Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Deeltje 1
Deeltje 2

Hoi, ik zou ik alle hectiek haast vergeten dat ik nog niet eens klaar was met mijn Berlijnverslagen. Ik wil jullie zoveel meuk laten zien dat dit deel nog niet de laatste zal zijn, het speelt zich af tussen 17 september 16 uur en 18 september 13:30 uur maar ik vind 30-35 foto's per verslag eigenlijk wel genoeg want anders is het zo'n enorm typwerk en zoveel gelaad elke keer :P

Goed, we waren de vorige keer gebleven bij de Messe, waar ik van de S-Bahn op de metro overstapte, lijn U12 richting Ruhleben. Nog even uitgestapt op station Theodor-Heuss-Platz vanwaaruit je een aardig uitzicht hebt over de lange kaarsrechte brede straat naar het stadscentrum, maar de foto's zijn niet echt geweldig geworden. Ga er maar eens kijken als je in de buurt bent :)

Ik reed door naar station Olympiastadion, waar de hoofdwerkplaats voor het kleinprofielnet is gevestigd.
Afbeelding

Stationsgebouw. Er is hier een metromuseum, dat een aantal zondagen per jaar open is. Of zaterdagen. In ieder geval niet toen ik er was :cry:
Afbeelding

Het metrostation ligt ten noordoosten van het stadion, het S-Bahnstation ten zuiden, en ik ben daarheen gaan lopen. Het Olympisch Stadion van Berlijn is gebouwd voor de Spelen van 1936 en is nog steeds in gebruik.
Afbeelding
Op deze foto vond ik de lucht trouwens ook bijzonder.. Elke dag had ik schitterend weer, maar zo rond een uur of 4 begon het altijd wel te betrekken en viel er zo nu en dan een spatje regen uit.

Het S-Bahnstation heeft maar liefst tien sporen. Twee sporen zijn doorgaand en worden door lijn S5 gebruikt, de andere acht zijn kopsporen voor extra treinen naar het stadion. Ze zien eruit of ze nog steeds gebruikt worden, dat zal ook wel zo zijn bij evenementen.
Afbeelding

Ik reisde per S5 naar station Spandau, waar ik een Pimpel uit Amsterdam op de foto kon zetten. IC 145, de trein waarmee ik die maandag ook aankwam in Berlijn, zij het een uur later, terwijl ik éigenlijk ook nog eens in de trein van twee uur eerder had moeten zitten :')
Afbeelding

Een hamstertje... (Talent 2)
Afbeelding

En een ICE uit Interlaken.
Afbeelding

Op die trein viel mij dit opschrift op.
Afbeelding
Iemand enig idee wat die specialiteiten zijn?

Ik stond hier trouwens niet zomaar te klikken, ik heb het geduld nooit om lang op een plek te blijven om treintjes te fotograferen, ik wil doorrrrr! Ik stond te wachten op de RE2, die vanwege de werkzaamheden aan de Stadtbahn werd omgeleid via Gesundbrunnen naar Lichtenberg. Een route die passagierstreinen normaal nooit nemen :) Het was een KISS van de ODEG, foto's zijn te slecht maar in het volgende deel kom ik hem nog eens tegen.

Een half uurtje later stond ik dus ineens aan de andere kant van de stad, op station Lichtenberg waar dit ouwe ding er al staat vast te roesten zolang als ik me kan herinneren.
Afbeelding

Ook hier is weer een aardige zichtas op het centrum. We zien de twee torentjes van de Frankfurter Tor, en natuurlijk de Fernsehturm die niet te missen is. Die staat trouwens zes kilometer verderop!
Afbeelding

Hierna reed ik door naar station Ostkreuz. Het station stond vanwege de slechte staat vroeger bekend als Rostkreuz, maar het station wordt inmiddels ingrijpend verbouwd. Sporen lagen nogal kriskras door elkaar op het onderste niveau maar de worden herschikt zodat er in richtingsbedrijf gereden kan gaan worden. Ook stoptreinen krijgen hier een plekje.
Afbeelding
Vanaf deze plek heb ik volgens mij twee jaar geleden ook een foto gemaakt, toen lag het perron waar je tegenaan kijkt er nog niet. Help me herinneren dat ik die foto er ook even bijzoek :)

Álles is hier afgebroken... behalve dit bruggetje waar vroeger een verbindingsboog Stadtbahn - Nordring liep. Sinds 1996 niet meer in dienst..
Afbeelding

Op het bovenste niveau is de stationshal voor de ringlijn al langer klaar.
Afbeelding

Wel wordt er nog druk gewerkt aan het inbouwen van trappen naar de onderste perrons.
Afbeelding

Even gauw naar het hotel bij Warschauer Straße, opfrissen, en een avondrondje maken. De zon gaat in Berlijn een half uur vroeger onder dan in Nederland, en ik besloot 's avonds vooral de metro in te duiken en foto's te maken en zo 'want je ziet toch niks'.

Per S-Bahn ging ik naar station Friedrichstraße. Het was rond 21 uur, druk was het niet meer. Interieur van een BR481.
Afbeelding

Tijdens de Berlijnse Muur was de stad van 1961 tot 1989 opgesplitst in Oost-Berlijn en West-Berlijn. Jullie kennen het verhaal wel en wie het niet kent heeft niet opgelet bij geschiedenis op school. Google maar lekker, ik ken het hele verhaal maar ik ga het niet opschrijven :)
Gevolgen voor het OV heb ik stiekem trouwens wel opgeschreven: hier voor de S-Bahn en hier voor de metro.
Station Friedrichstraße was een bijzonder station in die tijd. Het lag in Oost-Berlijn, maar ook West-Berlijnse lijnen stopten hier. Het station werd helemaal volgebouwd met allerlei muren en gangen zodat reizigers uit beide stadsdelen op hun eigen lijnen konden overstappen zonder elkaar tegen te komen. Bizar als je het je nu bedenkt, maar echt waar. Dit gangetje werd in die tijd gebouwd en verbond het ondergrondse West-Berlijnse S-Bahnstation met het West-Berlijnse metrostation. De uitgang links bestond nog niet; je komt immers uit in Oost-Berlijn.
Afbeelding

Oh wauw leuk een dynamisch scherm met informatie! ...nee, je wordt doodgemaakt met een blije mus. Geen touchscreen, er komen gewoon wat kaartjes voorbij elke zoveel seconden.
Afbeelding

Metrostation Friedrichstraße.
Afbeelding

Na enkele omzwervinkjes ging het weer naar het hotel waar het weer gezellig was aan de bar :)

Volgende ochtend betrekkelijk fris er weer uit om 10 uur! Mijn vaste metro/S-Bahnstations waren Frankfurter Tor en Warschauer Straße, nu besloot ik echter een zijstraatje in te lopen om op station Weberwiese uit te komen. Een metrostation aan de in 1930 geopende lijn U5. De stations aan deze lijn hebben allemaal een standaardontwerp en onderscheiden zich eigenlijk alleen door hun kenkleur. De wandplaten op dit station hebben als thema 'beroemde uitvinders'.
Afbeelding

En ja, welke beroemde uitvinder hoort hier natuurlijk ook bij? :D
Afbeelding

Een kleine plaquette herinnert aan een bombardement op dit station in de Tweede Wereldoorlog.
Afbeelding

Ik besloot één station door te reizen naar station Strausberger Platz. Op de satellietbeelden leek het een erg mooi plein met een fontein enzo. Mwah, best aardig.
Afbeelding
Vergis je trouwens niet: alle bebouwing langs deze Karl-Marx-Allee/Frankfurter Allee is volledig na-oorlogs! Niks heropgebouwde oorlogsruïnes, compleet nieuw uitgedacht in de jaren 1950 als groteske toegangsweg naar Berlijn. Ook de Frankfurter Tor (die twee torentjes waar ik het eerder over had) slaat eigenlijk nergens op want de oorspronkelijke poort stond daar helemaal niet, maar bij station Weberwiese. En op de achtergrond pure DDR-Plattenbau.

Ik ging het station weer in, waar ik een H-metro kon platen. Mijn lievelingsmetro <3
Afbeelding

Via Alexanderplatz ging ik de U2 op. Op dat plein kun je natuurlijk niet om de Fernsehturm heen, bijgenaamd 'Telespargel'.
Afbeelding

Tussenstopje op station Spittelmarkt, geopend in 1912, dat in een oever van de Spree ligt, met raampjes in de kade. Raampjes die overigens van de Tweede Wereldoorlog tot 2004 afgesloten waren, pas in dat jaar kwam er weer daglicht in het station.
Afbeelding

Eigenlijk wilde ik naar Potsdamer Platz, maar ik ben even doorgereden naar Gleisdreieck. Er zijn werkzaamheden waardoor de U2 niet verder rijdt dan dat station en lijn U12 in het leven is geroepen en ik wilde even zien waar ze nou mee bezig waren. Het halve perron is dus afgesloten.
Afbeelding

Terug op Potsdamer Platz viel me een oude kaart op uit 1994. Nog lang niet het hele lijnennet was toen compleet na de hereniging..
Afbeelding

Tijdens de Muur was Potsdamer Platz een niemandsland. Tegenwoordig is het volgebouwd met moderne torens en kantoren. Booming!
Afbeelding

Ik maakte een wandelingetje naar de Brandenburger Tor, want ja 'ik ben er nou toch'!
Afbeelding

Brandenburger Tor, waar de Muur belachelijk midden op de straat was gebouwd. Door heel Berlijn herinnert dit lijntje kinderkopjes aan de plek waar de Muur precies heeft gestaan.
Afbeelding

Hier dook ik de S-Bahn in om verder te gaan met het afstrepen van het S-Bahnnet, het volgende doel was de lijn naar Blankenfelde, S2. Als eerste kwam de S25 aan, waardoor ik op station Yorckstraße uitstapte om op de S2 te wachten en tegelijkertijd een lunchje te scoren. Stationnetje met een smal perronnetje.
Afbeelding

De helft van de treinen op de S2 keert echter in Lichtenrade, zo ook de trein die ik had. Tot dit station is het dubbelsporig, verdr naar Blankenfelde is het enkelsporig met hier en daar een overweg.
Afbeelding

Eindpunt Blankenfelde! Ik was hier al wel eens eerder geweest maar dan per trein. Nu kon ik ook het S-Bahntraject afstrepen, ik was immers nog niet verder dan Lichtenrade gekomen :)
Afbeelding

En met dit staatsieportretje van een BR481 sluiten we dit deeltje af :) Tot de volgende keer en Wij danken U weer voor de aandacht!
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Daniel »

Mooi verslag wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Etienne »

Wat Daniël zegt *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Milco »

Net zoals de voorgaande delen: schitterend om te lezen en de plaatjes te zien! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door isadora »

Heel fraai Ardan, ik kijk met belangstelling naar het vervolg uit. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door waldo79 »

Uit de kunst weer, Ardan. Verrassende plekjes heb je opgezocht :D
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door deadlock »

Mooi!

De speciale overeenkomst heeft betrekking op de ERTMS-apparatuur in de trein, die alleen in Zwitserland gebruikt mag worden omdat deze door de SBB betaald is.

En 'dat ouwe ding' is wel een van de mooiste dieseltreinstellen die er ooit zijn gemaakt ja, TEE <3
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Ah toch een TEE, ik wist het niet meer zeker. Zie ook nou pas dat er geen panto opzit :') Maar mooi is hij inderdaad zeker wel!

Voor de volledigheid trouwens even kijk-en-vergelijk op Ostkreuz..
27 augustus 2013:
Afbeelding

17 september 2015:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door deadlock »

Gaat de goede kant op dus!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Inderdaad! Grappig trouwens op de bovenste foto: het treinaanwijzertje hing er al vóór het perron er was, en is nu dus wel in werking :P
Het perron waar ik op sta is trouwens maar tijdelijk voor de S-Bahn, in de toekomst gaan hier de stoptreinen uit Lichtenberg halteren. Volgens mij gaan die hier keren en rijden ze niet door richting centrum (daar zou dan ook nog een fly-over of dive-under voor nodig zijn)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslag weer :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Zugführer »

Leuk weer inderdaad!
Paar jaar terug dat ik er was, maar ken Ostkreuz echt niet meer terug :o
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Geert »

Mooi verslag weer Ardan!
Ardan schreef:Tijdens de Berlijnse Muur was de stad van 1961 tot 1989 opgesplitst in Oost-Berlijn en West-Berlijn. Jullie kennen het verhaal wel en wie het niet kent heeft niet opgelet bij geschiedenis op school. Google maar lekker, ik ken het hele verhaal maar ik ga het niet opschrijven :)
Gevolgen voor het OV heb ik stiekem trouwens wel opgeschreven: hier voor de S-Bahn en hier voor de metro.
Station Friedrichstraße was een bijzonder station in die tijd. Het lag in Oost-Berlijn, maar ook West-Berlijnse lijnen stopten hier. Het station werd helemaal volgebouwd met allerlei muren en gangen zodat reizigers uit beide stadsdelen op hun eigen lijnen konden overstappen zonder elkaar tegen te komen. Bizar als je het je nu bedenkt, maar echt waar. Dit gangetje werd in die tijd gebouwd en verbond het ondergrondse West-Berlijnse S-Bahnstation met het West-Berlijnse metrostation. De uitgang links bestond nog niet; je komt immers uit in Oost-Berlijn.
http://i930.photobucket.com/albums/ad14 ... ezt0kz.jpg
Ik heb vorig jaar in Berlijn een tof boek gekocht over station Friedrichstrasse tijdens de DDR-tijd, met uitgebreide verhalen van reizigers, douanebeambten, etc. en ook over het Tränenpalast. Erg interessant boek: Bahnhof der Tränen
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door isadora »

Misschien nog een aardige aanvulling, is de volgende link:
http://berlinmodelle.com/wp/traenenpalast-modell/

Edit: en ach ja, als je dan nog even door blijft speuren, kom je vanzelf op een forum "DDR-Grenze" uit.
En daarin uiteraard ook veel boeiends, zoals:
http://www.forum-ddr-grenze.de/t10410f4 ... -Bahn.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Hmm daar ga ik eens even op rondsnuffelen morgen, dank :)
deadlock schreef:De speciale overeenkomst heeft betrekking op de ERTMS-apparatuur in de trein, die alleen in Zwitserland gebruikt mag worden omdat deze door de SBB betaald is.
Is dat omdat die apparatuur gewoon niet werkt in Duitsland of is dat omdat de SBB zegt 'wij hebben het betaald dus het is alleen voor ons!!!!! En niet voor hunnie!!!1!!11!!!!'
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Suus »

Dat laatste...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Timon91 »

Gaaf Ardan! Ik heb weer genoten! En inderdaad, wat is Ostkreuz veranderd :shock:
Mijn Flickr account.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Foeckler »

Leuke verslagen! Tramlijn 87 vanaf s-bahn Rahnsdorf al eens gereden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Nee, staat nog wel op mijn verlanglijstje. Die andere (88) heb ik wel een stukje gedaan, die komt in het volgende deel even aan bod :)
Ik doe ook maar wat
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 3: Van Oost naar West en weer terug [34 foto's]

Bericht door Foeckler »

Waar blijft deel 4?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten