meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door mb90 »

Donderdag 14 augustus jl. zijn meltrain en ik weer eens op pad geweest. Dit keer was de Belgische Kusttram onze bestemming met een heen- en terugreis per bus. :) Voor mij persoonlijk betekende dit mijn langste tour (qua reistijd) ooit.
Dit was onze planning:
Afbeelding
Zoals te zien is hadden we dus voor de Kusttram zelf geen planning. Alleen de laatste tram wisten we, maar verder zouden we gewoon maar kijken waar we uit zouden stappen.

De wekker ging dus vroeg. Voor mij om 6:00 uur en daardoor was ik om 6:45 uur op het Zuidplein, waar meltrain al was. Iets later dan gepland, maar nog wel ruim op tijd voor Buslijn 136 van 6:52 uur. Na het halen van een Zomerzwerfkaart en even bijpraten met de vader van meltrain gingen we naar de bushalte. Al snel kwam de bus aan en vertrokken we. Voor deze buslijn geldt er gek genoeg een kwartiersdienst in de vakantie naar Oude Tonge. Het moet wel een toegankelijke materieelrit zijn, want in onze rit waren wij de enige en ook de rit van 6:37 uur was erg rustig. De rit zelf was ook rustig en zo kwamen we snel in Oude Tonge. Hier stapten we over op Buslijn 133 die ons in Zierikzee zou brengen. Deze was een heel stuk drukker dan de 136, omdat we nu in de spitsrichting zaten. Maar, het was nog niet zo druk dat er staanplaatsen waren, dus onze heerlijke Van Oeveren Citaro kon het makkelijk aan. Wel had de bus een kleine vertraging, maar in Zeeland is het halen van overstappen nooit een probleem, want ook nu bleef de bus even op ons wachten. Dit was Buslijn 132 naar Goes en ook dit was een Van Oeveren Citaro. Het enige verschil was dat deze iets ouder was en nog een oud nummer van Connexxion binnen had hangen. Ik dacht 3152, maar precies weet ik het niet meer. Meltrain heeft als het goed is een foto van de bus. Deze rit was te vergelijken met die van de 133 qua drukte, maar nu kwam de bus zelfs iets te vroeg bij onze bestemming aan: het station van Goes.

In Goes zag het qua materieel voor onze Buslijn 20 naar Terneuzen lange tijd slecht uit. Er stonden namelijk 2 Amba's te niksen, dus we vreesden dat 1 daarvan onze rit zou rijden. Maar, toen kwamen er 2 lagevloers Alliance's binnen en 1 daarvan was voor onze rit bestemd. :D Dat werd dus een stuk comfortabelere rit door o.a. de Westerscheldetunnel. Ook dit was weer een rustige rit door het Zeeuwse landschap en zo kwamen we iets te vroeg op het busstation van de Westerscheldetunnel. Het goede materieel was nu echt voorbij, want ook in Zeeuws-Vlaanderen rijden nu ook bijna alleen maar Amba's. Een enkele Citaro kan er nog tussen zitten, maar die kans was nu in de vakantie klein. De rit van Buslijn 1 naar Oostburg werd dus onze eerste rit in een Veolia-Amba. Eigenlijk gewoon een kopie uit Brabant qua interieur. Na een rit door leuke Zeeuwse dorpjes kwamen we in Oostburg. Belgie was dus in zicht en de bus die ons daarheen zou brengen stond ook al klaar. Alweer een Amba, maar dit keer op Buslijn 2 en dus met een ontwaardingstoestel erin. Best een raar gezicht en we hebben het toestel ook maar gelijk getest, want in deze bus kochten we een Belgische dagpas. Na de grens is onze ZZK namelijk niet meer geldig. Zo kwamen we dus snel in het land der Vlaamse frieten en wel in het dorpje Westkapelle.
Hier wilde ik onze bus op de foto zetten, maar toen kwam net de zon door:
Afbeelding

In Belgie is Buslijn 2 bekend als Buslijn 42. In Nederland is daarom op de lijnstickers het nummer 2 / 42 te vinden. 1/3 van de ritten wordt gereden door De Lijn en toevallig zagen we in Westkapelle die ene bus. Best leuk om een Nederlandse bestemming op een Belgische bus te zien:
Afbeelding

Zoals te zien is is de voorste display digitaal, maar achterop was het een koersrol en aan de zijkant ook met daarop alleen via Westkapelle. Het zal vast wel Belgische logica zijn. :P Wel opvallend trouwens dat de Nederlandse bussen allemaal erg schoon zijn, maar dat deze dat zeker niet was en dat terwijl deze toch op een half Nederlandse lijn rijdt.
Hier vlak achter kwam onze bus naar Knokke. Dit was Buslijn 44 en hierop reed een midi-bus van Van Hool. Een Belgische broer van de bussen die op GVU-Buslijn 2 rijden. Hiermee kwamen we zonder vertraging en na een leuke rit bij het station van Knokke. Hier konden we nog net de bus zien die op Veolia-Buslijn 14 naar Knokke reed. Dat was de TCR 99 en dat is deze lagevloers Alliance:
Afbeelding
Hopelijk hebben we deze bus op onze terugreis, maar dat zien we later wel. :wink:

Hierna kwam dit busje op Buslijn 11 aangereden. Zo'n busje hadden we dus ook op Buslijn 44:
Afbeelding

Het erg sfeervolle busstation van het treinstation van Knokke:
Afbeelding

Niet dus en daarom gingen we snel naar de Kusttram, want daarvoor zijn we hier natuurlijk. Al snel zagen we deze tram klaar staan:
Afbeelding

Bij elke halte zijn ook deze schermpjes te zien:
Afbeelding

In de tram kregen we het Kusttrammagazine. Hierin zijn o.a. de openingstijden van de Lijnwinkels langs de lijn te vinden. Hierin zit totaal geen logica in of het moet Belgische logica zijn :P :
Afbeelding

Met de eerstvolgende tram gingen we dan langzaam richting De Panne. Voor mij de eerste keer met de Kusttram, maar voor meltrain al de 2e keer. Al snel hadden we onze eerste tussenstop en wel bij de halte Zeebrugge Zeesluis, omdat ik dacht dat je hier wat mooie havenfoto's kon maken. Dat was alleen niet het geval, maar dan kun je natuurlijk wel Kusttramfoto's maken, zoals van het haltebordje:
Afbeelding

En van de waarschuwingsdriehoek die bij vrijwel elke halte te vinden is:
Afbeelding

Maar, natuurlijk ook van de tram die richting Knokke langskwam met erachter een erg mooie brug:
Afbeelding

Toen gingen we terug naar de halte voor de tram richting De Panne. Bij het bekijken van de vertrektijden viel ons iets op. De halte Oostende Station is hierop 3x te vinden. Eentje te veel denk ik :lol: :
Afbeelding

Met de eerstvolgende tram gingen we weer verder. In deze tram besloten we om een tussenstop te maken bij De Haan aan Zee, omdat hier een mooi oud stationsgebouw staat. Zo gezegd, zo gedaan en zo kwamen we bij het stationsgebouw van De Haan aan Zee oftewel Le Coq sur Mer (een mooie naam):
Afbeelding

Ook ligt er een extra spoortje langs de gewone tramsporen. Het enige verschil is dat er boven het extra spoortje geen bovenleiding hangt:
Afbeelding

Daarna gingen we weer met de eerstvolgende tram verder. Dit was een HermeLijn en wel een Gentse. Deze HermeLijnen rijden namelijk versterkingsritten tussen Westende en De Haan en komen uit Antwerpen en Gent. Wij hadden dus een Gentse, want deze heeft aan beide kanten deuren. Het interieur van onze tram:
Afbeelding

Hiermee gingen we verder tot de halte Ravelingen in Mariakerke wat eigenlijk aan Oostende vast ligt. Hier rijdt de Kusttram eindelijk langs de zee:
Afbeelding

En hier ook:
Afbeelding

Zoals op de vorige foto al te zien was hing er boven zee een flinke bui. Die was later met de zon er boven land bij helemaal mooi te zien:
Afbeelding

Maar, omdat bij ons de zon nog scheen konden we nog mooi wat trams vastleggen met de dreigende lucht, zoals hier de Zeehaventram naar Knokke. Dit is een speciale tram die aansluit op de boot voor een havenrondvaart door Zeebrugge:
Afbeelding

Daarna wilden we over de boulevard naar de volgende halte lopen. Maar, dat ging niet zo lekker, want de wind was nog steeds stevig en het was zand happen:
Afbeelding

Daarom gingen we terug naar de halte Ravelingen en gingen we met de eerstvolgende tram richting De Panne naar een halte met een grappige naam: Y.M.C.A.:
Afbeelding

Tijdens het wachten op de volgende tram kwamen er toevallig 2 bussen langs op Buslijn 69. Eerst naar Oostende:
Afbeelding

En toen naar Veurne:
Afbeelding

Uiteraard kwam er ook een tram naar Knokke langs. Dit keer was het de Yserstartram. Deze sluit aan op de rondvaartboot de Yserstar in Nieuwpoort. Op de foto is ook de zien dat deze halte maar half in Lombardsijde ligt:
Afbeelding

Met de volgende tram gingen we dan naar de eindbestemming van de Kusttram: De Panne. Om precies te zijn bij het station van De Panne wat ligt in Adinkerke. :P Hier begon het jammergenoeg te regenen, maar met een hand boven de lens kunnen foto's er toch nog komen, zoals deze van de Deense Neus die hier stond. Het blijft een aparte trein:
Afbeelding

Naast het station stond een Franse bus. Dit is een bus die aansluit op de Kusttram en naar Frankrijk gaat:
Afbeelding

Daarna kwam ineens dit binnenrijden. De Belgische broer van de Frysker of te wel de Vlaminger :P :
Afbeelding

Om niet langer in de regen te blijven gingen we naar de tram. Dit was weer een Yserstartram. Op de display schakelt de bestemming telkens tussen deze tram en Knokke. Tijdens een foto van deze tram kwam toevallig een grappige combinatie tevoorschijn tijdens het overschaken, namelijk Knoktram :lol: :
Afbeelding

Met deze Knoktram gingen we langzaam weer terug richting Knokke. Zonder blauwe plekken en andere verwondingen stapen we uit in Westende om hier met een HermeLijn verder te gaan. Na een uurtje in een BN-tram zit dat toch wat beter. De gelukkige was deze Gentse HermeLijn met de verkeerde bestemming, want in het echt gaat hij door naar De Haan:
Afbeelding

Met deze tram gingen we naar Oostende. Hier lagen namelijk wat mooie bruggen die er mooi bij lagen voor een foto en er is in Oostende nog genoeg te zien. In Oostende was te zien dat deze tram +99 had. :lol: Dat was uiteraard niet zo, want hij was op tijd:

Afbeelding

Onze tram met ernaast de tram die al de hele dag hier buiten dienst stond:
Afbeelding

Op het busstation van Oostende stonden een aantal bussen te bufferen, zoals deze (volgens mij) VDL Diplomat:
Afbeelding

En deze Van Hool. 1 van de vele bussen van Van Hool die hier rijden:
Afbeelding

Nog een mooie tram line-up met 4 trams in een 3-1 verdeling:
Afbeelding

Hierna gingen we het viaduct op om naar de al genoemde brug te gaan. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad, maar ook op de stalplaats van De Lijn:
Afbeelding

Maar, ook op het treinstation met erachter de stad. Een stad waar ik dit jaar nog een keer heen ga met mijn ouders:
Afbeelding

Toen kwamen we aan bij onze brug. Een mooie brug met daarop ook nog een leuk bordje. Op het gele bordje van de volgende 2 foto's staat: "Sectie is geen tractie - Geen tractie is sectie." :lol:
Eerst kwam de tram naar De Panne over de brug:
Afbeelding

Gevolgd door de tram naar Westende Bad. Een Antwerpse HermeLijn:
Afbeelding

Omdat we niet zoveel tijd meer hadden gingen we weer terug naar het station. We wilden namelijk ook nog eten en daarvoor zit er naast het station een Frituur. 8-) Maar, nu komt het. Deze was ineens dicht. :| Bij Samson & Gert zouden ze zeggen: Lap, 't is niet waar hè. :P Maar, het was wel waar en dat werd dus verder zoeken. We besloten dat vanuit de tram te doen en als we er dan eentje zagen dicht bij een halte, dan zouden we daar gaan eten. Verder hadden we namelijk geen avondeten bij ons. Hiervoor namen we de tram naar Knokke die al klaar stond en daarna werd het dus goed naar buiten kijken. In Wenduine zagen we er dan eentje en op wat voor een locatie: direct naast de halte! 8-) Snel gingen we er dus uit en haalden we echte Vlaamse frieten. 8-) Deze aten we op het strand van Wenduine op. Aan paaltjes geen gebrek hier:
Afbeelding

Dit betekende wel dat we de allerlaatse tram hadden die we konden hebben naar Knokke voor onze aansluiting op Veolia-Buslijn 14 naar Nederland. En je raadt het misschien al. De hele dag rijden de trams zo goed als optijd en nu had de tram +5. We hadden 8 minuten speling, dus het kon nog net. In de tussentijd maakte ik nog even een foto van het haltebordje waarop goed te zien is dat de Kusttram geen nummer heeft. Alleen op sommige kaarten wordt hij aangegeven met het lijnnummer 0:
Afbeelding

De tram kwam dus met +5 binnen, dus de aansluiting in Knokke was dus te halen. Maar, onderweg werd de vertraging in de drukke tram meer en kwam het uit bij +8 in Knokke. Dat werd dus na aankomst direct rennen naar de bushalte. Bij aankomst zagen we hier geen bus. Gelukkig zag meltrain de bus nog in de verte en in de goede richting. Hij moest nog aankomen en had dus wat vertraging. :D De eerste keer dat ik een vertraging niet erg vind. Het was nu niet de TCR 99 die reed, maar een andere leuke bus: de Limex 707 en dat is deze Citaro 8-) :
Afbeelding

Met +5 begon dan de rit naar Nederland en om precies te zijn de veerhaven van Breskens. Een mooie rit langs de Zeeuwse kust. Het laatste stukje vlak voor Breskens is helemaal mooi, want dan heb je vanaf een dijk een prachtig uitzicht op de Westerschelde. Zo konden we dus dit containerschip zien wat opweg is naar de haven van Antwerpen:
Afbeelding

Maar, ook konden we mooi Vlissingen zien:
Afbeelding

Iets eerder dan gepland kwamen we aan bij de veerhaven van Breskens en daar kon de bus nog 1 keer op de foto:
Afbeelding

Langs de hele route van Buslijn 14 in Nederland zijn ook deze grappige haltepalen te zien:
Afbeelding

Toen was het de hoogste tijd om naar de boot naar Vlissingen te gaan. Hierbij had ik geluk, want ik kreeg nog korting met mijn SOV op de al niet hoge prijs van € 2,55 en daardoor kon ik maar voor € 1,60 over. Geen geld voor zo'n mooie tocht. :) Zo gingen we dus door de poortjes naar de boot. De Willem-Alexander als ik het goed heb. Het uitzicht vanaf het dek op de Westerschelde:
Afbeelding

Na even omkeren (de voorkant lag namelijk naar de kant) vertrokken we met een lekkere snelheid naar Vlissingen:
Afbeelding

Op de helft van de vaart kwamen we de andere boot tegen, de Maxima. Erachter is Breskens te zien:
Afbeelding

Ook passerde dit mooie schip opweg naar de zee ons nog:
Afbeelding

Na 20 minuten was de toch alweer voorbij en waren we in Vlissingen. Omdat, we nog alle tijd hadden totdat onze Buslijn 133 naar Oude Tonge vertrok gingen we nog even kijken bij het station van Vlissingen. En hier zagen we antiek kaartmaterieel. Er hing namelijk een spoorkaart van 31-05-1993 :shock: :
Afbeelding

Hier staat het echt:
Afbeelding

Toen we verder keken was ook echt te zien dat er station op stond die nu niet meer bestaat, namelijk Amsterdam De Vlugtlaan:
Afbeelding

Verder was er naast de vele stations die nog naast de vele stations die ontbraken iets anders te zien. Schiedam Centrum heette nog Schiedam-Rotterdam West:
Afbeelding

Gelukkig hing er in de stationshal wel een actuele kaart. Deze kaart hing bij het einde van spoor 2, voor diegene die hem zelf willen zien. :wink: De tijd totdat onze bus kwam was nu snel gegaan en daarom gingen we nu maar naar de bus. Om van bus te verwisselen reed deze bus maar tot Renesse. Dat zal vast wel met de stallingindeling te maken hebben, maar nu konden wij wel hier wat foto's van de TCR-bussen maken, zoals hier deze oudjes:
Afbeelding

Rechts ervan werd het alweer een stukje nieuwer, waarbij de linker en de middelste nog goed te doen zijn 8-):
Afbeelding

Tot slot nog een foto van de oudste die al op de eerste foto te zien was. De B88 van TCR, de TCR 55:
Afbeelding

Hierna gingen we in de volgende bus van Buslijn 133 en deze bracht ons wel in Oude Tonge. Dit was weer net als in de ochtend een rustige rit en zo was de overstap op Buslijn 136 naar Rotterdam geen enkel probleem. Ook dat was weer een rustige rit en zo kwamen we iets na 22:00 uur weer terug op het Zuidplein na een tour van iets meer dan 15 uur. Mijn langste tour ooit was daarmee ten einde. Het was een mooie dag. :)

De statistieken:
Reisduur: iets meer dan 15 uur
Aantal bussen: 10 (de nep-overstap in Renesse zit hier niet bij)
Aantal trams: 9
Soorten busmaterieel: CXX-Integro, CXX / Van Oeveren Citaro (2x), CXX Alliance B96, Arriva-Amba (2x), Veolia-Amba (2x), Limex-Citaro, De Lijn Van Hool A308
Kosten: € 9,20 (voor de ZomerZwerfkaart), € 6,00 (voor de Dagpas van De Lijn), € 1,60 (in mijn geval voor de boot). In totaal dus € 16,80
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 22 aug 2008, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door webguy »

Geniaal die openingstijden: alsof de medewerkers daar per minuut worden betaald :D
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door tsov »

Mooi verslag! Ik wil daar ook nog een keer heen, lijkt me tof :pos:
Overigens is die bus waarvan je dacht dat het Diplomat was dat niet :wink: Het is een VDL Jonckheere Transit 2000, die is in België net zo gewoon als hier de Amba :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Geert »

Leuk verslag! :D
Overigens kun je Soestduinen inmiddels ook doorstrepen op die spoorkaart... ;-)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door STF »

webguy schreef:Geniaal die openingstijden: alsof de medewerkers daar per minuut worden betaald :D
Zelfde verhaal als in Luxemburg..
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Ronald »

Leuk verslag van een interessante rit :D ! Ik wil die kustram ook nog wel eens doen (alleen een beetje ver voor een dagje...)

Altijd leuk om te zien dat het in België net een beetje anders is dan bij ons.
Ook wel apart is die fietsstrook die op je foto van de Nieuwpoortslaan in Lombardsijde staat. Die ligt op net een halve meter van de tramrails... :shock:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Meltrain »

Zo, laat ik dan mijn foto’s er ook maar bij zetten.
Dit keer was ik van plan om van alle bussen waar we mee gingen een foto te maken. Dat dit niet helemaal gelukt is, zullen jullie wel zien. :wink:
Dit was in elk geval onze eerste bus, van Rotterdam Zuidplein naar Oude Tonge:
Afbeelding

Op het busstation van Oude Tonge maakte ik een foto van de CitaroLE die de hoek om komt en ons even later naar Zierikzee Sas zou brengen:
Afbeelding

Op Zierikzee Sas stapten we dus over op lijn 132 die gereden werd met deze Citaro van Van Oeveren. Helaas staat op de buitenkant ook het Van Oeveren nummer, dus het nummer in Connexxion-tijd weet ik niet meer:
Afbeelding

Op het station van Goes maakte ik een, helaas half tegen de zon in genomen, foto van de Citaro die ons er net heen had gebracht en een lagvloers Alliance:
Afbeelding

Vervolgens gingen we met lijn 20 naar het busstation Westerscheldetunnel. Hier maakte ik een foto van de geweldige bus die ons erheen bracht…:
Afbeelding

…en een foto van de niet zo geweldige bus die ons naar Oostburg bracht:
Afbeelding

Vervolgens ging het mis, want ik heb geen foto gemaakt van de bus op lijn 2 die ons van Oostburg naar Westkapelle bracht. Gelukkig was dit een Amba, dus maakte het niet zo veel uit.
Wel maakte ik in Westkapelle een foto van de bus terug naar Breskens:
Afbeelding

Hiervandaan gingen we met lijn 44 naar Knokke (waar ik alweer geen foto van heb) en op het station van Knokke kon ik nog net een foto maken van de Alliance op Zomerlijn 14 naar Breskens:
Afbeelding

Een midibusje op lijn 13. Dit type bus hadden we ook op lijn 44:
Afbeelding

Vervolgens kwam eindelijk waarvoor we gekomen waren, namelijk de Kusttram :D :
Afbeelding

Zoals mb90 al zei, stapten we bij de halte Zeebrugge Vaart uit en daar maakte ik een foto van deze Kusttram richting Knokke:
Afbeelding

Hierna gingen we verder naar De Haan Aan Zee. Vorig jaar had ik al een foto van de tramzijde van het stationnetje gemaakt, maar omdat de zon nu verkeerd stond, maakte ik een foto vanaf de straatzijde:
Afbeelding

Bij de halte Ravelingen stapten we uit om foto’s te maken.
Eerst een foto van de zee:
Afbeelding

Een HermeLijn naar De Haan Zwarte Kiezel:
Afbeelding

Een Kusttram richting De Panne langs de zee:
Afbeelding

Een Kusttram naar Knokke langs de zee, met op de achtergrond al het slechte weer wat niet veel later zou komen:
Afbeelding

En nogmaals een foto van de zee:
Afbeelding

Bij de halte Lombardsijde Y.M.C.A. stapten we uit en daar viel ons op dat de halte voor de richting De Panne half buiten de dorpsgrens ligt. :laugh: Hiervan een foto met op de achtergrond mb90 :P :
Afbeelding

Verder kwam er een VDL Jonckheere Transit 2000 als lijn 69 naar Oostende langs:
Afbeelding

Op het station van De Panne stond deze Deense Neus al klaar:
Afbeelding

Ook stond er een Franse bus klaar met daarop de bestemming ‘Adinkerque’ wat Frans is voor Adinkerke waar het station van De Panne in ligt:
Afbeelding

Vervolgens ging het in twee etappes terug richting Oostende waar deze leuke line-up stond:
Afbeelding

Hiervandaan liepen we naar een leuke brug om foto’s te maken, maar hiervoor moesten we eerst (boven)langs de stelplaats, waar sleeptram 6102 staat:
Afbeelding

Die leuke brug met een Kusttram:
Afbeelding

Ook kwam er nog een gelede Van Hool op de stadsdienst van Oostende langs:
Afbeelding

Nogmaals die leuke brug, maar nu met een HermeLijn:
Afbeelding

Dezelfde HermeLijn, maar nu dichterbij:
Afbeelding

Vervolgens liepen we terug naar het station van Oostende, waar deze mooie bus stond:
Afbeelding

Met de Kusttram gingen we naar Wenduine Centrum, waar we na het kopen van een patatje, even het strand gingen bekijken:
Afbeelding

De halte Wenduine Centrum met een Kusttram richting De Panne:
Afbeelding

Hiervandaan gingen we dus naar Knokke, waar we gelukkig nog op tijd waren voor buslijn 14 die net kwam aangereden:
Afbeelding

Uitzicht vanuit de bus over de Westerschelde:
Afbeelding

Nogmaals onze Citaro op lijn 14, maar nu in Breskens:
Afbeelding

Langs alle haltes van lijn 14 staan deze grappige palen:
Afbeelding

Hier namen we dus de Veolia Fast Ferry naar Vlissingen. Dit is het interieur van zo’n schip:
Afbeelding

De haven van Breskens. Links is de aanlegsteiger van de Fast Ferry en rechts van de voormalige veerboot:
Afbeelding

De dienst wordt uitgevoerd met twee schepen. Onderweg kruisten we het andere schip:
Afbeelding

Ook zagen we dit schip nog:
Afbeelding

In Renesse was een leuke line-up van bussen. Eerst de nieuwe bussen…:
Afbeelding

…en vervolgens de oude bussen:
Afbeelding

En ik besluit dit verslagje met deze Integro op lijn 133 die ons naar Oude Tonge bracht:
Afbeelding

Vanaf Oude Tonge namen we lijn 136 naar Rotterdam Zuidplein, waar ik afscheid nam van mb90 en zelf nog een klein stukje met lijn 76 moest om thuis te komen.
In elk geval kan ik terugkijken op een lange, maar zeer leuke dag. :D

O ja, over de kosten: omdat ik helaas geen korting kreeg met mb90’s SOV, moest ik €2,55 betalen voor de boot. Mijn totaalbedrag is dus €17,75 maar dat had ik er zeker wel voor over. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Daantje »

Die openingstijden van Lijnwinkels zijn volgens mij gewoon van de eerste tot de laatste rit.

De YMCA ken je toch wel van het liedje? :shock:

Op buslijn 133 wordt er voor zover ik weet en meegemaakt heb altijd in Renesse van bus gewisseld (voorheen ook in Oude Tonge toen ie nog helemaal doorreed naar Zuidplein).
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door mb90 »

Daantje schreef:De YMCA ken je toch wel van het liedje? :shock:
Jazeker, daarom vond ik persoonlijk die haltenaam zo leuk om daar even te stoppen. :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Die openingstijden van Lijnwinkels zijn volgens mij gewoon van de eerste tot de laatste rit.
Ik mag toch hopen van niet, als je sommige openingstijden ziet. Waarschijnlijk is het tot vertrek van de laatste belangrijke/drukke tram.
Daantje schreef:Op buslijn 133 wordt er voor zover ik weet en meegemaakt heb altijd in Renesse van bus gewisseld (voorheen ook in Oude Tonge toen ie nog helemaal doorreed naar Zuidplein).
O ja, vorig jaar met onze afscheidstour van Connexxion door de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee hadden we nog meegemaakt dat lijn 133 (een O408 8-) ) maar tot Oude Tonge reed en de reizigers daar moesten overstappen op een volgende 133 (een Integro). Toen dachten we echter dat het incidenteel was, of maximaal één keer per dag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Justin »

Zo. We (=Tsov en ik) hebben gisteren jullie reis gekopieerd met wat aanpassingen. Wij gingen nog eerst via Terneuzen-Sas van Gent-Zelzate-Eeklo-Brugge-De Haan met de bus. Helaas hadden we een fout bespeurd in onze planning, waardoor we maximaal 3-4 minuten op de Panne konden verblijven en toen direct weer terug naar Knokke moesten gaan!

Maar leuk... wij zijn ook op de Wim-Lex geweest haha!

En aan de foto's van Vlissingen te zien... die spoorkaart viel me in mei ook al op, dus ken je nagaan dat ze hem nog steeds niet vervangen hebben (sowieso 1993-2008 is beetje erg lang)... :P. Leuke shots!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: meltrain & mb90 on Tour #7: Naar de Belgische Kusttram

Bericht door Vinny »

mb90 schreef:
Daantje schreef:De YMCA ken je toch wel van het liedje? :shock:
Jazeker, daarom vond ik persoonlijk die haltenaam zo leuk om daar even te stoppen. :wink:
Off topic: De YMCA is nog steeds actief in Nederland (en België):
http://nl.wikipedia.org/wiki/YMCA
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten