Middagje bussen in de sneeuw (20f)
Geplaatst: za 27 dec 2014, 17:30
Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot minder dan 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.
Samenvatting: een reis van Nijmegen naar Fogeltown, an sich niet zo speciaal, maar er lag ook een pak sneeuw bij.
Een dagje-bussen-met-Frank-rond-Arnhem werd een middagje-bussen-in-de-hoop-dat-ik-nog-thuis-kom :') Frank en ik hadden komend vanaf Nijmegen met een afzwaaier naar Brakkenstein en Oosterhout wat rondjes rond Arnhem gepland. Er was helaas al sneeuw voorspelt maar we zouden het nog even aanzien tot de ochtend. Met mijn broer kon ik gisteren mee naar Nijmegen, dat was mooi meegenomen. Toen ik om half zes echter opstond vervloog mijn hoop, er waren al wat vlokken en even later bleek dat deze helaas ook nog eens bleef liggen. Frank maakte een paar uur later dezelfde observatie. Na telefonisch overleg werd de reis gecancelled. Ik bleef daarom nog meer even op de bank liggen om nog wat episodes Clone Wars te kijken alvorens me gereed te maken voor de dag. Ik zou het dagkaartje gewoon gebruiken voor de reis naar huis want 31 december vervalt het. Ik moest toch nog even naar de stad voor een verjaardagscadeau voor mijn pa. Nauwlettend hield ik Twitter in de gaten waar mij de eerste "Hiobsbotschaft" bereikte.
Ik besloot het er toch op te gaan wagen. Het zou nog wel eventjes duren voordat ik in Uden ging zijn en ik schatte in dat het niet al te lang zou duren, zou vooral een kwestie moeten zijn van de wegen schoonmaken. Dus ging ik rond 10:05 de deur uit om vol goede moed lijn 4 richting het centrum te pakken. Dan kon deze gelijk ook van mijn lijstje worden afgestreept (traject CS - Malvert en Malvert - Dukenburg via Aldenhof was mij al bekend, niet dat het stuk CS - Plein 1944 nu een groot onbekend stuf voor me is, maar goed). Ik moest nog even haasten want geheel in stijl was lijn 4 te vroeg, zoals altijd. Geheel in stijl werd mijn dagkaartje natuurlijk ook verkeerd gestempeld, volgens mij is dat bij de vorige twee dagkaartjes ook fout gegaan :') De chauffeur herstelde het zelf want een paar seconden na het wegrijden riep hij mij even naar voren, hij had zijn dag verkeerd staan. Hij zette even een nieuwe stempel.
Geheel in stijl een verkeerde stempel op mijn kaartje, de stempel stond nog op vrijdag. De chauffeur was zo vriendelijk om er nog een juiste bij te zetten. Nu ik het zo zie is de stempel volgens mij nog steeds fout, het is nu toch nog week 51?
Lijn 4 was stipt op tijd op CS en ook Plein 1944. Dit komt vooral omdat de dienstregeling erg royaal is opgezet. Ik heb lijn 4 wel eens vaker op zaterdagen gehad en was dan meestal steevast vijf minuten te vroeg. Want de bus had zeker last de witte toelie. Vooral wegrijden bij haltes was niet makkelijk. Een paar keer moest de bus eerst een stukje achteruit om grip op de weg te krijgen. Gelukkig was de chauffeur zeer vakkundig. Op Plein 1944 stapte ik uit en zette de bus nog even op de foto in het winterse tafereel. Blijkens de lijnfilm is lijn 4 op Plein 1944 gekoppeld aan lijn 1.
Breng 4521 is zojuist gearriveerd als lijn 4 uit Dukenburg (via Aldenhof) en staat nu gereed als lijn 1 naar Molenhoek. Deze lijn stopt in Molenhoek nog steeds niet bij het station. Met ingang van deze dienstregeling zou het dan eindelijk gaan gebeuren, maar op het laatste moment werd dit afgeblazen. De enige stille getuige hiervan is de niet aangepaste zin in de lijnfolder die bij wijzigingen vermeldt dat lijn 1 bij het station gaat stoppen. De situatie (probleem is het aanleggen van een adequate keervoorziening) speelt nu volgens mij al twee jaar.
Vervolgens baggerde ik omhoog door de sneeuw naar de Grote Markt. Vandaag was het marktdag in Nijmegen, alleen was er niet veel van te merken. Slechts een handjevol marktlui had de winterse kou getrotseerd om hun kraampjes op te slaan in de barre kou. Ik liep vrolijk naar een mij bekend chocoladewinkeltje en stond even later weer buiten. Na een kort praatje met een collega, die toevallig net voorbij liep terwijl ik mijn muts aan het opdoen was, liep ik terug naar Plein 1944. Daar is me eindelijk iets gelukt wat me al een paar keer net niet gelukt is, de "Klevenaar" op de plaat zetten.
Eindelijk heb ik de "Klevenaar" te pakken! Hier arriveert een bus van Look als lijn 58 (SB58 in Duitsland) uit Emmerich/Kleve op Plein 1944 richting Nijmegen CS. Dit is een van de weinige doorgaande bussen die op marktdagen toch Plein 1944 aandoet. De meeste bussen rijden op marktdagen (en tegenwoordig overigens ook zondagen) via de Nassausingel of de Waalkade.
De "Klevenaar" is inmiddels gekeerd. Plein 1944 ligt er in dit weer, met de smerige sneeuw op straat, er wat troosteloos bij.
Daarna liep ik door naar het station alwaar ook wat bussen op de foto werden gezet.
Lijn 15 naar Lent en lijn 5 naar Beuningen staan voor het rode stoplicht op de Tunnelweg. Lijn 15 staat voorgesorteerd om rechtsaf de Nassausingel op te gaan terwijl lijn 5 rechtdoor de Smetiusstraat opgaat. Lijn 5 rijdt sinds 14 december op zaterdagen overdag naar het eindpunt Beuningen Tiberiuslaan. Dit komt omdat lijn 11 tegenwoordig niet meer op zaterdagen rijdt (wat me nog niet eens was opgevallen tot een forumlid er me laatst op wees). In de avonduren en zondagen had lijn 5 al dit eindpunt. Maandag t/m vrijdag overdag rijdt deze tot eindpunt Aalsterveld, daar zijn twee ritten gekoppeld aan lijn 11, Beuningen Aalsterveld - CS via Dukenburg, Goffert en Heyendaal.
Twee Breng Citaro's staan de bufferen in de kou op de bufferplaatsen van de Burgemeester Hustinxstraat.
Twee Breng MAN's staan op het busstation, wat er vanuit dit cameraoogpunt nogal verlaten uitziet.
Over de Campusbaan komt een Citaro op lijn 6 vanuit Dukenburg (via Malvert) naar Neerbosch-Oost gereden. De sneeuw dwarrelt inmiddels vrolijk verder.
In het station liep ik nog even langs de Breng-balie om kort te kleppen en wat uitdraaien te halen. Daarna was het tijd voor een kopje koffie bij de Julia's. Terwijl ik daar zat werd de blijde boodschap verkondigd:
Ik besloot daarom een bus naar Dukenburg te pakken om daar nog wat foto's te maken alvorens de eerste Breng-bus op lijn 99 naar Uden te pakken. Daar zou ik wel zien hoe laat de eerste 121 zou komen.
In tegenstelling tot de broeders uit Eindhoven staakte Breng de dienst niet, hoewel de sneeuw hier inmiddels ook behoorlijk hoog lag. Hier staat twee keer lijn 15 gereed, links een Citaro naar Lent en rechts een MAN naar Wijchen. Het is inmiddels een gebruikelijk gezicht om blauwe bussen op Nijmeegse stads- een streeklijnen (buiten die naar Arnhem) te zien.
Mat laden- en lossende bussen lijkt het busstation al wat levendiger. Toch was het behoorlijk rustig naar mijn gevoel, ook voor een zaterdag 11:30.
Eenmaal gearriveerd in Dukenburg had ik officieel 15 minuten, maar ik rekende op meer, de vorige (Arriva-)bus moest nog komen. Tijd voor wat meer plaatjes. Helaas was ik vergeten even het station op te lopen, twee Plan V'tjes kwamen in de tussentijd ook nog voorbij getuft, eentje in beide richtingen.
Twee Citaro's van Breng staan klaar op het busstation, lijn 13 naar Wijchen en lijn 6 naar Neerbosch-Oost.
Even later komt lijn 99 om de hoek gezoefd vanaf het Spijkerhofplein.
Op de voet gevolgd door lijn 2 naar Lindenholt-West.
Lijn 99 vliegt in één ruk verder terwijl lijn 2 wel stopt. Ik maak vrijwel nooit mee dat lijn 99 niet stopt, ook al is er niet gedrukt, zelfs bij vertraging.
Even later arriveert een Citaro op lijn 4. Ook busstation Dukenburg ziet er wat troosteloos en verlaten uit.
Iets naar rechts zwenken maakt het er niet beter op. Zojuist is een streekbus gearriveerd en links draait lijn 6 vanaf de buffer het perron op.
Dit was inmiddels de derde lijn 99 die ik zag, maar nog steeds niet voor mij. Buiten de Arriva-99 was er eerder al een vertraagde Breng-99 naar Nijmegen doorgekomen. Ook de bus op de foto was ca. 10 minuten vertraagd.
Met ca. 15 minuten vertraging kwam lijn 99 uiteindelijk aanzetten. Het was ook nog eens een Breng-direct bus *bus* Ik leef graag in de waan dat ^DS dit voor mij geregeld heeft als goedmakertje omdat ik mijn dagkaartje niet optimaal kon benutten ;) Lijn 99 hield zich verder goed aan de dienstregeling ondanks de omstandigheden. Met 15 minuten vertraging zouden we ook arriveren in Uden. Hier was het tijd om even wat te eten. Gezien de shoarma/kiosktoko nog gesloten was ging ik maar even bij de Komeet zitten en genoot van een heerlijke hamburger en kopje koffie. Lijn 121 was netjes op tijd gearriveerd. Ik heb hier helaas wat fotomomenten laten schieten omdat ik erg honger had en mijn tenen inmiddels half afgevroren waren. Ik hoop dat het mij vergeven zal worden.
Lijn 99 is gearriveerd in Uden. Mij viel nu pas op dat lijn 99 sinds 14 december verhuisd is van perron C naar Perron G. Lijn 91 en 251 zijn een plaatsje opgeschoven naar H. Wel zo makkelijk voor mij want de 121 stopt op F. Alsof ze het gedaan hebben om mij de accommoderen ;) Op Perron C stopt voortaan de Volans. Voorheen stopten op perron D zowel de sneldiensten naar Den Bosch en Eindhoven, maar door de langere lengte van de Volans-bussen kunnen er geen twee bussen meer achter elkaar staan, vandaar dat een van de Volansjes een plekje is opgeschoven en de 99 naar het einde van de rij is verbannen.
Een Citea van Arriva vertrekt met lichte vertraging richting Eindhoven.
Als een eenzame gestrande poolvaarder in Arctische gebieden staat Hermes 3375 de Scandinavische toestanden in Uden te trotseren, wachtend op zijn vertrektijd.
Stipt op tijd vertrok lijn 121. In Volkel bleken enkele dames al een uur te wachten. De chauffeur informeerde hen dat de vorige bus op weg van Eindhoven naar Uden defect is geraakt en het niet mogelijk was om op tijd nog een andere bus in Uden krijgen (nou ja, dat zou ze misschien wel gelukt zijn, maar dan zou die bus tien minuten voor mijn bus gezeten hebben, dat is dan ook niet meer de moeite waard). Onderweg kwamen deze nog tegen bij de halte Molenstraat, net voor Boekel. Een chauffeur was net bezig de bus uit te graven met een sneeuwschop. Beter op tijd dan ik gewend ben arriveerden we uiteindelijk in Fogeltown. Ik besloot het lot niet verder te tarten en mijn dagje bussen hierbij te laten.
Samenvatting: een reis van Nijmegen naar Fogeltown, an sich niet zo speciaal, maar er lag ook een pak sneeuw bij.
Een dagje-bussen-met-Frank-rond-Arnhem werd een middagje-bussen-in-de-hoop-dat-ik-nog-thuis-kom :') Frank en ik hadden komend vanaf Nijmegen met een afzwaaier naar Brakkenstein en Oosterhout wat rondjes rond Arnhem gepland. Er was helaas al sneeuw voorspelt maar we zouden het nog even aanzien tot de ochtend. Met mijn broer kon ik gisteren mee naar Nijmegen, dat was mooi meegenomen. Toen ik om half zes echter opstond vervloog mijn hoop, er waren al wat vlokken en even later bleek dat deze helaas ook nog eens bleef liggen. Frank maakte een paar uur later dezelfde observatie. Na telefonisch overleg werd de reis gecancelled. Ik bleef daarom nog meer even op de bank liggen om nog wat episodes Clone Wars te kijken alvorens me gereed te maken voor de dag. Ik zou het dagkaartje gewoon gebruiken voor de reis naar huis want 31 december vervalt het. Ik moest toch nog even naar de stad voor een verjaardagscadeau voor mijn pa. Nauwlettend hield ik Twitter in de gaten waar mij de eerste "Hiobsbotschaft" bereikte.
Ik besloot het er toch op te gaan wagen. Het zou nog wel eventjes duren voordat ik in Uden ging zijn en ik schatte in dat het niet al te lang zou duren, zou vooral een kwestie moeten zijn van de wegen schoonmaken. Dus ging ik rond 10:05 de deur uit om vol goede moed lijn 4 richting het centrum te pakken. Dan kon deze gelijk ook van mijn lijstje worden afgestreept (traject CS - Malvert en Malvert - Dukenburg via Aldenhof was mij al bekend, niet dat het stuk CS - Plein 1944 nu een groot onbekend stuf voor me is, maar goed). Ik moest nog even haasten want geheel in stijl was lijn 4 te vroeg, zoals altijd. Geheel in stijl werd mijn dagkaartje natuurlijk ook verkeerd gestempeld, volgens mij is dat bij de vorige twee dagkaartjes ook fout gegaan :') De chauffeur herstelde het zelf want een paar seconden na het wegrijden riep hij mij even naar voren, hij had zijn dag verkeerd staan. Hij zette even een nieuwe stempel.
Geheel in stijl een verkeerde stempel op mijn kaartje, de stempel stond nog op vrijdag. De chauffeur was zo vriendelijk om er nog een juiste bij te zetten. Nu ik het zo zie is de stempel volgens mij nog steeds fout, het is nu toch nog week 51?
Lijn 4 was stipt op tijd op CS en ook Plein 1944. Dit komt vooral omdat de dienstregeling erg royaal is opgezet. Ik heb lijn 4 wel eens vaker op zaterdagen gehad en was dan meestal steevast vijf minuten te vroeg. Want de bus had zeker last de witte toelie. Vooral wegrijden bij haltes was niet makkelijk. Een paar keer moest de bus eerst een stukje achteruit om grip op de weg te krijgen. Gelukkig was de chauffeur zeer vakkundig. Op Plein 1944 stapte ik uit en zette de bus nog even op de foto in het winterse tafereel. Blijkens de lijnfilm is lijn 4 op Plein 1944 gekoppeld aan lijn 1.
Breng 4521 is zojuist gearriveerd als lijn 4 uit Dukenburg (via Aldenhof) en staat nu gereed als lijn 1 naar Molenhoek. Deze lijn stopt in Molenhoek nog steeds niet bij het station. Met ingang van deze dienstregeling zou het dan eindelijk gaan gebeuren, maar op het laatste moment werd dit afgeblazen. De enige stille getuige hiervan is de niet aangepaste zin in de lijnfolder die bij wijzigingen vermeldt dat lijn 1 bij het station gaat stoppen. De situatie (probleem is het aanleggen van een adequate keervoorziening) speelt nu volgens mij al twee jaar.
Vervolgens baggerde ik omhoog door de sneeuw naar de Grote Markt. Vandaag was het marktdag in Nijmegen, alleen was er niet veel van te merken. Slechts een handjevol marktlui had de winterse kou getrotseerd om hun kraampjes op te slaan in de barre kou. Ik liep vrolijk naar een mij bekend chocoladewinkeltje en stond even later weer buiten. Na een kort praatje met een collega, die toevallig net voorbij liep terwijl ik mijn muts aan het opdoen was, liep ik terug naar Plein 1944. Daar is me eindelijk iets gelukt wat me al een paar keer net niet gelukt is, de "Klevenaar" op de plaat zetten.
Eindelijk heb ik de "Klevenaar" te pakken! Hier arriveert een bus van Look als lijn 58 (SB58 in Duitsland) uit Emmerich/Kleve op Plein 1944 richting Nijmegen CS. Dit is een van de weinige doorgaande bussen die op marktdagen toch Plein 1944 aandoet. De meeste bussen rijden op marktdagen (en tegenwoordig overigens ook zondagen) via de Nassausingel of de Waalkade.
De "Klevenaar" is inmiddels gekeerd. Plein 1944 ligt er in dit weer, met de smerige sneeuw op straat, er wat troosteloos bij.
Daarna liep ik door naar het station alwaar ook wat bussen op de foto werden gezet.
Lijn 15 naar Lent en lijn 5 naar Beuningen staan voor het rode stoplicht op de Tunnelweg. Lijn 15 staat voorgesorteerd om rechtsaf de Nassausingel op te gaan terwijl lijn 5 rechtdoor de Smetiusstraat opgaat. Lijn 5 rijdt sinds 14 december op zaterdagen overdag naar het eindpunt Beuningen Tiberiuslaan. Dit komt omdat lijn 11 tegenwoordig niet meer op zaterdagen rijdt (wat me nog niet eens was opgevallen tot een forumlid er me laatst op wees). In de avonduren en zondagen had lijn 5 al dit eindpunt. Maandag t/m vrijdag overdag rijdt deze tot eindpunt Aalsterveld, daar zijn twee ritten gekoppeld aan lijn 11, Beuningen Aalsterveld - CS via Dukenburg, Goffert en Heyendaal.
Twee Breng Citaro's staan de bufferen in de kou op de bufferplaatsen van de Burgemeester Hustinxstraat.
Twee Breng MAN's staan op het busstation, wat er vanuit dit cameraoogpunt nogal verlaten uitziet.
Over de Campusbaan komt een Citaro op lijn 6 vanuit Dukenburg (via Malvert) naar Neerbosch-Oost gereden. De sneeuw dwarrelt inmiddels vrolijk verder.
In het station liep ik nog even langs de Breng-balie om kort te kleppen en wat uitdraaien te halen. Daarna was het tijd voor een kopje koffie bij de Julia's. Terwijl ik daar zat werd de blijde boodschap verkondigd:
Ik besloot daarom een bus naar Dukenburg te pakken om daar nog wat foto's te maken alvorens de eerste Breng-bus op lijn 99 naar Uden te pakken. Daar zou ik wel zien hoe laat de eerste 121 zou komen.
In tegenstelling tot de broeders uit Eindhoven staakte Breng de dienst niet, hoewel de sneeuw hier inmiddels ook behoorlijk hoog lag. Hier staat twee keer lijn 15 gereed, links een Citaro naar Lent en rechts een MAN naar Wijchen. Het is inmiddels een gebruikelijk gezicht om blauwe bussen op Nijmeegse stads- een streeklijnen (buiten die naar Arnhem) te zien.
Mat laden- en lossende bussen lijkt het busstation al wat levendiger. Toch was het behoorlijk rustig naar mijn gevoel, ook voor een zaterdag 11:30.
Eenmaal gearriveerd in Dukenburg had ik officieel 15 minuten, maar ik rekende op meer, de vorige (Arriva-)bus moest nog komen. Tijd voor wat meer plaatjes. Helaas was ik vergeten even het station op te lopen, twee Plan V'tjes kwamen in de tussentijd ook nog voorbij getuft, eentje in beide richtingen.
Twee Citaro's van Breng staan klaar op het busstation, lijn 13 naar Wijchen en lijn 6 naar Neerbosch-Oost.
Even later komt lijn 99 om de hoek gezoefd vanaf het Spijkerhofplein.
Op de voet gevolgd door lijn 2 naar Lindenholt-West.
Lijn 99 vliegt in één ruk verder terwijl lijn 2 wel stopt. Ik maak vrijwel nooit mee dat lijn 99 niet stopt, ook al is er niet gedrukt, zelfs bij vertraging.
Even later arriveert een Citaro op lijn 4. Ook busstation Dukenburg ziet er wat troosteloos en verlaten uit.
Iets naar rechts zwenken maakt het er niet beter op. Zojuist is een streekbus gearriveerd en links draait lijn 6 vanaf de buffer het perron op.
Dit was inmiddels de derde lijn 99 die ik zag, maar nog steeds niet voor mij. Buiten de Arriva-99 was er eerder al een vertraagde Breng-99 naar Nijmegen doorgekomen. Ook de bus op de foto was ca. 10 minuten vertraagd.
Met ca. 15 minuten vertraging kwam lijn 99 uiteindelijk aanzetten. Het was ook nog eens een Breng-direct bus *bus* Ik leef graag in de waan dat ^DS dit voor mij geregeld heeft als goedmakertje omdat ik mijn dagkaartje niet optimaal kon benutten ;) Lijn 99 hield zich verder goed aan de dienstregeling ondanks de omstandigheden. Met 15 minuten vertraging zouden we ook arriveren in Uden. Hier was het tijd om even wat te eten. Gezien de shoarma/kiosktoko nog gesloten was ging ik maar even bij de Komeet zitten en genoot van een heerlijke hamburger en kopje koffie. Lijn 121 was netjes op tijd gearriveerd. Ik heb hier helaas wat fotomomenten laten schieten omdat ik erg honger had en mijn tenen inmiddels half afgevroren waren. Ik hoop dat het mij vergeven zal worden.
Lijn 99 is gearriveerd in Uden. Mij viel nu pas op dat lijn 99 sinds 14 december verhuisd is van perron C naar Perron G. Lijn 91 en 251 zijn een plaatsje opgeschoven naar H. Wel zo makkelijk voor mij want de 121 stopt op F. Alsof ze het gedaan hebben om mij de accommoderen ;) Op Perron C stopt voortaan de Volans. Voorheen stopten op perron D zowel de sneldiensten naar Den Bosch en Eindhoven, maar door de langere lengte van de Volans-bussen kunnen er geen twee bussen meer achter elkaar staan, vandaar dat een van de Volansjes een plekje is opgeschoven en de 99 naar het einde van de rij is verbannen.
Een Citea van Arriva vertrekt met lichte vertraging richting Eindhoven.
Als een eenzame gestrande poolvaarder in Arctische gebieden staat Hermes 3375 de Scandinavische toestanden in Uden te trotseren, wachtend op zijn vertrektijd.
Stipt op tijd vertrok lijn 121. In Volkel bleken enkele dames al een uur te wachten. De chauffeur informeerde hen dat de vorige bus op weg van Eindhoven naar Uden defect is geraakt en het niet mogelijk was om op tijd nog een andere bus in Uden krijgen (nou ja, dat zou ze misschien wel gelukt zijn, maar dan zou die bus tien minuten voor mijn bus gezeten hebben, dat is dan ook niet meer de moeite waard). Onderweg kwamen deze nog tegen bij de halte Molenstraat, net voor Boekel. Een chauffeur was net bezig de bus uit te graven met een sneeuwschop. Beter op tijd dan ik gewend ben arriveerden we uiteindelijk in Fogeltown. Ik besloot het lot niet verder te tarten en mijn dagje bussen hierbij te laten.