Pagina 1 van 1

Interurban Railway Museum en Museum of the American Railroad

Geplaatst: za 16 aug 2008, 04:15
door webguy
Zoals jullie misschien al hebben gemerkt is 't nogal stil van mijn kant: ik ben de afgelopen maand zo'n beetje op vakantie in de VS. Eerst in Pennsylvania, in het zuiden, en nu in Texas, in het zuiden. Een tijdje terug kwamen een mini-trein museum tegen, en gisteren ben ik naar het "echte" trein museum geweest. Van beide musea hier een verslag.

Eerst het "Interurban Railway Museum" in Plano. We waren eigenlijk voor iets anders in het stadje Plano (ik verblijf hier bij een Amerikaanse familie die vrienden zijn): een voorstad van Dallas, en in een parkje, bijna aan een spoorlijn stond een museum. Tussen 1904 en 1940 reed er een electrische trein van het uiterste noorden van Texas naar Dallas en verder naar het zuiden. Later deed het dienst als goederenvervoer, toen auto's het grootste deel van het forenzenvervoer hadden overgenomen. Later is de lijn opgebroken, maar er rijdt nu wel een sneltram/lightrail door Dallas heen en door Plano, maar met een ander trace en veel minder omvangrijk. Het museum is gehuisvest in het oude station van Plano, dat aan een onderstation vast gebouwd is. Buiten staat een oud treinstel, zoals die gebruikt werden op de spoorlijn. Toen we rond het gebouw liepen dachten we eerste dat het dicht was, maar na wat vragen vonden we toch de deur: het was een kwestie van de deur iets harder trekken. Binnen kregen we een hoogst persoonlijke tour van een man die met pensioen was en deel was van een stichting die het museum had opgestart. In het onderstation deel hadden ze een aantal 'displays' en wat interactieve dingen, met veel foto's over de trein en een stukje techniek er achter. In een hoek stond ook een modelbaan. Toen ik vertelde dat ik in Nederland bij een trein museum organisatie help (de STIBANS) kregen we ook de "behind the scenes" tour, van het onderzoeksgedeelte. Ze hebben alle orginele documenten (verslagen van ingenieurs en veel foto's) voor het bouwen van de lijn nog, en zijn die aan het inventariseren. Erg leuk om te zien dat er zoveel documenten zijn. Ik heb een aantal foto's gemaakt:
Afbeelding
Een slechte foto van de modelbaan, links de rood/gele treintjes
Afbeelding
Een deel van de collectie: netjes geoordend en gelabeld
Afbeelding
Een van de foto's van de treinen in actie
Afbeelding
Het station met onderstation, de hoge toren voor het onvangst van de hogespanningsleidingen
Afbeelding
Buiten stond een echte, orginele trein, zoals die op de orginele lijn reed

Gisteren ben ik naar het "Museum of the American Railroad" geweest, hiervan zo een uitgebreid verslag, met vooral veel foto's!

Re: Interurban Railway Museum en Museum of the American Railroad

Geplaatst: za 16 aug 2008, 04:27
door webguy
Het Museum of the American Railroad is deel van het "Fair Park", waar elk jaar de "Texas state fair" (jaarmarkt/kermis/en meer) wordt gehouden. Het museum is gebouwd als deel van het park, in 1936 voor de Texas Centennial: het 100-jarig bestaan van Texas. Het was bijna onmogelijk om te vinden, en het was er dan ook erg rustig. We kwamen binnen en werden begroet door twee honden en een stem, "ik ben boven en kom eraan". Er was maar een medewerker, en voor $10 mochten we met z'n tweeën naar binnen.

Het museum is ruim een hectare met sporen allemaal vlak naast elkaar, met allemaal materieel. Toen we alles gezien hadden vroeg ik wat meer over 't museum, en 90% kan en mag rollen. De Amerikaanse IVW (FRA geloof ik) geeft voor een aantal dingen van voor 1900 geen bewijs van geen bezwaar af, zoals een houten Caboose en een stoomtrein die nooit heeft gereden. De rest van de collectie staat op spoor dat bereikbaar is, en alle diesel locomotieven kunnen in ieder geval nog starten. De stoomtreinen kunnen enkel nog rollen. Er is nabij ook ergens een opslag, er komen ook wel treinen te gast, en de collectie wordt zo nu en dan omgewisseld.

De collectie bestaat uit een groot aantal 'Pullman' rijtuigen, rijtuigen voor o.a. nachttreinen door het hele land die dienst deden van 1945 tot 1970. Daarnaast staan er een aantal stoomtreinen, waar je ook bij het machinistenhuis kan kijken enzo. Verder nog een aantal verschillende diesel locs in verschillende kleuren schemas. Het staat er allemaal erg dicht op elkaar, maar je ziet al gauw de overeenkomsten met Nederland en andere europese historische collecties. De rijtuigen die open waren, waren allemaal in goede staat: vooral het barrijtuig met draaiende zitstoelen aan een kant en dan een soort restauratie gedeelte aan de andere kant.

Na afloop gingen we nog door de winkel weer naar buiten, waar ik een aantal vragen kon stellen aan de medewerker en de winkel kon bekijken. Uiteindelijk een gratis "spoorboekje" van de VS gepakt, die niet meer dan 100 A4 pagina's is :) Verder nog twee t-shirts gekocht voor m'n collectie...
Hier wat foto's van de verschillende museumstukken (en ja, ik sta er nogal vaak op ;) ):
Afbeelding
Twee diesel locs, die de staat van de stukken laten zien. De witte stond 't slechts in z'n verf, de zwarte was pas geverfd (note to self: lees 't boekje vaker, die witte loc heeft in WWII in Iran treinen getrokken :) )
Afbeelding
Een loc die ik nogal op een 2200 vond lijken, maar verder geen familie (2200 is wel een Amerikaans ontwerp, maar verder geen familie, het is een ander fabrikant)
Afbeelding
Overzicht van een deel van 't museum, in de verte een armseim, met een oud depot van Dallas en de winkel/ingang
Afbeelding
Een Amerikaanse electrische loc met twee pantos en een cabine in het midden (krokodil-loc idee). Rechts een sein, waarvan volgens mij Seinregelement '46 van stamde
Afbeelding
Grootste stoomtrein ter wereld: "Big Boy", hiervan zijn maar 25 gebouwd, en konden 130 km/u, een van de 25 gebouw, waarvan 8 nog in musea staan
Afbeelding
Tussen andere treinen ingepropt staat deze Union Pacific Diesel loc, een DDA40X, de langste diesel loc ooit: 30 meter
Afbeelding
Een Pullman-zitrijtuig, die nogal wat werk kan gebruiken. Achter het schot achterin was er ruimte voor zwarte reizigers, dit was een zogenaamd "segregated but equal" rijtuig: de stoelen zijn wel hetzelfde.
Afbeelding
Een soort diesel treinstel dat evt. ook rijtuigen kon trekken, gebruikt op afgelegen lijntjes in Texas
Afbeelding
Ik achterop een fel rode caboose :)
Afbeelding
Dieselloc uit 1967, voor reizigerstreinen met 145km/u
En dat was het... Terwijl ik it typ lees ik aantal leuke nieuwe feitjes die ik niet heb gelezen toen we er liepen. Als ik gek kijk in de foto's komt dat door de zon in m'n ogen en de hitte ;) 'T was 36 graden en rond 2 uur 's middags, op het heetst van de dag.

Re: Interurban Railway Museum en Museum of the American Railroad

Geplaatst: za 16 aug 2008, 16:56
door Daan
Leuk verslagje, zo vanaf de andere kant van de wereld :)

Re: Interurban Railway Museum en Museum of the American Railroad

Geplaatst: za 16 aug 2008, 20:34
door Dubbele P
Erg leuk om deze 'monsters' eens te zien, want zo mag je die loc's over het algemeen wel noemen denk ik. :)
Overigens een grappig sein op de laatste foto. Zou de betekenis ongeveer hetzelfde zijn als het Duitse seinstelsel waarbij je ook twee seinarmen kunt hebben?

Re: Interurban Railway Museum en Museum of the American Railroad

Geplaatst: zo 17 aug 2008, 18:28
door Cookie
Het is een mooi verslag geworden 8-) !