Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 foto's)

Bericht door iljitsch »

Hoewel ik het na de drukte van vorige week bij de tramoptocht vanwege 150 jaar tram in Den Haag eigenlijk wel gezien had voorlopig, kon ik het toch niet laten om gister bij het vervolg nog wat plaatjes van oude trams te schieten, maar nu zit wat mij betreft het oudetramfotografieseizoen er wel op.

De reden om toch gister nog op pad te gaan met de camera is dat er nu oude trams over de route van lijn 9 reden, wat bij de normale ritten op zondagmiddag niet gebeurt. En de route van lijn 9 wordt binnenkort onder handen genomen om er straks de bredere Avenio's (zie foto's vorige week) over te kunnen laten rijden. Dus misschien was dit wel de laatste kans om de oude gele PCC's te zien rijden als lang geleden toen ik met tram 9 naar school ging.

Ik weet niet hoe het water heet dan langs de Raamweg loopt, maar hier ter hoogte van Madurodam de trambrug:

Afbeelding

Dan hier een tram van iets voor mijn tijd:

Afbeelding

Dit zijn de huidige GTLs (Gelede Tram Lang), maar het zal niet zo heel lang meer duren voordat dit ook geschiedenis is:

Afbeelding

In de tijd dat de PCCs hier reden stonden de wolkenkrabbers van verschillende ministeries er natuurlijk nog niet:

Afbeelding

Het Haags Openbaar Vervoer Museum en de Tramweg-Stichting hadden flink uitgepakt en reden drie historische routes, waarvan er twee eindigden bij het centraal station (nog "staatsspoor" op de blauwe tram nummer 2) dus het was af en toe een komen en gaan van oude trams.

Afbeelding

En van nieuwe trams. Hoewel het best aardig weer was was het niet overdreven druk in Scheveningen, maar lijn 9 reed wel met heel veel trams, vaak twee vlak achter elkaar. Deze twee hier naast de oude tram staan te wachten tot de twee stuks tram 9 (en een 15) bij de halte vlak achter me vertrokken zijn!

Afbeelding

Als laatste een nieuwe tram tussen twee oude:

Afbeelding

Zie mijn blog voor grotere versies van de foto's.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door Anne »

Zitten paar mooie plaatjes tussen :pos:
Ik weet niet hoe het water heet dan langs de Raamweg loopt, maar hier ter hoogte van Madurodam de trambrug
Water heet het Kanaal.
Liep vroeger door tot aan de Badhuiskade; daar lig de binnenhaven van Scheveningen. Was ooit de bedoeling geweest om het door te graven naar de Noordzee.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door iljitsch »

Ah, dank je. Het andere (afwaterings-)kanaal heeft zelfs een sluisje naar de haven, alleen dan vlak erna zit een gemaal in de weg dus daardoor vaar je ook niet van stad naar zee.

Het enige wat ik wel jammer vond is dat ik geen goede foto heb kunnen schieten van een oude tram samen met een RegioCitadis, maar toen bedacht ik dat ik deze al had van de stamtram begin dit jaar:

Afbeelding
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door Etienne »

De foto bij Madurodam is by far the mooiste :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door Daniel »

Die eerste is echt een prachtplaat inderdaad!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door Fles »

Hmm heb hier nog aan zitten denken. Was nou toch maar gegaan :X
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door Fles »

Maar wat gaat er voor de GTL's in de plaats komen dan?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Oud versus nieuw op tramlijn 9 en bij Den Haag CS (7 fot

Bericht door Karl »

Siemens Avenio.
Afbeelding
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten