Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Ardan »

Vorig weekend was ik van vrijdagavond tot zondagavond bij een vriend (en forumlurker) in Rijswijk. Zondagmiddag had hij wat te doen in Delft, en intussen ben ik daar wat door de stad rondgestruind. Ik kende Delft alleen vanuit de trein en tram en verbaasde me over de mooie binnenstad met prachtige gebouwen en schattige grachtjes en bruggetjes. Ook de Nieuwe Kerk van binnen gezien, en de Oude Kerk staat echt gigantisch uit het lood :shock:

Tram 19 rijdt tijdelijk met RandstadRail-trams en keert bij de Nieuwe Plantage. Waarom zo'n raar eindpunt eigenlijk? Er was geen ruimte meer om verder te rijden ofzo?
Afbeelding

Ik dacht nu nog mooi foto's te kunnen maken van treinen op het viaduct voordat dat binnenkort verleden tijd is, maar er reden geen treinen door werkzaamheden. Ze zullen vast bezig zijn geweest met de aansluiting op de nieuwe spoortunnel.
Het viaduct heeft een nogal troosteloze uitstraling, sowieso vind ik Delft wel één van de grootste pauperstations van Nederland. De molen staat er trots naast te draaien.
Afbeelding

Zo leeg zie je de perrons van Delft niet vaak :)
Afbeelding

Bij het busstation ligt een met gras begroeid bruggetje waarvan het nut me volledig ontgaat. Ook op de satellietbeelden kan ik niks zien over de functie hiervan. De onderliggende Prinses Irenetunnel lijkt vroeger aan de centrumzijde ook een stuk langer te zijn geweest..
Afbeelding

Het voorplein wordt ingericht. De bussen verhuizen morgen hierheen.
Afbeelding

Hier in de fotoquiz had avl het al over een tunneltje net ten zuiden van het station waar een lijn naar Naaldwijk aftakte. Ik besloot er even heen te gaan en vond het wel erg unheimisch. Goed dat het weggaat.
Afbeelding

Afbeelding

Verderop kwam ik in de universiteitsbuurt. Tram 19 gaat hier rijden :D Maar voorlopig nog even niet omdat de Sebastiaansbrug geen trams aankan in de huidige slechte staat. Wel ligt de rails er al en zijn de lichtmasten extra hoog om de bovenleiding aan te kunnen hangen.
Afbeelding

De nodige toeters en bellen zijn ook al geplaatst.
Afbeelding

Bij de toekomstige halte Mijnbouwplein is het plotseling einde oefening. En dat zal nog minstens twee jaar zo blijven.
Afbeelding

Aan de stadszijde van de Sebastiaansbrug ligt de halte Zuidpoort. Hier ligt nog geen echte tramrails, maar een provisorische voorbereiding.
Afbeelding

De overkapping is extra hoog voor de bovenleiding. In de kap zijn ook al bevestigingspunten gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Op het moment dat mijn vriend en ik weer hadden afgesproken stond de zon eindelijk goed om het nieuwe stationsgebouw een beetje aardig op de foto te kunnen zetten. Ben erg benieuwd naar het nieuwe station, afgelopen met die pauperzooi en al dat nutteloze beton :)
Afbeelding

Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door isadora »

Boeiende rondleiding. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag van mijn studiestad. :D
Lijn 19 is ingekort wegens bezuinigingen. De enige reden waarom hij bij de Nieuwe Plantage eindigt omdat daar ruimte was voor een derde spoor. Dat reizigers naar het station nu voor drie haltes moeten overstappen, boeit niet. :roll:

Dat nutteloze bruggetje (bij het station) was volgens mij vroeger gewoon een voetgangersbrug, maar is in zijn huidige staat te onveilig om nog gebruikt te worden. Hij zal wel verwijderd worden als ook het spoorviaduct wordt weggehaald.

De tramlichten en -bellen bij de trambaan in de TU-wijk zijn zelfs al in gebruik. :wink: Helaas was jij er in het weekend, maar doordeweeks maken de lijnen 40 en 69 gebruik van die tram- / busbaan en hoor je steeds getingeling bij de oversteekplaatsen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Etienne »

Wat Isadora zegt :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Michael »

Leuk en interessant verslag :pos:

Maar hoort dit niet in het subforum OV in Beeld thuis?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door DrechtBlub »

is de vraag, aangezien hier ook redelijk wat reiservaring in besproken word. Al ben ik het wel met je eens micheal
Ik blub in het Drecht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Chauf21 »

De fotoverslagen kunnen inderdaad naar het forumonderdeel OV in beeld.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Ardan »

Sorry, moet nog even wennen aan de nieuwe indeling :') Had sindsdien geen verslag meer gemaakt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ardan on Tour #24: Nuttelozigheden in Delft [14f]

Bericht door Anne »

Meltrain schreef: Lijn 19 is ingekort wegens bezuinigingen. De enige reden waarom hij bij de Nieuwe Plantage eindigt omdat daar ruimte was voor een derde spoor. Dat reizigers naar het station nu voor drie haltes moeten overstappen, boeit niet. :roll:
Heb ook wel begrepen dat het is vanwege de RegioCitadis en de tijdelijke sporen. Er was bij het station nog ruimte op de Westvest voor een uitloopspoor; er heeft daar het keerspoor van de driehoek gelegen toen de spoortunnel voor de tramkoker van de Irenetunnel werd gebouwd.
Er komt op de Westvest bij station Delft een derde spoor. Lijn 19 gaat dan door rijden tot het station (als dat met de RC kan over de hulpsporen).
Meltrain schreef: Dat nutteloze bruggetje (bij het station) was volgens mij vroeger gewoon een voetgangersbrug, maar is in zijn huidige staat te onveilig om nog gebruikt te worden. Hij zal wel verwijderd worden als ook het spoorviaduct wordt weggehaald.
Dit was de fietsbrug. Deze is vervallen toen het fietspad is verlegd naar de huidige locatie op het tunneldak waar vroeger het emplacement lag.
Ardan schreef:De onderliggende Prinses Irenetunnel lijkt vroeger aan de centrumzijde ook een stuk langer te zijn geweest.
Klopt. Na aanleg van de spoortunnel (twee sporen) is de helling aangepast zodat je nog net over de het dak van de spoortunnel kan rijden. Omdat de helling nu eerder in de tunnel omhoog gaat is daarvoor een stuk van het dak van de tunnel gesloopt. Aan die zijde lag er ook een fiets/voetpad over de tunnel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten