenburg te halen (met de dagkaart was het goedkoper de trein te pakken en in Dukenburg de bus te pakken), dus ging ik even naar het busstation om te kijken of ik nog wat leuks op de foto kan zetten.
Drie verschillende bussen van Breng, een MAN Lion's City HOV (5439) op lijn 14 (geen HOV-lijn), een Tribus Civitas van lijn 3 en een Citaro van de stadsdienst als lijn 8.
Lijn 6 naar Neerbosch-Oost stopt bij de halte Tunnelweg.
In de verte staat heel alleen een Citaro van Look/NIAG te bufferen en zijn vertrektijd als lijn 58 af te wachten.
Op de weg terug naar het station is ook Veolia present. Veolia 5159 arriveert uit Venlo als lijn 83 en rijdt ook meteen weer terug.
Deze Sprinter staat op de rangeersporen terzijde.
Een DDZ staat klaar als stoptrein naar Deurne. Links rijdt net een rangerende VIRM van het opstelterrein de opstelsporen naast het station op, geen idee waarom.
"Dames en Heren, dit is station Nijmegen Dukenburg".
Op het busstation stond lijn 6 al te bufferen. Ook was een touringcar met jongeren aanwezig en klonk er luide hak"muziek". Er was een busje van Service & Veiligheid met twee Connexxion medewerkers waarvan eentje aan het bellen en binnen een minuut liep de andere naar de touringcar en was het afgelopen met de herrie. Dank u.
Twee Citaro's staan klaar als lijn 13 naar Wijchen en lijn 2 naar Lindenholt. In de achtergrond heeft de touringcar zijn vracht ingeladen.
Voor de mensen in Lindenholt geldt: busje komt zo.
Lijn 331, een blauwe MAN, is gearriveerd uit de Weezenhof om verder te rijden richting CS, Elst en Arnhem.
De 331 richting de Weezenhof komt ook net aanrijden, dit keer een roze MAN.
Lijn 6 richting Station Dukenburg draait in de Malvert van de 14e straat op de 13e straat richting de gelijknamige halte.
Lijn 6 richting Neerbosch-Oost passeert de halte Malvert 13e straat.
Nogmaals een lijn 6 richting Station Dukenburg.
Op een gegeven moment was het tijd om naar huis te gaan. In plaats via 's-Hertogenbosch te gaan besloot ik de Veolia-trein te pakken. Een kort gezellig ritje met lijn 6 bracht me terug in Dukenburg. Daar mistte ik helaas net lijn 99 voor een fotomoment omdat het koffiezetapparaat in de stationswinkel werd schoongemaakt. Met een dubbele Plan V ( *bus* ) ging het naar Nijmegen. Gelukkig zat er dit keer geen agressieve vent die in zijn telefoon zat te blaffen zoals de vorige Plan V die ik op deze treinverbinding heb gehad. Ik haalde precies zonder te rennen de trein naar Venlo. Onderweg kon ik het niet laten om een plaatje te schieten. De Maaslijn voert door een mooi gebied.
"Station Vierlingsbeek, uitstappen rechts". Mij viel de mooie ligging op. Wellicht een keer een idee hier hierheen te fietsen op een werkdag en wat plaatjes te knippen. Er stopt dan ook een buurtbus.
Eenmaal in Venlo had ik ruim 20 minuten om de intercity naar Eindhoven te halen. Ik overwoog kort door te gaan naar Roermond maar ik was inmiddels behoorlijk gaargekookt in de hitte, ondanks airco's. Bovendien zou er een DDZ op de 1900 rijden, vanaf Roermond krijg ik toch maar een saaie VIRM. Bovendien kon ik op deze manier lijn 122 krijgen in plaats van lijn 121, scheelt thuis weer lopen. Hierdoor had ik ook even tijd voor wat foto's.
De stoptrein uit Nijmegen, een GTW 2/8, is aangekomen op het eindpunt van de historische Maaslijn.
Als een TRAXX een vintageloc is, wat is deze dan wel niet?
De stoptrein naar Roermond verlaat de Maaslijn en boemelt over Staatslijn E verder naar Roermond. In de verte staan een aantal GTW's opgesteld.
De opgestelde GTWs, rechts staat er nog eentje op een zijspoor.
De loc dichterbij. Pas nu viel me een interessante sticker op.
"Locomotief 1251 feliciteert Op de Rails met de duizendste uitgave."
Ook het busstation mocht natuurlijk niet ontbreken. Maar liefst vier soorten bussen waren vertegenwoordigd: een midi-bus van de stadsdienst Venlo, een Citea ( *bus* ), een minibusje (waarschijnlijk een POD-bus?) en twee Ambassadors. Links zien we ook de kont van een Ambassador.
Als je op dit moment naar Venray wilde, dan had je maar liefst de keuze uit twee bussen. Lijn 29 rijdt onder meer via Blerick en Lottum terwijl lijn 60 via Horst rijdt en op werkdagen vanaf Venray doorrijdt naar Well. In het weekend moet in Venray overgestapt worden op een taxibusje.
Daarna was het tijd om rustig terug te lopen naar het station. Twee keer DDZ stond klaar als Intercity naar Den Haag. Wellicht wat overkill aan capaciteit op dit tijdstip. Ik had het achterste rijtuig helemaal voor mij alleen. Bij nader inzien had ik in Helmond heel misschien lijn 25 nog kunnen halen als ik voorin was gaan zitten een sprintje getrokken had. Maar op papier zou dat nooit mogen lukken. Bovendien wordt het dan ook 15 tot 20 minuten zweten omdat er bij Arriva geen airco is. Dus het was allemaal niet zo erg. Zonder oponthoud kwamen we aan in Eindhoven waar in de ochtend ook mijn treinreis begonnen was. Ik kon met een mooi rondje afsluiten aangezien ik in de ochtend richting 's-Hertogenbosch vertrokken ben en nu uit de richting Venlo aankwam. Geen enkele trein had vertraging opgelopen. De trein in Schiphol naar Amersfoort had weliswaar aankomstvertraging maar vertrok op tijd. In Eindhoven zette ik nog even vlug wat op de foto alvorens het met lijn 122 naar huis ging. Ik vond deze overigens behoorlijk vol.
Deze Citaro, die voorheen onder meer dienst heeft gedaan bij Connexxion, bij Novio op de Heyendaalshuttle en bij Breng in Arnhem, staat klaar als lijn 400, de rechtstreekse Airport Shuttle naar Vliegerhorst Eindhoven, excuseer, Eindhoven Airport.
Tussen 7:05 en 7:10 had ik het huis verlaten, omstreeks 20:10 betrad ik het weer. Ik was behoorlijk gaar, ondanks dat ik bij mijn broer na wat dozen verhuizen een korte powernap heb genomen (alvorens een slokje koffie te drinken zodat ik niet al te brak wakker zou worden). Ik hoop dat iemand het tot deze regel heeft volgehouden.
Vandaag ging ik iemand opwachten in Schiphol en zorgen dat ze veilig zou aankomen in Hoevelaken. Helaas zou het vliegtuig al om 9:30 landen, dat betekende dat ik de eerste bus naar Eindhoven moest hebben. Het was handig dat mijn broer donderdag gebeld had met de vraag of ik iets met een treinkaart kon doen die uiterlijk dit of volgend weekend gebruikt moest worden. hij had het meteen op de bus gedaan (hihi) en gisteren was het binnen *bus* .
De wekker ging om 6:15, ongeveer 50 minuten later ging ik de deur uit om de bus naar Eindhoven te pakken. Omdat het kon pakte ik lijn 21, overblijfsel van mooiste streeklijn van Nederland, disclaimer: bewering is mogelijk gekleurd naar Eindhoven in plaats van de sneldienst. Kost net iets meer maar is leuker. Ik was niet eens de eerste instapper *bus* De airco was zelfs om 7:15 al welkom.
In Eindhoven was ik blij dat mijn Kruidvatkaart het gewoon deed. Sinds ik ooit een kaart uit de verpakking haalde die het niet deed ben ik altijd wat huiverig met die dingen. Met een een saai VIRMpje boemelde ik naar Utrecht alwaar ik overstapte op de volgende VIRM. In 's-Hertogenbosch was me nog een VIRM als stoptrein naar Nijmegen opgevallen. Eenmaal aangekomen in Schiphol, netjes op tijd om 9:29, kon ik wel de weg naar de gates vinden maar realiseerde me dat ik eigenlijk geen flauw idee waar je dan precies moest staan :') Ik zag op teletekst op mijn mobiel dat het vliegtuig al een kwartier geleden geland was, voorlopend op de planning. Als treinreiziger was ik gedrild om vertrektijden te vinden, dat was simpel. Maar het bord met aankomstentijden ontging me de eerste keer. Uiteindelijk had ik ook dat gevonden en stond ik bij de juiste gate. Ik kreeg een WhatsAppje dat er nog gewacht werd op de bagage. Gelukkig had ik mijn fabulous felroze rugzak om, anders hadden we elkaar misschien misgelopen.
Mijn reisgenote ging nog even langs de AH om wat te drinken te halen en we zagen nog net de deuren van de IC naar Amersfoort dichtklappen bij aankomst op het perron. Maar een half uurtje zitten was niet erg. In de tunnel was het lekker koel. Ze maakte even later een foto van een "mooie vintage locomotief", namelijk dat ding voor de Intercity direct. Als dat vintage is, dan moeten de treinen in Schotland wel hypermodern zijn :)
Met aankomstvertraging kwam een dubbele ICMm aanzetten. Ik had in RijdenDeTreinen al gezien dat het een achtje moet zijn en ik dacht "die zal dan wel tot het bord met getal acht rijden". Maar hij stopte net iets eerder (FogFail). Gelukkig was er geen ellebogenwerk nodig. Het was wel iets drukker dan normaal omdat de IC naar Groningen niet reed (er was iets na Amersfoort of na Apeldoorn) zodat reizigers richting Groningen ook deze trein moesten pakken en in Amersfoort ergens moesten overstappen. Genietend van het mooie landschap (de verbinding van Schiphol naar Amersfoort was ook voor mij grotendeels nieuw) reden we naar Amersfoort. Vooral bij Baarn kreeg ik goede herinneringen van de laatste keer dat ik alleen op pad ging met de trein. Het stukje Baarn - Amersfoort is geloof ik het enige stukje spoor wat ik die regio, naast het stuk Schiphol - Hilversum, nog niet bereden heb. The gap has been closed.
In Amersfoort hadden we eigenlijk een zesminutenoverstap op de stoptrein naar Barneveld maar mijn reisgenote wilde een Nederlandse pre-paid simkaart kopen. Ik had al gezocht naar telecombedrijven in de buurt van het station toen ze vroeg of er niets zoiets als een kiosk is, in Schotland verkopen die ook vaak simkaarten. De AKO bleek dat inderdaad te hebben. Met was sprintwerk op het laatste stukje haalden we zelfs de stoptrein nog. Met een Protos (niet uit Starcraft, want dat is met dubbel s) gingen we het korte stukje naar Hoevelaken terwijl we met haar reservetelefoon aan het prutsen waren. In Hoevelaken werd ze al opgewacht door iemand. Dus daar was het vaarwel en liep ik terug om de trein terug naar Amersfoort te pakken. Ik besloot alsnog naar Nijmegen te gaan en even bij mijn broeder op bezoek te gaan, dus terug naar de andere kant. Terwijl ik daar stond kwam er net een Intercity met Duitse rijtuigen voorbij, die reed vermoedelijk omgeleid richting Ede omdat er van Amersfoort niet naar Apeldoorn gereden kon worden. Even later kwam er weer een Protos aanzetten.
"Carrier has arrived". Een Protos(s) van Connexxion rijdt station Hoevelaken binnen onderweg naar Ede-Wageningen.
Ik zat voorin de trein in een stuk wat leek om te socializen. Je zat op bankjes in de lengterichting met kleine tafeltjes voor je. De dodemansknopinstallatie was goed te horen (tenminste het was hetzelfde geluid wat die treinsimulator in het spoorwegmuseum ook geeft). Na Barneveld was er controle, de eerste op dag (en ook meteen de laatste). Het was de eerste keer dat ik door Connexxion in een trein ben gecontroleerd, maar het is dan ook pas de tweede keer dat ik in de Valleilijn zat...nee, derde keer, want vandaag waren natuurlijk twee etappes (of toch nog een keer vaker...ik weet het niet meer). Het was verder een vrij rustige rit. De laatste keer dat ik in de Valleilijn zat was ik vrij gaar en heb vooral van het laatste stuk weinig meekregen. Dus nu heb ik wat beter rondgekeken. Vooral in Ede in het centrum was het mooi, bijna alsof je met een buurttram over de markt heenrijdt.
Eenmaal aangekomen in Ede-Wageningen besloot ik niet meteen over te stappen maar op het busstation rond te gaan kijken. Daar heb ik wat foto's gemaakt.
De 5210 van Syntus, een Citaro, staat op de uitstaphalte, ik dacht als lijn 5.
Nog geen minuut later stond er nog een sliert bussen achter, een Lion's City van Breng en twee Ambassadors van Syntus.
Ook de Valleilijn was present met deze 5261 maar had nog even Geen Dienst en stond te bakken in de zon terwijl de chauffeur van zijn welverdiende pauze aan het genieten was.
De enige bus in originele Syntuskleuren.
Breng lijn 52 en Syntus lijn 5 staan op het busstation gereed. De Breng 5397 hoort eigenlijk op HOV-lijnen thuis. Ik vroeg me af of er nu ergens weer een 331 met een gewone bus gereden wordt. Opvallend was dat er een chauffeur in Connexxionkledij achter het stuur van de Breng bus zat. Maar ik heb inmiddels vernomen dat dit in stalling Wageningen vaker voorkomt.
Een halve minuut later is lijn 52 weg maar heeft zich lijn 107 (Syntus 5140) bij zijn collega gevoegd. Deze bus had een van de weinige filmkasten die op mijn foto's wel te lezen zijn.
Syntus 5203 staat als lijn 1 op de buffer.
Nogmaals de 5203.
Ook de 5106 stond uit te rusten. In tegenstelling tot de vorige Amba is de lijnfilm niet goed te lezen. Gebruikt deze een andere filmkast?
De 5106 van voren.
Helaas was er net op de tijd dat de stoptrein naar Arnhem niet rijdt, dus een Plan V pakken zat er niet in. Het werd een VIRM op de 3100. Voordeel was wel dat ik weer een trein met airco had en ik hoefde niet over te stappen. In Nijmegen was het eerst balietijd. Ik had ongeveer 15 minuten om de stoptrein naar Dukenburg te halen (met de dagkaart was het goedkoper de trein te pakken en in Dukenburg de bus te pakken), dus ging ik even naar het busstation om te kijken of ik nog wat leuks op de foto kan zetten.
Drie verschillende bussen van Breng, een MAN Lion's City HOV (5439) op lijn 14 (geen HOV-lijn), een Tribus Civitas van lijn 3 en een Citaro van de stadsdienst als lijn 8.
Lijn 6 naar Neerbosch-Oost stopt bij de halte Tunnelweg.
In de verte staat heel alleen een Citaro van Look/NIAG te bufferen en zijn vertrektijd als lijn 58 af te wachten.
Op de weg terug naar het station is ook Veolia present. Veolia 5159 arriveert uit Venlo als lijn 83 en rijdt ook meteen weer terug.
Deze Sprinter staat op de rangeersporen terzijde.
Een DDZ staat klaar als stoptrein naar Deurne. Links rijdt net een rangerende VIRM van het opstelterrein de opstelsporen naast het station op, geen idee waarom.
"Dames en Heren, dit is station Nijmegen Dukenburg".
Op het busstation stond lijn 6 al te bufferen. Ook was een touringcar met jongeren aanwezig en klonk er luide hak"muziek". Er was een busje van Service & Veiligheid met twee Connexxion medewerkers waarvan eentje aan het bellen en binnen een minuut liep de andere naar de touringcar en was het afgelopen met de herrie. Dank u.
Twee Citaro's staan klaar als lijn 13 naar Wijchen en lijn 2 naar Lindenholt. In de achtergrond heeft de touringcar zijn vracht ingeladen.
Voor de mensen in Lindenholt geldt: busje komt zo.
Lijn 331, een blauwe MAN, is gearriveerd uit de Weezenhof om verder te rijden richting CS, Elst en Arnhem.
De 331 richting de Weezenhof komt ook net aanrijden, dit keer een roze MAN.
Lijn 6 richting Station Dukenburg draait in de Malvert van de 14e straat op de 13e straat richting de gelijknamige halte.
Lijn 6 richting Neerbosch-Oost passeert de halte Malvert 13e straat.
Nogmaals een lijn 6 richting Station Dukenburg.
Op een gegeven moment was het tijd om naar huis te gaan. In plaats via 's-Hertogenbosch te gaan besloot ik de Veolia-trein te pakken. Een kort gezellig ritje met lijn 6 bracht me terug in Dukenburg. Daar mistte ik helaas net lijn 99 voor een fotomoment omdat het koffiezetapparaat in de stationswinkel werd schoongemaakt. Met een dubbele Plan V ( *bus* ) ging het naar Nijmegen. Gelukkig zat er dit keer geen agressieve vent die in zijn telefoon zat te blaffen zoals de vorige Plan V die ik op deze treinverbinding heb gehad. Ik haalde precies zonder te rennen de trein naar Venlo. Onderweg kon ik het niet laten om een plaatje te schieten. De Maaslijn voert door een mooi gebied.
"Station Vierlingsbeek, uitstappen rechts". Mij viel de mooie ligging op. Wellicht een keer een idee hier hierheen te fietsen op een werkdag en wat plaatjes te knippen. Er stopt dan ook een buurtbus.
Eenmaal in Venlo had ik ruim 20 minuten om de intercity naar Eindhoven te halen. Ik overwoog kort door te gaan naar Roermond maar ik was inmiddels behoorlijk gaargekookt in de hitte, ondanks airco's. Bovendien zou er een DDZ op de 1900 rijden, vanaf Roermond krijg ik toch maar een saaie VIRM. Bovendien kon ik op deze manier lijn 122 krijgen in plaats van lijn 121, scheelt thuis weer lopen. Hierdoor had ik ook even tijd voor wat foto's.
De stoptrein uit Nijmegen, een GTW 2/8, is aangekomen op het eindpunt van de historische Maaslijn.
Als een TRAXX een vintageloc is, wat is deze dan wel niet?
De stoptrein naar Roermond verlaat de Maaslijn en boemelt over Staatslijn E verder naar Roermond. In de verte staan een aantal GTW's opgesteld.
De opgestelde GTWs, rechts staat er nog eentje op een zijspoor.
De loc dichterbij. Pas nu viel me een interessante sticker op.
"Locomotief 1251 feliciteert Op de Rails met de duizendste uitgave."
Ook het busstation mocht natuurlijk niet ontbreken. Maar liefst vier soorten bussen waren vertegenwoordigd: een midi-bus van de stadsdienst Venlo, een Citea ( *bus* ), een minibusje (waarschijnlijk een POD-bus?) en twee Ambassadors. Links zien we ook de kont van een Ambassador.
Als je op dit moment naar Venray wilde, dan had je maar liefst de keuze uit twee bussen. Lijn 29 rijdt onder meer via Blerick en Lottum terwijl lijn 60 via Horst rijdt en op werkdagen vanaf Venray doorrijdt naar Well. In het weekend moet in Venray overgestapt worden op een taxibusje.
Daarna was het tijd om rustig terug te lopen naar het station. Twee keer DDZ stond klaar als Intercity naar Den Haag. Wellicht wat overkill aan capaciteit op dit tijdstip. Ik had het achterste rijtuig helemaal voor mij alleen. Bij nader inzien had ik in Helmond heel misschien lijn 25 nog kunnen halen als ik voorin was gaan zitten een sprintje getrokken had. Maar op papier zou dat nooit mogen lukken. Bovendien wordt het dan ook 15 tot 20 minuten zweten omdat er bij Arriva geen airco is. Dus het was allemaal niet zo erg. Zonder oponthoud kwamen we aan in Eindhoven waar in de ochtend ook mijn treinreis begonnen was. Ik kon met een mooi rondje afsluiten aangezien ik in de ochtend richting 's-Hertogenbosch vertrokken ben en nu uit de richting Venlo aankwam. Geen enkele trein had vertraging opgelopen. De trein in Schiphol naar Amersfoort had weliswaar aankomstvertraging maar vertrok op tijd. In Eindhoven zette ik nog even vlug wat op de foto alvorens het met lijn 122 naar huis ging. Ik vond deze overigens behoorlijk vol.
Deze Citaro, die voorheen onder meer dienst heeft gedaan bij Connexxion, bij Novio op de Heyendaalshuttle en bij Breng in Arnhem, staat klaar als lijn 400, de rechtstreekse Airport Shuttle naar Vliegerhorst Eindhoven, excuseer, Eindhoven Airport.
Tussen 7:05 en 7:10 had ik het huis verlaten, omstreeks 20:10 betrad ik het weer. Ik was behoorlijk gaar, ondanks dat ik bij mijn broer na wat dozen verhuizen een korte powernap heb genomen (alvorens een slokje koffie te drinken zodat ik niet al te brak wakker zou worden). Ik hoop dat iemand het tot deze regel heeft volgehouden.