Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)
Geplaatst: di 24 jun 2014, 13:01
Afgelopen woensdag (18/06) heb ik een rondje door stedelijk NRW gemaakt met een Schönertagticket. Velen op dit forum hebben al de nodige ervaring opgedaan met dergelijke rondjes. Hoewel ik goed bekend ben met veel van de grote steden in het Rhein/Ruhrgebied, is dit de eerste keer dat ik van stad naar stad heb geslenterd.
Foto's zijn van iPhone kwaliteit. Ik heb nog veel meer foto's gemaakt. Daarvoor maak ik binnenkort nog een los fototopic aan in het hobbygedeelte, aangevuld met allerlei andere foto's uit verschillende delen van de wereld.
1. De reis begon met de IC richting Arnhem om 7:27. Dit is mijn gebruikelijke trein als ik ga werken, met het verschil dat een overstap naar de Brengtrein dit keer niet nodig was. Voor de verandering eens een keer een andere eindbestemming dan Arnhem Velperpoort. In Arnhem nog even wat versnaperingen gehaald, en gewacht op de ICE richting Duisburg. Spoor 8/9 is sinds kort voorzien van treinsamenstellingsschermen in HD-kwaliteit.
2. Niet veel later kwam mijn ICE. Door het grote pinksteronweer in NRW was ik genoodzaakt mijn reis een paar dagen uit te stellen van 13 naar 18 juni. Gelukkig kon de reservering in zijn geheel worden verplaatst, geen veranderingen in schema en stoelreservering.
3. Iets meer dan een uur later in Duisburg overgestapt op de RE richting Dortmund. Hier kon de reis met het magische Schönertagticket beginnen.
4. In Dortmund had ik eigenlijk maar 2 doelen. Allereerst een ritje met de plaatselijke Stadtbahn. De U45/U46 combinatie van/naar de Westfalenhallen is hier ideaal voor. Leuk detail op station Westfalenhallen; de vele posters van sportevenementen die door de jaren heen daar hebben plaatsgevonden.
5.
6. Het andere doel. Tussen de stations Reinoldikirche en Kampstrasse bevindt zich een oude tram die tegenwoordig dienstdoet als café. Die wilde ik even vastleggen. Sowieso zijn er nog heel wat sporen terug te vinden van de infrastructuur van de oude lijnen 403/404, die in het centrum nu ondergronds rijden als U43/44.
7.
8. Daarna teruggegaan richting Hauptbahnhof, alwaar ik de S2 richting Herne heb gepakt. Hier en daar tref je nog ‘CTA bakken’ aan, waaronder in Herne.
9. In Herne overgestapt op de U35. De enige lijn in de regio Bochum/Herne/Gelsenkirchen met een U ervoor. En terecht, de U35 is in veel opzichten een echte metrolijn.
10. Bochum Hbf
11. Op Bochum Hbf ben ik op tramlijn 302 richting Gelsenkirchen gestapt. De tram reedt niet verder dan Gelsenkirchen Hbf. Het traject tussen Hbf en Buer lag stil vanwege herstelwerkzaamheden. Overal op/rondom de lijn Düsseldorf-Essen-Bochum-Dortmund zijn de sporen van het pinksteronweer nog duidelijk zichtbaar. Zoals hier in de buurt van Wattenscheid.
12. In Gelsenkirchen ben ik overgestapt op de RB42, die me rechtstreeks naar Essen bracht.
13. De U18 uit Mülheim. In het opvallend blauwe Stadtbahnhauptbahnhof van Essen.
14. Lijn 106 op het eindpunt Altenessen.
15. Mocht jij dit nog van iemand vinden, wees vrij om dat hier in te vullen.
16. Een OV-gerelateerd verblijf in Essen zou natuurlijk niet compleet zijn zonder o.a. een stadtbahnwagen die in een vorig leven rondjes maakte in Londen.
17. Een NordWestBahn Talent op Essen Hbf.
18. Na Essen was het de bedoeling met de S9 richting Wuppertal te gaan, maar tussen Essen en Wuppertal lag de S9 er die dag nog uit als gevolg van herstelwerkzaamheden. De vervangende bussen propten zich dusdanig snel vol dat ik besloot een flinke omweg te maken naar Wuppertal met de S1 en S8 via Düsseldorf. In Wuppertal heb ik een kort ritje met de Schwebebahn gemaakt richting eindpunt Vohwinkel. Helaas zat de trein erg vol en waren de voorste plaatsen tot het eindpunt bezet. Tijd/ruimte voor een fatsoenlijke foto of een video van een cabinerit was er niet, evenals een extra ritje voor de foto’s/video’s. Mijn schema kwam langzaam maar zeker in het geding omdat ik niet heel veel tijd meer over had voordat de wedstrijd zou beginnen, vandaar dat dit mijn beste foto is. Ik geef de Schwebebahn een 2e kans tijdens een volgende NRW-trip later dit jaar.
19. In Wuppertal Vohwinkel ben ik overgestapt op trolleylijn 683 richting Solingen Mitte. Trolleyliefhebbers/kenners herkennen aan de overzijde de Berkhof AT18, die ook in Arnhem al vele jaren een betrouwbare kracht is.
20. Hier nogmaals, bij station Solingen-Mitte
21. In Solingen Mitte ben ik overgestapt op de S7 richting Solingen Hbf. Tot eind vorig jaar reed hier de RB47, ook wel bekend als ‘Der Müngstener’. Inmiddels maakt de lijn Wuppertal-Remscheid-Solingen onderdeel uit van de Rhein-Ruhr S-Bahn en wordt de dienst uitgevoerd door Abellio met Lintjes. Vanwege grootschalige werkzaamheden aan de Müngstener Brücke rijdt de S7 op dit moment uitsluitend binnen Solingen. Ook een ritje over de Müngstener Brücke bewaar ik voor een later moment :)
22. Het interieur van een Abellio Lint.
23. Via de S1 en de S7 kwam ik uiteindelijk terecht in Düsseldorf Eller Mitte, waar ik ben overgestapt op de U75 richting Heinrich-Heine Allee.
24.
25. Nadat ik de wedstrijd had gekeken in de oude stad, ben ik richting Düsseldorf Hbf gegaan om mijn dagtripje af te sluiten met een ritje van Düsseldorf naar Nijmegen via Venlo. Hier nog een Lintje van de NordWestBahn.
26. Aangekomen in Venlo. De Talent van de Eurobahn.
27. Helaas sluit de trein uit Düsseldorf niet goed aan op de Violentrein naar Nijmegen. Gelukkig was het weer goed, had Nederland gewonnen en kon ik genieten van een mooie zonsondergang waarmee ik mijn dagje NRW heb afgesloten.
Het is heerlijk om zo'n variatie aan OV op een relatief kleine afstand van huis tot je beschikking te hebben. Het werd voor mij wel duidelijk dat een eerste keer altijd moeilijk is. Het was een leuke, maar erg vermoeiende dag. Ik had een behoorlijk uitgebreide planning gemaakt, maar die planning was achteraf toch iets te optimistisch gebleken, helemaal met de wedstrijd NL-Australië in het achterhoofd. Ik ben zo’n type die altijd plant, maar achteraf erachter komt dat de planning een beetje ongelukkig blijkt te zijn. Vanuit Solingen moest ik me dan ook haasten om nog in Düsseldorf te komen om te wedstrijd te kunnen kijken in een café in de oude stad. Daarnaast had ik ook teveel in 1 dag gestopt.
Ergens in het najaar ga ik weer een dagje NRW doen, o.a. om de dingen te doen waar ik nu niet aan toe ben gekomen. Ook Keulen stond in de planning (waaronder de verlenging van lijn 5 naar Heumarkt), maar hier ben ik niet meer aan toegekomen. Het zuidelijke deel van stedelijk NRW is dan ook hetgene waar ik me tijdens een volgende trip op ga focussen, waaronder Keulen/Bonn en een nieuwe poging om de Schwebebahn mooi vast te leggen. En wie weet is de Müngstener Brücke tegen die tijd weer open.
Bovenstaande is ook een verkapte oproep. Ik heb me prima vermaakt in mijn eentje, maar voor een tripje NRW met gelijkgestemden sta ik altijd open. Dus wie zin heeft om de volgende keer mee te gaan, laat het gerust weten :)
Opmerkingen, correcties, aanvullingen en suggesties zijn uiteraard ook welkom :)
Foto's zijn van iPhone kwaliteit. Ik heb nog veel meer foto's gemaakt. Daarvoor maak ik binnenkort nog een los fototopic aan in het hobbygedeelte, aangevuld met allerlei andere foto's uit verschillende delen van de wereld.
1. De reis begon met de IC richting Arnhem om 7:27. Dit is mijn gebruikelijke trein als ik ga werken, met het verschil dat een overstap naar de Brengtrein dit keer niet nodig was. Voor de verandering eens een keer een andere eindbestemming dan Arnhem Velperpoort. In Arnhem nog even wat versnaperingen gehaald, en gewacht op de ICE richting Duisburg. Spoor 8/9 is sinds kort voorzien van treinsamenstellingsschermen in HD-kwaliteit.
2. Niet veel later kwam mijn ICE. Door het grote pinksteronweer in NRW was ik genoodzaakt mijn reis een paar dagen uit te stellen van 13 naar 18 juni. Gelukkig kon de reservering in zijn geheel worden verplaatst, geen veranderingen in schema en stoelreservering.
3. Iets meer dan een uur later in Duisburg overgestapt op de RE richting Dortmund. Hier kon de reis met het magische Schönertagticket beginnen.
4. In Dortmund had ik eigenlijk maar 2 doelen. Allereerst een ritje met de plaatselijke Stadtbahn. De U45/U46 combinatie van/naar de Westfalenhallen is hier ideaal voor. Leuk detail op station Westfalenhallen; de vele posters van sportevenementen die door de jaren heen daar hebben plaatsgevonden.
5.
6. Het andere doel. Tussen de stations Reinoldikirche en Kampstrasse bevindt zich een oude tram die tegenwoordig dienstdoet als café. Die wilde ik even vastleggen. Sowieso zijn er nog heel wat sporen terug te vinden van de infrastructuur van de oude lijnen 403/404, die in het centrum nu ondergronds rijden als U43/44.
7.
8. Daarna teruggegaan richting Hauptbahnhof, alwaar ik de S2 richting Herne heb gepakt. Hier en daar tref je nog ‘CTA bakken’ aan, waaronder in Herne.
9. In Herne overgestapt op de U35. De enige lijn in de regio Bochum/Herne/Gelsenkirchen met een U ervoor. En terecht, de U35 is in veel opzichten een echte metrolijn.
10. Bochum Hbf
11. Op Bochum Hbf ben ik op tramlijn 302 richting Gelsenkirchen gestapt. De tram reedt niet verder dan Gelsenkirchen Hbf. Het traject tussen Hbf en Buer lag stil vanwege herstelwerkzaamheden. Overal op/rondom de lijn Düsseldorf-Essen-Bochum-Dortmund zijn de sporen van het pinksteronweer nog duidelijk zichtbaar. Zoals hier in de buurt van Wattenscheid.
12. In Gelsenkirchen ben ik overgestapt op de RB42, die me rechtstreeks naar Essen bracht.
13. De U18 uit Mülheim. In het opvallend blauwe Stadtbahnhauptbahnhof van Essen.
14. Lijn 106 op het eindpunt Altenessen.
15. Mocht jij dit nog van iemand vinden, wees vrij om dat hier in te vullen.
16. Een OV-gerelateerd verblijf in Essen zou natuurlijk niet compleet zijn zonder o.a. een stadtbahnwagen die in een vorig leven rondjes maakte in Londen.
17. Een NordWestBahn Talent op Essen Hbf.
18. Na Essen was het de bedoeling met de S9 richting Wuppertal te gaan, maar tussen Essen en Wuppertal lag de S9 er die dag nog uit als gevolg van herstelwerkzaamheden. De vervangende bussen propten zich dusdanig snel vol dat ik besloot een flinke omweg te maken naar Wuppertal met de S1 en S8 via Düsseldorf. In Wuppertal heb ik een kort ritje met de Schwebebahn gemaakt richting eindpunt Vohwinkel. Helaas zat de trein erg vol en waren de voorste plaatsen tot het eindpunt bezet. Tijd/ruimte voor een fatsoenlijke foto of een video van een cabinerit was er niet, evenals een extra ritje voor de foto’s/video’s. Mijn schema kwam langzaam maar zeker in het geding omdat ik niet heel veel tijd meer over had voordat de wedstrijd zou beginnen, vandaar dat dit mijn beste foto is. Ik geef de Schwebebahn een 2e kans tijdens een volgende NRW-trip later dit jaar.
19. In Wuppertal Vohwinkel ben ik overgestapt op trolleylijn 683 richting Solingen Mitte. Trolleyliefhebbers/kenners herkennen aan de overzijde de Berkhof AT18, die ook in Arnhem al vele jaren een betrouwbare kracht is.
20. Hier nogmaals, bij station Solingen-Mitte
21. In Solingen Mitte ben ik overgestapt op de S7 richting Solingen Hbf. Tot eind vorig jaar reed hier de RB47, ook wel bekend als ‘Der Müngstener’. Inmiddels maakt de lijn Wuppertal-Remscheid-Solingen onderdeel uit van de Rhein-Ruhr S-Bahn en wordt de dienst uitgevoerd door Abellio met Lintjes. Vanwege grootschalige werkzaamheden aan de Müngstener Brücke rijdt de S7 op dit moment uitsluitend binnen Solingen. Ook een ritje over de Müngstener Brücke bewaar ik voor een later moment :)
22. Het interieur van een Abellio Lint.
23. Via de S1 en de S7 kwam ik uiteindelijk terecht in Düsseldorf Eller Mitte, waar ik ben overgestapt op de U75 richting Heinrich-Heine Allee.
24.
25. Nadat ik de wedstrijd had gekeken in de oude stad, ben ik richting Düsseldorf Hbf gegaan om mijn dagtripje af te sluiten met een ritje van Düsseldorf naar Nijmegen via Venlo. Hier nog een Lintje van de NordWestBahn.
26. Aangekomen in Venlo. De Talent van de Eurobahn.
27. Helaas sluit de trein uit Düsseldorf niet goed aan op de Violentrein naar Nijmegen. Gelukkig was het weer goed, had Nederland gewonnen en kon ik genieten van een mooie zonsondergang waarmee ik mijn dagje NRW heb afgesloten.
Het is heerlijk om zo'n variatie aan OV op een relatief kleine afstand van huis tot je beschikking te hebben. Het werd voor mij wel duidelijk dat een eerste keer altijd moeilijk is. Het was een leuke, maar erg vermoeiende dag. Ik had een behoorlijk uitgebreide planning gemaakt, maar die planning was achteraf toch iets te optimistisch gebleken, helemaal met de wedstrijd NL-Australië in het achterhoofd. Ik ben zo’n type die altijd plant, maar achteraf erachter komt dat de planning een beetje ongelukkig blijkt te zijn. Vanuit Solingen moest ik me dan ook haasten om nog in Düsseldorf te komen om te wedstrijd te kunnen kijken in een café in de oude stad. Daarnaast had ik ook teveel in 1 dag gestopt.
Ergens in het najaar ga ik weer een dagje NRW doen, o.a. om de dingen te doen waar ik nu niet aan toe ben gekomen. Ook Keulen stond in de planning (waaronder de verlenging van lijn 5 naar Heumarkt), maar hier ben ik niet meer aan toegekomen. Het zuidelijke deel van stedelijk NRW is dan ook hetgene waar ik me tijdens een volgende trip op ga focussen, waaronder Keulen/Bonn en een nieuwe poging om de Schwebebahn mooi vast te leggen. En wie weet is de Müngstener Brücke tegen die tijd weer open.
Bovenstaande is ook een verkapte oproep. Ik heb me prima vermaakt in mijn eentje, maar voor een tripje NRW met gelijkgestemden sta ik altijd open. Dus wie zin heeft om de volgende keer mee te gaan, laat het gerust weten :)
Opmerkingen, correcties, aanvullingen en suggesties zijn uiteraard ook welkom :)