MdJ #1 Zomervakantie: Riga, Tallinn, Helsinki en Sint Petersburg (12 foto's)
Geplaatst: ma 31 aug 2015, 16:46
Na maandenlange voorbereidingen, vergaderingen met vrolijke biertjes, chips en slap gelul was zaterdag 8 augustus de vertrekdatum. Met 4 studievrienden gingen we een reis maken naar Riga, Tallinn, Helsinki, (Tallinn) en Sint Petersburg. Het plan was om te reizen per vliegtuig van Weeze naar Riga, per bus van Riga naar Tallinn, per boot Tallinn-Helsiki v.v., per bus Tallinn-Sint Petersburg en per vliegtuig van Sint Petersburg via Tallinn naar Schiphol.
Het weer was werkelijk fantastisch: Op de eerste dag was er in de ochtend wat regen, daarna best bewolkt, en daarna hebben we twee weken lang heel mooi weer gehad. Zonnetje, een graad of 23 en droog. In dit deel zal ik alleen Riga bespreken. Talinn en Helsinki (deel 2) en Sint Petersburg (deel 3) komen er nog wel een keer aan.
Alvast een note vooraf: ik ben niet zo’n goede fotograaf. Foto’s zijn gemaakt met mijn mobiel en dat zie je soms heel goed, soms wat minder. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de grote meuk buiten dit verslag te houden, tenzij er iets interessant is.
De eerste meters zo ver van het eigen bed, kwam ik meteen iets bekends tegen op het vliegveld van Riga:
Een ex-RET Alliance brengt reizigers van de gate naar het vliegtuig. Bij ons was dat niet nodig, wij moesten een klein stukje lopen naar de gate. Een ex-GVB Jonkheer doet hetzelfde, maar dan een pier verder.
In Riga zouden we 3 hele dagen blijven. Op dag 1 hebben we de stad bezocht en alle toeristische dingen bezocht. Op dag 2 zijn we naar het dorpje Sigulda naar een natuurpark gegaan en op dag 3 gingen we de resterende hoogtepunten van de stad bekijken.
In Riga rijden diverse bussen op de stadsdienst: Ik heb Mercedes Citaro’s (12, 15 en 18m), Solaris (diesel+trolley), en Iveco’s (trolley) gezien. Over een van de vier bruggen over de Daugava komt deze Mercedes Citaro rijden.
De brug lijkt van een afstandje als een grijs exemplaar van de Erasmusbrug. Althans, daar doet hij mij aan denken. Kom je dichter bij, dan moet je eerlijk toegeven dat het andersom zou moeten zijn: De brug is in een erbarmelijke staat. Putten in het wegdek, roestige balken, betonrot en stalen platen om de gaten in het trottoir te verbergen.
De pylonen op de weg zijn overigens voor de triatlon die over deze brug ging een half uurtje later.
Op de tweede dag van Riga zijn we, zoals reeds eerder is gezegd, naar Sigulda gegaan met de trein. Een ritje van een uur en een kwartier koste voor vijf personen €11.75. De terugweg €11.15. Er rijden echter niet veel treinen:
De vertrekstaten zijn gegroepeerd per spoorlijn. De spoorlijn Riga-Valga, waaraan het station Sigulda ligt, heeft de kleur groen. (In Valga kun je overstappen op treinen van de Estse spoorwegen naar Talinn. Zie daarvoor een van de vele verslagen van Timon91 :D )
In de stationshal staat nog een bord met de vertrekkende treinen. Best groot bord, voor zo weinig treinen…
Om 10.35 kwam er een trein aangereden. Deze heeft zojuist over de spoorbrug over de Daugava gereden. De kop lijkt gemoderniseerd, de rest van de bakken zien er van buiten nog hetzelfde uit...
Wij pakte overigens trein 840 die vreemd genoeg slechts tot Sigulda reed. Geen idee waarom, volgens de vertrekstaten zou deze trein nog twee stationnetjes verder rijden. De achterzijde van onze trein:
En dit is de voorzijde. De trein bestaat uit 4 bakken. In de voorste bak bestaat voor 2/3 deel uit een reizigerscompartiment en voor 1/3 uit een motorcompartiment waar ook de dieselmotor ligt.
In deze treinen zit zowaar WIFI in met in elke bak een apart wifi netwerk. En echt rete snel. De rit gaat wat traag en de eerste stationnetjes hebben een perron, Na een paar stations gaan we de ongeelektricifeerde sporen op en ook de kwaliteit van de perrons werd lager. Op een paar stationnetjes konden er letterlijk 3 stoeptegels er net vanaf. Sigulda is daarentegen net gemoderniseerd met strakke hoge perrons…
En goed onderhouden stationsgebouw
Na een bezoekje aan een kasteel en een boswandelingetje van wat kilometers zaten we 6 uur later weer in de trein terug en resteerde nog een laatste dagje slenteren door de stad.
De laatste dag van Riga was een reisdag: Om 12:00u hadden we de bus van Riga naar Talinn voor deel 2 van de vakantie. Na een kwartiertje lopen van het hostel kwamen we aan op het busstation, net achter het treinstation:
Er vertrekken daar diverse bussen over een perron of 20 naar diverse plaatsen. Naar Talinn, onze bestemming rijdt o.a. Ecolines, met in ons geval een Neoplan.
Voor nu genoeg fototjes en verhaaltjes. Ga ik ondertussen deel 2 (Talinn en Helsinki) en deel 3 (Sint Petersburg) typen.
Het weer was werkelijk fantastisch: Op de eerste dag was er in de ochtend wat regen, daarna best bewolkt, en daarna hebben we twee weken lang heel mooi weer gehad. Zonnetje, een graad of 23 en droog. In dit deel zal ik alleen Riga bespreken. Talinn en Helsinki (deel 2) en Sint Petersburg (deel 3) komen er nog wel een keer aan.
Alvast een note vooraf: ik ben niet zo’n goede fotograaf. Foto’s zijn gemaakt met mijn mobiel en dat zie je soms heel goed, soms wat minder. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de grote meuk buiten dit verslag te houden, tenzij er iets interessant is.
De eerste meters zo ver van het eigen bed, kwam ik meteen iets bekends tegen op het vliegveld van Riga:
Een ex-RET Alliance brengt reizigers van de gate naar het vliegtuig. Bij ons was dat niet nodig, wij moesten een klein stukje lopen naar de gate. Een ex-GVB Jonkheer doet hetzelfde, maar dan een pier verder.
In Riga zouden we 3 hele dagen blijven. Op dag 1 hebben we de stad bezocht en alle toeristische dingen bezocht. Op dag 2 zijn we naar het dorpje Sigulda naar een natuurpark gegaan en op dag 3 gingen we de resterende hoogtepunten van de stad bekijken.
In Riga rijden diverse bussen op de stadsdienst: Ik heb Mercedes Citaro’s (12, 15 en 18m), Solaris (diesel+trolley), en Iveco’s (trolley) gezien. Over een van de vier bruggen over de Daugava komt deze Mercedes Citaro rijden.
De brug lijkt van een afstandje als een grijs exemplaar van de Erasmusbrug. Althans, daar doet hij mij aan denken. Kom je dichter bij, dan moet je eerlijk toegeven dat het andersom zou moeten zijn: De brug is in een erbarmelijke staat. Putten in het wegdek, roestige balken, betonrot en stalen platen om de gaten in het trottoir te verbergen.
De pylonen op de weg zijn overigens voor de triatlon die over deze brug ging een half uurtje later.
Op de tweede dag van Riga zijn we, zoals reeds eerder is gezegd, naar Sigulda gegaan met de trein. Een ritje van een uur en een kwartier koste voor vijf personen €11.75. De terugweg €11.15. Er rijden echter niet veel treinen:
De vertrekstaten zijn gegroepeerd per spoorlijn. De spoorlijn Riga-Valga, waaraan het station Sigulda ligt, heeft de kleur groen. (In Valga kun je overstappen op treinen van de Estse spoorwegen naar Talinn. Zie daarvoor een van de vele verslagen van Timon91 :D )
In de stationshal staat nog een bord met de vertrekkende treinen. Best groot bord, voor zo weinig treinen…
Om 10.35 kwam er een trein aangereden. Deze heeft zojuist over de spoorbrug over de Daugava gereden. De kop lijkt gemoderniseerd, de rest van de bakken zien er van buiten nog hetzelfde uit...
Wij pakte overigens trein 840 die vreemd genoeg slechts tot Sigulda reed. Geen idee waarom, volgens de vertrekstaten zou deze trein nog twee stationnetjes verder rijden. De achterzijde van onze trein:
En dit is de voorzijde. De trein bestaat uit 4 bakken. In de voorste bak bestaat voor 2/3 deel uit een reizigerscompartiment en voor 1/3 uit een motorcompartiment waar ook de dieselmotor ligt.
In deze treinen zit zowaar WIFI in met in elke bak een apart wifi netwerk. En echt rete snel. De rit gaat wat traag en de eerste stationnetjes hebben een perron, Na een paar stations gaan we de ongeelektricifeerde sporen op en ook de kwaliteit van de perrons werd lager. Op een paar stationnetjes konden er letterlijk 3 stoeptegels er net vanaf. Sigulda is daarentegen net gemoderniseerd met strakke hoge perrons…
En goed onderhouden stationsgebouw
Na een bezoekje aan een kasteel en een boswandelingetje van wat kilometers zaten we 6 uur later weer in de trein terug en resteerde nog een laatste dagje slenteren door de stad.
De laatste dag van Riga was een reisdag: Om 12:00u hadden we de bus van Riga naar Talinn voor deel 2 van de vakantie. Na een kwartiertje lopen van het hostel kwamen we aan op het busstation, net achter het treinstation:
Er vertrekken daar diverse bussen over een perron of 20 naar diverse plaatsen. Naar Talinn, onze bestemming rijdt o.a. Ecolines, met in ons geval een Neoplan.
Voor nu genoeg fototjes en verhaaltjes. Ga ik ondertussen deel 2 (Talinn en Helsinki) en deel 3 (Sint Petersburg) typen.