Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Geplaatst: za 05 sep 2015, 15:46
Inmiddels is de zomer al weer voorbij, tijd om terug te gaan naar een tijd waarin het nog mooi weer was, de lucht strak blauw en het volk Frans sprak. Terug naar 10 juli van dit jaar, op die dag heb ik vanaf mijn vakantie adres een dagtocht naar Brussel gemaakt. Voor het eerst dat ik met de Belgische spoorwegen zou gaan reizen. Door het mooie weer zijn er prachtige foto's uit komen rollen dus geniet er van :D
De dag begon op Gare De Walcourt, waar we voor een prikkie een retourtje Brussel aan het loket hebben gekocht. Ja! Een loket. Gelukkig ook, want die spotprijs die ik van te voren op de website had gezien kreeg ik maar niet uit de automaat.
Walcourt is gemeente waar 18.000 mensen wonen, in het plaatsje Walcourt zelf wonen nog geen 2000 mensen. Het ligt aan spoorlijn 132 (Couvin-Charleroi) en is een Intercitystation. Wat inhoudt dat er per uur 1 tot 2 treinen per richting stoppen.
Op een van de rangeersporen naast het station staat een oude goederen trein met een dieselloc er voor. Deze zie je erg veel langs de spoorlijn staan. Allemaal verloederd en ik vraag me ook af of het nog wordt gebruikt.
Boven het spoor hangt geen waslijn, en daardoor kun je je geld er op inzetten dat MW41 treinstellen de dienstregeling uitvoeren. Voor de heenrit waren dit er zelfs twee.
Al kon je alleen in het voorste treinstel instappen.
Na drie kwartier waren we op Charleroi Sud, waar aan de andere kant van het perron de nieuwste aanwinst van de NMBS stond, de MS08.
Parijs is de stad van de liefde, Charleroi eerder de stad van de echtscheidingen. De helft van de stad is verlaten of sinds de zeventige jaren niet meer onderhouden. De spoortunnel was er ook niet zo charmant.
In 2005 introduceerde de NMBS het zogenoemde "CityRail" rond Brussel, in 2012 zijn ze daarmee weer gestopt en de gerenoveerde MS66 stellen (omgedoopt naar MSCR) rijden nu op gewone L-treinen rond.
Tijd om op de InterCity naar Brussel te stappen! Een HLE 27 trok de M6 dubbeldekswagons richting Vlaanderen.
Ook leuk om te zien is dit extra deurtje voor lagere perrons.
Het materieel was prima, ook leuk om te zien is de digitale rit informatie. Zodra je de taalgrens oversteekt veranderd dat ook direct in Nederlandse informatie. Ook reis je dan niet meer met de SNCB, maar met de NMBS.
Aangekomen op Bruxelles Sud/Midi viel mij meteen dit bordje op. Ik vind het nogal komisch dat de route naar de stichting voor de blinden met bordjes staat aangegeven
Toen maar eens wat bussen voor de lens nemen. De eerste die mij passeerde was stib bus 8220 op lijn 27.
Van dit plaatje kun je zo een reclame folder maken. Het is bus 6730 die bij de halte staat te pauzeren.
Deze foto zou daar ook prima voor in aanmerking kunnen komen. Bus 9686 op lijn 49.
Er reden naast bussen ook trams
Vergeleken bij het openbaar vervoer in de rest van België is het materieel in Brussel hypermodern. Al rijden er hier en daar nog wat oude trams rond.
Na twee dagkaartjes gekocht te hebben stapte we op de bus naar Luxemburg. Ja, net zoals Frankrijk in Harderwijk ligt, alleen had deze wijk iets meer internationale allure.
Het is namelijk de plek waar het Europese Parlement is gevestigd. Op de dag van bezoek slechts enkele dagen voor er weer een spannende deadline van Griekenland was.
In Luxemburg ligt ook het gelijknamige treinstation "Luxemburg", waar dan ook weer bussen langs reden. Zoals hier een nieuwe C2 op lijn 95
In de andere richting reed een oudere gelede citaro met een defecte lijnfilm
In Brussel rijden ook erg veel Van Hool's rond. Dat is natuurlijk zo bijzonder als een Citea in Nederland, maar toch.
Heel bijzonder was het dan ook niet dat de bus naar het centraal station ook door een Van Hool werd gereden. Een korte en drukke rit bracht ons naar het "Gare de Bruxelles-Central".
Ook daar weer meerdere bussen op de foto gezet, waar ik verder niks bijzonder bij te melden heb.
Verder ging het per Metro. De ingang daarvan lag wat naast het station en je moest ook nog eens een aardig stuk door de tunnel lopen om bij het spoor uit te komen.
Op lijn 1 reed mooi nieuw materieel, veel kon ik er niet van zien aangezien de Metro de hele dag druk was.
Naast de 4 metrolijnen zijn er ook 3 pre-metro tramlijnen. Veel passagiers zullen het verschil waarschijnlijk niet eens merken.
Wij namen lijn 7 richting Heysel, oftewel: het Atomium.
Dat is dus dit ding.
FogEdit: <knip> Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Overigens wel grappig. Het Atomium is als de Eiffeltoren van Parijs, met een grote promenade en toeristische hotspots. Maar als je aan die enorme promenade wil parkeren (dus echt op straat), ben je volgens de parkeermeter maar €1,20 per uur kwijt :Y
FogEdit: <knip> Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Naast een tram en metro station is Heysel ook het beginpunt van twee buslijnen. Namelijk lijn 88 en lijn 84.
Met lijn 88 was het een lange rit door verschillende buitenwijken naar het centrum, waar we met een bomvolle pre-metro tram naar het zuidstation gingen. Daar weer op de IC naar Charleroi gestapt en toen weer op de L-trein naar Couvin.
En in Walcourt stapten we weer uit, waar we de trein nog uitzwaaiden.
Het oorspronkelijke plan was eigenlijk om met de bus de omgeving te verkennen. Alleen is het busnet in de omgeving zo dun dat ik geen rondje kon plannen om te maken. Toen we in Walcourt kwamen zaten we in één van de twee dagelijkse busknopen van de TEC. De enige frequente lijn is lijn 136a naar Florennes. Hier gereden met een Iveco Arway.
Ook citaro 561180 kwam langs, maar ging ook meteen weer weg.
En tot slot, de bus die we eventueel hadden kunnen gebruiken om naar ons vakantie adres terug te gaan. Maar we hadden goede redenen om dat niet te doen. Vanaf de halte zou het namelijk nog een kilometertje of 2 lopen zijn geweest, en het materieel was nou ook niet zo je-van-het.
En daarbij was de dag ten einde gekomen. In totaal is er 187 km afgelegd per OV. Zoals je op deze twee kaartjes kan zien:
Het was een leuke reis. Bedankt voor het lezen van dit verslag en tot de volgende keer
De dag begon op Gare De Walcourt, waar we voor een prikkie een retourtje Brussel aan het loket hebben gekocht. Ja! Een loket. Gelukkig ook, want die spotprijs die ik van te voren op de website had gezien kreeg ik maar niet uit de automaat.
Walcourt is gemeente waar 18.000 mensen wonen, in het plaatsje Walcourt zelf wonen nog geen 2000 mensen. Het ligt aan spoorlijn 132 (Couvin-Charleroi) en is een Intercitystation. Wat inhoudt dat er per uur 1 tot 2 treinen per richting stoppen.
Op een van de rangeersporen naast het station staat een oude goederen trein met een dieselloc er voor. Deze zie je erg veel langs de spoorlijn staan. Allemaal verloederd en ik vraag me ook af of het nog wordt gebruikt.
Boven het spoor hangt geen waslijn, en daardoor kun je je geld er op inzetten dat MW41 treinstellen de dienstregeling uitvoeren. Voor de heenrit waren dit er zelfs twee.
Al kon je alleen in het voorste treinstel instappen.
Na drie kwartier waren we op Charleroi Sud, waar aan de andere kant van het perron de nieuwste aanwinst van de NMBS stond, de MS08.
Parijs is de stad van de liefde, Charleroi eerder de stad van de echtscheidingen. De helft van de stad is verlaten of sinds de zeventige jaren niet meer onderhouden. De spoortunnel was er ook niet zo charmant.
In 2005 introduceerde de NMBS het zogenoemde "CityRail" rond Brussel, in 2012 zijn ze daarmee weer gestopt en de gerenoveerde MS66 stellen (omgedoopt naar MSCR) rijden nu op gewone L-treinen rond.
Tijd om op de InterCity naar Brussel te stappen! Een HLE 27 trok de M6 dubbeldekswagons richting Vlaanderen.
Ook leuk om te zien is dit extra deurtje voor lagere perrons.
Het materieel was prima, ook leuk om te zien is de digitale rit informatie. Zodra je de taalgrens oversteekt veranderd dat ook direct in Nederlandse informatie. Ook reis je dan niet meer met de SNCB, maar met de NMBS.
Aangekomen op Bruxelles Sud/Midi viel mij meteen dit bordje op. Ik vind het nogal komisch dat de route naar de stichting voor de blinden met bordjes staat aangegeven
Toen maar eens wat bussen voor de lens nemen. De eerste die mij passeerde was stib bus 8220 op lijn 27.
Van dit plaatje kun je zo een reclame folder maken. Het is bus 6730 die bij de halte staat te pauzeren.
Deze foto zou daar ook prima voor in aanmerking kunnen komen. Bus 9686 op lijn 49.
Er reden naast bussen ook trams
Vergeleken bij het openbaar vervoer in de rest van België is het materieel in Brussel hypermodern. Al rijden er hier en daar nog wat oude trams rond.
Na twee dagkaartjes gekocht te hebben stapte we op de bus naar Luxemburg. Ja, net zoals Frankrijk in Harderwijk ligt, alleen had deze wijk iets meer internationale allure.
Het is namelijk de plek waar het Europese Parlement is gevestigd. Op de dag van bezoek slechts enkele dagen voor er weer een spannende deadline van Griekenland was.
In Luxemburg ligt ook het gelijknamige treinstation "Luxemburg", waar dan ook weer bussen langs reden. Zoals hier een nieuwe C2 op lijn 95
In de andere richting reed een oudere gelede citaro met een defecte lijnfilm
In Brussel rijden ook erg veel Van Hool's rond. Dat is natuurlijk zo bijzonder als een Citea in Nederland, maar toch.
Heel bijzonder was het dan ook niet dat de bus naar het centraal station ook door een Van Hool werd gereden. Een korte en drukke rit bracht ons naar het "Gare de Bruxelles-Central".
Ook daar weer meerdere bussen op de foto gezet, waar ik verder niks bijzonder bij te melden heb.
Verder ging het per Metro. De ingang daarvan lag wat naast het station en je moest ook nog eens een aardig stuk door de tunnel lopen om bij het spoor uit te komen.
Op lijn 1 reed mooi nieuw materieel, veel kon ik er niet van zien aangezien de Metro de hele dag druk was.
Naast de 4 metrolijnen zijn er ook 3 pre-metro tramlijnen. Veel passagiers zullen het verschil waarschijnlijk niet eens merken.
Wij namen lijn 7 richting Heysel, oftewel: het Atomium.
Dat is dus dit ding.
FogEdit: <knip> Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Overigens wel grappig. Het Atomium is als de Eiffeltoren van Parijs, met een grote promenade en toeristische hotspots. Maar als je aan die enorme promenade wil parkeren (dus echt op straat), ben je volgens de parkeermeter maar €1,20 per uur kwijt :Y
FogEdit: <knip> Het Atomium lijkt inderdaad auteursrechtelijk beschermd te zijn en iemand kan hier de rekening voor gepresenteerd krijgen.
Naast een tram en metro station is Heysel ook het beginpunt van twee buslijnen. Namelijk lijn 88 en lijn 84.
Met lijn 88 was het een lange rit door verschillende buitenwijken naar het centrum, waar we met een bomvolle pre-metro tram naar het zuidstation gingen. Daar weer op de IC naar Charleroi gestapt en toen weer op de L-trein naar Couvin.
En in Walcourt stapten we weer uit, waar we de trein nog uitzwaaiden.
Het oorspronkelijke plan was eigenlijk om met de bus de omgeving te verkennen. Alleen is het busnet in de omgeving zo dun dat ik geen rondje kon plannen om te maken. Toen we in Walcourt kwamen zaten we in één van de twee dagelijkse busknopen van de TEC. De enige frequente lijn is lijn 136a naar Florennes. Hier gereden met een Iveco Arway.
Ook citaro 561180 kwam langs, maar ging ook meteen weer weg.
En tot slot, de bus die we eventueel hadden kunnen gebruiken om naar ons vakantie adres terug te gaan. Maar we hadden goede redenen om dat niet te doen. Vanaf de halte zou het namelijk nog een kilometertje of 2 lopen zijn geweest, en het materieel was nou ook niet zo je-van-het.
En daarbij was de dag ten einde gekomen. In totaal is er 187 km afgelegd per OV. Zoals je op deze twee kaartjes kan zien:
Het was een leuke reis. Bedankt voor het lezen van dit verslag en tot de volgende keer