Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door Milco »

Op zondag 16 augustus 2015 was het Amsterdamse Dag bij de EMA, de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. Op deze dag reed op tramlijn 30, de tram die op zondag en in de zomermaanden ook geregeld op andere dagen rijdt, met uitsluitend Amsterdamse trams. Ook reden er Amsterdamse bussen tussen de Van Nijenrodeweg en Bovenkerk en er reed een museumtram een rondrit door Amsterdam en nee, dan heb ik het niet over tramlijn 20.

Goed, genoeg redenen voor mij om een kijkje te nemen en hoewel ik begreep dat het in Almere een groot deel van de dag geregend heeft, had ik het in Amsterdam de hele dag droog. :)

Ik ging als eerste met de bus naar Almere Centrum voor de sprinter naar Amsterdam Zuid. Die was echter vertraagd (+8), het zal eens niet. Hier komt hij aan op Almere Centrum:
Afbeelding

De machinist had er zin in: de aankomst op Almere Centrum leek net een metro zo hard kwam hij binnen en zo abrupt werd er geremd. Bij Duivendrecht waren we overigens alweer zo goed als op tijd, bij Amsterdam Zuid stonden we voor vertrektijd al aan het perron. (y)

Op Amsterdam Zuid maakte ik een foto van tram 51, op de eerste dag dat hij weer reed na de zomerse werkzaamheden:
Afbeelding

Even later stonden er twee Koplopers naast elkaar: Afbeelding

Hierna ging ik met bus 15 naar het Haarlemmermeerstation. Daar aangekomen maakte ik eerst nog een foto van een tram op lijn 16:
Afbeelding

Daarna ging ik het station binnen. Daar stond een en ander opgesteld aan ‘oud’ materieel, onder andere deze Jonckheer die nu in bezit is van BRAM:
Afbeelding

Daarnaast stond deze grijze 586. Deze grijze trams zijn later overigens geel zijn gespoten:
Afbeelding

Daarnaast stond Blokkendoos 794, die binnenkort museumtram zal worden:
Afbeelding

Daarna stapte ik de grijze tram in en maakte daar deze interieurfoto bij de achterste deur:
Afbeelding

Hierna besloot ik met een oude blauwe tram naar Bovenkerk te gaan. Voor het instappen maakte ik nog een foto van de tram:
Afbeelding

In de tram kocht ik bij de conducteur een kaartje voor € 12,50, wat me recht gaf op onbeperkt ritten op lijn 30, één retourrit met de museumbus en een retourrit met de tram door de stad.

In de tram maakte ik een interieurfoto. Wat ziet het er toch oud uit 8-) :
Afbeelding

In Bovenkerk aangekomen stond er een andere oude tram naast onze tram voor de terugrit. Na een foto van beide trams naast elkaar …:
Afbeelding

… ging ik met de rechtertram naar de Molenweg in Amstelveen. Daar maakte ik een foto van het vertrek van de tram bij de halte …:
Afbeelding

… en een foto van de conducteur die weer in de tram ‘springt’, na het verkeer te hebben tegengehouden door middel van het zwaaien met een vlag:
Afbeelding

Na een tijd wachten, kwam deze gele 602 aan. Voordat deze trams geel werden, waren ze grijs net als de 586 die je al eerder in dit verslag aantrof:
Afbeelding

Afbeelding

Hierna ging ik met de tram, dezelfde als op de heenrit naar Bovenkerk, naar de Van Nijenrodeweg. Even parallel aan de trambaan ligt de Amstelveenseweg en tja, dan kan er natuurlijk best een reguliere streekbus op de foto:
Afbeelding

Hierna maakte ik wat foto’s van twee passerende trams:
Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam BRAM bus 590 aangereden voor een ‘reguliere’ rit door het Amsterdamse Bos. Deze rit had niks met dit evenement te maken. Wat er wel mee te maken had, was een bus naar Bovenkerk en die werd gereden met deze rode DAF bus 301:
Afbeelding

Er reden twee bussen naar Bovenkerk en hier staan ze allebei op de foto:
Afbeelding

Ik zelf hoopte dat de 301 naar Bovenkerk ging rijden en ik had geluk! Geweldige rit gehad in deze schakelbus met een kabaal van jewelste tijdens het rijden. Heerlijk! :D

Voordat we gingen rijden maakte ik nog een interieurfoto van deze vroegere Amsterdamse stadsbus:
Afbeelding

Overigens hebben Utrecht, Rotterdam (en ik dacht Groningen ook) soortgelijke bussen gehad vroeger. Bij de NZH naar Zaandam reden ze ook, maar dan in het geel.

Nadat we weer terug kwamen op de Van Nijenrodeweg ging ik met de tram weer naar het Haarlemmermeerstation:
Afbeelding

Daar aangekomen ging de ‘stadstram’ over een half uurtje rijden. Dat gaf mij de kans om nog wat reguliere streekbussen op de foto te zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam de oude blauwe tram aan voor een rit door de stad:
Afbeelding

We gingen naar het Centraal Station. Heen ging dat via onder andere het Museumplein, de Weteringschans, Artis, het Rembrandtplein, het Damrak en de Nieuwezijds Voorburgwal.

Tijdens het rijden door de Roetersstraat vertelde de conducteur een erg interessant verhaal. In de Roetersstraat rijden geen reguliere tramlijnen meer, maar als GVB besluit om een nieuw tramtype aan te schaffen, dan is de Roetersstraat een testbaan voor deze trams. Er zitten namelijk vrij scherpe bochten naar links en rechts in de tramrails in de straat en de bruggen zijn vrij steil. Als een tram de Roetersstraat zonder problemen doorstaat, dan kan dat type op het gehele tramnetwerk dienst doen (uitzondering daargelaten uiteraard).

Overigens vroeg op het Damrak iemand aan ons of dit de tram was die ze moest hebben. Volgens mij zag onze blauwe tram er niet bepaald hedendaags uit ... :lol:

Op het Centraal Station stonden we enkele minuutjes stil, dus tijd zat voor een fotootje:
Afbeelding

Hierna gingen we terug naar het Haarlemmermeerstation en dat deze we via onder andere het Damrak, de Marnixstraat, het Leidseplein en het Museupmlein. Onderweg op het Leidseplein kon ik nog een Ambassador op de foto zetten. Ook al oud, maar vergeleken met onze tram een jonkie! :p
Afbeelding

Nadat we op het Haarlemmermeerstation aankwamen, ging ik weer naar huis na een erg leuke dag. :D

Deze dag heb ik ook twee trajectvideo’s gemaakt: vanuit de SLT van Almere Muziekwijk naar Poort en vanuit DAF bus 301 van Bovenkerk naar de Amstelveenseweg. Deze video’s zijn te vinden op mijn Youtubekanaal en de link hiernaartoe staat in mijn onderschrift. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door isadora »

Alleraardigst verslag en interessante foto's Milco. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door waldo79 »

Prima verslag hoor :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje.

Die bus 301 is een CSA-1 en die zijn oorspronkelijk aan GVB, HTM, GVU en RET geleverd, de 301 is daarbij de allereerste van dit type die gebouwd is. Later zijn er ook nog CSA-1's geleverd aan GVG (Groningen), BBA en CVD (Nijmegen). Ook bij het GVBD (Dordrecht) hebben bussen met deze carrosserie gereden, maar die hadden een chassis van Mercedes. Bij de Enhabo (rond Zaandam), Schutte (Zwolle), SBM (Maastricht) en TET (Twente) reden juist weer varianten op een Volvo-chassis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met leuke foto´s van een mooie tramlijn. :pos:
Een heel kleine opmerking: lijn 51 een tram noemen, is wel erg denigrerend. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door nvdw »

Ik ben meer dan eens bij het Haagse museum geweest maar nog nooit bij de Amsterdammers - toch eens doen want er staan mooie spullen! Dat 'seinhuisje' bij de overweg is ook prachtig.

Nog even in aanvulling op de 301. Het is zeker geen schakelbus, en ook geen halfautomaat zoals de streekbussen uit diezelfde periode. Anderen mogen me verbeteren als ik het verkeerd heb, maar volgens mij hebben deze hele vroege standaardbussen een tweetraps Voith Diwa automaat. Het principe van die bak (dat Voith nog altijd in zijn automaten gebruikt) is dat de eerste versnelling een heel lang bereik heeft. Dat hoor je heel goed in deze video (waarschijnlijk ook door jou gemaakt Milco?). Berlijnse dubbeldekkers van dezelfde tijd hebben ook zo'n automaat.

Het 'versnellingspookje' in deze serie CSA's lijkt ook wel wat op die van een Daf personenauto.

Goed. Tot zover de ouwe busjeuk :)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Amsterdamse Dag EMA: historische Amsterdamse trams en bussen (27 foto's)

Bericht door Milco »

Bedankt allemaal voor de reacties!
@Meltrain: het is op dat traject inderdaad weer een metro, maar ik bedacht dat me stom genoeg later pas... :oops:
@nvdw: Bedankt voor je informatie. Ik dacht eigenlijk dat het een schakelbus was, die 301. Ja, die video heb ik inderdaad zondag gemaakt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten