Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier [56]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier [56]

Berichtdoor Cookie » Do 28 Mei 2015, 22:18

Midden mei ben ik vanuit Nederland naar Trier gereisd. Onderweg heb ik het verlaten dorp Borschemich bezocht, dat moet wijken voor de bruinkoolwinning. Daarnaast heb ik een tussenstop gemaakt in Köln.

Helaas is vroeg opstaan noodzakelijk om onderweg genoeg tijd te hebben. Dus om 6 uur sta ik al bij de bushalte om de bus te pakken naar station Ede-Wageningen.

Afbeelding
In de vroegte wachten op bus 88

Omdat de bus iets te vroeg aankomt op station Ede-Wageningen, kan ik de IC naar Nijmegen nemen van een kwartier eerder dan gepland. Het kaartje voor de treinreis (Europa-Spezial Niederlande) heb ik gekocht op de site van de DB, omdat het op de NS International-site niet mogelijk is om via-stations op te geven. Vanwege het bezoek van Borschemich wil ik de IC naar Koblenz Hbf nemen vanaf Köln Hbf, niet vanaf Düsseldorf Hbf. Helaas was homeprint niet mogelijk bij de DB omdat er een stuk met Veolia gereisd wordt, waardoor er wel verzendkosten bijkwamen. Maar omdat een kaartje met de IC vanaf Köln Hbf goedkoper was dan vanaf Düsseldorf Hbf, viel de totaalprijs alsnog lager uit.

Met mijn Europa-Spezial heb ik alleen treinbinding voor het gedeelte dat ik met de IC tussen Köln Hbf en Koblenz Hbf afleg. Voor het Nahverkehr in Duitsland (stop- en sneltreinen) geldt dit niet, ook ben ik niet aan een bepaalde trein gebonden in Nederland.

Afbeelding
Bij Arnhem wordt de Nederrijn overgestoken

Afbeelding
En bij Nijmegen de Waal

Op station Nijmegen heb ik nu een ruime overstap op de stoptrein richting Venlo. Achteraf is het maar goed ook dat ik een eerdere IC kon nemen: de volgende IC zou vertraging hebben, waardoor ik de aansluiting zou missen.

Afbeelding
Station Nijmegen

In Venlo heb ik een overstap van slechts 4 minuten op de trein naar Duitsland. Daarom ga ik in Nijmegen in het achterste treinstel zitten, zodat ik in Venlo dichtbij de trap kan uitstappen.

Gelukkig komt de trein op tijd aan in Venlo, waardoor ik de overstap makkelijk haal. Het is echter best wel een stuk lopen van spoor 4b naar spoor 1a, het verbaast me dat voor deze overstap niet meer tijd voor staat. Vanuit het stationsgebouw moet je namelijk best nog een stuk over perron 1 lopen om bij de trein naar Duitsland te komen.

De trein wordt gereden door 2 FLIRT-treinstellen van de Eurobahn. In Venlo is het treinstel waarin ik zit zo goed als leeg, maar het wordt bij de volgende stations al snel drukker.

Afbeelding
Interieur Eurobahn-FLIRT

Afbeelding
Bij het grensstation Kaldenkirchen is aardig wat woekerend groen te vinden nabij en in de sporen, zo ook bij dit ogenschijnlijk verlaten gebouw op het emplacement.

Bij station Viersen loopt de trein al behoorlijk leeg, ik had eigenlijk verwacht dat dit bij Mönchengladbach zou gebeuren. In Mönchengladbach heb ik ongeveer een uurtje overstaptijd ingepland, zodat ik onder andere rustig een ontbijtje kan halen.

Afbeelding
De trein uit Venlo op Mönchengladbach Hbf

Afbeelding
Ook in Mönchengladbach hebben ze een aardig groene stationsomgeving

Afbeelding
Tegenover het aankomstspoor staat de RE naar Koblenz Hbf gereed, bestaande uit 2x BR 425

Afbeelding
Bordjes

In de stad zelf ben ik al wel eens eerder geweest, ik was toen niet heel erg onder de indruk. Maar omdat het centrum vlakbij het station ligt, maak ik wel even een korte ronde door de stad.

Afbeelding
De Hindenburgstraße in het centrum

Afbeelding
Aardig doorkijkje in een steegje nabij de Alter Markt

Afbeelding
Citykirche Alter Markt

Afbeelding
Busstation bij Mönchengladbach Hbf

Na deze tussenstop gaat de reis door naar Borschemich. Om hier te komen, pak ik de trein naar station Hochneukirch (aan de spoorlijn Mönchengladbach - Köln). Vanaf station Hochneukirch is het volgens Google Maps ongeveer een uur lopen naar Borschemich.

Afbeelding
De trein naar Hochneukirch te Mönchengladbach Hbf

Op station Hochneukirch stap ik uit in het gras, het hele perron onderhouden kost blijkbaar teveel...
Afbeelding
Trein na aankomst op station Hochneukirch

Zoals geschreven is een van mijn doelen vandaag Borschemich, een dorp dat verdwijnt vanwege de bruinkoolgroeve Garzweiler II. In 2006 is men begonnen met de verhuizing (Umsiedlung) van dit dorp naar een nieuw dorp: Neu-Borschemich. Eind 2012 is begonnen met de sloop van het dorp, in 2017 moet dit afgerond zijn. Intussen is, op een paar blijvers na, het hele dorp verlaten.

Afbeelding
Overzicht van de bruinkoolgroeves. Bron: Thomas Römer/OpenStreetMap data

Omdat het verslag over het bezoek aan Borschemich niet OV-gerelateerd is maar wel behoorlijk wat foto's bevat, heb ik deze in onderstaande spoiler gezet:
Spoiler: show
Vanuit het station ga ik op weg naar Borschemich. Ondanks de voorbereiding kom ik helaas tot twee keer toe op een doodlopende weg uit, het blijkt dat de kaarten van Google Maps zijn verouderd. Het gebied waarover de geplande looproute gaat, is namelijk deels al afgesloten voor de bruinkoolwinning. Gelukkig kan iemand die nabij de tweede doodlopende weg pauzeert mij wel een bestaande weg aanwijzen. Erg fijn, want intussen heb ik al een aardige omweg gemaakt.

Afbeelding
Centrum Hochneukirch

In de buurt lopen ook 2 snelwegen, de A61 en de A44. De A44 is sinds 2005 voor een gedeelte afgebroken vanwege Garzweiler II. Rond 2017 zal de A61 gedeeltelijk worden afgebroken en het verkeer worden omgeleid via de herlegde A44 en A46. Om deze reden wordt de A46 momenteel verbreed naar 2x3 rijstroken.

Afbeelding
Verbreding van de A46

Afbeelding
Rechts staat een van de enorme machines die gebruikt worden voor de bruinkoolwinning

Na een flinke wandeltocht kom ik dan eindelijk aan in Borschemich. Bij het binnenlopen van het dorp vallen direct de verlaten huizen op.

Afbeelding
Verlaten huis aan de Marienstiftstraße

Afbeelding
Alter Kirchweg

Afbeelding
Sankt-Martinus-Straße

Bij vrijwel alle huizen zit er iets voor de ramen of zijn de rolluiken helemaal naar beneden. Ik kom praktisch geen mensen tegen, de straten zijn leeg en heel af en toe komt er een auto voorbij. Het voelt best vreemd om in een verlaten dorp rond te lopen.

Afbeelding
De sloop is in volle gang

Afbeelding
Garzweiler II is al genaderd tot aan de rand van het dorp

Afbeelding
De bruinkoolgroeve

Afbeelding
Verlaten huizenblok aan de Von-Birsmich-Weg, gekeken vanaf de Hochneukircher Weg

Afbeelding
Protest op een huisdeur tegen RWE, het bruinkoolwinnende bedrijf

Afbeelding
Marienstiftstraße, met zicht op de St. Martinuskerk

Afbeelding
Marienstiftstraße II

Afbeelding
De bank is al verhuisd naar Neu-Borschemich

Afbeelding
Verlaten gebouw, gekeken vanaf de straat Linde Borschemich

Afbeelding
Immerather Straße I. Ook Immerath zal opgeslokt worden door Garzweiler II.

Afbeelding
Immerather Straße II

Afbeelding
Ook het kerkhof verhuist mee naar Neu-Borschemich, intussen is het kerkhof al behoorlijk leeg.

Afbeelding
Bordje bij een van de graven

Na het bezoek loop ik weer terug naar Hochneukirch, deze keer zonder een doodlopende weg te treffen omdat ik nu weet hoe ik moet lopen. Gelukkig is er nog tijd om iets te eten te halen in Hochneukirch voordat de trein vertrekt, want intussen heb ik behoorlijk trek gekregen.

Vroeger reden er vanaf station Hochneukirch ook treinen naar Stolberg, maar deze verbinding is in 1980 opgeheven. Ook de sporen zijn opgebroken, met als gevolg een gat tussen het stationsgebouw en de sporen.

Tegenwoordig zitten er seniorenwoningen in het stationsgebouw. Het is echter niet gemakkelijk voor de bewoners om met de trein te gaan, de enige manier om op het perron te komen is door een tunnel. Ook biedt het perron geen gelijkvloerse instap.

Afbeelding
Stationsgebouw Hochneukirch

Afbeelding
Bordje

Het is nog steeds zonnig, wat het wachten op de trein aangenaam maakt (al hadden er wel wat meer bankjes op het perron mogen staan, het enige bankje is hier te vinden in het wachthuisje). Mijn volgende bestemming ligt slechts drie treinminuten verderop: Jüchen. De trein hierheen wordt wederom gereden door 2 stellen BR 425.

In Jüchen zou een uitzichtspunt op de bruinkoolgroeve moeten zijn, maar deze kan ik niet vinden (achteraf bleek dat ik niet naar de juiste locatie ben gegaan). Wel zijn er andere plekken te vinden waar je ook een goed zicht hebt op Garzweiler II. Hoewel het op de foto's niet echt te zien is, is de groeve erg diep en groot.

Afbeelding
Uitzicht op groeve I

Afbeelding
Uitzicht op groeve II

Hierna ga ik weer terug naar het station, om de trein naar Köln Hbf te nemen.

Afbeelding
Bordje

Afbeelding
De trein die ik neem naar Köln Hbf, wederom 2x BR 425

Na een rit door een glooiend landschap komt de trein aan in Köln.

Afbeelding
Dezelfde trein bij vertrek uit Köln Hbf

Afbeelding
Stationsgebouw Köln Hbf

Omdat ik al vaker in Köln ben geweest, maak ik er deze keer geen uitgebreide stadsbezichtiging van. Ik bezoek het NS-Dokumentationszentrum, een museum over het nationaalsocialisme in Köln en Duitsland. Het museum bevindt zich in een oude gevangenis en hoofdkwartier van de Gestapo aan de Appellhofplatz. Met name de oude gevangenis maakt indruk, waar vele inscripties van gevangenen in de muren bewaard zijn gebleven.

Na het bezoek aan het NS-Dokumentationszentrum loop ik terug naar het station voor avondeten. Vervolgens bezoek ik de naastgelegen Dom, waar ik nog nooit binnen ben geweest. Zowel van buitenaf als van binnen is het prachtig.

Afbeelding
Buitenkant Dom

Afbeelding
Binnenkant Dom

Via een toeristische route loop ik vanuit de Dom over de Hohenzollernbrücke naar de KölnTriangle aan de andere zijde van de Rijn. Dit is een kantoorgebouw waar zich op ongeveer 100 meter hoogte een uitzichtsplatform bevindt.

Afbeelding
De Hohenzollernbrücke verbindt Köln Hbf met Köln Messe/Deutz aan de andere kant van de Rijn. Op de brug rijdt een set n-Wagens.

Afbeelding
Geliefden kunnen slotjes aan de Hohenzollernbrücke hangen, waarvan de sleutels in de Rijn worden gegooid. De hele brug hangt vol met zulke slotjes.

Afbeelding
Uitzicht op de stad vanaf de Hohenzollernbrücke, met rechts de kerk Gross Sankt Martin

Afbeelding
Uitzicht op de KölnTriangle vanaf de Hohenzollernbrücke

Het uitzicht dat je vanaf het uitzichtsplatform op de KölnTriangle hebt is prachtig:

Afbeelding
Uitzicht op het rechtrheinische deel van Keulen, in de verte is het Siebengebirge te zien.

Afbeelding
Station Köln Messe/Deutz

Afbeelding
Centrum van Keulen

Na het bezoek aan de KölnTriangle is het tijd om weer naar het station te gaan. Omdat ik bij aankomst op het station nog wat tijd over heb, bezoek ik de boekhandel Ludwig welke ook een behoorlijke afdeling met spoorboeken heeft. Daarna ga ik naar het perron om de IC naar Koblenz Hbf te nemen. Deze IC rijdt na Bonn Hbf grote stukken langs de Rijn. Dit blijft een prachtig traject, helemaal onder het genot van een grote bak koffie in de Bordbistro.

Op Koblenz Hbf heb ik een overstap van 20 minuten op de RE naar Trier Hbf. Helaas komt deze trein te laat binnen, waardoor uiteindelijk met een kwartier vertraging wordt vertrokken. De RE's tussen Koblenz Hbf en Trier Hbf bestaan uit twee gedeeltes: een deel rijdt na Trier Hbf door naar Luxemburg en een ander deel naar Saarbrücken Hbf/Mannheim Hbf. Opvallend is ook dat twee verschillende treinstellen van Stadler van twee verschillende vervoerders gecombineerd kunnen rijden: de dubbeldeks KISS (van de CFL) en de enkeldeks FLIRT (van de DB).

Afbeelding
Een goederentrein te Koblenz Hbf

Afbeelding
De RE naar Trier Hbf

Ik neem plaats in de KISS, in dit type treinstel heb ik nog nooit gezeten. De stoelen zitten goed, ook is het fijn dat er armsteunen tussen de stoelen aanwezig zijn. Verder heeft mijn vierzitter een stopcontact. Hoewel het intussen donker is, is het goed te zien dat het traject voor een groot deel de Moezel volgt.

Bij Kobern-Gondorf staat de trein een tijdje stil omdat de deuren niet dichtwillen. Helaas lukt het niet om de vertraging eruit te rijden en arriveert de trein met een kwartier vertraging in Trier, waar ik word opgehaald.

De rest van mijn verblijf in Duitsland heb ik niet met het OV gereisd, ook de terugreis naar Nederland is met de auto gegaan.

Afbeelding
Het gebruikte kaartje. In Nederland heb ik zowel tussen Ede-Wageningen - Nijmegen als Nijmegen - Venlo controle gehad, maar hierbij is het kaartje niet gestempeld. In Duitsland heb ik opvallend genoeg helemaal geen controle gehad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Daniel » Do 28 Mei 2015, 22:56

Fraaie fotoserie!
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Do 28 Mei 2015, 22:59

Mooie foto's!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Meltrain » Do 28 Mei 2015, 23:08

Mooie reportage. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Milco » Do 28 Mei 2015, 23:10

Gaaf verslag met mooie foto's! :D
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Z2N » Vr 29 Mei 2015, 01:12

Mooi verslag! :Y En zeker ook interresant om de bruinkoolgroeves van Garzweiler te zien!
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Etienne » Vr 29 Mei 2015, 09:34

Interessant verslag :pos:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor isadora » Vr 29 Mei 2015, 12:32

Wow, die foto van de Dom, het lijkt de wel "rots van Gibraltar".

Een fotoserie, om vrolijk van te worden. :)
Ik had overigens ook graag een foto van de spoorbruggen gezien vanaf dat hoge kantoorgebouw.

Maar echt, een heel mooie rondreis. :pos:

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Cookie » Vr 29 Mei 2015, 13:08

Bedankt voor de reacties! :)

isadora schreef:Ik had overigens ook graag een foto van de spoorbruggen gezien vanaf dat hoge kantoorgebouw.

Ik moest een keuze maken voor het verslag, helaas. Maar deze foto's heb ik wel gemaakt, al moest ik bij de Hohenzollernbrücke vol tegen de zon in fotograferen. Ook het weerspiegelende glas was niet ideaal voor foto's :( .

Afbeelding
Hohenzollernbrücke

Afbeelding
Südbrücke met goederentrein

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor isadora » Vr 29 Mei 2015, 15:23

Ik begrijp je keuze. ;)

Maar toch,.....leuk dat je er toch nog eentje hebt, dank! :pos:

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor Timon91 » Vr 29 Mei 2015, 16:02

Gaaf, ik heb het met plezier gelezen en bekeken :D
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Via het Rheinisches Braunkohlerevier en Köln naar Trier

Berichtdoor julsteren » Vr 29 Mei 2015, 16:48

Leuk verslag :pos: ik heb het gedeelte over het verlaten dorp ook bekeken, het oogt voor mijn gevoel zeer Belgisch daar, nouja, dat gevoel krijg ik bij de foto's.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten