Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 16:17
2014 was voor mij persoonlijk een ongelofelijk schijtjaar. Dat is niet zo gek als je in relatief korte tijd zowel je baan als relatie verliest. Gelukkig is het nu 2015, en ga ik bepaalde zaken die ik ben verloren weer terugvinden en er gewoon een goed jaar van maken :pos:
De 1e fase hiervan is inmiddels volbracht. Dinsdag start ik met een nieuwe baan. Dat bekent ook dat ik na een halfjaar werkloosheid wat minder tijd heb om dagjes erop uit te gaan. Daarom heb ik het er sinds begin deze maand flink van genomen en heb ik al wat dagkaarten door heel Nederland verbruikt. Na mijn eerste kennismaking van afgelopen zomer met het Schönertagticket NRW vond ik het ook weer eens tijd om een dagje in het Rhein-Ruhrgebied door te brengen. Dus ben ik gisteren op pad gegaan.
De reis ging van Arnhem Zuid naar Arnhem Zuid via de grensovergangen Enschede/Gronau op de heenweg en Herzogenrath/Heerlen op de terugweg. Ik had geen zin om teveel in 1 dag te proppen, dus heb me uitsluitend gefocust op de lijn Oberhausen-Köln. Het weer was verschrikkelijk met de hele dag regen en harde wind. Mijn dag was daardoor ook iets minder productiever dan ik had gehoopt, en weinig bordjes helaas. Maar het mocht de pret niet drukken. iPhone-foto alert!
1. Rond half 7 in de ochtend was ik er klaar voor. Via Zutphen en Hengelo bereikte ik uiteindelijk Enschede, waar ik bij de plaatselijke DB-kaartautomaat een STT haalde en een enkeltje Enschede-Steinfurt om de reis tot 9 uur te dekken.
2. Iets voor 10 uur kom ik aan op Münster Hbf, waar ook een rijtje N-wagens aankomt.
3. Omdat ik naast regionale/lokale reizen ook behoefte had aan een kort ritje met het Fernverkehr, kocht ik eerder bij HKX een enkeltje Münster-Duisburg. De RB uit Enschede sluit hier goed op aan, waardoor ik niet al te lang in de wind en nattigheid hoef te wachten.
4. De HKX werd gereden met een Taurus voorzien van Nord-Ostseebahn rijtuigen. De muziek van de Taurus klinkt mij als muziek in de oren, en moest dat uiteraard na aankomst in Duisburg even vastleggen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mZEFxfupJj8[/youtube]
5. Aan de andere zijde van het perron stond de Wedauer voor me klaar. Maar ik had al eerder besloten tram 901 te pakken richting Duisburg-Ruhrort om vanaf daar met de Ruhrortbahn naar Oberhausen te gaan. Achteraf had ik daar spijt van. Al was het maar omdat ik na aankomst in Ruhrort nog 20 minuten moest wachten op de volgende trein en de omgeving troosteloos is, helemaal met zulk schijtweer. Missie voor de volgende keer: gewoon de Wedauer pakken! Maar goed, deze Duisburger bracht me naar Ruhrort (als het goed is heeft dit type ook nog een tijdje op lijn 5 in Amsterdam/Amstelveen gereden):
6. Lint van de NordWestBahn op het kleine, maar alles behalve knusse station Ruhrort.
7. Na aankomst in Oberhausen ben ik direct op een RE richting Düsseldorf gestapt. Hier ben ik overgestapt op de U75 richting Neuss-Am Kaiser. Waar o.a. de S28....
8. ...en de S8 voorbij komt.
9. En waar de U75 regelmatig voorbij komt.
10. Uiteindelijk ben ik op de S11 gestapt, richting Londoner Platz, Chorweiler U.S.
11. In Köln-Chorweiler ben ik overgestapt op tram 15 richting Neusser Strasse/Gürtel, en daar weer overgestapt van onder -naar bovengronds (lijn 13).
12. Uiteindelijk dmv een rondje over de rechteroever teruggereisd naar de linkeroever. Omdat ik het nieuwe ondergrondse station Heumarkt nog niet had gezien, ben ik op Heumarkt overgestapt op lijn 5, die hier zijn voorlopige begin/eindpunt heeft. Het kost 3 niveaus om uiteindelijk op het diepgelegen perron te komen. Net als het eerder geopende Rathaus oogt Heumarkt ruim en fris.
13.
14.
15. Tot hier en niet verder. Naar ik heb begrepen wordt straks eerst het zuidelijk gedeelte van de Nord-Süd Stadbahn tot Severinstrasse in gebruik genomen, dus het duurt nog wel een tijdje voordat de volledige tunnel in gebruik is.
16. De Dom. Zo vaak in het wild gezien, maar het blijft een immens en indrukwekkend bouwwerk.
17. Köln Hauptbahnhof bij schemering.
18.
19. Ik wilde eigenlijk meer tramlijnen afreizen, maar de vermoeidheid begon toe te slaan. Rond 5 uur zocht ik mijn favoriete restaurant op voor een paar hapjes en pakte ik niet veel later de RE richting Aachen. Hier by night.
20. Niet veel later zat ik in een Talent richting Heerlen en was mijn schönertag alweer voorbij. Het laatste wat ik heb vastgelegd is deze Plan V in Sittard. Geen flauw idee hoelang het nog gaat duren voordat ze definitief met pensioen gaan, dus moet ik er nog maar even van genieten zolang het kan.
Uiteindelijk was ik rond 11 uur in de avond terug in Arnhem.
Het was best een geslaagde dag, maar het weer heeft helaas niet meegewerkt. Er zijn nog genoeg plekken die ik graag wil zien en routes die ik wil afreizen (waaronder de tips die ik heb gekregen n.a.v. mijn eerdere NRW-verslag). De volgende keer (bij beter weer ) pak ik er misschien een hotel bij, dan kan ik mijn tijd beter benutten. Het was in ieder geval wel fijn om weer in NRW te zijn :D
De 1e fase hiervan is inmiddels volbracht. Dinsdag start ik met een nieuwe baan. Dat bekent ook dat ik na een halfjaar werkloosheid wat minder tijd heb om dagjes erop uit te gaan. Daarom heb ik het er sinds begin deze maand flink van genomen en heb ik al wat dagkaarten door heel Nederland verbruikt. Na mijn eerste kennismaking van afgelopen zomer met het Schönertagticket NRW vond ik het ook weer eens tijd om een dagje in het Rhein-Ruhrgebied door te brengen. Dus ben ik gisteren op pad gegaan.
De reis ging van Arnhem Zuid naar Arnhem Zuid via de grensovergangen Enschede/Gronau op de heenweg en Herzogenrath/Heerlen op de terugweg. Ik had geen zin om teveel in 1 dag te proppen, dus heb me uitsluitend gefocust op de lijn Oberhausen-Köln. Het weer was verschrikkelijk met de hele dag regen en harde wind. Mijn dag was daardoor ook iets minder productiever dan ik had gehoopt, en weinig bordjes helaas. Maar het mocht de pret niet drukken. iPhone-foto alert!
1. Rond half 7 in de ochtend was ik er klaar voor. Via Zutphen en Hengelo bereikte ik uiteindelijk Enschede, waar ik bij de plaatselijke DB-kaartautomaat een STT haalde en een enkeltje Enschede-Steinfurt om de reis tot 9 uur te dekken.
2. Iets voor 10 uur kom ik aan op Münster Hbf, waar ook een rijtje N-wagens aankomt.
3. Omdat ik naast regionale/lokale reizen ook behoefte had aan een kort ritje met het Fernverkehr, kocht ik eerder bij HKX een enkeltje Münster-Duisburg. De RB uit Enschede sluit hier goed op aan, waardoor ik niet al te lang in de wind en nattigheid hoef te wachten.
4. De HKX werd gereden met een Taurus voorzien van Nord-Ostseebahn rijtuigen. De muziek van de Taurus klinkt mij als muziek in de oren, en moest dat uiteraard na aankomst in Duisburg even vastleggen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mZEFxfupJj8[/youtube]
5. Aan de andere zijde van het perron stond de Wedauer voor me klaar. Maar ik had al eerder besloten tram 901 te pakken richting Duisburg-Ruhrort om vanaf daar met de Ruhrortbahn naar Oberhausen te gaan. Achteraf had ik daar spijt van. Al was het maar omdat ik na aankomst in Ruhrort nog 20 minuten moest wachten op de volgende trein en de omgeving troosteloos is, helemaal met zulk schijtweer. Missie voor de volgende keer: gewoon de Wedauer pakken! Maar goed, deze Duisburger bracht me naar Ruhrort (als het goed is heeft dit type ook nog een tijdje op lijn 5 in Amsterdam/Amstelveen gereden):
6. Lint van de NordWestBahn op het kleine, maar alles behalve knusse station Ruhrort.
7. Na aankomst in Oberhausen ben ik direct op een RE richting Düsseldorf gestapt. Hier ben ik overgestapt op de U75 richting Neuss-Am Kaiser. Waar o.a. de S28....
8. ...en de S8 voorbij komt.
9. En waar de U75 regelmatig voorbij komt.
10. Uiteindelijk ben ik op de S11 gestapt, richting Londoner Platz, Chorweiler U.S.
11. In Köln-Chorweiler ben ik overgestapt op tram 15 richting Neusser Strasse/Gürtel, en daar weer overgestapt van onder -naar bovengronds (lijn 13).
12. Uiteindelijk dmv een rondje over de rechteroever teruggereisd naar de linkeroever. Omdat ik het nieuwe ondergrondse station Heumarkt nog niet had gezien, ben ik op Heumarkt overgestapt op lijn 5, die hier zijn voorlopige begin/eindpunt heeft. Het kost 3 niveaus om uiteindelijk op het diepgelegen perron te komen. Net als het eerder geopende Rathaus oogt Heumarkt ruim en fris.
13.
14.
15. Tot hier en niet verder. Naar ik heb begrepen wordt straks eerst het zuidelijk gedeelte van de Nord-Süd Stadbahn tot Severinstrasse in gebruik genomen, dus het duurt nog wel een tijdje voordat de volledige tunnel in gebruik is.
16. De Dom. Zo vaak in het wild gezien, maar het blijft een immens en indrukwekkend bouwwerk.
17. Köln Hauptbahnhof bij schemering.
18.
19. Ik wilde eigenlijk meer tramlijnen afreizen, maar de vermoeidheid begon toe te slaan. Rond 5 uur zocht ik mijn favoriete restaurant op voor een paar hapjes en pakte ik niet veel later de RE richting Aachen. Hier by night.
20. Niet veel later zat ik in een Talent richting Heerlen en was mijn schönertag alweer voorbij. Het laatste wat ik heb vastgelegd is deze Plan V in Sittard. Geen flauw idee hoelang het nog gaat duren voordat ze definitief met pensioen gaan, dus moet ik er nog maar even van genieten zolang het kan.
Uiteindelijk was ik rond 11 uur in de avond terug in Arnhem.
Het was best een geslaagde dag, maar het weer heeft helaas niet meegewerkt. Er zijn nog genoeg plekken die ik graag wil zien en routes die ik wil afreizen (waaronder de tips die ik heb gekregen n.a.v. mijn eerdere NRW-verslag). De volgende keer (bij beter weer ) pak ik er misschien een hotel bij, dan kan ik mijn tijd beter benutten. Het was in ieder geval wel fijn om weer in NRW te zijn :D