De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [97]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [97]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Stockholm-Rovaniemi

Na een lange reis richting het noorden zijn we in het vorige deel in het noorden van Finland geëindigd, in de stad Rovaniemi. Dit is meteen het noordelijkste punt van deze rit, vanaf hier gaat het voorlopig richting het zuiden. In dit deel reizen we eerst per nachttrein naar Helsinki, vanaf daar gaat de reis verder naar beneden via de Baltische staten om uiteindelijk te eindigen in de hoofdstad van Polen: Warszawa. Een kaartje van deze etappe is hier te vinden, een overzicht van de totale rit staat hier.

Rovaniemi ligt bijna op de poolcirkel en is om die reden ook om twee dingen vooral bekend: het noorderlicht en de kerstman. De stad heeft ongeveer 35.000 inwoners (gemeente 60.000), waarvan de bekendste de kerstman is. Hij woont iets buiten Rovaniemi en zijn residentie is ook daadwerkelijk te bezoeken, het zogenaamde Santa Park. Verder is de stad een uitvalsbasis voor reizen naar Lapland en komen er veel mensen naar deze omgeving om het noorderlicht te zien, wat zo'n 200 keer per jaar te zien is. Ik ben hier vooral om een glimp van het landschap van Lapland op te vangen en wat sfeer te proeven. Overnachten is net als de meeste dingen hier is gruwelijk duur, dus mijn slaapplaats is een trein naar het zuiden ;) Zover zijn we echter nog niet, eerst is het tijd voor een rondje Rovaniemi.

Het is wederom een vrij lang verslag, met in totaal 97 foto's. Het vorige verslag bevatte wat meer introductie, dus de hoeveelheid leeswerk zal wel iets minder zijn. Volgende keer probeer ik het wat korter te houden ;) Goed, de foto's:

1. We zijn net met de trein uit Kemi aangekomen. Ondanks dat het zonnetje schijnt staat er een straf windje en is het best fris. Je zit hier ook al een aardig eind naar het noorden natuurlijk.

Afbeelding
Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

2. Het station met vooraan mijn trein uit Kemi, die over 20 minuten weer vertrekt richting Kokkola. Er achter staat de trein die mij straks naar Helsinki gaat brengen. Verder is er nog wat industrie hier, aan de horizon te zien.

Afbeelding
Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

3. Rovaniemi is geen architectonisch wonder, blijkt al gauw. Maar goed, dat had ik van dit kleine stadje toch niet verwacht.

Afbeelding
Lapinkävijäntie, Rovaniemi by Timon91, on Flickr

4. Het centrum, met zowaar een autovrije straat.

Afbeelding
Koskikatu, Rovaniemi by Timon91, on Flickr

5. Een soort van winkelcentrum is er ook nog. Verder zijn er vooral heel weinig mensen op straat.

Afbeelding
Koskikatu, Rovaniemi by Timon91, on Flickr

6. Almere? Ben jij dat?

Afbeelding
Koskikatu, Rovaniemi by Timon91, on Flickr

7. Ik loop een stukje tot ik de lange brug over de Ounasjoki/Kemijoki rivier tegen kom. Vanaf hier is het nog 7 km rijden naar de poolcirkel bij het Santa Park. Er gaat een (dure) bus heen en ik heb er eigenlijk niet zoveel zin in. In 2008 ben ik toch al eens op de poolcirkel geweest (weliswaar aan de andere kant van de noordpool).

Afbeelding
Towards the Arctic, Rovaniemi by Timon91, on Flickr

Op een paar minuten lopen vanaf hier zit er nog een museum over het poolgebied (het Arktikum), maar de entreeprijs van 12 euro vind ik toch wat aan de hoge kant. Ik loop nog een rondje door het noordwestelijke deel van het centrum, maar dat is verder weinig boeiend en ik maak hier verder geen foto's. Bij een bekende fastfoodketen haal ik euroknaller, die hier gelukkig ook nog gewoon een euroknaller is. Verder haal ik nog wat proviand voor in de nachttrein bij een grote supermarkt. Na het afrekenen valt het me op dat er gokmachines (fruitautomaten) staan tussen de kassa en de uitgang, die allemaal bezet zijn. Ik tel een op een rollator zittende oma, een gothictiener, een alcoholist en een zakenman. Geen idee of dit bij meer supermarkten in Finland zo is, maar frappant vind ik het wel. In 20 minuten loop ik terug naar het station, Rovaniemi heb ik wel gezien. Ik zou graag nog een keer terug komen om een roadtrip naar de Noordkaap te maken, maar deze keer ben ik van het OV afhankelijk ;)

8. Vage kunst bij de afdaling naar het station. Merk ook op dat het al flink aan het schemeren is. De dagen zijn hier op het moment van reizen ongeveer net zo lang als in Nederland, maar door de noordelijke ligging lijkt het net alsof het altijd zonsopkomst of schemering is, het lijkt nooit écht overdag te worden. De zon is voor m'n gevoel al sinds Kemi bezig met onder gaan.

Afbeelding
Art near Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

9. Het stationsgebouw.

Afbeelding
Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

10. De nachttrein naar Helsinki staat al klaar. Er zijn een aantal treinen per dag naar Helsinki, 900 kilometer verderop: 2-3 dagtreinen, die er 9,5-10,5 uur over doen, en 2 nachttreinen, die er ruim 12-13 uur voor nodig hebben. Rovaniemi is niet het eindpunt van de lijn, die gaat nog verder naar Kemijärvi, wat op een uurtje treinen ligt. Er is slechts één trein per dag naar Kemijärvi (nachttrein Helsinki-Rovaniemi-Kemijärvi), anders was ik wellicht daar nog wel heen gegaan. De bus was me iets te duur (17 euro). Mijn nachttrein vertrekt om 17:45, de nachttrein uit Kemijärvi vertrekt 3 uur later.

Afbeelding
Train to Helsinki at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

11. De dienstregeling en treinsamenstellingen.

Afbeelding
Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

12. De trein vervoert zit- en slaaprijtuigen (geen couchettes). Ik heb goede verhalen gehoord over de slaaprijtuigen en om dan toch één keer een dure reservering te hebben kan nog wel. De slaaprijtuigen zijn de hoge dubbeldekkers op foto 10. Ik lig in rijtuig 60.

Afbeelding
Train to Helsinki at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

13. De CTA, ruim voor vertrek. Let op dat alles tweetalig Fins/Zweeds is, vaak staat het er ook nog wel in het Engels bij.

Afbeelding
Train to Helsinki at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

14. De zitrijtuigen, het rode rijtuig is een restauratierijtuig.

Afbeelding
Train to Helsinki at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

15. Richting Kemi gekeken, rechts een laadplaats voor autowagons. Deze trein vervoert trouwens ook een paar autowagons.

Afbeelding
Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

16. De lok die ons uit Lapland weg zal voeren.

Afbeelding
Train to Helsinki at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

17. Mijn coupeetje. Het zijn allemaal tweepersoonscoupeetjes (T2), maar het is wel een dubbeldekker. Desondanks is het niet laag of krap binnen :)

Afbeelding
Night train Rovaniemi-Helsinki interior by Timon91, on Flickr

18. Gekeken naar het benedengangpad. Links is de trap naar boven. Achter mij bevindt zich nog een douche. Uiteraard heb ik die geprobeerd, maar er kwam helaas geen warm water uit.

Afbeelding
Night train Rovaniemi-Helsinki interior by Timon91, on Flickr

19. Het bovengangpad.

Afbeelding
Night train Rovaniemi-Helsinki interior by Timon91, on Flickr

20. Wastafel, stopcontacten en een kaartsysteem voor de deur (inclusief kaart voor de douchecabine) zijn allemaal aanwezig.

Afbeelding
Night train Rovaniemi-Helsinki interior by Timon91, on Flickr

We vertrekken op tijd, de provodnik komt kort na Rovaniemi de tickets controleren. Mijn DB-reservering wordt overgetypt op een heupcomputer, ik krijg er een bonnetje van de VR voor terug. Ik ben hier nog alleen, na Oulu krijg ik volgens de vriendelijke conducteur een coupégenoot. Onderweg kijk ik naar buiten tot het donker is, daarna lees ik wat en luister wat muziek. Wifi is overigens ook aanwezig, dus ook het thuisfront kan weer even op de hoogte gesteld worden. Na Oulu krijg ik inderdaad gezelschap van een Finse jongen van mijn leeftijd, maar hij spreekt nauwelijks Engels. Ik ben toch extreem moe dus ik besluit om maar te gaan slapen. De bedden liggen fantastisch en zijn zelfs voor iemand van mijn lengte zeer ruim te noemen (lang leve breedspoor!).

21. Waarvan akte. Leeslampje en on-board muziekkanalen zijn aanwezig.

Afbeelding
Night train Rovaniemi-Helsinki interior by Timon91, on Flickr

Ik val snel in slaap en word pas wakker zodra we in Helsinki-Pasila staan, waar de autowagons worden afgekoppeld. Ik kleed me om, fris me wat op en een kwartiertje later staan we met 5 minuutjes vertraging op het hoofdstation van Helsinki.

22. Vlak na aankomst, de trein zat redelijk vol. De avond ervoor hoorde ik de conducteur nog tegen een andere toerist zeggen dat het slaaprijtuig waar ik in heb geslapen helemaal vol zat.

Afbeelding
Train from Rovaniemi at Helsinki train station by Timon91, on Flickr

23. Helsinki is een kopstation, ik vind het een best mooi station. Het is volop spitsuur om kwart over 7, maar desondanks vind ik de tramhalte vrij snel en hoef ik niet lang op een tram te wachten.

Afbeelding
Helsinki train station by Timon91, on Flickr

In een volle tram reis ik naar de Länsiterminaali, de westelijke veerterminal. Iedereen lijkt met dezelfde boot mee te gaan, gelukkig ben ik snel de tram uit zodat ik niet zo lang hoef te wachten om een kaartje te kopen. Ondanks dat er in het Interrailboekje staat dat je korting krijgt bij de Eckerö-line blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn. Voor de overtocht naar Tallinn (2,5 uur varen) betaal je €29 als voetpassagier. Slechts een half uur na het verlaten van de trein stap ik al de boot op. Het eerste wat me opvalt is dat er al erg veel alcohol gedronken wordt: het is nog niet eens acht uur 's ochtends maar voordat ik goed en wel een plekje heb gevonden om de overtocht door te brengen heb ik al meer bier voorbij zien komen dan tijdens de voorbije dagen. Ook van de gokautomaten wordt flink gebruik gemaakt.

24. Aan een tafeltje breng ik de 2,5 uur durende overtocht lezend, schrijvend en muziek luisterend door. Het weer is niet zo denderend dus veel zin om buiten een kijkje te nemen heb ik niet. Bovendien heb ik m'n bagage nog naast me liggen, ik vind het wel prima om te blijven zitten.

Afbeelding
Ferry Helsinki-Tallinn by Timon91, on Flickr

25. Bye bye Finland!

Afbeelding
Leaving the port of Helsinki by Timon91, on Flickr

De overtocht begint rustig, na een uurtje begint achter mij in het restaurant een grote bingo. Nadat de bingo is afgelopen wordt de boel opgeruimd, komt er een microfoon tevoorschijn en begint de bingomaster (of hoe heet dat?) met het zingen van Estse zeemansliederen. Vlak voor Tallinn is hij klaar en bereidt iedereen zich voor om van boord te gaan.

26. De voorkant van de boot, de "MS Finlandia", na aankomst in Tallinn.

Afbeelding
Ferry Helsinki-Tallinn in the port of Tallinn by Timon91, on Flickr

27. In en direct buiten de terminal is het gezellig druk met mensen en busjes, maar ik kan snel door met de benenwagen. Het centrum ligt op loopafstand van de veerterminal.

Afbeelding
Tallinn ferry terminal by Timon91, on Flickr

28. De kerktorens zijn op de achtergrond al zichtbaar.

Afbeelding
Tallinn ferry terminal by Timon91, on Flickr

In een kwartiertje loop ik naar m'n hostel toe, waar ik al kan inchecken en ook meteen even douche. Daarna begeef ik me naar het treinstation om een kaartje te halen voor morgen.

29. In het treinstation ("Balti jaan") is nog wel te merken dat Estland ooit tot de Sovjet-Unie behoorde. Een Oezbeekse snackkraam, veel beton en - ook al worden ze niet meer gebruikt - vrij karakteristieke bovenleidingportalen. De perrons zijn wel nieuw, het station is een fijne mix van oud en nieuw.

Afbeelding
Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

30. Het Estse materieelpark is niet zo divers. Inmiddels worden alle binnenlandse diensten met dit soort oranje breedspoor Flirts gereden. Links is het stationsgebouw. Het loket is nog even gesloten i.v.m. de lunchpauze, dus tijdens de 5 minuten die ik moet wachten probeer ik te bedenken hoe ik ook alweer in het Russisch een kaartje moet kopen. Zodra het loket open gaat vraag ik voorzichtig aan de oudere babushka aan de andere kant "do you speak English?". Het antwoord "Sure! Where do you need to go?" verbaast mij enigszins, maar maakt het wel een stuk makkelijker. Zonder al teveel moeite koop een kaartje naar Valga voor morgen, daarna ga ik de stad in.

Afbeelding
Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

In Tallinn heb ik aardig wat foto's gemaakt, een kleine selectie is hier te vinden. Mocht je meer van Tallinn willen zien? Op Flickr is de hele fotoset (68) van Tallinn te vinden.

31. De Toompea heuvel ligt aan de westkant van het centrum, vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de stad. De zee is nooit ver weg.

Afbeelding
View from Toompea hill, Tallinn by Timon91, on Flickr

32. Uitzichtplatforms als deze zijn er meerdere van te vinden.

Afbeelding
Toompea hill, Tallinn by Timon91, on Flickr

33. Het parlementsgebouw.

Afbeelding
Parliament building, Tallinn by Timon91, on Flickr

34. Aan de overkant van de straat, de orthodoxe kathedraal (Alexander Nevsky kathedraal), aan de Lossi plats. Ests is qua taal net zo'n ramp als Fins, alleen zitten er in Ests wat meer woorden die bekend voorkomen, zoals "plats".

Afbeelding
Alexander Nevski katedraal, Tallinn by Timon91, on Flickr

35. Typisch straatje in het centrum. Tallinn is best toeristisch, maar niet té. Af en toe zie je wel wat dronken mensen op straat, dat zijn nagenoeg altijd Finnen.

Afbeelding
Toompea hill, Tallinn by Timon91, on Flickr

36. Vabaduse väljak, waar het oude en het nieuwe centrum samenkomen. Het kruis op de voorgrond is de Overwinningskolom van de Onafhankelijkheidsoorlog (1918-1920), in 2009 geplaatst. Hier vlakbij ligt een oude kanontoren die "Kiek in de Kök" heet (Kijkje in de keuken), wat geen Ests is maar Nederduits, wat hier in de late middeleeuwen gesproken werd door de machthebbende Duitse Orde. Ik dacht in eerste instantie dat het Twents was, dus heel ver zat ik er niet van af :mrgreen:

Afbeelding
Vabaduse väljak, Tallinn by Timon91, on Flickr

37. Raekoja plats, het hoofdplein in het oude centrum. Veel dure terrasjes die ondanks het weer goed gevuld zijn. Heel koud is het dan ook niet, het is een graad of 12. Het prijsniveau is hier gelijk aan in West-Europa, maar voor Finnen is dat natuurlijk spotgoedkoop. Veel Finnen brengen de uurtjes tussen hun zuipcruises dan ook graag op het terras of in het café door.

Afbeelding
Raekoja plats, Tallinn by Timon91, on Flickr

38. Sõprus, een mooie bioscoop aan de rand van het oude centrum. Ests is naast Portugees overigens de enige taal die ik ken die de "õ" gebruikt.

Afbeelding
Sõprus, Tallinn by Timon91, on Flickr

Hierna ga ik terug naar de hostel om wat uit te rusten, hier eet ik ook m'n lunch op. Na een klein uurtje ga ik weer de stad in om de laatste uurtjes daglicht nog voor sightseeing te gebruiken.

39. St. Olaf's kerk, aan de noordkant van het centrum. De kerk is een aantal keren herbouwd en is nu ruim 123 meter hoog. Via wat duizeligmakende trappen beklim ik de toren, het uitzicht is de moeite waard.

Afbeelding
Oleviste kirik, Tallinn by Timon91, on Flickr

40. Gekeken richting station.

Afbeelding
View from Oleviste kirik, Tallinn by Timon91, on Flickr

41. En richting de Toompea heuvel. Vanaf de heuvel is het uitzicht ook wel prima, maar hier heb je dat aan alle kanten en sta je wat hoger. Rechts zie je het treinstation nog liggen in de verte, let ook op de stadsmuur die er nog deels staat.

Afbeelding
View from Oleviste kirik, Tallinn by Timon91, on Flickr

42. De haven is vlakbij, links ligt er een gigantisch Sovjet betonblok aan de waterkant. Ik ben wel gefascineerd door het geval en besluit om er hierna heen te lopen. Aan de horizon is voor het geoefende oog de 314 meter hoge televisietoren van Tallinn te zien.

Afbeelding
View from Oleviste kirik, Tallinn by Timon91, on Flickr

43. De Linnahall is een sport/evenementenhal die gebouwd is voor de Olympische Spelen van 1980 in Moskou. Nu is het vooral een vervallen bende, alleen het haventje aan de waterkant lijkt nog wel gebruikt te worden.

Afbeelding
Linnahall, Tallinn by Timon91, on Flickr

Hierna gaat het regenen, via een supermarkt loop ik terug naar de hostel. Ik raak aan de praat met Michael, een Duitser, die ook al wat andere mensen in de hostel kent. Met een groepje van vier man, te weten Michael, een Mexicaan genaamd Hector en een kerel uit Hong Kong wiens naam ik vergeten ben gaan we de stad in, op zoek naar wat eten. Michael weet nog een leuk eettentje aan Raekoja plats. Het blijkt een middeleeuws eettentje te zijn met een hele authentieke atmosfeer. Het plafond is zwart van de vele kaarsen, bestek is er niet en alles wordt in aardewerken servies geserveerd. Veel keuze wat betreft eten is er niet, maar dat hoort ook in zo'n eettentje. We eten rendiersoep, een soort braadworst en wat deegwaar, het smaakt allemaal heerlijk! Zeker met een lokaal pilsje erbij. We tafelen na met een beker warme wijn en we praten veel. Michael blijkt als beroepsmilitair in Kosovo te hebben gezeten, een orthodox kerkje zonder dak aan de rand van Prizren was zijn wachtpost tijdens de onlusten aldaar. Terwijl hij dat vertelt gaat er bij mij een lichtje branden. Wat blijkt? Ik heb er twee jaar geleden een foto van genomen..... Na het eten ga ik met Hector en Michael nog naar een Depeche Mode bar, waar niet heel veel gaande is maar waar ze wel lekker bier hebben. Heel laat maak ik het niet, rond middernacht lig ik alweer op bed.

De volgende ochtend sta ik vroeg op, ontbijt beneden en vertrek om kwart over 7 uit de hostel. Vanuit Tallinn ga ik met de trein naar Rīga, de hoofdstad van Letland. Er gaan zat bussen heen, die rijden rechtstreeks naar Rīga en doen er ongeveer 4,5 uur over. De bus is sowieso dé manier van reizen in en tussen de Baltische staten. De enige internationale treinverbindingen vanuit de Baltische staten die enigszins fatsoenlijk zijn zijn die naar Rusland en Wit-Rusland. Tussen Polen en Litouwen rijden momenteel geen treinen, tussen Litouwen en Letland is er alleen de doorgaande trein Vilnius-Daugavpils-St. Petersburg. Tussen Estland en Letland is het nog het beste, twee keer per dag rijdt er een trein van Valga (Estland) naar Rīga, die aansluit op een trein vanuit Tallinn/Tartu. In een poging toch grensoverschrijdend te reizen in de Baltische staten en onder het mom van "waarom makkelijk doen als je ook met de trein kan" ga ik vandaag met de trein.

44. Station Tallinn, 's ochtends vroeg. Zoals ik al zei worden alle binnenlandse diensten gereden met nieuwe oranje Flirts, daarvan zijn de leveringen inmiddels voltooid. In Estland rijden er 18 diesels en 20 elektrische Flirts rond. De trein rechts is van GoRail, die op het moment van reizen twee keer per dag een trein naar St. Petersburg exploiteert. Daarnaast is er nog een nachttrein naar Moskou, ook van Go Rail. Op het moment van schrijven schijnt het echter dat er nog maar één trein naar St. Petersburg over is, de rest is geschrapt in verband met lage passagiersaantallen, waarschijnlijk veroorzaakt door de politieke problemen tussen het westen en Rusland. Vandaag blijkt dat nog niet, de trein naar St. Petersburg is aardig goed gevuld.

Afbeelding
Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

45. Een paar Flirts staan klaar voor vertrek. De voorste rijdt naar Viljandi geeft in Lelle aansluiting op een trein naar Pärnu. Sinds 1 januari 2014 worden alle binnenlandse treinen in Estland verzorgd door het bedrijf Elron. Rond Tallinn rijden er wat elektrische treinen, voor de rest is alles diesel. Rond Tallinn zijn de frequenties ook verreweg het beste, naar steden als Tartu, Pärnu en Narva rijden enkele treinen per dag. Hier (Ests) zijn pdfjes van de dienstregeling te downloaden ;)

Afbeelding
Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

46. Ingezoomd op de diesel naar Rusland. Zoals wellicht bekend is is Interrail niet geldig in de Baltische staten, dus ik moet hier gewoon losse kaartjes kopen.

Afbeelding
Train to St. Petersburg at Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

47. Rechts mijn trein, hij is nog gesloten. Dit is een sneltrein naar Tartu, waar ik moet overstappen op een trein naar Valga. In de praktijk wordt deze trein in Tartu de stoptrein naar Valga, dus kun je mooi blijven zitten :)

Afbeelding
Train to Tartu/Valga at Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

48. Nog maar een plaatje. Het station is een mooie combinatie van oud en nieuw, let op de bouwstijl van de perrons (hoogte, lantaarnpalen). Nagenoeg alle stations die ik in Estland gezien heb, vooral de kleinere, zijn zeer recent gemoderniseerd en in deze stijl gebouwd. Ook kleinere stations hebben vaak nog een overkapping, iets wat in Tallinn wel mist.

Afbeelding
Train to St. Petersburg at Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

49. Een kwartiertje voor vertrek gaat de trein open, ook hier staat er al op dat de trein naar Valga door zal rijden.

Afbeelding
Train to Tartu/Valga at Balti jaan, Tallinn train station by Timon91, on Flickr

50. De eerste klasse.

Afbeelding
Train Tallinn-Tartu-Valga interior by Timon91, on Flickr

51. En de tweede klasse. Ondanks dat de stoelen in een 2+3 opstelling staan zitten ze niet krap, dankzij het breedspoor. De trein vult zich gestaag voor vertrek, bij vertrek zijn vrijwel alle zitplaatsen bezet.

Afbeelding
Train Tallinn-Tartu-Valga interior by Timon91, on Flickr

52. Het netwerk van Elron. Het moge duidelijk zijn dat Tallinn het centrum van het netwerk is.

Afbeelding
Train Tallinn-Tartu-Valga interior by Timon91, on Flickr

Op tijd vertrekken we, het is inmiddels wat harder gaan regenen. Het landschap is niet zo boeiend, veel bossen en kleine dorpjes. We rijden er snel doorheen. Naast moderne treinen en stations ligt ook het spoor er goed bij, meestal rijden we gewoon 100-120 km/h. De 190 km lange rit van Tallinn naar Tartu wordt in exact 2 uur afgelegd. De trein is overigens duurder dan de bus, maar wel comfortabeler en sneller - al zal dat niet veel schelen. Er is ook wifi aan boord, die prima werkt. Gezien de volle trein en de hoeveelheid bussen tussen Tallinn en Tartu zou het wel mogelijk moeten zijn om een twee- of drieuursdienst tussen Tallinn en Tartu aan te bieden, al weet ik niet of de infrastructuur dat ook aan kan. Bovendien zijn er ook wel meer treinen voor nodig.

53. Station Tartu. Hier staat er nog wat oud materieel van Edelraudtee, het bedrijf dat tot 1 januari 2014 het passagiersvervoer over het niet-geëlektrificeerde deel van het Estse spoorwegnet verzorgde. Momenteel doen ze alleen nog vrachtvervoer, dus zijn alleen Elron (binnenlands) en GoRail (naar Rusland) nog over voor het passagiersvervoer in Estland. Tartu is overigens de tweede stad van Estland, met krap aan 100.000 inwoners.

Afbeelding
Tartu train station by Timon91, on Flickr

Na Tartu is het nog 83 kilometers naar Valga, die ongeveer 1:20 uur duren. De trein blijft snel rijden, maar stopt ook bij elk vogelnest onderweg. Valga ligt exact op de grens, aan de Letse kant heet het Valka. In totaal wonen er ongeveer 20.000 mensen, waarvan 70% aan de Estse kant. Bij aankomst in Valga regent het nog steeds pijpenstelen, foto's heb ik niet gemaakt. Helaas staat er geen trein naar Rīga, er blijken werkzaamheden te zijn. De poging om grensoverschrijdend te reizen per trein in de Baltische staten mislukt helaas. Aan de straatzijde van het station staat er een Letse bus van de LDz voor de rit naar Strenči, zo'n 30 km verderop. Veel mensen zitten er niet in de bus, bij de conductrice koop ik een kaartje naar Rīga. In de bus zit één andere buitenlander, een Deens-Amerikaanse dame van in de vijftig die alleen op reis is. Ze loopt al een jaar op krukken, maar dat belet haar niet om in haar eentje rond te reizen. We raken aan de praat zodra we in de bus zitten. Een kwartiertje na aankomst in Valga rijden we weg, de grens steken we spoedig over. Uiteraard moeten we wel bij alle stationnetjes langs onderweg, die vaak diep in het bos verscholen liggen en alleen via hele smalle weggetjes bereikbaar zijn. Er zit een man of 7-8 in de bus, naast ons alleen oudere, Russisch sprekende Letten. Het heeft wel wat avontuurlijks, ik heb vervelender ritjes in een treinvervangende bus gehad. De bus, die volgens mij al een jaar of 20 oud is, heeft overigens wel werkende wifi :mrgreen:

54. Na een goed uur rijden wordt Strenči bereikt, wat net zo verscholen ligt als alle andere stationnetjes onderweg. De Letse spoorwegen zijn een stuk minder modern dan de Estse, dit doet al veel meer denken aan de voormalige Sovjet-Unie. Hier station Strenči met de trein naar Rīga, inmiddels is het wel droog.

Afbeelding
Train to Rīga at Strenči train station by Timon91, on Flickr

55. Gekeken richting Rīga.

Afbeelding
Train to Rīga at Strenči train station by Timon91, on Flickr

56. Het perron en het stationsgebouw van Strenči. Een handjevol reizigers is ingestapt, vooral ouderen.

Afbeelding
Train to Rīga at Strenči train station by Timon91, on Flickr

57. Dit schitterende apparaat gaat mij naar Rīga brengen. Strenči-Rīga is 141 km maar duurt bijna drie uur, zo snel als in Estland gaat het hier niet.

Afbeelding
Train to Rīga at Strenči train station by Timon91, on Flickr

58. Het interieur.

Afbeelding
Train Strenči-Rīga interior by Timon91, on Flickr

59. Een kaart met het Letse spoorwegnet.

Afbeelding
Train Strenči-Rīga interior by Timon91, on Flickr

Onderweg wordt het steeds drukker, we stoppen overal. Ik praat veel met Connie, de Deens-Amerikaanse, en het valt ons beiden op hoeveel ouderen er in de trein zitten. In de stadjes Valmiera, Cēsis en Sigulda is er nog wel wat gaande op de stations, bij de haltes ertussen heeft de tijd stilgestaan, soms staat er nog een enkele bejaarde op de trein te wachten. Het landschap is wel wat boeiender dan in Estland met meer heuveltjes en dichte bossen. We rijden ook een stuk langzamer hier, dus we hebben genoeg tijd om het allemaal te bekijken :lol: Ik heb een boeiend gesprek met Connie, de drie uren naar Rīga vliegen om. Na aankomst nemen we afscheid.

60. Station Rīga, vier uur 's middags. Het weer is aardig verbeterd sinds we Estland verlaten hebben.

Afbeelding
Rīga train station by Timon91, on Flickr

M'n hostel vind ik snel, die ligt aan de overkant van het station. Rīga voelt veel grootstedelijker dan Tallinn, ondanks dat het maar twee keer zo groot is - het is ongeveer net zo groot als Amsterdam. Het is een heel tof hostel met chille mensen, de rest van de middag breng ik dan ook in de woonkamer door. Samen met vijf anderen eten we 's avonds dumplings in een goedkope eettent in het centrum. De avond brengen we drinkend door in de hostel, tegen elven gaan we de stad in met ongeveer dezelfde groep. Het valt me op dat 's avonds de voertaal op straat Brits-Engels is, vooral nu het weekend is. We vermaken ons desondanks prima en rond een uur of 3, half 4 duik ik m'n bed in.

Opstaan doe ik rustig, om van het uitgaan bij te komen loop ik een rondje door de stad. 's Middags heb ik afgesproken met een Let die ik ken van een ander forum, die wil me het een en ander laten zien hier. Uiteraard heb ik in Rīga ook meer foto's gemaakt dan er in deze reportage staan, de gehele set (53 foto's) is hier te vinden.

61. Krišjāņa Barona iela, in het centrum.

Afbeelding
Krišjāņa Barona iela by Timon91, on Flickr

62. De grootste orthodoxe kathedraal (Kristus Piedzimšanas pareizticīgo katedrāle) van de Baltische staten is hier te vinden.

Afbeelding
Kristus Piedzimšanas pareizticīgo katedrāle, Rīga by Timon91, on Flickr

63. Het vrijheidsmonument, inclusief wisseling van de wacht.

Afbeelding
Brīvības piemineklis, Rīga by Timon91, on Flickr

64. Het oude centrum is vrij groot, je kan prima ronddwalen hier. Er zijn aardig wat tourgroepen te vinden, de voertaal op straat in het centrum van Rīga is dan ook "toeristisch". Om een of andere onduidelijke reden zijn er vooral veel oudere Italianen dit weekend.

Afbeelding
Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

65. Het bezettingsmuseum. Ondanks dat de Baltische staten inmiddels ruim 20 jaar onafhankelijk zijn is de Russische sfeer nog niet helemaal weg, gezien de grote Russische minderheid in alle drie de landen. Het is met het oog op de huidige spanningen tussen het westen en Rusland ook interessant hoe het voor de Baltische staten gaat lopen.

Afbeelding
Okupācijas muzejs, Rīga by Timon91, on Flickr

66. Rīga is een oude Hanzestad, wat je in de gebouwen vaak wel terugziet.

Afbeelding
Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

67. Het stadhuis (? Ik weet het niet 100% zeker), met daarvoor een Russische truck die aan een of andere LPG rally meedoet.

Afbeelding
Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

68. Muurschilderingen zijn er ook genoeg te vinden.

Afbeelding
Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

69. Veel buitenlanders (voornamelijk uit West-Europa en Scandinavië) komen naar de Baltische staten om goedkoop onroerend goed te kopen. Bij de lokale bevolking roept dat nogal wat weerstand op, aangezien veel gebouwen en met name veel grond dus niet meer in nationale handen is.

Afbeelding
Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

70. Rīga ligt bijna aan zee, de veerboten moeten een klein stukje de Daugava op varen, die hier aardig breed is. Rīga's moderne kant is aan de Daugava ook mooi te zien.

Afbeelding
Daugava river, Rīga by Timon91, on Flickr

71. Ik ga langzaam richting station, om m'n maat hier te ontmoeten. Hier weer een straatje in het centrum, op de achtergrond tuft er een smerige goederentrein het station uit.

Afbeelding
Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

72. Het station aan de straatzijde. Links zit er een winkelcentrum met een grote supermarkt.

Afbeelding
Centrālā stacija, Rīga train station by Timon91, on Flickr

73. Het perron. In de 5 minuutjes die ik moet wachten tot m'n maat er is maak ik nog wat foto's.

Afbeelding
Centrālā stacija, Rīga train station by Timon91, on Flickr

74. Een trein richting Jelgava, waar mijn maat vandaan komt.

Afbeelding
Train to Jelgava at Centrālā stacija, Rīga train station by Timon91, on Flickr

75. Het perron met CTA's, gekeken in zuidelijke richting.

Afbeelding
Centrālā stacija, Rīga train station by Timon91, on Flickr

76. Daarna komt de trein uit Jelgava opdagen en gaan we samen de stad in. Eerst lopen we een rondje over de gigantische markt van Rīga, die in en rond een paar oude hangars gevestigd is. Hier maak ik geen foto's, maar het is een hele boeiende plek om rond te lopen. Veel toeristen komen hier niet. De markt eindigt bij de rivier. Hier de Daugava met de spoorbrug.

Afbeelding
Daugava river, Rīga by Timon91, on Flickr

77. De andere kant op gekeken. De televisietoren van Rīga, ruim 50 meter hoger dan z'n broertje in Tallinn en tevens de hoogste constructie in de Baltische staten, is goed te zien vanaf hier.

Afbeelding
Daugava river, Rīga by Timon91, on Flickr

78. De "Moskou voorstad" (Maskavas Forštate) staat bekend als slechte buurt, maar het is best de moeite waard om er een rondje te lopen. Sovjet architectuur is hier ook te vinden.

Afbeelding
Maskavas Forštate, Rīga by Timon91, on Flickr

79. Rīga staat ook bekend om de Jugendstil gebouwen, zoals hier.

Afbeelding
Jugendstil, Downtown Rīga by Timon91, on Flickr

80. We lopen een heel eind en we praten veel onderweg - gezien m'n verkoudheid niet zo best voor m'n stem, zeker na het uitgaan gisteravond. Aan de noordkant van de rivierkade bevindt zich de veerterminal. Hier zijn ook weer genoeg alcoholwinkels te vinden.

Afbeelding
Alcohol shop in Rīga's ferry terminal by Timon91, on Flickr

81. We moeten even wachten tot deze goederentrein voorbij is.

Afbeelding
Cargo train, Rīga by Timon91, on Flickr

M'n maat stelt voor om naar Jelgava te gaan, om eens een indruk te krijgen van een doorsnee Lets stadje. Mij lijkt dat ook wel tof, dus we gaan terug naar het station. Naar Jelgava rijdt er ongeveer elk uur een trein, in de spits vaker. Ver is het niet, Jelgava ligt zo'n 45 kilometer verderop.

82. Deze elektricha gaat ons naar Jelgava brengen.

Afbeelding
Train to Jelgava at Centrālā stacija, Rīga train station by Timon91, on Flickr

83. Na 50 minuten zijn we in Jelgava, waar we bij het op één na laatste station uitstappen, Jelgava Cukurfabrikā (suikerfabriek). Vanaf hier is het nog één brug over tot het eindpunt.

Afbeelding
Train Rīga-Jelgava at Jelgava Cukurfabrikā train station by Timon91, on Flickr

84. De (bemande!) halte. Hier stappen veel mensen uit.

Afbeelding
Jelgava Cukurfabrikā train station by Timon91, on Flickr

Ook in Jelgava heb ik wat meer foto's gemaakt dan hier staan. Mocht je het nog niet zat zijn, er staan 25 foto's op Flickr.

85. De weinig inspirerende omgeving van Jelgava Cukurfabrikā. Vlak voor dit station ligt trouwens een bussenfabriek waar volgens mijn maat bussen gemaakt worden die ook in Nederland rondrijden. Ik dacht dat het om Ambassadors zou gaan, maar volgens Wikipedia worden die gewoon in Nederland geproduceerd. Ik geef geen zier om bussen, dus verder onderzoek op internet heb ik ook niet gedaan.

Afbeelding
Near Train Rīga-Jelgava at Jelgava Cukurfabrikā train station by Timon91, on Flickr

86. Een nieuwe fabriek van een Russisch bedrijf. De bouw ligt door alle politieke moeilijkheden momenteel stil, wat de werkgelegenheid hier niet ten goede komt.

Afbeelding
Factory near Train Rīga-Jelgava at Jelgava Cukurfabrikā train station by Timon91, on Flickr

87. Jelgava (met 63.000 inwoners) ligt aan de Lielupe rivier. Er is aardig wat EU-subsidie in de waterkant gestoken, zoals je wel kan zien aan de fietspaden en lantaarnpalen.

Afbeelding
Lielupe river, Jelgava by Timon91, on Flickr

88. De brug links en de lichtgevende fontein rechts zijn daar sprekende (schrijnende) voorbeelden van. Positief is dat er wel gebruik van gemaakt wordt. Ook al is het niet op de foto te zien, er is aardig wat volk in het park rondom de brug. Mijns inziens had het geld beter in lokale industrie gestoken kunnen worden, maar goed, ik ben natuurlijk niet degene die daarover beslist ;)

Afbeelding
Riverside, Jelgava by Timon91, on Flickr

89. Het straatbeeld in Jelgava. Het is best leuk om eens in zo'n doorsnee stadje rond te lopen.

Afbeelding
Lielā iela, Jelgava by Timon91, on Flickr

90. Mooie kerk in het centrum. Ik vind het er aardig Duits uitzien, Jelgava schijnt ook ooit "Mitau" geheten te hebben.

Afbeelding
Church in Downtown Jelgava by Timon91, on Flickr

91. Het station van Jelgava, na een lange wandeling het eindpunt hier. Er wordt flink aan de weg gewerkt hier, het busstation van Jelgava moet hier ook komen.

Afbeelding
Jelgava train station by Timon91, on Flickr

92. Bij het loket haal ik een kaartje naar Rīga - wat 5 eurocent meer kost dan het kaartje naar Jelgava Cukurfabrikā. Hier de spoorzijde van het station, Jelgava is niet het eindpunt van de lijn, maar een knooppunt van diverse lijnen. Alleen naar Rīga en Liepaja rijden er echter nog passagierstreinen. Naar Rīga is er ongeveer een uursdienst, maar de andere kant op rijdt er niet zoveel. Naar de havenstad Liepaja, een paar uur verderop, rijden er maar liefst twee treinen per week. Goederenvervoer is er wel wat meer waarschijnlijk, na een tijdje komt er ook een goederentrein uit die richting opdagen.

Afbeelding
Jelgava train station by Timon91, on Flickr

93. Inzoomfoto. Rīga-Jelgava is geëlektrificeerd, maar na Jelgava houdt het op.

Afbeelding
Jelgava train station by Timon91, on Flickr

94. Oude, maar werkende CTA die mijn trein naar Rīga aankondigt.

Afbeelding
Jelgava train station by Timon91, on Flickr

Vlak voor vertrek nemen we afscheid, het is inmiddels donker. Terug in Rīga eet ik snel wat en heb weer een leuke avond met m'n hostelgenoten. Ik ga niet meer mee de stad in, ik ben aardig verkouden en na een hele dag praten is m'n stem aardig naar de uien. Daarnaast heb ik zo'n 20 km gelopen, dus ik vind het wel mooi geweest. Na heel wat biertjes gaan een aantal mensen de stad in, ik duik om 12 uur m'n bed in.

De volgende ochtend regent het pijpenstelen, een prima reisdag dus. Ik pak m'n spullen, douche en ontbijt. Iets voor half 9 vertrek ik met Justin, een Aussie die naar Tallinn gaat, te voet richting busstation. M'n stem is echt bijna weg nu, dus heel erg vind ik het niet om de hele dag in de bus te zitten. In 10 minuutjes bereiken we het busstation, m'n parapluutje heb ik niet voor niets meegenomen.

95. Het busstation ligt naast het treinstation, maar vanuit het centrum gezien wel aan de andere kant van het spoor. Vandaag reis ik naar Warszawa, wat met de bus helaas toch echt het makkelijkste is. Ik moet één keer overstappen, in Vilnius. Al met al kost het inclusief overstap toch een uur of 14 om in Warszawa te komen.

Afbeelding
Rīga bus station by Timon91, on Flickr

Om 9 uur vertrekt m'n bus naar Vilnius, welke niet zo vol zit. De plek naast mij blijft leeg en het uitgestrekte landschap is niet verkeerd om naar te kijken. Bovendien wordt het weer steeds beter. In theorie is het mogelijk om met de trein van Rīga naar Vilnius te reizen, maar in de praktijk komt dat neer op een binnenlandse trein naar Daugavpils reizen, overnachten aldaar en dan met een heel duur kaartje voor een Russische slaaptrein de laatste twee uur naar Vilnius afleggen, 's ochtends vroeg. Dat treinkaartje Daugavpils-Vilnius kost meer dan mijn busticket Rīga-Warszawa, dus die keuze is gauw gemaakt. Er zijn wel plannen voor een trein Rīga-Vilnius, via Šiauliai, maar of die er ooit gaat komen moet nog maar blijken. Voorlopig moet het in ieder geval nog maar met de bus. 75 minuten na het verlaten van Rīga passeren we de Litouwse grens bij een verlaten grenspost bij Saločiai, grenscontrole is hier niet meer.

96. Bij Panevėžys draaien we de snelweg richting Vilnius op, de zon is inmiddels doorgebroken. De bus is overigens uitgerust met soms werkende wifi en een toilet, daarnaast is er drinkwater beschikbaar.

Afbeelding
Landscape near Panevėžys by Timon91, on Flickr

97. Vilnius bereiken we om kwart over 1, het is hier zonnig en warm. Hier het busstation van Vilnius, links de bus van Simple Express die mij hierheen gebracht heeft.

Afbeelding
Vilnius bus station by Timon91, on Flickr

In Vilnius heb ik anderhalf uur overstaptijd, ik haal wat lunch bij een supermarkt in het busstation en dood nog een half uurtje in de wachtruimte. Om half 3 wordt m'n bus richting Warszawa klaargezet, het is wederom een Estse bus van de Simple Expres die na Warszawa nog door zal rijden naar Berlin. In tegenstelling tot de vorige bus zit deze wel vol, we vertrekken op tijd. Na een korte stop in Kaunas - waar we nog gevaarlijk dicht langs een uitfikkende auto rijden - begeven we ons op de drukke tweebaansweg richting de Poolse grens. Heel veel vrachtwagens hier, ondanks dat het zondag is. Onderweg heb ik nog een paar keer zicht op de spoorlijn Kaunas-Šeštokai-Suwałki (PL), die ik twee jaar geleden bereden heb op weg naar Vilnius. Nu rijdt er niets meer aangezien er flink gemoderniseerd wordt. Hopelijk gaat over een tijdje de lijn weer open en komt er weer wat passagiersvervoer. Een ruim uur na Kaunas bereiken we de Poolse grens bij Kalvarija, waar de Litouwse politie onze paspoorten controleert en de klok weer een uur teruggaat. De eerste grote plaats in Polen is Suwałki, daarna gaat het over een drukke weg verder richting Warszawa. Inmiddels is het donker. Ik kijk een filmpje (er zitten schermen in de hoofdsteunen van elke stoel) en slaap wat. Na wat file vlak voor de stad bereiken we Warszawa om kwart over 10 's avonds, de vriendin die ik hier ga opzoeken staat al te wachten bij de bushalte van Dworzec Centralny. Het is een leuk weerzien, na een laat diner met o.a. heel goede Belgische frytki nemen we de tram en de bus naar huis, in de oostelijke wijk Praga-Południe. We drinken nog wat en praten veel bij, iets na enen lig ik op bed.

Zo, dat was het weer, de volgende keer hoop ik het iets korter te houden ;) Bedankt voor het lezen, hopelijk vonden jullie het wat en laat maar weten wat jullie ervan vonden! Inmiddels zitten we ook alweer iets dichter bij Perzië dan de vorige keer, je zou kunnen zeggen dat de reis naar Iran nu echt begonnen is ;) In het volgende deel pakken we de draad weer op en gaan we verder richting het zuiden. Hopelijk lezen jullie ook dan weer mee!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Daniel »

Wederom een prachtig en boeiend verslag! Die "Nederlandse" bussen in die in Letland gebouwd worden waar je het over had zijn gewoon Ambassadors trouwens, zoals je al dacht, maar dan in licentie gebouwd door Amoplant (plaatje).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Etienne »

Een prachtig vervolg op het 1e verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door isadora »

Timon, als altijd ben ik weer helemaal blij gelezen. :pos:

Tallinn, een juweeltje in de Baltic.
Ik was er in 2007, ontzettend gezellig.
Ook een bezoek gebracht aan dat middeleeuws restaurant, en er toen beer gegeten, met honingbier geloof ik, en onder het "genot" van live-muziek.

Overigens, dat verlaten Linnahall-complex, wat er overdag naargeestig uitziet, schijnt op gezette tijden, waarschijnlijk later op de dag/avond/nacht, een gekende hangout te zijn.

Ik kijk weer uit, maar het wachten is in dit tempo nog wel te doen :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Jef400 »

Schitterend (Y)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Milco »

Ik heb hier geen woorden voor. Echt mooi verslag en helder, duidelijk geschreven! Enige wat ik wil zeggen: ga vooral zo door met je verslagen! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Wederom een prachtig en boeiend verslag! Die "Nederlandse" bussen in die in Letland gebouwd worden waar je het over had zijn gewoon Ambassadors trouwens, zoals je al dacht, maar dan in licentie gebouwd door Amoplant (plaatje).
En een kijkje in de fabriek daar: http://www.db.lv/foto-video/foto-stasts ... va-407335/?
Ze zijn nu trouwens failliet, na vorig jaar een verlies van 3 miljoen euro gedraaid te hebben: http://www.delfi.lv/bizness/uznemumi/ve ... d=45184758
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Stefan »

Gaaf verslag weer, vooral de foto's van Riga en het busstation in Vilnius zien er bekend uit, ik heb de rit daar precies andersom gemaakt. :P Overigens vond ik die markthallen in Riga ook wel heel gaaf om gezien te hebben, druk met toeristen was het daar zeker niet nee. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door BR628 »

Gaaf verslag van een ultieme trip, maar daar ben jij wel expert in volgens mij :) Van mij hoeven de verslagen niet korter, leest heel fijn zo.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door julsteren »

Prachtig Timon! *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Zugführer »

Wederom veel herkenning, bij het volgende deel zal dat wel anders worden.
Vilnius heeft ook een aardig centrum, maar daar had je natuurlijk geen tijd voor.
Talinn - Riga lijkt me leuk om eens met de trein te doen, heb tot nu toe alleen per bus en boot van en naar de Baltische staten gereisd. Misschien over een paar jaar als interrail er geldig is en er een fatsoenlijke verbinding vanuit Polen opgezet wordt ;)
Benieuwd naar het volgende deel *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door AppleMoose »

Weer een heel mooi verslag! :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Karl »

Wederom een mooi verslag, maar...
Zo,%20dat%20was%20het%20weer,%20de%20volgende%20keer%20hoop%20ik%20het%20iets%20korter%20te%20houden
Ik vind het verslag nu lekker lezen, niet zo hak-op-tak en er zit een logische lijn in. Dus hopelijk blijft dat. :pos:
Het is een spectrum.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Srananbloke »

Hij is weer fijn! _O_
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Obus »

Prachtig verslag :pos: :pos: :pos:

Het is wel jammer dat je weinig van zuidelijk Finland en van Helsinki hebt gezien. De hoofdstad van Finland is echt heel anders dan de rest van het land en heeft de allure van een flinke metropool. Er zijn prachtige musea en veel leuke dingen te doen (vismarkt!) in deze kosmopolitische stad. Dat er veel op de boot gedronken wordt is trouwens een fenomeen dat je in heel Scandinavië ziet: omdat de belastingen zo hoog zijn op land, is een boottochtje een bijzonder voordelige uitstap voor de drankzuchtige noorderlingen :') .

In de Baltische staten ben ik nog nooit geweest - maar als ik je foto's zie, gaat dat niet lang meer duren hoop ik...
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door waldo79 »

Weer een hoop info en foto's om door te nemen, op naar het derde deel :)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Timon91 »

Bedankt wederom voor de toffe reacties! :) Hoeveel tijd er tussen de delen gaat zitten moet ik nog zien, het verschilt een beetje per week hoeveel tijd ik over heb. In het schrijven gaat natuurlijk aardig wat tijd zitten. De lengte zal ik aan de hand van jullie suggesties dan niet al teveel proberen te wijzigen ;)
Daniel schreef:Wederom een prachtig en boeiend verslag! Die "Nederlandse" bussen in die in Letland gebouwd worden waar je het over had zijn gewoon Ambassadors trouwens, zoals je al dacht, maar dan in licentie gebouwd door Amoplant (plaatje).
dennistd schreef:En een kijkje in de fabriek daar: http://www.db.lv/foto-video/foto-stasts ... va-407335/?
Ze zijn nu trouwens failliet, na vorig jaar een verlies van 3 miljoen euro gedraaid te hebben: http://www.delfi.lv/bizness/uznemumi/ve ... d=45184758
Bedankt voor de uitleg! Dat laatste is wel jammer om te horen, voor een stadje als Jelgava is zo'n fabriek natuurlijk mooie werkgelegenheid.
Zugführer schreef:Vilnius heeft ook een aardig centrum, maar daar had je natuurlijk geen tijd voor.
Talinn - Riga lijkt me leuk om eens met de trein te doen, heb tot nu toe alleen per bus en boot van en naar de Baltische staten gereisd. Misschien over een paar jaar als interrail er geldig is en er een fatsoenlijke verbinding vanuit Polen opgezet wordt ;)
Vilnius ben ik in 2012 geweest*, toen er nog wel een trein reed vanuit Warszawa. Nu stond het dus niet op de prioriteitenlijst ;) Kaunas staat nog wel op m'n lijstje. Het is inderdaad te hopen dat er een betere treindienst tussen de landen komt, de stand van zaken in het Rail Baltica project is me ook niet duidelijk.
Obus schreef:Het is wel jammer dat je weinig van zuidelijk Finland en van Helsinki hebt gezien. De hoofdstad van Finland is echt heel anders dan de rest van het land en heeft de allure van een flinke metropool. Er zijn prachtige musea en veel leuke dingen te doen (vismarkt!) in deze kosmopolitische stad. Dat er veel op de boot gedronken wordt is trouwens een fenomeen dat je in heel Scandinavië ziet: omdat de belastingen zo hoog zijn op land, is een boottochtje een bijzonder voordelige uitstap voor de drankzuchtige noorderlingen :') .
Het was kiezen tussen Helsinki en Tallinn en aangezien ik over Tallinn veel betere verhalen heb gehoord dan over Helsinki was de keuze gauw gemaakt :) Helsinki komt ooit nog wel ;) Dat van die boten klopt inderdaad. Ik geloof dat er vanuit Stockholm ook boten naar Helsinki gaan die speciaal een stop maken in Mariehamn op Åland, zodat er weer andere belastingregels gelden en de alcohol aan boord nog goedkoper kan. Die vriend van mij in Västerås was de week voor mijn bezoek met zo'n zuipcruise mee gegaan naar Helsinki en vertelde daarover :')

*Vraag aan het beheer: ik wou eigenlijk een linkje plaatsen naar m'n verslag uit 2012, toen ik met de trein via Warszawa naar Vilnius ging. Echter, ik kan het verslag nergens meer vinden - vandaar dat er een linkje naar het WOR forum staat, waar ik ook al m'n verslagen plaats. Toen ik eens verder ging kijken viel het me op dat al m'n verslagen weg zijn, t/m het eerste deel van Zuid-Amerika, begin dit jaar. In het tweede deel van die serie staat er nog een link naar het eerste deel, als ik daar op klik zie ik staan: "Je beschikt niet over de nodige permissies om dit forum te lezen". Wat is hier aan de hand? Ik vind het soms wel leuk om een oud verslag nog eens door te lezen en dan zou het erg jammer zijn als ze weg of niet meer beschikbaar zijn. Als ik het goed tel staat de teller nu op 45-50 verslagen hier, maar slechts 5 zijn er nog zichtbaar.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Daniel »

Je oude verslagen zijn niet weg, maar i.v.m. de herindeling van het forum die aanstaande zaterdag doorgevoerd gaat worden zijn we oude topics vast naar hun nieuwe plek aan het verplaatsen. Daardoor kan je ze nu tijdelijk niet zien, maar vanaf zaterdag weer wel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De lange weg naar Perzië (2): Omlaag door het Balticum [

Bericht door Meltrain »

Wederom een erg mooi verslag. :pos:
(Dat ik het nu pas lees, komt omdat ik voor jouw verslagen echt de tijd moet nemen die ze verdienen en het niet snel-snel wil doen, en die tijd heb ik niet altijd.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten