Interurban Railway Museum en Museum of the American Railroad
Geplaatst: za 16 aug 2008, 04:15
Zoals jullie misschien al hebben gemerkt is 't nogal stil van mijn kant: ik ben de afgelopen maand zo'n beetje op vakantie in de VS. Eerst in Pennsylvania, in het zuiden, en nu in Texas, in het zuiden. Een tijdje terug kwamen een mini-trein museum tegen, en gisteren ben ik naar het "echte" trein museum geweest. Van beide musea hier een verslag.
Eerst het "Interurban Railway Museum" in Plano. We waren eigenlijk voor iets anders in het stadje Plano (ik verblijf hier bij een Amerikaanse familie die vrienden zijn): een voorstad van Dallas, en in een parkje, bijna aan een spoorlijn stond een museum. Tussen 1904 en 1940 reed er een electrische trein van het uiterste noorden van Texas naar Dallas en verder naar het zuiden. Later deed het dienst als goederenvervoer, toen auto's het grootste deel van het forenzenvervoer hadden overgenomen. Later is de lijn opgebroken, maar er rijdt nu wel een sneltram/lightrail door Dallas heen en door Plano, maar met een ander trace en veel minder omvangrijk. Het museum is gehuisvest in het oude station van Plano, dat aan een onderstation vast gebouwd is. Buiten staat een oud treinstel, zoals die gebruikt werden op de spoorlijn. Toen we rond het gebouw liepen dachten we eerste dat het dicht was, maar na wat vragen vonden we toch de deur: het was een kwestie van de deur iets harder trekken. Binnen kregen we een hoogst persoonlijke tour van een man die met pensioen was en deel was van een stichting die het museum had opgestart. In het onderstation deel hadden ze een aantal 'displays' en wat interactieve dingen, met veel foto's over de trein en een stukje techniek er achter. In een hoek stond ook een modelbaan. Toen ik vertelde dat ik in Nederland bij een trein museum organisatie help (de STIBANS) kregen we ook de "behind the scenes" tour, van het onderzoeksgedeelte. Ze hebben alle orginele documenten (verslagen van ingenieurs en veel foto's) voor het bouwen van de lijn nog, en zijn die aan het inventariseren. Erg leuk om te zien dat er zoveel documenten zijn. Ik heb een aantal foto's gemaakt:
Een slechte foto van de modelbaan, links de rood/gele treintjes
Een deel van de collectie: netjes geoordend en gelabeld
Een van de foto's van de treinen in actie
Het station met onderstation, de hoge toren voor het onvangst van de hogespanningsleidingen
Buiten stond een echte, orginele trein, zoals die op de orginele lijn reed
Gisteren ben ik naar het "Museum of the American Railroad" geweest, hiervan zo een uitgebreid verslag, met vooral veel foto's!
Eerst het "Interurban Railway Museum" in Plano. We waren eigenlijk voor iets anders in het stadje Plano (ik verblijf hier bij een Amerikaanse familie die vrienden zijn): een voorstad van Dallas, en in een parkje, bijna aan een spoorlijn stond een museum. Tussen 1904 en 1940 reed er een electrische trein van het uiterste noorden van Texas naar Dallas en verder naar het zuiden. Later deed het dienst als goederenvervoer, toen auto's het grootste deel van het forenzenvervoer hadden overgenomen. Later is de lijn opgebroken, maar er rijdt nu wel een sneltram/lightrail door Dallas heen en door Plano, maar met een ander trace en veel minder omvangrijk. Het museum is gehuisvest in het oude station van Plano, dat aan een onderstation vast gebouwd is. Buiten staat een oud treinstel, zoals die gebruikt werden op de spoorlijn. Toen we rond het gebouw liepen dachten we eerste dat het dicht was, maar na wat vragen vonden we toch de deur: het was een kwestie van de deur iets harder trekken. Binnen kregen we een hoogst persoonlijke tour van een man die met pensioen was en deel was van een stichting die het museum had opgestart. In het onderstation deel hadden ze een aantal 'displays' en wat interactieve dingen, met veel foto's over de trein en een stukje techniek er achter. In een hoek stond ook een modelbaan. Toen ik vertelde dat ik in Nederland bij een trein museum organisatie help (de STIBANS) kregen we ook de "behind the scenes" tour, van het onderzoeksgedeelte. Ze hebben alle orginele documenten (verslagen van ingenieurs en veel foto's) voor het bouwen van de lijn nog, en zijn die aan het inventariseren. Erg leuk om te zien dat er zoveel documenten zijn. Ik heb een aantal foto's gemaakt:
Een slechte foto van de modelbaan, links de rood/gele treintjes
Een deel van de collectie: netjes geoordend en gelabeld
Een van de foto's van de treinen in actie
Het station met onderstation, de hoge toren voor het onvangst van de hogespanningsleidingen
Buiten stond een echte, orginele trein, zoals die op de orginele lijn reed
Gisteren ben ik naar het "Museum of the American Railroad" geweest, hiervan zo een uitgebreid verslag, met vooral veel foto's!