Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel foto's)

Bericht door Daniel »

Vakantieweken zijn voor mij toch wel vaak de weken waarin ik echt een beetje toe kom aan de hobby, d'r gaat immers een hoop tijd in zitten om wat leuke plaatjes langs de lijnen. En als ik dan eenmaal weer aan 't werk ben gaat het verwerken van de foto's wat trager, dus jullie hebben nog wat van me tegoed :wink:
In dit eerste deel gaan we terug naar de laatste volledige week van juni waarin diverse regio's met een bezoekje vereerd werden. Hier dus een selectie, de volledige series met foto's staan uiteraard op m'n site.

We beginnen in de buurt, in de "achtertuin" zegmaar, waar ik eerst lijn 80 opzocht in de Leusdense wijk Tabaksteeg waar de bewoners een maximum van twee bussen per uur per richting hebben weten af te dwingen. De bus richting Amersfoort passeert hier in de Jan Wagenaarlaan...
Afbeelding
Connexxion 4220 - Leusden, Jan Wagenaarlaan

Ook de busbaan door het weiland aldaar heeft inmiddels een naam, zo zien we hier de 80 naar Wageningen op de Rijk van Loenenbaan...
Afbeelding
XX 4218 - Leusden, Rijk van Loenenbaan

De versterking van lijn 80 op een deel van het traject wordt gevormd door lijn 83, hier in het buitengebied van Woudenberg...
Afbeelding
XX 4245 - Woudenberg, Geeresteinselaan

In de bewuste week was er in Amersfoort ook een grote omleiding op lijn 8 door de bouw van de definitieve Roethofrotonde. Van die bouwwerkzaamheden kon ik mooi gebruikmaken voor een plaatje van een bus in de tunnel onder die rotonde. Daar moet uiteindelijk ook gewoon regulier een buslijn door gaan rijden, maar met de werkzaamheden was het tenminste mogelijk om hier zonder enigszins suïcidale acties rustig een foto te maken (vandaag de dag zou je op de plek van de foto slechts op een verdrijvingsvlak staan)...
Afbeelding
XX 4171 - Amersfoort, Kersenbaan

Een dagje later bracht ik een bezoekje aan een concessie die ik nog best goed ken, woonde er tot 5 jaar terug immers nog middenin. Vanaf station Gorinchem ging het per OV-fiets de Vijfheerenlanden rond. Dat bracht me allereerst in het Gorinchemse centrum...
Afbeelding
Arriva 6035 - Gorinchem, Vijfde Uitgang

Afbeelding
Arriva 8051 - Gorinchem, Korenbrug

De lijnen 81 en 181 hebben een best wel fotogenieke route. Zoals bijvoorbeeld hier op de Schoolstraat in Arkel...
Afbeelding
Arriva 8053 - Arkel, Schoolstraat

Even verderop komen deze lijnen ook over de Bazeldijk, zoals hier bij Hoogblokland...
Afbeelding
Arriva 8054 - Hoogblokland, Bazeldijk

...en nog wat verderop is de route door Meerkerk toch best wel smal...
Afbeelding
Arriva 8030 - Meerkerk, Meerkern

Op lijn 73 rijden enkele ritten met een grote bus i.p.v. een taxibusje. Eén van die ritten passeerde me hier op de niet heel ruime Stadswal in Asperen...
Afbeelding
Arriva 8043 - Asperen, Stadswal

Verderop in dezelfde dienst, maar in een andere omloop, rijdt er ook een slag op lijn 76 met een grote bus. De chauffeur was wel ietwat verbaast me al die kilometers verderop weer te treffen, maargoed, daar hielp het ruime kwartier vertraging van deze rit ook wel wat bij mee...
Afbeelding
Arriva 8046 - Giessenburg, Taets van Amerongenstraat

Weer een dagje later ging het met hetzelfde vervoermiddel de regio Nijmegen rond. Aldaar zocht ik eerst eens de omleiding van lijn 85 in Weurt op die immers door een straatje gaat waar je niet direct een bus zou verwachten. Ik had er geluk want trof toevallig beide vervoerders die op lijn 85 rijden op de omleiding...
Afbeelding
Arriva 8406 - Weurt, Pastoor van der Marckstraat

Afbeelding
Breng 4467 - Weurt, Pastoor van der Marckstraat

Lijn 5 rijdt door dezelfde wegafsluiting een stukje verder om en moet daardoor zelfs een dorp verder al een omleiding rijden. Op die omleiding passeert lijn 5 hier over de Houtduiflaan in Beuningen...
Afbeelding
Breng 5380 - Beuningen, Houtduiflaan

In Beuningen komt ook nog een andere lijn, zo zien we hier lijn 11 op de Lagunesingel...
Afbeelding
Breng 5301 - Beuningen, Lagunesingel

Van Beuningen ging het vervolgens door naar Wijchen. Over diezelfde route rijdt ook een buurtbus. Vrij letterlijk dezelfde route ook, want die buurtbus komt dus ook door een fietsstraat, de Wilhelminalaan om precies te zijn...
Afbeelding
Breng 7312 - Wijchen, Wilhelminalaan

Lijn 15 passeert in Wijchen ook de Wijchense Molen...
Afbeelding
Breng 5307 - Wijchen, Bronckhorstlaan

Vanaf Wijchen besloot ik vervolgens eens een gebied op te zoeken waar ik nog niet eerder foto's maakte en waarschijnlijk ook niet heel snel nogmaals zou komen. Zo zien we hier lijn 99 op de Graafseweg in Alverna...
Afbeelding
Breng 5310 - Alverna, Graafseweg

Met het risico fogeltje te laten ontploffen toon ik ook nog deze foto van lijn 99 in Nederasselt. Echt een lijn voor een stadsbus is lijn 99 nu immers ook weer niet...
Afbeelding
Breng 4519 - Nederasselt, Graafseweg

En hier nog meer Citaro's op lange ritten, al is lijn 9 dan officieel gezien wel weer meer een stadslijn...
Afbeelding
Breng 4487 - Nederasselt, Broekstraat

Via Overasselt ging ik vervolgens weer langzaamaan terug naar Nijmegen...
Afbeelding
Breng 5317 - Overasselt, Kasteelsestraat

Afbeelding
Breng 4476 - Overasselt, Kasteelsestraat

In de SAN-concessie rijden ook nog een paar Ambassadors, dus was wel leuk er ook eentje te treffen. Zoals deze 1835 op lijn 331...
Afbeelding
Breng 1835 - Nijmegen, Tolhuis 10e straat

En de reeks uit Nijmegen sluit ik tenslotte af met lijn 8 op de Muntweg...
Afbeelding
Breng 4473 - Nijmegen, Muntweg

Weer een dag later bevond ik me een heel stuk noordelijker en werd Groningen en directe omgeving bezocht. Aldaar trof ik bijvoorbeeld deze lijn 9 op de Elzenlaan...
Afbeelding
Qbuzz 3013 - Groningen, Elzenlaan

Jammerlijk genoeg zijn die bochtjes op lijn 11 toch net te krap om zo'n dubbelgelede mooi in de bocht vast te leggen...
Afbeelding
Qbuzz 3490 - Groningen, Eikenlaan

...maar rechtdoor gaat toch een stuk makkelijker...
Afbeelding
Qbuzz 3491 - Groningen, Professor Uilkensweg

...en deze bocht is eigenlijk te ruim voor een echte bocht-foto, maargoed, zo is het trio in elk geval compleet...
Afbeelding
Qbuzz 3492 - Groningen, Kastanjelaan

Verder naar Vinkhuizen alwaar lijn 16 voor de lens kwam...
Afbeelding
Qbuzz 3022 - Groningen, Edelsteenlaan

Net buiten de stad Groningen is aan de straatnaam Leegeweg niks gelogen, die loopt echt behoorlijk door de leegte...
Afbeelding
Qbuzz 3163 - Hoogkerk, Leegeweg

En deze plek had ik ongeveer een jaar eerder al gezien, maar toen werkte de zonnestand niet meer. Dit keer ging dat een stuk beter...
Afbeelding
Qbuzz 3017 - Hoogkerk, Hoendiep

In plaats van een vrij standaard plaatje van lijn 4 bij de P+R in Hoogkerk te maken besloot ik de route een stukje te volgen. Dat bracht me in Peizerwold waar lijn 4 via de Groningerweg langs rijdt...
Afbeelding
Qbuzz 3420 - Peizerwold, Groningerweg

En tot slot nog lijn 2 op de Vondellaan in Groningen...
Afbeelding
Qbuzz 3020 - Groningen, Vondellaan

...waarmee een eind komt aan dit eerste deel. Maar er was nog een tweede vakantieweek dus deel twee volgt binnenkort!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door Hendrik »

Wauw, gave fotoserie! :pos: Laat deel 2 maar komen! :D
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door isadora »

Prachtig plaatjesalbum, en voor mij heel veel bekende plekken (voormalige woonplaatsen zoals Groningen en Nijmegen en omgevingern).
Echt heel mooi Daniel! :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9156
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door regenmaker »

[quote=""Daniel"]Met het risico fogeltje te laten ontploffen toon ik ook nog deze foto van lijn 99 in Nederasselt. Echt een lijn voor een stadsbus is lijn 99 nu immers ook weer niet...[/quote]

Fogeltje wordt inderdaad niet vrolijk van Mercedes-Benz CNG op de streekdienst en zeker niet op lijn 99. :lol:

Verder erg mooie plaatjes en leuk dat verschillende regio's gecombineerd worden. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..)

Ook de busbaan door het weiland aldaar heeft inmiddels een naam, zo zien we hier de 80 naar Wageningen op de Rijk van Loenenbaan...
Afbeelding
XX 4218 - Leusden, Rijk van Loenenbaan

(..)
Zo, dus de kosten voor dit stukje busbaan kan maximaal gedeeld worden door 4 bussen per uur, zo'n 18 uur per dag?
:roll:

Wanneer gaan de slagbomen (weer) werken?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door nvdw »

+veel voor de foto's uit het DAV-gebied uiteraard ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door Etienne »

Mooie foto's inderdaad.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Zo, dus de kosten voor dit stukje busbaan kan maximaal gedeeld worden door 4 bussen per uur, zo'n 18 uur per dag? :roll:
Correct... de oorspronkelijke plannen gingen ervanuit dat lijn 80, 82 én 83 via die busbaan gingen rijden maar na veel protest van de omwonenden is het uiteindelijk alleen lijn 80 geworden en eigenlijk vinden ze dat daar nog te veel.
Op de dag dat ik daar was werkte de slagboom trouwens gewoon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door nvdw »

Nimby's...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #98: Dwars door het land deel 1 (veel fot

Bericht door Milco »

Toffe foto's inderdaad zoals al gezegd werd. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast