Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [45]
Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [45]
Een paar weken terug kwam een maat van mij ermee dat hij door z'n wodkavoorraad heen was en dat hij wel zin had om weer eens een weekendje op stap te gaan. Aangezien we wel wat flesjes mee terug wilden nemen zou de terugreis in ieder geval met de trein moeten gaan, de heenweg het liefste ook. De keuze viel al gauw op Polen, aangezien dat qua reistijd met de trein erg goed te doen is. Met een Sparpreis zijn we van grensstation naar grensstation door Duitsland gereisd, over de grens hebben we steeds losse kaartjes gekocht. Koop je het rechtstreeks, dan kan het zomaar drie keer zo duur worden. Lang leve de transparante markt van treinkaartjes Niet zo gek dat er steeds meer mensen met de bus of het vliegtuig internationaal reizen, een betaalbaar internationaal treinkaartje vinden kan soms best een moeilijk verhaal zijn. Goed, tijd om te beginnen. Ik maak er geen heel lang verhaal van deze keer, een uitgebreide reis was het ook niet. Voor het overzicht heb ik wel een kaartje in elkaar gedraaid, zie hier.
1. Donderdag 26 maart, station Hengelo. Dankzij het ongeluk in Teuge moet de IC Amsterdam-Berlin omrijden via Zwolle, wat resulteert in een vertraging van 35 minuten bij vertrek uit Hengelo. Uiteindelijk was dit één van de laatste (zo niet dé laatste) IC Berlin die moest omrijden.
Hengelo train station by Timon91, on Flickr
2. Zo, daar is-tie al. In Berlin hebben we een overstap van 14 minuten op de EuroCity naar Poznań (-Gdańsk-Gdynia), dus die hebben we eigenlijk al uit ons hoofd gezet.
IC to Berlin Ostbahnhof entering Hengelo train station by Timon91, on Flickr
3. We hebben een los kaartje uit de automaat getrokken voor het grensoverschrijdende stuk, van Bad Bentheim tot Frankfurt an der Oder hebben we een Sparpreis. In Bad Bentheim volgt een stop van een kwartiertje voor de lokwissel, tijd winnen we helaas niet hier.
Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
De reis verloopt verder rustig, op een noodrem bij Wolfsburg na (heel fijn, als je 160 km/h rijdt) die door een deurstoring wordt veroorzaakt. Met +45 arriveren we op Berlin Hbf, waar de EuroCity natuurlijk al lang en breed vertrokken is.
4. De trein bij aankomst. Het uitstappen duurt heel erg lang, aangezien er drie deuren op rij kapot zijn. We moeten dus anderhalf rijtuig door voor we eruit kunnen aangezien ons rijtuig aan één kant geblokkeerd werd door een hele berg bagage van een groep Duitse jongeren die naar Ostbahnhof moeten maar voor de handigheid alvast alles in het gangpad gestapeld hebben
IC from Amsterdam at Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
5. Naar voren gekeken, vlak voordat de trein aan het laatste stukje naar Berlin Ostbahnhof begint.
IC from Amsterdam at Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
Eerst maar naar Frankfurt an der Oder, gelukkig rijdt daar elk half uur een RE heen. De RE zit goed vol, maar we hebben wel een tweezitter samen. Na een saaie rit door de dichte bossen van Oost-Brandenburg arriveren we in Duitslands mooiste pareltje (ahum...) :') De omroep in de trein is uiteraard in het Duits, maar in Frankfurt wordt alles ook in het Pools omgeroepen. We horen overigens opvallend veel Pools in de trein.
6. De RE na aankomst in Frankfurt an der Oder. Ik ben al minstens 10 keer de grens overgestoken via deze route, maar in Frankfurt zelf ben ik nog nooit geweest.
RE from Berlin at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
7. Na een korte keerstop rijdt de RE terug naar Berlin.
RE from Berlin at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
8. Een RE naar Eisenhüttenstadt en Cottbus, nog twee van die pareltjes.
RE to Cottbus at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
9. Een broodtrommel op wielen van de Niederbarnimer Eisenbahn, voor de rit naar Königs Wusterhausen.
RB to Königs Wusterhausen at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
We besluiten om met de stoptrein naar Rzepin te gaan en daar de volgende EC te pakken. Een kaartje met de RB is een stuk goedkoper dan met de EC (€3,30 in plaats van €12,80! - en dat voor 21 km). Het grensoverschrijdende stuk schijn je goed te kunnen zwartrijden met de EC, maar daar ben ik niet zo'n fan van.
10. Zonder problemen halen we een kaartje naar Rzepin uit de zeer fijne DB-automaat, daarna lopen we buiten een rondje. Hier het stationsgebouw van de voorkant gezien, niet onaardig.
Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
Het weer is niet heel best en Frankfurt is nou niet bepaald een must-see, dus we zijn gauw weer terug en halen binnen een prima dürüm döner.
11. Het vertrekbord. Per dag rijden er vijf EC's (vier naar Warszawa, één naar Gdynia) en twee stoptreinen (naar Zielona Góra) de grens over. Op vrijdag en in het weekend zijn er ook nog twee stoptreinen naar Poznań, maar die rijden vandaag helaas niet. Anders was dat een prima optie geweest.
Departure sign at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
12. De CTA voordat het stoptreintje uit Polen aankomt. De grenspolitie controleert na aankomst de paar reizigers die uit de trein komen.
RB to Zielona Góra at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
De trein naar Rzepin en Zielona Góra is een BR646. Ondanks dat de spoorlijn geëlektrificeerd is wordt er dus met een dieseltje gereden, dat is vermoedelijk makkelijker aangezien er dan geen multicourant materieel nodig is. We vertrekken op tijd en na 19 minuten in het matig gevulde treintje staan we alweer in Rzepin. Bij het loket lukt het niet om een kaartje naar Poznań te kopen, m'n pinpas werkt niet en een pinautomaat is er ook niet. Gelukkig kun je ook in de trein een kaartje kopen. Na een kwartiertje komt de EuroCity opdagen, we nemen plaats in het restauratierijtuig. De rit van Rzepin naar Poznań duurt maar 1:17 uur, niet gek voor 156 km! Zeker niet als je je bedenkt dat de trein ook nog twee keer stopt tussendoor. We brengen de rit in het restauratierijtuig door met twee biertjes en een goed bord pierogi :) Bij de conducteur kopen we een kaartje naar Poznań, met enige moeite vindt zijn apparaat genoeg bereik om de pintransactie uit te voeren.
13. Om half 9 's avonds staan we op Poznań Główny, de EC moet nog 2,5 uur door voor de ruim 300 km naar Warszawa.
EC “Berlin-Warszawa-Express” at Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
14. De Berlin-Warszawa Express dus. Ik heb gelezen dat de merknamen van deze treinen (Berlin-Warszawa Express en Berlin-Gdynia Express) gaan verdwijnen, maar in de volksmond zullen ze nog wel zo bekend blijven.
EC "Berlin-Warszawa-Express" at Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
In Poznań verblijven we in een hostel midden in het centrum, met de tram zijn we er zo. Nog geen uur nadat we zijn aangekomen zitten we al in de kroeg met de zus van een vriendin van ons en wat vrienden van haar, het wordt een gezellige avond en zijn laat terug in het hostel :)
Vrijdag willen we een dagtripje maken aangezien we Poznań al redelijk goed kennen, maar daarvoor is de stad een prima uitvalsbasis. Het weer is matig maar we wagen toch de gok om naar Toruń te gaan, zo'n twee uur verderop. Heel veel treinen rijden er niet heen, maar de TLK van 11:09 "Sielawa" naar Olsztyn is een goede optie voor ons. Bij het loket lukt het zowaar om in het Pools een kaartje te kopen, bij de TLK heb je tegenwoordig standaard een gereserveerde zitplaats.
15. Het vertrekbord in de nieuwe stationshal. Poznań Główny is een mooi station, maar alles ligt behoorlijk verspreid en het is aardig onoverzichtelijk. De perronvolgorde slaat ook nergens op: 3-2-1-4-5-6 :')
Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
16. We hebben nog even, dus we kijken nog even in het strakke winkelcentrum wat er tegenaan ligt. Veel kleurtjes!
Mall at Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
Onze trein staat er al, we nemen plaats op onze plaatsen en al gauw rijden we de stad uit. De rit verloopt rustig, het landschap is niet heel anders dan in Nederland en we rijden goed door. Na de splitsing bij Inowrocław merk je wel dat je op een minder belangrijke spoorlijn terechtkomt, de snelheid gaat er flink uit. Wel zijn ze op sommige stukken met het spoor bezig, dus verbetering komt er wel :) Na 1 uur en 43 minuten staan we op Toruń Główny, 141 km verderop. Geheel naar Poolse traditie wordt er ook hier flink verbouwd en is het een beste puinhoop.
17. Onze trein komt aan op het oude gedeelte, na een korte stop rijdt hij verder richting Olsztyn.
TLK “Sielawa” to Olsztyn at Toruń Główny train station by Timon91, on Flickr
Met wat omwegen komen we erachter hoe laat er treinen terug rijden, daarna gaan we de stad in. Het is een stukje lopen naar het centrum, maar het is droog en een stukje lopen is niet zo erg. Alle 29 foto's van Toruń staan op Flickr, een selectie staat hier.
18. De brug over de Wisła, aan weerszijden is er een voet/fietspad.
Bridge crossing the Wisła in Toruń by Timon91, on Flickr
19. Zicht op de stad. Het regent zachtjes en het blijft somber weer.
Toruń seen from the Wisła bridge by Timon91, on Flickr
20. Aan de waterkant, in de verte is de spoorbrug te zien.
Wisła river, Bulwar Filadelfijski, Toruń by Timon91, on Flickr
21. Een straat in een rustig gedeelte van het centrum. Toruń is net als Kraków in de oorlog als een van de weinige steden in Polen niet tot puin geschoten, dus alles is ook écht oud.
Mostowa, Toruń by Timon91, on Flickr
22. Rynek Staromiejski, het hoofdplein van de oude stad. Er lopen veel schoolklassen rond en ondanks het weer is er nog aardig wat volk op straat.
Rynek Staromiejski, Toruń by Timon91, on Flickr
23. Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, een hele mond vol Mooi gebouw, dat wel :)
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, Toruń by Timon91, on Flickr
24. Het stadhuis (Ratusz) heeft ook een toren die open is voor publiek. Na een hoop trappen staan we boven, hier zijn we de enigen.
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
25. Richting oosten gekeken, het ziet er schattig uit vanaf hier :)
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
26. Naar het noorden gekeken. Heel groot is Toruń niet, het is qua inwoneraantal ongeveer even groot als Eindhoven.
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
27. De kerk van foto 23 vanaf Ratusz gezien.
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
28. Rynek Nowomiejski, het hoofdplein van de nieuwe stad. Hier is veel minder reuring.
Rynek Nowomiejski, Toruń by Timon91, on Flickr
Het gaat weer regenen en we besluiten om terug te gaan naar Poznań. We lopen door naar station Toruń Miasto, nemen een stoptreintje de brug over, daarna gaan we vanaf Główny verder.
29. Er rolt net een goederentrein de brug over te Toruń Miasto, ik kan hem helaas niet goed op de foto krijgen (de andere kant van het perron stond vol met mensen). Het stationsplein van Toruń Miasto wordt overigens ook verbouwd, het stationsgebouw zelf ligt er verlaten bij. Een kaartautomaat is er niet en de loketten zijn twee jaar geleden gesloten, op een bordje staat dat je een kaartje bij de conducteur moet halen.
Toruń Miasto train station by Timon91, on Flickr
30. Het stoptreintje wat ons de brug over gebracht heeft en over een paar minuten door zal rijden naar Bydgoszcz. Dit is een gloednieuwe EN76, best een comfortabele trein :) Een conducteur hebben we niet gezien overigens, maar van Toruń Miasto naar Główny duurt ook maar een paar minuten.
Train to Bydgoszcz at Toruń by Timon91, on Flickr
We hebben wat tijd op Główny, maar het lukt zonder problemen om een kaartje naar Poznań uit de automaat te halen. De automaat is duidelijk, in het Pools, Engels en Duits te bedienen en geeft een goed overzicht van je reismogelijkheden. Betalen met een Nederlandse pinpas is geen probleem. Een kwartier voor vertrek wordt de regionale trein richting Poznań klaargezet, gereden met een gemoderniseerde EN57. Het is aardig druk, maar we hebben een vierzitter met z'n tweeën. We vertrekken op tijd, onderweg besluiten we om nog even uit te stappen in Gniezno, wat voor Kraków de eerste hoofdstad van Polen was.
31. Rynek, het hoofdplein.
Rynek, Gniezno by Timon91, on Flickr
32. Bij de basiliek zien we zowaar de zon nog, het is best een mooie zonsondergang!
Bazylika Prymasowska Sanktuarium św. Wojciecha, Gniezno by Timon91, on Flickr
Vanaf Gniezno is het nog zo'n drie kwartier terug naar Poznań, we halen nog net de trein van 18:17. Deze wordt ook gereden met een EN76 van Koleje Wielkopolskie, het is een stuk modernere en comfortabelere trein dan de EN57 van zonet. We stoppen vaak, maar tussendoor rijden we vaak wel 130 km/h. De trein trekt bovendien razendsnel op en zou daarmee ook uitermate geschikt zijn voor Nederland. Is dit niet wat voor de NS?
33. Na aankomst in Poznań, met het spacende nieuwe stationsgebouw in beeld. Onderin is nog net ons treintje uit Gniezno te zien. Rechts (niet zichtbaar) ligt overigens het oude stationsgebouw, wat ook nog gewoon in gebruik is.
Poznań Główny train station at night by Timon91, on Flickr
's Avonds arriveren de vriendin van ons uit Warszawa en haar vriend uit Szczecin, die we allebei nog kennen uit Georgië en Armenië. Het is een tof weerzien, mijn reisgenoot heeft ze alweer twee jaar niet gezien. We praten veel bij, eten samen en drinken wat biertjes. Tegen drieën zijn we terug in het hostel.
De volgende ochtend doen we wat drankinkopen bij de supermarkt, checken uit en nemen de tram naar de Palmiarnia van Poznań, die we nog niet kennen. Het weer is vandaag een heel stuk beter dan gisteren :)
34. Het is best een grote kas, één van de grootste van Europa.
Palmiarnia, Poznań by Timon91, on Flickr
35. Binnen, het is weer eens wat anders om te bezoeken :)
Palmiarnia, Poznań by Timon91, on Flickr
Na een uurtje keren we terug naar het centrum, waar we met onze Poolse vrienden hebben afgesproken. We lopen naar de andere kant van het centrum voor de "obiad", wat "diner" betekent, maar op lunchtijd gegeten wordt. We komen terecht in een leuk eettentje met fantastisch eten, het is heel gezellig. Na het eten maken we nog een ommetje terug naar het centrum.
36. Zicht op de kathedraal van Poznań, die op een eiland in de rivier de Warta ligt.
Most Biskupa Jordana, Poznań by Timon91, on Flickr
37. Het straatje van het restaurant. Het is een rustige straat net buiten het centrum, maar de paar restaurantjes die er liggen zijn goed gevuld.
Ostrówek, Poznań by Timon91, on Flickr
38. Zicht op het eiland vanaf een brug over de Warta. De waterkant is verder weinig geëxploiteerd, heel schoon is de rivier verder ook niet.
View over the Warta river, Poznań by Timon91, on Flickr
39. Terug op het hoofdplein, hier nemen we weer afscheid van elkaar. Het was weer een zeer geslaagd bezoek!
Stary Rynek, Poznań by Timon91, on Flickr
Bij het hostel halen we onze bagage op, met de tram gaan we terug naar het station. Er staan hele lange rijen bij de loketten, maar de kaartautomaten zijn nagenoeg vrij. De kaartautomaat lijkt nog niet echt ingeburgerd bij de Polen. Zonder enige moeite toveren we een stoptreinkaartje naar Kostrzyn nad Odrą uit de automaat, een stadje aan de Oder en aan de grens met Duitsland. Daar overnachten we vanavond, morgen gaan we vanaf daar terug naar huis. Met een EN76 van de Koleje Zachodniopormorskie richting Szczecin en Świnoujście gaan we naar Krzyż Wielkopolski, waar we moeten overstappen. De trein zit goed vol maar rijdt wel flink door, de overstap van 10 minuten in Krzyż halen we probleemloos. Vanaf Krzyż gaat het via Gorzów Wielkopolksi over de historische Preußische Ostbahn naar Kostrzyn (en morgen naar Berlin). Met een SA136 van Pesa dieselen we verder. Deze trein gaat beduidend minder snel en is ook een stuk minder comfortabel, gezien het gebrek aan beenruimte. Druk is het gelukkig niet, het landschap onderweg doet lieflijk aan. Voor Gorzów Wielkopolski is het donker, na een verder rustige rit komen we om kwart voor 8 's avonds aan in Kostrzyn nad Odrą. We hebben hier een hotel op 150 meter van het station, we hebben het zo gevonden. De kamer is prima en voor de prijs (nog geen 20 euro voor twee personen) hoef je het niet te laten. In een gaar maar gezellig restaurant eten we wat, tevergeefs zoeken we naar een bar die voetbal uitzendt. Bij een Żabka halen we een biertje voor in het hotel, bij het afrekenen probeer ik of met m'n Nederlandse bankpas hier contactloos kan betalen. Ik heb het logo ervoor al vaak gezien hier, maar heb het buiten Nederland nog nooit geprobeerd. In Nederland is het contactloos betalen nog in opkomst, in Polen is het schijnbaar al redelijk standaard. En ja, het werkt ook met mijn bankpas! :) Na even tv te hebben gekeken gaan we vroeg naar bed, het wordt een korte nacht.
40. We staan bijtijds op, maar dankzij de zomertijd voelt het nog een uur vroeger. Hier hotel Dom Turysty van buiten gezien, vlak na vertrek. Van binnen doet het redelijk ouderwets, maar Duits degelijk aan, een prima optie als je een keer in Kostrzyn moet overnachten ;)
Hotel Dom Turysty, Kostrzyn nad Odrą by Timon91, on Flickr
41. Kostrzyn komt verder redelijk slaperig over, zeker op dit tijdstip. Het rode gebouw op de achtergrond is het station al, we hoeven niet ver te lopen. Het regent overigens weer, dus wat dat betreft is het een prima reisdag.
View towards Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
Bij de Żabka halen we voor onze laatste Poolse geld wat eten, op het station zijn we ruim op tijd.
42. Kostrzyn is een kruisingsstation, op het bovenste niveau ligt de Ostbahn Berlin-Kostrzyn-Gorzów Wielkopolski, beneden ligt de geëlektrificeerde spoorlijn van Wrocław via Zielona Góra, Rzepin en Kostrzyn naar Szczecin. Voor passagierstreinen wordt deze echter maar weinig gebruikt, er is alleen regionaal verkeer richting Szczecin en Zielona Góra en verder rijden er vooral veel goederentreinen. Doorgaande langeafstandstreinen van Wrocław naar Szczecin rijden via de 20 km langere route via Poznań.
Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
43. Richting Duitsland gekeken. Achter het blauwe hek in het midden van de foto is nog net een bovenleidingportaal van de spoorlijn beneden te zien. Fernverkehr komt er planmatig niet in Kostrzyn. Tot 2009 was er nog een nachttrein van Berlin naar Warszawa die via deze route reed, maar deze is inmiddels opgeheven. Verder worden de EuroCity's van Berlin naar Warszawa/Gdynia via Kostrzyn-Rzepin omgeleid als er werkzaamheden zijn bij de Oderbrug bij Frankfurt, wat zo'n 30 km ten zuiden van hier ligt.
Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
44. Het treintje van de Niederbarnimer Eisenbahn wat elk uur van Kostrzyn naar Berlin-Lichtenberg rijdt. Elk uur? Ja, elk uur. Qua personenvervoer is Kostrzyn(Gr) dus verreweg het meest gebruikte grenspunt voor personenvervoer tussen Duitsland en Polen. Alleen de spoorlijn in het uiterste noorden, naar Świnoujście Centrum, verwerkt evenveel verkeer, maar daar loopt de spoorlijn een paar km na de grens dood. Officieel is dat ook geen grenspunt ;)
Train to Berlin-Lichtenberg at Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
Voor de volledigheid: de grensovergangen Grambow (1× per 2 uur), Tantow (1× per 2 uur), Frankfurt Oder (~1× per 2 uur) en Forst (2× per dag) krijgen beduidend minder reizigerstreinen te verwerken, maar bij Frankfurt gaat er bijvoorbeeld wel gigantisch veel goederenverkeer de grens over en dat is tevens de enige grensovergang met Fernverkehr. In de stoptrein van Frankfurt naar Rzepin (19 minuten) zijn we bijvoorbeeld drie goederentreinen gepasseerd. Grensovergangen Guben-Gubin, Horka en Görlitz-Zgorzelec hebben geen personenvervoer (meer), Görlitz-Zittau-Liberec heeft nog wel wat verkeer en komt hier en daar door Polen, maar is verder nergens aangesloten op het Poolse spoornetwerk.
Goed, genoeg info gehad. Met wat moeite halen we een grenskaartje naar Küstrin-Kietz uit de kaartautomaat (€1,80), vanaf daar gaat het met een Sparpreis terug naar Bad Bentheim. We vertrekken op tijd en steken langzaam de Oder over. De trein is redelijk gevuld, de talloze ministationnetjes waar we stoppen in Oost-Brandenburg kun je een kanon afschieten; er stapt nauwelijks iemand in of uit. Het komt behoorlijk troosteloos over allemaal, het valt me af en toe best op dat je op sommige vlakken echt teruggaat in de tijd van Polen naar Duitsland - dat is wel eens anders geweest. De dorpen, stations en gebouwen komen aan de Poolse kant levendiger en verzorgder over. Toch zien we bij een paar stationnetjes spandoeken hangen met daarop de tekst "wir brauchen den Stundentakt!", aangezien de trein eens per twee uur overal stopt en op het andere uur een aantal stations overslaat. Doordeweeks is er wellicht wat meer volk dus. Vanaf Strausberg krijgen we weer het idee in de bewoonde wereld terecht te komen, vanaf hier rijden we ook parallel aan de S-bahn S5. Na een kleine anderhalf uur arriveren we mooi op tijd in Berlin-Lichtenberg. De zeer norse dame van het DB Reisezentrum wil ons geen ticket Bad Bentheim-Bad Bentheim(Gr) verkopen, dus we nemen de S-bahn naar Ostbahnhof maar. Te Ostbahnhof lukt het wel, maar alleen voor het schofterige bedrag van €6,00 pp - bij de NS kaartautomaat is dat minder dan de helft daarvan, volgens Jizdenka zou het ook €2,40 moeten zijn. Als het zo moet rijd ik de volgende keer hier wel zwart
(Tussen twee haakjes: officieel gezien is volgens mij niet toegestaan om binnenlandse en internationale kaartjes aan elkaar te knopen om een goedkoper totaalbedrag voor de hele reis te krijgen, in de praktijk doet alleen de Hongaarse MÁVfiosi er erg moeilijk over, voor de rest is het geen probleem)
We halen een broodje en wat koffie bij een eettentje, een kwartiertje voor vertrek van de IC begeven we ons richting het perron. De IC richting Amsterdam komt op tijd binnenrijden en de trein blijkt aardig volgereserveerd te zijn. Er zijn nauwelijks vrije plaatsen, het is maar goed dat we een reservering hebben.
45. Te Berlin Ostbahnhof, hier is het nog niet zo druk. In Berlin Hbf en Berlin-Spandau stapt het gros van de reizigers in.
IC Berlin-Amsterdam interior at Berlin Ostbahnhof by Timon91, on Flickr
Al gauw snellen we Berlin uit, buiten gaat het steeds harder regenen. Gedurende de gehele rit naar Bad Bentheim neemt een DB medewerker enquêtes af bij de reizigers over hun reis. De rit verloopt verder rustig, onderweg slaap ik nog wat bij. Met een paar minuten vertraging bereiken we Hengelo, ik kan meteen instappen in een IC richting Enschede. Mijn reisgenoot moet nog een aantal uur door naar een andere uithoek des lands, ik ben om half 4 weer thuis. In 7,5 uur van het hotel in Polen naar huis, in Twente wonen heeft ook wel z'n voordelen Het was weer een mooi weekendje, ik hoop dat jullie het ook wat vonden. Van Poznań heb ik niet zoveel laten zien, aangezien ik hier al eens eerder geweest ben en eigenlijk niet heel veel zin had om veel foto's te maken. Toruń komt door het weer wellicht wat grauw over, maar kan ik net als Poznań van harte aanbevelen voor een bezoek :Y Op de foto's lijkt het soms dat we alleen maar grijs weer gehad hebben, maar het lijkt erger dan het was, met name op zaterdag (de dag in Poznań en de treinrit naar Kostrzyn) was het heel prima weer. Bedankt voor het meelezen, ik hoor graag wat jullie ervan vonden! ;)
1. Donderdag 26 maart, station Hengelo. Dankzij het ongeluk in Teuge moet de IC Amsterdam-Berlin omrijden via Zwolle, wat resulteert in een vertraging van 35 minuten bij vertrek uit Hengelo. Uiteindelijk was dit één van de laatste (zo niet dé laatste) IC Berlin die moest omrijden.
Hengelo train station by Timon91, on Flickr
2. Zo, daar is-tie al. In Berlin hebben we een overstap van 14 minuten op de EuroCity naar Poznań (-Gdańsk-Gdynia), dus die hebben we eigenlijk al uit ons hoofd gezet.
IC to Berlin Ostbahnhof entering Hengelo train station by Timon91, on Flickr
3. We hebben een los kaartje uit de automaat getrokken voor het grensoverschrijdende stuk, van Bad Bentheim tot Frankfurt an der Oder hebben we een Sparpreis. In Bad Bentheim volgt een stop van een kwartiertje voor de lokwissel, tijd winnen we helaas niet hier.
Bad Bentheim train station by Timon91, on Flickr
De reis verloopt verder rustig, op een noodrem bij Wolfsburg na (heel fijn, als je 160 km/h rijdt) die door een deurstoring wordt veroorzaakt. Met +45 arriveren we op Berlin Hbf, waar de EuroCity natuurlijk al lang en breed vertrokken is.
4. De trein bij aankomst. Het uitstappen duurt heel erg lang, aangezien er drie deuren op rij kapot zijn. We moeten dus anderhalf rijtuig door voor we eruit kunnen aangezien ons rijtuig aan één kant geblokkeerd werd door een hele berg bagage van een groep Duitse jongeren die naar Ostbahnhof moeten maar voor de handigheid alvast alles in het gangpad gestapeld hebben
IC from Amsterdam at Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
5. Naar voren gekeken, vlak voordat de trein aan het laatste stukje naar Berlin Ostbahnhof begint.
IC from Amsterdam at Berlin Hbf train station by Timon91, on Flickr
Eerst maar naar Frankfurt an der Oder, gelukkig rijdt daar elk half uur een RE heen. De RE zit goed vol, maar we hebben wel een tweezitter samen. Na een saaie rit door de dichte bossen van Oost-Brandenburg arriveren we in Duitslands mooiste pareltje (ahum...) :') De omroep in de trein is uiteraard in het Duits, maar in Frankfurt wordt alles ook in het Pools omgeroepen. We horen overigens opvallend veel Pools in de trein.
6. De RE na aankomst in Frankfurt an der Oder. Ik ben al minstens 10 keer de grens overgestoken via deze route, maar in Frankfurt zelf ben ik nog nooit geweest.
RE from Berlin at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
7. Na een korte keerstop rijdt de RE terug naar Berlin.
RE from Berlin at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
8. Een RE naar Eisenhüttenstadt en Cottbus, nog twee van die pareltjes.
RE to Cottbus at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
9. Een broodtrommel op wielen van de Niederbarnimer Eisenbahn, voor de rit naar Königs Wusterhausen.
RB to Königs Wusterhausen at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
We besluiten om met de stoptrein naar Rzepin te gaan en daar de volgende EC te pakken. Een kaartje met de RB is een stuk goedkoper dan met de EC (€3,30 in plaats van €12,80! - en dat voor 21 km). Het grensoverschrijdende stuk schijn je goed te kunnen zwartrijden met de EC, maar daar ben ik niet zo'n fan van.
10. Zonder problemen halen we een kaartje naar Rzepin uit de zeer fijne DB-automaat, daarna lopen we buiten een rondje. Hier het stationsgebouw van de voorkant gezien, niet onaardig.
Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
Het weer is niet heel best en Frankfurt is nou niet bepaald een must-see, dus we zijn gauw weer terug en halen binnen een prima dürüm döner.
11. Het vertrekbord. Per dag rijden er vijf EC's (vier naar Warszawa, één naar Gdynia) en twee stoptreinen (naar Zielona Góra) de grens over. Op vrijdag en in het weekend zijn er ook nog twee stoptreinen naar Poznań, maar die rijden vandaag helaas niet. Anders was dat een prima optie geweest.
Departure sign at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
12. De CTA voordat het stoptreintje uit Polen aankomt. De grenspolitie controleert na aankomst de paar reizigers die uit de trein komen.
RB to Zielona Góra at Frankfurt an der Oder train station by Timon91, on Flickr
De trein naar Rzepin en Zielona Góra is een BR646. Ondanks dat de spoorlijn geëlektrificeerd is wordt er dus met een dieseltje gereden, dat is vermoedelijk makkelijker aangezien er dan geen multicourant materieel nodig is. We vertrekken op tijd en na 19 minuten in het matig gevulde treintje staan we alweer in Rzepin. Bij het loket lukt het niet om een kaartje naar Poznań te kopen, m'n pinpas werkt niet en een pinautomaat is er ook niet. Gelukkig kun je ook in de trein een kaartje kopen. Na een kwartiertje komt de EuroCity opdagen, we nemen plaats in het restauratierijtuig. De rit van Rzepin naar Poznań duurt maar 1:17 uur, niet gek voor 156 km! Zeker niet als je je bedenkt dat de trein ook nog twee keer stopt tussendoor. We brengen de rit in het restauratierijtuig door met twee biertjes en een goed bord pierogi :) Bij de conducteur kopen we een kaartje naar Poznań, met enige moeite vindt zijn apparaat genoeg bereik om de pintransactie uit te voeren.
13. Om half 9 's avonds staan we op Poznań Główny, de EC moet nog 2,5 uur door voor de ruim 300 km naar Warszawa.
EC “Berlin-Warszawa-Express” at Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
14. De Berlin-Warszawa Express dus. Ik heb gelezen dat de merknamen van deze treinen (Berlin-Warszawa Express en Berlin-Gdynia Express) gaan verdwijnen, maar in de volksmond zullen ze nog wel zo bekend blijven.
EC "Berlin-Warszawa-Express" at Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
In Poznań verblijven we in een hostel midden in het centrum, met de tram zijn we er zo. Nog geen uur nadat we zijn aangekomen zitten we al in de kroeg met de zus van een vriendin van ons en wat vrienden van haar, het wordt een gezellige avond en zijn laat terug in het hostel :)
Vrijdag willen we een dagtripje maken aangezien we Poznań al redelijk goed kennen, maar daarvoor is de stad een prima uitvalsbasis. Het weer is matig maar we wagen toch de gok om naar Toruń te gaan, zo'n twee uur verderop. Heel veel treinen rijden er niet heen, maar de TLK van 11:09 "Sielawa" naar Olsztyn is een goede optie voor ons. Bij het loket lukt het zowaar om in het Pools een kaartje te kopen, bij de TLK heb je tegenwoordig standaard een gereserveerde zitplaats.
15. Het vertrekbord in de nieuwe stationshal. Poznań Główny is een mooi station, maar alles ligt behoorlijk verspreid en het is aardig onoverzichtelijk. De perronvolgorde slaat ook nergens op: 3-2-1-4-5-6 :')
Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
16. We hebben nog even, dus we kijken nog even in het strakke winkelcentrum wat er tegenaan ligt. Veel kleurtjes!
Mall at Poznań Główny train station by Timon91, on Flickr
Onze trein staat er al, we nemen plaats op onze plaatsen en al gauw rijden we de stad uit. De rit verloopt rustig, het landschap is niet heel anders dan in Nederland en we rijden goed door. Na de splitsing bij Inowrocław merk je wel dat je op een minder belangrijke spoorlijn terechtkomt, de snelheid gaat er flink uit. Wel zijn ze op sommige stukken met het spoor bezig, dus verbetering komt er wel :) Na 1 uur en 43 minuten staan we op Toruń Główny, 141 km verderop. Geheel naar Poolse traditie wordt er ook hier flink verbouwd en is het een beste puinhoop.
17. Onze trein komt aan op het oude gedeelte, na een korte stop rijdt hij verder richting Olsztyn.
TLK “Sielawa” to Olsztyn at Toruń Główny train station by Timon91, on Flickr
Met wat omwegen komen we erachter hoe laat er treinen terug rijden, daarna gaan we de stad in. Het is een stukje lopen naar het centrum, maar het is droog en een stukje lopen is niet zo erg. Alle 29 foto's van Toruń staan op Flickr, een selectie staat hier.
18. De brug over de Wisła, aan weerszijden is er een voet/fietspad.
Bridge crossing the Wisła in Toruń by Timon91, on Flickr
19. Zicht op de stad. Het regent zachtjes en het blijft somber weer.
Toruń seen from the Wisła bridge by Timon91, on Flickr
20. Aan de waterkant, in de verte is de spoorbrug te zien.
Wisła river, Bulwar Filadelfijski, Toruń by Timon91, on Flickr
21. Een straat in een rustig gedeelte van het centrum. Toruń is net als Kraków in de oorlog als een van de weinige steden in Polen niet tot puin geschoten, dus alles is ook écht oud.
Mostowa, Toruń by Timon91, on Flickr
22. Rynek Staromiejski, het hoofdplein van de oude stad. Er lopen veel schoolklassen rond en ondanks het weer is er nog aardig wat volk op straat.
Rynek Staromiejski, Toruń by Timon91, on Flickr
23. Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, een hele mond vol Mooi gebouw, dat wel :)
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, Toruń by Timon91, on Flickr
24. Het stadhuis (Ratusz) heeft ook een toren die open is voor publiek. Na een hoop trappen staan we boven, hier zijn we de enigen.
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
25. Richting oosten gekeken, het ziet er schattig uit vanaf hier :)
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
26. Naar het noorden gekeken. Heel groot is Toruń niet, het is qua inwoneraantal ongeveer even groot als Eindhoven.
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
27. De kerk van foto 23 vanaf Ratusz gezien.
View over Toruń from Ratusz by Timon91, on Flickr
28. Rynek Nowomiejski, het hoofdplein van de nieuwe stad. Hier is veel minder reuring.
Rynek Nowomiejski, Toruń by Timon91, on Flickr
Het gaat weer regenen en we besluiten om terug te gaan naar Poznań. We lopen door naar station Toruń Miasto, nemen een stoptreintje de brug over, daarna gaan we vanaf Główny verder.
29. Er rolt net een goederentrein de brug over te Toruń Miasto, ik kan hem helaas niet goed op de foto krijgen (de andere kant van het perron stond vol met mensen). Het stationsplein van Toruń Miasto wordt overigens ook verbouwd, het stationsgebouw zelf ligt er verlaten bij. Een kaartautomaat is er niet en de loketten zijn twee jaar geleden gesloten, op een bordje staat dat je een kaartje bij de conducteur moet halen.
Toruń Miasto train station by Timon91, on Flickr
30. Het stoptreintje wat ons de brug over gebracht heeft en over een paar minuten door zal rijden naar Bydgoszcz. Dit is een gloednieuwe EN76, best een comfortabele trein :) Een conducteur hebben we niet gezien overigens, maar van Toruń Miasto naar Główny duurt ook maar een paar minuten.
Train to Bydgoszcz at Toruń by Timon91, on Flickr
We hebben wat tijd op Główny, maar het lukt zonder problemen om een kaartje naar Poznań uit de automaat te halen. De automaat is duidelijk, in het Pools, Engels en Duits te bedienen en geeft een goed overzicht van je reismogelijkheden. Betalen met een Nederlandse pinpas is geen probleem. Een kwartier voor vertrek wordt de regionale trein richting Poznań klaargezet, gereden met een gemoderniseerde EN57. Het is aardig druk, maar we hebben een vierzitter met z'n tweeën. We vertrekken op tijd, onderweg besluiten we om nog even uit te stappen in Gniezno, wat voor Kraków de eerste hoofdstad van Polen was.
31. Rynek, het hoofdplein.
Rynek, Gniezno by Timon91, on Flickr
32. Bij de basiliek zien we zowaar de zon nog, het is best een mooie zonsondergang!
Bazylika Prymasowska Sanktuarium św. Wojciecha, Gniezno by Timon91, on Flickr
Vanaf Gniezno is het nog zo'n drie kwartier terug naar Poznań, we halen nog net de trein van 18:17. Deze wordt ook gereden met een EN76 van Koleje Wielkopolskie, het is een stuk modernere en comfortabelere trein dan de EN57 van zonet. We stoppen vaak, maar tussendoor rijden we vaak wel 130 km/h. De trein trekt bovendien razendsnel op en zou daarmee ook uitermate geschikt zijn voor Nederland. Is dit niet wat voor de NS?
33. Na aankomst in Poznań, met het spacende nieuwe stationsgebouw in beeld. Onderin is nog net ons treintje uit Gniezno te zien. Rechts (niet zichtbaar) ligt overigens het oude stationsgebouw, wat ook nog gewoon in gebruik is.
Poznań Główny train station at night by Timon91, on Flickr
's Avonds arriveren de vriendin van ons uit Warszawa en haar vriend uit Szczecin, die we allebei nog kennen uit Georgië en Armenië. Het is een tof weerzien, mijn reisgenoot heeft ze alweer twee jaar niet gezien. We praten veel bij, eten samen en drinken wat biertjes. Tegen drieën zijn we terug in het hostel.
De volgende ochtend doen we wat drankinkopen bij de supermarkt, checken uit en nemen de tram naar de Palmiarnia van Poznań, die we nog niet kennen. Het weer is vandaag een heel stuk beter dan gisteren :)
34. Het is best een grote kas, één van de grootste van Europa.
Palmiarnia, Poznań by Timon91, on Flickr
35. Binnen, het is weer eens wat anders om te bezoeken :)
Palmiarnia, Poznań by Timon91, on Flickr
Na een uurtje keren we terug naar het centrum, waar we met onze Poolse vrienden hebben afgesproken. We lopen naar de andere kant van het centrum voor de "obiad", wat "diner" betekent, maar op lunchtijd gegeten wordt. We komen terecht in een leuk eettentje met fantastisch eten, het is heel gezellig. Na het eten maken we nog een ommetje terug naar het centrum.
36. Zicht op de kathedraal van Poznań, die op een eiland in de rivier de Warta ligt.
Most Biskupa Jordana, Poznań by Timon91, on Flickr
37. Het straatje van het restaurant. Het is een rustige straat net buiten het centrum, maar de paar restaurantjes die er liggen zijn goed gevuld.
Ostrówek, Poznań by Timon91, on Flickr
38. Zicht op het eiland vanaf een brug over de Warta. De waterkant is verder weinig geëxploiteerd, heel schoon is de rivier verder ook niet.
View over the Warta river, Poznań by Timon91, on Flickr
39. Terug op het hoofdplein, hier nemen we weer afscheid van elkaar. Het was weer een zeer geslaagd bezoek!
Stary Rynek, Poznań by Timon91, on Flickr
Bij het hostel halen we onze bagage op, met de tram gaan we terug naar het station. Er staan hele lange rijen bij de loketten, maar de kaartautomaten zijn nagenoeg vrij. De kaartautomaat lijkt nog niet echt ingeburgerd bij de Polen. Zonder enige moeite toveren we een stoptreinkaartje naar Kostrzyn nad Odrą uit de automaat, een stadje aan de Oder en aan de grens met Duitsland. Daar overnachten we vanavond, morgen gaan we vanaf daar terug naar huis. Met een EN76 van de Koleje Zachodniopormorskie richting Szczecin en Świnoujście gaan we naar Krzyż Wielkopolski, waar we moeten overstappen. De trein zit goed vol maar rijdt wel flink door, de overstap van 10 minuten in Krzyż halen we probleemloos. Vanaf Krzyż gaat het via Gorzów Wielkopolksi over de historische Preußische Ostbahn naar Kostrzyn (en morgen naar Berlin). Met een SA136 van Pesa dieselen we verder. Deze trein gaat beduidend minder snel en is ook een stuk minder comfortabel, gezien het gebrek aan beenruimte. Druk is het gelukkig niet, het landschap onderweg doet lieflijk aan. Voor Gorzów Wielkopolski is het donker, na een verder rustige rit komen we om kwart voor 8 's avonds aan in Kostrzyn nad Odrą. We hebben hier een hotel op 150 meter van het station, we hebben het zo gevonden. De kamer is prima en voor de prijs (nog geen 20 euro voor twee personen) hoef je het niet te laten. In een gaar maar gezellig restaurant eten we wat, tevergeefs zoeken we naar een bar die voetbal uitzendt. Bij een Żabka halen we een biertje voor in het hotel, bij het afrekenen probeer ik of met m'n Nederlandse bankpas hier contactloos kan betalen. Ik heb het logo ervoor al vaak gezien hier, maar heb het buiten Nederland nog nooit geprobeerd. In Nederland is het contactloos betalen nog in opkomst, in Polen is het schijnbaar al redelijk standaard. En ja, het werkt ook met mijn bankpas! :) Na even tv te hebben gekeken gaan we vroeg naar bed, het wordt een korte nacht.
40. We staan bijtijds op, maar dankzij de zomertijd voelt het nog een uur vroeger. Hier hotel Dom Turysty van buiten gezien, vlak na vertrek. Van binnen doet het redelijk ouderwets, maar Duits degelijk aan, een prima optie als je een keer in Kostrzyn moet overnachten ;)
Hotel Dom Turysty, Kostrzyn nad Odrą by Timon91, on Flickr
41. Kostrzyn komt verder redelijk slaperig over, zeker op dit tijdstip. Het rode gebouw op de achtergrond is het station al, we hoeven niet ver te lopen. Het regent overigens weer, dus wat dat betreft is het een prima reisdag.
View towards Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
Bij de Żabka halen we voor onze laatste Poolse geld wat eten, op het station zijn we ruim op tijd.
42. Kostrzyn is een kruisingsstation, op het bovenste niveau ligt de Ostbahn Berlin-Kostrzyn-Gorzów Wielkopolski, beneden ligt de geëlektrificeerde spoorlijn van Wrocław via Zielona Góra, Rzepin en Kostrzyn naar Szczecin. Voor passagierstreinen wordt deze echter maar weinig gebruikt, er is alleen regionaal verkeer richting Szczecin en Zielona Góra en verder rijden er vooral veel goederentreinen. Doorgaande langeafstandstreinen van Wrocław naar Szczecin rijden via de 20 km langere route via Poznań.
Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
43. Richting Duitsland gekeken. Achter het blauwe hek in het midden van de foto is nog net een bovenleidingportaal van de spoorlijn beneden te zien. Fernverkehr komt er planmatig niet in Kostrzyn. Tot 2009 was er nog een nachttrein van Berlin naar Warszawa die via deze route reed, maar deze is inmiddels opgeheven. Verder worden de EuroCity's van Berlin naar Warszawa/Gdynia via Kostrzyn-Rzepin omgeleid als er werkzaamheden zijn bij de Oderbrug bij Frankfurt, wat zo'n 30 km ten zuiden van hier ligt.
Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
44. Het treintje van de Niederbarnimer Eisenbahn wat elk uur van Kostrzyn naar Berlin-Lichtenberg rijdt. Elk uur? Ja, elk uur. Qua personenvervoer is Kostrzyn(Gr) dus verreweg het meest gebruikte grenspunt voor personenvervoer tussen Duitsland en Polen. Alleen de spoorlijn in het uiterste noorden, naar Świnoujście Centrum, verwerkt evenveel verkeer, maar daar loopt de spoorlijn een paar km na de grens dood. Officieel is dat ook geen grenspunt ;)
Train to Berlin-Lichtenberg at Kostrzyn nad Odrą train station by Timon91, on Flickr
Voor de volledigheid: de grensovergangen Grambow (1× per 2 uur), Tantow (1× per 2 uur), Frankfurt Oder (~1× per 2 uur) en Forst (2× per dag) krijgen beduidend minder reizigerstreinen te verwerken, maar bij Frankfurt gaat er bijvoorbeeld wel gigantisch veel goederenverkeer de grens over en dat is tevens de enige grensovergang met Fernverkehr. In de stoptrein van Frankfurt naar Rzepin (19 minuten) zijn we bijvoorbeeld drie goederentreinen gepasseerd. Grensovergangen Guben-Gubin, Horka en Görlitz-Zgorzelec hebben geen personenvervoer (meer), Görlitz-Zittau-Liberec heeft nog wel wat verkeer en komt hier en daar door Polen, maar is verder nergens aangesloten op het Poolse spoornetwerk.
Goed, genoeg info gehad. Met wat moeite halen we een grenskaartje naar Küstrin-Kietz uit de kaartautomaat (€1,80), vanaf daar gaat het met een Sparpreis terug naar Bad Bentheim. We vertrekken op tijd en steken langzaam de Oder over. De trein is redelijk gevuld, de talloze ministationnetjes waar we stoppen in Oost-Brandenburg kun je een kanon afschieten; er stapt nauwelijks iemand in of uit. Het komt behoorlijk troosteloos over allemaal, het valt me af en toe best op dat je op sommige vlakken echt teruggaat in de tijd van Polen naar Duitsland - dat is wel eens anders geweest. De dorpen, stations en gebouwen komen aan de Poolse kant levendiger en verzorgder over. Toch zien we bij een paar stationnetjes spandoeken hangen met daarop de tekst "wir brauchen den Stundentakt!", aangezien de trein eens per twee uur overal stopt en op het andere uur een aantal stations overslaat. Doordeweeks is er wellicht wat meer volk dus. Vanaf Strausberg krijgen we weer het idee in de bewoonde wereld terecht te komen, vanaf hier rijden we ook parallel aan de S-bahn S5. Na een kleine anderhalf uur arriveren we mooi op tijd in Berlin-Lichtenberg. De zeer norse dame van het DB Reisezentrum wil ons geen ticket Bad Bentheim-Bad Bentheim(Gr) verkopen, dus we nemen de S-bahn naar Ostbahnhof maar. Te Ostbahnhof lukt het wel, maar alleen voor het schofterige bedrag van €6,00 pp - bij de NS kaartautomaat is dat minder dan de helft daarvan, volgens Jizdenka zou het ook €2,40 moeten zijn. Als het zo moet rijd ik de volgende keer hier wel zwart
(Tussen twee haakjes: officieel gezien is volgens mij niet toegestaan om binnenlandse en internationale kaartjes aan elkaar te knopen om een goedkoper totaalbedrag voor de hele reis te krijgen, in de praktijk doet alleen de Hongaarse MÁVfiosi er erg moeilijk over, voor de rest is het geen probleem)
We halen een broodje en wat koffie bij een eettentje, een kwartiertje voor vertrek van de IC begeven we ons richting het perron. De IC richting Amsterdam komt op tijd binnenrijden en de trein blijkt aardig volgereserveerd te zijn. Er zijn nauwelijks vrije plaatsen, het is maar goed dat we een reservering hebben.
45. Te Berlin Ostbahnhof, hier is het nog niet zo druk. In Berlin Hbf en Berlin-Spandau stapt het gros van de reizigers in.
IC Berlin-Amsterdam interior at Berlin Ostbahnhof by Timon91, on Flickr
Al gauw snellen we Berlin uit, buiten gaat het steeds harder regenen. Gedurende de gehele rit naar Bad Bentheim neemt een DB medewerker enquêtes af bij de reizigers over hun reis. De rit verloopt verder rustig, onderweg slaap ik nog wat bij. Met een paar minuten vertraging bereiken we Hengelo, ik kan meteen instappen in een IC richting Enschede. Mijn reisgenoot moet nog een aantal uur door naar een andere uithoek des lands, ik ben om half 4 weer thuis. In 7,5 uur van het hotel in Polen naar huis, in Twente wonen heeft ook wel z'n voordelen Het was weer een mooi weekendje, ik hoop dat jullie het ook wat vonden. Van Poznań heb ik niet zoveel laten zien, aangezien ik hier al eens eerder geweest ben en eigenlijk niet heel veel zin had om veel foto's te maken. Toruń komt door het weer wellicht wat grauw over, maar kan ik net als Poznań van harte aanbevelen voor een bezoek :Y Op de foto's lijkt het soms dat we alleen maar grijs weer gehad hebben, maar het lijkt erger dan het was, met name op zaterdag (de dag in Poznań en de treinrit naar Kostrzyn) was het heel prima weer. Bedankt voor het meelezen, ik hoor graag wat jullie ervan vonden! ;)
Mijn Flickr account.
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Ik was door mijn flickr aan het kijken, en ik zag dat je foto's had geüpload.
Ik snel kijken op ovinnl, en ja hoor, een verslag *O*
Ik vind het een mooi rondje wat je hebt gemaakt, dankjewel :pos:
Ik snel kijken op ovinnl, en ja hoor, een verslag *O*
Ik vind het een mooi rondje wat je hebt gemaakt, dankjewel :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Leuk verhaal, leuk om te lezen en leuke foto's! Top dus! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Een mooi verslag van één van de weinige landen, die ik binnen de Europese grenzen nog niet heb bezocht.
Mooie kiekjes, vooral die van Torun. Het laat me ook wel een beetje denken aan diverse plaatsjes in de Baltische staten.
Mooi werk weer man. Toch nog een heel verhaal geworden.
En grappig, een kaartautomaat is misschien nog te modern, waar contactless betalen weer eerder standaard lijkt.
:pos: :pos:
Maarruh, how about the vodka?
Mooie kiekjes, vooral die van Torun. Het laat me ook wel een beetje denken aan diverse plaatsjes in de Baltische staten.
Mooi werk weer man. Toch nog een heel verhaal geworden.
En grappig, een kaartautomaat is misschien nog te modern, waar contactless betalen weer eerder standaard lijkt.
:pos: :pos:
Maarruh, how about the vodka?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Thom91 naamzoek, kerst 2013 feest van herkenning *O*
Fijn Timon91! Heel fijn om Poznan weer te zien en op te merken dat het er nog EXACT zo uitziet als anderhalf jaar geleden (y) MOAR
Fijn Timon91! Heel fijn om Poznan weer te zien en op te merken dat het er nog EXACT zo uitziet als anderhalf jaar geleden (y) MOAR
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Geweldig verslag weer :pos:
Trouwens ook een geniale treinaanwijzer daar in Frankfurt an der Oder met dat "Stopt niet overal" voor de RE naar Cottbus wat erop staat. Lekker duidelijk ook zo.
Trouwens ook een geniale treinaanwijzer daar in Frankfurt an der Oder met dat "Stopt niet overal" voor de RE naar Cottbus wat erop staat. Lekker duidelijk ook zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Juist wel, want er zijn maar drie treinen per dag tussen Frankfurt/O en Cottbus die niet overal stoppen en zo wordt dat voor de achteloze reiziger meteen duidelijk. :)Daniel schreef:Geweldig verslag weer :pos:
Trouwens ook een geniale treinaanwijzer daar in Frankfurt an der Oder met dat "Stopt niet overal" voor de RE naar Cottbus wat erop staat. Lekker duidelijk ook zo.
Mooi reisverslag verder. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Maar zou je dan niet beter melden waar die treinen niet stoppen i.p.v. alleen dat ze niet overal stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Zoals verwacht weer een leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Staat er ook: Eisenhüttenstadt en Guben. Zie ook http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/RE1_( ... andenburg)Daniel schreef:Maar zou je dan niet beter melden waar die treinen niet stoppen i.p.v. alleen dat ze niet overal stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Ik wilde jou taggen!deadlock schreef:Thom91 naamzoek, kerst 2013 feest van herkenning *O*
Fijn Timon91! Heel fijn om Poznan weer te zien en op te merken dat het er nog EXACT zo uitziet als anderhalf jaar geleden (y) MOAR
Ziet er gaaf uit! _O_
Nice ook trouwens dat je zo voor een prikkie kan reizen? Zou je dan ook bijvoorbeeld een ticket Berlin - Frankfurt (Oder) kunnen kopen, Frankfurt (Oder) - Rzepin en Rzepin - Verder in polen en dan in de EC mogen blijven zitten?
Komt wel goed schatje.
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Leuk reisje! En een erg mooi reisverslag :pos: .
En alweer nieuwe reisplannen?
En alweer nieuwe reisplannen?
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Leuk verslag weer! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Leuk verslag, het begint wel weer te kriebelen zo...
Ook wat goede tips er tussen zoals Torún en dat hotel in Kostrzyn *O*
Ook wat goede tips er tussen zoals Torún en dat hotel in Kostrzyn *O*
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Mooi verslag weer. :D
Maar heb je nou die wodka nog gehaald?
(En helaas heeft de NS onlangs al een contract met CAF gesloten voor de levering van nieuwe Sprinters. )
Maar heb je nou die wodka nog gehaald?
(En helaas heeft de NS onlangs al een contract met CAF gesloten voor de levering van nieuwe Sprinters. )
Daar stoppen ze dus juist wél. ;)Bee schreef:Staat er ook: Eisenhüttenstadt en Guben. Zie ook http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/RE1_( ... andenburg)Daniel schreef:Maar zou je dan niet beter melden waar die treinen niet stoppen i.p.v. alleen dat ze niet overal stoppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Hmmm...toch maar eens naar Polen gaan na het lezen van dit enthousiaste verslag :Y
@Timon91: al dat gereis levert je vriendschappen op, die je weer gebruikt om op stap te kunnen gaan *O*
@Timon91: al dat gereis levert je vriendschappen op, die je weer gebruikt om op stap te kunnen gaan *O*
Re: Een lang weekend met grenskaartjesperikelen naar Polen [
Thanks iedereen voor de toffe reacties! :D
- Enkele reis Enschede-Bad Bentheim met korting voor het Nederlandse stuk (€7,20)
- Sparpreis Bad Bentheim-Frankfurt an der Oder (€29,00)
- Enkele reis voor het Nahverkehr Frankfurt an der Oder-Rzepin (€3,30). Als ik hier een IC-ticket gekocht had was het een tientje duurder geweest.
- Enkele reis voor de EuroCity Rzepin-Poznań, gekocht bij de conducteur (~€14)
In theorie zou je gewoon een IC/EC ticket naar Frankfurt an der Oder kunnen kopen, zwartrijden de grens over naar Rzepin en dan bij de Poolse conducteur (die in Rzepin pas instapt) een ticket naar je eindbestemming kunnen halen. In eerste instantie waren we dit ook van plan, maar aangezien we de EC gemist hadden en niet zo'n fan zijn van zwartrijden hebben we het maar zo gedaan, we hadden nu tijd zat
En last but not least
Klopt, het is een Hanzestad, net als Gdańsk. Toruń is in tegenstelling tot Gdańsk wél echt oud, Gdańsk is in de oorlog redelijk tot moes gebombardeerd. Desondanks is Gdańsk mooi gerestaureerd en zeer het bezoeken waard. Ook de plek waar de eerste schoten van de Tweede Wereldoorlog gevuurd zijn (Westerplatte) aldaar zijn indrukwekkend om te bezoeken.isadora schreef:Een mooi verslag van één van de weinige landen, die ik binnen de Europese grenzen nog niet heb bezocht.
Mooie kiekjes, vooral die van Torun. Het laat me ook wel een beetje denken aan diverse plaatsjes in de Baltische staten.
Dat kan zeker, ik had nu dus:Thom91 schreef:Nice ook trouwens dat je zo voor een prikkie kan reizen? Zou je dan ook bijvoorbeeld een ticket Berlin - Frankfurt (Oder) kunnen kopen, Frankfurt (Oder) - Rzepin en Rzepin - Verder in polen en dan in de EC mogen blijven zitten?
- Enkele reis Enschede-Bad Bentheim met korting voor het Nederlandse stuk (€7,20)
- Sparpreis Bad Bentheim-Frankfurt an der Oder (€29,00)
- Enkele reis voor het Nahverkehr Frankfurt an der Oder-Rzepin (€3,30). Als ik hier een IC-ticket gekocht had was het een tientje duurder geweest.
- Enkele reis voor de EuroCity Rzepin-Poznań, gekocht bij de conducteur (~€14)
In theorie zou je gewoon een IC/EC ticket naar Frankfurt an der Oder kunnen kopen, zwartrijden de grens over naar Rzepin en dan bij de Poolse conducteur (die in Rzepin pas instapt) een ticket naar je eindbestemming kunnen halen. In eerste instantie waren we dit ook van plan, maar aangezien we de EC gemist hadden en niet zo'n fan zijn van zwartrijden hebben we het maar zo gedaan, we hadden nu tijd zat
Zeker doen, je zal er geen spijt van krijgen! En klopt, wat lokale contacten is altijd handig en vooral als je alleen bent kun je vaak ook nog blijven logeren :)waldo79 schreef:Hmmm...toch maar eens naar Polen gaan na het lezen van dit enthousiaste verslag :Y
@Timon91: al dat gereis levert je vriendschappen op, die je weer gebruikt om op stap te kunnen gaan *O*
En last but not least
Meltrain schreef:Maar heb je nou die wodka nog gehaald?
Het staat een beetje verstopt tussen foto 33 en 34, maar:isadora schreef:Maarruh, how about the vodka?
Ja dus 7 mooie flesjes drank en een aantal lekkere biertjes meegenomen, m'n tas was wel iets zwaarder op de terugweg :')Timon91 schreef:De volgende ochtend doen we wat drankinkopen bij de supermarkt, checken uit en (...)
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten