Pagina 1 van 1

De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [83]

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 17:11
door Timon91
Deel 1: Enschede-Stockholm-Rovaniemi
Deel 2: Rovaniemi-Tallinn-Riga-Warszawa
Deel 3: Warszawa-Łódź-Praha-České Budějovice-Český Krumlov

Tsjechië is het land waar we in deel 3 achtergebleven zijn, maar waar we niet lang meer zullen blijven. We zijn in de zuidelijke stad České Budějovice, de wekker is na een hele toffe avond net op een onchristelijk vroeg tijdstip afgegaan. In de hostel douche ik snel, pak m'n tas en ga bijtijds op stap. Ik loop flink door naar het station, het regent flink. Vandaag is een lange reisdag, dus wat betreft weer maakt het mij allemaal niet zo bijster veel uit. Rond achten ben ik op het station, waar ik voor m'n laatste kronen wat ontbijt en lunch haal. M'n eerste trein voor vandaag vertrekt om 08:12, richting het zuiden. Ik ga vandaag via Oostenrijk en Slovenië naar de Kroatische hoofdstad Zagreb. Een lange rit, maar in principe met twee overstappen (Linz-Villach) te doen. De Tauern-Karawankenroute ken ik echter wel en wil graag eens de route via Graz nemen. Aangezien ik toch de hele dag heb heb ik wel wat vrijheid, qua afstand is het immers niet extreem ver. De eerste trein is in ieder geval hetzelfde: naar Linz.

Van deze etappe zijn er ook weer een kaartje en een totaaloverzicht te vinden.

1. Goed, České Budějovice. Iets voor achten ben ik op het perron, over een paar minuten zal de eerste trein van vandaag uit Praha aankomen. Deze zal na een stop van 10 minuten voor een lokwissel doorrijden naar Linz, in Oostenrijk, zo'n 125 kilometer naar het zuiden. Per dag zijn er drie doorgaande treinen vanuit Praha die via České Budějovice naar Linz rijden en verder zijn er nog wat grensoverschrijdende stoptreinen tussen České Budějovice, Summerau en Linz.

Afbeelding
České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

2. Daar is hij al, mooi op tijd. De Tsjechische lok wordt hier in České Budějovice vervangen door een Oostenrijkse en het voorste rijtuig gaat eraf. De rest rijdt door als Rýchlik naar Oostenrijk.

Afbeelding
Train Praha-Linz at České Budějovice train station by Timon91, on Flickr

3. Mijn coupeetje. Druk is het niet, ik zal uiteindelijk de hele rit alleen blijven. De ramen kunnen niet open helaas, maar gezien het weer is dat ook niet zo'n ramp.

Afbeelding
Train Praha-Linz interior by Timon91, on Flickr

4. Het gangpad.

Afbeelding
Train Praha-Linz interior by Timon91, on Flickr

5. Rýchlik "František Antonín Gerstner" Praha-Linz dus.

Afbeelding
Train Praha-Linz interior by Timon91, on Flickr

6. We vertrekken op tijd. Vlak na vertrek worden we in drie talen welkom geheten, namelijk in het Tsjechisch, Oostenrijks-Duits en redelijk extreem Amerikaans-Engels. In Tsjechië stoppen we niet zo veel, slechts drie keer voor de grens. Het landschap is mooi, de spoorlijn is door de heuvels flink bochtig. Hier een matige sfeerimpressie door het raam.

Afbeelding
Landscape near České Budějovice by Timon91, on Flickr

7. De grens steken we ongemerkt over bij Summerau, een uitgestorven grensstation aan de Oostenrijkse zijde waar we na een korte stop weer gauw vertrekken. Vanaf hier rijdt de trein als stoptrein door naar Linz en stopt daarbij bij elk vogelnest. In de 70 minuten tussen Summerau en Linz Hbf worden er maar liefst 13 stops gemaakt, exclusief Summerau en Linz Hbf zelf.

Afbeelding
Summerau train station by Timon91, on Flickr

8. De rit verloopt weinig spectaculair, het weer verandert evenmin weinig. Linz Hbf bereiken we op tijd om 10:24. Hier had ik het plan om een REX naar Selzthal te nemen en dan vanaf daar door te steken naar Graz, maar - uiteraard - bleek de dag ervoor toen ik even op de ÖBB site keek dat er werkzaamheden waren en er op dat stuk geen treinen reden. In ieder geval wat geleerd van de ervaringen in Letland en Tsjechië! Er blijven dan twee alternatieven over: via Salzburg of via Wien. Salzburg kwam bij mij als eerste op, de Alpenroute Bischofshofen-Selzthal-Leoben leek me wel gaaf. De IC naar Salzburg vertrekt na een paar minuten vanaf het eilandperron naast het aankomstperron. Hier de trein uit Praha, vlak na aankomst te Linz Hbf.

Afbeelding
Train Praha-Linz at Linz Hbf train station by Timon91, on Flickr

IC "Jacques Lemans" van Wien Westbahnhof naar Villach Hbf komt op tijd opdagen, al snel snellen we naar het westen. Echter, onderweg bedenk ik me dat het misschien tóch leuker is om via Wien te gaan, aangezien ik de Semmeringroute nog nooit bereden heb en bovendien nog nooit in een Railjet gezeten heb. Een snelle blik in de European Rail Timetable - onmisbaar voor de interrailer - leert mij dat dat nog prima kan, dus ik stap in Wels alweer uit. Ik mis hier net de Westbahn richting Wien, anders had ik die nog wel geprobeerd. Het is koud en ik heb geen zin om hier meer te wachten dan nodig is, dus ik wacht gewoon op de eerstvolgende trein, die een half uur later gaat.

9. Het perron waar de IC naar Wien straks gaat vertrekken, op Wels Hbf.

Afbeelding
Wels Hbf train station by Timon91, on Flickr

10. Een Railjet snelt voorbij. IC's (en ICE's) stoppen wel in Wels, Railjets niet.

Afbeelding
Railjet at Wels Hbf train station by Timon91, on Flickr

De trein uit Klagenfurt komt op tijd opdagen en is redelijk gevuld. Ik deel m'n coupé met drie smartphoneverslaafde Oostenrijkse jongeren die in de rit tussen Wels en St. Pölten misschien 10 woorden uitwisselen onderling. Ik slaap nog een uurtje, het landschap is niet zo boeiend. Vanaf St. Pölten deel ik m'n coupé met Johannes, een Oostenrijker van middelbare leeftijd. We praten wat onderweg, het is een toffe kerel! Hij is onderweg naar een concert in Wien en gaat morgen met een vroege trein weer terug. Na aankomst op Wien Westbahnhof neem ik de metro richting Wien Meidling, een korte rit. Ik heb dan nog 45 minuten voor de eerste Railjet naar Graz vertrekt, dus ik besluit om eens een kijkje te nemen op het nieuwe Wien Hbf, een paar minuten verderop.

11. Het interieur van de rustige S-bahn die mij naar Wien Hbf brengt.

Afbeelding
S-bahn to Wien Hbf at Wien Meidling by Timon91, on Flickr

12. We komen aan op de ondergrondse perrons van Wien Hbf, ik heb zo'n 20 minuten hier om rond te kijken voor ik weer terug moet naar Meidling. Wien Hbf is vorig jaar al geopend voor regionaal verkeer, met ingang van de nieuwe dienstregeling zal ook het Fernverkehr hier gaan stoppen. Wien Westbahnhof zal nog wel het eindpunt blijven voor sommige langeafstandstreinen, maar het gros zal het Westbahnhof niet meer aandoen.

Afbeelding
Wien Hbf train station by Timon91, on Flickr

13. Het vertrekbord in de stationshal. Nu alleen nog regionaal verkeer dus. Internationale treinen zijn er overigens al wel, aangezien de stoptreinen naar Bratislava en Sopron hier ook vertrekken.

Afbeelding
Wien Hbf train station by Timon91, on Flickr

14. De brede tunnel.

Afbeelding
Wien Hbf train station by Timon91, on Flickr

15. Ik besluit om maar eens een roltrap omhoog te nemen en ........... verrek! De nachttrein Moskwa-Nice staat hier gewoon! Die zal hier wel een servicestop maken, maar het is wel heel toevallig dat ik die hier tegenkom, aangezien de trein maar één keer per week rijdt. De trein bestaat uit Russische slaaprijtuigen en een Pools restauratierijtuig.

Afbeelding
Train Moscow-Nice at Wien Hbf train station by Timon91, on Flickr

16. Moskwa-Nice dus :D

Afbeelding
Train Moscow-Nice at Wien Hbf train station by Timon91, on Flickr

17. Nog maar een keertje dan.

Afbeelding
Train Moscow-Nice at Wien Hbf train station by Timon91, on Flickr

Met de S-bahn keer ik terug naar Wien Meidling, wat tot de opening van het Hbf de Hbf-functie voor het Fernverkehr overneemt voor treinen naar het noorden en zuiden. In de praktijk komt dat neer op alles wat richting Tsjechië rijdt en alles wat over de Südbahn gaat. De Railjet richting Graz staat al klaar op Meidling als ik aankom en uiteraard zit die mutjemutjevol. Ik worstel me naar binnen, vind een staanplaats in het midden van een rijtuig en hoop maar dat er in Wiener Neustadt wat mensen uit gaan. Al gauw snellen we met 160 km/h richting Wiener Neustadt, een half uurtje verderop. Daar stapt inderdaad zo'n 70% van de reizigers weer uit, zodat ik een zitplek kan claimen - aan het raam gelukkig. Vanaf Wiener Neustadt is het niet ver meer naar de Semmeringbahn. Het is een mooie rit, ondanks dat het nog steeds regent. Door de vele bochten gaat het wel erg langzaam, vaak rijden we niet harder dan 60-70 km/h. Dat de ÖBB een groot voorstander is van de Semmeringbasistunnel kan ik me wel voorstellen, er kan op dat stuk veel tijdwinst behaald worden. De 109 km van Wiener Neustadt naar Bruck an der Mur duren bijna 2 uur.

18. Foto's maken onderweg is moeilijk, de ramen kunnen natuurlijk niet open. Dit plaatje is nog wel redelijk gelukt. Merk op dat het langzaamaan opklaart.

Afbeelding
View from the Railjet Wien-Graz at the Semmeringpass by Timon91, on Flickr

19. De rit naar Graz Hbf verloopt verder rustig, iets na half 5 komen we daar aan. Mijn eerste keer Railjet zit erop, ik vond het niet heel onprettig. Van buiten is de trein erg mooi, maar qua comfort zou het een stuk beter kunnen voor een trein met zo'n statuur. Voor de 2,5 uur van Wien naar Graz kan het nog wel, maar om Zürich-Budapest hier nou in af te leggen zou ik niet echt zien zitten... Het is inmiddels droog, warm en slechts een beetje bewolkt. De Semmeringpas was een duidelijke grens tussen goed en slecht weer.

Afbeelding
Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

Graz ken ik nog wel een beetje van vorig jaar, de supermarkt waar ik toen inkopen gedaan heb - op een kwartiertje lopen van het station - vind ik zonder moeite. Bij een dönertent in dezelfde straat eet ik een broodje döner, weggespoeld met een verrassend goed smakende Turkse frisdrank. In de krant die op tafel ligt lees ik dat er in Graz warmterecords gebroken zijn voor oktober, vorige week was het hier nog 27 graden! Ook nu is het boven de 20 graden, het doet me wel weer een beetje denken aan vorig jaar. Destijds waren de Alpen ook de grens tussen goed en slecht weer. Het was toen gewoonweg heet op de Balkan, in Novi Sad kroop het kwik toen eind oktober nog richting de 30 graden en ook in Graz was het nog prachtig weer. Ook zijn de mensen in Graz veel vriendelijker dan wat ik in andere delen van Oostenrijk heb ervaren. Andermaal kom ik tot de conclusie dat zowel qua weer als qua atmosfeer Graz echt het begin is van de Balkan :) De eerste Balkandöner is wat dat betreft een feit :mrgreen:

Na een leuk, kort gesprekje met de Turkse uitbater van de dönertent ga ik terug naar het station, waar ik een half uurtje voor vertrek van m'n volgende - en tevens laatste - trein van vandaag aankom.

20. Een Railjet richting Wien staat op het punt om te vertrekken.

Afbeelding
Railjet to Wien Meidling at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

21. De stoptrein uit Spielfeld-Straß, het dorpje op de grens met Slovenië. Dat is tevens de plek waar ik straks de grens zal oversteken.

Afbeelding
Regional train at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

22. Langzaam wordt het al donker.

Afbeelding
Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

23. Het vertrekscherm. Mijn trein, EuroCity "Croatia", komt uit Wien en is één van de slechts twee doorgaande langeafstandstreinen door Graz. De andere is EC "Emona", die van Wien via Graz naar Ljubljana rijdt. Het is eigenlijk vrij treurig dat er zo weinig langeafstandsverkeer is richting Slovenië, maar het is niet anders.

Afbeelding
Departure screen at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

24. EC "Transalpin" uit Zürich komt binnen. Deze EuroCity is net nieuw, hij rijdt pas sinds eind 2013. Behalve deze verbinding is er ook nog een directe nachttrein (EuroNight "Zürichsee") naar Zürich, welke ik vorig jaar genomen heb. De Transalpin bestaat uit Oostenrijkse rijtuigen en één Zwitsers 1e-klasse rijtuig.

Afbeelding
EuroCity “Transalpin” from Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr

Ook de Croatia komt op tijd opdagen uit Wien. Er staan aardig wat reizigers op de trein te wachten, ik claim een vierzitter in de Oostenrijkse Großraumwagen. Na Graz stopt de trein in Oostenrijk nog in Leibnitz en Spielfeld-Straß, een half uurtje ten zuiden van Graz. Onderweg stappen er al aardig wat mensen uit, in Spielfeld-Straß maken we een wat langere stop voor een lokwissel.

25. Het knusse stationnetje van Spielfeld-Straß. Vanaf Spielfeld-Straß rijden er behalve de twee EC's nog zeven stoptreinen per dag naar Maribor, dus heel penibel is het grensverkeer ook niet. Tot vorig jaar reden er ook nog een paar Sloveense Pendolino's door naar Spielfeld-Straß, maar inmiddels gebeurt dat niet meer.

Afbeelding
EuroCity “Croatia” Wien-Zagreb at Spielfeld-Straß train station by Timon91, on Flickr

26. De EuroCity van Wien Meidling naar Zagreb Glavni Kolodvor dus.

Afbeelding
EuroCity “Croatia” Wien-Zagreb at Spielfeld-Straß train station by Timon91, on Flickr

27. De trein bestaat uit zes rijtuigen, de versterkingsrijtuigen uit Wien zijn er in Graz al afgehaald. Er zijn drie 2e-klasse rijtuigen, twee 1e-klasse rijtuigen en een restauratierijtuig, allemaal ÖBB-rijtuigen. Rechts op de foto verlaat de stoptrein richting Bad Radkersburg het station. Bad Radkersburg ligt nog 40 minuten naar het oosten vanaf hier, veel verder kun je niet komen in het zuidoosten van Oostenrijk :P

Afbeelding
EuroCity “Croatia” Wien-Zagreb at Spielfeld-Straß train station by Timon91, on Flickr

28. Ik loop een rondje over het perron en zie dat er in het coupérijtuig nog wat lege coupeetjes zijn. Ik verhuis m'n rugzak die kant op, tot Maribor krijg ik nog gezelschap van een vriendelijke Sloveense Duitser die z'n vriendin in Graz heeft opgezocht. We praten wat tijdens de laatste 18 minuten naar Maribor. Graz-Maribor is slechts één uur, hier het station van Maribor.

Afbeelding
EuroCity “Croatia” Wien-Zagreb at Maribor train station by Timon91, on Flickr

29. Vanaf Maribor krijg ik gezelschap van een mooie jonge Sloveense, die haar ouders in Krško gaat opzoeken voor het weekend en in Maribor studeert (het is vrijdagavond). We praten veel onderweg, het is ruim een uur en drie kwartier naar Krško. Vanaf hier is het nog een klein kwartiertje naar het Sloveense grensoord Dobova.

Afbeelding
EuroCity "Croatia" Wien-Zagreb at Krško train station by Timon91, on Flickr

In Dobova komt de paspoortcontrole langs, Kroatië zit nog niet in de Schengenzone. Dit is pas voor het eerst dat ik deze reis de Schengenzone verlaat. De Kroatische grenspolitie, in persoon van Meneer Rakitić, komt mij controleren. Hij pakt m'n paspoort en begint te bladeren. Aangezien men op de Iraanse ambassade zo vriendelijk is geweest om het Iraanse visum op de eerste pagina van m'n paspoort te doen heeft hij die snel gevonden, en z'n gezicht betrekt:

"Ah, you been to Iran?"
"No sir, I'm going there now."
"Why you go to Iran?
"For tourism, I've heard that it's a beautiful country."
"Are you sure? I'm not so sure. Are you going to fight for IS?"
"No sir, IS has got nothing to do with Iran."
"Are you sure? I'm not so sure. Open your backpack!"

M'n rugzak wordt binnenstebuiten gekeerd, maar veel bewijs voor het feit dat ik een IS-strijder zou zijn kan Meneer Rakitić niet vinden. Hij begint te bellen met een collega, daarbij af en toe een vuile blik mijn kant op werpend. Een paar keer laat hij vallen: "You big problem, you no Croatia, Republika Hrvatska no". Een paar minuten later komt een collega voorbij lopen, vraagt iets en ik hoor een paar keer "Iran" vallen. De collega draait met z'n ogen, vindt dat Meneer Rakitić veel te moeilijk doet, grist mijn paspoort uit z'n handen, bekijkt het en gooit het met een knipoog terug naar mij. Meneer Rakitić loopt zonder gedag te zeggen met z'n staart tussen z'n benen weg. Goed, dit heb ik aan de Kroatische grens ook nog niet eerder ervaren :mrgreen: Een bloedmooie agente volgt nog, na het beleefd gevraagd te hebben krijg ik nog een stempeltje.

De rit naar Zagreb verloopt verder zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Sinds Kroatië bij de EU zit is er alleen nog een gezamenlijke grenscontrole in Dobova, in Savski Marof stoppen we niet eens. Zagreb Glavni Kolodvor wordt met 5 minuten vertraging bereikt, ik pin wat geld en begeef me dan richting hostel. Ik verblijf in dezelfde hostel als vorig jaar, zonder problemen vindt ik die na een kwartiertje stevig doorlopen. M'n kamergenoten zijn helaas vrij stil, saai en gekluisterd aan hun smartphone dus na een lekkere douche ga ik maar vroeg slapen.

De volgende ochtend slaap ik voor mijn doen uit en ga na een douche en een licht ontbijt op de kamer de stad in. Ik ben alleen in Zagreb om met een vriend te meeten die in de buurt woont, maar die moet vanochtend nog werken. Ik besluit om toch maar een rondje in het centrum te gaan lopen. Zagreb is zeker geen onaardige stad, maar wel een beetje klinisch. Het is mijn derde bezoek hier, vorige keer was ik hier ook al om die vriend op te zoeken. De 13 foto's van Zagreb die ik toch maar weer op Flickr gezet heb staan hier, een paar foto's zijn in het verslag opgenomen.

30. "Zagrebačka katedrala", ofwel de Kathedraal van Zagreb. Mooie kerk, dat zeker! Ook van binnen mag ze er zijn ;) Het is overigens aardig druk overal in het centrum, er zijn heel erg veel Aziatische toeristen met hatelijke selfiesticks. Later op de dag zou mijn vriend hier mij vertellen dat er vooral veel Koreanen zijn aangezien dat de manier van reizen voor Koreanen is: een Koreaanse reisboekenschrijver gaat ergens heen, schrijft er een boek over en geeft het uit in Zuid-Korea. Vervolgens wordt het boek veel gelezen en gaat heel het land die kant op :lol: Vandaar dus, nu is Kroatië aan de beurt ;)

Afbeelding
Zagrebačka katedrala, Zagreb by Timon91, on Flickr

31. Aan de rand van de hoge stad staat een torentje waar je op kan, het uitzicht vanaf daar is erg de moeite waard. Hier het uitzicht richting centrum en station. Het plein voor het station (Trg kralja Tomislava) is nog nét te onderscheiden, iets rechts van het midden.

Afbeelding
View over Zagreb by Timon91, on Flickr

32. De andere kant op gekeken, richting de heuvels en de St. Marcuskerk (Crkva svetog Marka). Het weer is zoals je ziet prachtig: volop zon en een graad of 22.

Afbeelding
View towards Crkva svetog Marka, Zagreb by Timon91, on Flickr

Na een leuk rondje wandelen haal ik wat dingetjes op in de hostel en begeef me dan richting het station, waar ik een half uurtje voor vertrek ben. Zodoende kan ik nog even wat halen voor de lunch. Aangezien mijn maat woont en werkt in Bjelovar hebben we daar afgesproken. Met de trein is het zo'n anderhalf uur (89 km) vanaf Zagreb, er rijdt ongeveer elke twee uur een trein heen.

33. Perron 1 en het grote vertrekbord. De sneltrein (Brzi) "Sava" uit Vinkovci wordt met 30 minuten vertraging verwacht, deze zal hierna nog doorrijden richting Ljubljana en Villach. Uiteindelijk zou ik de trein nog kruisen net buiten Zagreb Glavni Kolodvor, en hij zou Zagreb Glavni Kolodvor dus met een uur vertraging bereiken.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor train station by Timon91, on Flickr

34. Vanaf één van de kopspoortjes aan de zijkant van het perron staat de ICN richting Split klaar voor vertrek. Dit Duitse stoptreinmaterieel met kantelbaktechniek wordt gebruikt om het bochtige traject naar Split af te leggen. Helaas hebben de treinen nogal wat technische problemen, waardoor er slechts één trein per dag met dit materieel naar Split rijdt. Met de nieuwe dienstregeling zouden het er weer twee moeten worden. De nachttrein naar Split is inmiddels opgeheven, maar zal volgend jaar voor het zomerseizoen weer terugkeren.

Afbeelding
Train to Split at Zagreb Glavni Kolodvor train station by Timon91, on Flickr

35. Het dieseltje wat mij als "Ubrzani" (semi-sneltrein) naar Bjelovar gaat brengen. Na Bjelovar zal de trein nog verder rijden naar Kloštar. Rechts is er nog wat nachttreinmaterieel te zien van de HŽ.

Afbeelding
Train to Bjelovar and Kloštar at Zagreb Glavni Kolodvor train station by Timon91, on Flickr

36. Het interieur. Het zit niet onprettig :)

Afbeelding
Train Zagreb-Kloštar interior by Timon91, on Flickr

We vertrekken op tijd, de trein is redelijk gevuld. Zoals ik al zei kruisen we vlak buiten Zagreb Glavni Kolodvor de "Sava", die op weg naar Villach is. Twee jaar geleden nam ik deze trein de andere kant op, maar destijds ging deze na het Oost-Kroatische Vinkovci nog verder naar Beograd. Mijn trein naar Bjelovar zal eerst de hoofdlijn richting Koprivnica en Hongarije volgen tot Križevci, daarna buigen we af. Tot Križevci slaan we wat stations over. Deze hoofdlijn is recentelijk wat gemoderniseerd en de snelheid zit er dan ook goed in. In Križevci stoppen we paar minuten, daar keren we om. Daarna gaat het over de niet-geëlektrificeerde kedeng-kedeng Nebenbahn met maximaal 60-70 km/h, vele snelheidsbeperkingen en talloze mini-stationnetjes verder.

37. Het mooie landschap onderweg. De conducteur die de tickets komt controleren vraagt voor de duidelijkheid of ik écht naar Bjelovar wil, veel toeristen zullen er wel niet heen gaan.

Afbeelding
Landscape near Bjelovar by Timon91, on Flickr

38. Škrinjari, een gemiddelde halte onderweg op dit stuk. Deze lijn is schijnbaar zo onbelangrijk dat alle treintjes richting Bjelovar niet eens genoemd worden in de European Rail Timetable, die over het algemeen ook voor lokaal en regionaal vervoer wel redelijk compleet is.

Afbeelding
Škrinjari train station by Timon91, on Flickr

Bjelovar is met haar 40.000 inwoners de eerste grote plaats die we op deze zijlijn tegenkomen. De meeste reizigers stappen hier uit, mijn maat staat op het perron te wachten. Samen lopen we het centrum in.

39. Ulica Matice hrvatske loopt vanaf het station richting het een in een gridstructuur gebouwde centrum.

Afbeelding
Ulica Matice hrvatske, Bjelovar by Timon91, on Flickr

40. Ulica Petra Preradovića, een voetgangersstraat.

Afbeelding
Ulica Petra Preradovića, Bjelovar by Timon91, on Flickr

41. Een kerk aan Trg Eugena Kvaternika, in het midden van het centrum. Op dit plein ligt ook een park, wat gewoonweg Park Bjelovar heet.

Afbeelding
Trg Eugena Kvaternika, Bjelovar by Timon91, on Flickr

42. De plaats waar de markt gehouden wordt. Nu op zaterdag is het redelijk uitgestorven.

Afbeelding
Bjelovar market by Timon91, on Flickr

43. Vanaf de noordoostkant loopt er ook een voetgangersstraat richting het centrale plein, Ulica Frana Supila. Ook hier is het erg rustig, maar bij de terrasjes verderop zitten wel wat mensen. Wij gaan ook zitten voor een biertje en om wat bij te praten. Het is erg leuk eens hier rond te lopen :)

Afbeelding
Ulica Frana Supila, Bjelovar by Timon91, on Flickr

44. Het station aan de straatzijde, het wordt momenteel verbouwd. Hier staat de auto van m'n maat geparkeerd en gaan we over de weg verder.

Afbeelding
Bjelovar train station by Timon91, on Flickr

45. We rijden via een binnendoorroute door het mooie Kroatische platteland naar de hoofdweg richting Zagreb. Hier een stukje bos net buiten Klokočevac, waar de zijweg naar Stančići aftakt.

Afbeelding
On the road near Klokočevac, near Bjelovar by Timon91, on Flickr

46. Straatbeeld in een volgend dorpje.

Afbeelding
On the road near Bjelovar by Timon91, on Flickr

47. Bolč, met een mooi kerkje in het midden. Dit soort landschap is denk ik niet het beeld wat de meeste mensen aan Kroatië zal doen denken.

Afbeelding
View of Bolč, near Bjelovar by Timon91, on Flickr

48. Een nieuwe expresweg verbindt Cugovec met de A4, ooit wordt deze weg nog wel doorgetrokken richting Bjelovar - mijn maat merkt terecht op dat er in verkiezingstijd wel weer verder gebouwd zal worden.

Afbeelding
Expressway in northern Croatia by Timon91, on Flickr

49. Prachtige zonsondergang op de rondweg van Zagreb, nabij het vliegveld. Kroatië is overigens één van de weinige landen die in de afgelopen 10 jaar bij de EU gekomen zijn en op dat punt al een fatsoenlijk snelwegennet had.

Afbeelding
Sunset at the Zagreb ringroad by Timon91, on Flickr

50. Samobor is een klein stadje ten westen van Zagreb, vlakbij de Sloveense grens. Het is een lieflijk stadje en er zijn mede door de nabijheid van Zagreb altijd genoeg dagjesmensen te vinden. Hier lopen we een rondje, het is er best gezellig :)

Afbeelding
Samobor church by Timon91, on Flickr

51. Trg kralja Tomislava, het hoofdplein van Samobor. Veel terrasjes hier :)

Afbeelding
Trg kralja Tomislava, Samobor by Timon91, on Flickr

52. We besluiten om wat te gaan eten, vlakbij zit er schijnbaar een erg goed steakrestaurant. Het is een mooie tent met redelijk wat klandizie. De steaks zijn inderdaad fantastisch! Hier vertoeven we nog een paar uur en praten veel.

Afbeelding
Steak house, Strmec by Timon91, on Flickr

Vanaf Strmec, waar het steakhouse ligt, is nog het een minuut of 20 naar het centrum van Zagreb, waar ik weer afgezet word na een hele toffe dag :D Lang leve de Balkangastvrijheid :) Terug in het hostel blijkt dat iedereen uit mijn achtpersoonskamer uitgecheckt is en is er een groep Erasmusstudenten ingecheckt. Het is een gemengde groep die in Slovenië een Erasmusprogramma volgen. Ze zijn nu op een weekendtrip met de auto en zijn van plan om in twee-en-een-halve dag Postojna, Rijeka, Krk, Plitvička Jezera, Zagreb en Maribor te bezoeken. Nu reis ik af en toe wel wat snel, maar dit gaat ook mijn pet wel te boven :mrgreen:

Ik bedank vriendelijk voor het aanbod om mee te gaan de stad in, ik heb niet zoveel zin om nog flink los te gaan vanavond. Na wat gepraat te hebben gaat de groep de stad in, ik duik om half 12 m'n bed in. De volgende ochtend sta ik iets na negenen op, douche, pak m'n tas en vertrek. Op het station haal ik wat als ontbijt en lunch en haal ook nog wat te drinken voor onderweg. In een naburig winkelcentrum lukt het om nog wat kuna's ("kuna" betekent overigens steenmarter, voor alle Heraclesfans hier :mrgreen:) terug te wisselen naar $10. Om half 11 sta ik op het perron, waar mijn volgende trein gaat komen. Om kwart voor 11 moet de EuroNight uit Zürich aankomen, die één rijtuig bij zich heeft voor Beograd. In Villach wordt de trein nog versterkt met nog een paar rijtuigen voor Beograd, in Zagreb worden de Kroatische nachttreinrijtuigen afgekoppeld. M'n trein staat met 5 minuten vertraging aangekondigd, dus dat is nog wel te overzien. Vanaf hier is het mijn plan om Servië een keer over te slaan en in één keer door te gaan naar Griekenland, om daar Thessaloniki en eventueel Athina te bezoeken. Daarvoor is echter een overstap in Beograd noodzakelijk, en de tijd daarvoor bedraagt slechts 73 minuten. Aangezien er maar één trein per dag rijdt van Zagreb naar Beograd en er ook maar één trein is van Beograd naar Thessaloniki is er wel enige punctualiteit vereist, dus ik houd er al wel rekening mee dat het niet gaat lukken....

53. ....en ja, het blijft de Balkan, dus 5 minuten voor de geplande aankomsttijd valt de "5" weg en wordt deze vervangen door een "120". Nou ja, ik weet in ieder geval meteen dat ik Athina uit m'n hoofd kan zetten, het zou toch al redelijk krap gaan worden. Veel keuze behalve wachten heb ik niet, ik lees flink door in m'n reisboek. Het is zonnig en warm, dus onprettig wachten is het niet.

Afbeelding
Zagreb Glavni Kolodvor train station by Timon91, on Flickr

De trein komt met 110 minuten opdagen uit Zürich, het is aardig druk bij het instappen. Ik vind een lege tweezitter zonder plaatsreservering, verder is het rijtuig redelijk gevuld. Met 114 minuten vertraging vervolgen we onze weg naar het oosten. Ik merk al gauw dat de tweezitter aan de overkant van het gangpad en de volledige rij achter mij worden bezet door een groep van 5 Duitsers, met wie ik al gauw aan de praat raak. Het zijn DB-medewerkers uit München van tussen de 25 en 30 jaar oud en ze zijn op hun jaarlijkse "week zonder vrouw/vriendin"-reisje. Het bier vloeit dus al snel, de shotjes ("Schnäppi?" - "Lecker!") ook. Zo'n 15 minuten na vertrek heb ik al door dat de vertraging nog verder gaat oplopen, aangezien we de Sava oversteken - iets wat pas bij Beograd hoort te gebeuren. Inderdaad worden we omgeleid over de goederenspoorlijn die aan de oostkant langs Zagreb gaat, bij Velika Gorica voegen we in op de hoofdlijn richting de Bosnische grens. Zie hier voor een kaartje van de spoorlijnen rond Zagreb. We kachelen rustig verder richting Sisak, bij Sunja buigen we weer af op een spoorlijn richting Novska, waar we weer bij de hoofdlijn richting het oosten van Kroatië uitkomen. Ondertussen praten, drinken en lachen we vrolijk verder. Het zijn hele toffe lui en ze vertellen dat ze in Beograd een kamer hebben gereserveerd in een hostel voor zes personen, aangezien ze oorspronkelijk met z'n zessen zouden zijn. Nummer zes moest echter op het laatst afhaken voor deze trip en zodoende zeggen ze al dat ik wel met hun mee kan als ik m'n aansluiting niet haal. De omleiding is natuurlijk niet bevorderlijk voor de vertraging, dus daar ga ik al wel van uit. Foto's maak ik onderweg genoeg, inclusief een hele hoop groepsselfies (sta ik ook eens op de foto :lol:) die al snel omgedoopt worden in "serbi's" :mrgreen:

54. Zowaar trof ik in de fotomap ook nog een foto aan van het Slavonische landschap, tussen Nova Gradiska en Nova Kapela.

Afbeelding
Slavonian landscape seen from the train Zürich-Beograd “Alpine Pearls” by Timon91, on Flickr

55. De CTA in Slavonski Brod. Aangezien deze foto om 17:17 uur is gemaakt klopt er geen biet van de getoonde vertraging daar, want die bedraagt inmiddels 173 minuten.

Afbeelding
Train “Alpine Pearls” Zürich-Beograd at Slavonski Brod train station by Timon91, on Flickr

56. In Vinkovci stapt de Kroatische grenspolitie in, maar die controleren lang niet zo streng en irritant als hun collega's in Dobova. De Servische controle vindt plaats in Šid - spreek uit als "shit", maar dan met een lange "i" ;) - en ook de politie daar vindt het allemaal wel best. Een "serbi" nemen met de grenspolitie mag niet en de vriendelijke agent slaat met spijt een biertje af: "ik zou er graag een willen, maar als m'n chef dat ziet....".

Afbeelding
Train “Alpine Pearls” Zürich-Beograd at Šid train station by Timon91, on Flickr

57. Het Šidgebouw van het Šidstation. Bier verkopen ze in het stationsgebouw helaas niet. Šid.

Afbeelding
Šid train station by Timon91, on Flickr

58. De drankvoorraad is nog niet helemaal op gelukkig, dus het blijft gezellig. In Sremska Mitrovica raken we de locomotief kwijt, dus hier staan we wel even. Gelukkig is hier wel bier te krijgen in het stationsgebouwtje. Hier station Sremska Mitrovica waar verder weinig gaande is.

Afbeelding
Train “Alpine Pearls” Zürich-Beograd at Sremska Mitrovica train station by Timon91, on Flickr

59. De andere kant op gekeken. De trein bestaat hier nog uit drie rijtuigen, een restauratierijtuig is er helaas niet. Na een stop van 20 minuten is er weer een motorvehikel gevonden en vervolgen we onze expeditie.

Afbeelding
Train “Alpine Pearls” Zürich-Beograd at Sremska Mitrovica train station by Timon91, on Flickr

60. Het interieur van het Servische rijtuig. De stoelen zijn vrij comfortabel, het is prima uit te houden. Heel druk is het niet meer, maar luchtvervoer is het zeker niet.

Afbeelding
Train “Alpine Pearls” Zürich-Beograd interior by Timon91, on Flickr

Om tien voor half tien rollen we dan eindelijk met 5 km/h Beograd in, met een vertraging van 230 minuten - bijna vier uur dus. De "Hellas-Express" is natuurlijk al lang vertrokken, dus ik haal een reservering voor morgen en ga dan met de heren mee richting hun hostel. Het blijkt hetzelfde hostel te zijn als waar ik twee jaar geleden overnachtte, meteen aan de overkant van het station. Na ons geïnstalleerd te hebben in de kamer gaan we er weer op uit, op een terrasje in het centrum drinken we wat. Bij een gezellige dönertent op straat wordt er nog een afsluitende (gigantische) ćevapčići gegeten. We proberen tevergeefs nog wat bier te halen bij een supermarkt, maar na 10 uur mag er geen alcohol meer verkocht worden. Tegen enen zijn we terug in de hostel en gaan we pitten.

Buiten is het 's ochtends flink rumoerig en ook is het vrij vroeg licht, dus heel lang slapen we niet uit. Na een koude douche pakken we de tassen in en gaan op stap. De heren gaan vanavond met de nachttrein naar Sofia, dus ook zij vertrekken vandaag uit Beograd. We hebben dus nog de hele dag samen in Beograd, de foto's (38) van het dagje Beograd zijn hier te vinden.

61. Vanuit de hostel hebben we een mooi uitzicht op het station, wat in een nog slechtere staat verkeert dan in voorgaande jaren.

Afbeelding
View of Beograd train station by Timon91, on Flickr

62. De tassen geven we af bij het bagagedepot op het station, bij het naburige busstation vinden we een eettentje voor ontbijt. Behalve ćevapčići en vergelijkbare dingen hebben ze weinig, maar goed, we hebben wel honger. Om de dag maar meteen goed te beginnen wordt er ook maar meteen wat Jelen besteld, het gigantische ontbijt wordt afgesloten met een šljivovica (шљивовица), daarna gaan we op stap.

Afbeelding
Jelen Pivo, Beograd by Timon91, on Flickr

63. De hostel, op de 6e verdieping van het gebouw aan de overkant van het station.

Afbeelding
Hostel, Beograd by Timon91, on Flickr

64. De voorkant van het stationsgebouw. Ondanks dat het station en de Servische spoorwegen in het algemeen in een uiterst deplorabele staat verkeren blijft Beograd toch wel één van de meest gezellige stations van Europa :)

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

65. We pakken een tram richting het fort, maar degene die ons de tram in wees had volgens mij ook geen idee welke tram waar heen ging, want we komen in Novi Beograd uit.

Afbeelding
Novi Beograd by Timon91, on Flickr

66. Met een overvolle bus gaan we terug de Sava over, vanaf hier gaan we te voet verder langs de rivier.

Afbeelding
Sava riverside, Beograd by Timon91, on Flickr

67. Het einde van de Sava (links), die hier in de Donau stroomt. Het land rechts op de foto is overigens niet het vasteland, maar een eiland in de Donau. De hoofdstroom van de Donau ligt aan de andere kant daarvan en is wel wat breder.

Afbeelding
Confluence of Sava and Danube, Beograd by Timon91, on Flickr

68. De havenspoorlijn die parallel aan de rivieroever loopt, op de achtergrond is Kalemegdan zichtbaar.

Afbeelding
Port railway, Beograd by Timon91, on Flickr

69. Mooi kerkje bij het beklimmen van de heuvel.

Afbeelding
Kalemegdan, Beograd by Timon91, on Flickr

70. De confluentie van de Sava en de Donau zoals op foto 68, maar dan van bovenaf gezien.

Afbeelding
View from Kalemegdan, Beograd by Timon91, on Flickr

71. Pobednik, een oorlogsmonument in het fort. Je hebt hier een mooi uitzicht over de Sava en Novi Beograd.

Afbeelding
View from Kalemegdan, Beograd by Timon91, on Flickr

72. Een mooie verzameling tanks. Het militaire museum van Servië ligt hier vlakbij, dat heb ik twee jaar geleden al bezocht.

Afbeelding
View at Kalemegdan, Beograd by Timon91, on Flickr

Één van de Duitsers moet morgen werken, dus moet nu alweer terug naar huis. Hij heeft vanmorgen al een prijs afgesproken met een taxichauffeur voor de rit naar het vliegveld en belt hem nu op. Na een minuut of 10 komt hij opdagen en nemen we afscheid van elkaar, hij gaat met het vliegtuig terug naar huis.

73. Kneza Mihaila, de hoofdstraat die door het centrum loopt en bij het fort eindigt. Het is gezellig druk hier :)

Afbeelding
Kneza Mihaila, Beograd by Timon91, on Flickr

74. Deze reclamezuil is al een tijdje niet opgeruimd :lol:

Afbeelding
Kneza Mihaila, Beograd by Timon91, on Flickr

75. Храм светог Саве, de kathedraal van de heilige St. Sava, een betrekkelijk nieuwe kathedraal aan de zuidoostkant van het centrum. Van binnen is deze overigens lang niet zo mooi als van buiten.

Afbeelding
Храм светог Саве, Cathedral of St. Sava, Beograd by Timon91, on Flickr

76. Langzaamaan is het alweer tijd om terug te gaan naar het station. Onderweg passeer je dan het voormalige defensieministerie van Joegoslavië, wat door de NAVO is gebombardeerd en om onduidelijke redenen er nog steeds zo bij ligt. Een bizar en indrukwekkend gezicht blijft het in ieder geval wel.

Afbeelding
Yugoslav Ministry of Defence, Beograd by Timon91, on Flickr

77. Servië en Rusland zijn bondgenoten, dat blijkt al de hele dag maar het is nu pas voor het eerst dat ik het even aanstip. Putin is vrijwel overal aanwezig, bij elk kioskje kun je zijn boek "Mijn Rusland" kopen, wat uiteraard ook vertaald is in het Servisch. Op het Kalemegdan zijn we al doodgegooid met Putin souvenirtjes en t-shirts met "Servië en Rusland, voor eeuwig vrienden" en vergelijkbare teksten. Dit billboard met een Gazpromreclame is er ook een sprekend voorbeeld van, behalve dat deze nog net geen portret van Putin bevat. Servië lijkt in ieder geval verder weg dan ooit van de EU. Later op de reis hoorde ik bijvoorbeeld ook over een groepje reizigers die aan de Montenegrijns-Servische grens teruggestuurd werden naar Montenegro omdat ze in Kosovo geweest waren, iets wat als het goed is ook al een paar jaar niet meer gebeurd is.

Afbeelding
Serbia and Russia promotion, Beograd by Timon91, on Flickr

78. De zijkant van het station, met ernaast een billboard over een modern Beograd. Moderniteit en vergane glorie naast elkaar, laten we maar zeggen. Op de voorgrond tuft er een door Japan gedoneerde bus voorbij.

Afbeelding
Beograd train station by Timon91, on Flickr

79. Een oude locomotief bij het station. Bij het station van Beograd vraag je je eigenlijk af wat er nou tentoongesteld wordt als spoorweghistorie: deze lokomotief of de rest van het station?

Afbeelding
Old steam engine at Beograd train station by Timon91, on Flickr

80. We lopen de perrons op om wat treintjes te kijken. Mijn trein staat ook al klaar, die gaat over ruim een uur vertrekken. Direct rechts de Macedonische couchette waarin ik tot Thessaloniki zal vertoeven.

Afbeelding
”Hellas Express” to Thessaloniki at Beograd train station by Timon91, on Flickr

81. De sporen hier zijn net zo vlak als de grafiek met inflatiecijfers van een gemiddeld Afrikaans land... niet zo gek dat er met maximaal 5-10 km/h het station in en uit gereden kan worden. Rechts staat de enige overgebleven trein naar Montenegro, door de overstromingen van eerder dit jaar is er nog steeds een omleiding via Kraljevo wat de reistijd aanzienlijk verlengt. De reis Beograd-Bar, die vlak na opening van de spoorlijn in de jaren 70 zo'n 7 uur duurde, duurde voor de overstromingen een uur of 11 en gaat momenteel vanwege de omleiding in net iets minder dan 16 uur. Te lang voor een dagtrein, dus is alleen deze nachttrein nog over.

Afbeelding
Night train to Bar at Beograd train station by Timon91, on Flickr

82. Een trein die net aangekomen is, waarschijnlijk uit het noorden (Subotica, Novi Sad).

Afbeelding
Local train, Beograd train station by Timon91, on Flickr

83. De trein naar Montenegro (rechts) is in ieder geval redelijk gevuld, bovendien is het een lange trein die een aantal slaaprijtuigen en ook een restauratierijtuig meevoert. Autowagons zijn ook aanwezig, maar deze worden met slechts één auto naar Montenegro gereden.

Afbeelding
Night train to Bar at Beograd train station by Timon91, on Flickr

Wij zoeken een terrasje op in de hoek van het stationsgebouw, waar ze behalve ćevapčići weinig opties op het menu hebben. Nou ja, we zijn toch al zo goed bezig :P De Nikšićko smaakt in ieder geval goed bij de zoveelste Balkandöner. Van m'n laatste Dinars haal ik nog wat te eten en te drinken voor onderweg. Het laatste biertje samen smaakt goed, een minuut of 20 voor vertrek rekenen we af en begeef ik me naar het perron. De Duitsers gaan even mee, bij de trein zeggen we gedag. Zij gaan nog een terrasje opzoeken voor de laatste uurtjes Beograd, ik zoek m'n coupé op. In het volgende deel reizen we met de "Hellas-Express" naar Griekenland en daarna verder, voor nu is het wel weer mooi geweest :P Hopelijk vonden jullie het wat, laat het maar weten. Reacties zijn in ieder geval altijd welkom! :D

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 17:44
door Z2N
Prachtig! _O_

Is er een bepaalde reden voor dat er na tienen geen alcohol meer verkocht wordt in Servië?

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 17:56
door Etienne
Het gaat maar door met de prachtige verslagen. *O* *O*

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 17:58
door waldo79
Mijn complimenten, Timon :pos:
Die kerken, waarnaar je wijst in Kroatië, komen vrij algemeen voor in Midden-Europa. In Zuid-Duitsland en Oostenrijk zie je ook :Y

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 18:03
door marcel.nl
boeiend verslag weer, dank je

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 19:17
door Milco
Weer zo'n prachtig verslag! *O* *O*

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 20:10
door Jef400
Het is en blijft een genot om naar je verslagen te kijken.

Die Baureihe 612 treinen worden trouwens voornamelijk ingezet als RE (Sneltreinen) en zijn in het verleden ook ingezet geweest in de IC Dresden-Nürnberg ;)
Maar dat doet niets af aan de indrukwekkendheid van dit geweldige verslag.

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 21:00
door flipje
Complimenten Timon, was weer een feest om je verslag te mogen lezen!

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 22:13
door isadora
Ik wist het, ik wist het,.....Sinterklaas vergeet me echt niet!!!!! :pos:

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 22:18
door Daniel
En weer zo'n prachtig verslag :pos: Toch knap hoor, hoe je het voor elkaar krijgt al die verslagen zo boeiend te schrijven :)

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 23:10
door AppleMoose
Prachtig verslag weer :pos:

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 00:01
door Cookie
Wederom een erg mooi verslag! :pos:

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 08:39
door Obus
Wederom een prachtig verslag! :pos:
Ik vraag me wel af waarom je eerst naar Graz bent gereisd met de Railjet, terwijl je ook nog even in Wenen had kunnen blijven voor de Eurocity? Dan had je nog wat van Wenen kunnen zien (en die stad is niet verkeerd)!

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 09:14
door Timon91
Thanks iedereen voor de toffe reacties, wederom! :D
Z2N schreef:Is er een bepaalde reden voor dat er na tienen geen alcohol meer verkocht wordt in Servië?
Geen idee, maar het zal wel met overlast te maken hebben ofzo. In restaurants en cafés verkopen ze het wel, in supermarkten niet.
JeffreyMeijer schreef:Die Baureihe 612 treinen worden trouwens voornamelijk ingezet als RE (Sneltreinen) en zijn in het verleden ook ingezet geweest in de IC Dresden-Nürnberg ;)
Bedankt voor de aanvulling ;)
Obus schreef:Ik vraag me wel af waarom je eerst naar Graz bent gereisd met de Railjet, terwijl je ook nog even in Wenen had kunnen blijven voor de Eurocity? Dan had je nog wat van Wenen kunnen zien (en die stad is niet verkeerd)!
Het regende als de ziekte in Wien, bovendien had ik nog nooit in een Railjet gezeten ;) Daarnaast had ik ook niet zoveel tijd dat ik nou ook nog wat van de stad had kunnen zien (waar ik overigens al een paar keer geweest ben). Genoeg redenen dus ;) Graz Hbf is ook een veel fijner station dan het drukke en overbelastte Wien Meidling.

Re: De lange weg naar Perzië (4): Balkanzon en Serbidöner [8

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 15:28
door Meltrain
Wederom een fantastisch verslag. :pos:
Wel gek dat Athene als "Athina" wordt geschreven / uitgesproken. In het Grieks is het Αθήνα, dus zou het "Athèna" moeten zijn.