Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [32]
Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [32]
Afgelopen maandag gingen mb90 en ik een dagje naar Antwerpen. Het hoofddoel van de dag was de nieuwe tramlijn 8 (die door een lang ongebruikte premetro-tunnel gaat), maar we hebben uiteraard nog veel meer gezien.
We hadden rond 8:45 afgesproken op Rotterdam Centraal. Na het halen van de kaartjes, koffie en contant geld vertrokken we met de t9220 naar Antwerpen.
Bij Zwijndrecht liepen we enige vertraging op vanwege een opening van de Grote Brug. De rest van de reis verliep probleemloos, dus uiteindelijk kwamen we met ongeveer +5 aan in Antwerpen.
Hier liepen we eerst naar de bovenste perrons om wat foto’s te maken, waaronder van deze Break in de “Spoorwegkathedraal”:
Op de achtergrond van bovenstaande foto zijn twee stellen MS08 te zien die als IC naar Gent-Sint-Pieters gaan. mb90 heeft daar nog een goede foto van.
Hierna gingen we in de Lijnwinkel onze dagpassen en lijnennetkaart halen en vervolgens liepen we naar het Koningin Astridplein om vanaf premetrostation Astrid lijn 8 te nemen.
We gingen in één keer door naar het eindpunt P+R Wommelgem, waar de voorgaande PCC nog op de foto kon (met de tram die wij hadden er direct achter):
Even later reed deze tram door de keerlus:
Niet veel later kwam de volgende lijn 8. Links is overigens de oprit van de E34 te zien:
Hierna gingen we met lijn 8 weer terug richting Astrid, maar ditmaal stapten we onderweg enkele keren uit, waaronder bij de halte Muggenberg. Wegens de indienststelling van lijn 8 zijn enkele streeklijnen uit Broechem ingekort tot Antwerpem-Berchem. Bij de halte Muggenberg kan dan overgestapt worden op lijn 8 richting het centrum.
Lijn 420 is één van die “slachtoffers”:
Ook lijn 31 komt hier:
Verder is Muggenberg ook een tramhalte voor lijn 24 (met helaas wat tegenlicht):
Voor lijn 8 is Muggenberg de laatste bovengrondse halte richting Astrid. De tunnelingang is ook te zien vanaf de halte met hier een lijn 8 die in de tunnel verdwijnt:
mb90 heeft waarschijnlijk nog een mooie foto van lijn 8 die uit de tunnel komt.
Vervolgens gingen we zelf weer verder met lijn 8, naar het enige station in de “Reuzenpijp” wat daadwerkelijk geopend is: Zegel.
Zoals te zien is, is dit station nog niet echt ontdekt door de reizigers:
Maar goed, één van beide ingangen is dan ook een beetje verstopt, al hangt er wel een leuk spandoek boven:
Net na Zegel (staduitwaarts gezien) is een splitsing in de tunnel. Het rechterspoor wordt nu gebruikt voor lijn 8 (komende vanuit Wommelgem) en het linkerspoor komt vanaf de richting Turnhoutsepoort en Deurne-Noord en wordt nu niet gebruikt. Vanaf medio 2020 zal dit wel gebruikt moeten worden wanneer ook lijn 10 ondergronds gaat rijden:
Ook maakte ik nog een filmpje van lijn 8 richting Wommelgem:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cGIs5IL2Ejs[/youtube]
Helaas eindigt het filmpje nogal abrupt, omdat toen de batterijen van mijn camera leeg waren (al had ik nog wel reservebatterijen om de rest van de dag door te komen). :(
Hierna gingen we met lijn 8 verder naar zijn eindpunt Astrid, alwaar ik nog even bleef zitten om de keerlus onder de Rooseveltplaats te berijden. ;)
Toen ik weer boven kwam, maakte ik een foto van bus en tram gebroederlijk naast elkaar:
Nadat ik mb90 weer had gevonden, gingen we met tramlijn 11 naar de Draakplaats om vanaf daar via de Cogels-Osylei naar station Berchem te lopen. Over de Cogels-Osylei rijden naast tramlijn 11 ook enkele buslijnen, dus we konden ons naar hartelust uitleven in deze mooie straat ;) :
In zo’n straat kan zelfs een foto van achterkantjes nog best mooi zijn, zeker door de bloesem links :) :
Vanwege de indienststelling van tramlijn 8 was er op 18 april een Tramfeest in Antwerpen. Hiervoor was ook één PCC als kleurplaat geverfd, welke door kinderen ingekleurd mocht worden :D :
Toen we bij station Berchem waren, wees mb90 me ineens op de grootste verrassing van de dag :D :
Via Facebook heb ik inmiddels begrepen dat deze (ex-)NS 162 onderweg was naar het Stoomcentrum Maldegem (waar aankomend weekend een evenement is) en omreed via Antwerpen-Berchem vanwege een persconferentie. Nogmaals de 162, vanuit een andere hoek:
Na nog enkele foto’s van de tramlijnen 9…:
…en 11…:
…gingen we weer verder.
We namen buslijn 51 die ons via een leuke, maar op sommige plekken ook erg hobbelige, route bij P+R Capenberg in Boechout bracht.
Dit is ook het eindpunt van lijn 15:
Ongeveer 7 minuten later reed deze weer weg vanaf het aankomstperron…:
…waarna wij bij het instapperron instapten.
Wij gingen helemaal achterin zitten, wat mij even verderop de gelegenheid gaf deze foto door de achterruit te maken:
Bij premetrostation Plantin viel ons op hoe mooi dat station geworden was. :o De laatste keer dat we er waren was het nog één grote pauperzooi. :pos:
Omdat we achterin zaten konden we ook mooi de sporen en wissels tussen Diamant en Opera zien.
Bij Opera stapten we uit en liepen naar het andere perron om lijn 9 naar Eksterlaar te nemen. Nu kwamen we langs het andere perron van Plantin en dat was inderdaad nog steeds een pauperzooi.
Bij de eindhalte Eksterlaar (in Deurne Zuid) stapten we uit en namen daar buslijn 19 naar Deurne Noord. We stapten uit bij de halte Ter Heydelaan om mb90’s traditie in stand te houden: het bezoeken van een voetbalstadion.
We liepen naar het Bosuilstadion van Antwerp FC, alwaar we enkele foto’s maakten:
We liepen terug naar de tramhalte (met de toepasselijke naam) Antwerp Stadion, alwaar dit mooie elektriciteitskastje staat:
Met tramlijn 5 gingen we naar premetrostation Schijnpoort, waarna bij de bovengrondse halte tramlijn 12 op de foto kon:
Ook was er een tram die reclame maakte voor kaas:
Hierna namen we buslijn 38. Toen reed die tijdens beide spitsen nog 2x/uur in beide richtingen, maar vanaf aanstaande maandag rijdt deze nog slechts ’s ochtends een rit naar Zuidstation en ‘s middags een rit naar Schijnpoort.
Wij gingen dus richting het Zuidstation en voor een lijn die wordt opgeheven wegens een gebrek aan rezigers vond ik hem nog best vol. Bij de op één na laatste halte (PIVA) raakte deze bus echt vol door scholieren van de nabij gelegen school. Een vele malen groter deel van de scholieren liep overigens naar het Zuidstation. Vermoedelijk stapten in de andere richting nog veel scholieren in bij de PIVA. Deze school is ook de enige reden dat er nog één retourrit blijft bestaan op lijn 38.
Op het Zuidstation lukte het helaas niet om een foto van lijn 38 te maken, maar ik kon wel een verbouwde Duikbril op de foto zetten:
Hierna gingen we met tramlijn 4 naar de Groenplaats om daar frieten te halen. De frieten waren best goed, maar het waren niet echt Vlaamse frieten. Dus als iemand nog een leuk friettentje in (de buurt van) Antwerpen kent, hoor ik het graag. ;)
Toen de frieten op waren, liepen we naar de Melkmarkt om vanaf daar met lijn 11 naar het Centraal Station te gaan. We waren om 17:40 op het station, dus precies op tijd om de t9255 te halen. Hoewel het op het perron erg druk was, viel de drukte in de trein wel mee en hadden we een tweezitter met prima raamopstelling.
Inmiddels had mb90 op zijn telefoon gezien dat de eerstvolgende trein richting Zeeland met DD-AR reed, dus we stapten in Roosendaal uit om deze op de foto te zetten (naast een Varkensneus):
Vervolgens gingen we naar Dordrecht, alwaar we de GTW’s van de Vechtdallijnen (die wegens Koningsdag extra op de MLL reden) op de foto wilden zetten. Helaas is mijn foto mislukt, maar deze goederentrein (vanaf de Baanhoek) kon wel op de foto:
Hierna gingen we met de s5100 (met SGMm :D ) naar Rotterdam Lombardijen, alwaar we afscheid namen en na een leuke dag huiswaarts keerden.
(O ja, dit is ook nog mijn 8888ste post op dit forum. )
We hadden rond 8:45 afgesproken op Rotterdam Centraal. Na het halen van de kaartjes, koffie en contant geld vertrokken we met de t9220 naar Antwerpen.
Bij Zwijndrecht liepen we enige vertraging op vanwege een opening van de Grote Brug. De rest van de reis verliep probleemloos, dus uiteindelijk kwamen we met ongeveer +5 aan in Antwerpen.
Hier liepen we eerst naar de bovenste perrons om wat foto’s te maken, waaronder van deze Break in de “Spoorwegkathedraal”:
Op de achtergrond van bovenstaande foto zijn twee stellen MS08 te zien die als IC naar Gent-Sint-Pieters gaan. mb90 heeft daar nog een goede foto van.
Hierna gingen we in de Lijnwinkel onze dagpassen en lijnennetkaart halen en vervolgens liepen we naar het Koningin Astridplein om vanaf premetrostation Astrid lijn 8 te nemen.
We gingen in één keer door naar het eindpunt P+R Wommelgem, waar de voorgaande PCC nog op de foto kon (met de tram die wij hadden er direct achter):
Even later reed deze tram door de keerlus:
Niet veel later kwam de volgende lijn 8. Links is overigens de oprit van de E34 te zien:
Hierna gingen we met lijn 8 weer terug richting Astrid, maar ditmaal stapten we onderweg enkele keren uit, waaronder bij de halte Muggenberg. Wegens de indienststelling van lijn 8 zijn enkele streeklijnen uit Broechem ingekort tot Antwerpem-Berchem. Bij de halte Muggenberg kan dan overgestapt worden op lijn 8 richting het centrum.
Lijn 420 is één van die “slachtoffers”:
Ook lijn 31 komt hier:
Verder is Muggenberg ook een tramhalte voor lijn 24 (met helaas wat tegenlicht):
Voor lijn 8 is Muggenberg de laatste bovengrondse halte richting Astrid. De tunnelingang is ook te zien vanaf de halte met hier een lijn 8 die in de tunnel verdwijnt:
mb90 heeft waarschijnlijk nog een mooie foto van lijn 8 die uit de tunnel komt.
Vervolgens gingen we zelf weer verder met lijn 8, naar het enige station in de “Reuzenpijp” wat daadwerkelijk geopend is: Zegel.
Zoals te zien is, is dit station nog niet echt ontdekt door de reizigers:
Maar goed, één van beide ingangen is dan ook een beetje verstopt, al hangt er wel een leuk spandoek boven:
Net na Zegel (staduitwaarts gezien) is een splitsing in de tunnel. Het rechterspoor wordt nu gebruikt voor lijn 8 (komende vanuit Wommelgem) en het linkerspoor komt vanaf de richting Turnhoutsepoort en Deurne-Noord en wordt nu niet gebruikt. Vanaf medio 2020 zal dit wel gebruikt moeten worden wanneer ook lijn 10 ondergronds gaat rijden:
Ook maakte ik nog een filmpje van lijn 8 richting Wommelgem:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cGIs5IL2Ejs[/youtube]
Helaas eindigt het filmpje nogal abrupt, omdat toen de batterijen van mijn camera leeg waren (al had ik nog wel reservebatterijen om de rest van de dag door te komen). :(
Hierna gingen we met lijn 8 verder naar zijn eindpunt Astrid, alwaar ik nog even bleef zitten om de keerlus onder de Rooseveltplaats te berijden. ;)
Toen ik weer boven kwam, maakte ik een foto van bus en tram gebroederlijk naast elkaar:
Nadat ik mb90 weer had gevonden, gingen we met tramlijn 11 naar de Draakplaats om vanaf daar via de Cogels-Osylei naar station Berchem te lopen. Over de Cogels-Osylei rijden naast tramlijn 11 ook enkele buslijnen, dus we konden ons naar hartelust uitleven in deze mooie straat ;) :
In zo’n straat kan zelfs een foto van achterkantjes nog best mooi zijn, zeker door de bloesem links :) :
Vanwege de indienststelling van tramlijn 8 was er op 18 april een Tramfeest in Antwerpen. Hiervoor was ook één PCC als kleurplaat geverfd, welke door kinderen ingekleurd mocht worden :D :
Toen we bij station Berchem waren, wees mb90 me ineens op de grootste verrassing van de dag :D :
Via Facebook heb ik inmiddels begrepen dat deze (ex-)NS 162 onderweg was naar het Stoomcentrum Maldegem (waar aankomend weekend een evenement is) en omreed via Antwerpen-Berchem vanwege een persconferentie. Nogmaals de 162, vanuit een andere hoek:
Na nog enkele foto’s van de tramlijnen 9…:
…en 11…:
…gingen we weer verder.
We namen buslijn 51 die ons via een leuke, maar op sommige plekken ook erg hobbelige, route bij P+R Capenberg in Boechout bracht.
Dit is ook het eindpunt van lijn 15:
Ongeveer 7 minuten later reed deze weer weg vanaf het aankomstperron…:
…waarna wij bij het instapperron instapten.
Wij gingen helemaal achterin zitten, wat mij even verderop de gelegenheid gaf deze foto door de achterruit te maken:
Bij premetrostation Plantin viel ons op hoe mooi dat station geworden was. :o De laatste keer dat we er waren was het nog één grote pauperzooi. :pos:
Omdat we achterin zaten konden we ook mooi de sporen en wissels tussen Diamant en Opera zien.
Bij Opera stapten we uit en liepen naar het andere perron om lijn 9 naar Eksterlaar te nemen. Nu kwamen we langs het andere perron van Plantin en dat was inderdaad nog steeds een pauperzooi.
Bij de eindhalte Eksterlaar (in Deurne Zuid) stapten we uit en namen daar buslijn 19 naar Deurne Noord. We stapten uit bij de halte Ter Heydelaan om mb90’s traditie in stand te houden: het bezoeken van een voetbalstadion.
We liepen naar het Bosuilstadion van Antwerp FC, alwaar we enkele foto’s maakten:
We liepen terug naar de tramhalte (met de toepasselijke naam) Antwerp Stadion, alwaar dit mooie elektriciteitskastje staat:
Met tramlijn 5 gingen we naar premetrostation Schijnpoort, waarna bij de bovengrondse halte tramlijn 12 op de foto kon:
Ook was er een tram die reclame maakte voor kaas:
Hierna namen we buslijn 38. Toen reed die tijdens beide spitsen nog 2x/uur in beide richtingen, maar vanaf aanstaande maandag rijdt deze nog slechts ’s ochtends een rit naar Zuidstation en ‘s middags een rit naar Schijnpoort.
Wij gingen dus richting het Zuidstation en voor een lijn die wordt opgeheven wegens een gebrek aan rezigers vond ik hem nog best vol. Bij de op één na laatste halte (PIVA) raakte deze bus echt vol door scholieren van de nabij gelegen school. Een vele malen groter deel van de scholieren liep overigens naar het Zuidstation. Vermoedelijk stapten in de andere richting nog veel scholieren in bij de PIVA. Deze school is ook de enige reden dat er nog één retourrit blijft bestaan op lijn 38.
Op het Zuidstation lukte het helaas niet om een foto van lijn 38 te maken, maar ik kon wel een verbouwde Duikbril op de foto zetten:
Hierna gingen we met tramlijn 4 naar de Groenplaats om daar frieten te halen. De frieten waren best goed, maar het waren niet echt Vlaamse frieten. Dus als iemand nog een leuk friettentje in (de buurt van) Antwerpen kent, hoor ik het graag. ;)
Toen de frieten op waren, liepen we naar de Melkmarkt om vanaf daar met lijn 11 naar het Centraal Station te gaan. We waren om 17:40 op het station, dus precies op tijd om de t9255 te halen. Hoewel het op het perron erg druk was, viel de drukte in de trein wel mee en hadden we een tweezitter met prima raamopstelling.
Inmiddels had mb90 op zijn telefoon gezien dat de eerstvolgende trein richting Zeeland met DD-AR reed, dus we stapten in Roosendaal uit om deze op de foto te zetten (naast een Varkensneus):
Vervolgens gingen we naar Dordrecht, alwaar we de GTW’s van de Vechtdallijnen (die wegens Koningsdag extra op de MLL reden) op de foto wilden zetten. Helaas is mijn foto mislukt, maar deze goederentrein (vanaf de Baanhoek) kon wel op de foto:
Hierna gingen we met de s5100 (met SGMm :D ) naar Rotterdam Lombardijen, alwaar we afscheid namen en na een leuke dag huiswaarts keerden.
(O ja, dit is ook nog mijn 8888ste post op dit forum. )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Heel leuk verslag! *O* Blijf me er trouwens over verbazen dat de overige stations in de Reuzenpijp niet zijn geopend en dat dat pas in 2020 gebeurt... doe dat dan meteen zou ik denken.
Die vernieuwde Duikbril vind ik er zo niet mooier op geworden eigenlijk maar zal van binnen wel een verbetering zijn. Sinds wanneer hebben de Hermelijnen trouwens digitale lijnfilms?
En je bent nog door de keerlus Rooseveltplaats geweest, vetheid :D
Die vernieuwde Duikbril vind ik er zo niet mooier op geworden eigenlijk maar zal van binnen wel een verbetering zijn. Sinds wanneer hebben de Hermelijnen trouwens digitale lijnfilms?
En je bent nog door de keerlus Rooseveltplaats geweest, vetheid :D
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Leuk verslagje hoor! Dat nieuwe station Zegel ziet er wel erg fraai uit trouwens. Zeker in vergelijking met mijn herinnering van de andere premetrostations (al is die nog van bijna 10 jaar geleden), maarja, de PCCs rijden er ook nog altijd
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
En hier mijn bijdrage in 13 foto's, die deels al door Meltrain genoemd zijn in het verslag:
Als eerste de MS08 op Antwerpen Centraal als IC 3010 naar Gent Sint-Pieters:
Dan een dieseltrein op een lijn die binnen niet al te lange tijd deels onder de draad komt:
Dan een PCC-tje op lijn 8 die de eindhalte bij P+R Wommelgem nadert met links daarvan de E313 / E34:
Hier de al door Meltrain genoemde PCC die de premetrotunnel uit komt om aan te takken op de route van lijn 24:
De tram die Meltrain bij de premetrohalte Zegel gefilmd heeft, heb ik op de foto gezet om zo de unieke filmrol met daarop de Bolivarplaats wat duidelijker te laten zien:
Terwijl Meltrain de keerlus van lijn 8 bereed, kon ik deze Crossway op de foto zetten op lijn 429:
Op de Cogels-Osylei legde ik ook nog deze Van Hool bij de minirotonde vast:
Bij de instaphalte van P+R Boechout stond nog deze opvallende tramstad tram klaar:
Na ons rondje bij De Bosuil kwam, net voordat de tram aankwam, ook nog lijn 19 naar het Sportpaleis voorbij:
Bij de tramhalte van station Zuid stond deze PCC klaar op lijn 4 richting het centrum en verder:
In Roosendaal maakten we dus een tussenstop voor de DD-AR. Naast de door Meltrain genoemde kwam er ook nog eentje daarna aan vanuit Zeeland. Dat is deze met loc 1734 en stam 7344:
En als laatste nog 2 foto's van de GTW's van de Vechtdallijn die hier na hun laatste rit over de MerwedeLingeLijn aankomen in Dordrecht:
Als eerste de MS08 op Antwerpen Centraal als IC 3010 naar Gent Sint-Pieters:
Dan een dieseltrein op een lijn die binnen niet al te lange tijd deels onder de draad komt:
Dan een PCC-tje op lijn 8 die de eindhalte bij P+R Wommelgem nadert met links daarvan de E313 / E34:
Hier de al door Meltrain genoemde PCC die de premetrotunnel uit komt om aan te takken op de route van lijn 24:
De tram die Meltrain bij de premetrohalte Zegel gefilmd heeft, heb ik op de foto gezet om zo de unieke filmrol met daarop de Bolivarplaats wat duidelijker te laten zien:
Terwijl Meltrain de keerlus van lijn 8 bereed, kon ik deze Crossway op de foto zetten op lijn 429:
Op de Cogels-Osylei legde ik ook nog deze Van Hool bij de minirotonde vast:
Bij de instaphalte van P+R Boechout stond nog deze opvallende tramstad tram klaar:
Na ons rondje bij De Bosuil kwam, net voordat de tram aankwam, ook nog lijn 19 naar het Sportpaleis voorbij:
Bij de tramhalte van station Zuid stond deze PCC klaar op lijn 4 richting het centrum en verder:
In Roosendaal maakten we dus een tussenstop voor de DD-AR. Naast de door Meltrain genoemde kwam er ook nog eentje daarna aan vanuit Zeeland. Dat is deze met loc 1734 en stam 7344:
En als laatste nog 2 foto's van de GTW's van de Vechtdallijn die hier na hun laatste rit over de MerwedeLingeLijn aankomen in Dordrecht:
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
De laatste serie HermeLijnen heeft al sinds hun aflevering (2012) digitale lijnfilms, de rest heeft het sinds 2014. En ja, de "lijnkleuren" kloppen niet altijd....Ardan schreef:Sinds wanneer hebben de Hermelijnen trouwens digitale lijnfilms?
En je bent nog door de keerlus Rooseveltplaats geweest, vetheid :D
Het rondje Rooseveltplaats kun je overigens legaal meerijden, vooral ook omdat de bebording op station Astrid nogal verwarrend is waardoor vele reizigers al bij het uitstapperron instappen. Ik hoop dat dat voor medio 2016 beter wordt, want dan wordt lijn 8 verlengd naar de Bolivarplaats of Schoonselhof en dan heb je dus wel een probleem als je bij het verkeerde perron instapt....
Op Youtube staat een filmpje van een rit door de hele tunnel en vanaf 5:00 wordt de ondergrondse keerlus bereden. :)
@Daniel: Zegel is inderdaad wel mooi. Astrid en (wat ik elders las) ook Diamant zijn in dezelfde stijl opgeknapt. Ook Plantin (in één richting dus) ziet er nu zo uit, maar dan nog extra versierd met afbeeldingen van dieren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Opvallend dat het een keerlus 'andersom' is en er nog een andere aftakking is behalve die naar Opera :O
Edit: ah die had 'ergens' naar het noorden moeten lopen. Kaartjen.
Daar staan trouwens ook nog de stations Collegelaan en Morckhoven op. Wat is daarmee gebeurd? En met de grote ronde put bij het Stenenhoofd?
Edit: ah die had 'ergens' naar het noorden moeten lopen. Kaartjen.
Daar staan trouwens ook nog de stations Collegelaan en Morckhoven op. Wat is daarmee gebeurd? En met de grote ronde put bij het Stenenhoofd?
Ik doe ook maar wat
Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [32]
Die grote ronde put bij Stenenhoofd wordt sinds deze week dichtgegooid als ik het goed gelezen heb, die is niet meer nodig.
Leuke foto's beide!
Leuke foto's beide!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Morckhoven ligt net na de ingang van de tunnel. Omdat deze daardoor geen functie heeft als nooduitgang (in tegenstelling tot de overige niet-afgebouwde stations) is het station afgesloten met een grote plaat. Op het door mij gelinkte filmpje is dat op 0:43 te zien. Dit station wordt (evenals de overige stations) mogelijk rond 2020 in gebruik genomen.Ardan schreef: Daar staan trouwens ook nog de stations Collegelaan en Morckhoven op. Wat is daarmee gebeurd?
Wat er met Collegelaan is, weet ik niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Mooie fotoserie! :Y
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Opening van de niet-geopende stations is wellicht te duur: om de opening van de tunnel zo snel en goedkoop mogelijk te kunnen doen heeft men de perrons van de niet-geopende stations volgezet met tunnelapparatuur en deze weggemetseld met snelmetselblokken. Het openen van de gesloten stations zal daardoor minstens vier miljoen euro per stuk gaan kosten en een vrij langdurige sluiting van de tunnel tot gevolg hebben. De opening van de tunnelingang bij het Foorplein en de open helling in de Frankrijklei heeft daardoor nu het meeste prioriteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Toffe reportage.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8602
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Inderdaad leuk verslag om te lezen met mooie foto's (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Leuk reisje inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Leuke foto's! Heb zelf nog een week voor de opening door de Reuzenpijp gelopen met een evenement, een bijzondere wandeling was dat.
Re: Meltrain & mb90 on Tour #12: Met een 8 door Antwerpen [3
Leuk verslag, Antwerpen blijft een interessante stad, niet alleen qua OV.
Alleen die trams zijn zo klein.
Alleen die trams zijn zo klein.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten