Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Z2N »

Wilkommen, bienvenue, welkom! In Europa houden veel mensen van samenwerken, en af en toe leidt dat ertoe dat er leuke OV-reisjes mogelijk worden tegen een spotgoedkope prijs. In en rond Limburg is er het Euregio-ticket, dat geldig is op trein en bus in Nederland, België en Duitsland. Vorige week zaterdag maakten ik (Z2N) en Plan-V444 gebruik van zo'n ticket, om een ronde óm Limburg te doen, voordat Limburg bereikt zou worden. Helaas waren er de hele dag buien, hetgeen soms merkbaar is in de foto's.

Noot vooraf: het volgende reisverslag is gemaakt met foto's van Z2N en Plan-V444, en opgetekend door Z2N

De dag begon voor de Alphense delegatie achterlijk vroeg, en na een ontbijt-in-een-pak-yoghurt en het smeren van wat bammetjes ging het op de fiets verder, met de eerste trein van de dag richting Utrecht en Eindhoven. Voordat Eindhoven bereikt werd moest er eerst langs de Zegerplas gefietst worden, alwaar de zon net opgekomen was.
Afbeelding

In Eindhoven takte Plan-V444 aan, en met bus 171 ging het naar Valkenswaard.
Afbeelding

In Valkenswaard werd overgestapt op de buurtbus naar Achel (België). Voor de bus was het de eerste rit van de dag, de OV-chipkaartapparatuur was 'nog niet helemaal wakker'... :X
Afbeelding

En na een ritje door godsverlaten delen van Brabant werd uiteindelijk Achel bereikt, we waren in België! *O*
Afbeelding

Alhier werden boodschappen gedaan bij de lokale Boomsupermarkt (ik moest nog even de 'Charlie' halen die over de Franse departementale verkiezingen van de daarop volgende zondag ging), en daarna ging het verder, met bus 18A naar Hasselt, de eerste met ons Euregio-ticket De rit van 80 minuten was niet onaardig, alhoewel Plan-V444 het comfort van de Citea niet kon waarderen... :') Onderweg kwamen we in Overpelt nog wat NMBS-gekkigheid tegen:
Afbeelding

Eenmaal in Hasselt kon er een fotootje gemaakt worden van de bus die ons diep in Belgisch Limburg gebracht had. (Let voor de grap even op de rookpluim achter de bus, ik ga maar niet zeggen welk merk de schuldige was)
Afbeelding

Alhier gingen in de miezerregen nog een paar busjes op de foto:
Afbeelding

Afbeelding

Op het station zelf stond deze MW41 klaar als boemel naar Antwerpen via Mol klaar.
Afbeelding

Even later reed ook de directe IC naar Antwerpen binnen.
Afbeelding

De IC naar Brugge bleek iets langer te zijn dan we dachten (vier Deense neuzen!), onmogelijk om de hele trein op de foto te krijgen... Gelukkig was de zon weer terug! *O*
Afbeelding

Kort na het nemen van deze foto was de trein naar Luik er, en verlieten we Hasselt. De rit onderweg was typisch Waals, armoedig en inspiratieloos dus. :')
Afbeelding

Na het binnenrijden van Luikse agglomeratie...
Afbeelding

Afbeelding

...kon station Luik-Guillemins natuurlijk niet lang uitblijven. Bij binnenkomst van het station reed er juist een Thalys weg naar Brussel en Parijs, het is toch wel prettig dat de ramen in de Break openkunnen :)
Afbeelding

Voor mij en Plan-V444 was het de eerste keer dat we in Luik waren, en het is écht een prach-tig station! :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de stromende regen kwam ondertussen de IC naar Brussel en Oostende binnenrijden
Afbeelding

Ook stond de IR IC naar Luxemburg klaar, een betere foto lukte niet doordat de trein met zoveel vertraging weg ging dat het niet lukte om de foto bij vertrek te maken en de geplande volgende trein te halen.
Afbeelding

En de volgende trein haalden wij ook maar net, het was een (sterk vertraagde) IC naar Eupen. De rit ging naar Welkenraedt, waar we de trein naar Aken zouden pakken. De rit voerde door prachtige valleien, een heerlijk terugdenken-aan-vroeger-met-schoolkamp-in-de-Ardennen-gevoel kreeg je erbij... :D
Afbeelding

Door de vertraging van de IC was er bijna geen overstaptijd meer over in Welkenraedt, dus was het rennen geblazen om de overstap te halen naar Aken. Bij het wegrijden uit Welkenraedt, een paar minuutjes later, konden wat foto's gemaakt worden vanuit het Klassiekje.
Afbeelding

Afbeelding

Door de lagere heuvellandschappen ten oosten van Welkenraedt...
Afbeelding

...bereikten we al snel Aachen, waar de regen opnieuw met bakken uit de lucht kwam zetten. :( Voordat we de stad in gingen maakten we nog snel een paar foto's, o.a van het Klassiekje dat ons hierheen had gebracht en de RE naar Dortmund.
Afbeelding

Afbeelding

Ook reed er een vrachttrein door het station heen richting België.
Afbeelding

Kort daarna ging het de stad in. De regen werd na een paar minuten wandelen richting de Marktplatz verruild voor drogere omstandigheden.
Afbeelding

Afbeelding

In het centrum werden wat cadeau's ingekocht bij een niet nader te benoemen koffiehuis, en werd genoten van de prachtige stad die Aken eigenlijk is. :Y
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na verloop van tijd ging het weer terug naar het Hbf, het begon weer te regenen, de maag knorde en er moest nog naar de Randstad terug gereisd worden. De afstand naar het station werd nu afgelegd per stadsbus, die ook gebruikt mag worden met een Euregio-ticket.
Afbeelding

Afbeelding

De foto die hier stond is, ondanks de afkeurende beschrijving die hierbij stond, weggehaald, doordat deze alsnog misgeïnterpreteerd werd

Na wat boodschappen en het naar binnen werken van een typisch Duitse maaltijd... :D
Afbeelding

...en het bekijken van wat treintjes...
Afbeelding

Afbeelding

...namen we de Euregiobahn naar Heerlen. Door een vertraagde goederentrein was de trein naar Heerlen te laat, en dus moest het vlug-vlug-snel-snel in Heerlen, na het inchecken en de bordjesfoto voor de archieven was het al snel vertrektijd van de IC naar Sittard.
Afbeelding

De IC naar Sittard, en niet verder. Door werkzaamheden mocht er hier overgestapt worden op de bus naar Weert, qua drukte viel het mee, doordat de trein uit Heerlen kwam en niet uit Maastricht. (A) De rit over de snelweg gaf uitzicht op nóg maar weer eens een regenbui, en gelukkig, na de regen weer zonneschijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een korte wandeling in Weert...
Afbeelding

... ging het +30 weer verder naar het noorden. In Eindhoven nam ik afscheid van Plan-V444, die weer terug ging naar Helmond.
Afbeelding

Via Utrecht ging het naar Alphen, onderweg was het zonlicht alweer uitgevallen dus eenmaal in Alphen was het donker op straat. Een korte fietstocht was alles wat er nog afgelegd moest worden om thuis te komen.
Afbeelding

En toen was de reis af. Drie grensovergangen, en dat met een simpel kaartje en een NS-Abo dat toch al aardig goed gebruikt wordt. Het was een leuke reis, een leuke bijkomstigheid van Europees samenwerken. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd gewaardeerd! :Y
Laatst gewijzigd door Z2N op za 28 mar 2015, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Plan-V444 »

Het was een heel leuke reis! Zeker een aanrader!
Mooi verslag gemaakt Z2N!
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Etienne »

Wellicht een tip om de foto's te volgende keer te verkleinen. Mijn laptop heeft een eeuwigheid nodig om de foto's te laden :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Mr-W »

Z2N schreef: en daarna ging het verder, met bus 18A naar Hasselt, de eerste met ons Euregio-ticket De rit van 80 minuten was niet onaardig, alhoewel Plan-V444 het comfort van de Citea niet kon waarderen... :')
Ach, een Citea is nog altijd beter dan de bezemwagen op 18A :wink: . (een afstandse Van Hool A300 van een onderaannemer met altijd een bezem achter de chauffeur :lol: )
Z2N schreef:Ook stond de IR IC naar Luxemburg klaar, een betere foto lukte niet doordat de trein met zoveel vertraging weg ging dat het niet lukte om de foto bij vertrek te maken en de geplande volgende trein te halen.
Mooie trein en nog lang voor een 2 uursdienst :pos:
Z2N schreef:Na wat boodschappen en het naar binnen werken van een typisch Duitse maaltijd... :D
:lol:
Z2N schreef: En toen was de reis af. Drie grensovergangen, en dat met een simpel kaartje en een NS-Abo dat toch al aardig goed gebruikt wordt. Het was een leuke reis, een leuke bijkomstigheid van Europees samenwerken. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd gewaardeerd! :Y
Leuk reisverslag Z2N en Plan-V444 :pos:
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Plan-V444 »

Bedankt voor de complimenten Mr-W!

De Citea viel idd wel mee omdat het een hoger comfort-niveau had.
Ik had meteen een Citea zoals op lijn 450(vergelijkbaar met een Scania) verwacht.
Waarschijnlijk is Z2N het vergeten te vermelden :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk verslag en leuke fotootjes. :)
Die Smart in Aachen _O-

Trouwens, dit verslag staat 2x op het forum...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Z2N »

Waar nog meer dan? Ik had het namelijk maar één keer gepost.. :?
Etienne schreef:Wellicht een tip om de foto's te volgende keer te verkleinen. Mijn laptop heeft een eeuwigheid nodig om de foto's te laden :|
Ik heb niets bijzonders gedaan met de foto's, net als altijd eigenlijk. Wel merkte ik dat de fotowebsite waar ik de foto's geüpload heb (imgur) vandaag nogal langzaam is, misschien dat het daaraan ligt.
Plan-V444 schreef: Ik had meteen een Citea zoals op lijn 450(vergelijkbaar met een Scania) verwacht.
Waarschijnlijk is Z2N het vergeten te vermelden :wink:
Ik ben al sinds negen uur vanochtend bezig met schoolwerk, met een pauze van een uur voor dit verslag. Ik was waarschijnlijk niet zo scherp meer... :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door isadora »

Erg fraai. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Milco »

@Z2N: Dit verslag stond 2x in hetzelfde topic, waarvan 1x met reacties en 1x zonder. Inmiddels is de "reactie-loze" weggehaald zie ik. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Suus »

Z2N schreef:
Etienne schreef:Wellicht een tip om de foto's te volgende keer te verkleinen. Mijn laptop heeft een eeuwigheid nodig om de foto's te laden :|
Ik heb niets bijzonders gedaan met de foto's, net als altijd eigenlijk. Wel merkte ik dat de fotowebsite waar ik de foto's geüpload heb (imgur) vandaag nogal langzaam is, misschien dat het daaraan ligt.
Je hebt de originele code gebruikt in plaats van een van de thumbnailcodes. Als je een l of een h voor de .jpg zet wordt een kleinere afbeelding gebruikt.

Wat betreft de bussen in Belgisch-Limburg:
Niemand die de lijnnummers 18A en 20A opvallend vond? Er zit iets achter namelijk. In het verleden heeft de NMBS vervangende busdiensten ingelegd voor spoorlijnen waar het verkeerd werd stilgelegd of voor spoorlijnen waar diverse tussenstations gesloten hebben. De NMBS hanteerde voor deze busdiensten het spoorlijnnummer gevolgd met de letter A. Op een gegeven moment, ik dacht bij de regionalisering van het busvervoer in 1990, zijn deze busdiensten overgedragen naar de opvolgers van de NMVB, dus De Lijn en TEC. Op veel plaatsen zijn daarna de busdiensten met deze lijnnummers verdwenen, omgenummerd o.i.d. Limburg is een van de laatste plekken in Vlaanderen waar nog de originele lijnnummers met een A gebruikt worden.

Vorige week zondag heb ik toevallig zo'n nieuwe Irisbus van De Lijn Limburg mogen testen, wagen 5723, en ik was niet onder de indruk. Het type bus heeft relatief weinig zitplaatsen voor een streekbus (slechts 37) waarvan zes stoelen achteruit staan, geen fatsoenlijke reisinformatie (er hangt een heel klein LED-displaytje aan het plafond dat niet werkt) en als het zou werken is het onleesbaar door een hele kermis aan handgrepen. Ook zijn de deuren van de bus buitengewoon traag in vergelijking met bijvoorbeeld de Citea van VDL.

Dan de treinen:
Ik was ook enigszins verbaasd dat er MS96 in de IC-dienst Gent - Blankenberge/Knokke zat, in mijn herinnering was die reeks het domein van belachelijk grote composities van HLE18+5xM6+5xM6+HLE18 (in deze volgorde, want de locomotieven reeks 19 kunnen nu, jaren na aflevering, nog steeds niet gecombineerd worden...).

De Intercity Liers - Luxemburg is met vier rijtuigen uitzonderlijk lang inderdaad, de laatste tijd schijnt het regelmatig voor te komen dat er maar twee rijtuigen meerijden, allebei eerste klas waarvan één gedeklasseerd...

Er is in Welkenraedt helaas geen geplande wachttijd voorzien bij vertraging van de IC Oostende -> Eupen op de L-trein Spa -> Aachen, de reisplanner geeft dat normaal aan maar helaas voor deze verbinding niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. (Y)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N en Plan-V444 doen Euregio (met regen) (47 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuk verslag! Vooral Hasselt is mooi :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten