De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Stockholm-Rovaniemi
Deel 2: Rovaniemi-Tallinn-Riga-Warszawa

In deel 2 van deze serie zijn we net met de bus aangekomen in Warszawa, na een lange dag in de bus vanuit Letland. In Warszawa ben ik vooral om een vriendin op te zoeken, de stad is na vijf bezoeken inmiddels al wel redelijk bekend terrein. Na een fijne ontvangst 's avonds en veel bijpraten lig ik vrij laat in bed, de wekker staat helaas vrij vroeg. De vriendin heeft college, het is immers gewoon maandag. Na het ontbijt gaan we samen met bus en tram naar het centrum. In de tram zeggen we gedag, ik reis één halte verder dan zij en stap uit bij Warszawa Centralna. Bij het loket haal ik een reservering voor de nachttrein morgen (de laatste plek in het slaaprijtuig!) bij een zowaar Engels sprekende loketdame. Ook vertelt ze me dat ik geen reservering nodig heb voor de TLK naar Łódź, wat mij verrast aangezien alle TLK's in Polen tegenwoordig een reserveringsplicht (ophokplicht) hebben. De TLK's die op het kippeneindje tussen Warszawa en Łódź heen en weer rijden zijn hierop dus een uitzondering. Doorgaande treinen die ook Warszawa-Łódź afleggen hebben dan weer wel een reserveringsplicht, zodat je wel moet opletten in welke trein je stapt.

Vandaag staat er dus een dagtripje naar Łódź op het programma, de derde stad van het land - tot een paar jaar geleden de tweede, maar Kraków is inmiddels groter - en zo'n 140 km ten zuidwesten van Warszawa. De industriestad staat niet bekend als een architectonisch wonder, maar voor een dagtripje kan het niet verkeerd zijn. Treinen tussen Warszawa en Łódź zijn er genoeg, ongeveer elk uur gaat er wel een trein.

Het kaartje van deze etappe staat hier, die van de gehele reis tot dusver is hier te vinden. De foto's:

1. Om kwart over 9 ben ik op het perron, waar TLK "Tuwim" al klaar staat voor de rit naar Łódź Kaliska.

Afbeelding
TLK “Tuwim” to Łódź Kaliska at Warszawa Centralna by Timon91, on Flickr

2. De trein is nog vrij leeg, ik heb een coupeetje voor mezelf, al komen er onderweg wel wat mensen bij.

Afbeelding
TLK “Tuwim” Warszawa-Łódź interior by Timon91, on Flickr

De rit naar Łódź verloopt zonder problemen, onderweg is duidelijk te zien dat ze flink met het spoor bezig zijn. Er zijn veel snelheidsbeperkingen en op een aantal plekken is er maar één spoor beschikbaar, zodat er soms even gewacht moet worden. Ook zijn er veel borden waar op staat dat na afronding van de werkzaamheden Warszawa-Łódź in 1:10 uur gaat, wat een flinke verbetering is ten opzichte van de ruim 2 uur die het nu duurt.

3. Door de werkzaamheden hebben we een tiental minuten vertraging, maar dat is verwaarloosbaar. Hier station Łódź Kaliska, na aankomst.

Afbeelding
TLK “Tuwim” from Warszawa at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

4. Het 1e klasse rijtuig en de locomotief.

Afbeelding
TLK “Tuwim” from Warszawa at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

5. Station Łódź Kaliska. Rechts is het stationsgebouw, waar ik een stadskaart haal bij de Tourist Info. Het weer is zoals je ziet prachtig, 's middags stijgt het kwik tot wel 25 graden.

Afbeelding
Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

6. Met de stadskaart in de hand loop ik richting het centrum. Vanaf Łódź Kaliska is het ongeveer 20-25 minuten lopen naar de hoofdstraat. In Łódź heb ik uiteraard ook veel foto's gemaakt, de set van 32 foto's staat op de inmiddels bekende fotosite.

Afbeelding
Karolewska, Łódź by Timon91, on Flickr

7. Het straatbeeld. Niet onaardig :)

Afbeelding
Tuwima, Łódź by Timon91, on Flickr

8. Łódź heeft één van de langste winkelstraten van Europa: ulica Piotrkowska, die in een rechte noord-zuid lijn loopt door het centrum. Het is overigens een voetgangersstraat, al is er genoeg verkeer wat de winkels bevoorraadt. Verder wordt er aardig wat gefietst hier en zijn er riksja's die als taxi dienen.

Afbeelding
Ulica Piotrkowska, Łódź by Timon91, on Flickr

9. Plac Wolności, aan de noordkant van het centrum. Afstanden in Łódź zijn overigens groot. Vanaf Łódź Kaliska naar dit plein is al ruim 3,5 km.

Afbeelding
Plac Wolności, Łódź by Timon91, on Flickr

10. De grootste attractie van Łódź is Manufaktura, een gigantisch voormalig fabrieksterrein wat is omgetoverd tot een entertainmentcentrum met een mall, bioscoop, musea, horeca en weetikveelwat. Hier is de zijkant van Manufaktura al te zien, aan ulica Ogrodowa.

Afbeelding
Manufaktura at Ogrodowa, Łódź by Timon91, on Flickr

11. Twentse trots in Polen, al prefereer ik Pools bier boven Grolsch ;)

Afbeelding
Grolsch in Manufaktura, Łódź by Timon91, on Flickr

12. Manufaktura. Het is op de foto niet echt te zien, maar het is gezellig druk, vooral op de terrasjes. De musea die me wel interessant leken zijn helaas gesloten op maandag, maar desondanks vermaak ik me hier prima. In tegenstelling tot wat ik verwachtte - een dertien-in-een-dozijn mall - is het een fijne plek om gewoon wat rond te lopen, rond te kijken en wat uit te rusten op een bankje. In de mall haal ik een heerlijke en vullende hotdog als lunch, die ik buiten in het zonnetje opeet.

Afbeelding
Manufaktura, Łódź by Timon91, on Flickr

13. Łódź heeft ook een Stary Rynek, maar er is weinig stary meer aan. De stad is net zoals de meeste grote Poolse steden grotendeels verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook Łódź heeft een dieptreurig oorlogsverleden, het Getto van Łódź was na die van Warszawa de grootste in Polen, maar liefst 300.000 mensen hebben er gewoond van wie er nog geen duizend overleefden.

Afbeelding
Stary Rynek, Łódź by Timon91, on Flickr

14. "Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Łodzi" - een hele mond vol. Een mooie kerk nabij Stary Rynek.

Afbeelding
Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Łodzi, Łódź by Timon91, on Flickr

15. Streetart is mooi en talrijk in Łódź, zoals hier.

Afbeelding
Streetart in Łódź by Timon91, on Flickr

16. Het hoofdstation van Łódź is eigenlijk Łódź Fabryczna, wat centraler ligt en groter is. Het wordt momenteel echter herbouwd, het is een gigantisch project. Het nieuwe station komt ondergronds te liggen, de bouwput is aardig groot. Totdat het af is neemt Łódź Kaliska de functie als hoofdstation over.

Afbeelding
Łódź Fabryczna train station by Timon91, on Flickr

17. Straatbeeld in het centrum.

Afbeelding
Kościuszki, Łódź by Timon91, on Flickr

Met een ommetje loop ik terug naar het station, waar ik een heel stuk sneller aankom dan ik had gedacht, zodat ik nog wat extra tijd heb. Er is gisteren een nieuwe dienstregeling in gegaan waardoor er wat tijden veranderd zijn. Op het perron lopen ook wat PKP medewerkers in oranje hesjes om reizigers hier op te wijzen en te helpen.

18. M'n trein staat in ieder geval al klaar, het is wederom TLK "Tuwim".

Afbeelding
TLK “Tuwim” to Warszawa at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

19. Omdat ik toch wat extra tijd heb maar een paar plaatjes gemaakt, hier een nieuwe stoptrein die net aankomt.

Afbeelding
Local train at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

20. Een EN57, een wat ouder geval.

Afbeelding
EN57 at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

21. De trein kan ik gelukkig al wel in, hier het gangpad van mijn rijtuig.

Afbeelding
TLK “Tuwim” Łódź Kaliska-Warszawa Wschodnia interior by Timon91, on Flickr

22. En m'n coupeetje.

Afbeelding
TLK “Tuwim” Łódź Kaliska-Warszawa Wschodnia interior by Timon91, on Flickr

23. Een gemoderniseerde EN57.

Afbeelding
Local train at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

24. TLK "Tuwim" dus, gelukkig zonder reserveringsplicht.

Afbeelding
TLK “Tuwim” to Warszawa at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

25. De licht vertraagde TLK "Stoczniowiec" uit Kraków richting Gdynia Główna komt binnen en vertrekt weer na een korte stop.

Afbeelding
TLK “Stoczniowiec” to Gdynia Główna at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

26. Ook wij verlaten Łódź Kaliska op tijd. Het eerste stuk rijd je in een grote boog onder Łódź langs, aangezien Łódź Kaliska aan de westzijde ligt.

Afbeelding
TLK “Tuwim” to Warszawa leaving Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr

27. Łódź Chojny, aan de zuidkant van de stad.

Afbeelding
Łódź Chojny train station by Timon91, on Flickr

28. De zon is al bijna onder. In Polen gaat de zon relatief vroeg onder, aangezien het een stuk oostelijker ligt dan Nederland maar wel in dezelfde tijdzone. Het is ook wel apart dat een regio als Kaliningrad westelijker ligt dan een heel stuk van Polen maar wel een uur voorloopt.

Afbeelding
Sunset near Łódź Chojny train station by Timon91, on Flickr

29. Modern Łódź.

Afbeelding
Modern Łódź by Timon91, on Flickr

30. Aan de westkant stoppen we nog op Łódź Widzew, wat momenteel ook verbouwd wordt.

Afbeelding
Łódź Widzew train station by Timon91, on Flickr

31. De rit verloopt verder rustig, ik heb kort gezelschap van twee heren in m'n coupeetje maar die moeten er in Żyrardów uit. In Żyrardów moeten we ook nog even wachten op een tegentrein, aangezien het stuk hierna vanwege de werkzaamheden enkelsporig is. Aan de andere kant van het perron staat er een goederentrein te wachten op vertrek.

Afbeelding
Cargo train at Żyrardów train station by Timon91, on Flickr

Dat "even" blijkt toch wat meer tijd te zijn, namelijk ruim een half uur. Om kwart over 8 sta ik met +35 weer op Warszawa Centralna, waar ik m'n vriendin hier weer tref. Met de tram gaan we naar Rondo Waszyngtona, waar we in een zijstraat wat eten - uiteraard onder het genot van een halve liter Okocim.

32. Daarna gaat het met de bus terug naar huis, de bushalte van Rondo Waszyntona ligt vlakbij Stadion Narodowy, het nationale stadion. Twee dagen eerder heeft Polen hier Duitsland verslagen met 2-0, wat een hoop vreugde heeft losgemaakt in het land.

Afbeelding
Stadion Narodowy, Warszawa by Timon91, on Flickr

Thuis drinken we nog wat met een huisgenote, maar heel laat maken we het niet. De volgende ochtend zeggen we vroeg gedag, zij moet werken, ik krijg een sleutel zodat ik er zelf in en uit kan. Na nog een ruim uurtje slapen vind ik het ook wel welletjes. Vandaag wordt een dagje Warszawa, vanavond ga ik met de nachttrein verder. De foto's van Warszawa (34 stuks) staan op Flickr, hier in het verslag zijn er 12 van deze serie opgenomen.

33. Het is vandaag wat bewolkter dan gisteren, maar nog steeds prima weer voor in de herfst. Ik besluit om naar het Wilanów paleis te gaan, in het gelijknamige stadsdeel in het zuiden van de stad. Ik ben er nog nooit geweest en het stond nog op m'n lijstje :) Het is een eindje uit het centrum, maar met bus, tram en bus is het goed te doen vanuit Praga-Południe. Druk is het niet, er zijn maar een paar andere bezoekers.

Afbeelding
Wilanów palace, Warszawa by Timon91, on Flickr

34. De herfstkleuren zijn ook hier schitterend. Net als gisteren in Łódź vang ik ook hier een glimp op van de "złota polska jesień" (gouden Poolse herfst), net als vorig jaar in het Łazienki Park.

Afbeelding
Autumn in Wilanów, Warszawa by Timon91, on Flickr

35. De paleistuin in Wilanów is de moeite waard :)

Afbeelding
Wilanów palace garden, Warszawa by Timon91, on Flickr

36. Vijver met een hele hoop blaadjes.

Afbeelding
Autumn in Wilanów, Warszawa by Timon91, on Flickr

37. Zodra ik er genoeg van heb neem ik een bus terug naar het centrum. Daar is het wel wat drukker. Het is ook duidelijk te merken van Polen vanavond tegen Schotland moet voetballen :mrgreen:

Afbeelding
Chmielna, Warszawa by Timon91, on Flickr

38. Met de metro ga ik vanaf halte Centrum naar het noorden, naar Plac Wilsona. Ik heb een dagkaart van de ZTM gekocht, maar ik weet niet zeker of die ook in de metro geldig is. Het poortje staat gewoon open, dus voor nu is het in ieder geval geen probleem :) Hier het weinig inspirerende straatbeeld van Adama Mickiewicza.

Afbeelding
Adama Mickiewicza, Warszawa by Timon91, on Flickr

39. Een oorlogsmonument bij Plac Inwalidów. Ik hoop hier ook het citadel te vinden en te zien, maar behalve de buitenkant zie ik er niet veel van. Ik besluit om terug te lopen naar station Warszawa Gdańska en daar de metro terug te pakken.

Afbeelding
War monument, Warszawa by Timon91, on Flickr

40. Station Warszawa Gdańska. Naast de hoofdspoorlijn door het centrum (Zachodnia-Centralna-Wschodnia) is er ook nog een tweede lijn door de stad, aan de noordkant. Het hoofdstation aan deze lijn is Warszawa Gdańska, wat een paar kilometer noordelijk van Dworzec Centralny ligt. Bij werkzaamheden aan de tunnel wordt dit station als alternatief hoofdstation gebruikt, tevens is het gebruikt voor treinen naar de voormalige Sovjet-Unie die met CIS-materieel gereden werden toen die niet meer door de tunnel konden. Die rijtuigen zijn namelijk breder en na de verbouwing van Warszawa Wschodnia konden die daar niet meer stoppen. De Kiev-Express heeft daarom toen Warszawa Gdańska als begin- en eindpunt gehad, hier kon de trein nog wel stoppen. Inmiddels komen er geen CIS-profiel rijtuigen meer in Warszawa en rijdt de Kiev-Express weer gewoon door de tunnel. Vandaag zie ik op het vertrekbord dat EuroCity "Sobieski" (uit Wien) hier zal eindigen, de reden is me onduidelijk. Verder is er vooral veel lokaal en regionaal verkeer.

Afbeelding
Warszawa Gdańska train station by Timon91, on Flickr

41. Warszawa Gdańska dus. Binnen haal ik een broodje voor de lunch, waarna ik met de metro terug wil gaan naar het centrum. Helaas zijn de poortjes hier dicht en mag ik er met m'n dagkaart niet doorheen, dus schijnbaar geldt die toch niet in de metro. Gelukkig zijn er ook nog trams, in een vrijwel lege, zeer oude tram ga ik terug naar het centrum.

Afbeelding
Warszawa Gdańska train station by Timon91, on Flickr

42. Het oude centrum heb ik al vaker gezien en heb ik niet zoveel trek in. Het Pałac Kultury i Nauki (PKiN, de welbekende en controversiële Stalintoren) ben ik al 2,5 jaar niet op geweest, dus ik besluit om daar maar weer eens heen te gaan. Het is inmiddels wat zwaarder bewolkt geworden, maar de zon is ook nog steeds aanwezig. Het levert een raar licht op wat wellicht nogal surrealistische foto's geeft. Hier Warszawa Centralna, met rechts Złote Tarasy. Op de achtergrond lijkt het net alsof Zachodnia genuked wordt :mrgreen:

Afbeelding
View from Pałac Kultury i Nauki, Warszawa by Timon91, on Flickr

43. Veel Polska supporters hier, samen met de paar Schotten is het best gezellig.

Afbeelding
On top of Pałac Kultury i Nauki, Warszawa by Timon91, on Flickr

Zodra het bijna donker is ga ik met de tram terug naar huis, wat lang duurt gezien het drukke verkeer. Thuis pak ik m'n tas en zoek uit hoe ik het beste bij Warszawa Wschodnia kan komen voor m'n nachttrein.

44. De sleutel laat ik achter in de brievenbus, vanaf de bushalte neem ik eerst de gebruikelijke bus voor twee haltes, daarna kan ik vanaf bushalte Dwernieckiego met een bus naar Dworzec Wschodni.

Afbeelding
Dwernieckiego bus stop, Warszawa Praga by Timon91, on Flickr

45. Na een minuut of 10 komt de bus opdagen, vanaf dan is het nog een klein kwartiertje tot Warszawa Wschodnia. Ik heb nog drie kwartier voor m'n trein vertrekt, maar qua bus kwam het zo beter uit. De bus komt aan de zuidkant (achteruitgang) van Wschodnia aan, ik ben maar even naar de hoofdingang gelopen voor een fotootje.

Afbeelding
Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr

46. Binnen haal ik wat te eten voor m'n laatste złoty's, druk is het er niet. Een kwartiertje voor vertrek begeef ik me richting perron, waar nog geen trein te zien is.

Afbeelding
Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr

47. De CTA. M'n volgende trein is de nachttrein naar Praha, die tot het Tsjechische Bohumín met de "Chopin" naar Wien wordt meegenomen en vanaf daar aan EuroNight "Slovakia" uit Košice naar Praha gebracht wordt.

Afbeelding
Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr

48. Op het perron staan er een vijftigtal mensen op de trein te wachten, die maar niet op komt dagen. Ook de jonge provodnik van het Oostenrijkse Newrest, die het couchetterijtuig naar Wien exploiteert, staat te wachten. Ik praat kort met hem, dit is z'n eerste rit naar Warszawa en hij is het nu al zat. Vanmorgen waren ze schijnbaar ook al een uur te laat. Tsja, als je de ÖBB gewend bent qua punctualiteit.... 20 minuten na de oorspronkelijke vertrektijd komt de trein dan toch opdagen, mijn rijtuig zit helemaal achteraan. Hier een plaatje van het perron, vlak voor vertrek. We vertrekken met 25 minuten vertraging.

Afbeelding
EuroNight “Chopin” at Warszawa Wschodnia train station by Timon91, on Flickr

49. Mijn coupeetje. Ik heb het bovenste bed, maar zoals ik in het begin al schreef was het de laatste vrije plek. Ik ben allang blij dat ik hier kan slapen. Vanaf Warszawa Centralna zit het rijtuig zo goed als vol.

Afbeelding
EuroNight “Chopin” Warszawa-Praha interior by Timon91, on Flickr

Ik deel m'n coupé met twee Polen, die beide vloeiend Brits-Engels spreken maar slechts één van hen woont in Engeland. De ander zegt dat hij het zo geleerd heeft omdat hij het gewoon mooi vindt :lol: We drinken samen een biertje maar gaan ook gauw slapen, de aankomst in Praha is immers vroeg. Ik slaap prima en word wakker zodra de provodnik ons het bed uit bonst, een half uurtje voor Praha. De vertraging is door de lange stop in Bohumín weg, het rangeerwerk daar heb ik niet gevoeld. Het ontbijt bestaat uit de vertrouwde combinatie van laxeermiddeldeeg en tandrotstimulerende vulling (in de volksmond ook wel bekend als een "7days croissant") en een kop nodige Nescafé.

50. Op tijd arriveren we in Praha, waar het matig weer is.

Afbeelding
EuroNight “Chopin” from Warszawa at Praha hlavní nádraží by Timon91, on Flickr

Praha hl.n. is op dit vroege tijdstip nog redelijk rustig, maar in het welbekende park (spuithof) naast het station is er al genoeg verkeer. Ook de talrijke bewoners van het park zijn nog steeds niet weg. Ik ben nu voor de vierde keer in Praha, maar ik ben er ook niet hoofdzakelijk om de stad te bezoeken. Ik ga hier forumgebruiker Rychlik van het WOR forum opzoeken, ik ben niet de eerste van dat forum die hem hier komt bezoeken. In een klein kwartiertje loop ik naar Rychlik's huis toe in Žižkov, waar ik hem - na hem wakker gebeld te hebben - thuis tref. We praten wat bij, ik neem een douche en kan hier m'n kleren wassen. Na de was te hebben opgehangen en iets kleins te hebben ontbeten gaan we eropuit voor een wandeltje naar de Vítkovheuvel, een uitzichtpunt in de buurt.

Aangezien ik al vaker in Praha geweest ben heb ik niet heel veel foto's gemaakt. Een aantal staan er hier, de complete set met 17 foto's staat op Flickr

51. Zicht op de bekende televisietoren van Žižkov, één van de bekende moderne landmarks van Praha.

Afbeelding
Žižkov tv tower from Vítkov hill, Praha by Timon91, on Flickr

52. Nationaal monument boven op de Vítkovheuvel.

Afbeelding
National monument, Vítkov hill, Praha by Timon91, on Flickr

53. Uitzicht richting centrum. Beneden is ook nog het spoor te zien, Praha hlavní nádraží ligt wat verder naar links.

Afbeelding
View from Vítkov hill, Praha by Timon91, on Flickr

Op de weg naar beneden begint het licht te regenen, we snellen naar huis om het ietwat opportunistisch buiten neergezette wasrek toch maar binnen neer te zetten. Na een korte pauze gaan we weer de stad in. Rychlik heeft het plan om naar een heuvel/park aan de rand van de stad te gaan, maar eerst moet hij nog wat ophalen op kantoor in het centrum. Tot die tijd lopen we wat rond in het centrum.

54. Verplichte foto van de menigte bij de astronomische klok op Staroměstské náměstí.

Afbeelding
Staroměstské náměstí, Praha by Timon91, on Flickr

55. En van de burcht vanaf Karlův most.

Afbeelding
View from Karlův most, Praha by Timon91, on Flickr

In het Palladium lunchen we wat, daarna lopen we naar Rychlik's kantoor, waar we iets voor half 3 vertrekken. Vanaf hlavní nádraží pakken we tram 26. Die steekt eerst de Vltava over en rijdt vervolgens door naar de westrand van de stad. Bij eindhalte Divoká Šárka stappen we uit en lopen een klein stukje heuvelafwaarts naar een snelstromend beekje.

56. Net voor de afdaling, aan de overkant de heuvel die we hopen te beklimmen.

Afbeelding
Divoká Šárka, Praha by Timon91, on Flickr

57. Links het beekje, het is een mooi park. Je hebt nou niet echt het gevoel dat je hier gewoon met de tram heen kunt :D

Afbeelding
Divoká Šárka, Praha by Timon91, on Flickr

Wat onduidelijke bordjes in het Tsjechisch negerend lopen we een bospaadje op de heuvel op. Het is erg steil en af en toe ook best glibberig, maar na een steile klim staan we dan toch boven. We lopen hier wat rond, er zijn een paar uitzichtpunten.

58. De stad is ver weg, maar het uitzicht is desalniettemin best prima. Het weer is hier ook een stuk aangenamer dan het herfstweer in het centrum.

Afbeelding
View from Divoká Šárka, Praha by Timon91, on Flickr

Via dezelfde weg als de heenweg stuiteren, glibberen en lopen we de heuvel af. Met de tram gaan we naar metrostation Dejvická, vanaf waar we de metro pakken naar Václavské náměstí. Hier weet Rychlik een leuke plek om een biertje te doen, namelijk het Výtopna restaurant. Een must voor de spoorliefhebber!

59. Waarvan akte, elke tafel heeft een verbinding met de in totaal 400 meter lange minispoorweg die door het restaurant loopt. De ober neemt je bestelling op....

Afbeelding
Výtopna restaurant, Praha by Timon91, on Flickr

60. .....en je pils volgt vanzelf met de trein :mrgreen:

Afbeelding
Výtopna restaurant, Praha by Timon91, on Flickr

Het goed geprijsde Krušovice smaakt goed, na anderhalf uur krijgen we honger en halen we bij Astana, een Kazachse eettent, wat te eten. Bij de Billa halen we nog wat biertjes voor thuis, waar we rond achten aankomen. De avond brengen we binnen door, het is inmiddels flink gaan regenen. Ik backup m'n foto's en zoek nog wat dingen uit voor de komende dagen. Morgen moeten we er vroeg uit, rond 10 uur gaan we slapen.

De volgende dag staan we vroeg op en nemen afscheid, Rychlik moet werken. Ik kan zonder sleutel het pand uit dus ik doe het iets rustiger aan. Om 8 uur pak ik de tram richting station. Het regent nog steeds pijpenstelen, de Tsjechische "podzim" is tijdens m'n bezoek lang niet zo goed als de Poolse "jesień" ;) M'n volgende bestemming is in het zuiden van Tsjechië, niet zo heel ver van Praha.

61. Met een Rýchlik - tenminste nog een echte getrokken trein en niet zo'n gare CityElefant - zal ik mijn volgende bestemming bereiken: České Budějovice. Deze stad staat in het Duits bekend als Budweis en is tevens naamgever van één der grootste vloeibare rampen ter wereld. Budweiser heeft overigens weinig met České Budějovice te maken, ze hebben in de VS alleen de naam gejat. Het échte Budweiser is heerlijk, maar daar kom ik nog wel op terug.

Afbeelding
Rýchlik to České Budějovice at Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

62. De trein is nog niet zo vol, ik heb een coupé voor mezelf. Er rijdt grofweg elk uur een Rýchlik van Praha naar České Budějovice.

Afbeelding
Rýchlik Praha-České Budějovice interior by Timon91, on Flickr

63. Slechte foto, maar aan de andere kant van mijn trein komt er een echte ČD Railjet binnengereden, die met ingang van de nieuwe dienstregeling de EC's gaan vervangen op de route Praha-Wien-Graz. Nu worden ze schijnbaar ook al ingezet, maar heten ze nog gewoon EuroCity.

Afbeelding
ČD Railjet to Wiener Neustadt at Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

64. Deze rijdt naar Wiener Neustadt.

Afbeelding
ČD Railjet to Wiener Neustadt at Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

Op tijd vertrekken we, maar al gauw komt de conductrice langs om te vertellen dat er werkzaamheden zijn tussen Olbramovice en Tábor en dat we met de bus moeten. Godver, niet weer zo'n treinvervangende bus, als ik ergens wel een hekel aan heb.... Ik had het waarschijnlijk wel kunnen achterhalen als ik even op de website van de ČD gekeken had, maar laat dat een les voor de rest van de reis zijn. In Olbramovice staan er inderdaad bussen te wachten en al gauw vervolgen we onze weg richting het zuiden. Het is inmiddels alweer wat droger, dus dat is positief. Na een half uurtje in de bus bereiken we Tábor, waar er weer een trein staat.

65. De trein voor het laatste stuk naar České Budějovice.

Afbeelding
Rýchlik Praha-České Budějovice at Tábor train station by Timon91, on Flickr

66. Rýchlik František Křižík dus.

Afbeelding
Rýchlik Praha-České Budějovice interior by Timon91, on Flickr

67. Mijn coupeetje, dit keer met stoffen banken. Ik heb vanaf hier één coupégenoot, maar druk is het nog steeds niet.

Afbeelding
Rýchlik Praha-České Budějovice interior by Timon91, on Flickr

68. In een bocht. Zoals je kan zien is de spoorlijn enkelsporig.

Afbeelding
Rýchlik Praha-České Budějovice in southern Bohemia by Timon91, on Flickr

69. Ondanks de busrit bereiken we České Budějovice met slechts 10 minuten vertraging. Hier het station van České Budějovice na aankomst. Het is een mooi stationsgebouw, op de perrons is wel wat leven - ondanks dat de foto wellicht anders doet vermoeden.

Afbeelding
České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

70. Het vertrekbord in de stationshal. Ik dump m'n rugzak in een kluisje op het station, want die heb ik voorlopig niet nodig. Ik zal vanavond overnachten in České Budějovice, maar voor die tijd wil ik nog het 30 km verderop gelegen Český Krumlov bezoeken. In de stationshal haal ik ook wat lunch, die ik op het perron opeet.

Afbeelding
České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

71. Rechts de trein die weer zal terugrijden naar Tábor.

Afbeelding
České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

72. Een stoptrein staat te niksen.

Afbeelding
České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

73. Vanaf hier is het nog een uurtje in de richting van Nové Údolí (aan de Duitse grens) naar Český Krumlov. Elke twee uur rijdt er een trein heen die ook bij toeristen en dagjesmensen populair is.

Afbeelding
České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

We vertrekken met een paar minuten vertraging, aangezien we wel wachten op de licht vertraagde trein uit Tábor (Praha). De trein is redelijk gevuld, ik deel mijn vierzitter met een ouder Tsjechisch echtpaar. De man spreekt wat Duits, hij vertelt onderweg wat over de schitterende omgeving. Er zijn veel heuvels hier, enkele daarvan zijn hoger dan 1000 meter.

74. Na een ritje van een uur komen we aan op het schattige stationnetje van Český Krumlov. Samen met het Tsjechische echtpaar en nog een ouder Oostenrijks echtpaar dat een dagtrip maakt vanuit Wien lopen we richting het centrum.

Afbeelding
Český Krumlov train station by Timon91, on Flickr

Voor alle (38) foto's van Český Krumlov, zie hier. Een selectie is hieronder te vinden.

75. Het is ongeveer 20 minuten lopen van station naar centrum, inclusief een steile afdaling. Dit is vlak voor de afdaling, met een mooi uitzicht richting centrum.

Afbeelding
Český Krumlov seen from a distance by Timon91, on Flickr

76. Net in het centrum. Český Krumlov is een echt toeristenstadje, het valt vooral op hoeveel Aziaten er rondlopen.

Afbeelding
Latrán, Ceský Krumlov by Timon91, on Flickr

77. De grootste attractie van het stadje is het kasteel, voluit "Státní hrad a zámek Český Krumlov". Dit is de toren die op het kasteelterrein staat, naast het kasteel zelf. Het uitzicht van boven lijkt me wel gaaf, dus ik besluit naar boven te gaan.

Afbeelding
Státní hrad a zámek Český Krumlov by Timon91, on Flickr

78. Gekeken richting oosten. Het pleintje op de voorgrond is de ingang van het kasteelterrein.

Afbeelding
View from Státní hrad a zámek Český Krumlov by Timon91, on Flickr

79. Richting noorden. Achter de flats op de heuvel ligt het station.

Afbeelding
View from Státní hrad a zámek Český Krumlov by Timon91, on Flickr

80. Het kasteel zelf. Het echte centrum laat zich moeilijk fotograferen vanaf hier, gezien de grote hoeveelheid tegenlicht. Zie de foto's op Flickr voor het resultaat. Fotograferen is hier sowieso lastig, gezien de grote hoeveelheid selfiesticks die vermeden dienen te worden. Elke Aziaat lijkt er een te hebben.

Afbeelding
View from Státní hrad a zámek Český Krumlov by Timon91, on Flickr

81. Één plaatje dan. Op de voorgrond een brug over de Vltava (ja, dezelfde als die in Praha!), iets erachter het hoofdplein (náměstí Svornosti). Je hebt hierboven echt het gevoel in České Maduřodamé rond te lopen, eerlijk gezegd doet het me wel denken aan een mini versie van Praha.

Afbeelding
View from Státní hrad a zámek Český Krumlov by Timon91, on Flickr

82. Binnenplaatsje van foto 80, nu vanaf de andere kant gezien.

Afbeelding
Státní hrad a zámek Český Krumlov by Timon91, on Flickr

83. De brug van foto 81, vanaf een eilandje in de Vltava gezien.

Afbeelding
Vltava in Český Krumlov by Timon91, on Flickr

84. Schattig hoor, dat Český Krumlov. Zoals wel te verwachten was stikt het hier van de restaurants, cafés, hotels, wisselkantoren, museumpjes en souvenir- en antiekwinkeltjes.

Afbeelding
Vltava in Český Krumlov by Timon91, on Flickr

85. Doorkijkje in het centrum, richting kasteel.

Afbeelding
Narrow street in Český Krumlov by Timon91, on Flickr

86. Náměstí Svornosti, het centrale plein. Het is een rustpunt voor de vele tourgroepen en bovendien een handig oriëntatiepunt voor het centrum.

Afbeelding
Náměstí Svornosti, Ceský Krumlov by Timon91, on Flickr

87. Heel groot is Český Krumlov niet, met een paar uur ben je er wel doorheen. Met een ommetje loop ik terug naar het station. Hier het spoor wat zich in de heuvels een weg langs het stadje baant.

Afbeelding
Railway Nové Údolí-České Budějovice in Český Krumlov by Timon91, on Flickr

88. De straatzijde van het schattige stationsgebouwtje.

Afbeelding
Český Krumlov train station by Timon91, on Flickr

89. En de spoorzijde. Dit zou een prima plek voor een terras zijn, al zeg ik het zelf :mrgreen: Ik heb nog drie kwartier voor vertrek, bij de stationsbar aan de overkant van de straat drink ik een lokaal biertje, bij de Coop doe ik wat boodschappen.

Afbeelding
Český Krumlov train station by Timon91, on Flickr

90. Het Oostenrijkse echtpaar tref ik op het station weer, waar het inmiddels wel wat volk is. De trein komt op tijd opdagen en bestaat uit eenzelfde vehikel als op foto 74. Vol zit het niet, er zat bij aankomst nauwelijks iemand in.

Afbeelding
Train Nové Údolí-České Budějovice interior by Timon91, on Flickr

De rit verloopt rustig, tegen zessen arriveren we in České Budějovice, waar ik afscheid neem van de Oostenrijkers. Inmiddels is het al bijna donker en is het licht gaan regenen. Ik haal m'n rugzak uit het bagagekluisje en loop stevig door naar m'n hostel. In České Budějovice maak ik verder geen foto's, daar is het te donker en te regenachtig voor. M'n hostel zit boven een café, m'n dorm deel ik met een Duits stel uit Stuttgart. Bij een tof restaurant in de buurt eet ik een bord stevige goulash, uiteraard weggespoeld met een halve liter bier die door het restaurant zelf gebrouwen wordt. Op de terugweg loop ik nog een ommetje door het leuke centrum, tot het me te hard regent. Terug in de hostel duik ik beneden de kroeg in met de twee Duitsers en een hoop lokale Tsjechen. Het is een toffe avond en het bier (en een hoop sterke meuk) vloeit rijkelijk. Met de Duitsers en een groepje van vier Tsjechen (driemaal Ondřej, eenmaal Ondřa) gaan we nog naar een andere kroeg, waar het bier uiteraard ook zelf gebrouwen wordt. Dat uitgaan in České Budějovice bevalt me wel, om half 3 lig ik op bed. De volgende ochtend staat de wekker om kwart voor 7, dat is dan weer wat minder. Op dit punt pakken we in het volgende deel de draad weer op, nu is het wel weer mooi geweest. Hopelijk vonden jullie het wat, laat maar weten! Reacties zijn altijd welkom :)
Mijn Flickr account.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Milco »

Prachtig verslag weer, mijn complimenten! :) (y)

Tabor, Ceske Budejovice en Cesky Krumlov kan ik me nog wel herinneren van zo'n 6 jaar terug. :)
(Als Almeerder vind ik het ook leuk dat Ceske Budejovice een partnerstad is van Almere :mrgreen: )
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Obus »

Prachtig verslag. Ik ben nog nooit echt lang in Polen of Tsjechië geweest. Het oostblok trekt mij niet - maar je weet "wodkazuipië" zeer fraai te presenteren.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Daniel »

En weer zo'n prachtig verslag, 't houd maar niet op :P

Zaten nog wat herkenbare plaatjes ook tussen die uit Praag ondanks dat het liefst 14 jaar geleden is dat ik daar voor een werkweek van school geweest ben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Etienne »

Wederom een praachtig verslag :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Z2N »

Mooi verslag! De lokale slijter heeft op bestelling het Tsjechische Budweiser te bestellen, inderdaad vele malen beter.. :Y
Timon91 schreef: 19. Omdat ik toch wat extra tijd heb maar een paar plaatjes gemaakt, hier een nieuwe stoptrein die net aankomt.

Afbeelding
Local train at Łódź Kaliska train station by Timon91, on Flickr
Dit is toch een nieuwe Stadler Flirt?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Jef400 »

Prachtig verslag. Ik vind het leuk is een keer zelf wat te herkennen (Praag) op een van de foto's aldaar is ook een kopstationnetje te zien. Welke gebruikt wordt door voorstadstreinen. Dat is ook het station wat het dichtste bij het centrum ligt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door isadora »

Tja, wat moet je verwachten?
En al weer zo snel na die vorige twee, niet dat ik dat erg vind. :D

Top hoor. :pos:
Laatst gewijzigd door isadora op ma 01 dec 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Meltrain »

En weer een prachtig verslag. :pos:

Wel enkele vraagjes:
1) TLK en Rýchlik zijn zeker Pools resp. Tsjechisch voor InterCity?
2) Wat is een Stary Rynek?
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 01 dec 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Stefan »

Een Stary Rynek is een oude markt. :P

Overigens, bekende plaatjes weer.. Ik was gisteren nog in Praag. :mrgreen: En Warschau is ook echt weer een stad waar ik weer eens heen zou willen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Zugführer »

TLK = Twoje Linie Kolejowe en betekent volgens translate "Jouw spoorweg"? Er zijn in ieder geval ook gewoon intercity's in Polen
En de Rychlik lijkt een soort sneltrein te zijn, volgens http://www.eurail.com/trains-europe/tra ... h-republic. Een categorie lager dan de intercity in ieder geval

Leuk verslag weer trouwens *O*
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Timon91 »

Thanks voor de reacties! :D
Obus schreef:Prachtig verslag. Ik ben nog nooit echt lang in Polen of Tsjechië geweest. Het oostblok trekt mij niet - maar je weet "wodkazuipië" zeer fraai te presenteren.
Haha, daar zijn reisverslagen ook goed voor toch? Kun je er toch een impressie van meekrijgen :) Qua drank zit het inderdaad wel goed daar, al moet ik zeggen dat ze er in Tsjechië een stuk makkelijker mee omgaan dan in Polen. In Polen is het meestal verboden om in het openbaar te drinken bijvoorbeeld. Dit zal er ook wel mee te maken hebben dat Tsjechië meer een bierland is dan een sterkedrankland, zoals Polen, en dus het alcoholisme wat beter te handhaven is. Daarentegen is het bier in Polen wel beter, in mijn ogen ;)
Z2N schreef:Dit is toch een nieuwe Stadler Flirt?
Zou kunnen..... Ik heb wel iets gelezen over nieuwe Flirts in die regio, maar ik weet het niet zeker.
JeffreyMeijer schreef:Prachtig verslag. Ik vind het leuk is een keer zelf wat te herkennen (Praag) op een van de foto's aldaar is ook een kopstationnetje te zien. Welke gebruikt wordt door voorstadstreinen. Dat is ook het station wat het dichtste bij het centrum ligt.
Goed gespot, het was me zelf eerlijk gezegd nog niet opgevallen! Praha Masarykovo nádraží staat er ook nog op ja :) Ik heb het station nog nooit gebruikt, maar wie weet komt dat ooit nog ;)
Meltrain schreef: Wel enkele vraagjes:
1) TLK en Rýchlik zijn zeker Pools resp. Tsjechisch voor InterCity?
2) Wat is een Stary Rynek?
Je vragen zijn al beantwoord :) Nog één aanvulling: TLK stond tot een paar jaar geleden voor Tanie Linie Kolejowe, wat zoveel betekent als "Goedkope Spoorwegen". Voor zowel de TLK als de Rýchlik geldt in ieder geval dat ze tenminste één categorie lager zijn dan de hoogste categorie, wat in Polen de EIC is en in Tsjechië de SC (en de EC, voor conventionele treinen).
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door waldo79 »

Top :wink:
Ik wil niet al te belerend zijn, maar openbare dronkenschap lijkt me niet de bedoeling (ook niet in Tsjechië) :mrgreen:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door Timon91 »

Klopt helemaal, maar ik bedoel vooral dat ze er in Tsjechië wat chiller mee omgaan. In Polen resulteert een biertje drinken in het openbaar al op een boete (als je gepakt wordt natuurlijk), in Tsjechië is het prima zolang je geen overlast veroorzaakt ;)
Mijn Flickr account.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door marcel.nl »

Ik zie uit naar het volgende deel van de reis, chapeau
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De lange weg naar Perzië (3): Jesień en podzim [90]

Bericht door julsteren »

Ik had hem al op worldonrails gelezen :pos:

Nice Timon!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten