Wereldhavendagen Rotterdam 2015 (36 foto's + 2 video's)
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 19:08
Dit weekend zijn in Rotterdam de Wereldhavendagen. Er worden verschillende excursies georganiseerd, waaronder ook de excursie "Modern Spoorgoederenvervoer anno 2015" en "DB Schenker Harbour Express". Het leek me wel leuk om deze twee tochten te maken (al werd het krap qua tijd), dus kaarten gekocht, E-tickets uitprinten en wachten tot 5 september.
Gisteren was het toch zover, de tocht naar Rotterdam kon beginnen. Om aan het begin een beetje ruimte te hebben nam ik om half zeven 's ochtends vanuit Maastricht de Intercity naar Eindhoven en vanaf Eindhoven de Intercity naar Rotterdam (je weet maar nooit wat er gebeurd). In Tilburg liepen we wat vertraging op door een spoorverzakking, maar het bleek dat we gewoon door konden naar Rotterdam waar we keurig op tijd (08:41) arriveerde. Na wat rond gekeken te hebben op Centraal werd het rond 10:00 tijd om richting het 3e Katendrechtse hoofd te gaan. Dit was het punt waar de meeste busexcursies startte. Een beetje een "uithoek" op Katendrecht, dus besloot ik om een OV-fiets te huren. Na een fietstochtje van 5,5 km kwam ik rond half elf aan op de plaats van bestemming. De vertrekplaatsen van de bussen waren verdeeld in "haltes" (A1, A2 enz.) waardoor het vinden van de bus niet zo moeilijk was. Om elf uur vertrokken we en na een trip door de Waalhaven (hier wou de gids iets over vertellen) kwamen we rond 11:30 aan bij Shunter. Hier werden we welkom geheten en vervolgens hadden we individueel tot 13:25 de tijd om rond te kijken.
Als eerste raneerloc 402 van Shunter:
Daar achter stond de 6502 van DB Schenker:
Voor herstel van botsschade stond Twentse Lint 45 binnen:
Ook stonden wagons binnen. Onder andere een schuifwandwagen en deze containerdraagwagen:
Het was mogelijk om met de 2225 een stukje heen- en weer te rijden:
Buiten stond een containerdraagwagen met vloeistofcontainers:
Ook de 6409 van LTE stond buiten:
Daarnaast stond de 186 101 van BLS Cargo:
De 103 van Rail Feeding:
Waarschijnlijk is dit bekend gebied voor de 2225:
Poznan-loc 189 212 stond ook opgesteld op het terrein van Shunter:
Overzichtsfoto van het buitenterrein:
Binnen stond ook nog de demonstratieketelwagen met diverse afsluitkleppen:
Om 13:25 moesten we weer verzamelen en werden we met de bus teruggebracht. Een reiziger vroeg of hij bij metrostation Rijnhaven eruit mocht en daar werd gretig gebruik van gemaakt (ook door mezelf). Ik zie jullie denken: en de OV-fiets dan? Dat hoor je later wel. Met de metro ging ik naar het Centraal station. Vanaf hier vertrok om 14:25 de DB Schenker Harbour Express richting Maasvlakte West. We werden naar spoor 4 gestuurd voor deze trein, maar bij aankomst bleek dat de trein van spoor 6 vertrok.
Hierdoor een "snelshot" van de binnenkomende trein:
Een foto van de coupé:
Een tochtje door de Willemsspoortunnel:
SSN door de Willemsspoortunnel
Via de Kortsluitroute op de Havenspoorlijn kwamen we langs Shunter:
Vervolgens kwamen we langs Pernis waar de raffinaderij van Shell ligt:
Een ritje over de Botlekbrug:
Over de Botlekbrug...
Op de Botlek stonden enkele loc's te wachten:
De Botlek tank terminal:
In het gebouw rechts worden auto's op de trein geladen. De treinen rijden rechtsonder het gebouw binnen:
En toen stonden we voor een rood sein. Door de Calandbrug die open stond, maar ook door een containertrein die voor ons stond (je ziet het einde van de trein op de foto):
Het bleek dat de containertrein defect was geraakt. Onze trein moest terug naar de Botlek en vanaf daar linkerspoor naar Maasvlakte West:
Op de Maasvlakte was EMO te zien, bekend van de overslag van kolen en erts:
Overzichtsfoto van emplacement Maasvlakte West:
Vanaf de Maasvlakte werden we per bus naar EIC Mainport gebracht (vlak boven Rozenburg). Door de opgelopen vertraging moesten we meteen overstappen op de boot "De Ameland".
Aan de overkant was Maassluis te zien. In het midden van de foto ligt station Maassluis West:
De sprinter naar Hoek van Holland stopt in Maassluis West:
Overzichtsfoto van Maasluis:
Een veer van de verbinding Maassluis-Rozenburg op reserve:
De kade van Steinweg, waar ook enkele schuifwandwagens stonden:
Enkele ketelwagens op de Botlek:
Een cruiseschip onderweg:
Foto's met tegenlicht kan best mooi zijn...:
Uiteindelijk kwamen we rond 18:15 weer aan in Rotterdam:
Waar we aan gingen leggen stond ook de SS Rotterdam:
Het was maar goed dat ik m'n stalen ros op het Katendrechtse hoofd had laten staan. De boot kwam aan precies op de plek waar m'n fiets stond. Vanaf de boot kon ik zo op de fiets springen, op naar het Centraal station. Na het inleveren van de fiets ging ik wat te eten halen en met een volle geheugenkaart ging ik weer terug naar Maastricht.
Gisteren was het toch zover, de tocht naar Rotterdam kon beginnen. Om aan het begin een beetje ruimte te hebben nam ik om half zeven 's ochtends vanuit Maastricht de Intercity naar Eindhoven en vanaf Eindhoven de Intercity naar Rotterdam (je weet maar nooit wat er gebeurd). In Tilburg liepen we wat vertraging op door een spoorverzakking, maar het bleek dat we gewoon door konden naar Rotterdam waar we keurig op tijd (08:41) arriveerde. Na wat rond gekeken te hebben op Centraal werd het rond 10:00 tijd om richting het 3e Katendrechtse hoofd te gaan. Dit was het punt waar de meeste busexcursies startte. Een beetje een "uithoek" op Katendrecht, dus besloot ik om een OV-fiets te huren. Na een fietstochtje van 5,5 km kwam ik rond half elf aan op de plaats van bestemming. De vertrekplaatsen van de bussen waren verdeeld in "haltes" (A1, A2 enz.) waardoor het vinden van de bus niet zo moeilijk was. Om elf uur vertrokken we en na een trip door de Waalhaven (hier wou de gids iets over vertellen) kwamen we rond 11:30 aan bij Shunter. Hier werden we welkom geheten en vervolgens hadden we individueel tot 13:25 de tijd om rond te kijken.
Als eerste raneerloc 402 van Shunter:
Daar achter stond de 6502 van DB Schenker:
Voor herstel van botsschade stond Twentse Lint 45 binnen:
Ook stonden wagons binnen. Onder andere een schuifwandwagen en deze containerdraagwagen:
Het was mogelijk om met de 2225 een stukje heen- en weer te rijden:
Buiten stond een containerdraagwagen met vloeistofcontainers:
Ook de 6409 van LTE stond buiten:
Daarnaast stond de 186 101 van BLS Cargo:
De 103 van Rail Feeding:
Waarschijnlijk is dit bekend gebied voor de 2225:
Poznan-loc 189 212 stond ook opgesteld op het terrein van Shunter:
Overzichtsfoto van het buitenterrein:
Binnen stond ook nog de demonstratieketelwagen met diverse afsluitkleppen:
Om 13:25 moesten we weer verzamelen en werden we met de bus teruggebracht. Een reiziger vroeg of hij bij metrostation Rijnhaven eruit mocht en daar werd gretig gebruik van gemaakt (ook door mezelf). Ik zie jullie denken: en de OV-fiets dan? Dat hoor je later wel. Met de metro ging ik naar het Centraal station. Vanaf hier vertrok om 14:25 de DB Schenker Harbour Express richting Maasvlakte West. We werden naar spoor 4 gestuurd voor deze trein, maar bij aankomst bleek dat de trein van spoor 6 vertrok.
Hierdoor een "snelshot" van de binnenkomende trein:
Een foto van de coupé:
Een tochtje door de Willemsspoortunnel:
SSN door de Willemsspoortunnel
Via de Kortsluitroute op de Havenspoorlijn kwamen we langs Shunter:
Vervolgens kwamen we langs Pernis waar de raffinaderij van Shell ligt:
Een ritje over de Botlekbrug:
Over de Botlekbrug...
Op de Botlek stonden enkele loc's te wachten:
De Botlek tank terminal:
In het gebouw rechts worden auto's op de trein geladen. De treinen rijden rechtsonder het gebouw binnen:
En toen stonden we voor een rood sein. Door de Calandbrug die open stond, maar ook door een containertrein die voor ons stond (je ziet het einde van de trein op de foto):
Het bleek dat de containertrein defect was geraakt. Onze trein moest terug naar de Botlek en vanaf daar linkerspoor naar Maasvlakte West:
Op de Maasvlakte was EMO te zien, bekend van de overslag van kolen en erts:
Overzichtsfoto van emplacement Maasvlakte West:
Vanaf de Maasvlakte werden we per bus naar EIC Mainport gebracht (vlak boven Rozenburg). Door de opgelopen vertraging moesten we meteen overstappen op de boot "De Ameland".
Aan de overkant was Maassluis te zien. In het midden van de foto ligt station Maassluis West:
De sprinter naar Hoek van Holland stopt in Maassluis West:
Overzichtsfoto van Maasluis:
Een veer van de verbinding Maassluis-Rozenburg op reserve:
De kade van Steinweg, waar ook enkele schuifwandwagens stonden:
Enkele ketelwagens op de Botlek:
Een cruiseschip onderweg:
Foto's met tegenlicht kan best mooi zijn...:
Uiteindelijk kwamen we rond 18:15 weer aan in Rotterdam:
Waar we aan gingen leggen stond ook de SS Rotterdam:
Het was maar goed dat ik m'n stalen ros op het Katendrechtse hoofd had laten staan. De boot kwam aan precies op de plek waar m'n fiets stond. Vanaf de boot kon ik zo op de fiets springen, op naar het Centraal station. Na het inleveren van de fiets ging ik wat te eten halen en met een volle geheugenkaart ging ik weer terug naar Maastricht.