Tienertoer #4 | Naar het zuiden [14 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Tienertoer #4 | Naar het zuiden [14 foto's]

Bericht door Bartjk »

Vorige delen:
Tienertoer #3 | Achtsluiting [29 foto's]
Tienertoer #2 | Grensronde [49 foto's]
Tienertoer #1 | SCHNEE! [55 foto's]


Het is "Zomer" en na een leuke tienertoer serie in de winter vond ik het tijd voor een vervolg in de zomer! Dat betekend dat er weer drie verslagen volgen van treinreizen in eigen land. Op deze dagen wil ik zo veel mogelijk kilometers in één dag maken wat inhoud dat de foto's voornamelijk zijn genomen in de omgeving van stations. En ik begin ook pas net de dslr te begrijpen en mooie foto's aan te voelen.

Anyways, dit is het verslag van afgelopen dinsdag (28 Juli) waar ik naar een plek ben gegaan waar ik voorheen nog niet met de trein ben geweest vanwege de grote afstand vanaf m'n eigen huis. Maastricht! Doordat het zo ver is ben heb ik snelle overstaps gemaakt en was er weinig tijd voor een kiekje, vandaar het lage aantal foto's. Een kaartje van de afgelegde rit:
Afbeelding

De reis begon op Lelystad Centrum waar ik per VIRM werd vervoerd naar Amsterdam-Zuid. Aan dat station zal ik maar alvast gaan wennen aangezien de NS van plan is om vanaf Lelystad alleen nog maar treinen over de zuidas te laten sluizen. Zonde, zeker met Lelystad Airport in de steigers zal dat een groot verlies zijn voor Lelystad zelf. Ik weet dat er vanuit de gemeente ook gesprekken zijn om die verbinding te behouden. Zeker is iniedergeval dat volgend jaar zomer de verbinding (al dan niet tijdelijk) verloren gaat door de aanleg van keersporen in Almere. In Amsterdam-Zuid werd gewisseld van trein, en gelukkig kon ik plaats nemen in een ICMm om de lange rit naar Eindhoven af te leggen. Door werkzaamheden moest er in Eindhoven overgestapt worden, vanaf daar ben ik naar Roermond gegaan waar ik bij het uitstappen de VIRM van dienst op de foto zette:
Afbeelding

Veel mensen rouwen om het uit dienst gaan van de MAT'64, maar ik heb totaal geen herinneringen aan die treinen en bekijk ze ook alleen maar in de huidige staat en ben daar dan ook niet rouwig om. Toch ben ik speciaal op de sprinter gestapt om nog eens in zo'n trein te zitten omdat het nu nog kan:
Afbeelding

Al is die trein van binnen erg verloederd en maakt ie een enorme bak lawaai. Zoals ik al zei, ik ben er niet rouwig om als deze treintjes vervangen worden door nieuwe Flirt's of SNG's :Y. Hier nog een foto bij aankomst in Maastricht:
Afbeelding

Waar ik nog even op het busstation ben gaan kijken. Waar eerst stadbus 3861 op lijn 5 langskwam:
Afbeelding

En iets later ook VDL 5227 op lijn 50 naar Aachen Hbf
Afbeelding

Toen de trap opgeklommen waar ik het niet kon laten de loopbrug van binnen te fotograferen: :@
Afbeelding

Op een van de opstelsporen naast het station stond de NS1744:
Afbeelding

Als je dan in Limburg bent, moet je ook de Dutch Mountains bekijken. Dus hup de Heuvellandlijn op met een GTW van Veolia:
Afbeelding

En dan een sprong in de tijd. Het weer verslechterde waardoor foto's maken wat moeilijker was en ik eigenlijk zo snel weer droog wou zitten. Vanaf Heerlen ben ik met de Intercity weer terug naar Eindhoven gegaan. Daar stond een DDZ klaar waarmee ik naar Den Haag HS ben gegaan. Inmiddels was het al 17 uur en ben ik naar Schiphol gegaan om daar met een bus naar de MC te gaan waar je tijdens het eten van je frietjes leuk de vliegtuigen zag landen voor je neus. Weer terug naar Schiphol en daar met de toeristen express/Intercity Direct, waar ik een toerist nog moest uitleggen dat dit echt de trein naar Amsterdam was want die dacht dat ze met de metro moest, naar Amsterdam Centraal gegaan. Toen met de sprintert naar Zaandam waar het inmiddels wat opgeklaard was voor een foto van de achterkant van Connexxion 3560:
Afbeelding

Zaandam heeft een mooi busstation, alleen is er geen ruimte voor een goede foto. En omdat er in de bussen voorlopig geen beweging kwam maar weer terug gelopen naar het treinstation. Daar stond een SGM op de spoorstaven:
Afbeelding

Het dak is mij wel bekent als Lelystatter, maar je moet niet te lang naar boven kijken hoor, wordt je duizelig van: :lol:
Afbeelding

De opklaringingen in het weer waren maar van korte duur, want 30 minuten nadat het droog was begonnen de haast tropische buien weer:
Afbeelding

Maar uit die hoosbui kwam wel een trein, een groene wel te verstaan: *O*
Afbeelding
Spoiler: show
De laatste foto die ik van deze trein had was trouwens in een iets andere weer setting :lol:
Afbeelding
Afbeelding
De korte rit naar Amsterdam zat er snel op en daar kwam ook een oud gezegde uit. Na regen komt zonneschijn:
Afbeelding

Vanaf Amsterdam in de Intercity naar Almere Centrum Lelystad Centrum gestapt die het einde van de reis betekende.

In totaal is er 660,9 kilometer afgelegd in 11 uur en 34 minuten. Dat betekend dat ik gemiddeld 57,1 km per uur af heb gelegd (Pauzes meegerekend). Al met al een leuk tochtje. Later vandaag volgt deel 5 die gisteren is gemaakt :Y
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Tienertoer #4 | Naar het zuiden [14 foto's]

Bericht door Stefan »

Best aardige plaatjes, zou alleen de foto's van de 2 busjes op het busstation in Mt even 'recht trekken', lijkt wel alsof ze omvallen. ;) :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tienertoer #4 | Naar het zuiden [14 foto's]

Bericht door Bartjk »

Stefan schreef:Best aardige plaatjes, zou alleen de foto's van de 2 busjes op het busstation in Mt even 'recht trekken', lijkt wel alsof ze omvallen. ;) :P
Dank je, en ach, tis daar toch heuvelig. Misschien is de camera recht maar heel Maastricht gewoon een beetje scheef :P
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8676
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tienertoer #4 | Naar het zuiden [14 foto's]

Bericht door Milco »

Leuke plaatjes, vooral die laatste op Amsterdam Centraal vind ik een mooie! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten