Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 458
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Timon91 » Di 08 Sep 2015, 20:49

Niet lang voor de zomervakantie naar Oekraïne zag ik op internet de zomeractie van de DB voorbijkomen, een enkele reis tussen twee Fernverkehrstations binnen Duitsland voor slechts €19! Geen slechte prijs, zodoende kreeg ik vrij spontaan het idee om eens nog een paar dagen ergens in Duitsland op stap te gaan. Er zijn een nog genoeg onbekende plekken in Duitsland, maar in het extreme noordoosten was ik écht nog nooit geweest en zodoende kreeg ik al gauw het idee om naar het eiland Usedom te gaan. Usedom ligt aan de Oostzeekust en tegen de Poolse grens aan, dus verder noordoostelijk kun je in Duitsland niet echt komen. Behalve een paar keer de RE Lübeck-Szczecin v.v. was ik ook nog nooit in Mecklenburg-Vorpommern geweest, dus daar was dit ook een uitgelezen kans voor :) Ik was in eerste instantie van plan om alleen te gaan en Greifswald als uitvalsbasis te gebruiken, maar toen ik het kort besprak met Accelerat (van het WOR-forum) op Facebook kwamen we er al snel op uit dat het samen waarschijnlijk leuker zou zijn. Accelerat's eerste reactie: "Usedom, is dat een fout technofestival ofzo?" :mrgreen: Echter, nog geen half uur later was het retourtje Bad Bentheim-Greifswald al geboekt 8) Met z'n tweeën was het zelfs nog goedkoper, slechts €29 retour per persoon! Het nieuws bereikte korte tijd later ook Rychlik (ook van WOR), die besloot om ook te komen vanuit Tsjechië en zodoende kreeg de Expeditie Usedom langzaam vorm.

Na mijn terugkomst uit Oekraïne hebben we met wat moeite een betaalbare overnachtingsplek in Greifswald gevonden, al was het wel wat duurder dan we in eerste instantie hadden gehoopt. Verder hebben we nog wat uitgezocht over het hoe en wat op het eiland Usedom en op woensdag 12 augustus was het dan zover, op naar Greifswald! :D Zoals altijd heb ik weer een kaartje in elkaar gedraaid, deze is hier te vinden. Omdat ik mij kan voorstellen dat jullie topografie van NO-Duitsland ook niet perfect is heb ik van de bezochte regio ook nog een close-up in elkaar gedraaid ;)

Voor Accelerat begon de dag in alle vroegte op Den Haag HS, waar om 5:43 de IC richting Leeuwarden genomen werd voor het stukje naar Amsterdam. Te Amsterdam Centraal werd er overgestapt op de IC van 7:01 richting Berlin Ostbahnhof. Mijn wekker gaat een stuk later, om 8:34 neem ik vanuit het prachtige Enschede de stoptrein naar Hengelo en haal bij de AH To Go aldaar twee koppen koffie, aangezien ik inmiddels al van Accelerat heb meegekregen dat er geen Bistro in de trein zit. De vrij rustige IC komt ruim op tijd Hengelo binnenrollen, Accelerat tref ik in de trein en hij begroet de kop koffie als een hemelgeschenk :D De rit naar Berlin verloopt zonder noemenswaardige gebeurtenissen, onze plekken zijn niet gereserveerd (al is de trein wel goed gevuld) dus we hoeven ook niet te verkassen, daarnaast rijden we ook mooi op tijd wat met een kwartiertje overstaptijd op Berlin Hbf wel zo fijn is. Het enige nadeel is dat Rychlik rond 10 uur belt dat hij door een aantal onvoorziene omstandigheden z'n trein gemist heeft en daardoor met de bus richting Greifswald komt. In eerste instantie zouden we elkaar in Berlin treffen, maar dat wordt pas vanavond in Greifswald. De overstap in Berlin Hbf van boven naar tief halen we zonder problemen, onze aansluitende IC komt met een kwartiertje vertraging opdagen uit Frankfurt, maar gezien de lange stop te Berlin vertrekken we weer op tijd. Helaas ontkomen we niet aan schreeuwende kinderen, maar met een biertje erbij is de tijd best goed door te komen terwijl we langs allerlei schitterende oorden als Bernau bei Berlin, Angermünde, Prenzlau, Pasewalk en Anklam rijden. Het landschap is prima om naar te kijken, vooral veel rollende, lage heuvels met weide, akkerland en hier en daar wat bossen. Niet heel bijzonder, maar het komt wel rustgevend over. Dichtbevolkt is het gebied in ieder geval niet te noemen.

1. De laatste stop voor Greifswald is Züssow, wat tevens het kleinste ICE-station in Duitsland is :lol:

Afbeelding
IC “Arkona” Frankfurt-Ostseebad Binz at Züssow train station by Timon91, on Flickr

2. Om 16:05 arriveren we mooi op tijd in Greifswald, de IC rijdt nog door naar Ostseebad Binz op het vakantie-eiland Rügen. De trein is nog redelijk gevuld gedurende de hele rit, er zijn dan ook nog aardig wat vakantiegangers richting de kust.

Afbeelding
IC “Arkona” Frankfurt-Ostseebad Binz at Greifswald train station by Timon91, on Flickr

Tussen Berlin en Greifswald rijdt elke twee uur een RE (Elsterwerda-Stralsund v.v. - een rit van meer dan vijf uur). Daarnaast is er nog een enkele Fernverkehrtrein: een IC, een EC en een ICE die op bepaalde tijden een uursdienst creëren in combinatie met de RE. Je kan met de EC zelfs vanuit Bratislava zonder overstap naar Greifswald, als je daar behoefte aan hebt :mrgreen: Verder begint/eindigt hier nog een IC die via Stralsund, Hamburg en het Ruhrgebiet van/naar Stuttgart rijdt, alleen op werkdagen. Tenslotte is er in de zomer nog één keer per week een CNL Zürich-Ostseebad Binz, die ook hier stopt.

Na aankomst lopen we in 20 minuten naar onze jeugdherberg toe, de enige betaalbare accommodatie in dit oord. Airbnb en Couchsurfing hadden ook nog gekund, maar met meerdere personen is dat niet zo handig. Het reserveren ging typisch op z'n bureacratieduits: ellenlange e-mails waar de "Allgemeine Reise- und Geschäftsbedingungen" al als PDF bijgevoegd worden, makkelijk online boeken ging uiteraard niet en alles moet minutieus en precies verklaard worden. Goed, uiteindelijk is het gelukt. Ook moeten we nog lid worden van een of andere Duitse jeugdherbergorganisatie, maar aangekomen in de jeugdherberg blijkt het ook weer anders te kunnen waardoor het weer een paar euro scheelt. Prima. Het. Zal. Wel. We dumpen onze spullen in onze hete vijfpersoonskamer, die we met twee jonge lui en een wat oudere kerel delen. Ik vraag ze of er in Greifswald iets te beleven valt, volgens Martin - de oudere kerel - is het een bruisende studentenstad: Immer Party in Greifswald! We gaan het zien :lol: Na niet al te lange tijd gaan we richting centrum.

3. Veel sfeer hangt er niet op straat, er wordt bovendien veel gerenoveerd. Het is in ieder geval duidelijk op wat voor plekken het "Westgeld" terechtkomt.

Afbeelding
Gützkower Straße, Greifswald by Timon91, on Flickr

4. Zie ook hier. Wel mooi hoor, maar ook behoorlijk sfeerloos. Dit gedeelte van de stad heeft een aardig hoog Prešov-gehalte.

Afbeelding
Gützkower Straße, Greifswald by Timon91, on Flickr

5. Monumenten uit de DDR-tijd zijn gelukkig ook nog te vinden, zelfs een monument met rode ster in het Russisch ter nagedachtenis van de Tweede Wereldoorlog!

Afbeelding
Soviet war memorial, Greifswald by Timon91, on Flickr

6. We zien een hoge kerktoren met balkon en besluiten om er eens heen te lopen. Je blijkt naar boven te kunnen en na een chaotische en krappe klim staan we dan boven. Het uitzicht vanaf de St. Nikolaikirche is de moeite waard, je kan aardig ver kijken! Op de voorgrond is nog de universiteit te zien.

Afbeelding
View over Greifswald from the St. Nikolaikirche by Timon91, on Flickr

7. Een RE uit Elsterwerda komt het station binnenrijden.

Afbeelding
View over Greifswald from the St. Nikolaikirche by Timon91, on Flickr

8. Gekeken richting centrum. De stad ziet er een beetje vreemd uit, op het eerste gezicht lijkt het alleen maar uit centrum te bestaan. Direct erbuiten begint het platteland al, buitenwijken lijken te ontbreken. Aan de oostzijde is er wel wat meer buitenwijk, verder niet veel. Ook zie je als je wat beter kijkt nog genoeg DDR-bouw tussen de mooie gebouwen staan, maar dat is wel redelijk goed verscholen. Op de achtergrond is de Oostzee nog te zien, een aantal kilometer buiten het stadje.

Afbeelding
View over Greifswald from the St. Nikolaikirche by Timon91, on Flickr

9. De Lange Straße is de voetgangershoofdstraat van het centrum, hier zit het één en ander aan winkels. Accelerat ziet genoeg overeenkomsten met Oosterhout, aangezien er zelfs een half verlaten winkelpassage is :lol:

Afbeelding
Lange Straße, Greifswald by Timon91, on Flickr

10. Niet alles is opgeknapt, dit soort werk is hier en daar ook nog wel te vinden.

Afbeelding
Lange Straße, Greifswald by Timon91, on Flickr

11. De Markt is het hoofdplein van het centrum, het is hier op dit tijdstip best gezellig en het ziet er bovendien niet onaardig uit!

Afbeelding
Markt, Greifswald by Timon91, on Flickr

12. De andere kant op gekeken.

Afbeelding
Markt, Greifswald by Timon91, on Flickr

13. Beetje naargeestig straatje richting de jachthaven.

Afbeelding
Schützenstraße, Greifswald by Timon91, on Flickr

14. De jachthaven. Ook hier is het niet ongezellig, Greifswald is nog licht toeristisch te noemen. Toeristen zijn hier hoofdzakelijk Duits of Pools, gezien de ligging niet geheel verrassend :P

Afbeelding
Harbour, Greifswald by Timon91, on Flickr

15. Fietsbordjes voor de langeafstandsfietsers :lol: Ook de "Iron Curtain Trail" loopt hierlangs. Je ziet hier wel hoe ver je in het noordoosten zit, maar de Poolse grens is nog steeds zo'n 70 km rijden via de kortste route. Voor je referentie: naar Basel (diagonaal Duitsland door) is het via de snelste route met de auto zo'n 1100 km!

Afbeelding
Bicycle sign, Greifswald by Timon91, on Flickr

Op een terrasje drinken we een heerlijke halve liter Köstritzer en rusten wat uit. We voelen ons hier een beetje ontheemd. We hebben allebei het referentiekader dat er boven de lijn Berlin-Hamburg weinig meer te vinden is in Duitsland, maar toch zit er nog wel wat :P We proberen ook een Poolse naam voor Greifswald te bedenken, maar aangezien we allebei het plaatsje niet echt begrijpen houden we het voorlopig maar op "Nierozumiemvald" :mrgreen: Achteraf gezien lijkt "Gryfobór" de beste vertaling, overigens ;) Het lijkt wel te schelen dat er hier een universiteit zit en dat de regio enigszins toeristisch is, want verder loopt Mecklenburg-Vorpommern vooral leeg. Wie ooit de RE Lübeck-Szczecin genomen heeft weet al helemaal dat er maar weinig leven meer is in grote delen van Mecklenburg-Vorpommern.

16. Voor het eten kiezen we döner, bij de Efes Grill staat een rij en we besluiten de Jelle Brandt Corstius-tactiek toe te passen: als er een rij staat moet het wel oké zijn. Als we aan de beurt zijn zien we helaas wel dat je behalve döner ook fruitvliegjes op je broodje krijgt, maar we besluiten om het er toch maar op te wagen. Het is goedgekomen :lol:

Afbeelding
Döner shop, Greifswald by Timon91, on Flickr

We hebben nog even voordat Rychlik met de bus hier zal arriveren, dus we zoeken onderweg naar het station nog een plek om een biertje te drinken. We komen uit bij een oldschool bowlingbaan, waar we onder het genot van een halve liter Erdinger de jaren 80/90 ambiance over ons heen laten komen: foute kerstverlichting, een primitieve bowlingbaan, kitsch ten top, in plaats van een scherm met scores een bonnetje waar na elke beurt een stukje bij geprint wordt en ga zo nog maar even door :lol: Voor ons voelt dit wel als Greifswald ten top, een clubje bowlende, licht beschonken senioren ontbreekt uiteraard niet :mrgreen:

Om kwart over 9 treffen we dan echt Rychlik, die net met de Flixbus gearriveerd is. Met een kruip-door-sluip-door afsnijroute via het terrein van een kliniek komen we bij z'n hotel uit (was i.v.m. leeftijd goedkoper dan de jeugdherberg, die voor mensen boven de 26 een stuk duurder is), maar de receptioniste is volgens wat gezellige lui die buiten zitten de hond aan het uitlaten. We voegen ons bij hen en praten wat, na een minuut of 10 komt de norse receptioniste opdagen. Rychlik checkt in, zodra alles geregeld is gaan we via dezelfde weg terug naar het centrum. We willen hem graag de Bowling-Hof laten zien, maar die is inmiddels helaas gesloten. Rychlik moet nog eten, dus met gevaar voor eigen leven raden we de Efes-Grill aan - die, eerlijk is eerlijk, nog altijd een stuk betrouwbaarder oogt dan de nabij gelegen Bagdad-Grill :mrgreen: Voor een avondbiertje eindigen we op de Markt, daar moet toch wel iets te beleven zijn? In restaurant Fritz slagen we, maar al gauw blijkt dat ze eigenlijk al bezig zijn met de boel sluiten. We vertoeven er een klein uurtje, daarna wordt duidelijk dat de tent echt dicht gaat. Bij het verlaten van Fritz (om half 12!) lijkt het alsof de hele Markt al slaapt, er is niet veel te beleven hier. Onderweg nemen we afscheid, morgenochtend zien we elkaar weer. Terug in de jeugdherberg zijn onze kamergenoten nog wakker, maar we gaan al snel slapen.

De nacht verloopt enigszins onrustig, aangezien de oudere kamergenoot een zeer winstgevende houtzagerij runt, die 's nachts opereert - je begrijpt het vast wel :mrgreen: We staan rond half 9 op, douchen en gaan dan ontbijten. Er is een prima Duits ontbijtbuffet, inbegrepen in de prijs :) Helaas zit de zaal vol met, jawel, schreeuwende kinderen! Het ontbijt verloopt dus enigszins chaotisch en Accelerat, die nog niet helemaal wakker is, zit echt met een blik van "IK WIL WEG HIER" z'n ontbijt weg te werken :lol:

17. De jeugdherberg zit aan de oostkant van het stadje, hier beginnen de flatwijken. Vanuit onze kamer kunnen we ook het spoor zien.

Afbeelding
View over Greifswald by Timon91, on Flickr

Om kwart over 9 vertrekken we richting station, bij de kaartautomaat halen we een "Insel & Me(e)hr Ticket" voor drie personen. Dit kost €28,00 en daarmee kun je de hele dag van het netwerk van de Usedomer Bäderbahn (UBB) gebruik maken, die de treindienst op het eiland Usedom verzorgt. Op het perron treffen we Rychlik, die best een prima nacht gehad heeft. Het is aardig druk, maar nog wel te overzien.

18. De UBB rijdt elke twee uur een stoptrein van Stralsund Hbf naar Świnoujście Centrum op het eiland Usedom. Eens per uur is er dan nog een treintje van Züssow naar Świnoujście Centrum (met in Züssow aansluiting op de RE Stralsund-Elsterwerda die dus ook eens per twee uur rijdt), verder is er in ieder geval in het zomerseizoen een groot deel van de dag zelfs een halfuursfrequentie tussen Wolgast en Świnoujście Centrum. Wij gaan met de UBB van 9:44 mee.

Afbeelding
Train to Świnoujście Centrum at Greifswald train station by Timon91, on Flickr

19. Het treintje vult zich goed in Greifswald, uiteraard is er ook een klas schreeuwende kinderen aanwezig maar die gaan er gelukkig uit in Greifswald Süd :) Bij Züssow takken we van de hoofdlijn naar Berlin af, Wolgast is het laatste station op het vasteland.

Afbeelding
Wolgast train station by Timon91, on Flickr

Hierna gaan we de brug over en zijn we op Usedom :) Tot een aantal jaar geleden was er nog geen spoorlijn over de brug en was de dienst in tweeën geknipt, maar sinds 2000 is de brug aangepast en is er een doorgaande treindienst :)

20. Wij rijden mee tot Zinnowitz, waar we moeten overstappen. Rychlik zet z'n koffer in een bagagekluisje, daarna kijken we nog wat rond op het perron.

Afbeelding
Zinnowitz train station by Timon91, on Flickr

21. Links de trein naar Świnoujście, rechts onze volgende trein, het treintje wat de hele dag op en neer pendelt tussen Zinnowitz en Peenemünde.

Afbeelding
Trains to Peenemünde and Świnoujście at Zinnowitz train station by Timon91, on Flickr

22. 235 kilometer vanaf Berlin, vermoed ik.

Afbeelding
Zinnowitz train station by Timon91, on Flickr

23. Alle treintjes van de UBB zijn hetzelfde: treinstellen bestaande uit twee rijtuigen waarvan er één een toilet en ruimte voor fietsen bevat. De stoelen zijn redelijk krap gezien de 2+3 opstelling, maar zo lang het niet te druk is is het nog wel uit te houden.

Afbeelding
UBB Zinnowitz-Peenemünde interior by Timon91, on Flickr

24. Het netwerk van de UBB, tevens het geldigheidsbereik van ons ticket.

Afbeelding
UBB Zinnowitz-Peenemünde interior by Timon91, on Flickr

25. Het ritje naar Peenemünde voert door dichte bossen, na een klein kwartiertje boemelen zijn we er. Het dorp Peenemünde stelt helemaal niks voor, maar we zijn hier voor het beroemde Technikmuseum waar o.a. de V-2 raketten ontworpen en getest zijn gedurende de Tweede Wereldoorlog. Bijna iedereen die hier uitstapt gaat ook naar het museum.

Afbeelding
Peenemünde train station by Timon91, on Flickr

26. Stationsbordje. Wel grappig trouwens: de UBB is 100% eigendom van de DB (er staat ook een DB logo op de treinen), maar de stationsborden wijken wel af van de Duitse standaard.

Afbeelding
Peenemünde train station by Timon91, on Flickr

27. Ik mag hopen dat dit bordje niet op de V-2 raketten slaat :')

Afbeelding
Sign near Peenemünde train station by Timon91, on Flickr

(Nee, er is ook nog een speelgoedmuseum ;))

28. Het is een paar minuten lopen naar de ingang, we zijn snel binnen. Het terrein van het Technisch-Historisch Museum is vrij groot, er is een grote tentoonstelling over de oorlog, de oude energiecentrale is te bezoeken en buiten staan er ook nog een hoop interessante dingen. Alles staat in het Duits, Pools en Engels aangegeven, dus met buitenlandse toeristen wordt ook wel rekening gehouden :)

Afbeelding
Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

29. De beruchte V-2 raket en een oude railbus. De V-2's werden ook vanaf hier afgevuurd voor tests, uiteindelijk zijn er meer dan 3000 van deze raketten afgevuurd vanaf allerlei verschillende plekken en meestal in de richting van steden in België, Engeland en Frankrijk.

Afbeelding
V-2 bomb, Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

30. De oude energiecentrale, in het gebouw in het midden is een grote tentoonstelling over de site.

Afbeelding
Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

31. De minder "succesvolle" V-1 komt hier ook vandaan.

Afbeelding
V-1 bomb, Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

32. Eerst maar eens de voormalige energiecentrale in. Na de oorlog is deze nog tot het einde van de DDR in bedrijf gebleven.

Afbeelding
Kraftwerk, Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

33. Boven is er o.a. een fototentoonstelling, verder is er een looproute uitgezet zodat je het oude gebouw extra goed kunt bewonderen.

Afbeelding
Kraftwerk, Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

34. Prachtige taal, Duits :mrgreen:

Afbeelding
Beautiful German language, Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

35. Met een lift kun je naar boven, vanaf het dak kun je een heel eind kijken.

Afbeelding
Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

36. De oude haven, aan de overkant ligt het vasteland met in de verte het dorpje Kröslin. Zoals je kan zien ligt Usedom hier niet ver van het vasteland,

Afbeelding
View towards Kröslin from the Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

37. Iets naar rechts gekeken, rechts zie je het voormalige Kernkraftwerk Greifswald, één van de twee kerncentrales van de DDR. Als je goed kijkt op foto 8 zie je de centrale ook al liggen ;)

Afbeelding
View towards Greifswald from the Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

38. Gekeken richting het dorp Peenemünde, er wonen slechts een paar honderd mensen en er staat veel leeg. Toch mag een Plattenbau-flat ook hier niet ontbreken. Peenemünde wordt door ons als snel omgedoopt in "Peenoujście". Achteraf blijkt de officiële historische Poolse naam "Pianoujście" te zijn, bijna goed gegokt dus :lol:

Afbeelding
Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

39. Na het uitzicht bewonderd te hebben gaan we weer naar beneden en is het tijd voor de tentoonstelling. In de oorlog hebben hier veel dwangarbeiders gezeten, inclusief Nederlanders.

Afbeelding
Historisch-Technisches Museum Peenemünde by Timon91, on Flickr

Voor dwangarbeiders waren de omstandigheden hier relatief "goed", vanwege de ligging was er weinig acuut gevaar en de omgeving was rustig. Ook veel Duitse soldaten die terugkwamen van het oostfront hebben hier nog gewerkt. Pas in 1943 is het voor het eerst gebombardeerd door de geallieerden. We bekijken de tentoonstelling met veel belangstelling, er is heel erg veel te zien.

40. Vanaf het dak van de energiecentrale hebben we een oude U-boot zien liggen, dus daar lopen we ook nog even heen. Het waterfront is best gezellig met veel eettentjes, het is er gezellig druk.

Afbeelding
Hafenpromenade, Peenemünde by Timon91, on Flickr

41. De oude onderzeeër, voor 6 euro kun je naar binnen. We besluiten om het niet te doen en maar wat lunch te gaan zoeken.

Afbeelding
U-Boot Juliett 461, Peenemünde by Timon91, on Flickr

42. Er zijn veel foute U-Boot souvenirs verkrijgbaar, in de souvenirshop lopen we wel een rondje :lol:

Afbeelding
U-Boot Shop, Peenemünde by Timon91, on Flickr

We lopen langzaam terug richting station, onderweg eten we een broodje maatjesharing bij een snackbar met een gezellig terras. Met een biertje erbij is het prima vertoeven daar :) Veel buitenlandse toeristen (behalve Polen) zijn er niet, maar er is wel een groepje Italianen die "quattro bratwursti" willen bestellen :lol: Een Duitse toerist schampert "spreekt niet eens Duits, tsss" terwijl hij bij het kraampje wegloopt, buitenlandse bezoekers zijn ze duidelijk niet gewend. Het heeft er niet direct mee te maken en het is geen fijn onderwerp, maar ik wil het toch wel even noemen: onderhuids spelen in deze regio veel sociale problemen, neonazistische/extreem-rechtse organisaties floreren in dit stuk van het land. Onderweg hebben we hier en daar aardig wat zwart-wit-rode vlaggen gezien, maar we wisten niet precies waar die voor stonden. Thuisgekomen heb ik het opgezocht, maar deze driekleur was tussen o.a. 1933 en 1945 de vlag van het Duitse Rijk. Tegenwoordig is deze driekleur hoogst controversieel en wordt de vlag vooral door "republikfeindlichen" groeperingen gebruikt - meestal fijne clubjes als de NPD en andere neonazistische groepen. Dat dit een groot probleem is in dit deel van Duitsland wist ik wel, maar dat men de vlag zo openlijk zou tonen had ik niet gedacht. We hadden wel een vermoeden dat de vlag iets hier mee te maken zou hebben, maar dat het zo'n directe link met neonazisme zou hebben hadden we echt niet gedacht. Genoeg over dit onderwerp, we gaan weer verder.

Om half 3 pakken we de trein weer richting Zinnowitz, waar Rychlik z'n koffer uit het bagagekluisje haalt en we overstappen op een trein naar Świnoujście Centrum. Na een rustig ritje over het eiland, wat af en toe wel een beetje als waddeneiland aanvoelt, arriveren we om 15:52 in het Poolse Świnoujście. Świnoujście heeft zo'n 40.000 inwoners en ligt aan de monding van de Oder. De haven van Szczecin/Świnoujście is één van de grootste van Polen.

43. Station Świnoujście Centrum, het eindpunt van de lijn. Voordat Polen bij Schengen kwam eindigde de rit nog bij Ahlbeck Grenze, sinds september 2008 rijden de treinen nog anderhalve kilometer verder naar Świnoujście. Leuk detail: er is hier zelfs ooit een ICE geweest :mrgreen:

Afbeelding
UBB from Züssow at Świnoujście Centrum train station by Timon91, on Flickr

44. Het stationnetje stelt niet zo heel veel voor, vanuit het station loop je zo het stadje in :) Stationsbordjes zijn hier zowel in het Pools als in het Duits (let op "tor").

Afbeelding
Świnoujście Centrum train station by Timon91, on Flickr

45. Het stationsbordje. Het valt me nog mee dat er bij de UBB wel consequent "Świnoujście" gebruikt wordt en niet de Duitse naam "Swinemünde" gebruikt.

Afbeelding
Świnoujście Centrum train station by Timon91, on Flickr

46. Te voet gaan we richting centrum, het is een kwartiertje lopen. In de buurt van het station wisselen we wat euro's en ook m'n Tsjechische kronen kan ik hier nog wisselen :)

Afbeelding
Konstytucji 3 Maja, Świnoujście by Timon91, on Flickr

47. Świnoujście is levendig, de sfeer op straat is erg gezellig. Dingen als kiosken, marktkraampjes en buurtwinkeltjes dragen duidelijk positief bij aan de sfeer op straat. Dat verklaart ook precies waarom Greifswald soms zo Prešovisch over komt (n.m.m. een algemeen probleem op veel plekken in Nederland en Duitsland).

Afbeelding
Konstytucji 3 Maja, Świnoujście by Timon91, on Flickr

48. Na een kwartiertje lopen bereiken we de waterkant. Vanaf hier kun je met een pont elke 20 minuten naar de overkant. Het centrum ligt aan de westkant van de Odermonding, op Usedom, aan de oostkant ligt vooral veel industrie en het grootste deel van de haven. Direct aan de overkant ligt ook het hoofdstation van Świnoujście, vanaf waar je naar behoorlijk wat uithoeken van Polen kunt reizen. De rivier hier heet overigens de "Świna" (Swine op z'n Duits), deze voert zo'n 75% van het water van de Oder naar zee af. De Peenestrom, die Usedom van het vasteland scheidt en op foto 36 en 37 te zien is, voert zo'n 15% af en stroomt - hoe kan het ook anders - bij Peenemünde de zee in. De laatste 10% wordt verder naar het oosten door de Dziwna naar de zee geleid. De Świna, Peenestrom en Dziwna vormen samen dus de Oderdelta, de eilanden Usedom en Wolin liggen in deze delta.

Afbeelding
Wybrzeże Władysława IV, Świnoujście by Timon91, on Flickr

49. Een extreem fout piratenschip voor tours in de haven. Juist ja :mrgreen: We lachen ons helemaal kapot, vooral als we de muziek horen die er gespeeld wordt :lol:

Afbeelding
Pirate ship, Świnoujście by Timon91, on Flickr

Bij een restaurantje nabij de pont pakken we een terrasje. Rychlik en ik gaan voor de pierogi, uiteraard wordt alles met een goed glas Pools bier weggespoeld :) Na een uurtje heerlijk vertoeven lopen we de boot op om naar de overkant te gaan. De overtocht is overigens gratis, geen gedoe met kaartjes :)

50. De overtocht duurt ongeveer 10 minuten, het is best een aardig tochtje :) Hier hebben we uitzicht op de veerterminal van Świnoujście.

Afbeelding
Ferry port in Świnoujście by Timon91, on Flickr

51. Het station aan de Poolse zijde. We zijn hier nog steeds niet op het vasteland want ook dit is een eiland, het bij foto 48 reeds genoemde Wolin.

Afbeelding
Świnoujście train station by Timon91, on Flickr

52. Waarom zijn we nou hier? Nou, we gaan zo afscheid nemen van Rychlik, die met een nachttrein verder reist naar Kraków. Vanaf Świnoujście rijden er een aantal nachttreinen met allerlei koersrijtuigen, maar welke trein nou op welke dag rijdt is vrij gecompliceerd. In de zomer rijdt er in ieder geval elke dag een trein naar Przemyśl, diagonaal aan de andere kant van Polen.

Afbeelding
TLK “Bryza” to Kraków and Przemyśl at Świnoujście train station by Timon91, on Flickr

53. Een locomotief staat wat te niksen.

Afbeelding
Polish engine at Świnoujście train station by Timon91, on Flickr

54. Das een beste rit! Ik zou deze maar wat graag een keer helemaal uitzitten in het slaaprijtuig. Het is zo'n 1000 km en je doet er ruim 20 uur over, maar het moet wel een heerlijke rit zijn :D Przemyśl ligt op een steenworp afstand van de Oekraïense grens, zo'n 90 km ten westen van L'viv.

Afbeelding
TLK “Bryza” to Kraków and Przemyśl at Świnoujście train station by Timon91, on Flickr

55. De trein in volle glorie, TLK "Bryza".

Afbeelding
TLK “Bryza” to Kraków and Przemyśl at Świnoujście train station by Timon91, on Flickr

56. We nemen afscheid, om 18:15 vertrekt de trein. Accelerat en ik gaan iets eerder weg, trekken een kort sprintje en kunnen nog net met de pont van 18:10 mee. Het zicht op Świnoujście is best mooi vanaf hier :)

Afbeelding
Crossing the Świna by ferry in Świnoujście by Timon91, on Flickr

Tijdens de wandeling terug naar Świnoujście Centrum doen we boodschappen bij een supermarkt, dus zoals je waarschijnlijk wel begrijpt gaat het *rinkel*rinkel* weer de trein in :mrgreen: We vinden zelfs een fles Sovjetchampagne (voor omgerekend €1,50), die tot onze grote verbazing in Polen geproduceerd is :shock: Uiteraard gaat daar een flesje van mee :mrgreen: Ruim op tijd zijn we op het station, om 19:18 vertrekken we weer uit Świnoujście - het was een tof bezoek! :D

57. Vanaf hier gaan we in één keer terug naar Züssow, waar we moeten overstappen op de RE naar Greifswald. Onderweg genieten we nog van een biertje, het is zo'n één uur en drie kwartier naar Züssow.

Afbeelding
Beer on the train Świnoujście-Züssow by Timon91, on Flickr

58. De Duits-Poolse grens wordt gemarkeerd door een boomloze strook, vroeger was hier wat meer grensbewaking dan nu :P Ook de grenspalen kun je nog zien staan.

Afbeelding
German-Polish border near Ahlbeck by Timon91, on Flickr

59. Te Seebad Heringsdorf wordt er omgekeerd, het is een kopstation. In de zomer gaat er overigens op vrijdag en zaterdag een Intercity van Köln via Berlin naar Seebad Heringsdorf, of die als koersrijtuigen aan zo'n UBB boemeltje gehangen wordt denk ik niet, maar de DB kennende zou het best kunnen (dit gebeurt bij Dagebüll wel). Deze foto laat een diesellok met IC-rijtuigen zien, maar volgens de DB heeft de trein tussen Wolgast en Seebad Heringsdorf wel een UBB treinnummer.

Afbeelding
Seebad Heringsdorf train station by Timon91, on Flickr

60. Bij Wolgast steken we weer de brug over naar het vasteland.

Afbeelding
Crossing the Peenestrom near Wolgast by Timon91, on Flickr

61. In Züssow hebben we een overstap van 20 minuten, zodat we ook de tijd hebben om Duitsland's kleinste ICE station te bewonderen :mrgreen: Ook komt er nog een RE voorbij in de andere richting, gereden met oud DDR materieel.

Afbeelding
RE to Wünsdorf Waldstadt at Züssow train station by Timon91, on Flickr

62. Jep, je kunt zonder overstappen van Bratislava naar Züssow :lol: De andere kant op gaat grappig genoeg niet, de EC naar het zuiden rijdt maar tot Praha.

Afbeelding
EC from Bratislava at Züssow train station by Timon91, on Flickr

63. Links het UBB treintje, rechts de RE naar het zuiden die nog een lange rit te gaan heeft.

Afbeelding
Trains at Züssow train station by Timon91, on Flickr

64. Wat vervallen gebouwen nabij het station. Het idee dat je vanaf dit mini-station rechtstreeks in verbinding staat met vier verschillende buitenlanden is echt hilarisch. Je kan dus elk uur naar Polen (Świnoujście), één keer per dag naar Tsjechië (-Slowakije) en in de zomer eenmaal per week met een CityNightLine naar Zwitserland (Zürich).

Afbeelding
Züssow train station by Timon91, on Flickr

Met een paar minuutjes vertraging komt onze RE aangereden, eenzelfde trein als op de voorgaande foto's. Het interieur doet heerlijk ouderwets aan en als er voor de stop in Groß Kiesow voor het eerst iets omgeroepen wordt, wordt het al helemaal mooi aangezien de jingle ook rechtstreeks uit de DDR lijkt te komen. De trein wordt door ons dan ook al gauw omgedoopt tot DDRE :mrgreen:

Terug in de jeugdherberg dumpen we onze spullen en gaan dan weer op pad, de Duitse jongens uit onze kamer hebben nog een Kneipe in de buurt aangeraden waar ze zelf waarschijnlijk ook zitten. Het is maar een paar minuten lopen door een ietwat naargeestige buurt, maar de kroeg is heel gezellig :D Dit hadden we hier niet verwacht, eigenlijk! Martin - de oudere Duitser - en de twee jongens zitten er ook, we voegen ons bij hen. De jongens heten Tristan en Balthasar en ze komen uit de buurt van Lübeck. Tristan gaat hier studeren en zoekt een kamer, Balthasar is mee om hem daarbij te helpen. Het zijn aardige kerels, maar op sommige vlakken een beetje naïef ("Goedkope alcohol in Polen? WAAAAAH POLEN ENG ENG ENG, voor goedkoop zuipen gaan we wel naar Praha"). Martin kijkt ons vol afgrijzen aan als we Pools bier bestellen aan de bar, hij blijkt redelijk nationalistisch te zijn. Z'n familie komt oorspronkelijk uit de buurt van Gdańsk (toen dat nog Danzig heette) en hij is regelmatig in die regio op stap geweest. Hij vertelt vol trots dat hij bij het loket in Polen altijd consequent de Duitse namen gebruikt voor Poolse steden, omdat hij vindt dat het eigenlijk nog steeds bij Duitsland hoort. Nou ja :X Verder is het erg gezellig, rond een uur of 1 trappen we'm aan en is het bedtijd.

Vrijdagochtend gaat de wekker vroeg, vandaag is de terugreis alweer. Helaas is Accelerat 's nachts ziek geworden (details zal ik jullie besparen), maar we besluiten dat we het toch maar gewoon gaan wagen. Mocht er echt hulp nodig zijn dan kunnen we altijd nog uitstappen, verder lijkt het ons het beste om maar zo goed en kwaad als het gaat Nederland te bereiken. We lopen via de reeds bekende route terug naar het station, waar ik een kop koffie haal. Het scheelt dat onze trein hier begint, dan kunnen we in ieder geval een niet-gereserveerde tweezitter claimen in de buurt van een toilet.

65. Een kwartiertje voor vertrek wordt de trein klaargezet, dit is de IC naar Stuttgart, een rit van meer dan 11 uur. Wij nemen de trein voor ongeveer de helft van die tijd, tot Osnabrück.

Afbeelding
IC Greifswald-Stuttgart at Greifswald train station by Timon91, on Flickr

66. Nu is het nog rustig, maar verreweg de meeste plekken zijn wel gereserveerd. Gelukkig zijn er nog een paar niet-gereserveerde plekken voor paupers als wij die niet gereserveerd hebben :mrgreen:

Afbeelding
IC Greifswald-Stuttgart interior by Timon91, on Flickr

We vertrekken op tijd, Accelerat voelt zich nog steeds bar slecht. Zodra het een wat christelijker tijdstip is bellen we wat met het thuisfront, Accelerat kan in ieder geval opgehaald worden door z'n vader in Utrecht, wat al veel scheelt. We doen weinig terwijl we via Stralsund, Rostock en Schwerin naar Hamburg rijden, wat we na drie uur en een kwartier bereiken.

67. We stoppen hier maar liefst een half uur, zodat er wel tijd is voor een fotootje in dit mooie station :) Accelerat voelt zich inmiddels een klein beetje beter en is nu ook in staat om wat vruchtensap te drinken. Nederland gaan we op deze manier wel halen :)

Afbeelding
IC Greifswald-Stuttgart at Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

68. Greifswald-Stuttgart dus.

Afbeelding
IC Greifswald-Stuttgart at Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

69. Osnabrück bereiken we met een klein beetje vertraging, maar we hebben hier bijna anderhalf uur overstaptijd op de IC naar Nederland. De tegentrein zien we nog op het bord staan, met +40 (uiteindelijk zou het zelfs +80 worden).

Afbeelding
IC to Greifswald at Osnabrück Hbf train station by Timon91, on Flickr

We brengen wat tijd door bij de Mac, waar we dankbaar van de wifi gebruikmaken. In Duitsland is wifi bijna overal betaald, de Mac is één van de weinige uitzonderingen. De IC naar Nederland is een paar minuten te laat. Er is nog wel genoeg plek om bij elkaar te zitten maar de trein is flink gevuld, ook op het grensoverschrijdende stuk. Het eerste wat opvalt bij terugkomst in Nederland is hoe smerig het weer hier is na de perfecte dag op Usedom gisteren (strakblauw, 22-3 graden). In Hengelo is het tegen de 30 graden en zeer vochtig, niet prettig. Hier nemen we afscheid, ik ga met de IC terug naar Enschede. Met Accelerat is het uiteindelijk ook weer goed gekomen, maar de schrik zat er (bij ons allebei) wel goed in. Bedankt voor het meelezen allemaal, hopelijk hebben jullie genoten van Expeditie Usedom :mrgreen: Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom! :)
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Cookie » Di 08 Sep 2015, 21:34

Mooi verslag, leuk om eens iets te zien van die regio! :pos:

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2056
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor isadora » Di 08 Sep 2015, 21:50

Het is echt een reisje in de buurt geweest, gezien de eerdere expedities.
Maar allemaal niet minder boeiend. En dan met name door de prettige schrijfstijl, dat het lezen tot een relaxt genoegen maakt.

Greifswald: "aardig hoog Prešov-gehalte", hoe duidelijk wil je het hebben? :)
Het komt mij over als een soort opgepoetst Japans maduro-attractiepark.

Die oude DDR-rijtuigen zien er na zo'n lik verf toch acceptabel uit, een DDRE waardig. :)
De foto van station Hamburg vind ik echt magnifiek.

Maar goed dat jullie zulk puik weer hadden. Regenachtig grijs had het er allemaal een stuk somberder uit laten zien.
Alhoewel ook weer niet zo extreem als Moldavië a la JBC.

Timon, je hebt me weer een prima alternatief voor een eeuwig vervelende treurbuis gegeven, waarvoor dank en buiging. :pos: :pos: :pos:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Daniel » Di 08 Sep 2015, 21:54

Alweer zo'n prachtig verslag :pos: Leuk ook om 'n uithoek te zien waar je eigenlijk normaal nooit wat van ziet :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Meltrain » Di 08 Sep 2015, 22:44

Opnieuw een erg mooi verslag. :D :pos:
Ik ken geen Pools bier, maar is dat beter dan Duits bier?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor waldo79 » Wo 09 Sep 2015, 13:07

isadora schreef:Greifswald: "aardig hoog Prešov-gehalte", hoe duidelijk wil je het hebben? :)
Het komt mij over als een soort opgepoetst Japans maduro-attractiepark.

Ach, in Zuid-Duitsland stikt het van die plaatsjes :lol:

Vermakelijk stukje leesvoer.
Mij best :)

Timon91
Berichten: 458
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Timon91 » Vr 11 Sep 2015, 12:52

Bedankt voor de reacties! :D

isadora schreef:Greifswald: "aardig hoog Prešov-gehalte", hoe duidelijk wil je het hebben? :)
Het komt mij over als een soort opgepoetst Japans maduro-attractiepark.

...

Maar goed dat jullie zulk puik weer hadden. Regenachtig grijs had het er allemaal een stuk somberder uit laten zien.
Alhoewel ook weer niet zo extreem als Moldavië a la JBC.


Zo erg als veel andere plaatsen is het niet, maar opgepoetst komt het wel over ja. Het is vooral duidelijk dat het allemaal Westgeld is wat erin gestoken wordt.

Wat het weer betreft ben ik het met je eens, als we hetzelfde weer gehad hadden als JBC in Moldavië had dan was het wel een stuk deprimerender geweest ja :')

Meltrain schreef:Ik ken geen Pools bier, maar is dat beter dan Duits bier?


Kwestie van smaak natuurlijk ;) Ik ben een groot fan van Pools bier, het is wat zwaarder dan gemiddeld en daar houd ik wel van. Maar goed, Duits bier blijft ook geweldig natuurlijk :D
Mijn Flickr account.

Milco
Berichten: 3548
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Milco » Vr 11 Sep 2015, 13:33

Weer zo'n tof verslag! :D
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Etienne » Vr 11 Sep 2015, 13:49

Die verslagen van jou blijven maar doorgaan. :pos: :)
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2370
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Mr-W » Za 12 Sep 2015, 10:16

Fraai :pos:

Timon91 schreef:49. Een extreem fout piratenschip voor tours in de haven. Juist ja :mrgreen: We lachen ons helemaal kapot, vooral als we de muziek horen die er gespeeld wordt :lol:
Pirate ship, Świnoujście by Timon91, on Flickr

De Poolse versie van He's a pirate :lol:

Timon91 schreef:Nu is het nog rustig, maar verreweg de meeste plekken zijn wel gereserveerd. Gelukkig zijn er nog een paar niet-gereserveerde plekken voor paupers als wij die niet gereserveerd hebben :mrgreen:

Waarom geen zitplaats reservering? Zelf vind ik de garantie en zekerheid dat ik kan zitten erg prettig.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Z2N » Za 12 Sep 2015, 21:32

Mooi verslag hoor, zeker mooi om de contrasten tussen het oude DDR en het hernieuwde Duitsland zo duidelijk te zien! :pos: :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor deadlock » Ma 14 Sep 2015, 19:07

Leuk! griepswoold lees ik trouwens online, het is echt op de taalgrens en er is vanwege de overgang naar een andere taalfamilie iets minder sprake van een dialectcontinuüm in die omgeving.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor julsteren » Ma 14 Sep 2015, 19:55

Ontzettend leuk verslag weer! Ik wil zelf graag ook nog een keer naar deze regio :Y

Timon91
Berichten: 458
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Timon91 » Ma 14 Sep 2015, 20:54

Thanks! :D

Mr-W schreef:Waarom geen zitplaats reservering? Zelf vind ik de garantie en zekerheid dat ik kan zitten erg prettig.


We hebben het wel overwogen, maar op een vroege trein richting Berlin zoals op de heenweg kun je altijd nog wel een plekje vinden, idem voor de terugweg waar we bij het beginpunt instapten. Voor de stukken Berlin-Greifswald en Osnabrück-Hengelo maakt het me niet zoveel uit, zo lang duurt dat ook niet en desnoods ga je in de Bistro een biertje doen :')

Veel meer dan dit kon ik als Poolse versie van He's A Pirate niet vinden trouwens :')
Mijn Flickr account.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Party machen in Greifswald - Expeditie Usedom [69]

Berichtdoor Thom91 » Ma 14 Sep 2015, 22:44

Tof! :Y
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast