Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ardan » Zo 20 Sep 2015, 21:33

Hoi, ik ben weer terug uit Berlijn en het was fantastisch! Maandag, op mijn verjaardag, vertrokken en gisteravond laat kwam ik weer in Nederland. Ik ben nu nog de foto's aan het overzetten van mobiel naar laptop, maar ik kan jullie wel alvast voorstellen aan Icke, de nieuwste metro voor het kleinprofielnet. Er zijn er nu nog twee, ze rijden altijd samen, en zijn op 2 september in de passagiersdienst gekomen. De rest is nu besteld en ze dienen ter vervanging van het oudere A3L-materieel.
Afbeelding

Ik heb in totaal 511 foto's gemaakt dus het wordt even een uitzoekwerkje. Ik heb dan ook alles uit de week gehaald wat erin zat! Wordt vervolgd..
Laatst gewijzigd door Ardan op Ma 21 Sep 2015, 01:28, 4 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! (deel 1, 1 foto, wordt aangevuld)

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Sep 2015, 22:05

Mooie reportage! *O* Sorry, kon het niet laten ;-)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! (deel 1, 1 foto, wordt aangevuld)

Berichtdoor Ardan » Zo 20 Sep 2015, 22:07

Ik had alleen deze foto nog maar geüpload voor op Fok, doe straks de rest wel maar ach, ik maak vast een teasertje :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! (deel 1, 1 foto, wordt aangevuld)

Berichtdoor Milco » Zo 20 Sep 2015, 22:27

Leuke foto, die metro ziet er tof uit! (y)
Ik ben benieuwd naar je echte fotoreportage en verhalen, laat maar komen! *O*
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! (deel 1, 1 foto, wordt aangevuld)

Berichtdoor Thom91 » Zo 20 Sep 2015, 23:26

Prachtige serie, Timon91 kan jaloers zijn!
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! (deel 1, 1 foto, wordt aangevuld)

Berichtdoor JWM » Zo 20 Sep 2015, 23:33

Wat een adembenemende foto, werkelijk schitterend!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ardan » Ma 21 Sep 2015, 01:26

Dank, of zo :')
En vooraf: niet haten op de kwaliteit, ik wilde geen tijd verspillen door ergens te gaan posten 'voor die ene foto' maar heb gewoon foto's gemaakt wanneer het uitkwam. Hup klik fotootje, en verder vooral genieten :)

Gesnopen?
Mooi :D
Dan gaan we beginnen *O*
Goed, ik had bij vriendlief mijn verjaardagsbegin gevierd, en daar geslapen dus vroeg het bed uit getrapt, naar huis, laatste spullen inpakken en zo vertrok ik maandag met de Pimpel van 10:17 naar Berlijn. Had een heerlijk rustig plekje, niks te klagen. Na nog geen twintig kilometer ging het echter al mis :') We kwamen tot stilstand in een idyllisch weiland want er was een wisselstoring in Rijssen. Conducteur probeerde ons zo goed als het ging in drie talen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Na anderhalf uur werd er omgeroepen dat er een locomotief die toen nog in Almelo stond, naar Deventer te laten rijden, dan naar onze trein toe, achteraan aankoppelen, terug naar Deventer, en dan over het linkerspoor naar Almelo. Ik heb die locomotief nog wel voorbij zien scheuren, maar gelukkig hoefde hij ons niet terug te slepen, na ruim TWEE UUR stil te hebben gestaan mochten we weer doorrijden. Wel werd onze trein in Bad Bentheim opgeheven en zou hij teruggaan naar Amsterdam.

We werden er dus allemaal uitgeflikkerd, terwijl op het emplacement dit eh, ding :D wat aan het heen-en-weren was.
Afbeelding

Afbeelding

De volgende Pimpel reed een half uurtje achter ons. Allemaal erin, loc wisselen en vertrekken. Twee treinladingen moesten nu dus in één trein, daar ging mijn fijne zitplekje :cry: Na Osnabrück kon ik gelukkig wel zitten. En een paar uur later kwam ik met 2 uur en 55 minuten vertraging in Berlijn aan! En Berlijn is toch altijd een beetje thuiskomen. Het was nu mijn zesde keer.

In het metrostation van het Centraal Station aan het idioot korte lijntje U55 heb ik me een weekkaartje Berlin ABC gekocht. Ik ging echter niet met de metro mee, vrij recent is het Centraal Station aangesloten op het tramnetwerk dus nam ik de tram.
Afbeelding

Ik ging mee tot metrostation Naturkundemuseum, waar ik via de U6 en U12 op Warschauer Straße aankwam. Vorige keren ging ik altijd naar een hotel in Wilmersdorf, maar die is tegenwoordig gesloten en wordt omgebouwd tot appartementencomplex. Het was heel basic maar lekker goedkoop, ik heb verder ook geen luxe nodig want ik ben toch de hele dag pleitos. Met mijn opleiding ben ik echter eens in een hotel bij Warschauer Straße geweest, dat me ook goed beviel, en dat zou nu dus mijn hotel zijn. Dit hotel is wel een stuk leuker want toffe mensen en een bar en zo. Enfin, ik heb ingecheckt, mijn veel te volgepropte rugzak gedumpt, en heb nog wat omzwervinkjes gemaakt en toen was de (verjaar)dag alweer voorbij.

De volgende dag ben ik begonnen met het afstrepen van mijn bucketlistje. Toeristische dingens in Berlijn hoefde ik niet meer per se te zien, dat ken ik allemaal al lang. Ik naar Potsdam gegaan, maar niet helemaal rechtstreeks natuurlijk.
Metrolijn U3 is geopend in 1913 en is aangelegd door de toen nog zelfstandige gemeenten Wilmersdorf en Dahlem. De lijn heeft prachtige stations, en ook heel schattige zoals dit boerderijtje, dat het toegangsgebouw is van station Dahlem-Dorf.
Afbeelding

Een metro van het type A3L komt het station binnenrijden richting Nollendorfplatz.
Afbeelding

Van het eindpunt Krumme Lanke ben ik naar S-Bahnstation Mexikoplatz gaan lopen, vanwaar uit ik naar Potsdam ben gegaan.
Stadler Variobahn bij Potsdam Hbf.
Afbeelding

Ik ging met lijn 98 naar station Pirschheide. Een Tatra, bij de uitstaphalte aldaar.
Afbeelding

Ik wilde dit station graag bezoeken omdat het een best bijzondere geschiedenis heeft.
Tijdens de Berlijnse Muur was station Potsdam Hbf aan een doodlopende lijn komen te liggen, het ging verder naar West-Berlijn maar dat kon dus niet meer. Potsdam Hbf werd ombenoemd in Potsdam Stadt en aan een lijn die óm West-Berlijn heen naar Oost-Berlijn loopt werd op de kruising waar deze lijn een spoorlijn naar Potsdam Stadt kruist een kruisstation gebouwd, dat het nieuwe Potsdam Hauptbahnhof werd. Twee sporen met een eilandperron beneden (richting Potsdam Stadt en richting Michendorf), en zes sporen met twee eilandperrons boven, waar intercity's uit elders in de DDR naar Oost-Berlijn v.v. stopten.
Na de val van de Muur gingen de intercitytreinen weer op Potsdam Stadt stoppen, omdat er weer doorgereden kon worden naar (West-)Berlijn en omdat het Hbf een takkeneind van het centrum af ligt. Potsdam Stadt ging weer Potsdam Hbf heten, Potsdam Hbf werd Potsdam Pirschheide. (snapt u het nog?)
Tegenwoordig is hier nog steeds een kruising, op het onderste niveau stoppen treinen van Potsdam Hbf naar Michendorf op een enkelsporige lijn. Op het bovenste niveau zijn alleen de twee middelste doorgaande sporen nog in gebruik, de perronsporen zijn opgebroken. Er rijden goederen- en personentreinen zonder stoppen doorheen.
Het flinke station is echter nooit afgebroken.. Het toegangsgebouw is afgesloten. Het enige perron dat nog in gebruik is is bereikbaar via een zij-toegangetje.
Afbeelding

Links stoppen de treinen naar Potsdam Hbf en Michendorf, één keer per uur.
Afbeelding

Het seinhuis in de zuidoosthoek draagt nog steeds de naam 'Potsdam Hbf'.
Afbeelding

Met een beetje illegaal klimwerk via een trap naast het seinhuis kom je op het bovenste niveau..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tsja, het allemaal lekker laten staan is goedkoper dan slopen.. maar het was echt bizar om dit alles te zien.

Maar verder is Potsdam heel mooi hoor! Ook hier is een Brandenburger Tor :)
Afbeelding

Heb verder nog Park Sanssouci bezocht, prachtig. En het Holländisches Viertel. Naja, het heeft wel iets Hollands, maar nee, het is het toch niet :P
Afbeelding

Terug naar Potsdam Hbf had ik een Combino. Ze zijn vernoemd naar andere steden met een Combino, en ik bleek toevallig in de 'Ijburg' te zitten :D
Afbeelding

Per S-Bahn reisde ik een stukje door naar station Griebnitzsee. Het station was tijdens de Muur een controlestation. Transittreinen van West-Duitsland naar West-Berlijn werden hier gecontroleerd.
Afbeelding

Afbeelding

Vlakbij dit station ligt Steinstücken, en hier was wat raars aan de hand. Steinstücken was een West-Berlijnse enclave dat een kilometer buiten de grens lag. En dus werd dit ongeveer 1 km bij 300 m grote buurtje apart ommuurd. In twee helften zelfs, de spoorlijn die er dwars doorheen loopt bleef bij de DDR horen. Het heeft heel wat vijven en zessen gekost om de brug over het spoor West-Berlijns te laten worden.
Steinstücken was op Potsdam gericht, maar de bewoners waren nu dus opgesloten. Zij werden elf jaar lang, van 1961 tot 1972, bevoorraad met een helikopter, waarvoor er hier een monument staat.
Afbeelding

In 1972 kwamen West-Berlijn en de DDR overeen dat de weg van West-Berlijn naar Steinstücken bij West-Berlijn ging horen. De Muur werd aan beide kanten van de weg gebouwd, en Steinstücken was niet langer meer afgesloten van de buitenwereld.

Ik ging weer naar het hotel om me op te frissen en werd op de Warschauer Brücke getuige van een schitterende zonsondergang.
Afbeelding

's Avonds weer wat omzwervinkjes en daarna nog een biertje in het hotel, waarbij ik heel toffe mensen heb ontmoet waar ik nog veel mee ben omgegaan de rest van de week :D

Een biertje werden een paar biertjes, maar de volgende dag weer vrolijk op pad, ondanks dat mijn voetjes al begonnen te protesteren. Ik had compleet verkeerde schoenen aan, mijn goede schoenen waren nog nat van regen van zaterdag, mijn wandelschoenen begonnen een beetje kapot te gaan, dus moest bij vertrek van huis gauw andere schoenen aanschieten waar ik al heel lang niet meer op had gelopen :') Maar hup niet zeuren, en doorrr!
Tussen het Ostbahnhof en Ostkreuz is het al vet lang een bouwput. S-Bahnsporen worden anders gelegd zodat er op Warschauer Straße en Ostkreuz in richtingsbedrijf gereden kan worden, en Warschauer Straße krijgt een volledig nieuw station. Ik kan me het oude nog herinneren en dat was me een pauperzooi..
Afbeelding

Eén eilandperron van de toekomstige twee is nu in gebruik. Links ligt een opstelterrein, horende bij het voormalige Wriezener Bahnhof. Er wordt zo nu en dan eens wat ge-heen-en-weerd met wagentjes.
Afbeelding

In 2010 heb ik met Meltrain een klein stukje gezien van de voormalige Siemensbahn, en dat wilde ik nu even wat beter bekijken. De Siemensbahn is een in 1929 geopende S-Bahnlijn van Jungfernheide naar Gartenfeld, in West-Berlijn. Ondanks de Muur bleef de West-Berlijnse S-Bahn geëxploiteerd door de Oost-Duitse Reichsbahn, medewerkers werden deels in Ostgeld betaald en ook de opbrengst ging naar de Reichsbahn. West-Berlijners besloten uit protest de S-Bahn niet meer te gebruiken. Metrolijnen U7 en U9 werden uit de grond gestampt om om Oost-Berlijn heen te kunnen, maar bij S-Bahnstations werd er meestal geen lekkere overstap aangeboden, de stations Charlottenburg en Wilmersdorfer Straße liggen bijvoorbeeld nog steeds een aardig eindje uit elkaar.
S-Bahntreinen werden leger en leger, en in 1980 besloot het personeel het werk neer te leggen. Vier jaar lang reed er geen enkele S-Bahntrein meer in West-Berlijn. In 1984 nam de West-Berlijnse vervoerder BVG de S-Bahn over. De S-Bahn ging weer rijden, er werden nieuwe treinen van het type BR480 besteld, maar de Siemensbahn werd echter nooit meer opgestart en ligt er nog steeds nutteloos bij en is nooit afgebroken...

Station Wernerwerk.
Afbeelding

Twee enkelsporige bruggen overspannen de Siemensdamm.
Afbeelding

Hierna gaat het spoor over een dijk verder, waar een wandelpad naast loopt. Door een opening in het hek klom ik naar boven..
Afbeelding

Afbeelding

Een eindje verder ligt station Siemensstadt, een viaductstation over de Rohrdamm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In deel 2 gaan we verder.. Wij danken U voor de aandacht :)

Edit: En hierrrrr is deel 2 *O*
Laatst gewijzigd door Ardan op Di 29 Sep 2015, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Etienne » Ma 21 Sep 2015, 09:01

Leuk!
Allemaal bekende plaatsen :P
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor waldo79 » Ma 21 Sep 2015, 09:40

Leuk dat spoorzoeken :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11129
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Meltrain » Ma 21 Sep 2015, 11:42

Mooi verslag. :D :pos:
Op welk station heb je die eerste foto gemaakt?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ardan » Ma 21 Sep 2015, 12:11

Dank :)
@Meltrain: Prinzenstraße.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Milco » Ma 21 Sep 2015, 12:55

Toffe foto's en interessant verhaal om te lezen! Ben benieuwd naar de foto's die nog gaan komen! :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor isadora » Ma 21 Sep 2015, 13:23

Erg boeiend, mooi verhaal en interessante foto's. :pos:

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor n-evo » Ma 21 Sep 2015, 15:24

Eigenlijk ongelofelijk dat in Duitsland steden met minder dan 200.000 inwoners (Potsdam) een tramnetwerk hebben van 5-7 lijnen. Zonde dat het in Nederland allemaal zo kansloos verloopt met de uitrol van trams. Groningen bijv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Thom91 » Ma 21 Sep 2015, 16:03

Iets met fietsen enzo
Komt wel goed schatje.

Ronaldussen
Berichten: 3086
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 21 Sep 2015, 17:50

Mooie foto's en interessante achtergrondverhalen :pos:
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ardan » Ma 21 Sep 2015, 18:59

n-evo schreef:Eigenlijk ongelofelijk dat in Duitsland steden met minder dan 200.000 inwoners (Potsdam) een tramnetwerk hebben van 5-7 lijnen. Zonde dat het in Nederland allemaal zo kansloos verloopt met de uitrol van trams. Groningen bijv.

Ik dacht ook dat Potsdam groter was maar het heeft dus maar 160.000 inwoners :o Wel komen er erg veel toeristen en zijn er veel studenten. Alle tramlijnen rijden elke 20 minuten, lijn 98 en 99 zijn lijnen die alleen op werkdagen overdag rijden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Sep 2015, 19:39

Leuke reportage. Vooral dat spoorzoeken naar verlaten lijnen is best leuk om te lezen :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3238
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ronald » Ma 21 Sep 2015, 19:53

Ik krijg inmiddels al een maand lang allerlei advertenties van de S-bahn Berlin op deze site, maar daar kom ik na het lezen van dit verslag natuurlijk helemaal niet meer vanaf -o- . Leuk verslag en tripje trouwens, ook maar weer eens heen eigenlijk...

Timon91
Berichten: 459
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Timon91 » Di 22 Sep 2015, 08:53

Tof! Leuk om te lezen en mooie plaatjes :pos: Vooral de achtergrondinformatie die je tussendoor geeft vind ik erg interessant :)
Mijn Flickr account.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor deadlock » Di 22 Sep 2015, 14:27

Thanks *O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Zugführer » Di 22 Sep 2015, 17:04

Leuk verslag van een leuke stad!
En wat een prachtige foto van die zonsondergang :D
Benieuwd naar deel 2 *O*
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor n-evo » Di 22 Sep 2015, 19:40

Thom91 schreef:Iets met fietsen enzo

Vandaar dat ze nu in Groningen met Capacity L's / dubbelgeleed rondrijden. Omdat iedereen fietst. Iets met een goed verhaal en zo.

Ardan schreef:Ik dacht ook dat Potsdam groter was maar het heeft dus maar 160.000 inwoners :o Wel komen er erg veel toeristen en zijn er veel studenten. Alle tramlijnen rijden elke 20 minuten, lijn 98 en 99 zijn lijnen die alleen op werkdagen overdag rijden.

Als zulke frequenties de hele dag door de lading dekken wordt hier zo'n tramlijn gewoon opgeheven. Ergens ook wel begrijpelijk moet ik zeggen. :P Leuke foto's verder, mis Berlijn wel een beetje!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Ardan » Di 22 Sep 2015, 19:52

n-evo schreef:
Ardan schreef:Ik dacht ook dat Potsdam groter was maar het heeft dus maar 160.000 inwoners :o Wel komen er erg veel toeristen en zijn er veel studenten. Alle tramlijnen rijden elke 20 minuten, lijn 98 en 99 zijn lijnen die alleen op werkdagen overdag rijden.

Als zulke frequenties de hele dag door de lading dekken wordt hier zo'n tramlijn gewoon opgeheven. Ergens ook wel begrijpelijk moet ik zeggen. :P

Misschien denkt men daar 'Ach we hebben die tram nou eenmaal, dan houden we hem ook maar'. Er zijn wel aardig wat samenlooptrajecten waardoor op de hoofdassen wel een behoorlijke frequentie aangeboden wordt.
Ken je de Schöneicher- en de Woltersdorfer Straßenbahn trouwens? Die zijn nog schattiger en tegelijk best onzinniger (zou je denken) maar die komen in een volgend deel aan bod ;)

En ik snap je gevoel, ben net vier dagen terug en ik mis Berlijn nou al :(
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 1: Oud en een beetje nieuw [30 foto's]

Berichtdoor Suus » Di 22 Sep 2015, 22:56

Sowieso hadden alle plaatsen in de DDR met meer dan 100.000 inwoners een tramnet. In al deze plaatsen rijdt de tram nog steeds, evenals in vier van de vijf steden die daar net onder zaten. De grootste plaats zonder tram in de DDR was Neubrandenburg, die plaats had op het hoogtepunt 90.000 inwoners.

Gedurende de tijd van de DDR zijn er drie tramnetten opgeheven: Mühlhausen, Staßfurt en Stralsund. De redenen waren respectievelijk: te bochtig, een dodelijk ongeluk en verkeersopstoppingen. Na de val van de muur is tot nu toe een tramnet opgeheven: Naumburg. Bijna de volledige lijn is nu weer in dienst via een museumvereniging die een exploitatiesubsidie krijgt. Voor het tramnet van Halberstadt is het doodvonnis praktisch al uitgesproken, andere steden hebben veel gesneden in de buitenassen en in de frequenties, omdat je nu niet meer 15 jaar op de wachtlijst hoeft voor een auto van katoenvezels doordrenkt in kunsthars...
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten