Pagina 1 van 2

Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: di 19 aug 2014, 23:23
door Z2N
Bonjour tertoute! Ergens aan het begin van de zomer had NS International een actie, waarmee je voor maar negen euro een enkeltje Lille kon boeken. Ik kocht gelijk maar een retourtje, voor 18 augustus, ik zou later wel zien wat ik er mee zou doen. Een blik op de kaart van Büker.net leerde mij, een ruime maand later, dat de regio Nord-Pas-de-Calais (voor de rest van het verslag aangeduid als het Land der Ch'ti, omdat ik onderweg naar Lille iemand hoorde spreken over het Pays des Ch'tis), een paar enkelsporige dieselijntjes heeft, die verder niet echt bij het netwerk passen. Het interreseerde mij, want verder heeft de regio een uitgebreid spoorwegnet, dat tweesporig is en geëlektrificeerd is. Ik besloot dan ook om een rondje door de regio te doen, waarbij ik veel van die lijntjes kon aandoen.

Kaartje van Büker.net, de route was Lille - Valenciennes - Arras - Étaples - Calais-Frethun - Lille - Ascq - Orchies - Lille
Afbeelding

En na het maken van een planning en het bestellen van de kaartjes stond ik voor dag en dauw aan de Alphense Eisenhouwerlaan, te wachten op lijn 370 naar Schiphol. Ik was wat vroeg, maar had gezelschap van een typisch Alphens dingetje: de kat van halte Eisenhouwerlaan. :)
Afbeelding
Nadat mijn bus, zoals altijd, met -8 aankwam op Schiphol, had ik alle tijd om naar de La Place te gaan (wat ik overigens nooit meer ga doen, een ballentent is dat.. :6), en daarna rustig te wachten op het bankje tot mijn Thalys er was.
Afbeelding

En nadat een licht vertraagde trein weg was kwam mijn Thalys binnen.
Afbeelding

Het was druk in de trein, maar dat kan komen doordat deze op een redelijk forenzentijdstip in Antwerpen en Brussel is, na Brussel was het rustiger. Keurig op tijd rolde de trein om 09:52, drie en een half uur na vertrek van huis, Lille binnen, het Land der Ch'ti was bereikt! :D
Afbeelding

Om een willekeurige reden is het TGV-station van Lille op 400 meter van het station Lille-Flandres gebouwd, waardoor je dus verplicht bent om tussen de twee stations te lopen. Misschien is daarmee wel beoogd om meer mensen in het winkelcentrum Euralille te krijgen, maar feit is wel dat er een flinke meute van Lille-Europe naar Lille-Flandres loopt als op het eerste station een TGV aangekomen is. Daar ik ook naar Lille-Flandres moest mocht ook ik gaan lopen, wat wel aangenaam was na 2 uur slapen. Lille is om 10 uur 's-ochtends gelukkig wel een rustige plek, met zon, weinig verkeer, geen bedelende zigeuners met accordeon maar wel met slapende daklozen, het blijft een grote stad.. :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de wandeling van Lille Europe naar Lille Flandres stapte ik op de trein naar Valenciennes, de enige andere tramstad in het gebied.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veertig minuten later stond ik dan in Valenciennes. :)
Afbeelding

In deze stad wou ik boodschappen doen (met andere woorden: goed stokbrood halen), en daarom maakte ik een wandeling door het gebied rond het station. Buiten het station reden twee trams langs, zonder al te veel volk erin.
Afbeelding

Afbeelding

Maar verder deed Valenciennes weinig stads aan, ik heb nog meer stadgevoel in mijn eigen woonplaats. Kleine zijstraatjes die niet zouden misstaan in een Belgisch dorp waren op nog geen meter van de trambaan te zien, het enige dat herinnerde aan de grootte van de plaats waren de zwervers, eentje sliep er zittend met een kapotte vodkafles naast hem.. :N
Afbeelding

En nadat ik nog langs dit toepasselijke café liep...
Afbeelding

...ging ik terug naar het station, om een TGV te pakken naar Arras. Mijn trein ging pas over 45 minuten, dus ik had nog even. Vlak na mijn aankomst kwam deze sneltrein uit Jeumont naar Lille voorbij:
Afbeelding

Ook kwam er een goederentrein voorbij, met aardige machiniste! :Y
Afbeelding

Op spoor A stonden drie treinstellen klaar als trein naar Lille, twee als stoptrein via Douai, en een als stoptrein over de directe lijn. Door deze twee treinen waren er op 25 minuten drie treinen naar de hoofdstad van het Land der Ch'ti vertrokken, de volgende ging pas over 35 minuten: goed verdeeld dus. :X
Afbeelding

Afbeelding

Daarna ging het met een TGV richting Parijs naar Arras, alwaar ik op de eerste dieseltrein van de dag zou stappen. In Arras, dat 50 minuten verderop ligt, stond direct na aankomst de sneltrein naar Hazebrouck klaar.
Afbeelding

Ook kwam de sneltrein Rouen - Lille voorbij, deze trein heeft het grootste deel van zijn reis erop zitten, maar zal nog zeker een ruim half uur onderweg zijn.
Afbeelding

Het vertrekperron van mijn trein richting Étaples - Le Touquet werd aangekondigd, dus kon ik deze gaan halen.
Afbeelding

Afbeelding

De hierop volgende rit was anders dan de ritten ervoor. De hybridetrein reed langs desolate stations, en raakte al na drie stops alle reizigers kwijt, op mij na dan. De grootste halte (qua sporen) langs de lijn is Saint-Pol-sur-Ternoise, waar treinen elkaar kruisen. Op het perron stonden maar twee reizigers, en die gingen met de tegentrein mee, die nutteloos met twee treinstellen reed. Tijdens de zeven minuten durende stop kregen alle medewerkers op het station (twee machinisten, twee conducteurs en een stationschef) alle tijd om handen te schudden en bij te praten. Praten is sowiezo is waar de medewerkers van de SNCF goed in zijn, de conducteur van mijn trein zat eigenlijk non-stop bij de machinist om te beppen, alleen bij de stations moest er gesleuteld worden, ook al waren de deuren niet open gegaan. Op de tocht van de deur naar de cabine kwam de conducteur wel twee keer langs de enige reiziger, ik kreeg daarom uitzichttips mee voor het eerstvolgende stuk bij ieder station. Misschien lag het aan de tas, een tas van de SBB die ik ooit cadeau heb gekregen omdat ik een reiziger had geholpen. :lol:

Het uitzicht was aardig gevarieerd voor de relatief korte afstand van 100 kilometer, je gaat van hoogland naar de kust, en komt dus door valleien en langs beken, en dat alles op een sukkeldrafje dat schommelt tussen de 60 en de 100. Een aardig lijntje, al met al. :Y
Afbeelding

Na een rit van bijna twee uur kwam ik aan in Étaples, een kustplaats. Het gebouw ademde historie, het zal waarschijnlijk in een ver verleden een badplaats zijn geweest voor Britten die 's-middags niet in de schaduw van de Kentse Falaisekusten willen zitten, de wegbewijzering was in ieder geval tweetalig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het stempelen van mijn treinkaartje werd een trein opgeroepen die niet op het vertrekbord stond, de trein bleek uit Amiens te komen en hier te eindigen.
Afbeelding

Even later kwam mijn trein naar Lille binnen, een TGV naar Parijs die tot Lille opengesteld is voor TER-reizigers met toeslag, en gereden door een ex-Eurostar stel.
Afbeelding

De hierop volgende rit was voor een rit in de tegenspitsrichting aardig druk, vanaf Calais waren alle 18 rijtuigen nodig.
Afbeelding

Terug in Lille dook ik, tijdens de traditionele wandeling tussen Lille-Europe en Lille-Flandres, het winkelcentrum Euralille in, om even een verse pastamaaltijd te scoren. Nadat ik ook een winnende kraskaart haalde bij een Tabac, kon ik met een goed gevoel en een gevulde maag weer verder. :)

Op Lille-Flandres stond het nieuwste van het nieuwste klaar: een ex-vrachtloc op kop van ruim twintig jaar oude dubbeldeksrijtuigen. Het was ondertussen spits, en de trein zat vlak voor vertrek dan ook aardig vol.
Afbeelding

Wat niet vol zat was de trein naar Tournai (België), die ik nam tot Ascq. De trein werd gereden met het 700'ste AGC-treinstel en het laatste uit de serie. De trein is Hybride, omdat in Tournai 3000 Volt op de bovenleiding staat en de trein daar niet mee overweg kan.
Afbeelding

Na een kort ritje kwam ik uit in wat het einde van de wereld leek: een leeg perron (op een treinspotter na dan), een lege stationshal, stilte...
Afbeelding

Afbeelding

Na het afstempelen schrok ik: de trein naar Orchies, mijn volgende trein, was inderdaad de compleet uitgestorven trein die hier tussen de bosjes stond. Het onkruid stond hier zo hoog, dat het bij een geopende deur naar binnen leunde. :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Misschien wel de rustigste rit uit mijn leven volgde. Geen reizigers, geen conducteur, alleen een motor die bromde. Vredig wel, hetgeen ook wel geholpen werd doordat Simone haar halteafroep niet deed en de trein niet op tempo kwam. :)
De rit voerde langs rustige dorpjes en verlaten stations. Van tijd tot tijd waren stations niet veel meer dan moestuintjes met een stationsbordje, zelfs de houders van de vertrekstaten hadden mos erop. :X
Afbeelding

Na een rit met, op een rare toerist na, welgeteld nul passagiers werd, 40 minuten na vertrek uit Ascq, Orchies bereikt. Alhier miste ik planmatig de overstap (één minuut om van perron te wisselen en mijn kaartje af te stempelen), ik had hier daarom 31 minuten. Ik maakte maar even een praatje met de machinist van mijn vorige trein, die mij vertelde dat er normaal gesproken niemand in zit, en dat hij schrok van de drukte.. (Of in zijn woorden: Le buzz de fou!)

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het wachten reed er een trein langs, aldus Simone van de ingeblikte stationsoproep richting Valenciennes.
Afbeelding

Afstempelen bleek overigens schier onmogelijk: de enige stempelautomaat bleek fan te zijn van plastic zakken, ik zou dus maar moeten reizen zonder, wat normaal gesproken 25 euro boete betekent...
Afbeelding

Nadat er een trein naar Hirson halte hield...
Afbeelding

Kwam na 31 minuten de trein die mijn terug naar Lille zou brengen aan.
Afbeelding

In Lille was de spits voorbij, om kwart voor acht was het rustig in het hoofdstation. Twee Hybride ACG-treinstellen van TER Picardie stonden te wachten tot vertrek richting Amiens
Afbeelding

Met nog een uurtje te gaan tot het vertrek terug naar Nederland ging ik Euralille weer in, het helpt wel dat de accijnzen hier veel lager zijn op een flink aantal producten. :Y
Afbeelding

Met een gevulde boodschappentas (die gratis bij de gratis SBB-tas zat :') ) liep ik naar Lille-Europe, alwaar de Thalys richting Amsterdam als volgende trein op de borden stond.
Afbeelding

Het perron werd even later aangekondigd, eenmaal bij de trein bleken trein en perron leeg te zijn.
Afbeelding

Na vertrek bleek de trein erg rustig, zo rustig zelfs dat de bar pas na Brussel open ging, toen er meer volk in de trein zat. Na twee uur en twintig minuten was ik op Schiphol, waar ik (maar) 45 minuten hoefte te wachten op lijn 370 terug naar Alphen. Ik hád in theorie over Gouda kunnen reizen en eerder thuis kunnen zijn, maarja, de bus koste me dankzij een Arriva Zomeractie maar één euro per rit. :pos: Het wachten was prima te doen, zeker toen ik in gesprek raakte met bekenden die ook met de bus moesten.
Afbeelding

En na een half uurtje kwam ik weer aan op de Eisenhouwerlaan, alwaar de kat van de halte Eisenhouwerlaan nog steeds rustig zat te zitten bij de fietsenstalling. :')
Afbeelding

Op- en/of aanmerkingen worden gewaardeerd! :)

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: di 19 aug 2014, 23:36
door Mr-W
Leuk verslag :pos:
Die kat is een erg leuk detail en dat shoppen in Euralile scheelt echt veel vergeleken met Nederland(wijn,macarons enz.)

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: di 19 aug 2014, 23:46
door Anne
Mooi verslag :pos: en deels herkenbaar.
Ik ben precies een maand eerder met gebruik van die aanbieding naar Lille geweest en ook de trein van 10;13 naar Valenciennes genomen. Maar dan vanwege de tram daar en later in de middag terug voor de trams van Lille.
Ook de ervaring van de goede bezetting tot Brussel. De terugreis was de TGV wel redelijk bezet al vanuit Lille maar liep ook weer goed vol in Brussel. Lille Europe is echter zo 's-avonds wel echt uitgestorven; er is dan niets meer open om iets te drinken.

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: di 19 aug 2014, 23:55
door Milco
Leuk verslag, helder en duidelijk geschreven en dito foto's. :)

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 00:07
door reisthijs
Leuk verslag, originele invulling van een goedkoop dagje Lille.
Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van die aanbieding maar ben meer in Lille+voorsteden gebleven.

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 06:16
door Michael
Leuk verslag :pos:

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 07:48
door julsteren
Erg mooi :D

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 08:29
door Daniel
Fraai verslagje hoor!

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 09:03
door waldo79
Leuk verslag Z2N, maar ik zit met smart te wachten op reisjes die verder Frankrijk in gaan :)

Is het niet Eisenhower zonder u?

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 11:18
door Stefan
Leuk verslag inderdaad! Ben laatst ook eens met de 'Lille-Thalys' die kant uit geweest, ben weliswaar op Rotterdam opgestapt, maar qua reistijd is 't prima te doen. :)

De keer dat ik er in zat, was 't overigens nog best druk in de trein terug, verbaasde me er eigenlijk wel over. :P

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 16:19
door isadora
Z2N.......formidable! :pos:

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 19:27
door Meltrain
Mooi verslag. :pos:
Maar wat voor kaartje(s) gebruikte je in Frankrijk dan, dat je steeds moest afstempelen?

Verder is volgens het kaartje de spoorlijn tussen Étaples en Boulogne-sur-Mer niet geëlektrificeerd, maar afgaande op jouw foto's is dat wel het geval. Oud kaartje?

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 20:03
door Suus
In Frankrijk moet je alle kaartjes altijd afstempelen. In Italië trouwens ook.

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 20:24
door Etienne
Prachtig verslag :pos: :P

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 22:29
door Anne
Bee schreef:In Frankrijk moet je alle kaartjes altijd afstempelen. In Italië trouwens ook.
Dat dacht ik ook. Maar onlangs kocht ik dit kaartje uit een automaat.
Afbeelding
Op de bovenste regel staat nog dat je het moet afstempelen voor je in de trein stapt. Maar daaronder staat al dat die is gestempeld: 18/07 A 10h01. Tijdens het doorlopen van de schermen op de automaat was ook gevraagd welke trein. Om zeker te zijn nog even bij het treinpersoneel nagevraagd dat bevestigde dat niet meer gestempeld hoefde te worden.

Voor de terugreis een kaartje in een TER-automaat gekocht. Daar staat dan geen datum en tijd op en die moet je wel afstempelen.

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 22:35
door Suus
Erg mooi verslag inderdaad :pos: Heb vorige maand nog gekeken of ik dat diesellijntje bij Ascq een keer op een vrijdag kon doen, maar het is er nog niet van gekomen.
Meltrain schreef:Verder is volgens het kaartje de spoorlijn tussen Étaples en Boulogne-sur-Mer niet geëlektrificeerd, maar afgaande op jouw foto's is dat wel het geval. Oud kaartje?
Daar rijdt tegenwoordig zo af en toe een TGV, dus dat lijkt mij nu wel het geval. De lijn tussen Calais en Dunkerque is nu tijdelijk gesloten, ook om te elektrificeren.

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 23:19
door Ardan
Erg leuk verslag! Mooie foto's en duidelijk verhaaltje erbij :pos: En dat treintje in het onkruid... dacht dat ik al heel wat droevenis had gezien xD

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: wo 20 aug 2014, 23:40
door Z2N
Bee schreef:Erg mooi verslag inderdaad :pos: Heb vorige maand nog gekeken of ik dat diesellijntje bij Ascq een keer op een vrijdag kon doen, maar het is er nog niet van gekomen.
Het is écht een aan te raden lijntje, net als de lijn tussen Arras en Étaples. Lekker stil en rustig, en als je het aardig vraagt mag je zo in de cabine mee, er is toch niemand anders die zich erover zorgen maakt. :Y
Meltrain schreef: Verder is volgens het kaartje de spoorlijn tussen Étaples en Boulogne-sur-Mer niet geëlektrificeerd, maar afgaande op jouw foto's is dat wel het geval. Oud kaartje?
Een paar jaar terug is de lijn tussen Boulogne en Rang-du-Fliers - Verton geëlektrificeerd, op station Étaples hing er een bordje over van RFF, dat de 31 miljoen die het kostte heeft betaald. Door de elektrificatie kunnen er TGV's en TER-GV's rijden naar station Rang-du-Fliers - Verton, dat ook de beroemde badplaats Berck bedient.
avl schreef:
Bee schreef:In Frankrijk moet je alle kaartjes altijd afstempelen. In Italië trouwens ook.
Dat dacht ik ook. Maar onlangs kocht ik dit kaartje uit een automaat.
Afbeelding
Op de bovenste regel staat nog dat je het moet afstempelen voor je in de trein stapt. Maar daaronder staat al dat die is gestempeld: 18/07 A 10h01. Tijdens het doorlopen van de schermen op de automaat was ook gevraagd welke trein. Om zeker te zijn nog even bij het treinpersoneel nagevraagd dat bevestigde dat niet meer gestempeld hoefde te worden.

Voor de terugreis een kaartje in een TER-automaat gekocht. Daar staat dan geen datum en tijd op en die moet je wel afstempelen.
Als je je kaartje in een gele automaat koopt staat er automatisch een stempeldatum op als het kaartje voor dezelfde dag is, heb ik ooit nog eens een 'grap' mee gehad toen ik zo'n kaartje alsnog trouw wou afstempelen, dan blijf je maar je kaartje erin douwen, omdat je er geen stempel op krijgt..

Mijn kaartjes van maandag hadden geen van allen een voorgestempeld kaartje, ik had ze van tevoren gekocht bij de webshop van de SNCF, met uitzondering van mijn Supplement Grande Vitesse, die ik daar moest kopen. Die laatste is trouwens alleen ontwaard als hij gestempeld is door een conducteur, en daar ik tussen Étaples en Lille geen conducteur had kan ik hem zo weer gebruiken... :twisted:

Afbeelding
waldo79 schreef:Leuk verslag Z2N, maar ik zit met smart te wachten op reisjes die verder Frankrijk in gaan :)
Ik heb vage plannen voor een reisje van een paar daagjes naar Île-de-France zonder Thalys of TGV, kijken of de werkgever binnenkort de uren wil geven om zo'n reis te betalen... :lol:
waldo79 schreef: Is het niet Eisenhower zonder u?
Eigenlijk wel, maar ja, ik doe al jaren m'n boodschappen in het dorp (spreek uit: dorrep, niet te verwarren natuurlijk met het rooie dorrep en het groene dorrep), dus dat moet ook kunnen! :Y

====
Verder wil ik iedereen bedanken voor de aardige reacties! :D

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: do 21 aug 2014, 20:50
door Maurice Hooikammer
Echt leuk verslag! Die kat is echt leuk!!! En wat blijft Frankrijk mooi! Moet ook eens uitzoeken hoe je een 'dagje noord-Frankrijk' moet doen!

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: do 21 aug 2014, 20:51
door Cookie
Leuk verslag inderdaad! :pos:

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 09:15
door Timon91
Top verslag, er zitten erg mooie platen tussen! Ik heb zelf ook nog wel overwogen om met die 9 euro tickets een dagje Lille te doen, maar die eerste Thalys is vanuit Pluskut niet haalbaar op een zaterdag of zondag :')

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 09:17
door waldo79
Pluskut? Jij zit toch in Es.

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 11:22
door Timon91
Oh, dat is de bijnaam van Enschede. En-schede.... ;)

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 14:21
door waldo79
Ik vat hem, maar eerlijk gezegd vertoef ik liever in Lille dan in Enschede :lol:

Re: Z2N doet afwijkend in het Land der Ch'tis (50 foto's)

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 19:35
door Fles
Netjes :) Volgende keer nog wat betere pics van aardige machinistes en leuke Simones bitte schön :P