Pagina 1 van 1

Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: za 12 sep 2015, 20:56
door Z2N
Salü bisàmme! Het is ondertussen tijd voor deel drie van de grote Z2N vakantiespecial, en waar deel 1 vooral over uitrusten ging en deel 2 over Zwitserland en zijn grote stad Bern, gaat deel drie, zoals aangekondigd, over een regio die bekend staat om zijn voedsel, zijn wijn, zijn bier, en zijn voor landgenoten typische plaatsnamen: de Elzas! Op het einde breek ik ook nog een persoonlijk record, maar dat staat los van deze regio.

We schrijven 17 augustus op de dag dat dit verslag weer verder gaat. Na een goede nachtrust bij een gezellige hotellier gaat het na een ontbijtje op pad, naar het station. Nou kan dat in theorie per bus, maar als je maar 500 meter van het station slaapt is dat misschien wat overdreven. Obernai heeft 10.000 inwoners, maar door een typisch Frans stukje wetgeving is er voldoende budget voor de stad om een eigen stadsbussysteem te hebben. :X Op het station stond een van de bussen klaar, qua opzet vrij vergelijkbaar met een lagevloers-buurtbus, maar wel met voldoende zitplaatsen.
Afbeelding

Zoveel geld als er is voor idiote stadsbussen, zo weinig is er voor de plantendienst van de SNCF...
Afbeelding

Na een kleine 10 minuten was de trein naar Sélestat er dan, hij werd gereden door een AGC-treinstel.
Afbeelding

De lijn van Obernai naar Sélestat loopt door een mooi gebied, de wegversie staat bekend als de 'Route des Vins'. Helaas was er wel een klein kwaliteitsverschilletje (het spoor lag van tijd tot tijd echt behoorlijk beroerd bij :X ), maar gelukkig compenseerde de uitzichten dit dan wel.
Afbeelding

Afbeelding

Na een kleine 40 minuten was ik dan in Sélestat, of Schlèttstadt, zoals men zegt in de regionale streektaal Elzassisch.
Afbeelding

In Sélestat stond de overstap naar de bus richting de Haut-Koenigsbourg op het programma. Deze overstap duurde 40 minuten, en dus konden de lokale bussen nog even op de foto. De chauffeurs zaten logischerwijs koffie te drinken binnen, een korte blik leerde dat de bussen hier waarschijnlijk 2,5 uur stilstand hadden.
Afbeelding

De enige bus die géén stilstand had was de mijne, deze kwam tien minuutjes voor vertrek aankakken, maar door de drukte die even later uit de treinen uit Straatsburg en Mulhouse op deze bus afstormden vertrokken we keurig te laat. :)
Afbeelding

Al een paar minuten na vertrek was de eindbestemming zichtbaar, het was nog een hele klim.
Afbeelding

De Chauffeur reed als een malle, met Michel Sardou op de radio en zonder gordel, heerlijk! :D Van tijd tot tijd ging de route over wel heel smalle weggetjes, hier werd dan nog steeds met 60 per uur overheen gecrost.
Afbeelding

Onderweg werden de uitzichten steeds fraaier. :o
Afbeelding

En nadat we nog 20 minuten in een toeristische file mochten staan...
Afbeelding

... kwam de bus na 50 minuten heelhuids bij de Haut-Koenigsbourg! *O*
Afbeelding

Alhier werd nog even van het uizicht genoten, onder het genot van een warme drank bij het lokale cafétje.
Afbeelding

Daarna was het tijd voor het bezoek aan het kasteel. Dit valt onder het beheer van het departement, en daarom is het (in tegenstelling tot veel nationale musea) niet gratis voor bezoekers van onder de 26. Met het kaartje van de bus krijg je echter wel korting op het museum, zoveel zelfs dat het buskaartje alweer terugbetaald was voordat er ook maar een stap in het museum was gezet. Het kasteel zelf was aardig, het was duidelijk te zien dat dit een strategisch punt was voor eenieder die in vroeger tijden de Rijnvallei wilden controleren. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het kasteel was er nog beter uitzicht over de eerste Vogezen-heuvels, het kasteel was duidelijk op een van de hoogste gebouwd.
Afbeelding

Na een paar uurtjes bezoek was ik eventjes de vertrektijd van de bus vergeten, en dus ging het snel-snel naar de bus. Diezelfde bus ging weer met een rotvaart naar beneden, en dus stond ik binnen de 25 minuten (de helft van de rijtijd naar boven) weer op het station van Sélestat. Hierdoor haalde ik nog een trein eerder dan gepland, en dus zat ik, 35 minuten na vertrek uit het kasteel, ineens al in de sneltrein naar Colmar en Mulhouse.
Afbeelding

Tien minuutjes later, station Colmar. Hier ging ik alweer de trein uit.
Afbeelding

Voordat ik deze prachtige stad ging verkennen was het eerst nog tijd voor een beetje logica, oftewel: de reden waarom voor de SNCF geen andere treinen dan de TGV lijkt te bestaan. :')
Afbeelding

Colmar heeft, net als meer steden in de regio, een oud vakwerk-stadshart. Maar in tegenstelling tot de grotere steden in de regio (Straatsburg en Mulhouse) is er in Colmar nooit echt gesloopt om extra straatruimte te maken, waardoor er nu veel kleine straatjes zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Misschien wel het bekendste stukje van Colmar, het staat (hoe toeristisch) bekend als Petit Venise (klein Venetië)
Afbeelding

Zoals het hoort in een stad met een directe EuroCity-verbinding naar het origineel, is er in Colmar ook een Manneken Pis. (A)
Afbeelding

In Colmar werd (inclusief de lunch) een uurtje of vier doorgebracht, en daarna was het tijd om weer terug te keren naar de slaapplaats in Obernai. Het stationsgebouw van Colmar is officieel geclassificeerd als historisch monument.
Afbeelding

De treindienst in de Elzas is on-Frans frequent, en in combinatie met het spitsuur dat ondertussen weer begonnen was zorgde dat ervoor dat de sneltrein naar Sélestat en Straatsburg er alweer snel was.
Afbeelding

En na een korte overstap in Sélestat...
Afbeelding

...werd rond half zes Obernai weer bereikt. Alhier werd nog even rustig tv gekeken, en na het JT was het tijd voor het avondeten. Nou had ik geen foto ervan gemaakt, maar ik wou het toch in dit reisverslag stoppen: de Choucroute Alsacienne. Een avondmaaltijd voor mannen die van vlees houden, geserveerd met 0,75 liter bockbier. Een bord vol vlees, terwijl het gerecht toch echt vernoemd is naar een groente... :P
Afbeelding

Met een slokje op is het goed slapen, en dus gaat dit verslag weer de volgende ochtend verder. Vandaag zou er verder worden gereisd naar de andere kant van het land, van het stuk Frankrijk dat het verste van de zee afligt naar de zee. En dat alles met een persoonlijke recordpoging: de kortste tijd ooit voor een verblijf in Parijs. Nadat er met een goed ontbijt begonnen werd ging het met de regionale boemel rond kwart voor 10 naar Straatsburg.
Afbeelding

Nou was ik keurig optijd in Straatsburg, en gekeken naar de staat van het langeafstandsverkeer was dat maar goed ook: de vertragingen liepen op tot vier uur!
Afbeelding

Doordat ik toch tijd over had kon ik rustig treintjes kijken, zoals deze Corail-stam, bedoeld als regionale sneltrein (TER 200) van de verbinding Straatsburg - Basel.
Afbeelding

Ook een deel van de vervanging van de Corail-stammen stond in het station, enkele stellen van het type Régiolis.
Afbeelding

En nadat ik nog bij de Kiosk Monop'station langs ging (Helaas geen korting met mijn Nederlandse kortingspas en voordeelbonnen... :( )
Afbeelding

...ging het met de TGV naar Parijs. Helaas mocht ik van de stationschef geen foto maken op het perron, blijkbaar zat ook Jean-Luc Melanchon (een links politicus) op deze trein. Het uitzicht was in de dunbevolkte gebieden tussen Straatsburg en Parijs nou ook niet erg interessant, en dus werd er vooral nog wat geslapen.
Afbeelding

Na 2 uur en 20 minuten was ik dan in Parijs, en daar begon de recordpoging: van het Gare de l'Est naar Gare Montparnasse (met alle bagage) in 59 minuten klaren, de kortste periode ooit in Parijs voor mij. Gelukkig ben ik een ervaren Parijs-ganger, dus bang dat het niet ging lukken was ik niet. :')
Afbeelding

En als ik dan direct na aankomst op het perron al een metro voor mijn bakkes krijg, is de race al gelopen. (A)
Afbeelding

Ah, Parijs. :P
Afbeelding

En met een kort ritje over de turboroltrap...
Afbeelding

... stond ik binnen 25 minuten alweer op het Gare Montparnasse. Voldoende tijd voor een warme drank van een niet nader benoemen Amerikaans koffiehuis (A)
Afbeelding

Nadat ik ook nog even een broodje haalde tegen een goedkoper tarief dan de Bar TGV zat ik binnen het uur alweer in de TGV: Parijs-passage geslaagd! *O*
Afbeelding

Na drie uur exact aan reistijd in een afgeladen TGV bereikte ik even na zessen de laatste grote bestemming: Saint-Malo!
Afbeelding

Afbeelding

Saint Malo: bekend van zijn ommuurde stad, de ligging aan het kanaal en daarbij behorend de mooie uitzichten over dat kanaal.
Afbeelding

Afbeelding

In de Intra-Muros werd (verassend betaalbaar trouwens) gegeten, en daarna werd al snel de slaapruimte weer opgezocht, het waren twee erg drukke dagen geweest. De komende twee dagen zouden een stuk rustiger verlopen, maar dat komt dan weer in het laatste deel, dat wordt ook het deel van de terugkeer naar Nederland. Tot die tijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd! :D

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: za 12 sep 2015, 21:13
door isadora
Erg mooi allemaal, de Elzas blijft echt een schitterend gebied. :pos:
En ja, dat snel overstappen in Parijs is vaak een combinatie van strategie en geluk.
Zo heb ik de overstap Gare du Nord - Gare de Lyon binnen een half uur kunnen doen, zonder al te veel rennen.

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: za 12 sep 2015, 22:08
door Daniel
Fraai verslag, al doen ergens in het begin wat foto's moeilijk hier (maar linkje kopiëren naar een nieuw tabblad deed wonderen).
Bij die afbeelding van de Choucroute Alsacienne lijkt trouwens de site waar je het plaatje vandaan hebt deeplinken te verhinderen want daar zie ik alleen een banner van die site staan.

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: za 12 sep 2015, 22:29
door Z2N
Hmm... Heb wat dingetjes aangepast, zou nu beter moeten gaan.

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 00:26
door Milco
Tof verslag weer! Leuk om te lezen! :D

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 09:14
door Maurice Hooikammer
Frankrijk!! :D Saint-Malo is erg herkenbaar!

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 12:31
door waldo79
Leuk verslag.
Maar dat wat je vertelt over Haut-Koenigsbourg is niet helemaal waar. Het kasteel, waar je in hebt gelopen, dateert van rond 1900 :idea:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: zo 13 sep 2015, 14:53
door Meltrain
Leuk verslag. :)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 19:53
door julsteren
Erg leuk!! *O* *O*

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 20:51
door Timon91
Mooi :pos: Ik heb weer genoten :Y Ben benieuwd naar het laatste deel!

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 23:37
door Z2N
waldo79 schreef: Maar dat wat je vertelt over Haut-Koenigsbourg is niet helemaal waar. Het kasteel, waar je in hebt gelopen, dateert van rond 1900 :idea:
Valt wel mee hoor: Het kasteel zelf stamt uit de 12e eeuw, maar is in de meest recente Duitse periode aan de Duitse Keizer Wilhelm II geschonken. Die heeft daarna besloten om het kasteel weer in oude glorie te laten restaureren, omdat het wel een leuk symbool zou zijn voor het herrezen Duitse Rijk. Aldus de gids in het kasteel. (A)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 3): Schlèttstadt-land (46 foto's)

Geplaatst: di 15 sep 2015, 11:01
door waldo79
Ha ha, je hebt het nog gedetailleerd onthouden. Heb hier nog een foldertje liggen van het kasteel.