mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [67]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [67]

Bericht door mb90 »

Het is alweer even geleden maar ik wil jullie dit verslag toch niet onthouden. In het weekend voor de kerst van 2014 ben ik een lang weekend naar het Spaanse Alicante geweest. Om precies te zijn van 19 t/m 23 december.

Het begon op de late vrijdagmiddag met de vlucht naar Alicante. Net na zonsondergang steeg ik met mijn vlucht op vanaf Rotterdam The Hague Airport om daarna al snel een mooi uitzicht te hebben over een deel van de stad:
Afbeelding

Snel ging de vlucht daarna via de Hoeksche Waard en West-Brabant het land uit om daarna langs Antwerpen te vliegen:
Afbeelding

De bewolking nam daarna snel toe, dus met het mooie uitzicht was het daarna snel gedaan. Pas boven Spanje werd het weer helder en ging de vlucht over het mooi verlichte Valencia naar Alicante waar na een vlucht van 2 uur en een kwartier weer een vaste ondergrond had.
Met de pendelbus die elke 20 minuten tussen de luchthaven en de stad rijdt kwam ik na een half uurtje in mijn hotel wat mooi gelegen was aan een schiereiland nabij de jachthaven. Na even wat eten in de stad en een rondje langs de jachthaven ging de avond snel voorbij en was het daarna alweer zaterdag. Het was al snel een aangename temperatuur met ook een zonnetje erbij.
De stadsdienst van Alicante wordt hoofdzakelijk gereden door Citaro's. Hier te zien als lijn 22 op het Plaza Puerta del Mar:
Afbeelding

Uiteraard moest ook de Middellandse Zee snel op de foto. Het is met wat zeemist in de verte nog niet zo superzonnig, maar dat mocht de pret niet drukken:
Afbeelding

Vanaf het Plaza Puerta del Mar heeft er een aantal jaren een tram gereden. Inmiddels ligt de halte hier er alweer bijna 2 jaar verlaten bij:
Afbeelding

En in de tussentijd is er ook een 'beetje' roest ontstaan :P :
Afbeelding

Daarna ging ik naar een lift die in een berg gebouwd is. Deze lift bracht mij voor 2 euro naar het Castell de la Santa Barbara. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de stad. In de zomer van 2013 ben ik hier ook al geweest met zo'n 35 graden en een hoge luchtvochtigheid. Ook nu was het niet zo helder weer, maar wel een heel stuk aangenamer met 15 graden 8-) :
Afbeelding
Afbeelding

Met dezelfde lift ging het, na een pauze van zo'n anderhalf uur in het toch vaak lekker warme zonnetje, weer naar beneden om vanaf daar door het oude centrum te lopen:
Afbeelding

Waar er tegenover het stadhuis ook een ijsbaan was. Gezien de temperaturen niet zo logisch, maarja het was dan ook hartje winter voor de mensen hier:
Afbeelding

Door het centrum rijden ook de nodige buslijnen. Net als vanochtend waren dat ook hier weer Citaro's. Zoals hier bij het theater van Alicante:
Afbeelding

Afbeelding

Een enkele keer kwam er ook een gelede Citaro langs, zoals hier te zien is op lijn 3:
Afbeelding

Daarna was ik vlak bij het tramstation Luceros en besloot ik om wat inkopen te doen bij de plaatselijke Lidl in een buitenwijk van de stad. Ik kwam uit bij de halte La Isleta waar alleen de bewuste winkel gesloopt was... Er was echter wel genoeg tijd voor een foto van een tram uit de nieuwste serie trams die hoofdzakelijk op lijn 1 tussen Alicante en Benidorm worden ingezet:
Afbeelding

Gelukkig wist ik nog een andere te vinden en ging ik daar dus heen. Onderweg kwam ik bij de halte Marq-Castillo deze toegang naar de trap tegen en later ook nog bij andere haltes. Dat sluit niet echt gelijkvloers aan:
Afbeelding

De volgende poging was wel raak en met de gehaalde boodschappen ging ik daarna weer terug naar het hotel om daarna wat te gaan eten. Daarna was het al snel donker en zo kon in het donker de vliegveldpendel vanaf het Plaza Puerta del Mar op de foto:
Afbeelding

In de avond is hier ook het meeste volk op de been, zoals hier te zien is op de wandelpromenade langs de haven:
Afbeelding

Het was dus destijds bijna kerst en dat was aan de versiering goed te zien, aan de temperatuur echter niet :P :
Afbeelding

Na een goede nachtrust was het de volgende morgen lekker wakker worden met deze mooie zonsopkomst:
Afbeelding

Afbeelding

Om daarna na een goed ontbijt snel op pad te gaan, want vandaag gaat de reis naar Benidorm. Eerst liep ik nog een rondje rondom de jachthaven die er met deze strakblauwe lucht erg mooi bij lag:
Afbeelding

Daarna kwam de wandeling opnieuw uit bij de tramhalte Luceros. Deze halte heeft een aparte hal met beplanting wat direct in verbinding staat met de echte buitenlucht:
Afbeelding

Ook hangt hier een mooi scherm voor de eerstvolgende trams:
Afbeelding

Beneden stond de eerstvolgende tram al klaar. Nog niet mijn tram, maar wel lijn 2 naar Saint Vincent del Raspig:
Afbeelding

Daarna kwam mijn tram en begon de mooie heuvelachtige rit naar Benidorm. Vanaf El Campello ging het over een voormalig treinspoor en dat was ook te merken, want de route en de stations hadden meer iets RandstadRail achtigs. Onderweg kwam uiteraard ook weer El Torro voorbij:
Afbeelding

Na een rit van 5 kwartier kwam ik in Benidorm. Daarna liep ik naar de wijk Levante om wat oude herinneringen op te halen van vakanties 10 jaar terug. Ook op het strand daar, alleen was het nu een heel stuk rustiger dan in de zomer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat was een mooie gelegenheid voor een lekkere zonpauze van zo'n 2 uur. 8-)
De gemiddelde leeftijd hier was overigens behoorlijk hoog. Op de boulevard was dat goed te zien met rechts op het bankje bijvoorbeeld een aantal Benidorm Bastards :P :
Afbeelding

Na nog een laatste foto van het mooie strand:
Afbeelding

Ging ik weer terug naar het trein-tram station van Benidorm. De volgende rit ging namelijk met de trein naar Altea. Een dieseltreintje die hier het station van Benidorm binnen komt rijden:
Afbeelding

Op het station zelf stond er ook een wat ouder exemplaar. Of deze nog gebruikt wordt weet ik niet:
Afbeelding

Van dit station is er 1 perron voor de tram naar Alicante. Hier te zien:
Afbeelding

Met het dieseltreintje ging het naar het witte stadje Altea. Hier waren veel meer wolken dan in Benidorm maar gelukkig scheen op het juiste moment de zon. Voor het mooie had het treintje beter een spoor dichterbij binnen moeten komen, maar dat was vooraf helaas niet bekend bij mij:
Afbeelding

Vanaf het eveneens witte strand (al komt dit vooral door de stenen) heb je een mooi uitzicht op een fraaie rots in zee. De rots van Calpe:
Afbeelding

Afbeelding

Grappig om te zien was deze Seat, de Altea in Altea:
Afbeelding

Ook heeft Altea van deze leuke smalle en steile steegjes:
Afbeelding

Terug bij het station viel mijn oog nog op deze draaischijf. Niet meer te bereiken vanaf het normale spoor, maar wel leuk om te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna ging ik weer terug naar Benidorm om daar over te stappen op de tram naar Alicante. Na aankomst in Benidorm kwam de tram al snel binnen:
Afbeelding

Via de skyline van Benidorm:
Afbeelding

En via een fraaie brug door het stadje Villajoyosa:
Afbeelding

Kwam ik weer een uurtje later aan in Alicante, waar het ook inmiddels donker was. Na wat eten bracht ik de rest van de avond door in mijn kamer om de volgende dag weer vroeg op te staan. Het was opnieuw een stralende dag met hier bijvoorbeeld het Castillo de la Santa Barbara in de volle zon 8-) :
Afbeelding

Ook het strand lag er rustig bij:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit keer was mijn startpunt de nieuwste tramhalte van de stad: Sangueta. Hier te zien met een tram op lijn 1 naar Benidorm en op de achtergrond het Castillo:
Afbeelding

In El Campello rijden de tramlijnen 1 en 3 een erg fraaie route langs het strand. Een nog mooiere variant van de Belgische kusttram, al kan dat ook aan het weer liggen :P . Hier rijdt tram 3 naar Luceros langs:
Afbeelding

Met zo’n 10 minuten erna (want beide lijnen rijden maar 2x per uur) lijn 1 die eveneens naar Luceros ging:
Afbeelding

Een paar kilometer noordelijker gaat de route een klein stukje naar het binnenland. Wel is er hier een mooi uitzicht op de achterliggende bergen. Ook hier komen weer beide lijnen langs, alleen is het nu eerst lijn 1 en dan lijn 3 naar Luceros:
Afbeelding

Afbeelding

Vlak na deze halte gaat de lijn over een 2-tal viaducten van een voormalige rivier. Voormalig, want van water is er op deze plek geen sprake meer:
Afbeelding

Dan weer terug naar de halte Sangueta. Deze halte is/was de overstaphalte naar de lijn naar Plaza Puerta del Mar en ligt mooi tussen de uitgehakte rotsen. Hier te zien met eerst weer lijn 1 en daarna lijn 3 (met een totaal-reclametram) opweg naar Luceros:
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf deze halte naar de halte Marq-Castillo gaat de lijn een stuk omhoog tot de aftakking van lijn 2 om daarna de tunnel in te gaan. Net na de aftakking richting de halte Sangueta kwam deze tram als lijn 3 of 4 (dat kon ik niet goed zien) langs:
Afbeelding

Daarna nam ik lijn 4 om een rondje te maken door een buitenwijk van Alicante wat ook vrij heuvelachtig is. Daar aangekomen kwam al meteen een bus langs op lijn 21:
Afbeelding

In deze wijk ligt ook de Avenida Holanda en ligt er ook een tramhalte Holanda. Daar kwam deze tram net aan:
Afbeelding

En dit is de genoemde halte:
Afbeelding

Nadat ik wat Spaanse worsten had gehaald bij de plaatselijke supermarkt ging de volgende tram op de foto met links op de achtergrond nog een fraaie bergketen:
Afbeelding

Zoals al te zien was, was het lekker zonnig deze dag. Ook steeg de temperatuur zelfs tot de 21 graden:
Afbeelding

Na deze foto ging ik weer terug naar het centrum om nog wat te eten en te genieten van een fraaie afsluiting van deze zonnige dag:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag was het (helaas) alweer tijd om terug te gaan naar Rotterdam. Het was gelukkig vrij helder weer, waardoor ik onderweg in het vliegtuig genoeg kon zien.
Tijdens het opstijgen eerst Benidorm:
Afbeelding

Dan een half uurtje later een pak sneeuw op de toppen van de Pyreneeën:
Afbeelding

Hoe dichter bij Nederland, hoe meer wolken er kwamen, maar vlak voor Rotterdam klaarde het op en kwam de stad mooi in zicht:
Afbeelding

Het waaide echter had (windkracht 6 / 7) wat de landing niet echt prettig maakte. In de draai naar de landingsbaan kon als laatste foto nog wel de Hollandse IJssel vanaf Nieuwerkerk a/d IJssel richting Rotterdam op de foto:
Afbeelding

De landing ging uiteindelijk goed en met lijn 33 en metro E ging ik daarna weer rustig naar huis om nog na te genieten van deze mooie dagen die voor herhaling vatbaar zijn. :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door deadlock »

Like!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door Etienne »

Mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door Meltrain »

Wauw, wat een fantastisch verslag met schitterende foto's. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door waldo79 »

Afwisselende reportage. Complimenten.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door Hendrik »

Mooie set foto's!
Vooral veel 'jong' materieel daar. Althans, op jouw foto's... :wink:
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door Maurice Hooikammer »

Supermooi!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door isadora »

Alicante, een heel relaxte stad. Mooie tijd ook om daar te zijn, niet overladen met toeristen.
Dank je, fraai verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door Daniel »

Leuke afwisselende serie met vooral erg fraaie foto's :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #79: Een weekend overwinteren in Alicante [

Bericht door Milco »

Mooie foto's en leuk om het verslag te lezen! :)
De foto van die tram waarbij je niet kon zien of het lijn 3 of 4 was, vind ik persoonlijk de mooiste foto. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten