Etienne on tour #17: Verdwijnende lijnnummers in Haaglanden
Geplaatst: za 14 feb 2015, 15:02
Op 15 februari 2015 gaat in de regio Haaglanden een nieuwe dienstregeling in, waarbij de chaos in de lijnnummers eens aangepakt wordt. Hierdoor rijden vanaf morgen de lijnen met een 3x-nummer in het Westland, de 4x richting Leiden, de 5x richting Delft en Den Haag, de 6x in Delft en de 7x in Zoetermeer.
Op zaterdag 14 februari ben ik voor een aantal lijnen nog op pad geweest om een foto te maken, voor een aantal andere lijnen grijp ik terug op een oudere foto.
Het lijnnummer 121, mijn eigen stamlijn, verdwijnt na bijna 23 jaar uit het straatbeeld en gaat vanaf morgen verder als lijn 55. In de Wippolder in Delft heeft de 6645 net een tweetal passagiers uit laten stappen en rijdt weer verder in de richting van Zoetermeer.
Enkele minuten later komt de 6704 in omgekeerde richting langs.
Eveneens in de TU-wijk is deze bus aan te treffen. En voor de insiders, zoek de fout
Vervolgens gaat het door naar Tanthof. Lijn 80 wordt hier vervangen door de nieuwe lijn 64.
In het Westerkwartier rijdt de 6671 op de Marlotlaan als lijn 82. Vanaf morgen rijdt deze lijn onder het nieuwe lijnnummer 62.
Op de Hof van Zilverlicht in de wijk Voordijkshoorn rijdt de 302 in de richting van IKEA. Vanaf morgen rijdt deze lijn onder het nieuwe lijnnummer 61, waarmee men dus weer terug bij af is. Daar dit lijnnummer bij Westnederland is ontstaan.
Op de Prinsengracht in Den Haag staat de 6670 bij het eindpunt Grote Markt. Vanaf morgen gaat deze lijn verder onder de nieuwe lijnnummers 50 en 51, de dienstregeling wordt er in mijn inziens niet veel duidelijker op.
Een ander lijnnummer wat in de geschiedenisboeken verdwijnt is 86, wat vernummerd wordt naar 36. Een lijnnummer wat veel beter staat in het Westland. Op de Lozerlaan rijdt de 6732 net Den Haag binnen op weg naar OV-Knooppunt Leyenburg.
Aan de andere kant van Den Haag rijden op dit moment nog de lijnnummers 91 en 491. Vanaf morgen gaan deze verder onder de lijnnummers 44 en 444, wat ook weer beter in de regio past.
Met name lijn 491 is altijd al een allegaartje van materieel geweest en hoe het dit jaar opgelost wordt is nog allerminst zeker. De gelede bussen van TCR zijn niet beschikbaar en de B93's van de HTM zijn al enkele jaren geleden afgevoerd. Van beide lijnen heb ik geen recente foto en val ik terug op een aantal oudere exemplaren.
Op zaterdag 14 februari ben ik voor een aantal lijnen nog op pad geweest om een foto te maken, voor een aantal andere lijnen grijp ik terug op een oudere foto.
Het lijnnummer 121, mijn eigen stamlijn, verdwijnt na bijna 23 jaar uit het straatbeeld en gaat vanaf morgen verder als lijn 55. In de Wippolder in Delft heeft de 6645 net een tweetal passagiers uit laten stappen en rijdt weer verder in de richting van Zoetermeer.
Enkele minuten later komt de 6704 in omgekeerde richting langs.
Eveneens in de TU-wijk is deze bus aan te treffen. En voor de insiders, zoek de fout
Vervolgens gaat het door naar Tanthof. Lijn 80 wordt hier vervangen door de nieuwe lijn 64.
In het Westerkwartier rijdt de 6671 op de Marlotlaan als lijn 82. Vanaf morgen rijdt deze lijn onder het nieuwe lijnnummer 62.
Op de Hof van Zilverlicht in de wijk Voordijkshoorn rijdt de 302 in de richting van IKEA. Vanaf morgen rijdt deze lijn onder het nieuwe lijnnummer 61, waarmee men dus weer terug bij af is. Daar dit lijnnummer bij Westnederland is ontstaan.
Op de Prinsengracht in Den Haag staat de 6670 bij het eindpunt Grote Markt. Vanaf morgen gaat deze lijn verder onder de nieuwe lijnnummers 50 en 51, de dienstregeling wordt er in mijn inziens niet veel duidelijker op.
Een ander lijnnummer wat in de geschiedenisboeken verdwijnt is 86, wat vernummerd wordt naar 36. Een lijnnummer wat veel beter staat in het Westland. Op de Lozerlaan rijdt de 6732 net Den Haag binnen op weg naar OV-Knooppunt Leyenburg.
Aan de andere kant van Den Haag rijden op dit moment nog de lijnnummers 91 en 491. Vanaf morgen gaan deze verder onder de lijnnummers 44 en 444, wat ook weer beter in de regio past.
Met name lijn 491 is altijd al een allegaartje van materieel geweest en hoe het dit jaar opgelost wordt is nog allerminst zeker. De gelede bussen van TCR zijn niet beschikbaar en de B93's van de HTM zijn al enkele jaren geleden afgevoerd. Van beide lijnen heb ik geen recente foto en val ik terug op een aantal oudere exemplaren.