mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor mb90 » Wo 27 Aug 2008, 13:52

Vorige week dinsdag (de 19e augustus) was weer het de hoogste tijd voor een toertje naar het altijd mooie Zuid-Limburg met als doel om weer nieuwe lijntjes te ontdekken en dan vooral Toeristenlijn 49 (Vaals - Gulpen v.v.). Dit was mijn planning:
Afbeelding

Het begon dus allemaal met een ritje naar Station Lombardijen. Dit keer met Buslijn 145 en dat was een ritje met een Alliance B96 (de 2247). Geen straf dus. :) De chauffeur reed ook lekker door (en had de stoplichten mee) en zo kwam ik al voor achten bij het station. De bus was dus te vroeg, maar de sneltrein t2227 die nog voor de eigenlijk geplande t5127 zat was iets te laat, dus was deze nog te halen. Onderweg naar Dordrecht maakte de 2227 de vertraging van +2 alweer goed en zo was ik dus ruim op tijd in Dordt. Na even kijken op het busstation ging het later weer naar spoor 3. Ja, spoor 3, want op spoor 4 stond een defecte DDM-1 stam. Vanaf spoor 3 ging het snel naar het zuiden met de t1927 en de t827. Een weinig bijzondere rit met alleen een vrachtwagen die dacht dat hij onder een viaduct door kon bij Weert. Dat was niet zo en daardoor mist hij nu een dak... :shock:

Met de 827 kwam ik dus in Weert. Na een rustige wandeling kwam Buslijn 70 naar Sittard niet veel later al aangereden. Een buslijn die via het Belgische Maaseik naar Sittard gaat. Ook een rustige lijn, omdat de school in Maaseik nog niet begonnen is. Als dat wel het geval is, dan is de bus een stuk drukker begreep ik van de chauffeuse. Door de rustige rit en ondanks dat de rijtijden minder ruim geworden zijn moest de bus toch nog soms wachten bij sommige haltes en kwam ik ook met -3 op het station van Sittard.

Vanaf Sittard ging het verder naar Maastricht en wel met Buslijn 17. Een lijn met wisselende uitzichten. Eerst het stedelijke van Sittard / Geleen, dan het mooie groene heuvellandschap bij Geulle en dan het platteland bij Borgharen en Itteren. Dat maakt van de lijn wel een mooie buslijn. Deze lijn was wat drukker dan de 70 en daardoor kwam ik gewoon op tijd op het station van Maastricht. Gelukkig niet later, want dan zou de krappe overstap op Buslijn 50 naar Gulpen in gevaar komen. Dat was nu dus niet het geval en zo kon ik Buslijn 50 makkelijk halen. Deze was overigens best druk, maar in de mooie Volvo 8700 zijn genoeg zitplaatsen. Ik stapte uit bij de halte Gulpen, de Del omdat de overstap bij het busstation maar 1 minuut was en ik niet wist of men zou wachten. Achteraf bleek dat wel zo te zijn, want Buslijn 49 kwam te laat aan.
Bij de halte De Del heb je wel een mooi uitzicht met op de achtergrond de Gulpenerberg:
Afbeelding

Hierna ging ik dan met Buslijn 49 naar Slenaken. Jullie zullen je wel afvragen wat ik daar moet, maar vanuit Buslijn 57 die hier ook komt had ik gezien dat het erg mooi ligt en dat ik hier mooi wat bussen vast kon leggen. Nadat ik bij de halte Dorpsstraat / Kapel uit gestapt was liep ik verder naar het dorp. Je moet het uurtje toch ergens mee vol maken als er even geen bussen komen. :wink:
Ik dacht dat Buslijn 57 naar Maastricht al geweest was, maar dat was niet zo. Onder de vele bomen (Slenaken wordt dus terecht het groenste dorp van Limburg genoemd) kwam onverwacht de 5804 langs:
Afbeelding

In het dorp zelf besloot ik om de bus naar Gulpen op de foto te zetten. Wel reageerde ik een beetje laat toen de 5802 naar Epen - Gulpen langs kwam:
Afbeelding

Voor de bussen richting Maastricht was het beter om een stukje door te lopen. Daar stond de zon er beter voor. Op de foto's hiervoor was hij niet te zien, maar hij was er echt. Het was ook lekker warm hier. Het bewijs dat de zon er was is te zien op de volgende foto. Die is van Amba 5229 op Toeristenbuslijn 49 naar Gulpen. Deze bus zou ik later weer hebben op Buslijn 49 naar Vaals:
Afbeelding

En vlak voordat de volgende bus op Buslijn 57 naar Maastricht langs kwam ging hij weer weg:
Afbeelding

Na even wachten begon dan het resterende deel van Buslijn 49. Het is echt een hele mooie lijn. Nog mooier dan de 57 die ook een deel van de route rijdt. Na een prachtig uitzicht op het viaduct bij Moresnet had ik nog meer fraaie uitzichten op Belgie, zoals deze:
Afbeelding

Ik moet er wel bij zeggen dat het in het echt meer zegt dan op de foto. :wink: Nadat de bus op de route naar Vaals nog 12 en 13% getrotseerd had kwam hij aan bij het busstation van Vaals. Nu ik zo dicht bij Duitsland was, wilde ik daar even kijken. Nog voordat ik er was kwam al deze Duitse bus langs:
Afbeelding

Maar, toen kwam ik echt in...:
Afbeelding

En hier waren de bussen ook gelijk een stuk leuker en Duitser. De O405 zie je nog genoeg, zoals hier deze O405N:
Afbeelding

Of deze MAN een stukje verderop. De bus van de vorige foto is nog erachter te zien:
Afbeelding

Toen was het weer tijd om weer terug te gaan naar Nederland, naar Vaals. Bij het busstation stonden deze 2 Amba's klaar. De rechter was voor Buslijn 43 naar Heerlen, de linker voor Buslijn 54 naar Maastricht en dat werd mijn bus:
Afbeelding

Met die bus ging ik dus naar Gulpen om vanaf daar met Buslijn 40 naar Heerlen te gaan. Die rit met Buslijn 40 was een mooie rit door o.a. Ubachsberg en Eyserheide. Ook dit keer was het een rit zonder problemen. In Heerlen was het best druk, de avondspits was immers begonnen, want het was 16:30 uur. Vanaf Heerlen ging ik met Buslijn 22 naar Waubach of zoals het overal op de borden staat: Ubach over Worms. Die plaatsnaam vind ik zo leuk, dat ik daarvan een foto van een kombord wilde. Dat laatste ging alleen is minder makkelijk dan ik dacht. Ik kwam wel zonder problemen aan in Ubach over Worms, maar op de plek waarvan ik dacht dat er eentje stond, was er geen een. Jawel, eentje maar die was van Landgraaf. :? Het is in Parkstad Limburg nergens echt duidelijk waar je nou zit, vind ik. De bus voor Buslijn 23 kon ik dus niet meer halen en toen ik deze zag wilde ik hem niet eens halen. Het was een 8-persoonsbusje. Daar had ik dus geen trek in. Ik liep langzaam richting Rimburg, daar wist ik zeker dat er een kombord stond, want anders ga je of Kerkrade of Duitsland in.
En inderdaad bij de kruising met de weg tussen Rimburg en Kerkrade was er eentje :) :
Afbeelding

Ik was nu wel afgedwaald van de route van Buslijn 22 en daardoor besloot ik om naar station Eygelshoven Markt te lopen. Op een kaart zag ik namelijk dat dat vlakbij was. En dat was ook zo, want na 20 minuten stond ik dan op Eygelshoven Markt. Nooit verwacht dat ik hier ooit in- of uit zou stappen, maar het is dan toch gebeurd. :P Het is er ook erg druk. Met mij was er 1 reiziger en waren er 2 uitstappers.
Dit is het verlaten perron aan de Euregiobahn:
Afbeelding

En natuurlijk het stationsnaambordje:
Afbeelding

Net als bij Heerlen de Kissel staat er hier geen Nederlandse kaartautomaat. Alleen eentje van de DB. Handig als je verder dan Heerlen wilt en dat op een Nederlands station. :roll:

Niet veel later kwamen de 2 Talenten voor de trein naar Heerlen binnen. In de trein is de omroep, in tegenstelling tot de lijn Enschede - Gronau, de omroep alleen in het Duits. Wel grappig om Landgraaf en Heerlen de Kissel in het Duits te horen. :lol: Het eindstation Heerlen was gelukkig weer wel in 2 talen. Dezelfde stemmen als in de trein in Enschede, volgens mij.
In Heerlen stonden ook deze 2 nieuwe elektrische GTW's van Veolia. De 501 en 502 vanaf de kop van het perron van spoor 4/5:
Afbeelding

Hierna was het de hoogste tijd voor zeer waarschijnlijk mijn laatste rit met een Plan V op de Heuvellandlijn naar Maastricht. Een leuk ritje was het weer met de Stoptrein van 18:15 uur, die overigens reed met 2x Plan V. Het enige nadeel was dat ik voorin zat en de trein in Maastricht helemaal vooraan het perron van spoor 5 stopte, dus bijna in Maastricht Randwyck. Dat werd dus nog een stukje lopen naar IC t872 naar het noorden. Vanaf hier ging het heel rustig en zonder problemen via Den Bosch, omdat ik de route Den Bosch - Boxtel nog niet had, naar huis en kwam ik om 22:15 uur thuis na weer een mooie dag. 8-)

De statistieken:
Reisduur: ongeveer 14,5 uur
Aantal bussen: 9
Aantal treinen: 8
Aantal metro's: 1
Controle: in 3 van de 8 treinen (= 37,5%)
Soorten busmaterieel: CXX-Alliance 2247, Veolia-Amba (7x), Veolia-Volvo 8700
Soorten treinmaterieel: DD-AR, ICK, VIRM (3x), Plan V, Veolia-Plan V, DB-Talent
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV :P )
Laatst gewijzigd door mb90 op Wo 27 Aug 2008, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor Chauf21 » Wo 27 Aug 2008, 14:43

Leuke route! Het is altijd weer mooi en leuk om foto's en verslagen vanuit die hoek te bekijken :D

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor tsov » Wo 27 Aug 2008, 16:10

Zeker leuk! Die Duitse omroep in de Euregiobahn is idd leuk, helaas heb je Eygelshoven Markt niet gehoord, dat snapt die Duitse mevrouw niet helemaal :P
mb90 schreef:Of deze O405NG een stukje verderop
Overigens is dit een MAN en geen MB :wink: Ze lijken wel heel veel op elkaar, maar dat komt omdat het allebei zogenaamde VÖV-II bussen zijn. Dat is zeg maar de tweede generatie Duitse standaardbus. Zie ook de Duitse Wikipedia
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor Jurjen » Wo 27 Aug 2008, 16:15

Als centraal knooppunt van Zuid-Limburg wachten de bussen in Gulpen elke 15 minuten op elkaar. ;-)

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor mb90 » Wo 27 Aug 2008, 16:23

tsov schreef:
mb90 schreef:Of deze O405NG een stukje verderop
Overigens is dit een MAN en geen MB :wink: Ze lijken wel heel veel op elkaar, maar dat komt omdat het allebei zogenaamde VÖV-II bussen zijn. Dat is zeg maar de tweede generatie Duitse standaardbus. Zie ook de Duitse Wikipedia
Oke, dat wist ik niet. Ze lijken inderdaad dan erg veel op elkaar. Ik miste het Mercedes-logo al, maar dat heb ik al vaker gezien, dus daarom dacht ik dat het een O405NG was.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25090
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Aug 2008, 20:00

Leuk verslagje weer :) En best herkenbaar ook, al zal dat wellicht komen doordat ik vandaag nog in 't Heuvelland geweest ben :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: mb90 on Tour #20: Zuid-Limburg en een stukje Duitsland

Berichtdoor Meltrain » Za 30 Aug 2008, 23:12

Mooi verslagje. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast