Pagina 1 van 1

Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen [16]

Geplaatst: ma 22 dec 2014, 23:53
door Daniel
Gezien de diverse wijzigingen die op dat moment nog in aantocht waren in de Drechtsteden maakte ik op 6 december eens een rondje door die voor mij toch wel wat bekendere regio. In deze reportage dus een verzameling van door de bus verlaten trajecten tot slechts wat gevallen waar het lijnnummer zou wijzigen.

We beginnen in Zwijndrecht waar de lijnen 11 en 12 een iets korter rondje door de wijken ten zuiden van het spoor zijn gaan rijden. Op de Admiraal de Ruyterweg komen lijn 11 en 12 zodoende niet meer...
Afbeelding
Arriva 6271 - Zwijndrecht, Admiraal de Ruyterweg

De Merellaan maakt weliswaar nog altijd deel uit van de route van lijn 11, maar nu die lijn vanuit Dordrecht gereden wordt zal een Ambassador er niet snel meer op te zien zijn...
Afbeelding
Arriva 8054 - Zwijndrecht, Merellaan

Met de inkorting tot Zwijndrecht van de lijnen 11 en 12 viel een gaatje in het lijnennet in de Volgerlanden. De route van lijn 11/12 over de Sophialaan wordt zodoende nu bediend door lijn 21 die voor liefst één halte een behoorlijke slinger maakt in die wijk...
Afbeelding
Arriva 6207 - Hendrik-Ido-Ambacht, Sophialaan

Naast de frequentieverhoging door het opheffen van lijn 188 werd lijn 88 in Hendrik-Ido-Ambacht ook strakgetrokken om een snellere verbinding naar Rotterdam te bieden. De route via de Pompe van Meerdervoortsingel verviel hierdoor voor deze lijn...
Afbeelding
Arriva 6283 - Hendrik-Ido-Ambacht, Pompe van Meerdervoortsingel

En ook op de Antoniuslaan komt lijn 88 door deze strakgetrokken route niet langer...
Afbeelding
Arriva 8054 - Hendrik-Ido-Ambacht, Antoniuslaan

Helemaal busloos werd deze lus echter niet op 14 december jl., lijn 92 bleef er namelijk gewoon rijden...
Afbeelding
Arriva 8026 - Hendrik-Ido-Ambacht, Antoniuslaan

Met de inkorting van beide lijnen kwam er ook een einde aan de aparte situatie dat lijn 11/12 een aanzienlijk stuk in twee richtingen reed, waarbij in de ene richting als lijn 11 en in de andere als lijn 12 werd gereden. Lijn 11 is hier op weg naar Dordrecht en heeft net het busknooppunt van Hendrik-Ido-Ambacht aan de Hoge Kade verlaten...
Afbeelding
Arriva 6207 - Hendrik-Ido-Ambacht, Hoge Kade

Na heel wat jaren kwam er de 14de december ook een einde aan grote bussen over de Veersedijk. Een aanzienlijk deel van die dijk werd overigens al in 2003 verlaten door de bussen die voortaan door de Volgerlanden gingen rijden...
Afbeelding
Arriva 6206 - Hendrik-Ido-Ambacht, Veersedijk

De volgende foto heeft dan weer niks met wijzigingen te maken. Het is echter altijd weer een beetje van het overige verkeer afhankelijk hier, dus maar weer eens een poging gewaagd tot een busplaatje op de Brug over de Noord. Met succes al zeg ik het zelf :) Als je dat zo ziet zou je toch niet zeggen dat ooit de A15 over deze brug liep...
Afbeelding
Arriva 8052 - Hendrik-Ido-Ambacht, Brug over de Noord

Verder naar de andere kant van de Noord: in Papendrecht rijden lijn 14 en 15 nu weer als ringlijn. Het lijnnummer 14 komt dus in deze richting niet meer voor op de Jan Steenlaan...
Afbeelding
Arriva 6211 - Papendrecht, Jan Steenlaan

En het mag dan op de foto niet te zien zijn, maar lijn 15 komt ook niet meer aan deze kant van de Platanenlaan...
Afbeelding
Arriva 6264 - Papendrecht, Platanenlaan

Tussen Sliedrecht en Papendrecht wisselden lijn 13 en 87 van route. Zodoende komt lijn 13 nu niet meer over de Noordkil...
Afbeelding
Arriva 6267 - Papendrecht, Noordkil

...en lijn 87 niet meer over de Ouverture...
Afbeelding
Arriva 8052 - Sliedrecht, Ouverture

Jammergenoeg was de trein vertraagd, want anders had ik hier precies een mooi kruisinkje op de foto gehad. Lijn 13 is hier zojuist vertrokken van de halte bij station Sliedrecht Baanhoek...
Afbeelding
Arriva 6236 - Sliedrecht, Sonate

In Dordrecht viel op 14 december wederom het doek voor de bediening van haltes Merwehal en Arriva Baanhoekweg. Wederom, want bij de komst van Arriva in 2007 werd dit trajectdeeltje ook al opgeheven. Toen kwam het al erg snel weer terug op maandag t/m zaterdag overdag, maar nu wordt het dan weer opgeheven.
Afbeelding
Arriva 5420 - Dordrecht, Baanhoekweg

Op de laatste foto is zowel de oude als nieuwe route van lijn 4 te zien. De bus halteert hier bij de inmiddels in de richting Staart vervallen halte Rivierenplein. Tegenwoordig wordt geen slingertje van de Volkerakweg naar de Wielingenstraat meer gemaakt, maar gaat het over de Hunzeweg en de Baanhoekweg naar de Grevelingenweg waarvandaan aan de terugrit wordt begonnnen via de rest van de Merwedepolder.
Tenminste, als de gemeente z'n werk gedaan heeft want nu is er nog een omleiding omdat er wat betonnen paaltjes en een lichtmast in de weg staan...
Afbeelding
Arriva 5415 - Dordrecht, Wielingenstraat

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 08:23
door isadora
Mooie prenten, maar lelijke bussen. :pos:

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: di 23 dec 2014, 09:10
door nvdw
Daniel schreef:Als je dat zo ziet zou je toch niet zeggen dat ooit de A15 over deze brug liep...
De brug over de Merwede bij Gorinchem is net zo breed (smal?) en daar moet ook een snelweg overheen. Kan net... :/

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 12:20
door Michael
Leuke foto's :pos:

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 13:59
door Milco
Ik had de foto's al op je site bekeken, maar leuke foto's! Vooral die bij de brug en de foto van daarboven. :)

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 14:32
door Anne
Ik ben niet zo van busfoto's maar jouw verslagen zijn wel steeds mooie foto's waar de bus goed in de omgeving is te zien (en de bus toch niet te ver weg staat).
nvdw schreef:
Daniel schreef:Als je dat zo ziet zou je toch niet zeggen dat ooit de A15 over deze brug liep...
De brug over de Merwede bij Gorinchem is net zo breed (smal?) en daar moet ook een snelweg overheen. Kan net... :/
Merwedebrug in de A 27 is breder dan de brug over de Noord. Bij de A27 is er nog een middenberm en zijn de rijstroken wel wat smaller maar nog voldoende breed om in te halen (alleen niet bij echt brede vrachtauto's). Bij de Noord was geen middenberm en echt smalle rijstroken.

En er waren meer van die echt smalle bruggen in snelwegen.
De oude Moerdijkbrug; die is hergebruikt bij Spijkenisse en Keizersveer (in de A27 per rijrichting nu een brug).
De huidige brug bij Dordrecht als onderdeel van de A16.

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 14:52
door Suus
De Lekbrug bij Vianen en de oude Waalbrug bij Zaltbommel waren ook niet al te breed :X

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: wo 24 dec 2014, 18:15
door Daniel
De Lekbrug bij Vianen was nog smaller dan die over de Noord volgens mij als ik 't goed heb bekeken bij diverse passages over de naastgelegen nieuwe Lekbrug. De brug over de Oude Maas bij Dordrecht moet haast wel ongeveer even breed zijn. Net als de brug over de Noord heeft die namelijk één rijstrook per richting en een busbaan in het midden.
Milco schreef:Ik had de foto's al op je site bekeken, maar leuke foto's! Vooral die bij de brug en de foto van daarboven. :)
Dat heb je snel gedaan dan, had ze direct voordat ik dit verslagje maakte op de site gezet :wink:

Re: Daniel on tour #86: De Drechtsteden voor de wijzigingen

Geplaatst: do 25 dec 2014, 14:39
door Stefan
Altijd leuk om foto's uit mijn eigen werkgebied te zien. :)