Pagina 1 van 1

mb90 en France #2: Gare Latour de Carol Enveitg

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 21:43
door mb90
Dit is nummer 2 van de 4 verslagen van mijn zomervakantie in Zuid-Frankrijk.

Zoals ik al vertelde in het verslag over de Train Jaune ging ik met die trein naar station Latour de Carol Enveitg. Een station voor de Train Jaune uiteraard, maar ook voor de spoorlijn naar Toulouse en naar Barcelona. Al deze spoorlijnen hebben verschillende spoorbreedtes en dat zorgt ervoor dat dit station een station is met 3 verschillende spoorbreedtes. De lijn naar Toulouse met normaalspoor, de Train Jaune met smalspoor en de lijn naar Barcelona met Spaans breedspoor.
Maar, dan is het nu tijd voor de foto's. :)

Met de Train Jaune kwam ik zo het station binnen:
Afbeelding

Het lange perron ligt al naast de trein:
Afbeelding

Op de vorige foto waren ze al in de verte te zien. Deze Corail-rijtuigen met een loc stonden hier te niksen 8-) :
Afbeelding

Na aankomst was het gelijk tijd voor een foto van de loc. De zon stond alleen niet goed:
Afbeelding

Vanaf het perron aan de overkant was de hele trein wel goed erop te zetten, alleen stond zoals ik zei de zon niet lekker ervoor:
Afbeelding

Aan de andere kant van het perron waar ik nu stond, stond de TER trein naar Toulouse. Dit waren 2 mooie treinen van Bombardier:
Afbeelding

En weer dezelfde trein, maar nu met de bergen op de achtergrond er beter op:
Afbeelding

Ook is het stationsgebouw nu mooi te zien:
Afbeelding

Vooraan was al het Spaanse spoor te zien en omdat ik geen Spaase trein zag en op de site van Renfe ook geen dienstregeling zag ging ik daar even naar binnen om een dienstregeling te zoeken. In een hoek hing dan de dienstregeling, maar hier kwam ik er al snel achter waarom ik geen trein en op de Renfe-site geen dienstregeling zag. De treinen tussen het Spaanse Ripoll en Latour de Carol zijn namelijk sinds 21 april vervangen door bussen. :(
Daardoor zal dit Spaanse spoor er voorlopig werkloos en leeg bijliggen:
Afbeelding

Toen ging ik maar weer terug naar het hoofdperron. Maar, niet voordat ik dit Franse wachthuisje vastlegde:
Afbeelding

Dit is dus het hoofdperron. Hier ging ik gelijk maar even lunchen:
Afbeelding

Het perron de andere kant op:
Afbeelding

Tijdens het eten van mijn lunch (een echte Franse croissant met chocolade 8-) ) ging de trein naar Toulouse weg en zo was er dus op de Train Jaune na eigenlijk niets te beleven hier. Daardoor besloot ik om een trein eerder terug te gaan met de Train Jaune.
De bordjes die de weg wijzen naar de Train Jaune:
Afbeelding

En zo vertrok ik dus om exact 13:35 uur (en weer geen seconde later) met de Train Jaune. Al snel zag ik deze gebouwtjes. Ik heb zo'n gevoel dat deze niet meer gebruikt worden:
Afbeelding

Erachter stond tot slot ook nog dit:
Afbeelding

En zo komt er alweer een einde aan mijn avontuur op dit station en ook mijn 2e verslag van mijn vakantie. Latour de Carol Enveitg: een station wat er groot uitziet, maar waar jammergenoeg nog maar weinig treinen komen.

Re: mb90 en France #2: Gare Latour de Carol Enveitg

Geplaatst: ma 11 aug 2008, 22:05
door BR628
mb90 schreef:Dit is nummer 2 van de 4 verslagen van mijn zomervakantie in Zuid-Frankrijk.
Vanaf het perron aan de overkant was de hele trein wel goed erop te zetten, alleen stond zoals ik zei de zon niet lekker ervoor:
Mwah, best aardige plaat nog eigenlijk, veel beter dan die daarboven met al dat tegenlicht. Leuk verslag! Volgens mij is het toch standaard zo dat elk landelijk gelegen groot station in la France, eigenlijk nog suffer is dan Geerdijk en Deinum samen? :lol:

Re: mb90 en France #2: Gare Latour de Carol Enveitg

Geplaatst: wo 13 aug 2008, 21:26
door Ronald
BR628 schreef:Volgens mij is het toch standaard zo dat elk landelijk gelegen groot station in la France, eigenlijk nog suffer is dan Geerdijk en Deinum samen? :lol:
In Geerdijk en Deinum zie je in ieder geval nog vier treinen per uur langskomen (wel een paar keer dezelfde, maar daar gaat het nou niet om :wink: ). De bediening van dit Franse station is wel erg karig (goed plannen dus als je hier een rondreisje gaat maken!). Eigenlijk jammer van dat mooie "Train Jaune"-traject dat je op zo'n afgelegen stationnetje uitkomt (of is misschien het plaatsje Latour-de-Carol zelf nog enigszins toeristisch?)

Het verslag geeft in ieder geval wel een leuke indruk van een Frans plattelandsstation!

Re: mb90 en France #2: Gare Latour de Carol Enveitg

Geplaatst: do 14 aug 2008, 17:18
door waldo79
Eigenlijk jammer van dat mooie "Train Jaune"-traject dat je op zo'n afgelegen stationnetje uitkomt (of is misschien het plaatsje Latour-de-Carol zelf nog enigszins toeristisch?)
Nee. Maar dat heb je langs de hele route niet. Of je moet van klimmen en klauteren houden, want het is nogal bergachtig :o

Re: mb90 en France #2: Gare Latour de Carol Enveitg

Geplaatst: vr 15 aug 2008, 18:37
door mb90
Alleen Villefranche-de-Conflent is dan nog wel interessant. Het is wel een klein stukje lopen naar de vesting, maar dan zie wel een leuk dorpje. Fort Liberia wat aan de andere kant van het spoor ligt is ook wel interessant, alleen moet je wel van veel trap lopen houden. Er rijden wel jeeps naar boven, maar die kosten wat (ik weet niet hoeveel).