Noot vooraf: dit verslag is opgetekend door Z2N, met foto's van Z2N en Plan-V444
De dag begon voor de Alphense delegatie erg vroeg, omdat de eerste 8800 van de dag een te krappe aansluiting biedt op de eerste 800 vanuit de Randstad naar Maastricht, moest er omgereisd worden via Amsterdam Centraal. De wekker ging daarom om 03:00, en om 04:00 stond ik dan op het station, klaar voor de nachtbus naar Schiphol. Op het perron stonden de lichten gewoon aan, ondanks het feit dat de eerste trein pas in twee uur tijd zou vertrekken. :')
Met een drukke nachtbus (22 reizigers na vertrek uit Alphen, zelfs 27 reizigers na Leimuiden) ging het naar Schiphol, en alhier werd na het halen van een Volkse kwaliteitskrant in de nachtnettrein naar Amsterdam gestapt. Deze trein was ook erg druk voor het tijdstip, maar nadat de reizigers die op Schiphol moesten wezen uit waren gestapt was er ten minste wel zitplek. In Amsterdam wou ik het ICM-stel nog op de foto zetten, maar dit bleek nog wat lastig te zijn: een paar zwartreizigers hadden amok gemaakt met de conducteur en pas na interventie van een S&V-team kon de trein weg… :?
Via de lege tunnels…
... liep ik naar het perron waar in een ruim halfuur de eerstvolgende IC naar Maastricht zou vertrekken. Meer dan een halfuur moeten wachten op de volgende trein, ik ben het niet gewend van Amsterdam Centraal… (A)
Nadat een goederentrein van DB Schenker door het station kwam…
...werd de trein naar Maastricht voorgereden, hij bestond uit 2x VIRM-IV. Het was nog vroeg, dus er was ruimte zat. :D
De rust in de trein was prettig, en onderweg kwam de zon tevoorschijn. De combinatie met een krantje en een vers bakkie pleur van de Staarbugs maakte het echt heerlijk!
Vanaf Eindhoven reisde de lokale delegatie mee, en in een naar gevoel erg korte tijd werd Maastricht bereikt. Doordat onze IC onderweg vertraging had opgelopen hadden we hier niet veel tijd, maar wel voldoende om de volgende trein op de foto te zetten.
De rit langs de Maas verliep rustig (behalve dan dat de trein werd opgeschrikt door de aanwezigheid van een complete schoolklas…), en na een half uur werd Luik bereikt.
En het moet gezegd: Liège-Guillemins blijft een indrukwekkend station… :o
In Luik kwam als eerst deze boemel langs naar Verviers, het blijft mij een raadsel waarom deze trein niet in de knoop ligt die rond het hele uur in Luik bestaat. :')
Ook kwam deze IC langs naar Kortrijk, op deze trein zit normaal gesproken I11, maar in de plaats daarvan werd een van de enkele M6-stammen met toelating voor 200 km/h gebruikt.
De boemel naar Herstal werd gereden met maarliefst drie klassiekjes, waarvan één Cityrail-stel.
We wouden ook nog de Thalys naar Parijs op de foto zetten, maar die bleek 'ietsjes' te laat te zijn... :X
In de plaats daarvan kon er nog een paar busjes geplaat worden, waaronder deze Van Hool A330 die dit jaar de 13 jaar aantikt. Mocht het nog niet duidelijk zijn, we zijn ondertussen in België...
En nadat de trein de andere kant binnen kwam…
… kwam om 09:59 de
CFL 3020+I6, Liège-Guillemins // Zu Lëtzebuerg! by Alfenaar, on Flickr
De route door de Ardennen was prachtig, nat, maar prachtig. Via schattige dorpjes langs de oevers van de Amblève ging het door de Ardennen, het is maar wat prettig dat de ramen in de I6-rijtuigen open kunnen!
Nadat er onderweg nog wat Ardennenkamp-herinneringen werden opgehaald…
…bereikten we bijna 1,5 uur na vertrek uit Luik grensstation Gouvy. Door de langere stop hier kon onze trein nog even op de foto gezet worden, en door het ontbreken van een taalbarrière kon ik nog even een woordje wisselen met de machinist. :)
Hierna volgde de grens, welkom in Luxemburg! Het uitzicht was ineens anders, de heuvels waren na de grens opvallend kaal.
En terwijl de regen alsmaar erger werd…
...werd 2,5 uur na vertrek uit Luik Luxemburg-stad bereikt! *O*
Op het station stond een RE langs het perron, welke net was aangekomen vanuit Rodange.
Deze twee stellen zouden als RB naar Diekirch rijden, voorop stond stel 2015.
Vlak daarachter stond dit SNCF-treinstel, dat een stoptreindienst naar Metz ging rijden.
Hierna werd afgereisd naar Bettembourg, aan de splitsing van de lijn naar Metz en naar Esch. Hier kwam al snel een TGV langs, deze vertrok vijf minuten achter onze stoptrein uit Luxemburg, en had een aardige machinist. :pos:
De RB naar Luxemburg werd gereden met aardig afwijkend materieel, de tractie kwam van een Traxx-loc van CFL Cargo! *O*
De trein de andere kant op werd gereden met een gewone Traxx als tractie.
Hierna werd er teruggekeerd naar Luxemburg, om op tijd te zijn voor een andere Franse langeafstandstrein.
Nadat deze nieuwe Kiss naar Trier vereeuwigd werd…
... kon deze Franse Corail-stam op de foto gezet worden. Deze rijdt als langeafstandstrein naar Basel, en tikt daarbij regelmatig de 200 kilometer per uur aan, binnen de Elzas rijdt deze trein dan ook onder de naam TER 200.
Nu was het tijd om nog iets van de stad te zien. Er werden wat boetiekjes bezocht voor de noodzakelijke inkopen, en terwijl ik nog een lunch scoorde zetten Plan-V444 en het nfl ook nog enkele van de vele bussen die hier langskwamen op de foto. Op lijn 26 reed een Volvo 7900 van Sales-Lentz:
Ook een Volvo op lijn 15, deze was was van AVL.
Op lijn 111 reed een drieasser-Integro van de CFL, het was ondertussen écht gaan regenen... :N
Voordat we naar het perron terugkeerden, een blik over het stationsplein, met de vele vele bussen die hier komen. De combinatie met de regen liet dit mooie gebouw er mooi uitschieten! :Y
We konden nog wel een flinke tijd zoetmaken hier, maar er waren nog afspraken die nagekomen moesten worden en dus moest er teruggekeerd worden naar Nederland. De IC naar Brussel was flink te laat...
De vorige trein bleek +25 te hebben bij aankomst in Luxemburg, en vertrok daarom ook te laat. De IC reed met twee Deense Neusjes, welke aardig rustig waren aan het begin. Nadat we ingestapt waren bleek bij mij (Z2N) de accu helemaal leeg (de nacht ervoor was met een paar uur slaap erg kort geweest), en dus werd er tot Namur bijgeslapen. :@
Na Namur werd het drukker in de trein, het werd spits. Een mevrouw kwam bij ons zitten, en tot Ottignies werd gezellig gepraat met deze Waalse. Hierna duurde het niet lang meer totdat Brussel werd bereikt, en na 3,5 uur stonden we (nog steeds met vertraging) op Brussel-Zuid.
In Brussel zagen we deze rare combinatie van een Varkensneus en een Klassiekje, een raar gezicht, alhoewel het technisch geen probleem is.
Vervolgens werd er nog wat gehaald in de hal… (A)
… en daarna reisden we met de Beneluxtrein terug naar Nederland. De reis verliep spoedig, alhoewel het wel jammer is dat je het gevoel hebt dat je stiefmoederlijk behandeld wordt door het langzame pad. :N
In Roosendaal verliet de Brabantse delegatie de trein, terwijl ik dooreisde naar de Randstad. Ter hoogte van de Moerdijkbruggen bleek de zon mooi te dalen, een prachtig gezicht zo… :o
In Rotterdam stapte ik over op de IC naar Gouda, maar voordat ik daarop stapte spotte ik eerst nog een testrit voor de AmRo-dienst, NS-traxx 186 005 stond met de teststam en de 186 003 te wachten op een vrij pad zuidwaards. *O*
NSI 186 005+NS Teststam+NSI 186 003, Rotterdam Centraal by Alfenaar, on Flickr
Vervolgens reisde ik via Gouda naar Alphen, even buiten Gouda deed ik dat in het laatste beetje zon van de dag.
Conclusie
Luxemburg heeft ons verrast als land. Niet alleen als spoorland was het prettig (frequente treindiensten over goed onderhouden spoor, met moderne treinen en moderne stations), maar ook de mensen bleken aardig. Ikzelf (Z2N) ben zodanig goed in Frans dat ik alle gesprekken in het Frans voerde met de bevolking. Maar de mensen op straat, in de trein en in de winkels bleken ook goed Duits te spreken, wat prettig is voor Plan-V444 die vloeiend Duits spreekt. Een fijn land, met veel om te ontdekken, zeker waard om nog eens naar terug te keren!
De gebruikte kaartjes