Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door mb90 »

Gistermiddag heb ik eens een kijkje genomen bij de bussen die bij het station van Eindhoven. Dat zijn er aardig wat en het is van alles wat. Van oud tot nieuw. Van de oudjes wist ik dat hierbij weleens een MB 200 van BBA Tours reed, dus daar hoopte ik uiteraard op. :)

Om 14:45 uur kwam ik dan aan in Eindhoven met de IC t3547 en toen werd ik gelijk op mijn wenken bediend. In de verte zag ik namelijk een MB 200 op Buslijn 170 naar Dommelen wegrijden. Nu maar hopen dat deze nog een keer deze rit zou rijden. :)

Eerst ging ik naar het viaduct tussen het busstation en de Vestdijktunnel aan de westkant van het station. Hier kwam genoeg langs.
Om te beginnen deze BBA-Citaro, waarvan er hier genoeg rijden:
Afbeelding

Daarna begon de materieelshow van Hermes. Eerst deze Alliance:
Afbeelding

Toen werd het al wat ouder:
Afbeelding

En toen nog ouder:
Afbeelding

Ook heeft Hermes deze ex-Connexxion Duvedec's voor de Lijnen 4, 401 en 402. Op 401 en 402 zouden eigenlijk Phileassen moeten rijden, maar wanneer die weer gaan rijden, ik weet het niet:
Afbeelding

Amba's komen hier nog maar weinig voor. Hermes heeft er een paar rondrijden, zoals deze:
Afbeelding

Deze bus komt hier het meest voor op de Hermes-lijnen:
Afbeelding

Toen ging ik weer naar het busstation zelf, want niet alle bussen komen over dit viaduct. Zo ook bijvoorbeeld de bussen van Arriva, want zij zijn hier ook present. Hier met een Amba in de kleuren van de provincie:
Afbeelding

Hermes laat voor de lijn naar de ASML deze touringcar rijden:
Afbeelding

Ook de BBA heeft een aantal Amba's rijden. Niet veel, maar 1 ervan is deze:
Afbeelding

Een schone bus op LPG van Hermes is hier ook te vinden:
Afbeelding

Net als deze mooie Alliance:
Afbeelding

Omdat ze hier zo zeldzaam zijn, nog een Amba van de BBA:
Afbeelding

Toen kwam het echte werk en wel van BBA Tours. Zij kwamen met de MB 200 aangereden die ik al eerder zag. Deze 438 is het geworden. Hier ga ik later zeker een ritje mee maken :D :
Afbeelding

Ook de 973 van BBA Tours mag er zeker zijn:
Afbeelding

BBA Tours is niet het enige touringcarbedrijf wat hier rijdt, ook Van Gerwen Reizen is actief:
Afbeelding

We gaan weer even naar wat nieuwere bussen. Arriva kwam bijvoorbeeld met dit geval uit Friesland aan...:
Afbeelding

Een aantal Citaro's zijn al ontdaan van het BBA-logo en rijden rond met het Veolia-logo, zoals deze 695:
Afbeelding

De eerste Dennis van Arriva kreeg nog versterking van de 5870. Het moet niet gekker worden. Achterop deze bus was nog de tekst NoordNed achter de tekst Arriva te zien:
Afbeelding

Gelukkig ging de eerste Dennis er al weer vandoor op Buslijn 157 naar Oss. Je zal toch maar zo'n stuk in zo'n bus moeten rijden...:
Afbeelding

Ik had in de tussentijd 2 leuke bussen gemist, dus die ging ik even bekijken bij de bufferzone. Het waren deze:
Afbeelding

De rechter, de 713, van dichterbij:
Afbeelding

En de linker, de 5465, van dichterbij. Komt deze toevallig van de Veluwe? Hij heeft namelijk een veel hoger nummer dan de andere Citaro's die hier rijden:
Afbeelding

Terug bij het busstation kwam er nog een touringcarbedrijf langs. Dit was Verberne Reizen met deze mooie bus:
Afbeelding

Aan de andere kant kwam iets veel leukers aan. Het feest van de MB 200'tjes werd nog leuker met deze 433 van BBA Tours erbij :D :
Afbeelding

Ze gingen daarna ook nog eens naast elkaar staan. Dat zorgde natuurlijk voor een leuke kleine line-up 8-) :
Afbeelding

De linker ging hierna als "Ekstra Dienst" (wat staat dat leuk :P) als Buslijn 170 richting Dommelen. Hiermee ging ik uiteraard een stukje mee en wel tot de Stratumsedijk, zodat ik daarna ook nog met de 433 meekon. Daarvan wist ik dat hij om 17:10 uur als Buslijn 149 naar Reusel ging. Op de Stratumsedijk kwam nog deze bus van Verberne Reizen langs. Op welke lijn weet ik niet:
Afbeelding

Ook heb ik toen ik net uitgestapt was nog de 438 kort gefilmd toen hij wegreed en toen bleek ook dat de 713 er nog achter zat 8-):
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=02O_a6yZ_BQ[/youtube]

Met de eerstvolgende bus ging ik weer terug naar het station en daar had ik geen minuut later moeten komen, want daarna vertrok ik met de 433 naar Reusel. Dat was een erg leuke rit met het kenmerkende geluid en de lekkere stoelen. 8-) In de bus viel overigens (net als in de 438) op dat er op de 3 achterste rijen banken geen bekleding meer zat. Daar ben ik dus niet gaan zitten. :P Om 18:00 uur kwam er een einde van deze mooie rit en kon ik bij het busstation van Reusel een laatste foto maken van de 433 en dat is tevens de laatste foto van deze reeks:
Afbeelding

Al met al dus genoeg variatie in Eindhoven en wie dit zelf wilt zien moet snel zijn. In december gaat namelijk de nieuwe concessie in en dan zullen er denk ik weinig oudjes overblijven.
Laatst gewijzigd door mb90 op wo 27 aug 2008, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door Daniel »

Al die bussen die je SB 200 noemt zijn MB200'en :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door Aking »

wat een bonte ouwe zooi nog daar... :D
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door mb90 »

Reiziger Ddrs schreef:Al die bussen die je SB 200 noemt zijn MB200'en :wink:
Had ik het gisteren nog gelezen en doe ik het nog verkeerd. Ik heb het nu als het goed is verbeterd. Bedankt! :wink:
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door Raymond »

Zo! Je hebt echt heel erg mazzel gehad zeg! Zo'n beetje al het bijzondere wat je maar kon hebben wat rijvaardig is heb je hier erop gekregen. Alleen de mooie MAN Bus van van Gerwen (geloof ik) die hier wel eens rijdt is niet langsgeweest. Heb wel wat opmerkingen natuurlijk als Eindhovenaar :P

- Die mooie LPG bus is niet de enige bus op LPG. Ook de andere ongelede stadsbussen (op de hogevloers na) rijden op LPG.
- De Alliance is (na die LPG bestickerde bus) de oudste lagevloersbus die in de stadsdienst zit (namelijk uit 1998) Die "mislukte sta-bus " (SB 250 uit 1999) noem ik het altijd maar, is toch nog net iets jonger.

En anderen die nog een MB 200 willen meemaken: de grootste kans heb je hierop met ritten die iets na 14.30 en 16.30 vertrekken.
Mooie verzameling foto's dus van alles wat aangetroffen kán worden, maar helaas zelden in zulke getale gebeurt zoals hier op de foto's is te zien!
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door mb90 »

Die MAN bus van Van Gerwen (leek op een Lion City) heb ik ook nog gezien, maar die kon ik helaas niet op de foto zetten. Hij reed op Buslijn 20.

En ik wist niet dat het normaal minder mooi was qua bussen. Heb ik geluk gehad. :D
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door tsov »

Blijft leuk, spits in Eindhoven 8-)
Overigens komt die 5400-Citaro inderdaad van de Veluwe, alleen hebben ze wel het kenmerkende hertje erafgesloopt :( Hierdoor kun je alleen nog herkennen aan het nummer (54xx-serie) en de LED-film :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Allerlei soorten bussen tijdens de middagspits in Eindhoven

Bericht door playertwo »

Mooie foto's heb je gemaakt. De busserie 400 is niets bijzonders op de streeklijnen in Brabant. Nog geen jaar geleden werden vergelijkbare bussen (CSA-type), zelfs nog ingezet in de stadsdienst in Tilburg door de BBA, zoals op deze foto is te zien

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten