Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Srananbloke »

In het laatste weekend van april was ik in Lausanne, in het kanton Vaud in Franstalig Zwitserland. Lausanne is een mooi gelegen stad aan het meer van Genève (plaatselijk beter bekend als Lac Léman), ingeklemd tussen de Franse Alpen en het Jura-gebergte.

Ik was er om een vriend op te zoeken die sinds enkele jaren in Lausanne woont. Naast de stadsverkenningen, het gezellig bijpraten en bier was er ook nog ruimte om het OV in de stad een dagje onder de loep te nemen. Op Koningsdag kon ik hier uitgebreid de tijd voor nemen.

Voor een OV-liefhebber is Lausanne best interessant. De stad staat vooral bekend als de kleinste stad ter wereld met een metro. Daarnaast is er een sneltramlijn, een meterspoorlijn (de LEB) en een uitgebreid trolleybusnetwerk, en dat in een relatief kleine stad vol met hoogteverschillen. Uiteraard is ook de SBB/CFF/FFS goed vertegenwoordigd in Lausanne. Ik heb dit verslag ingedeeld in verschillende categorieën. iPhone-foto alert!

Metrolijn M2
De M2 is in 2008 ontstaan uit de ombouw van een tandradbaan tussen Ouchy (aan het Lac Léman) en Flon (centrum), die in noordelijke richting is verlengd tot Croisettes. De M2 is een hoogfrequente, volautomatische bandenmetro die vele bezienswaardigheden en andere belangrijke plaatsen van betekenis in Lausanne aandoet. Het is daardoor de hele dag door zeer druk in de metro, waardoor je niet echt het gevoel hebt in een stad van iets meer dan 130.000 inwoners te zijn. Een attractie opzich, en door de korte lengte (een kleine 8 kilometer) en korte afstanden tussen stations een attractie die je in een mum van tijd hebt verkend.

1. Station Lausanne-Gare. Nu nog even rustig doordat de metro naar Ouchy net is vertrokken. Een minuut later stond het alweer blauw van de mensen.
Afbeelding

2. Routekaart
Afbeelding

3. De route van de M2 kent enkele korte bovengrondse trajecten. Één daarvan bevindt zich tussen de stations Grancy en Délices. De korte afstanden tussen de stations kun je vanaf een loopbrug over dit traject mooi in perspectief nemen. Richting Délices....
Afbeelding

4....richting Grancy.
Afbeelding

5. Een ander, klein bovengronds stukje bevindt zich ter hoogte van station Bessières.
Afbeelding

6. Vanaf de andere kant, met de Kathedraal van Lausanne op de achtergrond.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Metrolijn M1
'Metro'lijn M1 is eigenlijk niets meer dan een sneltramlijn die het centrum van Lausanne verbindt met de voorstad Renens. Deze lijn is geopend in de jaren ’90. Onderweg doet de M1 ook nog 2 universiteiten aan, wat ook deze lijn de hele dag door zeer drukbezet maakt.

De M1 is buiten de haltes om geheel enkelsporig en kent een kort ondergronds traject tussen Flon en Vigie en een verdiepte halte in Malley.

8. Een M1-tram op station Flon, het beginpunt van de lijn in Lausanne....
Afbeelding

9....en hier in Renens. De lijn eindigt parallel aan het gelijknamige CFF station wat zorgt voor een geruisloze overstap naar diverse regionale treinen en de RER Vaud.
Afbeelding

LEB
De LEB (Lausanne-Échallens-Bercher) is een meterspoorlijn die het centrum van Lausanne verbindt met het noordelijk gelegen dorp Bercher. Deze lijn is geopend in 1873 en vervult zowel een stedelijke als stadsgewestelijke functie voor het gebied ten noordwesten van Lausanne. Het traject tussen Lausanne en Bercher wordt elk half uur bereden, aangevuld met spitsdiensten tussen Lausanne en Cheseaux van maandag t/m vrijdag. Ook de LEB kent een kort ondergronds traject, in het centrum van Lausanne tussen Flon en Chauderon.

De LEB wordt sinds enige jaren voornamelijk bereden met treinen van Stadler, al zijn er nog wel een paar van de oudere treinen overgebleven die voornamelijk doordeweeks dienst doen.

Iemand was gelukkig zo aardig het hele traject van zuid naar noord vast te leggen. Is wel de moeite waard.

10. Het meest interessante stuk van de LEB bevindt zich in Lausanne. Tussen de tunneluitgang in het centrum en station Union-Prilly loopt het traject gewoon over straat tussen al het andere verkeer. Dit straatspoor is op de langere termijn verleden tijd als de tunnel verder wordt verlengd richting station Montétan, maar dit zal niet eerder gebeuren dan ergens in de jaren '20.
Afbeelding

11. Als je goed kijkt, zie je dat dit deel van de LEB kruist met een trolleylijn (en achter deze foto een stukje parallel loopt). Na lang wachten op een mooi trein-trolley moment die maar niet kwam besloot ik het maar voor gezien te houden en nog even dit plaatje te schieten van een LEB-trein op het straatspoor.
Afbeelding

12. Station Cheseaux, waar de spitsdiensten eindigen. Eigenlijk het enige 'echte' station van de LEB. De meeste andere stations zijn niets meer dan eenvoudige haltepunten, voorzien van een CFF kaartautomaat en soms ook toiletten.
Afbeelding

13. Ik vond het jammer dat ik geen oudere LEB-trein had gezien tijdens mijn korte rit, totdat ik er eentje aantrof in Flon na terugkomst uit Cheseaux.
Afbeelding

14. Flon is één van de belangrijkste OV-knooppunten van Lausanne, waar de LEB en zowel de M1 als M2 samenkomen. De overstap tussen deze 3 is snel gemaakt, zoals de overstap van de LEB naar de M2 richting Ouchy.
Afbeelding

Trolleybus
Lausanne kent een uitgebreid trolleybusnetwerk. Het netwerk bedient naast Lausanne ook enkele voorsteden en kent hoge frequenties en relatief korte halteafstanden. Het knooppunt van het trolleynet bevindt zich in het centrum grofweg tussen St-Francois en Chauderon, maar ook het station van Lausanne wordt door 3 trolleylijnen bediend.

15. Het trolleynet van Lausanne wordt gedomineerd door Hess Swisstrolleys.
Afbeelding

16. Maar van maandag t/m zaterdag worden er ook nog oudere standaardbussen ingezet met een aanhanger. Hier op het eindpunt van lijn 9 in Lutry-Corniche.
Afbeelding

17.
Afbeelding

18.
Afbeelding

En verder...

19. Station Lausanne, waar het feit dat het IOC hier is gevestigd niet onder stoelen of banken wordt gestoken.
Afbeelding

20. Wat spoor 35 is voor Nijmegen, is hier....
Afbeelding

21. Een trein van de RER Vaud.
Afbeelding

22. Na 2 geslaagde dagen bijpraten en bier en een relaxte ochtend en middag OV verkennen was het tijd voor de terugreis naar Nederland. Station Genève-Aeroport.
Afbeelding

23. Maar niet voordat ik nog 2 dubbelgelede trolleys bij de vertrekhal van de luchthaven Genève op de gevoelige plaat had gezet....
Afbeelding

24.
Afbeelding

Fin.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos: :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Jef400 »

Schitterend :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door isadora »

Heel fraai verslag Srananbloke. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Hendrik »

Leuk verslag! Best interessant OV daar!
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Etienne »

Dit geeft een leuke indruk van het OV in Zwitserland. :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Thom91 »

Etienne schreef:Dit geeft een leuke indruk van het OV in Zwitserland. :Y
Ik heb geen berg gezien :P

Leuke foto's wel! Werd Lausanne nog aangedaan door Fernverkehr of TGV?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! :pos:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuk en interessant! :Y
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Bedankt voor de reacties! :)

Toeristische kiekjes heb ik achterwege gelaten, maar voor de liefhebbers: dit is het uitzicht als je in Ouchy uit de metro stapt en nog een paar meter rechtdoor loopt.

Afbeelding

Geen Fernverkehr voorzover ik weet, wel dagelijks meerdere TGV-diensten naar Parijs-Gare de Lyon. Ik zag een Duplex toen ik me haastte richting de IC naar Genève.

Deze trip smaakt wel naar meer. Beetje jammer dat Zwitserland zo stervens duur is :?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door deadlock »

Geen fernverkehr maar wel TGV's en IC's. Euhhhhh :D

Mooi verslag verder (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Srananbloke »

deadlock schreef:Geen fernverkehr maar wel TGV's en IC's. Euhhhhh :D
Eauh op die fiets, ja wel fernverkehr dus (zat met DB in mijn hoofd :P )
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Lausanne, Zwitserland (24 foto's)

Bericht door Mr-W »

Gaaf verslag :)
Zwitserland staat zeker op mijn to-do list.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten