Praag-en-omgeving (28 foto's)
Geplaatst: zo 01 feb 2015, 21:02
Een beetje laat misschien, maar hier alsnog wat plaatjes uit Praag, waar ik in oktober 2014 ben geweest. Je wordt er dus helemaal schijtziek van de trammetjes. Ik was de eerste ochtend nog geen tien minuten buiten en had alle types al gezien :X
De oudste types Tatra-trams, die vaak als setjes van twee gekoppeld rijden:
Ook kwam er nog een historisch trammetje langs als een of andere museumrit:
En de dubbelgelede Tatra's zijn ook een bekend straatbeeld:
Het nieuwste type tram is van Skoda:
Twee dagen van het weekend heb ik gebruikt om de hoogtepunten van de stad te bekijken, zoals het stadhuis, de Tyne-kerk het Wenceslas-plein, de Karelsbrug en de Praagse Burcht. Verder kan je nog behoorlijk wat tijd spenderen aan winkelen en diverse musea bekijken. Ook even een uurtje met de tram de stad doorcrossen is gewoon erg leuk, zo heb ik ook even lijn 22 uitgezeten naar Bila Hora :D
Wat plaatjes van de stad:
's Avonds is een en ander mooi verlicht:
De derde en laatste dag heb ik gebruikt voor een treinrondje rondom Praag. Via Kolin ben ik naar Kutna Hora gegaan, en vervolgens via Ledecko en Cercany weer terug naar Praag. Het laatste traject gaat met een pruttel-dieseltje over het platteland. Hier heeft de tijd behoorlijk stilgestaan, vaak is de staat van de stations en het spoor nogal beroerd. Stukken met Vmax 10 is geen uitzondering...
Veel regionale treinen vertrekken niet van het centrale station van Praag (Praha hl.n.), maar van Masarykovo aan de rand van het centrum. Vergeleken met Praha hl.n. is dit een behoorlijk vervallen bende. Ook communiceren in het Engels is bij het loket al behoorlijk lastig.
Een dieseltreinstel van het type RegioNova op het station Kutná Hora-mesto. Dit treintype is volgens mij nog niet zo oud, maar de loop is tamelijk beroerd en ze maken een hoop herrie. Het zal ook wel met de staat van het spoor te maken hebben denk ik.
Kutná Hora is een mooi plaatsje, met mooie vergezichten.
Stoptrein naar Kolin, bestaand uit een IC-rijtuig met bagageafdeling en één dubbeldeksrijtuig type oostblok-jaren-70.
Station Ledecko is "nebenbahnromatik" ten top :Y
Dit soort stations zijn overvloedig aanwezig.
Railbusje in Cercany. Die stond daar 20 minuten vertraging op te lopen om de aansluiting van een stoptrein uit Praag over te nemen.
Tenslotte kwam ik op de terugreis in Decin dit geval nog tegen. Is ook nieuw. Geweest.
Conclusie: zeker een aanrader die hoek. Praag is erg mooi (zeker ook als je van trammetjes houdt :Y ), goed betaalbaar en het OV is prima geregeld. Buiten Praag ga je al snel een eind terug in de tijd, en dagkaartjes voor de regio zijn prima betaalbaar. Voor 225 kroon (8 euro) heb je bijvoorbeeld een dagkaart voor Midden-Bohemen, de provincie waarin Praag ligt. Je kan dan heel wat afreizen voor een leuk bedragje :D .
De oudste types Tatra-trams, die vaak als setjes van twee gekoppeld rijden:
Ook kwam er nog een historisch trammetje langs als een of andere museumrit:
En de dubbelgelede Tatra's zijn ook een bekend straatbeeld:
Het nieuwste type tram is van Skoda:
Twee dagen van het weekend heb ik gebruikt om de hoogtepunten van de stad te bekijken, zoals het stadhuis, de Tyne-kerk het Wenceslas-plein, de Karelsbrug en de Praagse Burcht. Verder kan je nog behoorlijk wat tijd spenderen aan winkelen en diverse musea bekijken. Ook even een uurtje met de tram de stad doorcrossen is gewoon erg leuk, zo heb ik ook even lijn 22 uitgezeten naar Bila Hora :D
Wat plaatjes van de stad:
's Avonds is een en ander mooi verlicht:
De derde en laatste dag heb ik gebruikt voor een treinrondje rondom Praag. Via Kolin ben ik naar Kutna Hora gegaan, en vervolgens via Ledecko en Cercany weer terug naar Praag. Het laatste traject gaat met een pruttel-dieseltje over het platteland. Hier heeft de tijd behoorlijk stilgestaan, vaak is de staat van de stations en het spoor nogal beroerd. Stukken met Vmax 10 is geen uitzondering...
Veel regionale treinen vertrekken niet van het centrale station van Praag (Praha hl.n.), maar van Masarykovo aan de rand van het centrum. Vergeleken met Praha hl.n. is dit een behoorlijk vervallen bende. Ook communiceren in het Engels is bij het loket al behoorlijk lastig.
Een dieseltreinstel van het type RegioNova op het station Kutná Hora-mesto. Dit treintype is volgens mij nog niet zo oud, maar de loop is tamelijk beroerd en ze maken een hoop herrie. Het zal ook wel met de staat van het spoor te maken hebben denk ik.
Kutná Hora is een mooi plaatsje, met mooie vergezichten.
Stoptrein naar Kolin, bestaand uit een IC-rijtuig met bagageafdeling en één dubbeldeksrijtuig type oostblok-jaren-70.
Station Ledecko is "nebenbahnromatik" ten top :Y
Dit soort stations zijn overvloedig aanwezig.
Railbusje in Cercany. Die stond daar 20 minuten vertraging op te lopen om de aansluiting van een stoptrein uit Praag over te nemen.
Tenslotte kwam ik op de terugreis in Decin dit geval nog tegen. Is ook nieuw. Geweest.
Conclusie: zeker een aanrader die hoek. Praag is erg mooi (zeker ook als je van trammetjes houdt :Y ), goed betaalbaar en het OV is prima geregeld. Buiten Praag ga je al snel een eind terug in de tijd, en dagkaartjes voor de regio zijn prima betaalbaar. Voor 225 kroon (8 euro) heb je bijvoorbeeld een dagkaart voor Midden-Bohemen, de provincie waarin Praag ligt. Je kan dan heel wat afreizen voor een leuk bedragje :D .