Helaas is vroeg opstaan noodzakelijk om onderweg genoeg tijd te hebben. Dus om 6 uur sta ik al bij de bushalte om de bus te pakken naar station Ede-Wageningen.
In de vroegte wachten op bus 88
Omdat de bus iets te vroeg aankomt op station Ede-Wageningen, kan ik de IC naar Nijmegen nemen van een kwartier eerder dan gepland. Het kaartje voor de treinreis (Europa-Spezial Niederlande) heb ik gekocht op de site van de DB, omdat het op de NS International-site niet mogelijk is om via-stations op te geven. Vanwege het bezoek van Borschemich wil ik de IC naar Koblenz Hbf nemen vanaf Köln Hbf, niet vanaf Düsseldorf Hbf. Helaas was homeprint niet mogelijk bij de DB omdat er een stuk met Veolia gereisd wordt, waardoor er wel verzendkosten bijkwamen. Maar omdat een kaartje met de IC vanaf Köln Hbf goedkoper was dan vanaf Düsseldorf Hbf, viel de totaalprijs alsnog lager uit.
Met mijn Europa-Spezial heb ik alleen treinbinding voor het gedeelte dat ik met de IC tussen Köln Hbf en Koblenz Hbf afleg. Voor het Nahverkehr in Duitsland (stop- en sneltreinen) geldt dit niet, ook ben ik niet aan een bepaalde trein gebonden in Nederland.
Bij Arnhem wordt de Nederrijn overgestoken
En bij Nijmegen de Waal
Op station Nijmegen heb ik nu een ruime overstap op de stoptrein richting Venlo. Achteraf is het maar goed ook dat ik een eerdere IC kon nemen: de volgende IC zou vertraging hebben, waardoor ik de aansluiting zou missen.
Station Nijmegen
In Venlo heb ik een overstap van slechts 4 minuten op de trein naar Duitsland. Daarom ga ik in Nijmegen in het achterste treinstel zitten, zodat ik in Venlo dichtbij de trap kan uitstappen.
Gelukkig komt de trein op tijd aan in Venlo, waardoor ik de overstap makkelijk haal. Het is echter best wel een stuk lopen van spoor 4b naar spoor 1a, het verbaast me dat voor deze overstap niet meer tijd voor staat. Vanuit het stationsgebouw moet je namelijk best nog een stuk over perron 1 lopen om bij de trein naar Duitsland te komen.
De trein wordt gereden door 2 FLIRT-treinstellen van de Eurobahn. In Venlo is het treinstel waarin ik zit zo goed als leeg, maar het wordt bij de volgende stations al snel drukker.
Interieur Eurobahn-FLIRT
Bij het grensstation Kaldenkirchen is aardig wat woekerend groen te vinden nabij en in de sporen, zo ook bij dit ogenschijnlijk verlaten gebouw op het emplacement.
Bij station Viersen loopt de trein al behoorlijk leeg, ik had eigenlijk verwacht dat dit bij Mönchengladbach zou gebeuren. In Mönchengladbach heb ik ongeveer een uurtje overstaptijd ingepland, zodat ik onder andere rustig een ontbijtje kan halen.
De trein uit Venlo op Mönchengladbach Hbf
Ook in Mönchengladbach hebben ze een aardig groene stationsomgeving
Tegenover het aankomstspoor staat de RE naar Koblenz Hbf gereed, bestaande uit 2x BR 425
Bordjes
In de stad zelf ben ik al wel eens eerder geweest, ik was toen niet heel erg onder de indruk. Maar omdat het centrum vlakbij het station ligt, maak ik wel even een korte ronde door de stad.
De Hindenburgstraße in het centrum
Aardig doorkijkje in een steegje nabij de Alter Markt
Citykirche Alter Markt
Busstation bij Mönchengladbach Hbf
Na deze tussenstop gaat de reis door naar Borschemich. Om hier te komen, pak ik de trein naar station Hochneukirch (aan de spoorlijn Mönchengladbach - Köln). Vanaf station Hochneukirch is het volgens Google Maps ongeveer een uur lopen naar Borschemich.
De trein naar Hochneukirch te Mönchengladbach Hbf
Op station Hochneukirch stap ik uit in het gras, het hele perron onderhouden kost blijkbaar teveel...
Trein na aankomst op station Hochneukirch
Zoals geschreven is een van mijn doelen vandaag Borschemich, een dorp dat verdwijnt vanwege de bruinkoolgroeve Garzweiler II. In 2006 is men begonnen met de verhuizing (Umsiedlung) van dit dorp naar een nieuw dorp: Neu-Borschemich. Eind 2012 is begonnen met de sloop van het dorp, in 2017 moet dit afgerond zijn. Intussen is, op een paar blijvers na, het hele dorp verlaten.
Overzicht van de bruinkoolgroeves. Bron: Thomas Römer/OpenStreetMap data
Omdat het verslag over het bezoek aan Borschemich niet OV-gerelateerd is maar wel behoorlijk wat foto's bevat, heb ik deze in onderstaande spoiler gezet:
- Spoiler: show
Tegenwoordig zitten er seniorenwoningen in het stationsgebouw. Het is echter niet gemakkelijk voor de bewoners om met de trein te gaan, de enige manier om op het perron te komen is door een tunnel. Ook biedt het perron geen gelijkvloerse instap.
Stationsgebouw Hochneukirch
Bordje
Het is nog steeds zonnig, wat het wachten op de trein aangenaam maakt (al hadden er wel wat meer bankjes op het perron mogen staan, het enige bankje is hier te vinden in het wachthuisje). Mijn volgende bestemming ligt slechts drie treinminuten verderop: Jüchen. De trein hierheen wordt wederom gereden door 2 stellen BR 425.
In Jüchen zou een uitzichtspunt op de bruinkoolgroeve moeten zijn, maar deze kan ik niet vinden (achteraf bleek dat ik niet naar de juiste locatie ben gegaan). Wel zijn er andere plekken te vinden waar je ook een goed zicht hebt op Garzweiler II. Hoewel het op de foto's niet echt te zien is, is de groeve erg diep en groot.
Uitzicht op groeve I
Uitzicht op groeve II
Hierna ga ik weer terug naar het station, om de trein naar Köln Hbf te nemen.
Bordje
De trein die ik neem naar Köln Hbf, wederom 2x BR 425
Na een rit door een glooiend landschap komt de trein aan in Köln.
Dezelfde trein bij vertrek uit Köln Hbf
Stationsgebouw Köln Hbf
Omdat ik al vaker in Köln ben geweest, maak ik er deze keer geen uitgebreide stadsbezichtiging van. Ik bezoek het NS-Dokumentationszentrum, een museum over het nationaalsocialisme in Köln en Duitsland. Het museum bevindt zich in een oude gevangenis en hoofdkwartier van de Gestapo aan de Appellhofplatz. Met name de oude gevangenis maakt indruk, waar vele inscripties van gevangenen in de muren bewaard zijn gebleven.
Na het bezoek aan het NS-Dokumentationszentrum loop ik terug naar het station voor avondeten. Vervolgens bezoek ik de naastgelegen Dom, waar ik nog nooit binnen ben geweest. Zowel van buitenaf als van binnen is het prachtig.
Buitenkant Dom
Binnenkant Dom
Via een toeristische route loop ik vanuit de Dom over de Hohenzollernbrücke naar de KölnTriangle aan de andere zijde van de Rijn. Dit is een kantoorgebouw waar zich op ongeveer 100 meter hoogte een uitzichtsplatform bevindt.
De Hohenzollernbrücke verbindt Köln Hbf met Köln Messe/Deutz aan de andere kant van de Rijn. Op de brug rijdt een set n-Wagens.
Geliefden kunnen slotjes aan de Hohenzollernbrücke hangen, waarvan de sleutels in de Rijn worden gegooid. De hele brug hangt vol met zulke slotjes.
Uitzicht op de stad vanaf de Hohenzollernbrücke, met rechts de kerk Gross Sankt Martin
Uitzicht op de KölnTriangle vanaf de Hohenzollernbrücke
Het uitzicht dat je vanaf het uitzichtsplatform op de KölnTriangle hebt is prachtig:
Uitzicht op het rechtrheinische deel van Keulen, in de verte is het Siebengebirge te zien.
Station Köln Messe/Deutz
Centrum van Keulen
Na het bezoek aan de KölnTriangle is het tijd om weer naar het station te gaan. Omdat ik bij aankomst op het station nog wat tijd over heb, bezoek ik de boekhandel Ludwig welke ook een behoorlijke afdeling met spoorboeken heeft. Daarna ga ik naar het perron om de IC naar Koblenz Hbf te nemen. Deze IC rijdt na Bonn Hbf grote stukken langs de Rijn. Dit blijft een prachtig traject, helemaal onder het genot van een grote bak koffie in de Bordbistro.
Op Koblenz Hbf heb ik een overstap van 20 minuten op de RE naar Trier Hbf. Helaas komt deze trein te laat binnen, waardoor uiteindelijk met een kwartier vertraging wordt vertrokken. De RE's tussen Koblenz Hbf en Trier Hbf bestaan uit twee gedeeltes: een deel rijdt na Trier Hbf door naar Luxemburg en een ander deel naar Saarbrücken Hbf/Mannheim Hbf. Opvallend is ook dat twee verschillende treinstellen van Stadler van twee verschillende vervoerders gecombineerd kunnen rijden: de dubbeldeks KISS (van de CFL) en de enkeldeks FLIRT (van de DB).
Een goederentrein te Koblenz Hbf
De RE naar Trier Hbf
Ik neem plaats in de KISS, in dit type treinstel heb ik nog nooit gezeten. De stoelen zitten goed, ook is het fijn dat er armsteunen tussen de stoelen aanwezig zijn. Verder heeft mijn vierzitter een stopcontact. Hoewel het intussen donker is, is het goed te zien dat het traject voor een groot deel de Moezel volgt.
Bij Kobern-Gondorf staat de trein een tijdje stil omdat de deuren niet dichtwillen. Helaas lukt het niet om de vertraging eruit te rijden en arriveert de trein met een kwartier vertraging in Trier, waar ik word opgehaald.
De rest van mijn verblijf in Duitsland heb ik niet met het OV gereisd, ook de terugreis naar Nederland is met de auto gegaan.
Het gebruikte kaartje. In Nederland heb ik zowel tussen Ede-Wageningen - Nijmegen als Nijmegen - Venlo controle gehad, maar hierbij is het kaartje niet gestempeld. In Duitsland heb ik opvallend genoeg helemaal geen controle gehad.