Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [59]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [59]

Berichtdoor Timon91 » Wo 18 Jun 2014, 21:26

Deel 1: São José dos Campos-Florianópolis-Blumenau

In het vorige deel zijn we geëindigd met de busrit naar Blumenau, die rustig verliep en ons om half 1 's middags in Blumenau bracht. De reden dat we hierheen gingen is omdat er wat leuke stadjes in deze regio liggen en je er bovendien goed kan fietsen. Deze regio wordt vaak aangeduid met Vale Europeu, omdat er veel afstammelingen van Duitse en Italiaanse immigranten in deze regio wonen. Zo'n vermoeden hadden jullie wellicht al, gezien de naam van Blumenau. In het rodoviária van Blumenau kopen we eerst bustickets voor morgenavond, voor de volgende etappe. Daarna nemen we de bus naar het centrum vanaf waar we 10 minuten heuvel op naar onze pousada lopen, de term die in Brazilië vaak gebruikt wordt voor hostels en B&B's.

In Blumenau hebben we één nacht, maar twee dagen. Daarna reizen we verder naar het noordwesten. Een overzichtskaartje van de etappe staat hier, een overzicht van de hele reis staat hier. Het reisverslag hier bestaat uit uit 59 foto's, maar omdat er aardig wat toeristische attracties aangedaan worden zijn er vijf linkjes naar Flickr te vinden met fotoseries, zodat je zowel snel als uitgebreid door het verslag heen kan gaan ;)

Goed, Blumenau dus. Blumenau geniet wereldwijde bekendheid van het Oktoberfest, hier wordt elk jaar het grootste Oktoberfest buiten Duitsland gehouden. Onder Brazilianen is dit heel bekend, die vinden de Duitse geschiedenis altijd wel interessant. Als blanke met blond haar en blauwe ogen word je dan ook al snel aangesproken als "alemão" (Duitser), of je dat nou wilt of niet.... De volledige fotoserie over Blumenau (23 foto's) is hier te vinden, een kleine selectie staat hier:

1. Uitzicht vanaf het balkon van onze pousada over Blumenau. Heel groot is het niet, er wonen iets van 300.000 mensen in het stadje. Het weer is prima: zonnig met hier en daar wat bewolking en een graadje of 30. Onze pousada wordt gerund door Frau Brigite, een kwieke dame van eind 60 die vloeiend Duits, Portugees, Engels, Spaans en Frans spreekt.

Afbeelding
View over Blumenau by Timon91, on Flickr

2. We besluiten om deze middag aan de stad zelf te besteden. We lopen de trap af naar de rivier en steken de brug over. Het eerste vakwerkgebouw is snel gevonden: het stadhuis, hier gezien vanaf een brug over de Itajaí-Açu rivier.

Afbeelding
City hall, Blumenau by Timon91, on Flickr

3. Kitscherige stadspoort, nabij het......

Afbeelding
Parque Vila Germânica, Blumenau by Timon91, on Flickr

4. ......nog veel foutere Oktoberfestcomplex, wat aan de noordkant van het centrum ligt. Er komen elk jaar maar liefst 700.000 mensen op het Oktoberfest af hier, inmiddels duurt het festival 18 dagen en wordt het flink uitgebuit door de lokale autoriteiten.

Afbeelding
Parque Vila Germânica, Blumenau by Timon91, on Flickr

5. De Kaufplatz, natuurlijk. We lachen ons kapot hier :lol:

Afbeelding
Parque Vila Germânica, Blumenau by Timon91, on Flickr

6. Een gezellig terras waar we het lokale "Bierland" bier geprobeerd hebben. Het pils was niet heel speciaal, maar de weizen mocht er wezen!

Afbeelding
Parque Vila Germânica, Blumenau by Timon91, on Flickr

7. Kitscherige mall in het centrum, uiteraard in vakwerkstijl!

Afbeelding
Havan, Blumenau by Timon91, on Flickr

8. Er zit nog een Museu da Cerveja (biermuseum) hier, wat informatie heeft over bierbrouwen in het algemeen en de brouwerijen hier in de buurt. Het grootste biermerk uit deze regio is Eisenbahn, wat tevens het Oktoberfestbier is. Het is al een stuk beter te drinken dan het gemiddelde Braziliaanse bier :lol: Hier de Itajaí-Açu rivier in de ondergaande zon nabij het biermuseum.

Afbeelding
Rio Itajaí-Açu, Blumenau by Timon91, on Flickr

Bij een Peruaans eethuis halen we iets te eten, de avond brengen we in de hostel door, met de paar andere gasten en Frau Brigite. Ze heeft meerdere varianten van Eisenbahn in de koelkast liggen, die we uiteraard moeten proberen. Ze bevallen goed, het donkere bier is erg lekker en de pils is een stuk beter dan die van Bierland, wat we vanmiddag geprobeerd hebben. De gesprekken verlopen in een mix van Duits, Portugees, Spaans, Engels en Nederlands, en dan echt in de trant van "vocês queram das andere Bier probieren, or would you like una cerveza similares?", waarop het antwoord "we zouden graag een andere proberen" ook nog begrepen wordt :lol: Verder is het vooral verwarrend, al die talen door elkaar.

De volgende ochtend krijgen we een redelijk Duits ontbijt, met veel kaas en vlees. Het doce de leite (melkzoet) is het enige Braziliaanse op tafel :lol: Na het ontbijt lopen we naar het stadshuis, vanaf waar er een bus naar Pomerode vertrekt. Pomerode is een stadje op zo'n 30 km van Blumenau wat tot een jaar of 40 geleden geen goede wegverbinding had. De lokale cultuur is derhalve goed bewaard gebleven, 75% van de lokale bevolking spreekt nog Duits met een Pommers dialect en aardig wat Portugese invloeden. Pomerode heeft zo'n 25.000 inwoners en ligt in een rustige en mooie omgeving. Met een bus van Viação Volksmann (ja, ik verzin het echt niet zelf) zijn we in een uurtje in Pomerode. Alle foto's van Pomerode en de directe omgeving (21 stuks) staan hier, hieronder volgt een selectie van 7 plaatjes.

9. Schitterende kerk in het centrum.

Afbeelding
Pomerode by Timon91, on Flickr

10. Bordjes zijn hier nagenoeg altijd tweetalig.

Afbeelding
Bilingual sign in Pomerode by Timon91, on Flickr

11. Stadspoort aan de zuidkant van het stadje. Hier zit ook de toeristeninfo waar we een stadskaart halen en wat informatie vragen. De dame die ons helpt is - uiteraard - volledig gekleed in traditionele klederdracht en ze spreekt vloeiend Duits. Achter de balie hangt een kaart van de regio Pommeren, waar de oorspronkelijke bewoners vandaan kwamen. Tegenwoordig ligt de helft van deze regio in Polen, maar toen de immigranten vertrokken was dat nog niet zo. De combinatie van Duitse bouwstijl en palmbomen blijft overigens verbazen.

Afbeelding
City gate, Pomerode by Timon91, on Flickr

Van de stadspoort lopen we 1,5 km naar Pousada Dein Haus, waar we schijnbaar fietsen kunnen huren. De vriendelijke eigenaar geeft ons meteen twee fietsen, vraagt verder niets en vooruit betalen hoeft ook niet. Dit soort vertrouwen krijg je niet vaak in Brazilië :lol:

12. Vanuit Pomerode loopt er een mooie fietsroute door de Vale Europeu, waar nog veel vakwerkhuisjes staan. De route gaat grotendeels over dit soort wegen.

Afbeelding
Vale Europeu, Pomerode by Timon91, on Flickr

13. Wederom een mooie kerk.

Afbeelding
Vale Europeu, Pomerode by Timon91, on Flickr

14. Mijn stalen ros. Voor de omgerekend 3 euro fietshuur hoefden we het niet te laten, maar de fietsen waren niet heel best :lol:

Afbeelding
Vale Europeu, Pomerode by Timon91, on Flickr

15. Na een mooi rondje komen we bij de andere stadspoort van Pomerode uit, welke een replica is van die in Stettin (tegenwoordig Szczecin).

Afbeelding
City gate, Pomerode by Timon91, on Flickr

Het weer is inmiddels aan het omslaan, in de verte rommelt het. We brengen de fietsen terug naar Dein Haus, betalen R$20 voor de fietshuur en missen vervolgens op een haar na de bus naar Blumenau. Om half 4 gaat de volgende bus, maar in Blumenau stappen we één halte te laat uit waardoor we een heel eind moeten teruglopen. In de hostel douchen we gauw, pakken onze spullen en vertrekken dan met onze rugzakken in een overvolle stadsbus naar het busstation, voor het volgende deel van de rit. Mijn reisgenoot doet nogal sloom en vraagt zich af waarom we zo moeten haasten. Om 18:05 arriveren we dan net op tijd op het busstation, m'n reisgenoot is zichtbaar geïrriteerd door mijn gehaast. Al gauw blijkt waarom: hij dacht dat onze bus niet om 18:15 vertrok, maar om 19:30 :lol: Goed, kan gebeuren. 10 minuten na aankomst op het rodoviária vertrekken we alweer, voor een lange busrit.

Onze volgende bestemming is Foz do Iguaçu, vooral bekend vanwege de adembenemend mooie watervallen die hier liggen. Vanuit Blumenau gaan er twee directe bussen heen, van Catarinense. De rit duurt planmatig ruim 15 uur voor zo'n 870 km. Bij vertrek is het nog rustig, zo'n 20% van de plekken is bezet. We rijden eerst door Pomerode, waar we bij het rodoviária van Pomerode - bestaande uit een lieflijk huisje met één perron nog één passagier ophalen. Verder stoppen we nog in Jaraguá do Sul en Joinville, waarna de bus redelijk vol zit. Na Joinville draaien we weer de BR-101 op richting Curitiba, maar helaas gaat na een half uurtje rijden de bus kapot bij een verplichte weegstop langs de snelweg. De buschauffeur probeert het te repareren, ook wij doen nog een poging. Mijn reisgenoot heeft ervaring genoeg met sleutelen aan z'n eigen auto, maar ook hij moet snel concluderen dat het echt een elektrisch probleem is waar ter plekke weinig aan te doen is. De motor van de bus is verder extreem smerig; het is duidelijk te zien dat deze bussen er van buiten dan wel prima uitzien, maar mechanisch vaak slecht onderhouden zijn. Het wordt al snel duidelijk dat de bus niet gerepareerd kan worden, vanuit Joinville is er schijnbaar een nieuwe bus onderweg. Tijdens het wachten maakt m'n reisgenoot deze foto met z'n telefoon, ik heb mezelf even een passende gezichtsuitdrukking gegeven ;)

Na 2 uur komt er een andere bus opdagen, de bagage wordt snel overgeladen en na een kwartiertje gaan we weer op weg. Eerst moet er nog gegeten worden, dat staat op het programma bij een naargeestige sovjetstolovaya naast de snelweg, waar het om kwart voor 1 's nachts uitgestorven en doodstil is en waar alleen nog wat vette snacks te krijgen zijn die zo te proeven al geruime tijd van hun warmhoudlamp hebben kunnen genieten. Na de gelukkig korte stop vertrekken we weer, snel daarna val ik in slaap.

's Ochtends word ik rond half 9 wakker, we rijden inmiddels door rustig glooiend landschap over een mooie tweebaansweg. Foz do Iguaçu is volgens de bordjes nog 270 kilometer, dus we hebben nog wel even te gaan. Na een uur of twee maken we nog een lange stop in Cascavel, de enige grote plaats op weg naar Foz do Iguaçu. Rond het middaguur komen we met 165 minuten vertraging aan op het rodoviária van Foz do Iguaçu, waar het aardig druk is. In Foz blijven we drie nachten, daarna scheiden onze wegen. Mijn reisgenoot gaat dan terug naar Florianópolis om z'n stage af te maken, ik reis door naar de op één na grootste stad van Zuid-Amerika: Buenos Aires. Op het rodoviária van Foz proberen we beiden kaartjes te kopen, voor mij is dat een stuk ingewikkelder dan voor mijn reisgenoot. Foz do Iguaçu ligt namelijk op een steenworp afstand van Puerto Iguazú (Argentinië) en Ciudad del Este (Paraguay), vanuit alle steden van deze grensagglomeratie rijden bussen naar Buenos Aires. Vanuit Puerto Iguazú zijn dat er een stuk of 15 per dag, maar die kosten gek genoeg wel veel meer (R$280) dan vanuit Foz do Iguaçu (3 per week, R$130) en Ciudad del Este (1 per dag, R$150). Aangezien er de dag dat ik wil reizen er geen bus rijdt vanuit Foz kies ik voor de bus vanuit Ciudad del Este, dus van Paraguay zal ik ook nog een piepklein beetje te zien krijgen.

De grenssituatie van deze grensagglomeratie kan overigens soms wat verwarrend zijn. Ik heb daarom dit kaartje in elkaar geflanst, dat kunnen jullie dat tijdens de rest van de reportage erbij houden ;) De werking van de Mercosul/Mercosur douane-unie komt in dit gebied duidelijk naar voren, door het vele grensverkeer. In Foz do Iguaçu wonen ongeveer 250.000 mensen, in totaal wonen er in de hele grensagglomeratie ongeveer 1,2 miljoen mensen, indien alle voorsteden meegeteld worden. De meeste mensen zijn hierheen getrokken toen de Itaipu dam gebouwd werd, velen van hen en hun kinderen werken ook nu nog bij deze gigantische waterkrachtcentrale.

Het plan was om de dag van aankomst in Foz de Braziliaanse kant van de Iguaçu watervallen te bezoeken, die op de grens met Argentinië liggen. Vanuit het centrum is het ongeveer een half uurtje met de bus tot de parkingang. Echter, door de vertraging van de bus uit Blumenau zouden we maar weinig tijd overhouden daar wat zonde zou zijn van het bezoek. Daarom besluiten we maar om eens het Paraguayaanse Ciudad del Este te gaan bekijken, de tweede stad van Paraguay (ca. 350.000 inwoners) en schijnbaar één van de gevaarlijkste steden van Zuid-Amerika. De zwarte markt floreert door de nabijheid van de Braziliaanse grens, Brazilianen gaan massaal naar Ciudad del Este om elektronica te kopen - elektronica is in Brazilië namelijk ontiegelijk duur.

16. Het stadsbusstation van Foz do Iguaçu, de Paraguayaanse stadsbus naar Ciudad del Este rijdt elke 20 minuten en vertrekt net buiten het busstation. De bus voelt al heel anders aan: alles is oud en rammelt, de buspassagiers lijken al meer op de inheemse bevolking dan we gewend zijn.

Afbeelding
Terminal de Transportes Urbanos (TTU), Foz do Iguaçu by Timon91, on Flickr

In 20 minuten zijn we bij de drukke en chaotische grens. Paspoortcontrole is er niet als je er niet langs loopt, we waren geadviseerd om aan de Braziliaanse kant een stempeltje te halen en in Paraguay gewoon door te lopen - mits je op dezelfde dag weer teruggaat. Tijdens het wachten op een Braziliaans stempeltje komt er een Amerikaan het immigratiekantoor binnen die mij vriendelijk vraagt te tolken voor hem, hij spreekt geen Portugees. Hij verblijft in Paraguay, wil graag een dagtrip maken naar de Iguaçu watervallen en wil weten of hij een visum nodig heeft voor Brazilië. Het antwoord is ja, net zoals bijna overal in Zuid-Amerika. En dat niet alleen, Amerikanen moeten ook nog eens - zoals in bijna elk land hier - de forse wederkerigheidstoeslag (reciprocity fee) betalen. De VS vraagt veel geld aan Zuid-Amerikanen voor visa, dus de andere kant op gaat dat net zo hard. Voor bijna elk land hier zijn ze bovenop de gewone visumkosten nog eens $150-200 kwijt voor een wederkerigheidstoeslag. Ter vergelijking: mijn studievisum voor Brazilië kostte €36,00. Samen lopen we de brug op naar Paraguay, hij weet nog niet wat hij gaat doen.

17. De Paraná rivier vormt de grens tussen Brazilië en Paraguay. 15 kilometer stroomopwaarts bevindt zich de beroemde Itaipu dam, daarover later meer. De "Ponte da Amizade" (vriendschapsbrug) verbindt Foz do Iguaçu en Ciudad del Este. Over de rivier varen veel smokkelbootjes heen en weer. De Paraná rivier is overigens bijna 5000 km lang en na de Amazone de langste van Zuid-Amerika.

Afbeelding
Rio Paraná, Foz do Iguaçu by Timon91, on Flickr

18. Het smalle looppad. De brug is een chaos, er is heel veel verkeer. Aan de andere kant van de brug zijn veel Brazilianen te zien die grote breedbeeld-tv's naar hun thuisland dragen. Ook wij worden constant aan de kant geduwd/geroepen door smokkelaars die over de brug heen en weer snelwandelen. Volgens Wikipedia wordt er per jaar ter waarde van zo'n 1,2 miljard Amerikaanse dollar aan drugs, wapens en munitie via deze brug Brazilië in gesmokkeld. Ciudad del Este is de op één na grootste taxfree zone ter wereld, wat o.a. de vele handel verklaart.

Afbeelding
Ponte da Amizade between Brazil and Paraguay by Timon91, on Flickr

Aangekomen in Paraguay belanden we instant in een andere wereld: een ongeorganiseerde chaos, waar je om de paar meter wordt aangesproken door gare lui die je van alles willen verkopen. Al na 15 meter Paraguay ben ik voor R$20 (betalen gaat in $ of R$) een echte Fake Ban rijker - m'n andere zonnebril had ik per ongeluk gesloopt een paar dagen eerder. M'n camera trek ik niet graag hier, als buitenlander val je zonder al genoeg op. Dit plaatje van Wikipedia geeft de situatie goed weer. In Ciudad del Este zie ik voor het eerst in Zuid-Amerika ook hoofddoekjes, er blijken hier veel Iraanse en Libanese immigranten te wonen. Helaas zit hier ook de donkere kant van de islam, Ciudad del Este is een vogelvrij boevennest. Dit artikel van The Guardian geeft een goede beschrijving van de Zuid-Amerikaanse connectie van Al-Qaida. Als toerist heb je hier weinig last van gelukkig. We lachen ons kapot over wat je hier allemaal kan kopen in de vele stalletjes en gare winkeltjes. Op een gegeven moment worden we op straat aangesproken door een oudere man die ons wat wil verkopen, dat gaat ongeveer zo:

Straatverkoper: "Hola señor, você quer comprar um barbeador" (mix van Spaans en Portugees, of we een scheerapparaat willen kopen)
Mijn reisgenoot: "Gracias, hoje não" (wederom een mix, "hoje não" betekent "vandaag niet" en is een standaardantwoord tegen straatverkopers in Brazilië)
Straatverkoper, laat wat pillen zien: "Então, quer comprar um pouco de xtc? Tenho várias opções." (Wilt u anders wat xtc kopen? Ik heb meerdere opties)

Een uur later bereiken we het eind van de zwarte markt, een "echte" gouden Rolex, een zonnebril, een Paraguayaanse theekop, schoenveters (zoals ik zei, je kan echt alles kopen in Ciudad del Este ;)) en geen xtc-pillen rijker.

19. Achterkant van wat marktkraampjes. We willen hier nog een Paraguayaans biertje halen, maar vinden alleen Braziliaans bocht.

Afbeelding
Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

20. Een parkje te midden van het verkeersgeweld.

Afbeelding
Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

21. Een relatief rustig verkeersplein, gezien vanaf een loopbrug over de hoofdweg vanaf Ponte da Amizade.

Afbeelding
Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

Via een andere gang van de zwarte markt lopen we terug naar de grens, bij de grens duiken we nog even een mall in. Binnen is het een oase van rust maar daar zijn de goederen wél echt. Hier kosten gouden Rolexen geen 5 euro meer :lol:

22. De zeer chaotische Paraguayaanse kant van de grens. Hier hebben we geen stempel gehaald bij binnenkomst, dus nu hoeven we ook niet langs de Immigración.

Afbeelding
Border crossing in Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

23. Kijkend naar Brazilië, over de machtige en snelstromende Paraná rivier.

Afbeelding
Ponte da Amizade between Brazil and Paraguay by Timon91, on Flickr

24. Links Brazilië met in de verte Foz do Iguaçu, rechts Paraguay.

Afbeelding
Rio Paraná, Brazil and Paraguay by Timon91, on Flickr

25. De skyline van downtown Ciudad del Este.

Afbeelding
View of Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

Een stempel halen aan de Braziliaanse kant gaat zonder problemen, met de bus gaan we terug naar het busstation. Onze pousada ligt op 5 minuten afstand van het stadsbusstation, wat wel zo makkelijk is. In de pousada raken we aan de praat met een Braziliaanse familie uit Vitória die hier voor de watervallen, maar vooral voor de inkopen in Paraguay is. "Compre em Paraguay" is een bekend begrip in Brazilië, langs de hoofdweg richting Foz hebben we vanochtend ook al vele billboards voor malls in Ciudad del Este gezien. Ciudad del Este is een bizar fenomeen wat ons wel blijft verbazen. Na de chaos die we er gezien hebben en gezien de dingen die je er kan kopen (en vooral de kwaliteit ervan) is vanaf heden "Paraguay" het antwoord op al onze vragen :mrgreen: In een nabijgelegen supermarkt eten we wat en halen we wat biertjes voor in de pousada, die we samen met de Braziliaanse familie opdrinken, die zelf ook aardig wat bier inbrengen. Ook krijgen we nog wat shotjes whisky, uit van die typische sladressingzakjes. Wie stopt er nou whisky in plastic zakjes? Het antwoord hadden we wel kunnen raden: Paraguay :lol:

De volgende dag gaan we dan echt naar de watervallen. Voor zowel de Braziliaanse als de Argentijnse kant heb je zeker een dag nodig, de Braziliaanse kant geeft een mooier totaaloverzicht, de Argentijnse kant is groter en indrukwekkender. De foto's van de Braziliaanse kant (33) staan hier, hieronder staan acht foto's voor een indruk.

26. Met de stadsbus ga je naar de parkingang, na het betalen van de entree ga je met dit soort elektrische dubbeldeksbussen het Parque Nacional de Iguaçu in. Vanaf het hotel in het park loopt er een schitterend pad naar de watervallen toe, de uitzichten onderweg worden steeds mooier.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

27. Coati's, neusberen: onder de lokale fauna vergelijkbaar met de fyra onder de treinen, de duiven van de stadsdieren, de Fake Bans onder de zonnebrillen en ga zo nog maar even door. Ze zien er lief uit, maar als je even niet oplet ben je nog sneller je tas kwijt dan in een nachtbus in São Paulo. Je komt ze overal tegen, maar ze zijn vooral op zoek naar eten. Daar hebben we gelukkig weinig van meegenomen. Helaas kunnen ze ook lelijk bijten en daarmee rabiës verspreiden. Oppassen dus!

Afbeelding
Coati's in Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

28. Hier gaat het natuurlijk om: de watervallen! Aan de overkant ligt Argentinië.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

29. "Garganta do Diabo", de Keel van de Duivel, is de hoofdattractie van beide kanten.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

30. Er loopt een looppad een stukje boven de rivier. Foto's maken is daar niet mogelijk zonder waterbestendige camera, je wordt er zeiknat. Als je goed kijkt zie je iets rechts van het hoogste punt van de regenboog aan de bovenkant van de watervallen wat mensen staan aan de Argentijnse kant.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

31. Van opzij gezien. Op het hoogste punt zijn de watervallen 82 meter hoog, een stuk hoger dan de Niagara watervallen in de VS. Per seconde valt er 1,7 miljoen liter water naar beneden, wat meer is dan bij de Victoria watervallen tussen Zambia en Zimbabwe.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

32. Van boven gezien. De watervallen liggen in een J-vorm, de hele rits is ongeveer 3 km lang. 80% hiervan ligt op Argentijns grondgebied, de grens loopt door de Garganta do Diabo.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

33. Boven ziet het er vrij kalm uit, maar je kan ook hier Garganta do Diabo zien. Het looppad aan de Argentijnse kant is duidelijk zichtbaar.

Afbeelding
Parque Nacional de Iguaçu, Brazil by Timon91, on Flickr

Na een fantastische dag gaan we met de bus weer terug naar Foz do Iguaçu, waar we in de pousada wat drinken, wederom bij de supermarkt eten en de avond met dezelfde Braziliaanse familie afsluiten.

De volgende dag staat de Argentijnse kant op het programma. Je kan met een stadsbus naar Puerto Iguazú en vanaf daar met een bus naar het Argentijnse park, maar dat heeft twee nadelen: het kost vrij veel tijd en je hebt Argentijnse Pesos nodig. Dat laatste lijkt weinig mis mee, maar daarover in het volgende deel meer ;) Vanuit de pousada kunnen we ook met een busje mee naar de Argentijnse kant, wat nauwelijks meer kost en een stuk sneller en makkelijker is. Bovendien kunnen we dan ook het entreekaartje al kopen, met Braziliaans geld.

34. Om half 9 vertrekken we, na 20 minuten rijden bereiken we de grens. Het gaat er hier een stuk formeler aan toe dan bij de grens met Paraguay. Mijn paspoort levert nog problemen op omdat ze per se m'n Braziliaanse ID-kaart willen zien, aangezien ik al langer dan 3 maanden in Brazilië ben. Mijn reisgenoot is dat nog niet, dus bij hem vinden ze het wel best.

Afbeelding
Border between Brazil and Argentina, Puerto Iguazú by Timon91, on Flickr

Om half 10 bereiken we de ingang van het Argentijnse park, Parque Nacional del Iguazú. Ik heb hier 11 foto's geplaatst, de hele serie (54 foto's) staat hier.

35. Door het Argentijnse park rijdt een treintje. Om bij het looppad richting Garganta del Diablo (op z'n Spaans) te komen moet je een stukje met de trein, voor de rest kun je alles lopen.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

36. De Iguazú/Iguaçu rivier. Aan de overkant ligt Brazilië.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

37. Een stuk waterval wat je vanaf de Braziliaanse kant nauwelijks kan zien. We hebben hier ook een boottochtje gedaan, zeer indrukwekkend! Je komt er zeiknat weer uit, maar het weer hier ben je na een uurtje weer droog.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

38. De hele rits watervallen.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

39. Het is schitterend hier, het park is heel anders dan het Braziliaanse park. Uiteindelijk moeten we zelfs nog doorlopen om wat tijd bij de Garganta del Diablo te kunnen doorbrengen. Hier pakken we de trein, een treinstationnetje in het park.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

40. En het schattige treintje.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

41. De Serra Verde Express was toch niet helemaal de laatste treinrit van de vakantie dus, maar dit telt ook niet echt eigenlijk ;)

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

42. De trein naar boven zit goed vol, vanaf het station is het nog ruim een kilometer lopen naar de Garganta del Diablo. De Iguazú/Iguaçu rivier is heel breed en rustig hier, onderweg is er nog wat lokale fauna te spotten.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

43. En dit is dan waar het om gaat: ik vond dit toch wel de mooiste plek van het park. Meer foto's staan er in de serie op Flickr ;)

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

44. De kracht van het water is immens, je kan het nauwelijks bevatten als je er zo dicht naast staat. Foto's nemen is niet altijd mogelijk, soms is er een windvlaag die weer een hoop water meeneemt zodat je met je niet-waterbestendige camera wel even moet uitkijken.

Afbeelding
Parque Nacional del Iguazú, Argentina by Timon91, on Flickr

Ik had hier nog veel meer foto's van kunnen plaatsen, maar dan was deze reportage veel te lang geworden ;) Momenteel staat het water in de rivier overigens op recordhoogte. Voor wat beelden en foto's van hoe het er nu aan toe gaat, zie hier. Best indrukwekkend, er ging op 9 juni bijna 46 miljoen liter water per seconde doorheen, tegenover 1,7 miljoen normaal.....

Ook de laatste avond in Foz do Iguaçu brengen we door met de Braziliaanse familie, ditmaal barbecueën we samen. De Braziliaanse "churrasco" is beroemd en ook nu is het heerlijk. We praten veel, één van de Brazilianen blijkt lid te zijn van de communistische partij van Fundão (voor degenen zonder fotografisch geheugen: zie foto 31 van het verslag wat ik in april geplaatst heb ;)), we hebben een tof gesprek.

De laatste dag staat er nog één ding op het programma: de wereldberoemde Itaipu dam. Het is niet de grootste dam ter wereld qua vermogen, maar wel qua totale jaarlijkse output. De dam ligt in de Paraná rivier op de grens tussen Brazilië en Paraguay, zo'n 15 km stroomopwaarts van de Ponte da Amizade en voorziet momenteel 75% van de energievoorziening van Paraguay (10% van de productie van de dam) en 25% van die van Brazilië (de overige 90%). Aangezien de elektriciteit 50/50 verdeeld wordt tussen Paraguay en Brazilië is Paraguay tevens de grootste exporteur van schone energie ter wereld. Bij de dam kun je een toeristische of een "speciale" tour doen. De laatstgenoemde is vooral voor mensen met een technische interesse zeer interessant, wij als technische studenten hebben dan ook geen moment getwijfeld. De tour begint met een propagandafilmpje waarin alle natuur die ooit is kapot gemaakt voor de aanleg van de dam wordt goedgepraat. Goed, dat was te verwachten. Van de tour heb ik 23 foto's gemaakt, die zijn hier te vinden, een selectie van 7 plaatjes staat hier.

45. Het busje voor de tour.

Afbeelding
Tour bus at Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

46. De gigantische spuien, die overtollig water kunnen laten afvloeien. Slechts 10% van de dagen worden ze gebruikt, dit jaar zijn ze vanwege de grote droogte in de zomer nog niet gebruikt. Momenteel is er juist weer teveel water, dus ik gok dat ze nu wel gebruikt worden.

Afbeelding
Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

47. De dam, bijna 200 meter hoog.

Afbeelding
Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

48. Boven op de dam, met links het stuwmeer.

Afbeelding
Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

49. Naar beneden gekeken.

Afbeelding
Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

50. Bij het hoofdkantoor. De uitbater is "Itaipu Binacional", een binationaal bedrijf van de Braziliaanse en Paraguayaanse overheid. Het hele terrein van de waterkrachtcentrale geldt ook als zowel Braziliaans als Paraguayaans grondgebied en alles is Belgischstrikt verdeeld tussen de twee landen. Er zijn twee directeuren, bordjes zijn altijd tweetalig, de ene keer staat Spaans bovenaan en de andere keer Portugees en door de controlekamer loopt zelfs een symbolische grenslijn. Die politieke correctheid is om gek van te worden, dat zijn ze in België af en toe ook wel een beetje geworden ;) Overigens, om de output even te visualiseren: door die witte cilinders stroomt het water, in totaal zijn er 20 waarvan er 14 altijd in gebruik zijn. Door twee cilinders stroomt evenveel water als er op een normaal moment door de Iguaçu watervallen stroomt ;)

Afbeelding
Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

51. Het hoogtepunt voor de techneuten: een rap ronddraaiende turbine-as :D

Afbeelding
Turbine shaft, Itaipu Binacional by Timon91, on Flickr

Na de fantastische tour van twee uur gaan we terug naar Foz do Iguaçu, voor de laatste maal eten we - ditmaal de lunch - in de supermarkt, daarna pak ik m'n spullen in de pousada. De bus van mijn reisgenoot vertrekt om 7 uur 's avonds vanaf het rodoviária van Foz, mijn bus vertrekt om 5 uur Paraguayaanse tijd (6 uur Braziliaanse tijd) vanaf het busstation van Ciudad del Este. Samen nemen we wederom de stadsbus naar de grens, halen een stempel aan de Braziliaanse kant. Aan de Paraguayaanse kant moet ik ditmaal ook een stempel halen, omdat ik Paraguay ergens anders weer verlaat. Gelukkig spreekt de grenspolitie ook Portugees, moeilijk doen ze niet echt. Ik krijg een paar vragen over wat ik ga doen en wat de f*ck dat handgeschreven visum van Nagorno-Karabach in m'n paspoort doet, daarna word ik binnengestempeld. We zijn wat vroeger richting Paraguay gegaan, omdat ik nog een nieuwe telefoon nodig heb. M'n huidige telefoon doet het weliswaar in Brazilië, maar functioneert niet op het Paraguayaanse en Argentijnse net. Als er dan toch een plek is om je eerste smartphone te kopen, dan maar Ciudad del Este :mrgreen: Één van de Brazilianen uit de pousada in Foz heeft de laatste avond namelijk z'n nieuwe smartphone laten zien en die zag er wel prima uit. Dualsim, quadband en een merk waar niemand ooit van gehoord heeft (Blü) :mrgreen: De telefoon is te koop in één van de vele grote elektronicawinkels, gelukkig niet op straat. De winkel zelf en het verkoopproces zal ik niet tot in detail beschrijven, maar bedenk je een hoop traplopen, heel veel bureaucratie, meer bewakers dan klanten, vele kalashnikovs, cash betalen in Amerikaanse dollars en talloze vage lui. Voor het astronomische bedrag van 334.824 Paraguayaanse Guarani ($73) ben ik dan een half uur later een telefoon rijker, ik ben benieuwd hoe lang die het vol gaat houden (hij doet het nu, 5 weken later, nog prima :)) :lol:

Na dit fantastische koopproces drinken we samen wat bij de grensovergang, vanaf hier scheiden onze wegen.

52. Deze dronkenlap vond het wel wat, buitenlanders in Ciudad del Este. Of ik een foto van hem wil maken, natuurlijk! En als je daarna ook nog irritant gaat doen dan verschijnt je foto vanzelf op het wereld wijde web :P

Afbeelding
Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

53. Nederlandse vlaggen - oh nee, Paraguayaanse zonder wapen in het midden - bij de grensovergang.

Afbeelding
Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

54. Het straatbeeld.

Afbeelding
Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

Na afscheid te hebben genomen gaat mijn reisgenoot terug naar Brazilië, ik neem een taxi naar het busstation van Ciudad del Este. Voor 6000 Guarani krijg ik nog een indruk van het rovershol Ciudad del Este, wat we eigenlijk allebei heel fantastisch vonden, ondanks de slechte naam die stad heeft. Op het ietwat gare busstation wacht ik nog een ruim uur tot mijn bus gaat. Bij een kiosk waar ik twee biertjes voor onderweg haal krijg ik nog een korte introductie Spaans van de Portugeessprekende dame die de kiosk runt.

55. Het weinig bijzondere busstation van Ciudad del Este.

Afbeelding
Terminal de Omnibus, Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

56. Idem.

Afbeelding
Terminal de Omnibus, Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

57. Bij de vorige foto vroeg je je misschien af: "hè? NSA?" Jazeker! De NSA is heel groot in Paraguay. Nuestra Señora de la Asunción, welteverstaan! :mrgreen: NSA is het grootste busbedrijf van Paraguay, tijdens het wachten op het busstation word ik zeker tien keer aangesproken door lui van diverse busbedrijven die mij bustickets naar Asunción willen verkopen ("Eu no vou a Asunción, gracias!", lang leve Portanhol/Portañol ;)), ze zitten je er nog dichter op de huid dan de Amerikaanse NSA :lol:

Afbeelding
NSA, Terminal de Omnibus, Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

58. Na een gezellig praatje gemaakt te hebben met een Paraguayaans stel die op hun bus naar Asunción aan het wachten waren komt een kwartier voor vertrek ook mijn bus opdagen. Het Argentijnse bedrijf Crucero del Norte gaat mij naar Buenos Aires brengen, bijna 1300 km en ruim 17 uur verderop. Het instappen levert wat gedoe op, mijn rugzak ligt weliswaar in het ruim maar de conducteur, die qua strengheid en uiterlijk wel wat wegheeft van een Zuid-Amerikaanse versie van een zekere Duitse dictator uit de jaren 30 en 40 (weliswaar zonder snor), doet erg moeilijk over mijn kleine schoudertas die ik mee wil nemen de bus in. Na heel veel gedoe mag ik dan eindelijk de bus in, mét schoudertas :) Het is een dubbeldekker bus, ik zit beneden. Hier een krappe foto van het interieur, buiten is de desbetreffende conducteur nog te zien.

Afbeelding
Bus Ciudad del Este-Buenos Aires interior by Timon91, on Flickr

59. We vertrekken met 10 minuten vertraging, mede door het continue gezeur van die ene conducteur. Door de zeer arme en treurige buitenwijken van Ciudad del Este rijden we de hoofdweg richting Asunción op. Kort buiten Ciudad del Este slaan we af naar het zuiden. De zon is al bijna onder, een mooi gezicht boven het vlakke landschap :)

Afbeelding
Sunset in Paraguay, near Ciudad del Este by Timon91, on Flickr

Na een paar uur rijden bereiken we de grote grensplaats Encarnación, tijdens de stop op het busstation komen er een paar lui de bus in om Argentijnse Pesos te wisselen. Tegen een redelijke koers wissel ik 20 dollar in, zodat ik in ieder geval iets heb. De Paraguayaanse grenscontrole, iets buiten Encarnación, verloopt snel. Via een lange brug steken we de Paraná rivier over, aan de Argentijnse kant moeten we wat langer wachten. Tevens moet iedereen de bus uit om z'n paspoort te laten stempelen en daarna met alle bagage langs de douane. De paspoortcontrole levert geen problemen op ("Holanda, Kroif, Von Bastan! Make sure you kick Brazil out of the World Cup again this year!" - we gaan het zien!), de douane zeurt alleen wat over een setje batterijen in m'n tas. Tijdens het wachten kom ik dezelfde Amerikaan van een paar dagen eerder tegen (zie de tekst voor foto 17), hij vertelt dat hij uiteindelijk gewoon een taxi genomen heeft naar de Braziliaanse kant van de watervallen en dezelfde dag met dezelfde taxi weer is teruggegaan - niks gedoe met visa en wederkerigheidstoeslagen voor dat ene dagje Brazilië ;)

Aan de andere kant van de grens, in Posadas, stoppen we bij het depot van Crucero del Norte, waar we zowaar nog een heel diner krijgen voorgeschoteld van het busbedrijf. Inclusief prima Argentijnse wijn, een voorgerecht, simpel hoofdgerecht en nagerecht. Een leuke verrassing om kwart over 11 's avonds :lol: Na vertrek val ik snel in slaap, om half 9 ontwaak ik weer. De bus is erg rustig, slapen was niet moeilijk. Buiten is het mistig en vlak, we rijden stevig door. Het laatste uurtje van de rit breng ik boven door en praat veel met Duncan, de Amerikaan. Buenos Aires ziet er vanuit de bus imposant uit, het busstation ligt alleen wel in één van de meest treurige sloppenwijken van de stad. Retiro, het desbetreffende busstation, bereiken we een half uurtje vertraging om half 12 's ochtends. Samen met Duncan ga ik naar het hostel waar ik een reservering heb gemaakt, hij had nog niks geregeld.

Dit was het weer, een hele lap leeswerk ;) Hopelijk vonden jullie het wat :) In het volgende deel pakken we in Buenos Aires de draad weer op en reizen we naar het noorden. Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom! ;)
Mijn Flickr account.

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor waldo79 » Wo 18 Jun 2014, 21:54

Geweldig. Tegen al die avonturen kan een tripje met de Transmongolië-express niet op :lol:
Mij best :)

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Karl » Wo 18 Jun 2014, 23:38

Weer supertof, vooral voor mij omdat zo herkenbaar is. Was weer even zelf op reis. Alweer vijf jaar geleden zelf een weekje (?!) in Foz gezeten en toen - natuurlijk - ook naar Itaipu, Ciudad del Este en de watervallen geweest. Zelfs ook nog in Posadas geweest, maar dat was alleen om over te stappen (San Ignacio naar Corrientes om vanaf daar naar San Miquel de Tucuman te reizen).
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Etienne » Do 19 Jun 2014, 08:45

Prachtige foto's gewoon :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor julsteren » Do 19 Jun 2014, 09:33

Geweldig _O_

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor isadora » Do 19 Jun 2014, 13:21

Dank je Timon91, je liet de zon weer even doen schijnen. :D

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jun 2014, 20:38

En weer zo'n prachtig verslag :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Srananbloke » Vr 20 Jun 2014, 13:11

Alle soorten complimenten zijn al gegeven, en ik heb daar weinig aan toe te voegen _O_

Ook leuk om wat van Paraguay te zien. Een land waar je hier doorgaans weinig over hoort. Dat wikiplaatje van Ciudad del Este doet me erg denken aan Paharganj, een toeristische wijk in Delhi. Zo'n drukke ongemakkelijke plek waar je wordt doodgegooid met reclame uitingen, neon-verlichting en louche figuren die je maar al te graag kennis willen laten maken met een vriend van een vriend van een broer die vanalles voor je kan regelen :lol:
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Timon91 » Vr 20 Jun 2014, 18:41

Super bedankt wederom! :D

waldo79 schreef:Geweldig. Tegen al die avonturen kan een tripje met de Transmongolië-express niet op :lol:


Dat zal wel meevallen toch? Je maakt overal genoeg gekke dingen mee, zelfs vanuit Nederland is normaal gesproken een dagje Wallonië daarvoor al genoeg, laat staan een treinreis naar Rusland, Mongolië en China :P

Karl schreef:Weer supertof, vooral voor mij omdat zo herkenbaar is. Was weer even zelf op reis. Alweer vijf jaar geleden zelf een weekje (?!) in Foz gezeten en toen - natuurlijk - ook naar Itaipu, Ciudad del Este en de watervallen geweest. Zelfs ook nog in Posadas geweest, maar dat was alleen om over te stappen (San Ignacio naar Corrientes om vanaf daar naar San Miquel de Tucuman te reizen).


Gaaf :D Ja, Foz do Iguaçu is één van de meest toeristische plekken van Zuid-Amerika, maar dat doet weinig af aan de schoonheid van de natuur en de zwarte markt van Ciudad del Este :lol:

Srananbloke schreef:Ook leuk om wat van Paraguay te zien. Een land waar je hier doorgaans weinig over hoort. Dat wikiplaatje van Ciudad del Este doet me erg denken aan Paharganj, een toeristische wijk in Delhi. Zo'n drukke ongemakkelijke plek waar je wordt doodgegooid met reclame uitingen, neon-verlichting en louche figuren die je maar al te graag kennis willen laten maken met een vriend van een vriend van een broer die vanalles voor je kan regelen :lol:


Dat lijkt er wel op ja :lol: Paraguay is inderdaad een zeer onbekend land, totaal niet toeristisch ook. Veel is er dan ook niet te zien, berekend op toeristen is het land totaal niet. De enige keer als je wat over Paraguay in het nieuws hoort is als het over voetballen gaat of als ze weer één of andere gevluchte nazi van 89 jaar oud uit het oerwoud geplukt hebben :P De overstromingen van afgelopen weken zijn hier dan weer een uitzondering op.
Mijn Flickr account.

MrEmiel
Berichten: 131
Lid geworden op: Wo 15 Jan 2014, 20:49

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor MrEmiel » Zo 22 Jun 2014, 01:27

Wow! wat gaaf. leuk om te lezen en mooie foto's
Ik had voor mezelf vrij zeker dat ik stage wil lopen in Vancouver of westkust Amerika, maar een trip Zuid-Amerika lijkt me na het lezen van je verslagen ook echt gaaf

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Karl » Zo 22 Jun 2014, 13:25

Zuid-Amerika is in mijn ogen best wel divers. Het is gemakkelijk om te zeggen 'Zuid-Amerika, dat was iets met Portugezen, Spanjaarden' en ze spreken daarom allemaal Spaans of Portugees en Jezus hangt boven de deur; maar Argentinië is veel Europeser dan bijvoorbeeld Peru. Argentinië en Chili zijn (of waren?) de rijkste landen van het continent, terwijl het aangrenzende Boliva en Paraguay de armste zijn. Als je daar in de grensregio bent, dan kan een paar kilometer echt een wereld van verschil uitmaken. Geen idee of het (relatieve) aantal geëmigreerde Duitsers per regio een goede proxy voor welvaart is. Als je rondom San Carlos de Bariloche kijkt, dan waan je je (qua landschap, maar ook qua prijzen) net in Zwitserland. Je drinkt daar bier zoals in Duitsland gebrouwen wordt en na een tocht door de bergen eet je daar Apfelstrudel met een kop warme chocolademelk.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Meltrain » Do 26 Jun 2014, 21:22

Voor een verslag van Timon91 moet je altijd even de tijd hebben en niet snel er doorheen willen jagen, want dan mis je heel veel. Alleen had ik afgelopen week geen tijd, dus nu pas mijn reactie. :wink:

En uiteraard was het weer een verschrikkelijk mooi verslag. :D Vooral die watervallen: wauw! :pos:

Eén vraagje wel: ik dacht eerst begrepen te hebben dat er een bus rijdt van Foz do Iguaçu naar Ciudad del Este (" Het stadsbusstation van Foz do Iguaçu, de Paraguayaanse stadsbus naar Ciudad del Este rijdt elke 20 minuten en vertrekt net buiten het busstation. "). Maar dat is dus niet zo?

Timon91 schreef:51. Het hoogtepunt voor de techneuten: een rap ronddraaiende turbine-as :D

Jij doet duidelijk geen Civiele Techniek. :P Anders had je de dam als constructie of de enorme waterkrachten wel het mooist gevonden. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor baladid » Do 26 Jun 2014, 23:13

Volgens mij doet ie Werkbouwtuigkunde. Of was het nou Werktuigbouwkunde. Je weet wel wat ik bedoel. ;-)
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Meltrain » Do 26 Jun 2014, 23:42

Werktuigbouwkunde. :wink: En dat had hij inderdaad al eens eerder gezegd, maar dit was even een klein plaagstootje. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Timon91 » Vr 27 Jun 2014, 00:28

Thanks! :)

En Tuigbouwkunde ja :P Die bak beton vond ik uiteraard ook fantastisch hoor (A)

Meltrain schreef:Eén vraagje wel: ik dacht eerst begrepen te hebben dat er een bus rijdt van Foz do Iguaçu naar Ciudad del Este (" Het stadsbusstation van Foz do Iguaçu, de Paraguayaanse stadsbus naar Ciudad del Este rijdt elke 20 minuten en vertrekt net buiten het busstation. "). Maar dat is dus niet zo?


Vanaf TTU (het stadsbusstation van Foz do Iguaçu) rijdt er elke 20 minuten een stadsbus naar Ciudad del Este, maar die wacht alleen niet bij de grenscontrole. De meeste passagiers zijn locals en hoeven daar niet langs. Aangezien je elke keer opnieuw moet betalen en de bus €1,50 kost is het een beetje zonde ;) Over de brug kun je prima lopen en dan zit je meteen in het centrum van Ciudad del Este. Waar die bus precies eindigt in Ciudad del Este weet ik niet precies, maar ik gok gewoon bij de stadsbusterminal, die ongeveer 1,5 km ten westen van de grensbrug ligt.
Mijn Flickr account.

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor avl » Vr 27 Jun 2014, 01:30

Mooie reis en goed om dat te delen.
Vooral de kracht van dat water bij de watervallen is indrukwekkend.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Karl » Vr 27 Jun 2014, 11:16

Timon91 schreef:Vanaf TTU (het stadsbusstation van Foz do Iguaçu) rijdt er elke 20 minuten een stadsbus naar Ciudad del Este, maar die wacht alleen niet bij de grenscontrole. De meeste passagiers zijn locals en hoeven daar niet langs. Aangezien je elke keer opnieuw moet betalen en de bus €1,50 kost is het een beetje zonde ;) Over de brug kun je prima lopen en dan zit je meteen in het centrum van Ciudad del Este. Waar die bus precies eindigt in Ciudad del Este weet ik niet precies, maar ik gok gewoon bij de stadsbusterminal, die ongeveer 1,5 km ten westen van de grensbrug ligt.

Is dat veranderd, ja? Ik had wel de bus genomen en als je je kaartje laat zien dan mag je gewoon met de volgende mee. Zo ging (gaat?) het bij Foz - Puerto ook. Het nadeel daar was alleen dat er twee of drie bedrijfjes zijn en ze accepteren elkaar vervoerbewijzen niet. Als je meerdere dagen in een land verblijft, dan is een entree-stempel toch wel handig, neem je die paar minuten wachten wel voor lief.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Herfst in Zuid-Amerika (2): Waterrijke grensperikelen [5

Berichtdoor Timon91 » Vr 27 Jun 2014, 13:52

Ik gok van wel dan, ik kreeg geen kaartje namelijk. Foz-Puerto heb ik met een minivan gedaan, maar ons werd verteld dat je bij de grens aan de Braziliaanse kant zo weer kan instappen, aan de Argentijnse kant moet je opnieuw betalen :P

Die entree-stempel is voor meerdere dagen wel handig, maar voor een middagje Ciudad del Este overbodig ;) Voor de rit naar Buenos Aires moest ik hem natuurlijk wel halen, omdat ik op een andere plek weer Paraguay verliet.
Mijn Flickr account.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast