Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Timon91 » Ma 10 Aug 2015, 21:32

Deel 1: Enschede-Budapest-Kiev

Na een lange treinreis zijn we in het vorige deel in Kiev/Київ geëindigd, hoofdstad en grootste stad van het land. Ik heb hier drie dagen, overmorgen vertrek ik 's avonds met de nachttrein. Morgen is de enige volledige dag die ik hier heb, dan ga ik een tour naar Pripyat/Прип'ять en Chernobyl/Чорнобиль maken. Deze tour heb ik nog niet eerder gedaan en was voor mij een belangrijke reden om weer terug te gaan naar Kiev. Ik ben inmiddels twee keer in Kiev geweest maar ik vind Kiev echt een stad die nooit gaat vervelen. In dit deel bezoeken we dus Kiev, inclusief een tripje naar het gebied van de 30 jaar geleden ontplofte kerncentrale, waarna we met de trein naar het zuidwesten trekken. Dit deel eindigt in de stad Chernivtsi/Чернівці, gelegen in de regio Bukovina. Een kaartje van deze etappe kun je hier vinden, die van de reis tot nu toe staat hier.

Twee puntjes vooraf:
- Het verslag bevat 82 foto's, maar er staan in totaal drie linkjes naar Flickr met daarin nog veel meer foto's (260 in totaal). Mocht je het gedetailleerd willen bekijken dan is het dus flink langer dan het op het eerste gezicht lijkt. Ook zijn de beschrijvingen vrij uitgebreid omdat er aardig wat uit te leggen is.
- Oekraïne is politiek nogal gevoelig tegenwoordig. Niemand is objectief, er is veel nationalisme en pro-westerse (anti-Rusland) propaganda aanwezig in het land en juist dingen die opvallen - zoals deze - fotografeer ik graag. Maak er a.u.b. geen politieke discussie van.


Goed, we beginnen in Kiev. De weersvoorspelling voor Kiev is eigenlijk perfect, zonnig met hier en daar wat wolkjes, een graadje of 27 en een koele wind. Ik heb aardig wat foto's genomen hier, in totaal staan er in de set op Flickr 84 platen, een selectie is in het verslag opgenomen.

1. Mijn hostel ligt op een paar minuten van metrohalte Klovska, wat erg handig is. Het is bovendien een relatief rustig station. De metro van Kiev is geweldig, het is eigenlijk een mini versie van die in Moskwa. Het eerste wat me opviel bij aankomst in Kiev is dat de metromuntjes tegenwoordig 4 UAH kosten, twee keer zoveel als voorheen. Echter, door de valutacrisis is het omgerekend naar euro's of dollars goedkoper dan eerst, wat maar laat zien hoeveel waarde de Hryvnia verloren heeft. Wat ook altijd meteen opvalt hier is hoe diep de metro ligt. Klovska valt nog mee, maar de roltrap naar beneden duurt ook hier een minuut of twee. Gelukkig gaan de roltrappen wel redelijk hard, anders zou het nog langer duren.

Afbeelding
Klovska metrio station, Kiev by Timon91, on Flickr

Eerst ga ik terug naar het treinstation, want ik wil nog een treinkaartje kopen voor de terugweg. Het plan is om vanaf L'viv/Львів met de nachttrein naar Košice te reizen, maar daar heb ik nog geen ticket voor. Gezien de ervaring van de heenreis weet ik vrij zeker dat het koersrijtuig Kiev-Bratislava ook voor binnenlands vervoer gebruikt wordt en daarom vermoed ik dat het wel vol zal zitten. Er op gokken om het kaartje een dag voor vertrek in L'viv te kopen wil dus ik niet. Helaas kan men het bij het internationale loket niet boeken vanaf L'viv (alleen vanaf Kiev), dus ik begin maar vast na te denken over alternatieven.

2. Ik neem de metro naar halte Palats Ukraina en loop noordwaarts. Het is niet heel druk op straat en ik laat Kiev weer rustig op me inwerken. Er zijn genoeg grappige en interessante dingen te zien. Hier bijvoorbeeld, de voorliefde voor kitsch komt ook in hartje Kiev terug :lol:

Afbeelding
Velyka Vasylkivska vulytsia, Kiev by Timon91, on Flickr

3. De St. Nicolaaskathedraal past niet helemaal in het straatbeeld, maar is erg mooi om te zien. Open is de kerk helaas niet, maar ook van buiten is deze het bekijken waard.

Afbeelding
St. Nicholas cathedral, Velyka Vasylkivska vulytsia, Kiev by Timon91, on Flickr

4. Het heerlijke chaotische straatbeeld van Kiev, vlakbij het Olympisch stadion.

Afbeelding
Velyka Vasylkivska vulytsia, Kiev by Timon91, on Flickr

5. Het (nieuwe) Olympisch stadion, waar drie jaar geleden de EK-finale gespeeld is. Olympische spelen zijn er overigens nooit geweest, het stadion heet gewoon zo :P Ik informeer bij de fanshop van Dinamo Kiev naar stadiontours, maar meer dan een flyertje meegeven kunnen ze helaas niet. Jammer, ik ben hier nog niet binnen geweest.

Afbeelding
NSK Olympiyskiy stadium, kiev by Timon91, on Flickr

6. Met de metro reis ik naar Maidan Nezalezhnosti, het centrale plein van de stad, vooral bekend van de demonstraties van de laatste jaren en daarmee ook naamgever van "Euromaidan". Ik was vooraf heel benieuwd naar de sfeer hier, gezien alles wat er gebeurd is de laatste tijd. Bij het verlaten van de metro is deze blauw-gele auto het eerste wat ik zie, het zet meteen de toon en natuurlijk moet daar een foto van gemaakt worden :lol:

Afbeelding
National colours, Maidan Nezalezhnosti, Kiev by Timon91, on Flickr

7. Er lopen veel jonge mensen rond die witte duiven op hun arm hebben en voorbijgangers lastigvallen om ermee op de foto te gaan. Terwijl een studente een heel verhaal tegen me vertelt waar ik niet zoveel behoefte aan heb wordt dit geval voor me langs gesleept :lol: Uiteraard moet die ook op de foto.

Afbeelding
Old Dutch ambulance at Maidan Nezalezhnosti, Kiev by Timon91, on Flickr

8. Naast de opdringerige lui met pestduiven zijn er ook nog lui die in dierenpakken rondlopen voor foto's, maar op hen na is de sfeer ongedwongen en heel relaxed. Veel relaxter dan ik me van eerdere bezoeken kan herinneren. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de onrusten in het land en er is vooral ook veel nationalistisch vertoon. Aan de oostkant van het plein staan foto's tentoongesteld van Euromaidan en de oorlog in het oosten. Het nationalistisch vertoon is op de achtergrond duidelijk zichtbaar, de tekst "Слава Україні! Героям слава!" ("Slava Ukrayni! Heroyam slava!") zie je overal terug. Dit betekent zoveel als "Glorie voor Oekraïne! Glorie voor de helden!".

Afbeelding
Maidan Nezalezhnosti, Kiev by Timon91, on Flickr

9. Aan de weg die aan de zijkant van het plein omhoog loopt staan de foto's van iedereen die bij Euromaidan om het leven gekomen is. Een treurig en indrukwekkend gezicht.

Afbeelding
Maidan Nezalezhnosti, Kiev by Timon91, on Flickr

10. Het plein van boven gezien. Merk op dat de hoofdstraat, Khreshchatyk, afgesloten is voor verkeer. In het weekend is deze straat overdag een voetgangerszone, doordeweeks is het een verkeersinfarct. Verkeersregels worden met een flinke korrel zout genomen in Oekraïne, maar voor een zebrapad wordt opvallend genoeg vrijwel altijd voor je gestopt als je een beetje zelfverzekerd doorloopt.

Afbeelding
View over Maidan Nezalezhnosti, Kiev by Timon91, on Flickr

11. Dichtbij Maidan zit een reisbureautje wat volgens m'n acht jaar oude Lonely Planet ook treintickets kan regelen, dus ik besluit het daar eens te vragen. Internationale treinkaartjes kunnen ze niet regelen, maar ze geven me wel het adres mee van het centrale voorverkooppunt voor treinkaartjes. Ik heb niks gepland verder, dus ik besluit om te gaan lopen. Het is een graadje of 26 vandaag, wat hemels aanvoelt na de drukkende hitte van Budapest. Onderweg kom ik langs de Bessarabische markt, die aan het zuideinde van Khreshchatyk ligt. Bij de supermarkt die hier zit (Billa) doe ik wat inkopen en kijk of producten uit Rusland nog apart worden aangeduid (zodat je een vergelijkbaar product kan kopen wat niet uit Rusland komt), wat Accelerat van het WOR forum in zijn verslag van begin dit jaar beschreef. Dit is echter niet zo en heb het elders in Oekraïne ook niet gezien.

Afbeelding
Bessarabian market, Kiev by Timon91, on Flickr

12. Dit soort reclameposters zijn overal te vinden, in alle soorten en maten.

Afbeelding
Advertisement in Kiev by Timon91, on Flickr

Na een half uurtje bereik ik het kantoor, wat niet ver van het treinstation ligt. Uiteraard is het internationale loket net dichtgegaan voor een Technische Pauze van een uur, dus ik besluit om eerst maar eens wat lunch te zoeken. De Technische Pauze is een begrip in de hele voormalige Sovjet-Unie. Een loket is bijvoorbeeld van 9:00 tot 17:30 open, maar van 10:45-11:15, 13:15-13:45 en 15:15-15:45 is het dan bijvoorbeeld gesloten voor een Technische Pauze. Het is wel iets om rekening mee te houden, want je komt het namelijk overal tegen. Als je bijvoorbeeld een trein moet halen maar je bagage ligt nog bij het bagagedepot dan is het natuurlijk niet zo fijn als er net een Technische Pauze is. Goed, ik loop een stukje richting station maar kan eigenlijk geen geschikte lunchplek vinden. Een restaurantje dat ik nog ken van twee jaar geleden is inmiddels weg, dus uiteindelijk beland ik in een tentje naast het ticketkantoor. Ik bestel een hele prima borsjtsj met een halve liter bier als lunch, het valt op hoe extreem goedkoop het hier geworden is sinds m'n vorige bezoek. Oekraïne was al goedkoop, maar dat is nu alleen nog maar "erger" geworden. De lunch vult erg goed, in totaal kost het me 40 UAH. In 2011 en 2013 ging er nog 10-11 UAH in een euro, tegenwoordig gaat het al om ruim 25 UAH. Om 2 uur gaat het internationale loket weer open en begeef ik me naar binnen. Helaas lukt het ook hier niet, al doen de dames (die zowaar een beetje Engels spreken!) flink hun best. Balen, dus dat wordt een alternatief bedenken. Ik heb al aardig wat gelopen nu dus ik besluit om terug te gaan naar m'n hostel en daar wat te chillen.

13. Hryvnia's, een hele hand vol :lol: Briefjes van 50 worden al als "groot geld" gezien, het is ook raadzaam om altijd voldoende kleingeld bij je te hebben aangezien ze lang niet overal wisselgeld hebben.

Afbeelding
Ukrainian Hryvnia's by Timon91, on Flickr

Terug in het hostel bedenk ik een alternatief: het rijtuig Kiev-Bratislava is een koersrijtuig, dus het hangt steeds aan andere treinen. Ik kan natuurlijk ook met die andere treinen meereizen, dus met het koersrijtuig meereizen zonder er in te zitten. De Oekraïense spoorwegen hebben een geniaal strakke website voor treinkaartjes, dus op de computer in het hostel boek ik een binnenlands ticket van L'viv naar Chop, de rest kan ter plekke geregeld worden :) Weer een zorg minder en ik ben blij het geboekt te hebben, in de hele trein zijn namelijk nog maar zes lege plekken over :P Ik praat verder nog wat met Bashir, een Pakistaanse Amerikaan van 66 die hier in z'n eentje op vakantie is maar last heeft van z'n heup en vandaag maar even rustig aan doet, daarna ga ik weer de stad in.

14. M'n zonnebril is stuk gegaan in Budapest en ik gok dat de beste plek om er een te vinden op Maidan is. Met de metro ga ik weer die kant op, maar helaas is nergens een zonnebril te bekennen. Het valt me op dat de politie hier in Priussen rondrijdt, ik vraag me af hoe dat gaat met achtervolgingen aangezien ongeveer elke auto een Prius er wel uit trekt :mrgreen:

Afbeelding
City police, Maidan Nezalezhnosti, Kiev by Timon91, on Flickr

15. Op straat is het vooral heel erg gezellig verder :D Je kan op veel plekken nationalistische souvenirs kopen, er is ook genoeg anti-Rusland (met name anti-Putin) te vinden. Minstens de helft van de kraampjes verkoopt bijvoorbeeld rollen wc-papier met het hoofd van Putin erop. Het valt me nog mee dat je niet overal anti-Rusland propaganda ziet (het is voornamelijk pro-Oekraïne en pro-Europa), maar Rusland is wel duidelijk de zichtbare vijand en dat wordt ook duidelijk uit de meeste gesprekjes die ik met Oekraïners gehad heb.

Afbeelding
Vulytsia Khreshchatyk, Kiev by Timon91, on Flickr

16. De Vriendschapsboog (Арка Дружби Народів, Arka Druzhby Narodiv), die symbool staat voor de eenheid van Oekraïne en Rusland en daarmee zeer controversieel is, ligt vlakbij Maidan op een heuvel naast de rivier. Het monument is uiteraard versierd met het welbekende "Слава Україні!" en wat blauwe en gele verf.

Afbeelding
Monument near People's Friendship Arch, Kiev by Timon91, on Flickr

17. Vanaf hier is er een zipline gebouwd over de rivier de Dnipro, wat er supertof uitziet :D

Afbeelding
Skypark near People's Friendship Arch, Kiev by Timon91, on Flickr

18. En daar gaan er weer een paar! Er staan vooral veel mensen naar te kijken, de rij voor het zogenaamde Skypark is maar kort. Mij lijkt het best tof, maar ik besluit nog even te wachten. De rij is immers toch niet lang, het ding is vrijwel de hele dag open en ik ben hier nog even.

Afbeelding
Skypark near People's Friendship Arch, Kiev by Timon91, on Flickr

Ik loop nog wat rond, de atmosfeer op straat is echt heel chill. Ik loop Khreshchatyk helemaal af en beland uiteindelijk bij een Puzata Chata, waar ik wat avondeten haal. Puzata Chata is een Oekraïense keten, het is een buffetrestaurant met een hoop Oekraïense gerechten. Je kan hier prima terecht voor een gewone avondmaaltijd, het eten is best oké maar vooral de sfeer in de restaurants is altijd geweldig :D Na het eten loop ik terug naar m'n hostel, het is nu bijna donker. Op m'n kamer blijken de laatste twee bedden bezet te worden door Alexander, een Oekraïense kerel uit Ivano-Frankivsk die hier tentamens heeft en Tom, net als Bashir een wat oudere Amerikaan die in z'n eentje door Europa rondreist. We praten veel, om half 12 duik ik m'n bed in.

De volgende ochtend gaat m'n wekker bijtijds, ik moet om kwart over 8 op Maidan zijn. Na de broodnodige douche en na m'n ontbijt naar binnen te hebben gewerkt begeef ik me richting metro. Ik ben blij dat het vandaag wederom onder de 30 graden blijft, voor de tour naar Pripyat zijn een lange broek en lange mouwen immers verplicht. Het busje voor de tour heb ik zo gevonden op Maidan Nezalezhnosti, we gaan met een grote groep. Dat haalt een deel van de charme zeker weg, maar met een kleinere groep is het voor mij gewoonweg niet te betalen. Of je groep nou 10, 20 of, zoals in mijn geval, 36 man groot is maakt niet zoveel uit qua beleving, maar met een clubje van slechts een paar man wordt het pas echt speciaal en daarmee ook onbetaalbaar. De tour die ik gedaan heb was van SoloEast Travel, die kostte inclusief verzekering $120. Je kan ook een meerdaagse trip doen, maar in je eentje is die al $420 dus dat is toch wat boven budget :P De tour deze is overigens de drukste sinds het begin van de onrusten, aldus de gids.

Noot vooraf aan de Pripyattour: er zijn ontelbare schitterende foto's en films gemaakt in het gebied rondom de kerncentrale die een veel beter beeld geven van het gebied dan ik dat kan. Mijn foto's zijn er daarom ook meer voor bedoeld om je een idee te geven wat je tijdens zo'n dagtrip kan verwachten.

In het busje zit ik naast Minh en Justin, twee Amerikanen die al 13 maanden onderweg zijn en alleen voor Chernobyl naar Oekraïne gekomen zijn. Over een week gaan ze weer terug naar de VS, waar ze niet echt naar uit kijken. Ze hebben een hele boeiende trip achter de rug en zijn in een hoop off-the-beaten-track landen geweest. Om half 9 vertrekken we, de rit naar het eerste checkpoint duurt ongeveer twee uur. Onderweg krijgen we een documentaire te zien over de ramp en met name over de nasleep ervan, ondanks dat ik er al meerdere docu's over gezien heb is enige opheldering wel zo fijn. In totaal heb ik van de dagtrip 106 foto's geüpload op Flickr, om de boel enigszins leesbaar te houden heb ik er slechts 19 van in het verslag opgenomen. Op Flickr is er dus veel meer beeldmateriaal van deze dag beschikbaar. Aangezien er nogal veel namen en plekken voorbij komen leek een kaartje van het gebied me ook wel zo handig, dus dat heb ik ook even in elkaar gepaint ;)

19. Om half 11 bereiken we het checkpoint van de 30 km-zone bij Dytyatky/Дитятку, waar we één voor één langs een agent moeten die een lijst met namen en paspoortnummers van ons heeft. Foto's maken van het checkpoint mag uiteraard niet, maar de andere kant op wel. Rechts de bus voor vandaag, links komt onze gids aangelopen.

Afbeelding
Bus at the Dytyatky checkpoint, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

Voor de duidelijkheid: de vervreemdingszone (Chernobyl Exclusion Zone, Зона відчуження Чорнобильської АЕС) begint bij dit 30-km checkpoint, hier kom je dus niet zomaar in. Er is ook nog een 10 km-zone binnen de vervreemdingszone, hier is wederom een controlepost. Met name binnen de 10 km-zone zijn nog veel bossen/gebouwen/objecten besmet met radioactieve stof. De eerste stop is bij het hotel/restaurant/kantine waar we vanmiddag een lunch voorgeschoteld krijgen, hier kun je voor de laatste keer naar een gewone wc, voor de rest geldt het gebied als urinoir ;) Tijdens het wachten bij de bus raak ik aan de praat met Bob, een Duitser, met wie ik de rest van deze dag ook veel praat. Na vertrek gaan we het tweede checkpoint door, voor de 10-km zone.

20. De eerste echte stop is bij de Duga-3, beter bekend als "de Russische specht" (the Russian woodpecker), een radar die over de horizon mee kon luisteren in de Sovjettijd en eventuele raketten al in de VS zou kunnen detecteren. De weg er naartoe is niet al te best, maar dat maakt het wel wat spannender ;)

Afbeelding
Road to Duga-1, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

21. Vanaf de bus is het nog een klein stukje lopen, het zicht op het geval is indrukwekkend. Onderweg is er al genoeg oude meuk te zien en verschijnen er achter de begroeiing wat interessante muurschilderingen uit vervlogen tijden.

Afbeelding
Mural painting near Duga-1, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

22. Als je eronder staat merk je pas echt hoe gigantisch het ding is.

Afbeelding
Duga-1, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

23. Het is lastig om de radar helemaal op de foto te krijgen, gezien het bos eromheen.

Afbeelding
Duga-1, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

24. De volgende stop is bij een verlaten kinderdagverblijf, wat behoorlijk overgroeid is inmiddels. Er zijn hier nog wel wat stukjes die "besmet" zijn en waar de geigerteller flink uitslaat. De dichte schoenen, lange broek en lange mouwen zijn niet voor niets, als je iets op je krijgt wordt het als het goed is bij de uitgang gedetecteerd en kan het schoongemaakt worden. Het echter bijna nooit fout want de plekken die we bezoeken zijn relatief "schoon", zelf eropuit gaan voor een boswandeling is dan weer niet verstandig (en niet toegestaan).

Afbeelding
Geiger counter, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

Voordat we verder gaan eerst wat uitleg over de straling: de dosis straling die je binnenkrijgt wordt gemeten in microsievert per uur, kortweg geschreven als μSv/h. De normale achtergrondstraling wordt veroorzaakt door allerlei dingen, in Kiev is die bijvoorbeeld ~0.1 μSv/h. Bij het kinderdagverblijf, op een paar kilometer van de centrale, zit je op ongeveer 0.7-8 μSv/h. Echter, het gevaar hier schuilt in dingen die nog besmet zijn, zoals dit stukje grond bijvoorbeeld. Een paar meter er vanaf is zit je weer op de normale 0.7-8 μSv/h, maar als je de geigerteller dichtbij houdt slaat die wel door. Ter vergelijking: als je in het vliegtuig zit op kruishoogte krijg je ongeveer 2.5 μSv/h binnen, dus daar zitten we hier nog ruim onder.

25. Gehandicapte poppen, ze zijn een beetje het symbool geworden voor de vervreemdingszone van Chernobyl. Je ziet ze ook bijna overal hier, het lijkt me dat de meeste expres zo zijn neergelegd.

Afbeelding
Former kindergarten, Chernobyl Exclusion Zone by Timon91, on Flickr

26. De volgende stop is langs de weg en het kanaal voor koelwater. De kerncentrale van Chernobyl bestond ten tijde van de ramp uit vier reactoren, plus nog twee in aanbouw. Reactor 4 is de reactor die ontploft is, reactor 5 en 6 zijn na de ramp in 1986 nooit afgebouwd. Zelfs de bouwkranen staan er nog.

Afbeelding
Reactors no. 5 and 6, Chernobyl power plant by Timon91, on Flickr

27. Het eerste zicht op de ontplofte reactor zelf. De nieuwe sarcofaag (later meer hierover) is ook al te zien. Reactor 1, 2 en 3 zijn na de ramp overigens weer doodleuk in bedrijf gegaan, reactor 3 is pas in 2000 gesloten. De kwaliteit van de weg hier is overigens niet bijzonder slecht voor Oekraïense begrippen aangezien het kan nog veel erger kan, maar Oekraïne is nog geen Moldavië wat betreft wegkwaliteit.

Afbeelding
View of Reactor no. 4 and the new sarcophagus, Chernobyl power plant by Timon91, on Flickr

28. Voordat we naar reactor 4 gaan stoppen we nog bij een oude spoorbrug over het kanaal. Wat is hier nou te zien? Nou, de vissen die hier zitten hebben geen natuurlijke vijanden meer en er mag hier ook niet gevist worden, dus sommigen worden gigantisch groot - al helemaal omdat ze elke dag bij deze tours gevoerd worden. Het is lastig te fotograferen, maar op de foto kun je drie joekels van minstens twee meter lang zien, best indrukwekkend. Een gewoon broodje is in ieder geval in één hap weg :lol: Het zijn Europese meervallen, dat ze zo groot worden is niet uitzonderlijk maar dat je ze dan ook nog zo makkelijk kan zien wel.

Afbeelding
Giant fish near the Chernobyl power plant by Timon91, on Flickr

29. Dichterbij dan dit kom je niet bij reactor 4, dit is de plek waar het op zaterdag 26 april 1986 allemaal begon. Hier is de centrale de enige stralingsbron, de geigerteller laat hier ongeveer 5 μSv/h zien - twee keer de dosis van vliegen op kruishoogte. het neemt ook toe met elke stap die je dichterbij zet. Het blijft in ieder geval apart, omdat de straling er wel degelijk is maar je die niet kan zien en pas bij een nagenoeg dodelijke dosis echt gaat voelen. Daarom wordt het ook wel "de onzichtbare vijand" genoemd, omdat men zeker ten tijde van de ramp een stuk minder wist over hoe men om moest gaan met echt hoge stralingsniveaus.

Afbeelding
Memorial near Reactor no. 4, Chernobyl power plant by Timon91, on Flickr

30. Aangezien de huidige sarcofaag (zie vorige foto) al aardig verzwakt is door de gigantische hoeveelheid straling binnen is men bezig met het bouwen van een nieuwe, vlak ernaast. Op de vorige foto is ook de toegangspoort voor medewerkers te zien. In 2011 zou ik eigenlijk al met een tour mee gaan, alleen toen werd de tour op het laatste moment geannuleerd vanwege "political issues". Ik gok dat ze rond die tijd begonnen met de echte bouw en dat ze daarbij geen pottenkijkers konden gebruiken, deze tours worden namelijk zelden geannuleerd. Zodra de sarcofaag af is wordt deze opgetild en over de huidige heen geschoven, daarna is er van de huidige dus niks meer te zien. De planning hiervoor is momenteel 2017.

Afbeelding
New sarcophagus, Chernobyl power plant by Timon91, on Flickr

31. De volgende stop: het stadsbord van Pripyat, de stad waar alle medewerkers van de centrale woonden. Bij een waarschuwingsbordje voor straling meten twee Nederlandse kerels (aardige lui, de enige Nederlandse toeristen die ik in heel Oekraïne tegen ben gekomen) 17 μSv/h, het hoogste niveau wat ik gezien heb. De huidige medewerkers die in dit gebied werken wonen overigens grotendeels in Slavutych/Славутич, een stadje wat dus eigenlijk te vergelijken is met een modern Pripyat. Interessant is trouwens dat de weg van hier naar Slavutych een stuk door Wit-Rusland loopt.

Afbeelding
Pripyat city sign by Timon91, on Flickr

Hierna is het tijd om Pripyat in te gaan. Dit is eigenlijk het meest indrukwekkende van de hele dag, aangezien men een paar dagen na de ramp (veel te laat natuurlijk) in slechts een paar uur tijd de hele stad geëvacueerd heeft en mensen maar voor drie dagen spullen mee mochten nemen. Sindsdien is de stad verlaten en heeft de natuur vrij spel. Oorspronkelijk woonden hier bijna 50.000 mensen, onvoorstelbaar.

32. De foto's spreken voor zich, hier de sporthal.

Afbeelding
Sports hall, Pripyat by Timon91, on Flickr

33. De kermis, met het wereldberoemde reuzenrad.

Afbeelding
Ferris wheel, Pripyat by Timon91, on Flickr

34. Het zwembad, ook een vrij bekend beeld.

Afbeelding
Swimming pool, Pripyat by Timon91, on Flickr

35. In de school liggen een hoop boeken, kaarten, posters, spullen, etc. overal en nergens verspreid, de Sovjetnostalgie is goed voelbaar hier.

Afbeelding
School in Pripyat by Timon91, on Flickr

Ondanks dat ons vooraf verteld werd dat we niet vrij mochten rondlopen in gebouwen i.v.m. instortingsgevaar lijkt dat ter plekke wel weer mee te vallen, we mogen in de school bijvoorbeeld vrij rondstruinen. Stevige schoenen kan ik wel aanraden, er ligt overal puin, glas en zooi, dus wel uitkijken waar je loopt. De groep loopt hier ook vrij verspreid, als ik een stukje alleen loop merk ik pas echt de kracht van dit gebied: ondanks dat je midden in een stad bent raak je hier, zeker in de zomer, heel snel gedesoriënteerd en kun je makkelijk hopeloos verdwalen. Het is stil, alles is overgroeid en er zijn nauwelijks aanknopingspunten. Met één gids een wandeling door Pripyat maken zou me dan ook nog veel indrukwekkender lijken, al is dat financieel voorlopig onhaalbaar. Voor een overzicht kan ik deze foto wel aanraden, gemaakt vanaf het dak van een flatgebouw in Pripyat. Je ziet hier ook hoe dichtbij de centrale ligt. De centrale ligt ten zuidoosten van de stad en aangezien er ten tijde van de ramp een zuidoostenwind stond kreeg Pripyat echt de volle laag. Dat is ook de reden dat er in Wit-Rusland eigenlijk een groter gebied onbewoonbaar is (de grens is hemelsbreed minder dan 10 km) dan in Oekraïne. Als de wind de andere kant op had gestaan dan was Kiev praktisch onbewoonbaar geweest.

We gaan weer terug door de controlepost van de 10 km-zone, hier worden we kort op straling gecontroleerd. In de eerder genoemde kantine krijgen we een stevige en lekkere lunch geserveerd, ik deel een tafel met Minh, Justin en nog een Tsjechisch meisje. We praten veel, voor we het weten is het alweer tijd om te gaan.

36. Hierna maken we nog twee stops, die allebei een beetje voelen als mosterd na de maaltijd. Het stadsbord van Chernobyl is echter wel boeiend, vooral het stadslogo ziet er interessant uit.

Afbeelding
Chernobyl city sign by Timon91, on Flickr

37. Bij het verlaten van de 30-km zone bij Dytyatky worden we weer op straling gecontroleerd, vooral of je geen radioactief besmette zooi aan je hebt zitten. Ik heb de indruk dat dit niet heel serieus is en vooral voor de toerist bedoeld is, er wordt redelijk lichtzinnig mee omgegaan en de gidsen gaan er ook niet doorheen. Het schijnt wel dat de poortjes ongeveer eens in de paar jaar een keer af gaan als iemand iets te ver een onbekend stukje is ingelopen. Als je langer dan 1,85 bent pas je er overigens niet in, ik ben 8 cm langer dan dat en sta er ook half opgevouwen in :lol:

Afbeelding
Radiation control, Dytyatky by Timon91, on Flickr

Na een rit van twee uur met hier en daar een klein buitje staan we weer op Maidan, het was een indrukwekkende dag. Ik kan er nog veel meer over vertellen en had graag nog veel meer foto's geplaatst, maar dan was het wel heel erg lang geworden. Op deze manier hoop ik het nog enigszins gebalanceerd te houden ;) Als je vragen over het gebied of de tour hebt, stel ze gerust.

De avond breng ik in m'n hostel door, veel pratend met Tom en Bashir. Ook ontmoet ik nog een wat oudere Nederlandse man die in Oekraïne golftrainer is en een aantal hele interessante verhalen over het land heeft. Hij blijft deze keer maar een paar dagen in Kiev en heeft daarom maar een eigen kamer in een hostel geboekt.

De volgende ochtend spreek ik met Bob af op Maidan, maar het duurt even voor we elkaar gevonden hebben. Ik kan hem gelukkig wel een bericht sturen op Facebook vanaf Maidan, ik heb een Oekraïense simkaart gekocht wat de boel wel wat makkelijker maakt. 95 UAH voor 1,5 GB internet via een uitstekend 3G-netwerk, kun je weinig van zeggen :P Met de metro gaat het naar Arsenalnaya, wat 106 meter onder de grond ligt en daarmee het diepste metrostation ter wereld is. Voordat je de twee gigantische roltrappen op bent duurt het wel even! Vanaf hier lopen we langs het Lavra, waar ik al eens geweest ben. Het doel is nu het Moeder-Moederlandstandbeeld (Батьківщина-Мати), waar ik nog niet eerder geweest ben. In de buurt staat ook genoeg oud legermaterieel tentoongesteld.

38. Als eerste komen we deze gevallen tegen, die er op zich wel interessant uitzien maar niet heel speciaal zijn...

Afbeelding
Old army equipment near the Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

39. ...tot we op de bijbehorende bordjes kijken. Dit geval is dus begin dit jaar in de buurt van Donetsk ingenomen door het Oekraïense leger. Zo'n bordje staat bij elk voertuig van de voorgaande foto, de geelbruine tekst onderaan is steeds hetzelfde.

Afbeelding
Old army equipment near the Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

40. Voor het astronomische bedrag van 2 UAH gaan we een parkje in waar nog een hoop oud legermaterieel tentoongesteld staat. Het standbeeld is ook al te zien.

Afbeelding
Old army equipment near the Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

41. Een treinentank? :mrgreen:

Afbeelding
Old army equipment near the Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

42. Nog een tank, vlak voor het standbeeld. Dit is wel een beetje overkill wat betreft nationalisme :lol:

Afbeelding
Ukrainian tank near the Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

43. Het standbeeld. Je kan schijnbaar naar boven, maar om onduidelijke redenen is het dicht.

Afbeelding
Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

44. Het uitzicht richting het oosten is in ieder geval mooi, de lucht is dreigend.

Afbeelding
View towards the east near the Mother Motherland statue, Kiev by Timon91, on Flickr

Ik heb Bob over de zipline over de Dnipro verteld en hem lijkt het ook wel wat, dus we besluiten te voet die kant op te gaan. Onderweg begint het te druppelen en bestellen we blind een lunchmenu op een overdekt terras. Het bestaat uit een lekkere soep, koolsla en vis met aardappelpuree. We spoelen het weg met een halve liter bier en gaan weer op stap, het druppelt nu niet meer en de lucht is een stuk minder dreigend.

45. There we go! Je krijgt nog studentenkorting ook, dus het kost maar 100 UAH :lol: Geen zin om het zelf te doen? Op Youtube staat het natuurlijk ook ;)

Afbeelding
Get ready! Skypark Kiev by Timon91, on Flickr

Aan de andere kant van de rivier drinken we een paar biertjes en lopen dan terug naar Maidan. Eerst over de voetgangersbrug de Dnipro over en dan een hele lange trap de heuvel op. Op Maidan nemen we afscheid, ik neem hier de metro terug naar m'n hostel. Daar haal ik m'n tas op, neem afscheid van Tom en praat nog wat met Adam, een Canadees die aan het rondreizen is en al vijf weken "vast" zit in Kiev omdat hij het er zo leuk vindt. Vlak naast de ingang van metrostation Klovska zit een Oekraïens buffetrestaurant (geen Puzata Chata helaas) waar ik wat avondeten scoor. Ik zie zowaar Bashir zitten die hier een biertje aan het drinken is, dus we praten nog wat. Als ik net weg wil gaan de hemelsluizen open en breekt er een giga onweersbui uit. Na een kort sprintje bereik ik redelijk droog het metrostation en ga ik richting treinstation. Zodra ik 20 minuten later weer bovengronds kom is de bui net voorbij, wat scheelt aangezien je niet binnendoor van het metrostation naar het treinstation kunt.

46. Mijn volgende trein. Deze gaat mij in 11:06 uur 621 km verderop brengen, naar Chernivtsi!

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi at Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

47. De mooie stationshal, helaas voorzien van foeilelijke reclame.

Afbeelding
Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

48. De trein staat er al, helaas is het licht verre van perfect voor foto's.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi at Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

49. Zodra we de trein in kunnen ga ik maar naar binnen. De bloedmooie provodnitsa heet me welkom en scant m'n ticket, daarna ga ik de trein in. Mijn coupeetje zit aan de andere kant van het rijtuig, hier het gangpad.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi interior by Timon91, on Flickr

50. En m'n coupeetje. Je ziet meteen waar je je bagage kwijt kunt.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi interior by Timon91, on Flickr

51. Er kunnen wat raampjes open in het gangpad, het is aardig warm binnen. Aan de andere kant is ook een gigantische nachttrein te zien.

Afbeelding
Night trains at Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

52. Het reisschema, al is dat niet actueel meer. Hier staat het actuele reisschema. Mijn trein is nummer 117 "Bukovina", vernoemd naar de regio waar Chernivtsi in ligt. De trein bestaat uit 16 rijtuigen, aardig wat dus.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi interior by Timon91, on Flickr

53. Stipt op tijd rollen we Kiev-Passazhirskiy uit, tot de volgende keer! Ik kom zeker terug, het was weer een heerlijk bezoek :) Als je goed kijkt zie je bij de trein op het spoor ernaast nog het koersrijtuig Kiev-Budapest staan.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi leaving Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

Ik deel mijn coupé met Vaselina en Vladimir, die in Kryvyi Rih/Кривий Ріг wonen en op bezoek gaan bij Vaselina's familie in Chernivtsi. Het laatste bed wordt bezet door Raul, een Spanjaard die op zakenreis is en wiens collega's elders in de trein zitten aangezien ze pas een paar dagen geleden tickets gekocht hebben. Dat zegt wel genoeg, treinen zitten vrijwel altijd vol. Ik heb mijn kaartje vooraf online geboekt, de UZ heeft een schitterende webshop. De Engelse vertalingen zijn niet altijd even perfect en je moet de plaatsnamen in het Oekraïens invoeren (Kiev werkt dus niet, Kyiv wel), maar verder werkt het feilloos. Je kiest je datum en route uit, dan zie je welke treinen er zijn en hoeveel plekken er in elke klasse nog vrij zijn. Vervolgens kies je welke klasse je wilt reizen, klikt op de plaats die je wilt reserveren, voert je naam in en betaalt met creditcard. Voorheen moest je nog wel eens langs het loket om je voucher in te wisselen voor een treinticket, maar dat hoeft ook al niet meer altijd (staat op je ticket). Duur is het totaal niet, voor Kiev-Chernivtsi heb ik in de 2e klasse 358 UAH betaald (ca. 15 euro met creditcard). Het verschilt een beetje van trein tot trein, maar 2-3 weken van te voren is over het algemeen de beste tijd om tickets te kopen, met name in de zomer.

54. Een andere lange nachttrein komt binnen, excuses voor de bewogen foto.

Afbeelding
Night train approaching Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

55. Naar voren gekeken, ik zit niet ver van het midden.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi leaving Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

56. Hee, een ander koersrijtuig naar ergens in Europa! Vermoedelijk het ding naar Bratislava, zoveel opties zijn er niet namelijk. Het aantal treinen van Oekraïne naar buurlanden in het westen is de laatste jaren schrikbarend hard afgenomen. Momenteel zijn er vanaf Kiev per dag nog één koersrijtuig naar Budapest, één koersrijtuig naar Bratislava en een nachttrein naar Warszawa. Wat betreft langeafstandstreinen is er verder nog de nachttrein Wrocław-L'viv en dat is het dan wel. Verder is er alleen bij Chop er nog wat lokaal grensverkeer, naar Roemenië rijdt er helemaal niks meer. Het aantal treinen van/naar Rusland is - uiteraard - ook flink gereduceerd. Naar Moldavië en Wit-Rusland rijden nog een paar treinen per dag.

Afbeelding
Railway yard near Kiev Passazhirskiy train station by Timon91, on Flickr

57. Bij luchthaven Zhulyany staan nog een hoop oude legervliegtuigen weg te roesten, daar komen we ook nog langs. De mashrutka op de voorgrond maakt het beeld af :lol:

Afbeelding
Old airplanes at Zhulyany airport, Kiev by Timon91, on Flickr

58. Een elektricha komt ons tegemoet.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi near Kiev by Timon91, on Flickr

59. In een bocht, het is bijna donker nu. Ik praat veel met Raul, die in Denemarken woont en met een Servische getrouwd is. Hij spreekt iets van vijf talen vloeiend (inclusief Servisch) en heeft o.a. in Kosovo gewoond. Op een gegeven moment komt een collega van hem langs van een paar rijtuigen verderop om nog wat te bespreken, ik praat wat met Vaselina en Vladimir. Dat lukt maar langzaam, aangezien ze allebei geen woord Engels spreken, maar stapje bij beetje gaat het wel.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi near Fastiv by Timon91, on Flickr

60. Een bovenbed, het is bijna bedtijd. De airco doet het inmiddels en het koelt wat af.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi interior by Timon91, on Flickr

61. Weer een onscherpe foto, maar ik wilde hem toch wel graag plaatsen. De traditionele theeglazen mogen niet ontbreken. De trein schudt nogal en het licht is vrij beperkt, het is lastig om een goede foto te maken.

Afbeelding
Tea on board night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi by Timon91, on Flickr

Om 10 uur gaan we slapen, althans een poging doen tot. Ik kan moeilijk een comfortabele positie vinden en de airco werkt wisselend. Gelukkig val ik na een tijdje wel in slaap. We volgen in eerste instantie dezelfde route als die we vanuit L'viv hadden op de heenweg, bij Khmelnytskyi/Хмельницький buigen we af naar het zuiden over een hobbelige zijlijn. Ergens midden in de nacht komen we nog langs Kamyanets-Podilskyi/Кам'янець-Подільський, waar ik in het volgende deel op terug zal komen. Daarna gaat het verder naar het zuiden, hier komt de spoorlijn twee keer een stukje door Moldavië heen. Grenscontrole is er niet aangezien de trein er niet stopt, maar bij de (inmiddels opgeheven) stoptrein Chernivtsi-Ocniţa was dat wel zo en was er ook elke keer een uit- en inreiscontrole. hier heb ik een overzichtje van Google Earth geüpload. In totaal leg je iets van 30 km door Moldavië af en ga je vier keer een grens over, ik had 12 ongelezen smsjes van Ben en Kyivstar toen ik wakker werd (2 van Ben, 10 van Kyivstar) :lol: Merk ook op dat de spoorlijn heel dicht tegen de Roemeense grens aan ligt.

62. Een half uur voor Chernivtsi rijden we nog mooi op tijd. Het is heerlijk koel, alle raampjes gaan weer open :)

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi near Chernivtsi by Timon91, on Flickr

63. Naar achteren gekeken in het ochtendlicht.

Afbeelding
Night train “Bukovina” Kiev-Chernivtsi near Chernivtsi by Timon91, on Flickr

64. Het licht glooiende landschap van Bukovina.

Afbeelding
Bukovina in the morning by Timon91, on Flickr

65. Om 10 over 7 's ochtends arriveren we in Chernivtsi.

Afbeelding
Night train “Bukovina” from Kiev at Chernivtsi train station by Timon91, on Flickr

66. Het koersbordje.

Afbeelding
Night train “Bukovina” from Kiev at Chernivtsi train station by Timon91, on Flickr

67. En het perron. Ook hier is het lekker koel, maar het is wel te voelen dat het een hete dag gaat worden.

Afbeelding
Night train “Bukovina” from Kiev at Chernivtsi train station by Timon91, on Flickr
Mijn Flickr account.

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Timon91 » Ma 10 Aug 2015, 21:34

Met een overvolle trolleybus ga ik het centrum in, op zoek naar m'n hostel. Ik kan nog niet inchecken, maar ik kan wel m'n tas achterlaten en even een douche nemen. Om half 9 ga ik de stad in, op zoek naar koffie. Bij een Italiaans restaurant om de hoek vind ik die, de meeste uitspanningen in de straat gaan om 9 uur pas open. Een jong stel aan een tafeltje aan de andere kant van het terras eet pizza als ontbijt, maar mij is het nog iets te vroeg daarvoor :lol:

68. Vulytsia Kobylianskoi, de hoofdstraat van het centrum. Een prachtige voetgangersstraat met (overdag) veel volk en gezelligheid. Nu is het nog rustig :lol: M'n hostel ligt in een steegje erachter, midden in het centrum dus :)

Afbeelding
Vulytsia Kobylianskoi, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

Na negenen ga ik weer terug naar het hostel, wat namelijk ook een koffietent is. Ik haal er nog een bak koffie en een croissantje en ga me eens verdiepen in wat er hier te zien is. Chernivtsi is een vrij onbekende en met 250.000 inwoners ook niet zo'n grote stad, maar zeker de moeite waard. De stad ligt bovendien in een zeer boeiende regio met een veelbewogen geschiedenis. Chernivtsi is door de eeuwen heen onder andere Pools, Moldavisch, Habsburgs, Roemeens, (Sovjet) Russisch en Oekraïens geweest. De stad heeft dan ook vele namen (gehad), die wel allemaal redelijk overeen komen: Czerniowce (Pools), Cernăuţi (Roemeens), Czernowitz (Duits), Chernovtsy/Черновцы (Russisch) en dan zijn er nog wel wat meer van alle volkeren die hier ooit gewoond hebben. Toeristisch is het, zoals je wel zou verwachten, niet echt. De toeristen die er wel komen zijn meestal Oekraïners, ook Polen schijnen de stad nog wel leuk te vinden. Buiten dat is het goed zoeken, maar ik kan je de stad van harte aanbevelen ;) Alle foto's van Chernivtsi zijn zoals bekend op Flickr te vinden, 15 ervan zijn in het verslag opgenomen. In totaal zijn het 53 foto's, maar dit zal in het volgende deel nog verder worden aangevuld.

69. Na de koffie ga ik de stad in, eerst maar eens het stadhuis bewonderen op Tsentralna Ploshcha.

Afbeelding
City Hall, Ploshcha Tsentralna, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

70. Het theater, met bijbehorend park/plein, mag er zeker ook wezen :)

Afbeelding
Chernivtsi theater by Timon91, on Flickr

71. De Duitstalige geschiedenis van de stad is op veel plekken terug te vinden.

Afbeelding
Vulytsia Johann Wolfgang van Goethe, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

De bekendste toeristische attractie van de stad is het universiteitsterrein, waar een aantal prachtige gebouwen staan. Ik kom om iets voor tienen aan, om 10 uur zou er een tour moeten zijn alleen is de gids wat vertraagd. Het is de enige manier om het terrein op te komen, dus ik wacht even.

72. Een trolleybus en een mashrutka, het stads-OV van Oekraïne in een notendop ;)

Afbeelding
Public transport near Chernivtsi University by Timon91, on Flickr

73. Ik raak aan de praat met Christina, een dame uit Kiev die vloeiend Engels spreekt en hier ook op vakantie is. Zij wacht ook voor de tour, we praten wat tot de gids komt opdagen. Binnen bezoeken we eerst een kerk en gaan daarna verder het terrein op. De gebouwen doen een beetje Pools aan, eigenlijk.

Afbeelding
Chernivtsi University by Timon91, on Flickr

74. Uitzicht vanaf een balkon.

Afbeelding
Chernivtsi University by Timon91, on Flickr

Het is een prachtige universiteit, al staat het licht niet helemaal goed om het goed vast te leggen. Achter de universiteit ligt nog een rustig parkje, na de tour mogen we vrij rondlopen over het terrein en daar maak ik grondig gebruik van :)

75. Terug de stad in. Het centrum staat vol met mooie gebouwen, al zijn ze lang niet allemaal goed onderhouden. Sommige straten kunnen ook wel een beurt gebruiken, trouwens :mrgreen:

Afbeelding
Vulytsia Ivana Bohuna, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

76. Chernivtsi is ook aardig heuvelachtig, zoals je hier kunt zien. Als je deze weg naar beneden volgt kom je bij het station uit.

Afbeelding
Vulytsia Gagarina, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

77. Een prachtig reliek dit, wat dienst doet als stadsbus.

Afbeelding
Mashrutka, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

Op Vulytsia Kobylianskoi lunch ik met pizza, ik zit heerlijk op het koele terras, het is al aardig aan het opwarmen. Om half 2 ga ik terug naar m'n hostel om in te checken, ik deel m'n kamer met o.a. twee Oekraïense dames uit Kiev die ook op vakantie zijn en in dezelfde trein zaten als ik vannacht. Ze willen vandaag nog naar Kamyanets-Podilskiy gaan en vragen of ik mee wil. Dat lijkt me erg leuk, alleen dan moet je ongeveer weer terug op het moment dat je aankomt aangezien het nog twee uur reizen is. We besluiten om morgen te gaan en nu samen de stad te gaan verkennen. De rest van de middag doen we aan "шаритись" (sharytys'), wat Oekraïens studentendialect is voor "doelloos ronddwalen en te doen waar je zin in hebt, hierbij niet lettend op regels e.d. en zonder anderen hierover te informeren". Zoiets :lol: Olia, één van de twee dames, is aardig geïnteresseerd in kunst en architectuur en weet dat veel woonhuizen hier prachtige fresco's, muurschilderingen, vloermozaïeken etc. hebben. Het probleem is alleen, dit is meestal in trappenhuizen van woonhuizen :P Gelukkig voor Olia zijn de deuren van de trappenhuizen vaak gewoon open en ze is ook de beroerdste niet om te kijken of een deur open kan. "Olia, njet!" heb ik deze dag vaak genoeg gehoord van Elena, de andere dame. Laten we het maar op шаритись houden :lol: Het voegt wel wat toe, we krijgen onverwachts veel moois te zien :)

78. Onderweg stuiten we hier op. Olia en Elena leggen uit dat veel straten in Oekraïne sinds het begin van de onrusten een andere naam hebben gekregen. Het gaat daarbij natuurlijk vooral om straten die een naam hebben die met Rusland of de Sovjet-Unie te maken hebben. Deze straat heette voorheen bijvoorbeeld "Вулиця Червоноармійська" (Vulytsia Chervonoarmiyska), wat letterlijk "Straat van het Rode Leger" betekent. Niet echt een handige naam in deze tijd, vandaar dat de straat sinds kort "Straat van de Helden van Maidan" heet :P

Afbeelding
Vulitsia Heroiv Maidanu, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

79. Kleurtjes houden ze wel van, zo laat ook deze roze taart .... pardon, kerk, zien.

Afbeelding
Orthodox Cathedral, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

80. Een trolleybus met nationalistische bovenleidingportalen.

Afbeelding
Trolleybus in Chernivtsi by Timon91, on Flickr

81. Soms zijn de muurschilderingen ook buiten te vinden :)

Afbeelding
Mural painting, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

82. Chernivtsi profileert zich als "stad aan de rivier de Prut" (spreek uit: Proet), wat feitelijk gezien klopt, al ligt de rivier een paar kilometer van het centrum af. De dames willen de rivier wel zien en mij maakt het weinig uit - шаритись - dus pakken we een mashrutka naar de rivier. Hier de rivier en de spoorbrug waar ik vanmorgen over gekomen ben. Er wordt veel gezwommen in de Prut, maar aangezien de rivier haar naam - op z'n Nederlands uitgesproken - eer aan doet is dat toch niet zo uitnodigend, ook al is het inmiddels ruim 30 graden.

Afbeelding
Railway bridge across the Prut, Chernivtsi by Timon91, on Flickr

Rond zessen zijn we terug in het hostel en rusten we wat uit. Hier maken we ook kennis met onze vierde kamergenoot, die hier tentamens heeft. Hij heet Alex, komt uit Kolomyia/Коломия, wat hier niet zo ver vandaan ligt. Oorspronkelijk komt hij uit de Krim, z'n familie daar heeft hij al anderhalf jaar niet meer gezien. We praten wat, Alex spreekt net als de dames voldoende Engels voor een klein gesprek. De avond brengen we met z'n vieren door bij de "Bierplatz", wat ontzettend fout klinkt en dat ook is, maar het is wel heel gezellig en er worden genoeg biertjes gedronken :)

Hier eindigt het tweede deel, in deel drie maken we een dagtrip naar Kamyanets-Podilskiy, zien we nog iets meer van het prachtige Chernivtsi en reizen dan verder. Dit deel was qua leeswerk denk ik wel het langste, er was dan ook aardig wat uit te leggen en te vertellen :P Hopelijk vonden jullie het weer wat, bedankt voor het meelezen! Reacties zijn altijd welkom ;)
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor deadlock » Ma 10 Aug 2015, 22:10

MOAR!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Daniel » Ma 10 Aug 2015, 22:34

Alweer zo'n prachtverslag, het houdt maar niet op :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Thom91 » Ma 10 Aug 2015, 22:35

Awesome! _O_
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3070
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 10 Aug 2015, 23:50

Mooi :pos:
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Stefan » Di 11 Aug 2015, 02:49

Heerlijk om zo'n verslag te lezen na m'n late dienst, top! Nu wil ik ook die kant uit.. :P

Overigens, de trolleybus op foto 72.. Da's een oude Arnhemmer. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

waldo79
Berichten: 3621
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor waldo79 » Di 11 Aug 2015, 12:31

Echt een sublieme schrijfstijl, Timon. Je laat het me beleven alsof ik er zelf geweest ben :D
Mij best :)

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor isadora » Di 11 Aug 2015, 14:23

11 Augustus 2015 lees ik een verslag van Timon91 op het OV-forum.
Hij reist dan door Oost-Europa, en is op dat moment in Kiev.
Dit is het moment. dat ik de eerste stap zet ter voorbereiding van de derde vakantie samen met mijn neefje.

De eerste tips die ik uit het verslag haal:
Het verschilt een beetje van trein tot trein, maar 2-3 weken van te voren is over het algemeen de beste tijd om tickets te kopen, met name in de zomer.

Zo begint mijn log, dat ik vandaag ben begonnen.
Het enthousiasme is zó geprikkeld, dat ik de knoop heb doorgehakt.
Ik wil op reis, en de motivatie ervoor heeft zijn grondslag in dit verslag.

Zojuist heb ik dan ook een voorstel richting neefje gestuurd voor een reis beginnend in Krakau (Polen).
Vervolgens per trein naar Warschau en door naar Minsk en verder naar Kiev.
Het beoogde tijdstip zal ergens in het voorjaar 2016 zijn.

Timon, ik hoef verder niet zo veel méér te zeggen, superlatieven schieten sowieso te kort.
Ik zal je zeker nog eens benaderen om adviezen en tips. Al voorzien je verslagen al in een overdaad ervan.
Dank voor je inspiratie!!!

Milco
Berichten: 3556
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Milco » Di 11 Aug 2015, 14:47

Zoals al gezegd wordt: prachtig verslag en ook erg indrukwekkend, vooral het gebied in (en om) Tsjernobyl vind ik interessant om te lezen en te zien. :)

Stefan had 'm al door zie ik, de Arnhemse trolleybus. :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor julsteren » Di 11 Aug 2015, 14:55

Heel erg mooi geschreven en ook prima platen! :Y

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3679
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor regenmaker » Di 11 Aug 2015, 15:12

Mooi uitgebreid verslag, leuk om te lezen. En mooie plaatjes natuurlijk. :pos:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Karl » Di 11 Aug 2015, 20:58

Tof. Leuk verslag, wederom. Kijk uit naar de rest. Voor mij weer motivatie om naar Oekraïne af te reizen.

Is op foto 65 wat oude zooi te zien of rijden in Oekraïne personenrijtuigen met goederenwagons samen in één trein?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Timon91 » Di 11 Aug 2015, 23:42

Dank voor jullie topreacties! *O*

Stefan schreef:Overigens, de trolleybus op foto 72.. Da's een oude Arnhemmer. :)


Goed gespot!

waldo79 schreef:Echt een sublieme schrijfstijl, Timon. Je laat het me beleven alsof ik er zelf geweest ben :D


Mooi, dat is ook hoe ik het probeer te schrijven :)

isadora schreef:Zojuist heb ik dan ook een voorstel richting neefje gestuurd voor een reis beginnend in Krakau (Polen).
Vervolgens per trein naar Warschau en door naar Minsk en verder naar Kiev.
Het beoogde tijdstip zal ergens in het voorjaar 2016 zijn.


Top om te horen :) Succes met plannen, laat maar weten als je nog tips nodig hebt ;) Ik ben overigens alweer twee weken terug hoor, tijdens de vakantie heb ik geen tijd om te schrijven :P

Karl schreef:Is op foto 65 wat oude zooi te zien of rijden in Oekraïne personenrijtuigen met goederenwagons samen in één trein?


Je ziet vaak bij werktreinen dat er één of twee personenrijtuigen meerijden voor het personeel, als bouwkeet ofzo. Gecombineerde goederentreinen/personentreinen zoals in Turkije heb je naar mijn weten niet in Oekraïne.
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Etienne » Wo 12 Aug 2015, 11:24

Een prachtig vervolg weer. :pos: :)
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Meltrain » Do 13 Aug 2015, 13:50

Wederom een heel mooi verslag. :pos: Interessant om wat van Tsjernobyl te zien.

Maar wat betekent "mashrutka"? Is dat een stadsbus?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor isadora » Do 13 Aug 2015, 14:42

Meltrain schreef:...
Maar wat betekent "mashrutka"? Is dat een stadsbus?

Een marshrutka is een vervoermiddel, dat ergens tussen stadsbus en taxi gedacht kan worden.
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marsjroetka

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Cookie » Za 15 Aug 2015, 17:59

Erg mooi en interessant verslag (net zoals het eerste deel trouwens)! :pos:

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Zomervakantie in Oekraïne (2): De (on)zichtbare vijand [82]

Berichtdoor Timon91 » Di 18 Aug 2015, 20:55

Bedankt wederom! :D
Mijn Flickr account.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten