Geen metro's tussen CS en Wilhelminaplein in Rotterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Geen metro's tussen CS en Wilhelminaplein in Rotterdam

Bericht door mb90 »

Zoals misschien wel bekend reden er van maandag 28 juli t/m vrijdag 8 augustus geen metro's tussen de stations Centraal Station en Wilhelminaplein op de Erasmuslijn in Rotterdam. De wissels werden vervangen. Hierdoor werden de metro's op de Erasmuslijn ingekort tot het Wilhelminaplein en reden er een pendeltramlijn 1 tussen CS en Wilhelminaplein. Dat betekende dus dat het lijnnummer 1 voor even terug was nadat het sinds 31-10-2005 niet meer te vinden was in Rotterdam. :) Ook reden er extra metro's op de Calandlijn. Dit hield in dat in de spitsuren de ritten Nesselande - Schiedam Centrum verlengd werd tot Nesselande - Spijkenisse v.v. De langst mogelijk metrorit hier dus, een rit van 58 minuten. Hiervan heb ik afgelopen vrijdag (op de laatste dag dus, want de andere dagen zat ik in Frankrijk) een reportage van gemaakt.

Dit bord over de werkzaamheden is op elke metrostation te vinden:
Afbeelding

In eerste instantie was het de bedoeling dat Tramlijn 1 vanaf het Wilhelminaplein met passagiers verder zou rijden naar de Maashaven om daar in de Gaesbeekstraat te keren. Om een onbekende reden is dat na een paar dagen alweer veranderd en rijden de trams vanaf het Wilhelminaplein leeg naar de Maashaven. De vertrektijden van lijn 1 hangen nog wel bij de tramhalte bij de Maashaven:
Afbeelding

Richting CS was de lijnsticker al weggehaald (of die heeft er nooit gehangen), maar bij de uitstaphalte aan de overkant nog niet:
Afbeelding

De enige plek waarop te zien was dat tramlijn 1 vanaf hier geen passagiers mee neemt waren de DRIM's van de metro's en de kleinere soortgenoten bij de tramhaltes (ik weet niet hoe die exact heten, maar ik gok op DRIT's).
Daar kwam dan de eerste lijn 1 aangereden. Hij had "Metrodienst" op de voorkant staan. Later zal blijken dat hij daarin de enige was. De rest filmde Centraal Station, Wilhelminaplein of daarbuiten "Niet Instappen".
Afbeelding

En vanuit de Gaesbeekstraat kwam daarna gelijk de volgende tram richting CS. Deze filmde "Niet instappen":
Afbeelding

Toen was het tijd om ook met lijn 1 een ritje te gaan maken. Met de eerstvolgende metro ging het naar het Wilhelminaplein. In de metro was geen omroep te horen die men erop wees dat de metro niet verder zou rijden. Wel kwam er vanaf het perron een stoet RET'ers de metro in om de mensen erop te attenderen dat de metro niet verder zou rijden. Er waren hier overigens RET'ers te zien.
De weg naar de trams kon men ook niet missen. Overal waren gele pijlen te vinden die weg weg wezen naar de trams. Je moet wel echt uit een groot ei komen wil je dat niet vinden. Ik heb er geen foto's van, omdat het op het metroperron en op het tramperron best druk was. Ondanks de drukte zat Tramlijn 1 zeker niet vol. Een oorzaak zou ook kunnen zijn, dat er vlak ervoor een tram op lijn 20 reed.

De tram kwam er snel aan het was dezelfde tram als op de eerste foto. De 2033 dus. Hiermee ging het zonder problemen snel naar het centrum. Zo was ik snel bij de halte Stadhuis. Ik denk zo'n 5 tot 10 minuten later dan een normale metrorit. Niet echt schokkend dus.
Alle metrostations waren afgesloten met hekken. Alleen Beurs was vanuit de Koopgoot afgesloten met rolluiken en vanuit de stationshal met linten voor de OV-Chipkaartpoortjes. Zo zagen de hekken eruit, zoals hier bij metrostation Stadhuis:
Afbeelding

Ook kregen de stations gelijk een grote schoonmaak, zoals hier te zien is bij Stadhuis:
Afbeelding

Doordat er bij het Centraal Station geen keermogelijkheid is, rijdt Tramlijn 1 vanaf Beurs een rondje door het centrum via het Stadhuis -> CS -> Kruisplein -> Beurs.
Hierdoor komt lijn 1 in bijvoorbeeld de Poortstraat maar in 1 richting. De bestemming op de tram is alvast overgezet naa Wilhelminaplein:
Afbeelding

En de volgende tram komt alweer aan op het Centraal Station. Deze heeft nog Centraal Station erop staan, maar direct na de foto werd dat Wilhelminaplein:
Afbeelding

De lijnsticker van lijn 1 is bij het CS niet zoals bij de andere haltes met 4 tramlijnen onder de normale lijnstickers geplakt, maar gewoon over de lijnsticker van lijn 21 naar Woudhoek geplakt. Gelukkig hing de lijnsticker van lijn 21 er aan de andere kant wel. Wel alvast de nieuwe sticker per 18 augustus, zoals op de foto ook al te zien is bij Tramlijn 23 naar Holy. Daarover komt volgende week nog een reportage :wink: :
Afbeelding

Nog een keer de vertrektijden van lijn 1, maar nu dus bij het CS. Nu viel mij pas op dat niet alle tijden erop staat. Op zaterdag stopt het bijvoorbeeld al bij 17:38 uur...:
Afbeelding

De laatste foto van lijn 1 richting Wilhelminaplein komt van de halte Lijnbaan in de Van Oldenbarneveltstraat. Lijn 1 stopte namelijk op alle haltes op de route. Ook als daar geen metrostation in de buurt ligt, zoals hier want de halte Beurs ligt logischerwijs dichterbij een metrostation:
Afbeelding

Toen was het de hoogste tijd om de extra metro's op de Calandlijn eens vast te gaan leggen. Voor de metro's richting Nesselande die nu vanuit Spijkenisse i.p.v. Schiedam Centrum kwamen ging ik naar station Hoogvliet. De zon zou nergens goed staan, maar ik wilde toch de gok wagen, omdat de zon er bijna de hele dag nog niet geweest was.
Maar, toen gebeurde het, ik wilde de fotoplek even testen met een metro eerder, die naar het Centraal Station, maar toen kwam ineens de zon tevoorschijn:
Afbeelding

Gelukkig was dit maar een klein gaatje in het wolkendek, zodat de zon 2 minuutjes later bij de metro naar Nesselande (de reden waarom ik hier was) langs kwam. Dit was overigens dezelfde dienst als waarmee ik hier gekomen ben. Deze heeft dus een vrij korte kering gehad bij De Akkers, want hiervoor kwam hij uit Capelle a/d IJssel:
Afbeelding

En dan moesten er natuurlijk ook foto's komen van de rit de andere kant op, dus met de bestemming Spijkenisse op de sneltram. Een niet allerdaags beeld. Hiervoor ging ik met de metro van de vorige foto naar station Schenkel. Hier wist ik dat de zon wel goed stond (als deze scheen). En gelukkig was dat laatste ook zo. De zon scheen en de metro naar Spijkenisse kwam al binnen 2 minuten binnen, dus dat zorgde voor deze afsluitende foto van deze reportage:
Afbeelding

Met deze metro ging het weer terug naar Beurs om vanaf daar met Tramlijn 23 (die kwam eerder dan pendeltramlijn 1) naar het Wilhelminaplein te gaan. Zoals wel vaker stond de Erasmusbrug open en ontstond er een tramfile van 6 trams in beide richtingen. Hierdoor was de eerstvolgende metro op het Wilhelminaplein erg druk, maar er was voor mij nog een mooi plekje om weer naar het Zuidplein te gaan. Zo kwam ik om 16:00 uur weer thuis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten